Isnin, 24 September 2012

.

.


Petronas Pecah Janji Tidak Bayar Royalti

Posted: 23 Sep 2012 10:53 PM PDT

RESPON                                                                                                                          

Berikut disiarkan catatan sdr MOHAMMAD FAIZAL CHE YUSOF salah seorang dari puluhan ribu rakyat Kelantan yang 'bergalabut' mengenai royalti petroleum yang sepatutnya dibayar. Penulis ini rajin memberi pandangan dan melontarkan kritikan sosial di media massa. Setiap kali beliau mencoret sesuatu akan dikirimkan kepada saya. Syabas atas kerajaan sdr tanpa mengenal penat dan jemu. Ikutilah pandangan dan komenter beliau;

Dengan desakan langsung dari rakyat terhadap kerajaan pusat agar membayar royalty kepada kerajaan Kelantan sebagaimana perjanjian 9 Mei 1975, nyata ia membuka kesedaran pelbagai pihak kepada banyak isu di sebaliknya. Apa yang dilakukan oleh sekumpulan anak muda dalam gerakan yang disebut R terus mendapat sambutan lantas membuka kesedaran yang lebih meluas.
Kini ramai yang menantikan satu prosiding rayuan yang dijadualkan pada 3 Oktober. Dalam pada itu juga, dijangka satu prosiding memohon pengishtiharan mahkamah terhadap ketidakesahan perjanjian tersebut turut akan dikemukakan.

Dalam suasana inilah, saya suka menarik perhatian kepada pemahaman kita kepada satu prinsip asas dalam undang-undang kontrak. Harapan saya dengan pemahaman tersebut seluruh rakyat umumnya dan rakyat Kelantan khususnya akan terus berdiri teguh di belakang keputusan yang akan diambil oleh kerajaan negeri dalam menangani isu royalty ini.
Undang-undang paling asas dalam sesuatu kontrak menyatakan bilamana salah satu pihak gagal memenuhi tanggungjawab dalam perjanjian, ia dikatakan telah pecah kontrak atau "repudiate". Tindakan ini membangkitkan hak kepada pihak yang satu lagi untuk "rescind the contract" iaitu mengambil tindakan untuk membatalkan terus perjanjian yang dipersetujui.

Dalam hal ini, Petronas yang gagal membayar royalty sebagaimana dipersetujui telah memecah janji "repudiate the contract" dan kerajaan Kelantan dalam hal ini berhak membatalkan dan menamatkan perjanjian tersebut atau "rescind the contract".

Justeru, pihak-pihak iaitu Petronas dan Kelantan dalam hal ini tiada lagi sebarang tanggungjawab sebagaimana ditetapkan dalam perjanjian 1975. Dengan erti kata lain, Petronas tiada lagi hak untuk memasuki kawasan perairan dan daratan Kelantan untuk meneroka minyak di sana.

Kerajaan Kelantan pula berhak untuk memutuskan dengan apa jua cara bagi meneroka dan mencari gali minyak di kawasan daratan dan perairan Kelantan dengan cara mereka sendiri. Tentunya suasana ini amat menguntunkan rakyat Kelantan kerana hasil bumi mereka boleh diuruskan oleh kerajaan yang mereka pilih melalui pilihanraya yang sah.

Semoga prinsip-prinsip asas undang-undang kontrak ini sedikit sebanyak memberi kekuatan kepada rakyat Kelantan apatah lagi kepada gerakan rakyat dalam R. – 8 Zulkaedah 1433H. [wm.kl.1:53 t/hari 24/09/12]

Busuk Salentia Juga Merasuk Hidung Orang Umno

Posted: 23 Sep 2012 08:42 PM PDT

POJOK MURAI 89

Dua tiga hari lepas Murai ternampak Selantia di perkarangan rumah mayat HKL. Murai ingat dia hendak pegi tengok mayat siapa. Tidak terfikir dia pergi untuk sama-sama menziarahi jenazah Dr Azmi Setapa setiusaha politik Mustapa Mohamed. Murai perhati dari jauh, wah lagak jalannya bukan main setail lagi. Dengan mengena spek mata hitam, baju kemeja putih terlengak-lengak jalannya macam pengantin lelaki naik bisul, terkangkang kangkang...

Dia berjalan selamba sahaja terus masuk ke bilik mayat. Murai tidak tahu apa yang dia buat di depan mayat itu, atau dia tidak tengok pun. Sekejap kemudian Murai nampak dia keluar, jalan macam tu juga macam pengantin lelaki naik bisul. Dia menuju ke arah Mustapa Mohamaed dan dengan tangan tercekak di pinggang dia berkata sesuatu kepada Mustapa yang kesedihan.

Tangannya tertunjuk-tunjuk macam orang kena pakinson. Entah apa yang diarahnya. Mungkin Salentia minta dia nak baca talkin kok. Murai perhatikan Mustapa selamba sahaja, anggup tidak eleng pun tidak. Ada bersama dua tiga orang, sementara orang politik lain memerhati dari jauh. Tidak siapa peduli atau datang untuk bersalaman dengannya. Orang semacam tenguknya dengan perasaan pesimis saja.

"Uh... mari juga dia ni." begitulah Murai terdengar salah seorang menyebut tatkala melihat Salentia. 
"Dia ni macam lalat, singgah mana saja...," kata yang disebelahnya. Orang itu ternaman juga.

Yang paling Murai teruja ialah tidak ada siapa pedulikan dia. Tidak ada siapa masuk nak bersalam dan bertanya khabar. Mungkin kerana dia merasakan tidak ada pedulikannya, seketika kemudian dia pun berlalu begitu saja. Tidak ternampak pula Murai masa mana dia berlalu. Yang pastinya kehadirannya ke bilik mayat itu semacam tidak dihargai oleh sesaiapa, semacam dia tersalah lorong saja.

Jauh didalam hati Murai  berbisik sendiri, kesian kepada Salentia, tidak lagi menjadi pujaan seperti mana Mustapa. Begitulah kalau tak ada pangkat dan kuasa ditambah lagi dengan bau badan yang semacam. Lalu Murai menyimpulkan rupanya busuk Salentia bukan saja menyocok hidung orang Pas dan PKR serta DAP, tetapi orang Umno juga turut merasa busuk si Salentia ini.

Murai: Pakai minyak attar setiap hari Jumaat kaliwon.

Setiausaha Pakatan Tanding Di Demit?

Posted: 23 Sep 2012 08:22 PM PDT

BAKAL CALON                                                                                                             

Setiausaha Pakatan Darulnaim, pertubuhan yang menghimpunkan anak-anak Kelantan di perantauan pro Umno, Roslan Mohamad disebut-sebut bakal diturunkan Umno untuk bertanding di salah satu Dun di Kelantan. Roslan kelahiran Kubang Kerian katanya akan diperuntukan Dun Demit yang terletak dalam Parlimen Kubang Kerian.

Roslan: Bakal calon Demit.
Sebelum ini Dun Demit ditanding oleh Mohamad Abdul Ghani yang tewas kepada Muhammad Mustafa dengan kekurangan undi sebanyak, 4,799.

Roslan yang juga merupakan pegawai eksekutif di Proton. Beliau seorang aktif dan mempunyai personaliti yang menarik serta seorang aktivis Ngo yang rajin.

Semasa bertemu dengan beliau dua hari kepas, Roslan tidak menolak desas desus itu dan berkata; "kalau parti berkehendakkan saya sedia untuk mengambil risiko."

Bagaimana pun katanya perbincangan lanjut dengan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Mustapa Mohamed difahamkan masih belum diadakan lagi.

Sebelum ini Najib Razak mengatakan Umno akan meletak calon yang boleh menang tidak kira ianya merupakan pimpinan bahagian atau pun tidak. Kemungkinan Umno meletakkan Roslan juga dikira tepat dengan profesyen dan juga personaliti Roslan yang sedarhana dan seorang berhemat.

Sementara itu seorang lagi winneable candidate Dr Junaidi Abdu Bakar yang disebut-sebut kononnya akan diletak bertanding di Kuala Krai dikatakan sahamnya kini mulai merudum ekoran pemasangan posternya di sepanjang jalan sempena hari raya lalu. Pemasangan poster yang mengalu-alukan kepulangan anak perantau sekali gus untuk mempromosinya itu tidak disenang oleh orang ramai dan ada setengah menganggapnya yang tidak wajar dan satu perbuatan yang ganjil.

Orang ramai menganggap pemasangan papan tanda itu sebagai melampau dan tidak kena pada tempatnya sekaligus menyerlahkan akan keghairahan timbalan naib cencelor (hal ehawal pelajar dan alumni) UPSI. Dalam papan tanda itu beliau turut menyebut jawatan dan kedudukannya serta jawatan dalam pasukan awam. Lantaran itu ada yang mempersenda-sendakan bila pula UPSI membuka cawangan di Kuala Krai.

Sehubungan itu kerusi parlimen Kuala Krai besar kemungkinan Umno akan serahkan kepada Ketua Bahagian Ramzi Abdul Rahman untuk berhadapan dengan dengan calon Pas Dr Mohd Hatta Ramli. Selain Junaidi, Razmi juga berhajat untuk menjadi calon di parlimen Kuala Krai.

Sikap Ramzi yang dikatakan merendah dan tidak menonjolkan diri seperti mana Dr Junaidi mendapat perhatian pucuk pimpinan. Begitu juga dengan jasa dan bakti Ramzi lebih dirasai oleh rakyat Kuala Krai berbanding dengan Junaidi.

Selain itu pengalaman yang dilalui Umno dengan meletakkan Prof Che Musa Che Omar dalam pilihan raya menjadi Umno takut dan phobia untuk meletakkan seorang lagi tokoh akademik di Kuala Krai.[wm.kl.11:02 am 24/09/12]

Shahidan Kassim Tewas Presiden KOM

Posted: 23 Sep 2012 04:57 AM PDT

LINTAS SENJA

Sudah lama atlik negara dan juga kesatuan sukan lain mahu melihat bekas MB Perlis Shahidan Kassim meninggal KOM, cuma tercapai hari ini. Mesyuarat kesatuan hari ini telah mengugurkan Shahidan Kassim sebagai presiden dalam pertarungan sengit.

Zainal Abidin: Kalahlan Shahidan.
Beliau dikalahkan oleh Presiden Kesatuan Olahraya Negeri Sembilan, Zainal Abdin Ahmad yang mendapat 23 undi manakala Shahidan 21 undi sahaja. Mesyuarat agung kesatuan itu berlangsung hari ini dalam keadan kontroversi dan songsang apabila penutup mesyuarat itu masih dilakukan oleh Shahidan. Tindakan itu tidak disenangi oleh presiden KOM yang baru.

Kekalahan Shahidan itu memberi indaktor lain kepadanya. Apakah ia menunjukkan Shahidan juga akan berundur atau diundur dari arena politik? Shahidan yang masih termimpi-mimpi jawatan MB Perlis masih berusaha untuk memegang semula jawatan berkenaan.

Dalam pilihan raya lalu beliau gagal angkat sumpah sebagai MB Perlis apabila pihak istana dikatakan tidak 'hingin' kepadanya. Mohamad Isa Sabu yang langsung tidak terlintas untuk jadi MB dilantik menjadi MB Perlis.

Perlantikan Isa Sabu mengecewakan dan mengaibkan Shahidan Kassim. Menurut cerita pada malam Isa Sabu dipanggil ke Istana Perlis untuk angkat sumpah Shahidan juga ke istana bersama penyokongnya malangnya pintu istana tidak dibuka, menyebabkan Shahidan 'terkuas-kuas dan terkinyen-kinyen' macam kera kena belacan di luar istana.

Apakah dengan kekalahan sebagai presiden KOM yang dipegang sejak 2006 itu akan membawa kepada kekalahan beliau dalam pilihan raya dalam pilihan raya akan datang? Ada kemungkinannya juga?

Tahniah kepada KOM mendapat presiden baru mudah-mudahan KOM akan lebih maju dibawa teraju baru yang jauh dari elemen dan kepentingan politik. [wm.kl.7:51 pm 23/09/12]

Tiada ulasan: