Selasa, 28 Ogos 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Bapa Kafir - Mahkamah Tolak Permohonan Rahim Nor Batal Saman

Posted: 27 Aug 2012 11:38 PM PDT

(Laporan NST yang mendakwa Nik Aziz bapa kafir)

KOTA BHARU: Mahkamah Tinggi Kota Bharu menolak permohonan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor untuk membatalkan saman yang dikemukakan oleh Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkaitan isu bapa kafir.


Mahkamah membuat keputusan itu dalam perbicaraan hari ini bagi mendengar permohonan Rahim untuk membatalkan saman yang dikemukakan terhadap beliau dan beberapa yang lain.

Saman dikemukakan oleh Tuan Guru Nik Aziz ekoran laporan akhbar New Straits Times (NST) yang bertajuk 'Nik Aziz is father of kafir.'

Tuan Guru Nik Aziz telah memfailkan writ saman ke atas Tan Sri Rahim Noor, mantan Ketua Polis Negara atas tindakan fitnah yang diterbitkan oleh NST pada 8 Mei 2012 pada muka surat 6.

Antara lain akhbar NST melaporkan "Nik Aziz is the father of kafir in the name of religion : Ex-IGP says PAS leader mesleading muslims"

Akibat daripada penerbitan berita tersebut Tuan Guru Nik Aziz pada 31 Mei yang lalu memfailkan writ saman melalui firma Tetuan Hisham Fauzi & Associates.

Selain Tan Sri Rahim, enam yang lain turut dinamakan sebagai respondan termasuklah penerbit dan pencetak akhbar NST tersebut iaitu The New Straits Times Press (M) Bhd.

Tan Sri Rahim kemudiaannya melalui peguamnya Tetuan Hafarizam, Wan & Aisha Mubarak telah memfaikan Saman Dalam Kamar bagi membatalkan writ saman plaintif.

Alasannya adalah writ saman tersebut telah gagal mematuhi Aturan 78 Kaedah 2 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 atas dakwaan kononnya writ saman tersebut tidak mempunyai pengindorsan tentang penerbitan artikel di NST tersebut.

Pendengaran saman Dalam Kamar tersebut didengar di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah, Hakim Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada pagi ini di Mahkamah terbuka.

Dalam hujah membantah permohonan Tan Sri Rahim Noor tersebut peguam Tuan Guru Nik Aziz, Mohamed Hanipa Maidin berhujah bahawa meskipun defendan membantah kononnya writ saman plaintif adalah cacat (irregular) hakikatnya saman Dalam Kamar Tan Sri Rahim sendiri juga mengandungi kecacatan.

Ini kerana dalam permohonan Tan Sri Rahim tidak dinyatakan secara spesifik di bawah aturan manakah beliau bergantung.

Hanipa juga berhujah jika dilihat kepada saman dalam kamar tersebut juga tidak dinyatakan alasan kenapakah permohonan dibuat.

Hanipa berhujah "jika defendan ingin membantah tentang ketidakpatuhan kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi, defendan juga seharusnya mematuhi secara ketat kaedah-kaedah tersebut terlebih dahulu."

Setelah mendengar hujah lisan kedua-dua peguam plaintif dan defendan, hakim tersebut telah memutuskan menolak permohonan Tan Sri Rahim bagi membatalkan writ saman dan pernyataan tuntutan Tuan Guru Nik Aziz.

Tuan Guru Nik Aziz diwakili oleh Mohamed Hanipa Maidin bersama-sama Hisham Fauzi dan Farah Helmy dan Tan Sri Rahim Noor diwakili oleh Abu Bakar Sidek manakala pihak NST diwakili oleh Cik Claudia Cheah.


Kalau Saya Lawan Mahathir, Sayapun Akan Dituduh Homoseksual..

Posted: 27 Aug 2012 08:51 PM PDT


Tun Musa: "kalau saya lawan, maka saya pasti akan dituduh seorang homoseksual malahan mengadakan hubungan seks dengan binatang dan lain-lain. Kamu tidak kenal dia (Dr. M) sepertimana saya. Pada masa itu juga saya tidak ada kekuatan kewangan. Duit semua dipegang oleh Daim."


Hari Raya Kedua: Bertemu Tun Musa Hitam

Pada Hari Raya kedua, seperti kebiasaan saya bersama keluarga beraya di rumah Bapa Saudara saya iaitu Dato Zaidan Othman. Beliau adalah adik lelaki ibu saya. Semua ahli keluarga berkumpul di situ termasuklah abang saya Tan Sri Shahrir bersama bapa serta emak saudara dan sepupu saya. Walaupun hubungan kekeluargaan kami semua adalah baik, seperti biasa, mereka yang pro-PR akan lebih bersama saya dan yang sebaliknya akan lebih bersama dengan abang saya. Hanya kali ini ada sedikit kelainan apabila muncul Tun Musa Hitam dan keluarganya bersama!

Rupa-rupanya Tun Musa Hitam adalah kawan baik Bapa Saudara saya Dato Zaidan. Tun merupakan pengapit semasa Dato' Zaidan bersanding dan adalah junior setahun kepada beliau. Katanya, semasa kelam kabut pada hari persandingan, Dato Zaidan terlupa mengikat tali kasutnya dan beliau terpaksa melutut untuk mengikatkan tali kasut sahabatnya itu. Malahan, seperti kebiasaan pada masa itu, pengapit terpaksa bermalam bersama dengan bakal pengantin lelaki pada malam sebelum persandingan! Takut pengantin lelaki lari kut?

Tun juga turut bersalaman dengan saya dan duduk di kerusi bersebelahan saya. Dia menceritakan hal dirinya dan menyatakan bagaimana pada tahun 1986 merupakan tahun yang amat mencabar bagi dirinya. Penceraiannya dengan isterinya yang dari berasal dari Peru dan juga tekanan politik yang terpaksa beliau hadapi sungguh hebat. Saya pun terus bertanya, "mengapa Tun berundur dan tidak melawan apabila Dr. Mahathir berusaha menjatuhkan Tun?". Tun Musa menjawab dengan nada yang selamba, "kalau saya lawan, maka saya pasti akan dituduh seorang homoseksual malahan mengadakan hubungan seks dengan binatang dan lain-lain. Kamu tidak kenal dia (Dr. M) sepertimana saya. Pada masa itu juga saya tidak ada kekuatan kewangan. Duit semua dipegang oleh Daim."

Selepas makan dan sebelum Tun ingin meninggalkan rumah bapa saudara saya, beliau menguatkan suaranya dan berkata secara seloka, "saya tidak tahu apa yang akan berlaku dalam pilihan raya yang akan datang, tetapi di Lembah Klang saya ingin melihat kamu menang", sambil menunjuk ke arah diri saya, "dan di Johor pula, Shahrir seorang sahaja yang menang!" Kami semua yang mendengarnya tergelak. "Shahrir seorang sahaja (dari BN) menang?" tanya saya. "Itu sudah pasti tidak senang didengari oleh Dr. Mahathir!" kata saya lagi. Tun tersenyum dan berkata, "I won't tell you who I voted for in the last election".

Zaman berubah seperti juga manusia.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD



Kesahihan Gambar Rumah Terbuka Najib Dipertikai

Posted: 27 Aug 2012 05:25 PM PDT

(Inilah gambar yang diambil dari Bernama yang disiarkan oleh The Star pada 21 Ogos lalu).
Seorang pemimpin DAP telah mempersoalkan kesahihan gambar yang kononnya menunjukkan puluhan ribu orang yang berkumpul di kediaman Perdana Menteri Najib Altantuya sewaktu Hari Raya Aidilfitri kedua pada 20 Ogos lalu.

Merujuk kepada laporan The Star pada 21 Ogos lalu, Senator S Ramakrishnan menganggap gambar muka depan harian berbahasa Inggeris tersebut sebagai satu lagi "pembohongan terang-terangan".


Mengukuhkan testimoni beliau, seorang belia tanpa nama yang hadir di sana, beliau berkata bahawa saksi tersebut tidak melihat puluhan ribu orang seperti yang dilaporkan dalam akhbar berkenaan.

Ini membawa kepada mengapa Ramakrishnan membuat tuduhan bahawa gambar, yang telah diambil oleh agensi berita nasional Bernama, telah ditokok-tambah.

Ramakrishnan mendakwa bahawa kediaman Sri Perdana di Putrajaya tidak akan mampu untuk menampung kebanjiran puluhan ribu orang ramai.

Beliau mendakwa bahawa gambar yang berbeza telah "dijajar dan ditindan" dari gambar asalnuntuk mewujudkan tanggapan bahawa orang ramai telah berkumpul di sana.

Pemimpin DAP juga tertanya-tanya mengapa imej tersebut tidak menunjukkan Najib Altantuya di sana, dan bertanya mengapa ia hanya menunjukkan orang-orang di sana kebanyakkannya memegang kamera.

"Gambar kini telah ditokok-tambah dan dipinda oleh seorang artis amatur grafik ... Hari ini kanak-kanak pun boleh menggunakan Photoshop (perisian gambar) dan mudah memanipulasi gambar-gambar," katanya dalam satu kenyataan.

Bercakap kepada FMT kemudiannya, Ramakrishnan mendakwa bahawa dia telah bertemu dengan beberapa wartawan yang berkata bahawa gambar tersebut sebenarnya telah dipinda.

'Biarkan pembaca membuat keputusan'

Ditanya apakah sebab dakwaannya di sebalik isu itu, beliau berkata Bernama tidak seharusnya digunakan untuk projek menaikkan populariti Najib Altantuya dengan cara yang memalukan dirinya sendiri.

"Saya fikir Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), saya berfikir untuk meminta pihak polis ... Ini adalah pelanggaran yang jelas kod etika bagi Bernama lakukan," katanya.

Beliau juga menggesa Penerangan, Komunikasi dan Kementerian Kebudayaan untuk teguran Bernama.
FMT juga bercakap untuk belia yang Ramakrishnan dipetik. Meminta namanya disiarkan, "belia" yang dikenal pasti dirinya sebagai seorang lelaki dalam lingkungan 30-an

"Terdapat ramai, mungkin kira-kira 30,000 hingga 40,000. Tetapi ia pasti tidak apa yang anda boleh lihat [dalam akhbar itu] ... Ia tidak menunjukkan realiti seperti imej yang digambarkan, "katanya.

Menegaskan dakwaannya lagi, beliau menambah bahawa separuh daripada orang ramai kononnya terdiri "warga asing", yang dia dikenalpasti sebagai kerakyatan Iran dan Mesir.

Ketika dihubungi Bernama enggan mengulas.

Walau bagaimanapun, agensi berita berkata bahawa pembaca bebas untuk memeriksa laman web mereka dan bandingkan gambar mereka dengan imej yang dipersoalkan, tanpa memberikan gambar asal untuk dibuktikan bahawa gambar tersebut tidak dipinda

http://jalanpulang1978.blogspot.com/2012/08/kantoi-kesahihan-gambar-rumah-terbuka.html


Syaitan - Kenyataan Mahathir Bahaya

Posted: 27 Aug 2012 07:27 AM PDT

MACHANG- Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mempersoalkan bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad yang mengenali syaitan berbanding malaikat.

Katanya, umat Islam diperkenalkan kedua-duanya sekali, iaitu syaitan dan malaikat.

"Syaitan ni, punyalah pandai belitnya dia, sampaikan Nabi Adam yang dah duduk dalam syurgapun terpaksa dihalau keluar kerana kejayaan godaan syaitan," ujarnya.


Beliau menyifatkan kenyataan Mahathir itu sebagai bahaya sambil mengingatkan umat Islam supaya mengenali kedua-duanya agar tidak terpesong dengan bisikan syaitan.

"Kenyataan sedemikian memang bahaya," ujarnya ketika diminta mengulas kenyataan Mahathir yang mendakwa baik menyokong syaitan yang dikenali daripada malaikat yang tidak dikenali dua hari lalu.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis meraikan pelajar Yayasan Islam Kelantan yang bakal melanjutkan pengajian masing-masing ke Timur Tengah dan Majlis Aidilfitri di Markaz Ulama PAS (Madu), dekat sini tengah hari tadi.

Sementara itu ketika diminta mengulas kes anggota Parlimen Bachok, Nasharudin Mohd Isa, beliau enggan mengulas.

Katanya, keputusan anggota Parlimen itu biar diputuskan oleh Majlis Syura Ulamak PAS.

"Saya tak mahu ulas tentang tu, biarlah Majlis Syura sendiri yang tentukan, tak boleh saya," ujarnya.

-harakahdaily


Yang Di-Pertua Negeri Pulau Pinang Tun Abd Rahman Abas Hadir Di Rumah Terbuka Anwar

Posted: 27 Aug 2012 05:04 AM PDT


Sekitar gambar yang di ambil dari FB anwar pada hari raya kedua di Dun penanti dlm Parlimen Permatang pauh..sunggoh meriah dan hebat ye.. Tun Abd Rahman Abas , TYT Pulau Pinang, Antara tetamu jemputan yang hadir.

- Addin


Sertai Pas - Tamrin Ghafar Jawab Dakwaan Adik Dan Iparnya..

Posted: 27 Aug 2012 01:57 AM PDT

Jawapan En Tamrin Tun Ghafar...

A'kum Zainun I ve read ur statement in Utusan.

Its ok I understand. I hanya tukar party bukan tukar Agama. Tengku Abd. Rahman dan Tun Husain Onn keluar UMNO dan mati d luar UMNO.

Tun M dan Sanusi pun pernah keluar UMNO zaman Dollah dan masuk semula zaman Najib. Begitu juga dng Rais , T. Razaleigh dan ramai lagi.

May b u all r not aware Abah pun hampir2 tuboh party baru dlm zaman Dr. M / Dollah. U can check wit Dtk. Bahador Shah n Dtk. Rahman Yunus . cc all family members. Salam.

Mutaligat





Tiada ulasan: