Rabu, 29 Ogos 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Pusat ‘NOW’ : Rafizi akan jadikan dedah maklumat budaya Malaysia

Posted: 29 Aug 2012 04:36 PM PDT

KUALA LUMPUR, Ogos 30 — Pengarah strategik PKR yang mendedahkan beberapa skandal besar, Rafizi Ramli akan melancarkan projek terbaru beliau hari ini – Pusat Pemantauan dan Pendedah Maklumat Nasional atau "NOW" – sebuah badan untuk menggalakkan pendedah maklumat datang ke hadapan pada ketika keyakinan awam terhadap agensi-agensi kerajaan sangat rendah.
Rafizi memberitahu The Malaysian Insider bahawa NOW akan menjadi "alternatif masyarakat sivil" kepada pihak berkuasa kerajaan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis, yang mana reputasi telah dicemari oleh kerana banyak laporan kematian tahanan dan serangan serta ugutan oleh pegawai bersenjata.
"Rakyat Malaysia telah ditakutkan dari tampil ke hadapan tetapi pendedahan maklumat harus menjadi budaya di Malaysia, dan itulah yang kita harap untuk wujudkan," katanya dalam temubual eksklusif.
Rafizi menjelaskan bahawa pusat itu menyediakan proses langkah demi langkah untuk pendedahan maklumat, termasuk khidmat nasihat ditawarkan kepada pendedah maklumat mengenai risiko perundangan yang mungkin dihadapi akibat pendedahan mereka, jika mereka bersetuju untuk teruskan.
Setiap pendedahan mesti disiasat dengan teliti, kata beliau, dari kredibiliti pemberi maklumat kepada kesahihan dokumen-dokumen yang disediakan, serta menggali jauh dengan lebih dalam tentang kes itu untuk memastikan terdapat bukti mencukupi sebelum apa-apa pemberitahuan umum dilakukan.
Langkah terakhir dalam proses pendedahan adalah mendedahkan skandal tersebut kepada media — langkah yang paling mencabar, Rafizi mengakui.
Read More / Baca Lagi >>

Rafizi’s ‘NOW’ centre to make whistleblowing Malaysian culture

Posted: 29 Aug 2012 04:34 PM PDT

Rafizi and NOW director Akmal Nasir (right) pose outside the centre's entrance during an interview with The Malaysian Insider.—Picture by Saw Siow Feng
 
KUALA LUMPUR, Aug 30 ― PKR's "exposé man" Rafizi Ramli will launch his latest pet project today ― the National Oversight and Whistleblowers Centre or "NOW" ― a non-profit outfit to encourage whistleblowers come forward at a time when public confidence in government agencies has reached an all-time low. Rafizi told The Malaysian Insider that NOW will be a "civil society alternative" to government authorities like the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the police, whose reputations have been marred by numerous reports of custodial deaths as well as assault and intimidation by armed officers.
"Malaysians have been spooked from coming forward, but whistleblowing should become a culture in Malaysia, and that is what we hope to create," he said in an exclusive interview.
Rafizi explained that the centre will prepare a step-by-step process for whistleblowing, which will include offering advice to informants on the legal risks they may face with their disclosures should they agree to proceed.
Each facet of the disclosures must be thoroughly vetted, he said, from the credibility of the whistleblower to the validity of the documents provided, as well as a deeper probe into the case to uncover sufficient evidence before anything is revealed in public.
But the final step in the process ― publicly disclosing the scandal through the media ― is the stickiest of all, Rafizi admitted, as it would immediately open himself, the centre and the whistleblower to legal risks, if any law was broken in the process of investigation.
Read More / Baca Lagi >>

Merdeka : Hisham ingatkan penganjur 'Janji BERSIH' patuhi Akta Perhimpunan Aman

Posted: 29 Aug 2012 04:32 PM PDT

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengingatkan penganjur 'Himpunan Janji Bersih' yang dijadual diadakan di Dataran Merdeka esok supaya mematuhi undang-undang di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012.
  
Beliau berkata penganjur perhimpunan itu perlu mengemukakan permohonan rasmi kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) terlebih dahulu kerana Dataran Merdeka terletak di bawah bidang kuasa agensi itu.
  
"Tuan punya kawasan (Dataran Merdeka) ialah DBKL dan kita tidak boleh masuk campur secara langsung dalam hal memberi kebenaran ini.
  
"Bagaimanapun, kita masih tunggu perkembangan lanjut daripada DBKL dan setakat ini saya belum dapat maklumat rasmi mengenai status permohonan ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan 'Kempen Kesedaran Akibat Jenayah' peringkat kebangsaan anjuran Yayasan Pembangunan Belia India Malaysia di Shah Alam semalam.
  
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai perhimpunan itu yang dijadual diadakan di Dataran Merdeka esok sempena sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini.
Read More / Baca Lagi >>

Jangan membenarkan yang salah dan menyalahkan yang benar (bhg 2)

Posted: 29 Aug 2012 04:26 PM PDT

Sebagaimana yang saya janjikan saya menyambung apa yang saya tulis dalam posting saya semalam.
Hudud ini, jika dipersoalkan berlebihan ia akan hanya menjadikan seseorang itu dipandang tidak mempunyai keyakinan terhadap hukum Tuhan itu. Walaupun ada seorang pemimpin besar negara yang sekarang menafikan beliau bukan tidak bersetuju dengan hudud tetapi beliau tidak bersetuju dengan hudud PAS.
Kenyataan beliau ini menjelaskan kepada kita beliau bercakap di atas premis politik dan menganggap hudud yang hendak di perjuangkan oleh PAS itu adalah hudud ciptaan PAS. Kenyataan ini merupakan satu kenyataan seorang yang hanya celik mata zahir tetapi sudah buta mata hatinya.
Beliau membutakan hatinya kerana bermain politik kepartian yang terlalu menebal sehinggakan di waktu partinya sudah hampir tumbang dan terumbang ambing beliau sanggup membuat keyataan yang bertentangan dengan agamanya sendiri. Apa yang hendak dibawa oleh PAS itu ialah hukum yang di turunkan oleh agama dan Tuhan kita.
Read More / Baca Lagi >>

Selangor beri 4 syarikat konsesi air tawaran baru

Posted: 29 Aug 2012 04:22 PM PDT


SHAH ALAM – Kerajaan Negeri akan mengemukakan tawaran baru berhubung penstrukturan semula air di negeri ini kepada empat syarikat iaitu Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), Puncak Niaga Sdn Bhd (Puncak Niaga), Konsortium Abass Sdn Bhd (Abass) pada minggu kedua bulan depan.
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, tawaran itu dikemukakan selepas beliau menerima surat daripada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui yang bersetuju untuk Kerajaan Negeri mengemukakan beberapa usaha supaya industri air di negeri ini dapat disusun kembali secara holistik.
Awal bulan lalu Kerajaan Negeri  mengumumkan akan membentangkan cadangan dan juga kertas kerja berhubung perkara itu.

"Proses ini telah kita sediakan dan saya akan umumkan tawaran tersebut kepada empat syarikat yang mempunyai operasi air di negeri ini iaitu Syabas, Splash, Abbas dan Puncak Niaga," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri, semalam.

Read More / Baca Lagi >>

Malaysia KIta : AIR..AIR..AIR...!!!!

Posted: 29 Aug 2012 04:17 PM PDT



Biarkan keratan akhbar berbicara untuk memberi pencerahan minda kepada rakyat, negeri manakah yang paling teruk dalam menyediakan air bersih terawat kepada rakyat.


KATA DULANG PAKU SERPIH... KATA NEGERI ORANG, RUPA-RUPANYA NEGERI SENDIRI YANG LEBIH TERUK WEH!!!!

Malaysia Kita : Mujur dapat mengelak tikaman pencuri minuman

Posted: 29 Aug 2012 04:14 PM PDT

LAPOR...Ezmin menunjukkan laporan polis yang dibuatnya.
LAPOR...Ezmin menunjukkan laporan polis yang dibuatnya. 
 
PETALING JAYA: "Mujur pekerja saya dapat mengelak tikaman itu jika tidak dia pasti cedera apabila lelaki terbabit yang kami tangkap selepas mencuri pek minuman coklat cuba menghunus pisau bagi melepaskan diri," kata pengurus pasar raya, Ezmin Rashid, 29, menceritakan kejadian cubaan dua lelaki melarikan barangan runcit dari premis itu di Taman Medan Jaya, di sini, Ahad lalu.
Dalam kejadian jam 4.30 petang itu, Ezmin memberkas seorang daripada lelaki terbabit dengan bantuan pekerjanya sebelum suspek yang berang bertindak agresif dengan menghunus pisau ke arah mereka.

Menurutnya, ketika kejadian, dia bertugas di kaunter pasar raya berhampiran pintu utama apabila seorang lelaki yang mulanya disangka pelanggan membawa lari bakul mengandungi empat pek serbuk minuman coklat.
"Sebelum kejadian, lelaki terbabit masuk dalam pasar raya dan mengambil pek serbuk minuman coklat itu dari rak berhampiran kaunter.

"Saya mengesyaki sesuatu tidak kena mengenai lelaki terbabit dan memerhatikan gerak-gerinya berikutan dia berkelakuan mencurigakan," katanya ketika ditemui, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita : KDN minta laporan terperinci "Pekan Koboi DiSegambut"

Posted: 29 Aug 2012 04:09 PM PDT



PENIAGA (kiri) hanya membuka pintu untuk berurusan selepas yakin pelanggannya bukan penjenayah yang dipercayai kerap menyamun premis perniagaan di Segambut, Kuala Lumpur.



KUALA LUMPUR - Kementerian Dalam Negeri (KDN) memandang serius trauma yang dihadapi para peniaga di Kawasan Perindustrian Taman City, Segambut di sini ekoran ancaman penjenayah dan mengarahkan polis serta pihak berkuasa tempatan (PBT) memberikan laporan terperinci mengenai masalah sebenar yang berlaku di kawasan itu.
Ketua Setiausaha KDN, Datuk Abd. Rahim Mohd. Radzi berkata, pihaknya akan meneliti kes tersebut secara terperinci memandangkan ia boleh memberi imej negatif terhadap tahap keselamatan di Kuala Lumpur.
"Pihak kami berterima kasih kepada akhbar Kosmo! kerana menyiarkan berita ini dan tentunya KDN akan memberi respons kepada fenomena yang berlaku itu," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita : Macam Negara Koboi Dah..!!!

Posted: 29 Aug 2012 04:05 PM PDT

Enam das jarak dekat
GOMBAK: Seorang lelaki bekas tahanan Ordinan Darurat (EO) maut manakala isterinya cedera parah selepas ditembak dua lelaki dari jarak dekat ketika kedua-duanya sedang menunggu anak lelaki mereka pulang di depan Sekolah Menengah Darul Ehsan, Selayang Baru, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1 tengah hari itu, mangsa, K Archuthan, 41, yang dikenakan tindakan buang daerah ke Perlis sebelum dibebaskan Jun lalu, maut di tempat kejadian selepas ditembak dua lelaki menunggang motosikal berkuasa tinggi.
Suspek melepaskan enam das tembakan dari jarak dekat ketika mangsa berada di dalam Toyota Camry berwarna perak.

Saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Yen, 28, berkata ketika kejadian, dia berada di dalam kedai berhampiran terdengar bunyi beberapa das tembakan.

Isaac Lashes Plaquemines Parish

Posted: 29 Aug 2012 03:58 PM PDT

Tornado Warning Issued in Southern Miss.

Posted: 29 Aug 2012 03:57 PM PDT

Isaac Pummels Louisiana on Slow Slog Inland

Posted: 29 Aug 2012 03:56 PM PDT

Hurricane Isaac Hits New Orleans

Posted: 29 Aug 2012 03:55 PM PDT

Serangan udara ragut puluhan nyawa di Damsyik

Posted: 29 Aug 2012 08:22 AM PDT


Sebuah helikopter milik tentera kerajaan ditembak jatuh oleh pemberontak, kelmarin.
Sebuah helikopter milik tentera kerajaan ditembak jatuh oleh pemberontak, kelmarin.
 
DAMSYIK - Sekurang-kurangnya 60 terkorban selepas dua jet pejuang milik tentera  kerajaan melancarkan serangan bertubi-tubi di pinggir Damsyik, menurut aktivis, kelmarin.

Mereka menyatakan insiden lewat malam kelmarin itu dipercayai adalah serangan balas susulan daripada tindakan Tentera Pembebasan Syria (FSA) menggempur dan menawan beberapa pusat pemeriksaan askar kerajaan di pinggir Saqba.

Read More / Baca Lagi >>

Tiada bukti tahanan ISA bersalah dikatakan insaf?

Posted: 29 Aug 2012 08:19 AM PDT


KUALA LUMPUR: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menyelar kenyataan Menteri Dalam Negeri bahawa 12 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dibebaskan kerana mereka telah pulih dan tidak lagi menjadi ancaman kepada keselamatan negara.

Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh (gambar) berkata, kenyataan itu tidak masuk akal kerana tahanan tidak pernah dibicarakan dan dibuktikan bersalah di mahkamah.

"Bagaimana menteri boleh mengatakan tahanan telah insaf sedangkan kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan dan mereka tidak pernah diberi peluang untuk membela diri.
Read More / Baca Lagi >>

Merdeka 55 : Tiada pengesahan tempat duduk awam di Bukit Jalil

Posted: 29 Aug 2012 08:17 AM PDT



Walaupun Menteri Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim memberi jaminan bahawa orang ramai boleh menyertai sambutan ambang merdeka di Bukit Jalil, pegawai kementeriannya masih tidak dapat memastikan jumlah kerusi yang diperuntukkan.

JNONEurucakap kementerian yang ditemui selepas sesi penerangan teknikal memberitahu Malaysiakini, tempat duduk di stadium dengan kapasiti 90,000 itu telah diperuntukkan.

Bagaimanapun, ketika ditanya tentang jumlahnya, beliau berkata: "Saya tidak pasti. Ia kerusi yang tidak ditanda (sebagai simpanan).

"Tempat yang ditanda itu untuk mereka yang akan dibawa masuk, seperti Umno, MCA, dan Kongres India Malaysia (Kimma)," kata Jasminawati Jamin, pegawai daripada bahagian komunikasi korporat kementerian.

Appeals Court to blame for child rapists escaping jail, says ex-law minister

Posted: 29 Aug 2012 08:15 AM PDT

KUALA LUMPUR, Aug 29 — Datuk Zaid Ibrahim blamed today the Court of Appeal for starting a legal trend that could see more convicted child rapists avoiding jail, saying it had abdicated its responsibility to protect children.
The former de facto law minister was weighing in on two recent court rulings in which judges had agreed to let go two young men who were found guilty of raping barely pubescent girls instead of sentencing them to the mandatory five years' imprisonment, minimum, and whipping under section 376(2) of the Penal Code.
"I blame the Court of Appeal for this situation in our country, that having sex with an underage girl is not a serious offence," Zaid (picture) told The Malaysian Insider in an emailed response today to public furore after the Sessions Court ruled to release 22-year-old Chuah Guan Jiu on a three-year, RM25,000 good behaviour bond despite convicting him of raping his then 12-year-old girlfriend in Penang last year.
Read More / Baca Lagi >>

Courts must put victims first, not rapists’ future, say child rights groups

Posted: 29 Aug 2012 08:14 AM PDT

KUALA LUMPUR, Aug 29 — Child rights groups said today that the courts should focus more on justice for victims of child rape cases and not perpetrators' bright futures, amid a public uproar over how two rapists escaped jail sentences because they were considered youthful offenders.
The groups expressed concern at what appears to be a legal trend of letting convicted child rapists avoid a jail sentence, following two recent cases where two young men were each released on a RM25,000 good behaviour bond.
Read More / Baca Lagi >>

Rogol : Keputusan Mahkamah Rayuan tentang Noor Afizal perlu dihormati — Ramalingam

Posted: 29 Aug 2012 08:13 AM PDT

KUALA LUMPUR, 29 Ogos — Keputusan Mahkamah Rayuan yang mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen membebaskan pemain boling tenpin handalan Noor Afizal Azizan dengan perintah berkelakuan baik dan ikat jamin kerana merogol gadis bawah umur perlu dihormati dan kemuliaan mahkamah perlu dipelihara dan disanjungi.
Menegaskan demikian, Setiausaha agung Majlis Kebangsaan Jaksa Pendamai Malaysia, Datuk M.Ramalingam berkata hakim-hakim Mahkamah Rayuan telah bersusah payah menjelaskan rasional di sebalik keputusan mereka terhadap "pesalah terhadap kanak-kanak buat pertama kalinya itu".
Noor Afizal diperintah berkelakuan baik selama lima tahun dan ikat jamin RM25,000 kerana kesalahan berkenaan.
Read More / Baca Lagi >>

Isaac Inundates Miss. Beaches

Posted: 29 Aug 2012 08:05 AM PDT

Displaced Syrians Stranded at Turkish Border

Posted: 29 Aug 2012 08:03 AM PDT

Assad Sees Long Syria Conflict

Posted: 29 Aug 2012 08:03 AM PDT

Besut : 13 tahun Menderita Hadapi Masalah Bekalan Air

Posted: 29 Aug 2012 08:02 AM PDT

Meja Bulat (Siri 5) : Memartabatkan Agama Islam Dalam Negara Berbilang Kaum Bahagian 1

Posted: 29 Aug 2012 08:01 AM PDT

Meja Bulat (Siri 4) : PRU 13 Apa Wanita Mahu Bahagian 2

Posted: 29 Aug 2012 08:00 AM PDT

Tiada ulasan: