Jumaat, 24 Ogos 2012

.

.


Tok Guru Sihat Walafiat

Posted: 24 Aug 2012 03:11 AM PDT

CERITA PETANG

Muryidul Pas Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kini sedang berihat di hospital berada dalam keadaan stabil tidak membimbangkan kerana beliau tidak mengalami apa-apa masalah. Beliau diminta berihat di hospital petang semalam kerana keadaan darahnya agak tinggi sedikit.

Menurutnya selepas menyaksikan perjanjian satu projek pembangunan bernilai RM600 juta di Tunjung beliau bergegas ke hospital dan doktor minta beliau berihat di ward.

Tok Guru sembahyang israq pagi tadi.
Baru sekejap tadi beliau bercakap dengan saya menerusi telefon untuk bertanya sesuatu. Suaranya lunak dan penuh keceriaan dan sempat pula memberi sebutir ilmu kepada saya. Sebaik saya mengucapkan selamat hari raya maaf zahid dan batin, Tokguru lantas menambah, bukan zahir dan batin sahaja, tetapi dunia dan akhirat.

Ohk?

Kena sebut dunia dan akhirat juga, biar orang yang tidak tahu mengenali akhirat tahu bahawa ada akhirat, katanya. Tambah Tokguru lagi; "kalau boleh enta minta percetakan (penerbit mengeluarkan kad ucap selamat hari raya) memasukkan perkataan dunia akhirat di dalam kad yang mereka cetak," kata Tokguru penuh mesra.

Dalam perhatian saya apabila Tokguru masih boleh memberi ilmu spotan kepada saya itu menandakan dia sihat, ceria dan bergembira dan moodnya dalam keadaan first class.

Dalam percakapan tadi Tokguru ingin mengesahkan satu maklumat dari saya. Di samping itu beliau meminta pandangan mengenai sesuatu hal.

Percakapan lebih lapan minit itu menggembirakan saya kerana semasa di Kelantan semalam saya tidak sempat untuk mengjunguinya dan mengetahui beliau memasuki ward setelah bergerak untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Mulanya saya cadang untuk berjumpa dan berjabat aidifitri dengannya di rumah kenduri adik ipar di Pasir Puteh kerana beliau dikatakan hadir sama. Semoga Tokguru terus sihat dan sihat. [wm.kl.6:03 pm 24/08/12]

Jawatan Kuasa Kerja Pas Tidak Perlu Bincang Nasharudin

Posted: 24 Aug 2012 02:53 AM PDT

SUSUPAN SENJA

Harap mesyuarat jawatankuasa Pas Pusat yang akan bersidang esok tidak membincangkan soal bekas timbalan presiden parti Nasharudin Mat Isa. Tidak ada apa sebenarnya untuk dibincang soal beliau kerana isu yang dicetuskan baru ini tidak menjadi kudis gatal kepada Pas.  Pas perlu anggap kenyataan beliau meminta Pas kaji kedudukan Pas dalam Pakatan Rakyat sebagai gesaan ahli yang terlupa tarikh muktamar saja.

Penampilannya dengan Najib Razak ketika berjumpa dengan dua orang Arab berjangguit di Makkah Pas boleh anggap itu kerenah kebudak-budakan saja yang suka meninjuk. Apa yang berlaku itu sebagai kerenah peribadinya, atau seperti anak kucing yang bergurau sesama sendiri dan seekor darinya terlingkup dalam tempurung.

Mesyuarat politik itu lebih baik untuk membincang perkara lain lebih penting menjelang pilihan raya misalnya masalah pembahagian kerusi atau pun penyemakkan calon-calon yang sebelum ini sudah ditetapkan kawasan dan kerusi masing-masing. Calon-calon yang tidak ada kawasan perlu dikaji semula akan relevensinya dan sejauh mana kekuatan untuk mencapai kemenangan.

Mungkin Pas juga boleh membincangkan perkembangan di Sabah dan Sarawak yang kini mula memberi petanda baik.

Dalam pada itu Pas juga tidak perlu apa-apa membuat kenyataan akhbar yang menyentuh mengenai kedudukan Nasharudin di akhir mesyuarat. Pertanyaan atau pun jerat wartawan mengenainya hendak dielakkan sebaik mungkin.

Seboleh-bolehnya mana-mana pemimpin Pas tidak menyebut fasal beliau yang membolehkan beliau membalas balik dan akan membentuk polimek. Biarlah Nasharudin menjadi anak kucing yang terlingkup di dalam tempurung bersendirian. Sama ada dia akan kelemasan atau berjaya menguis tempurung untuk keluar sendiri terserah maklum kepadanya.

Membincang soal Nasharudin dan memberi ulasan dengan menjawab pertanyaan wartawan satu tindakan tidak berapa sihat dan sekaligus menjadikan Nasharudin yang kini sudah jatuh harga akan naik sedikit. [wm.kl.5:51 pm 24/08/12]

Hudud: Isu Yang Tidak Ada Titik Akhir

Posted: 23 Aug 2012 10:36 PM PDT

SINGGUNG AKAL

Negara Islam dan Hukum Hudud menjadi isu politik yang tidak pernah ada titik akhir. Sebenarnya ia sudah lama berlaku. Sebelum ini tidak timbul hudud, tetapi perlu diingat apabila ada yang menentang Islam sebahagiannya ia menentang hudud. Sebab hudud itu satu juzuk dalam Islam.

Isu ini juga sukar untuk dimatikan begitu saja. Baru saja ia hendak reda dan menjauh dari ingatan umum ia dibangkit semula. Susah untuk melambungnya jauh, sama seperti susah untuk membuang anak kucing yang kesekian lama dipelihara dan dibelai. Walaupun sudah dibuang dengan menutup matanya tetapi ia kembali ke rumah dengan menggunakan deria misai untuk menelusri jalan pulang.

Karpal Singah: Negara Islam adalah modalnya.
Nah, begitulah isu hudud dan negara Islam. Sebenarnya hudud dan negara Islam adalah dua nama dalam satu sibjek, ia bergumpal macam anak dara dan bujang yang berasmara penuh keghairahan di sebalik semak. Kenapa susah sangat hendak leraikan isu ini? Mungkin kerana ia adalah satu kewajiban yang bagi orang Islam. Mana-mana perjuangan, parti politik, gerakan, pertubuhan, masyarakat yang inginkan Islam tulen ia tidak dapat memisahkan hudud dan Islam. Mereka yang memperkatakan hudud dilibahi dengan amarah seperti mana gadis dan bujang bergumpal itu.

Untuk memudahkan perbicaraan kita hanya sebut hudud saja. Hudud ialah hukum haram, peraturan hidup demi menjamin keadilan dan kesaksamaan mengikut al Quran dan Hadith serta tafsiran dan ijtihad para ulamak. Justeru ia terkait dengan Qu'ran selamanya ia tidak akan terbuang. Makanya, usaha untuk mengasingkan hudud dari minda Islam ia tidak akan berjaya malahan ia akan dianggap sebagai dosa. Anggapan akan timbul sesiapa menentang hudud menentang Qu'ran.

Lantaran Pas yang mengambil Islam sebagai latar dan dasar perjuangan Islam maka hudud tidak dapat dipisahkan. Selamanya Pas akan memperkatakan hudud atau para pemimpinnya akan bingkas mempertahankan hudud. Tidak kira siapa yang mempersoalkannya, Pas akan menentang dan mengecamnya. Ia tidak terkecuali Karpal Singh, Mahathir Mohamad, atau Ha Najib Razak, sesiapa saja akan Pas akan membelasah. 

Kerana itu bila Mahathir melontarkan pandangan sinis terhadap hudud, Karapl Singh cuba mempertikaikan dalam konteks perundangan dan perlembagaan negara, maka pemimpin Pas yang tidak faham dengan Karpal Singh atau memahami dari luar konteks apa yang diperkatakannya akan menyerang Karpal. Akan suruh Karpal "mengucap' kembali dan membuat pendirian. Pendirian apa lagi, pendirian tahi? Apa tah lagi Mahathir yang mengakui Islam bila bekas PM itu menyinis hudud maka dia akan kena belasah secukupnya.

Bolehkah hudud ini dihentikan atau tidak disebut langusng? Semua orang inginkan itu kerana ada kalanya ada yang tercelupar mulut dalam mengulas mengenai hudud tersasar ke bawah rel dan boleh menyebabkan akidah rosak. Betapa tidak ada yang menyinis kalau hukum hudud dilaksanakan, boleh dibuka restoran sop tangan. Ada juga mengatakan batu-batu dijalanan akan habis kerana diambil untuk melaksanakan hukuman rejam. Aduh... MasyaAllah. Tetapi bagi saya orang yang menyinis begini mereka yang jahil tukil dan tidak ada setitik pun roh Islam di dalam jiwanya. Mempertikai atau berdebat dengan mereka menghabiskan masa dan 'boreh' saja.

Tentang Karpal Singh, sebelum ini saya sudah katakan. Halangan Karpal terhadap hudud berpandukan kepada perlembagaan diterima pakai negara ini yang masih sekular. Memang kalau ikut perlembagaan negara, negara ini bukan negara Islam. Jadi Karpal menentangnya atas prinsip berkenaan. Kalaupun tanpa Karpal yang menentang, hudud tidak boleh dilaksanakan kerana ia terhalang oleh perlemnbagaan.

Perlembagaan lebih besar dan berkuasa dari Karpal Singh dan DAP sendiri. Bila sebut perlembagaan siapakah yang patut dipersalahkan? Ada dua entiti atau (pihak) orang politik dan Raja-Raja Melayu kerana merekalah bersetuju dengan penggubalan perlembagaan negara ini. Yang patut dikecam dan diserang ialah mereka yang membenarkan atau menggubal perlembagaan negara ini yang memberi ruang imuniti kepada orang-orang seperti Karpal Singh itu.

Makanya kalau orang faham situasi ini dia tidak akan melayani Karpal yang dimulutnya sudah birat dan ada kurap. Mulut Karpal akan berkata-kata selamanya tentang hudud. Dia seorang pakar perlemnbagaan dan lawyer dia akan bercakap dari umbi ilmunya. Kalau beliau tidak bercakap tidak ada gunalah beliau hidup di Malaysia. Jadi tidak salah kalau Karpal berpendirian begitu kerana dia ada hak dan sandarannya kukuh.

Penentangan Karpal bukan atas dasar dia agama. Kerana itu kita tidak boleh anggap dia anti Islam seperti mana dianggap oleh bekas seorang pemimpin Pas yang kini bermain dengan politik tidak cukup inci. Yang anti Islam ialah perlembagaan negara ini. Itulah ibu segala anti terhadap Islam. Runtuhkan perlembagaan. Soalnya apakah kita (orang Islam Melayu) mampu? Saya tidak fikir juga dalam hubungan dan kerjasama politik yang diamalkan Pas kini kalaupun Pas menang ia boleh merubah perlembagaan negara dari sekular kepada Islam? Bukan semudah memetik jari.

Memang kenyataan dan sinikal Karpal perlu dijawab untuk menjelas dan memberi kefahaman orang di bawah sana. Orang akan keliru dalam hal ini. Satu masa Karpal adalah rakan Pas menerusi Pakatan Rakyat, satu masa lain dia menentang agenda terbengkalai Pas itu. Bagi saya Karpal Singh seorang pengamal politik demokrasi dan penegak hak asasi manusia yang tulen. Dia berkata dari sudut yang ada ruang untuknya.

Kita boleh sekat Karapl dari berbicara mengenai hudud ataupun mengeluarkan kata-kata bambastik mengenai Islam yang ada kalanya menyebabkan hati kita menjadi luluh. Caranya mudah sahaja tukar perlembnagaan negara ini, tutup ruang daripada beliau dapat bercakap mengenai perkara itu. Soalnya bolehkah kita menutup ruang itu dengan memidah perlembagaan? Dalam waktu ini ia amat mustahil sekali.

Pas saya kira tidak akan berkeupayaan untuk meminda perlembagaan kalau tanpa kerjasama dari pihak lain termasuk Umno dan dari mereka yang mengakui kasih dan cinta kepada Islam. Kalau Pas bersama Umno sahaja, maksudnya hanya kalangan Melayu ia juga tidak berjaya melainkan dokongan semua golongan Islam dari apa juga badan dan pertubuhan tanpa mengira warna kulit dan anutan agama.  Manakala Umno pula sama sekali tidak ada niat untuk meminda perlembagaan negara. Usahkan perlembagaan negara perlembagaannya tidak mahu ditukarnya.

Teringin juga saya melihat apakah Nik Abdul Aziz Nik sedia melaksanakan kata-kata yang dia akan membubar Pas jika Umno sudah menukar perlembagaanya dari sekular kepada Islam. Teringin sangat... ataupun cabaran Nik Aziz itu juga cabaran politik yang penuh dolak dan dalih?

Lantaran itu kerenah yang dilakukan Karpal Singh hari ini hendak diterima seadanya dan serangan ke atasnya juga dengan seadanya. Belau tidak perlu dilihat dengan semangat Islam yang lebih, tetapi perlu dilayani berlatar belakangkan sosial politik. Sudah berbueh mulut pemimpin Pas menasihati dan memberi teguran agar beliau tidak menarik ke luar isu itu, tetapi ia tidak memberi apa-apa kesan. Walaupun Pakatan Rakyat terpaksa menyibuk dengan isu itu, Karpal tetap juga terus mengungkitnya bila dihulurkan  pembesar suara kepadanya. Kenapa? Jawabnya senang bukankah orang politik itu kena bercakap untuk menunjukkan dia masih hidup dan bernayawa seperti Mahathir itu manakala negara Islam dan hudud adalh modal politik ampuh buat Karpal Singah.

Ok bagaimana pula dengan Umno? Umno atau orang seperti Mahathir tahu akan kedudukan ini. Dia tahu apa peranaan Karpal dan juga peranaan Pas. Tetapi kerana Mahathir dan Umno berpendapat parti itu ada manfaat dan laba di sebalik isu itu maka mereka akan terus mainkan. Mereka akan terus ungkitkan dengan harapan Karpal dan Pas yang kemudiannya membawa kepada DAP akan berlaga.

Umno dalam keadaan terdesak seperti hari ini sangat mengharapkan Pas dan DAP bergaduh. Umno sudah membaca sekiranya kedua parti ini dapat bersatu dibawah payung Anwar Ibrahim sukar untuk mereka mempertahankan kedudukan hari ini. Hari ini semakin hari pengaruh dan wibawa Umno dan BN maskin merosot dan meruncingkan. Jadi hendak tidak hendak mereka harus terus menjadi syaitan untuk menyocokkan Pas dengan DAP. Hanya cara itu saja yang mampu dilakukan oleh Umno.
 
Kesimpulan mereka yang membangkitkan isu hudud dalam konteks politik adalah merupakan syaitan yangn dibentuk oleh naluri politik. Mereka menjelama atas api amarah dan kejahatan dihalalkan politik.  Tidak kira siapa mereka itu termasauk dari Pas sendiri adalah syiatan politik yang dilahirkan dari sistem politik sekular.

Mengenai cadangan Pas untuk mengadakan seminar mengenai hudud bagi memberi kefahaman kepada orang ramai saya rasa tidak ada faedah. Niat baik itu tetap tidak akan mencapai tujuannya kerana ada pula di sebalik usaha itu orang mengusahakan agar kefahaman itu terus menjadi keliru. Pendeknya isu hudud dan negara Islam alias negara berkebajikan tidak akan mudah lengsai selagi negara ini membenarkan sistem politik kepartian. Tidak payahlah.... [wm.kl.1:35 pm 24/08/12]

Politik Banner Di Kelantan

Posted: 23 Aug 2012 07:17 PM PDT

KEMBARA AIDIFITRI (1)

Patutlah ramai yang hendak jadi wakil rakyat kerana banyak kemudahan. Selain dari elaun bulanan RM5,000 hingga RM7,000 sebulan banyak lagi kemudahan-kemudahan lain yang tidak mungkin diperolehi tanpa ada title YB. Bil telefon, kesihatan, elaun mesyuarat, kenderaan dan sebagainya.

Wakil rakyat juga mendapat penghormatan dari rakyat. Kalau YB yang berjurus akan dikunjungi rakyat di bawa berbagai-bagai persembahan berupa buah-buahan, kain sarung, kopiah, jubah, serban dan diberikan pebagai hadiah ynang indah dan mahal-mahal.

Buah tamar, buah tin, zitun, air zam-zam tidak payah beli akan ada rakyat yang bawa ke rumah. Begitu juga dengan keris lama dan permata cincin akan dicari dan diberikan kepada wakil rakyat sebagai hadiah alias bodekan. Apa lagi apabila menjelang pilihan raya wakil rakyat terumatnya yang ada kedudukan tinggi dalam parti dan berkuasa menentukan calon seperti semuanya ditanggung beres.

Apakah pemasangan banner ini mendapat kebenaran PBT.
Exco yang berkuasa meluluskan sesuatu projek pula akan mendapat imbuhan sebagai balas jasa. Sebenarnya dalam istilah moden sebagai rasuah bertaklik yang sukar untuk dikesan oleh SPRM. Hari ini mereka meluluskan sesuatu projek, seperti tanah, balak atau kawasan getah kelon, kawasan bijih besi esok akan sampailah 'mualaf' Melayu yang menjadi brua membawa wang imbuhan dalam guni gandum.

Salah satu yang paling saya merasai akan keistimewaannya kalau menjadi wakil rakyat ialah, ada orang tukang bawa kita, driver. Dengan elauan dan kemudahan yang ada seseorang wakil rakyat boleh membayar pemandu sendiri sampai dua tiga orang. Apa lagi kalau jadi exco, timbalan menteri besar atau menteri besar driver akan dibayar oleh kerajaan. Jadi hendak ke mana tidak payah pandu dan bawa sendiri.

Bukan itu saja, dalam konteks politik Pas Kelantan kalau sudah ke tahap Tok Guru Nik Aziz segala macam pergerakan dirinya, kecuali mandi, kencing, bersanggama dan solat tidak akan diutus oleh pembantu. Itu hak mutlak dia. Yang lain semuanya diurus dan diatur sebaik mungkin. Ertinya kerja atau aktiviti badaniah (kerja)  tidak begitu 'rohok' (sulit) sangat.

Berbeza dengan kita yang tidak menjadi wakil rakyat dan tidak pula ada kemampuan untuk membayar segala urusan diri seperti driver, tempat penginapan makan dan minum kena urus dan bayar sendiri.

Dalam usia yang sudah melebihi separuh abad ini dan disinggahi pelbagai penyakit melalui perjalanan jarak jauh mencecah ribuan batu meletihkan. Tambahan saya sendiri tidak merupakan seorang 'kaki' kereta atau motor. Perjalanan rayau Aidifitrti dua hari lalu dan semalam meletihkan. Kalau bukan kerana semangat perjalanan ia tidak ada keseronokan langsung. Nasib baiklah dari perjalaanan itu dapat dikutip menjadi bahan catatan di dalam blog ini.

Perjalanan bermula dari rumah KL menuju ke kampung kelahiran, Gual Nibong Rantau Panjang kemudian berpatah balik ke Kuala Lumpur melewati Terengganu. Perjalanan di dalam negeri Terengganu melalui berbagai bentuk dan permukaan jalan. Berbagai pemandangan juga dapat disaksikan. Pemadangan itu sesuai untuk dua orang anak saya bagi diambil sebagai sumber dalam pembelajaran mereka. Pantai, bukit, aktiviti kehidupan orang kampung, amalan budaya tradisi seperti kenduri kendara nikah kahwin lagak anak-anak berhari raya di zaman ini dan sebagainya boleh dikunyah sebagai pengalamana dan pengentahuan baru buat mereka yang membesar di ibukota.

Tetapi sejauh mana mereka mengambil kesempatan itu saya tidak tahu kerana hampir separuh perjalanan mereka hanya tidur dan tidur saja.

Saya akan memulakan catatan Aidifitri kali ini dengan satu pemandangan di daerah saya di Pasir Mas iaini mengenai banyak banner yang dipasang di tempat-tempat strategik di kawasan berkenaan. Suasananya meriah sekali semacam pesta banner atau peraduan banner paling cantik. Dari sudut lain pula banner itu sungguh menyampah dan menyemakkan mata memandang.

Tidak kurang terdapat 10 jenis banner yang terpasang semunya berlatar belakangkan budaya hari raya. Semua banner mengucapkan selamat hari raya. Apakah kerana pilihan raya sudah hampir tiba maka semua banner itu bermotif politik. Yang merujakan saya semua orang yang merasakan mereka layak bertanding dan menjadi calon ada banner masing-masing. Lagak banner itu sebagai bahan kempen atau pun perlumbaan banner paling cantik dan menarik.

Kewujuduan banner umpama pesta ini sudah melampau dan ia membazir. Rasanya tidak perlu ada benner peribadi masing-masing untuk mengucapkan selamat hari raya kepada orang ramai. Cukup satu bennar yang diwakilkan oleh parti masing-masing. Misalnya kalau dari Umno cukup banner berbunyi "Umno Pasir Mas Mengucapkan Selamat Hari Raya," begitu juga dengan Pas dan lain-lain.

Apabila setiap peribadi dan pemimpin tertinggi dalam kawasan ada banner masing-masing ia menunjukkan parti berkenaan ada masalah, ada perpecahan. Apa lagi kedudukan gambar dalam banner itu berasingan. Yang dapat ditafsirkan juga berlaku perebutan calon. Saya yakin yang tampil dengan banner mengenakan gambar tersegak dari mereka, ianya diharap akan menjadi pilihan parti untuk dijadikan calon.

Mengenangkan pesta banner ini apa yang menghiarankan saya tidak ada satu pun banner dari syarikat-syarikat GLC Kelantan atau pun banner mengenai projek-projek politik yang mengalukan ketibaan Syawal yang mulia, seperti banner dari Skim Kifalah, Lebuh Raya Rakyat, Ladang Rakyat, Koridor Depu, atau pun projek Jihad Ternak Kambing Japnapari di Pasir Mas? He..he. Begitu juga banner dari Syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd tidak nampak cula di Pasir Mas. Sepatutnya AKSB memasang banner ucap selamat raya terbanyak di Pasir Mas kerana daerah itu ditimpa masalah air baru-baru ini.

Kemunculan banyak banner itu dengan berbagai bentuk, saiz dan lagak pemasangan yang ikut sedap hati menyebabkan pemandangan bandar Pasir Mas menjadi huduh. Perkara ini boleh diurus dengan baik kalau pihak majlis Daerah Pasir Mas mengambil berat dan bersikap profesional. Pemasangan banner itu boleh menjadikan satu daya tarikan lain sebenarnya. Tetapi kerana PBT tidak ada idea untuk mengelohkan menjadi teratur dan bersistemetik maka wujudlah keadaan seperti yang ada itu.

Apakah PBT kurang cerdik atau jahil di dalam hal ini? Kuasa untuk melakukan apa-apa juga aktiviti dalam jajahan Pasir Mas terletak di tangan Majlis Daerah Pasir Mas (MDPM). MDPMlah yang akan mengatur dan menguruskannya. Di sini juga kalau MDPM cerdik dan berfikir kreatif dan komersial mereka dapat mengutip hasil dari pemasangan banner yang berbagai-bagai itu. Kenakan bayaran terhadap setiap banner yang hendak dipasangkan.

Tidak usah banyak untuk satu banner ambil RM10 sahaja, rasanya kutipan untuk banner saja sudah dapat ribuan dan wang itu bolehlah dibelanjakan untuk pengurusan MDPM setidak-tidaknya bagi membersihkan tandas awam di bandar Pasir Mas. Manakala mana-mana banner yang dipasang ikut sedap hati dan tidak membayar permit pemasangan dibuang atau dibakar sahaja.

Sepatutnya sikap tegas dan tidak berlemah lembut ini perlu diamalkan oleh PBT seperti MDPM yang kekurangan peruntukan. Sebenarnya sikap inilah menyebabkan MDPM tidak dapat mengutip hasil dari berbagai aktiviti yang berlaku di daerah itu yang sepatutnya dikenakan bayaran. Banyak sumber pendapatan MDPM boleh dicanangkan menjadi wang tetapi kerana kelemahan dan tepu dalam berfikir sumber itu terbuang begitu saja.

Barang kali kelemahan dan kurang kreatif MDPM ini ada kena mengena juga dengan ahli majlisnya yang dilantik dikalangan ahli politik. Perlantikan ahli majlis daerah oleh parti politik menyebabkan ahli-ahli majlis kurang berkualiti dan prihatin terhadap pentadbiran dan pengurusan. Betapa tidak, terdapat tiga orang ahli majlis daerah lantikan Pas sudah 15 tahun tidak diganti walaupun salah seorang sudah lima tahun dikekah stroke. Ahli ini masih kekal menjadi ahli majlis dan menerima elaun. Kenapa dia dikekalkan kerana dia merupakan orang kuat ketua parti.

Sudah sampai masanya kerajaan negeri khasnya Exco bertanggungjawab membuat penilaian dan peraturan semula berhubung dengan perlantikan ahli majlis daerah ini. Ahli majlis daerah perlu diasingkan daripada pengaruh politik untuk jadi jin afrid bagi menjaga kepentingan ketua parti. Kalau perlu ahli majlis daerah juga boleh dilantik dari kalangan profesional yang bukan menjadi orang kuat (suruhan) parti. Kalau mahukan juga ahli parti lantikkan, ambillah sebahagian saja.

Selagi perlantikan itu dibuat berdasarkan merit politik maka selama itulah jajahan Pasir Mas tidak akan berkembang kerana tidak mendapat suntikan-suntikan pengurusan dan pentadbiran yang baik.  Masalah di Pasir Mas ini juga turut sama berlaku di majlis-majlis daerah lain. [wm.kl.10:15 am 24/08/12]

Tiada ulasan: