Sabtu, 4 Ogos 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Seksyen 114A : Undang2 yang dibuat oleh kerajaan bangang Barisan Nasional:

Posted: 04 Aug 2012 03:12 PM PDT

"Seksyen 114A menganggap individu yang memiliki laman web atau peralatan komputer yang mengandungi bahan berunsur hasutan atau fitnah bersalah walaupun bahan itu dimuat naik oleh pihak lain. Individu atau organisasi yang mengendali atau menawarkan perkhidmatan kepada forum, blog,atau laman web juga bertanggungjawab terhadap
segala kandungan yang terdapat pada perkhidmatan tersebut. Para pengguna internet yang akaun atau komputernya digodam (hack) juga akan dipertanggungjawabkan ke atas bahan yang dimuat naik oleh penggodam (hacker). Seksyen 114A ini mengancam kebebasan bersuara di Internet dan menggugat prinsip asas keadilan, demokrasi dan hak asasi manusia."

Syrian forces pound rebel frontline in Alepp

Posted: 04 Aug 2012 03:06 PM PDT

A Syrian Army tank seen from the Salah al-Din neighbourhood in central Aleppo, August 4, 2012. — Reuters pic
ALEPPO, Syria, Aug 4 — A Syrian army helicopter fired machinegun rounds and troops shelled rebel positions in Aleppo today, a Reuters witness said, as they tried to break through the insurgents' frontline in a battleground district in the country's largest city. Earlier in the day, Syrian forces clashed with rebels around Aleppo's television and radio station, activists said, and a local rebel commander said his fighters were preparing for a "strong offensive" by government forces on the city.
Syrian troops backed by armour stormed the last opposition bastion in Damascus yesterday in a drive to crush a rebel offensive that coincided with a bomb attack that killed four of President Bashar al-Assad's senior security officials.
The onslaught continued today as jets bombarded the capital in a bid to snuff out resistance, a resident said.
Read More / Baca Lagi >>

Al Jazeera's correspondent reports from Syria's Aleppo

Posted: 04 Aug 2012 03:04 PM PDT

Royalti: Komen pembaca Sinar Online berkenaan mesej Nik Aziz, Najib

Posted: 04 Aug 2012 10:37 AM PDT


Logo Isu RoyaltiBERIKUT komen pembaca Sinar Harian Online berhubung kenyataan Menteri Besar Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung isu royaltI petroleum.
Momokkata, "Alhamdulillah.  Jika semangat begini yang dilaksanakan oleh Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri, bukanlah sesuatu yang mustahil untuk Malaysia sentiasa sejahtera.  Berpolitiklah hanya ketika pilihan raya.  Apabila telah dipilih rakyat, sama-sama kita semua bekerja.  Semoga Allah sentiasa membantu k ita semua."
Yoep Omarkata, "Hahahaha... mana puak-puak  melalak yang kata Kelantan  tak ada minyak... Tok  Pa,  Ibrahim Ali, Awang  Adik... dan puak-puak Umno yang lain, yang  jadi  bodoh ketuk Umno ni... rakyat  sudah matang menilai kebodohan dan kecelakaan pemimpin Umno. Apa pun kau bersyukur pada Ilahi yang memakbulkan doa  rakyat yang  kena zalim terutama kepada  rakyat Kelatan  yang dizalimi oleh kerajaan pusat Umno selama 24 tahun... Alhamdulillah sekali lagi kepada berkat doa ulama dan doa baginda  Sultan Muhamad Ke-5 yang memimpin negeri  Kelantan dengan penuh berkat  akhirnya bayaran tunai atau royalti minyak  dibayar kepada  Kelantan. Mungkin juga kerajaan Malaysia baru  akan bertukar tangan kepada Pakatan Rakyat, sama-sama kita doakan. Amin Ya Allah."
Read More / Baca Lagi >>

POLITIK BAHARU SABAH – SEJAUH MANA FAKTOR LAJIM MEMPENGRAUHI PRU-13?

Posted: 04 Aug 2012 10:31 AM PDT

Kini semacam terasminya kemunculan satu lagi pakatan politik di Sabah pada 29 Julai lalu. Ia merupakan natijah daripada perkembangan yang berlaku selama enam bulan pertama 2012, dan kemuncaknya ialah apa yang berlaku dalam masa semingga ini (23-30 Julai 2012). Tatkala Ketua Umum KeADILan, Datuk Seri Anwar Ibrahim hadir ke Sabah dan berjaya melancarkan pakatan baru itu. Justeru Al-Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat merakamkan tahniah atas komitmen timbalan menteri merangkap ahli parlimen Beaufort, Datuk Seri Panglima, Haji Lajim Haji Ukin berikutan penubuhan pakatan itu setelah berkunjung ke Kota Bharu pada 23 Julai lalu.
Kesemuanya dipaparkan sebagai berita yang mengaitkan satu perkembangan baharu politik di Sabah. Paling utama yang dipaparkan ialah melibatkan soal masa depan dua tokoh politik, iaitu ahli parlimen Beaufort, Datuk Seri Panglima, Haji Lajim Haji Ukin dan ahli parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing. Dua tokoh ini adalah mewakili kepentingan politik kaum di Sabah, iatu Lajim dari Umno mewakili orang Melayu dan Wilfred dari United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko) mewakili kaum Kadazandusun dan Murut. Justeru kedua-duanya dikatakan bakal mencorakkan politik permuafakatan yang baharu di Sabah dan sudah tentu bakal mengubah keputusan PRU-13 nanti.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan kini berlawan polisi dengan BN, kata penganalisis

Posted: 04 Aug 2012 10:29 AM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Ogos — Dengan pilihan raya yang semakin hampir, Pakatan Rakyat (PR) kini mula mencorakkan permainan mereka dengan menekan Barisan Nasional (BN) untuk bertanding melalui polisi, berbanding polemik, yang mana melihatkan apa keupayaan dan tawaran kerajaan alternatif berkenaan di bawah pentadbiran mereka, kata penganalisis.
Gabungan kerajaan antara PKR, DAP dan PAS, dahulu pernah bercanggah pendapat dan ideologi, kini mula mengorak langkah seiring menuntut perubahan polisi untuk memantapkan ekonomi rakyat Malaysia, dengan kepercayaan pilihan raya kali ini bakal menyaksikan menang kalah mereka berkenaan ekonomi.
 
Rencana permainan mereka mula meliputi janji pendidikan tinggi percuma untuk semua rakyat Malaysia, pentadbiran bebas rasuah, harga bahan api yang lebih murah, penurunan harga kereta, dan kesamarataan pendapatan antara Malaysia Timur dan Semenanjung Malaysia.
Ibrahim berkata Paktan Rakyat (PR) cuba membuktikan keupayaan mereka dengan mencadangkan polisi-polisi berkenaan perkara yang disedari akan memberi kesan terhadap ekonomi rakyat biasa. — Gambar fail
Ibrahim Suffian dari Merdeka Center berkata PR jelas cuba membuktikan keupayaan mereka mencadangkan perubahan polisi-polisi berkenaan perkara yang mereka sedar akan memberikan kesan terhadap ekonomi rakyat biasa.
 
Read More / Baca Lagi >>

Antara kemaruk PR dan tamaknya Umno.

Posted: 04 Aug 2012 10:25 AM PDT

Setiausaha Agung PERKASA, Syed Hassan Syed Ali  mendakwa, tindakan Pakatan Rakyat mahu menukar tema hari kebangsaan ("Janji ditepati") adalah perbuatan mengada-ngada, dan sekali gus menggambarkan Pakatan Rakyat begitu kemaruk nak memerintah Negara ini !,…katanya.  

Duhai, Tuan Syed!  Kemaruk atau tidak,  itu bukan persoalan!  Yang jadi persoalan ialah sikap Tamak tahap melampau pemimpin Umno! Tak cukupkah 54 tahun,  kezaliman, penipuan dan ketidakadilan yang kalian lakukan kepada rakyat?  Rakyat sudah bosan,  mereka sedar sekian lama mereka diperbodoh dan diperalat oleh Umno ! 

Lagi satu,.. cukup-cukuplah kalian menganggap negara ini milik Umno !!   Berhentilah membuat kenyataan "hanya Umno yang layak dan berhak memerintah"  , Buanglah sikap tamak haloba itu !  Jangan lagi ada niat nak perintah Malaysia seumur hidup !!!  
Read More / Baca Lagi >>

Kenyataan Media YB Husam Tentang Keputusan Terbaru PM Najib Nak Bincang Isu Royalti

Posted: 04 Aug 2012 10:24 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR: JAWATANKUASA KHAS KAJIAN PEMBAYARAN BAYARAN TUNAI PETROLEUM

Saya mendarat di KLIA sekitar jam 3 petang ini, pulang dari mengerjakan umrah. Satu dari niat saya mengerjakan umrah ialah untuk mendoakan perjuangan rakyat Kelantan mendapatkan royalti petroleum menjadi kenyataan.

Setiba di KLIA, saya menerima panggilan dari pemberita memintakan komen mengenai pengumuman PM mengenai penubuhan sebuah jawatankuasa khas mengkaji pembayaran royalti/bayaran tunai petroleum yang akan dipengerusikan oleh Yang Berbahagia Tun Abdul Hamid Mohamad boleh dilihat positif dan juga sebaliknya.

Read More / Baca Lagi >>

Royalti: Bukti Najib Altantuya Terdesak Raih Sokongan Kelantan

Posted: 04 Aug 2012 10:22 AM PDT

Walaupun dikhabarkan Najib Altantuya sudah bersetuju pada dasarnya agar isu royalti minyak membabitkan negeri-negeri di Pantai Timur dikaji, ia sebenarnya muslihat halus untuk meraih sokongam rakyat di saat arus penolakan Umno semakin kuat di seluruh negara.

Setelah gagal berkali-kali dalam usahanya merampas semula Kelantan sejak 1990, tidak dapat tidak pastinya ada muslihat tersembunyi di sebalik persetujuannya menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi mengkaji struktur pembayaran royalti tertunggak kepada negeri itu yang kini mencecah RM7 bilion.

Read More / Baca Lagi >>

Ingat, Najib pernah berbohong

Posted: 04 Aug 2012 10:13 AM PDT

Saya hendak cerita sikit pasal janji perdana menteri Datuk Seri Najib Razak pada rakyat mengenai bayaran royalty minyak kepada kerajaan umno/BN Terengganu.

Janji tersebut dibuat didepan Datuk Seri Ahmad Said dan puluhan ribu penyokong umno/BN dalam suatu majlis bersama rakyat tidak lama dahulu.

Najib berjanji akan membayar royalty minyak yang ditarik balik semasa PAS memerintah negeri kaya rakyat miskin itu.

Sehingga hari ini pembayaran yang dijanjikan itu belum dikotakan, sebalik janji pembayaran itu dibuat menerusi tuntutan kerajaan negeri pada dana khas persekutuan.

Read More / Baca Lagi >>

Penyakit Piem-Piem Umno...

Posted: 04 Aug 2012 09:57 AM PDT


Mahathir - JAGA
Sekali tengok dah macam BANK PUNYA JAGA...
Pak Lah - TIDUR
Terlalu selesa kerana segala-galanya MENANTU YANG JAGA...
Najib - MENGGIGAU
Kerana bini sendiri pun TAK SEMPAT NAK JAGA...

Berapa banyak harta Rosmah ? Penerima zakatnya 6500 orang.

Posted: 04 Aug 2012 09:55 AM PDT


Tak pasti Rosmah menyampaikan zakat apa,, harta simpanan, emas atau hasil dari ia menabung dari waktu kecil,,, wallahhuaklam. 



Berapa banyak seorang penerima zakat dapat,, RM50.00, apa barang RM50, mana ada standard.itu standard ketua cawangan UMNO bayar zakat... paling busuk RM100.. kalau penerima 6,500 orang, berapa, ambik calculator kira tengok,,
Persen harta yang kena zakat ialah 2.5%, kalau seribu kena RM25.00, jadi berapa banyak semua sekali harta Rosmah,, kena tanya ustaz yang kerja kat Baitulmal... dia boleh bagi jawapan,,, atau pun tanya kat Rafizi Ramli,,, pakar ekonomi...,  

PEKAN, 4 Ogos -- Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor (tengah) menyampaikan sumbangan zakat kepada anak-anak yatim, fakir miskin, orang kelainan upaya (OKU) dan warga emas Parlimen Pekan pada Majlis Penyampaian Sumbangan Zakat di Dewan Konvensyen Sultan Ahmad Shah, dekat sini, hari ini.
Seramai 6,500 penerima sumbangan zakat.
--fotoBERNAMA (2012) HAKCIPTA TERPELIHARA

Royalti: Rakyat sedang semak kejujuran pemimpin

Posted: 04 Aug 2012 09:51 AM PDT


KETIKA artikel ini ditulis, isu royalti minyak Kelantan memasuki episod baru. Apa yang menarik ialah episod berantakan politik di antara kerajaan pusat di bawah penguasaan Umno-Barisan Nasional (BN) dan kerajaan Kelantan di bawah Pas berhubung isu royalti, semakin dramatik.

Ini berikutan kenyataan terbaru Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat selepas solat Subuh pagi ini bahawa beliau baru sahaja menerima surat daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengenai pembayaran royalti minyak kepada Kelantan.

Menurut Nik Aziz, Najib telah menghantar surat kepada beliau memintanya menghantar wakil untuk membincangkan pembayaran royalti minyak untuk Kelantan. Surat itu, menurutnya, dihantar kepada beliau semalam.

Read More / Baca Lagi >>

Husam: Lebuh Raya Rakyat KBKK diteruskan

Posted: 04 Aug 2012 09:40 AM PDT


Nik Abdul Aziz Nik Mat
Nik Abdul Aziz Nik Mat melancarkan Tabung Akaun Amanah Lebuh Raya Rakyat KBKK di Kompleks Media Karangkraf, Shah Alam malam ini. - Foto oleh Zulfadhli Ahmad Zaki

SHAH ALAM - Kerajaan Negeri Kelantan akan meneruskan projek pembinaan Lebuh Raya Rakyat Kota Bharu-Kuala Krai (KBKK) menggunakan kutipan derma dan sumbangan, yang boleh disalurkan menerusi tabung amanah lebuh raya dilancarkan hari ini.
Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, pelancaran tabung ini akan membantu Kerajaan Negeri Kelantan meneruskan rancangan pembinaan kemudahan itu walaupun tanpa bantuan Kerajaan Pusat.
Menurutnya, kos keseluruhan lebuh raya itu dianggarkan RM350 juta, mampu dijayakan melalui modal alternatif daripada sumber mineral negeri itu.
Read More / Baca Lagi >>

Ustaz Nasruddin Hassan - Iktibar dari umat yg dibinasakan Allah

Posted: 04 Aug 2012 09:31 AM PDT

Abdul Kadir Sheikh Fadzir: Ini Kali La! Rakyat Sabah Telah Menunggu Begitu Lama

Posted: 04 Aug 2012 09:30 AM PDT

Today in History for August 4th

Posted: 04 Aug 2012 09:29 AM PDT

Isu Talam: Selangor akan tetap saman MCA

Posted: 04 Aug 2012 07:12 AM PDT

Syrian smugglers operations booming in Jordan

Posted: 04 Aug 2012 07:11 AM PDT

Mahadhir mengaku Tok Pa minta jangan bangunkan Kelantan

Posted: 04 Aug 2012 07:10 AM PDT

Water, crisis or spin?

Posted: 04 Aug 2012 07:10 AM PDT

Selangor bakal ambil alih semula 33 loji rawatan air dari Syabas

Posted: 04 Aug 2012 07:08 AM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Ogos — Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor dijangka bakal "mengambil alih semula" 33 daripada 34 loji rawatan air yang dimilikinya dan kini dikendalikan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).
Keputusan itu dibuat demi menjaga kepentingan rakyat Selangor memandangkan kegagalan Syabas dan Puncak Niaga menguruskan loji-loji berkenaan bagi membekalkan air yang mencukupi kepada rakyat Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.
"Kerajaan negeri mengambil keputusan untuk 'mengambil alih semula' aset-aset tersebut bagi menjaga kepentingan rakyat Selangor kerana  merasakan bahawa loji-loji yang dikendalikan oleh Syabas dan Puncak Niaga didapati tidak beroperasi secara memuaskan bagi membekalkan air secukupnya kepada rakyat Selangor, KL dan Putrajaya," kata exco kerajaan Selangor, Dr Xavier Jayakumar, dalam satu kenyataan hari ini.
Jelas Adun Sri Andalas itu lagi, pendedahan yang dibuat oleh Adun Pandamaran, Ronnie Liu, bahawa Syabas tidak menyelenggara rumah pam dan kelengkapan tangki air menjadi bukti kukuh punca berlakunya krisis bekalan air berlaku di sesetengah kawasan di Selangor.
Read More / Baca Lagi >>

Terdesaknya UMNO : Kit Siang nafi kencing di bendera rumah MB -fitnah gila PRU 13

Posted: 04 Aug 2012 07:07 AM PDT


 
Pemimpin popular DAP Lim Kit Siang menafikan bahawa beliau pernah kencing di bendera rumah menteri besar Selangor menjelang tragedi 13 Mei 1969, seperti yang pernah didakwa laman Facebook filem sejarah terbaru Tanda Putera.

NONE"Jurucakap filem itu berkata, karya itu berdasarkan banyak kajian, seperti penelitian terhadap dokumen dan gambar, untuk memastikan babaknya bersandarkan fakta sejarah.

"Mana dia bahan dokumen dan gambar menunjukkan saya kencing di tiang bendera rumah menteri besar Selangor Harun Idris pada 11, 12 atau 13 Mei 1969, sedangkan saya tiada di Kuala Lumpur pada masa itu?

Dalam kenyataannya hari ini, Lim juga berkata, bahan-bahan itu perlu ditunjukkan supaya babak sebegitu tidak dianggap hanya sebagai khayalan dan imaginasi semata-mata.

Malaysiakini pada 12 Julai melaporkan, Facebook rasmi Tanda Putera arahan Datuk Shuhaimi Baba, yang antaranya merakamkan tragedi 13 Mei dijangka mencetuskan kontroversi.Read More / Baca Lagi >>

How DESPERATE of Umno: May 13 took place because Kit Siang urinated on flagpole

Posted: 04 Aug 2012 07:05 AM PDT

Despite his 1Malaysia signature slogan, the Prime Minister Datuk Seri Najib Razak is continuing to allow his UMNO/Barisan Nasional election campaign machineries to disseminate downright lies and dangerous falsehoods calculated to incite racial hatred and undermine national unity with the approach of the 55th National Day and 49th Malaysia Day celebrations.
How DESPERATE of Umno: May 13 took place because Kit Siang urinated on flagpoleOne of these "downright lies and dangerous falsehoods" flooding the UMNO/BN social media and exploited by the 10,000 UMNO/BN cybertroopers is that I had caused the May 13 riots in 1969 through shouting the most racist slogans in the streets of Kuala Lumpur on May 11, 12 and 13, 1969.
Despite my firm denial of these wild and reckless allegations in my speech in Parliament on March 22, 2012, declaring that I was never in Kuala Lumpur on May 11, 12 and 13, 1969, these "downright lies and dangerous falsehoods" have continued to make their rounds in leaps and bounds in the cyberspace.
On 20th July 2012, Malaysiakini carried the following report "New May 13 movie courts controversy":
New May 13 movie courts controversy
Read More / Baca Lagi >>

Royalti: Kaji dalam 3 bulan lalu bukan sekarang, kata Nik Aziz

Posted: 04 Aug 2012 07:04 AM PDT


Royalti: Kaji dalam 3 bulan, kata Nik Aziz
Nik Abdul Aziz membaca Sinar Harian sebelum majlis berbuka puasa di Kompleks Media Karangkraf, Shah Alam. 
 
SHAH ALAM - Kerajaan Pusat sepatutnya telah lama menubuhkan jawatankuasa khas berhubung isu bayaran tunai hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung, kata Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat petang ini.

Malah menurut Menteri Besar Kelantan, jawatankuasa khas yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewajarnya selesai membincang dan merunding isu berbangkit itu dalam tiga bulan lalu.

Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: