Khamis, 23 Ogos 2012

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


Nasi Lemak punya kisah

Posted: 22 Aug 2012 07:29 PM PDT

Setelah bergelumang rendang, ketupat dan lemang tekak ini mula ingin kembali kepada fitrah. Semalam Sham masak lemak ikan tongkol taruk peria, timun dan petai cicah sambal tempoyak dan keli goreng, ini memang terangkat.
Pagi tadi aku teringin cari nasi lemak tapi seluruh pelosok tanahair Kajang gagal ditemui. Ramai penjaja masih cuti beraya. Ada sebuah restoran tu ramai sangat orang berbaris.Aku hanya akan mengiktiraf nasi lemak jika ia:-
1. Dibungkus dengan daun pisang. kalau daun pisang itu dilayur terlebih dahulu adalah bonus. Aromanya lebih menangkap.Masalah hari ini ada penjaja yang gagal membungkus nasi lemak daun pisang apabila permukaan daun pisang yang berlilin itu dibungkus di bahagian luar. Ramai penjaja Indonesia buat begini kerana katanya bahagian itu kotor. Mereka membungkusnya dengan permukaan belakang. Ini gagal!

2. Nasi lemak bermaksud wajib ada sambal tumis, ikan bilis, kacang goreng dan telur rebus selain nasi yang harum berdaun pandan dan bersantan. Ikan bilis gred lekeh yang keras dan bikin tercekik adalah gagal. Lauk sampingan seperti ayam, kerang, sotong itu aksesori tambahan. Itu sunat. Tanpa bahan wajib, ia gagal.
Aku tahu kos bahan mentah meningkat sebab aku dan Sham pernah jual nasi lemak. Sekilo kacang tanah, ikan bilis, bawang dan cili kering mahal sekarang dan jika jual nasi lemak biasa lebih dari RM1.50 pelanggan akan merungut. Inilah dilema penjaja nasi lemak. Orang besar tak tahu sebab di rumah kopi atau hotel sepinggan nasi lemak lebih RM10. Orang besar yang biasa makan di sini tak heran. Mereka punya 'taste' hancur!
Namun begitu nasi lemak yang dibungkus dengan polisterin, kertas minyak atau diletakkan di dalam pinggan apatah lagi pinggan yang direkabentukkan seperti daun pisang adalah segagal-gagal makanan di alam semesta ini sejak nabi Adam diciptakan hinggalah Izrafil meniup sangkakala.

PULAUKAN NASI LEMAK YANG DIBUNGKUS DENGAN POLISTERIN!

KE-U-TA-MA-AN

Posted: 22 Aug 2012 11:33 AM PDT

cakap Inggerisnya 'Priority'. Kita kena belajar memberikan keutamaan yang mana perlu didahulukan, diutamakan. mendahulukan orang yang susah, miskin, sakit dari yang senang, kaya dan lapang. Tapi kaseh sayang tak boleh dipaksa, keikhlasam bukan boleh dilakon-lakonkan... keutamaan atau prioritinya... MENGENAL BUKAN MENGHAFAL

Tiada ulasan: