Isnin, 6 Ogos 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


NGO Pro Umno Yang Mabuk Dan Bangang

Posted: 06 Aug 2012 12:13 AM PDT

NAK tergelak tengok gelagat 9 NGO-NGO pro Umno, katanya seramai 50 orang berhimpun di bangunan JAIS beberapa hari lalu berlagak bagaikan pejuang kerana tidak mahu masjid dipolitikkan.

Siap bawa sepanduk kononnya tindakan mereka itu sebagai mentaati titah Sultan Selangor yang tidak mahu masjid dipolitikkan [Utusan].



Mereka nak bantah masjid dipolitikkan, terpulanglah. Mereka ada kaki, ada tangan ada mulut, nak bantah lantaklah kita tak perlu persoalkan kerana mereka juga berhimpun secara aman tanpa senjata.

Namun yang lucunya, mereka sebenarnya telah memalukan Barisan Nasional yang baru sahaja beberapa hari lalu mempolitikkan masjid.

Lihat bukti-bukti di bawah ini, biarlah gambar berbicara seribu bahasa.


Siapakah gerangan ahli politik Barisan Nasional yang mempolitikkan masjid ini? Lihat gambar di bawah.


Sendiri politikkan masjid, sendiri mengamuk berhimpun bagai depan bangunan JAIS. Woi NGO-NGO mabuk! Bulan Ramadhan mana boleh minum arak kah kah kah...

Dipetik dari - http://milosuam.blogspot.com/


Polis patut siasat Aziz dan Wan Ahmad, bukan Saifuddin

Posted: 05 Aug 2012 11:59 PM PDT

KUALA LUMPUR 6 Ogos: Polis patut menyiasat Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Timbalannya, bukan Datuk Saifuddin Nasution Ismail, kata Pengarah Guaman KEADILAN, Latheefa Koya.

"Saifuddin sebelum ini juga membuat laporan polis terhadap mereka berdua Mei lalu. Ada apa-apa tindakan? Tidak ada. Kenapa hanya siasat 'whistle blower' (pemberi maklumat). Kenapa tak siasat dakwaan Saifuddin?" soal Latheefa.

Beliau mempertikai siasatan dwi standard polis terhadap Setiausaha Agung KEADILAN itu selaku pemberi maklumat tetapi tiada tindakan diambil ke atas Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dan Datuk Wan Ahmad Omar sebagai pihak yang didakwa.


Saifuddin dipanggil ke balai polis Putrajaya semalam untuk dirakam kenyataan berhubung pendedahannya pada 27 April lepas bahawa Abdul Aziz dan Wan Ahmad ialah ahli Umno.

Tegas Latheefa, polis hanya perlu menyiasat Saifuddin tanpa menggunakan Seksyen 500 Kanun Keseksaan, kononnya atas dakwaan fitnah jenayah.

"Kalau Wan Ahmad dimalukan, sepatutnya dia saman fitnah. Buat apa polis guna akta jenayah. Paling lawak, kenapa polis beria-ia sangat nak saman fitnah bagi pihak orang lain?" soal beliau lagi.

Tambahnya, polis begitu bersungguh menyiasat, sedangkan Saifuddin hanya mendakwa sama ada Wan Ahmad merupakan ahli Umno.

"Yang aneh, kenapa hanya Wan Ahmad sahaja yang membuat laporan polis. Kenapa Aziz tidak?" soal Latheefa lagi.

Sebelum ini, Saifuddin mendedahkan nombor keahlian Abdul Aziz ialah 113804 dan berdaftar di Cawangan Sri Ampang Baru dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Lembah Jaya dalam Parlimen Ampang, Selangor.

Manakala nombor keahlian Umno bagi Wan Ahmad pula ialah 2374564 dan beliau berdaftar dalam Cawangan Kubang Bunggor DUN Chetok bagi Parlimen Pasir Mas di Kelantan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=34024


SYABAS akui tiada krisis air di S'gor

Posted: 05 Aug 2012 08:54 PM PDT

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pegawai Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) mempersetujui bahawa Selangor tidak mengalami krisis air dengan rizab kritikal dua peratus seperti yang didakwa syarikat itu sebelum ini.

Dalam satu wawancara dengan Malaysiakini, Abdul Khalid berkata pegawai tersebut mempersetujui demikian dalam satu taklimat kepada satu jawatankuasa menyemak yang bari dibentuk kerajaan negeri.

Abdul Khalid berkata, laporan awal jawatankuasa itu menyatakan bahawa 35 loji rawatan air di Selangor berkapasiti untuk mengeluarkan 4,960 juta liter air sehari (MLD), lebih 14 peratus atau 598 MLD daripada bekalan SYABAS setiap hari.


"Ya (mereka bersetuju dengan jumlah tersebut). Mereka berada di dalam bilik dalam mesyuarat yang sama.

"Hanya dua orang yang tidak hadir (dalam mesyuarat) – orang yang kita bayar RM400,000 sebulan dan ketua pegawai eksekutif Ruslan Hassan. Semua profesional tertinggi hadir," katanya yang merujuk dengan sinis kepada pengerusi eksekutif SYABAS Tan Sri Rozali Ismail.


Berhadapan dua kes mahkamah, Rafizi akan terus dedahkan skandal

Posted: 05 Aug 2012 06:05 PM PDT

KUALA LUMPUR, 6 Ogos — Rafizi Ramli dari PKR enggan untuk menghentikan pendedahan awamnya mengenai skandal rasuah yang berlaku dalam kerajaan walaupun menghadapi dua pertuduhan mahkamah kerana mendedahkan perkara tersebut.

Tindakan beliau boleh menyebabkan dirinya merengkok dalam penjara, didenda berjuta ringgit dan kehilangan peluang bertanding sebagai ahli parlimen.

Pemimpin muda itu memberitahu The Malaysian Insider, sekiranya dia tidak meneruskan apa yang dilakukannya, skandal seperti Pusat fidlot Kebangsaan (NFC) kontroversi "lembu kondo" dan perjanjian LRT Ampang tidak akan menjadi berita utama negara.


Beliau menolak hujah Perdana Menteri (PM), Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat lalu bahawa didakwa dalam kes NFC kerana beliau tidak melalui saluran yang sah untuk membuat pendedahan.

"Kami telah pergi ke pihak berkuasa yang berkaitan. Malah, dalam kes daripada NFC, kami membuat aduan kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Salah jika beliau (Najib) untuk mengatakan saya tidak pergi. Jika anda masih ingat, saya menyerahkan semua maklumat saya kepada polis," Rafizi berkata dalam satu temu bual.

Rafizi dan PKR rakan sekerjanya Zuraida Kamaruddin dijadualkan untuk ke mahkamah petang ini bersama bekas Menteri, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dalam saman fitnah RM100 juta yang difailkan oleh ketua Wanita Umno itu berikutan skandal NFC.

Shahrizat, yang hilang jawatan menteri awal tahun ini apabila jawatan senator beliau tamat tempoh tidak lama selepas skandal tersebut menjadi tajuk-tajuk utama media, telah menyaman kedua-dua pemimpin PKR itu kerana menuduh beliau menyalahgunakan pinjaman RM250 juta dari kerajaan persekutuan yang bertujuan untuk skim penternakan lembu negara.

Dakwaan memfitnah ketua Wanita Umno bukan satu-satunya perkara yang telah melanda Rafizi dalam pendedahannya terhadap NFC.

Rafizi juga menghadapi prospek untuk dipenjara maksimum tiga tahun dan denda RM3 juta kerana melanggar Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (BAFIA), selepas beliau mendedahkan butir-butir perbankan sulit fidlot National Feedlot Corporation (NFCorp), firma yang menjalankan projek NFC.

Jika disabit bagi kesalahan yang serius tersebut akan menggelapkan peluang Rafizi sebagai calon dalam pilihan raya umum (PRU) ke-13 yang perlu diadakan menjelang tahun depan.

Pada hari Jumaat lalu, Najib muncul untuk menolak dakwaan bahawa caj terhadap Rafizi bertujuan untuk menakutkan pemberi maklumat pada masa hadapan apabila beliau berkata bahawa orang PKR tersebut boleh mendedahkan butiran skandal yang didakwa kepada pihak berkuasa seperti SPRM.

Berdasarkan kes-kes sebelumnya, Rafizi berkata beliau tidak mempunyai keyakinan dengan agensi-agensi kerajaan seperti polis dan SPRM, yang merupakan badan berkanun dan bebas daripada kerajaan.

"Maklumat sebenar 'whistleblowing' berkenaan yang NFC, kami laporkan kepada SPRM sebelum didedahkan di khalayak ramai mengenai pembelian kondominium. Kami berikan masa yang mencukupi bagi tindak balas, untuk siasatan," katanya.

Tetapi katanya pendakwaan yang dilakukan oleh pihak berkuasa sama ada akan mengambil masa yang terlalu lama untuk diselesaikan, atau ditutup secara senyap-senyap apabila perhatian umum mula turun.

Pemimpin muda PKR itu dilihat sebagai seorang wira, telah mengetuai kempen ini secara bersungguh-sungguh untuk mendedahkan dakwaan salah urus dalam pengendalian NFC, RM250 juta yang dibiayai kerajaan persekutuan untuk projek penternakan lembu kebangsaan yang menyimpang, ini turut diakui oleh Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang.

Firma yang menjalankan projek NFCorp - dimiliki oleh suami Shahrizat, Datuk Seri Mohamad Salleh dan tiga anak pasangan itu.

Rafizi menegaskan bahawa walaupun beliau telah berkali-kali menimbulkan persoalan konflik kepentingan dalam penganugerahan projek NFC kepada syarikat Mohamad apabila Shahrizat masih dalam kabinet, ia hanya pengerusi NFCorp itu yang didakwa di mahkamah kerana kesalahan.

Pada 12 Mei lalu, Mohamad mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen terhadap dua pertuduhan pecah amanah melibatkan RM49.7 juta berkaitan dengan pembelian dua unit kondominium.

"Pada satu ketika, polis bertindak balas dengan mengatakan bahawa kes itu ditutup. Dan bayangkan ... selepas tiga minggu tiada maklum balas positif daripada pihak berkuasa, siapa yang boleh menyalahkan saya untuk hilang keyakinan terhadap mereka?" kata Rafizi.

Perkara sama berlaku kata pemimpin PKR tersebut apabila mendedahkan penganugerahan projek LRT Ampang bernilai RM1 bilion kepada George Kent konsortium, tiada tindakan pantas diambil oleh pihak polis walaupun beliau telah membuat laporan.

"Jadi saya terpaksa membuat keputusan sebagai seorang pegawai awam dan pemegang jawatan dalam parti pembangkang sah, saya perlu membuat keputusan demi kepentingan negara ... untuk mendedahkannya," katanya lagi.

"Saya fikir sekarang, ia kembali kepada persoalan kredibiliti dari segi rekod, BN tidak mempunyai rekod yang baik untuk mengambil tindakan terhadap rasuah dan salah urus dalam kerajaan," tambah Rafizi.

Beliau berkata bahawa ketakutan pemberi maklumat, walaupun terdapat enakmen Akta Perlindungan Pemberi Maklumat pada tahun 2010, adalah bahawa mereka akan perlu mengambil risiko untuk jatuh jika berani untuk mendedahkan maklumat kepada orang ramai.

"Jika Najib benar-benar serius memerangi rasuah, beliau harus menerima realiti — ia hanya melalui pendedahan umum kita melihat tindakan diambil terhadap Shahrizat dan NFCorp.

"Jadi melainkan kita mempunyai cara yang lebih baik, saya tidak melihat apa-apa cara lain daripada terus pergi kepada orang ramai," kata Rafizi.

themalaysianinsider.com


Manusia Haram Jadah Dan Paling Tak Malu Di Kelantan

Posted: 05 Aug 2012 06:35 AM PDT


Jika sebelum ini Pengerusi BN Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed (Tok Pa) menyatakan Kelantan tiada hak terima royalti, tetapi hari ini beliau orang pertama mengutip kredit dengan membariskan pelajar sekolah membawa banner untuk mengucapkan terima kasih ke atas dirinya kerana telah berjaya memujuk Najib kononnya mempersetujui cadangannya.






Umno: Jangan politikkan panel khas isu royalti

KOTA BHARU - Kerajaan Pusat telah mengadakan pelbagai peringkat perbincangan sejak enam bulan lalu sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penubuhan jawatankuasa khas royalti semalam, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Muhamad.


Mustapa yang juga Pengerusi Umno Kelantan memberitahu, dalam perbincangan itu beliau sendiri mengemukakan pandangan dan ada darinya dipersetujui Perdana Menteri.


"Alhamdulillah, ia menunjukkan keprihatinan Perdana Menteri terhadap rakyat Kelantan, saya harap perkara ini tidak dipolitikkan," kata beliau berucap pada majlis Makan Colek di sini, semalam.


Dalam pada itu, laporan Bernama hari ini memetik Mustapa berkata, Barisan Nasional (BN) Kelantan mengalu-alukan penubuhan Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.


Pengerusi BN Kelantan berkata, adalah wajar isu tuntutan bayaran tunai itu diserahkan kepada jawatankuasa khas itu kerana ia dianggotai pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Kelantan, Pahang dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri

berkenaan.

"Kita serahkan kepada jawatankuasa khas ini kerana mereka pakar undang-undang berdasarkan terma rujukan yang dicadangkan oleh Perdana Menteri dalam kenyataannya semalam, mereka tidak berpihak kepada mana-mana maka kita tunggu hasil daripada jawatankuasa ini," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.


Mustapa mengulas pengumuman Najib mengenai penubuhan Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai petroleum kepada negeri-negeri Pantai Timur.


Najib berkata, jawatankuasa itu akan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tan Sri Abdul Hamid Mohamad dan akan dianggotai pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri berkenaan.


Jawatankuasa Khas itu akan membuat satu kajian menyeluruh dalam tempoh masa enam bulan dari tarikh penubuhannya dengan mengambil kira semua aspek tuntutan dan akan membuat syor yang sesuai kepada kerajaan persekutuan.


Mustapa berkata, jawatankuasa itu juga akan mengambil kira pandangan daripada rakyat Kelantan kerana wakil dari negeri ini yang diperkenan Sultan Kelantan Sultan Muhammad V akan menganggotai jawatankuasa tersebut.


"Kita berpandangan kita perlu serahkan isu tersebut kepada pakar-pakar yang menganggotai jawatankuasa tersebut, kita harap tidak ada pihak yang beremosi, dipolitikkan, kerana seperti yang ditekankan Perdana Menteri jawatankuasa ini akan bertindak secara adil dan telus," katanya.


Beliau berkata, jawatankuasa khas tersebut juga akan mengkaji adakah wajar pemberian wang ehsan kepada Kelantan diteruskan, dimana sejak tiga tahun lalu sebanyak RM61.8 juta disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) untuk membantu rakyat negeri ini termasuk kepada pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi.


Mengenai lawatan Perdana Menteri ke negeri ini petang ini, Mustapa berkata, lawatan Najib itu akan meningkatkan semangat kepada BN Kelantan dalam membuat persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRu13).


Sejurus tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa di sini kira-kira pukul 4.25 petang, Najib akan mengadakan pertemuan tertutup dengan pemimpin BN Kelantan dan kemudiannya beliau akan menghadiri program penyampaian bantuan kepada Penerima Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Majlis Berbuka Puasa di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Perdana di Bachok.


Perdana Menteri akan menunaikan solat Isyak dan Tarawih bersama penduduk di Masjid Naim, Jelawat, Bachok dan sebelum berlepas pulang, beliau akan ke Yayasan Kemiskinan Kelantan di Melor untuk bersama penduduk. -SH 5/8/2012


Sumber - Greenboc


Royalti - Rakyat Kelantan tidak mudah digula-gulakan

Posted: 05 Aug 2012 02:34 AM PDT

KUALA LUMPUR: Sikap drastik Perdana Menteri Najib Tun Razak yang dilihat agak berlembut apabila mahu menubuhkan jawatankuasa mengkaji bayaran royalti petroleum untuk Kelantan, tidak sekali-kali akan mengubah pendirian rakyat negeri itu.

Mantan Ketua Setiausaha Kementerian Tanah dan Pembangunan Prof Datuk Dr Nik Mohd Zain Nik Yusof berkata, rakyat Kelantan tidak mudah untuk menukar kerajaan, jika selepas ini ditakdirkan Najib Tun Razak membayar royalti kepada negeri itu.

"Tidak mustahil, Najib boleh membuat pengumuman sebelum pilihan raya, manalah tahu, beliau nak bagi 20 peratus royalti pada kerajaan Kelantan," katanya ketika ditemui.


Beliau yang merupakan pensyarah sambilan di sebuah IPTA berkata, rakyat Kelantan cukup terkenal dengan sifat istiqamahnya menyokong kepimpinan PAS sejak sekian lama justeru sokongan itu tidak mungkin akan goyah.

Malah beliau menyifatkan kesediaan Najib terhadap tuntutan negeri Kelantan itu ekoran tercabar dengan tawaran sebanyak 20 peratus royalti akan diberikan kepada negeri Sabah dan Sarawak oleh Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas mengambil alih negeri itu.

Mengulas lanjut, berhubung keengganan kerajaan pusat memberi royalti, katanya ia merupakan satu kerugian kepada orang Melayu sendiri khususnya di Kelantan.

"Kerana fahaman politik yang berbeza, kerana Kelantan diperintah oleh PAS maka Najib bertindak menafikan hak rakyat negeri itu, siapa yang rugi? Orang Melayu juga," katanya yang juga merupakan anak jati Kelantan.


Pakatan ada 12 logo hari Merdeka untuk dipilih

Posted: 05 Aug 2012 01:21 AM PDT

KUALA LUMPUR: Kempen untuk membuat logo alternatif kepada Hari Kemerdekaan ke 55 berjalan rancak dalam media sosial Pakatan Rakyat.

Sekurang-kurangnya 12 logo Hari Kemerdekaan sudah dimasukkan ke laman facebook.com/101cadanganlogo yang dibuat oleh Sekretariat Pakatan Rakyat.

Orang ramai diberikan peluang untuk menilai dan memberikan pandangan terhadap semua logo-logo itu yang nampaknya jauh lebih menarik berbanding logo yang dicipta oleh Datuk Seri Rais Yatim.


Menurut Sekretariat Pakatan Rakyat, Ahmad Shabrimi Sidek, orang ramai boleh terus mencadangkan logo-logo mereka untuk dipilih oleh penal.

"Kita hanya akan membuat pilihan Selasa depan melalui satu penal yang dipengerusikan oleh Datuk Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS," kata Shabrimi kepada Harakahdaily.

Berikut adalah logo-logo yang sedang dimasukkan dalam senarai facebook itu untuk dinilai oleh orang ramai.


(Logo ciptaan dari www.ilusenidesign.com)


(Cadangan dari Tommy Hohenheim Evangelista)


(Cadangan logo Merdeka dari Azman bin Mohd Mah Husin)

(Logo Merdeka yang dicadang Hamdan Bin Jasin)

(Logo Merdeka yang dicadangkan Yan)



(Logo cadangan Hafiz)



(Cadangan logo dari Hanafi Ishak)



(Logo merdeka yang dicadangkan Sean)




(Cadangan logo dari Shazni Hanis)

Orang ramai boleh membuat undian dan memberikan komen melalui http://www.facebook.com/101cadanganlogo.


Tiada ulasan: