Sabtu, 11 Ogos 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Haram Sokong Dap - Timbalan Menteri Umno Turut Bidas Kenyataan Ulama Belaan Umno

Posted: 11 Aug 2012 12:43 AM PDT

Timbalan menteri: Tak perlu isytihar haram sokong DAP

Tidak perlu mengisytiharkan haram kepada umat Islam untuk menyokong DAP kerana ia hanya berkaitan perbezaan pandangan dalam politik, kata Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah.

Katanya, ia hanya persoalan politik dan bukan berkaitan soal apa yang boleh atau tidak seperti dalam bidang kesalahan jenayah.


Bercakap kepada pemberita hari ini, anggota parlimen Temerloh itu juga berkata, jika tidak bersetuju dengan pandangan parti lain, mereka sentiasa boleh menyangkal atau mengetengahkan ideanya sendiri.

Utusan Malaysia pada 8 Ogos melaporkan di muka depan, seorang guru pondok berpendapat haram bagi umat Islam menyokong DAP.

Pengasas pondok Geting, Tumpat Abdullah Sa'amah dilaporkan berkata, ini kerana DAP secara terang menentang negara Islam dan pelaksanaan hudud.

Beliau bagaimanapun menyifatkan MCA yang lantang menentang hukum itu "bukan kafir harbi kerana tidak membawa kemudaratan kepada kedudukan Islam dan umatnya."

http://www.malaysiakini.com/news/206064



Tamrin Ghafar sertai PAS malam ini

Posted: 10 Aug 2012 10:45 PM PDT

SHAH ALAM, 11 Ogos — Datuk Tamrin Ghafar, anak kepada bekas timbalan perdana menteri (TPM) Malaysia Tun Ghafar Baba, akan menyertai PAS pada malam ini dan akan menyerahkan borang penyertaannya di Markaz Tarbiyah PAS di Taman Melewar, Gombak.

Tamrin sebelum ini telah berceramah di pentas Pakatan Rakyat (PR) diseluruh negara walaupun beliau masih lagi ahli Umno.

Menurut seorang petugas PAS yang tidak mahu namanya dikenali, Tamrin akan menyerahkan borang keahliannya kepada timbalan presiden parti tesebut.


"Tamrin akan menyerahkan borang keahliannya kepada timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu," katanya apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider.

"Sebelum inipun dia dah selalu berceramah dengan Abang Mat (Mohamad Sabu) merata tempat."

Tamrin adalah bekas ahli parlimen Batu Berendam di Melaka yang kini dinamakan Bukit Katil.

Ayahnya, Ghafar, adalah orang kuat Umno yang bersama parti itu semenjak zaman pemerintahan perdana menteri pertama, Tunku Abdul Rahman, dan pernah menjadi ketua menteri Melaka dizaman bapa kemerdekaan Malaysia itu.

Tamrin sebelum ini pernah mendakwa Umno semakin hilang arah daripada perjuangan asal di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.

"Umno sudah lari dari perjuangan asal yang mana mendahulukan rakyat," kata Tamrin dalam sebuah ceramah PR di Kuala Lumpur.

"Di bawah Najib, Umno tidak lagi membela rakyat tetapi merampas hak mereka."
Pada 26 Jun lalu, Tamrin telah diminta oleh jawatankuasa disiplin Umno untuk menghantar surat tunjuk sebab kerana mengkritik kepimpinan Najib secara terbuka.

PAS telah menerima penyertaan keahlian daripada pelbagai golongan seperti bekas pegawai kerajaan, artis dan terbaru bekas orang nombor tiga dalam Polis Di Raja Malaysia (PDRM), Datuk Fauzi Shaari. Tamrin adalah ahli Umno veteran kedua meninggalkan Umno dalam bulan Ramadan tahun ini.

Sebelum ini, ahli parlimen Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin, yang juga ahli majlis tertinggi Umno, meninggalkan parti tersebut.

Lajim juga merupakan timbalan menteri perumahan dan kerajaan tempatan ketika meninggalkan Umno./TMI


Soalan Bodoh Dari Bakal MB Kedah

Posted: 10 Aug 2012 08:46 PM PDT

Mukhriz: Apa maksud 'sebangsa' dalam tema Pakatan?

Kerajaan negeri yang dikuasai pakatan pembangkang tidak berani menggunakan tema '55 Tahun Merdeka Janji Ditepati' untuk Hari Kemerdekaan tahun ini kerana banyak janji-janji mereka terhadap rakyat tidak ditunaikan.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Mukhriz Mahathir berkata dalam tempoh empat tahun lima bulan selepas pilihan raya umum ke-12, banyak janji pembangkang dalam manifesto mereka tidak dilaksanakan.

"Mungkin itu sebabnya mereka tak berani nak gunakan slogan (tema) itu," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Aidilfitri kepada Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) dan Setiausaha JKKKP di Dewan Kodiang dekat Jitra petang semalam.


Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai keengganan kerajaan negeri Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan untuk menggunakan tema '55 Tahun Merdeka Janji Ditepati' yang dipilih oleh kerajaan persekutuan sebagai tema Hari Kemerdekaan negara tahun ini.

Beliau yang juga timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri berkata berbeza dengan kerajaan persekutuan, tema itu dipilih kerana ia menunjukkan bahawa selama 55 tahun merdeka sehingga kini segala yang dijanji telah ditunaikan.

"Kita juga boleh nampak dengan jelas wujud ketidaksepakatan antara mereka untuk buat satu perkara paling mudah iaitu tema untuk meraikan hari kemerdekaan," katanya.

Pulau Pinang dan Selangor akan menggunakan tema "Sebangsa, Senegara, Sejiwa", Kelantan dengan tema "Menerajui Perubahan" dan Kedah "Terus Berbakti" untuk sambutan kemerdekaan tahun ini.

Mengenai tema "Sebangsa, Senegara, Sejiwa", Mukhriz meminta pembangkang menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan sebangsa.

"Saya ingat ia cuma slogan semata-mata dan digunakan hanya untuk menarik perhatian rakyat menjelang pilihan raya umum kelak," katanya.

- Bernama

Jawapan Bodoh untuk orang yang sebodoh anak mamak ni..




PANAS - 14 Ahli Parlimen BN Sarawak Bakal Sertai Pakatan Rakyat

Posted: 10 Aug 2012 04:36 PM PDT

Kehadiran Perdana Menteri Najib Altantuya di Kuching hari ini, beberapa jam sebelum Anwar Ibrahim dan Lajim Ukin tiba untuk menghadiri satu perhimpunan di sana, telah melahirkan khabar angin bahawa yang pemimpin de facto PKR itu mungkin lebih hampir kepada matlamat untuk meyakinkan orang-orang kepercayaan Ketua Menteri Taib Mahmud, untuk menukar kem atau mengisytiharkan keluar dari BN.

Menurut sumber-sumber ini, lawatan "terburu-buru" Najib Altantuya bertujuan untuk meyakinkan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang mempunyai 14 Ahli Parlimen yang bersama dengan Barisan Nasional (BN).

Taib yang juga Pengerusi PBB, yang merupakan pihak utama dalam gabungan BN negeri.


Spekulasi bertiup kencang bahawa Sarawak termasuk PBB akan melihat beberapa pembelotan pada hari-hari sebelum pilihan raya umum ke-13, maklumat yang akan diadakan bila-bila masa di antara September dan Hari Raya Haji tahun ini.

Khabar-khabar angin tersebar dengan nama, di antara mereka ada MP Santubong Wan Junaidi Tuanku Jaffar dan MP Petra Jaya Fadhillah Yusuf.

Anwar dan Lajim, yang dikatakan sebagai panglima pantai barat Umno Sabah, dijadual mengadakan satu perhimpunan di Kuching esok (hari ini).

Mereka juga dijangka mengadakan dialog dengan Sarawak pemimpin gabungan Pakatan Rakyat dan, menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan hari ini, pemimpin NGO turut dijemput.

Akibat dari lawatan Anwar, Najib Altantuya dan Rosmah dalam keadaan risau gelisah hingga terpaksa mengadakan majlis berbuka puasa hari ini (semalam) bersama-sama dengan Taib dan kesemua 14 ahli parlimen PBB itu.

Najib Altantuya kini terdesak untuk mengukuhkan sokongan BN Sarawak memandangkan dia mengetahui bahawa Sabah berada dalam kedudukan yang tidak menentu dan sumber-sumber berkata "PM bersedia untuk berbuat apa sahaja".

Sarawak dan Sabah mempunyai keseluruhan 56 kerusi parlimen.

Sarawak mempunyai 31 kerusi di mana PBB memegang 14, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) telah diperuntukkan tujuh, Parti Rakyat Sarawak (6) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (empat).

Anwar seringkali dikaitkan sebagai mempunyai tarikh akhir peribadi yang adalah "16 Sept, 2012″ telah menderita malu kubur usaha membatalkan untuk merampas Putrajaya pada 16 Sept, 2008.

Setelah dihentam dengan "kecaman memalukan" oleh Umno, Anwar berharap untuk pergi ke pilihan raya umum ke-13 yang bersenjata dengan Ahli Parlimen di sebelah beliau.

Jaminan peribadi Najib

Sudah berada "di samping" adalah Lajim dan Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred Bumburing, yang berpaling tadah dari BN Sabah bulan lepas.

Khabar angin adalah bahawa lapan lagi Ahli Parlimen di Sabah boleh melompat pada minggu-minggu akan datang.

Antara nama yang disebut-sebut termasuklah Abdul Ghapur Salleh (MP Kalabakan) dan Bung Mokthar (MP Kinabatangan).

Timbalan Ketua Umno Sabah Nasir Sakaran tidak menolak kemungkinan lebih panglima perang UMNO yang menyertai Lajim dan Bumburing.

Menurut beliau, kini jelas bahawa orang-orang ini telah dalam rundingan dengan Anwar untuk beberapa ketika.

"Mereka tidak mempunyai peranan dalam BN atau perjuangan. Saya percaya mereka telah lama berada dalam rundingan dengan Anwar, "katanya.

Ceramah daripada pembelotan di Sabah telah tidak meninggalkan Sarawak dari terjejas walaupun penafian berat oleh pemimpin-pemimpin BN persekutuan dan negeri.

Menurut sumber dalaman PBB di Kuching, Najib Altantuya yang tidak mampu berbeza pendapat di Sarawak, mahu secara peribadi menjamin 14 Ahli Parlimen dan memastikan sokongan mereka kekal dengan BN.

"Dalam pilihan raya ini, beliau melihat mereka sebagai deposit tetap.

Beliau juga akan mengadakan pertemuan dengan pemimpin PRS, SPDP dan SUPP untuk mengukur sokongan di Sarawak.

"Najib Altantuya tidak percaya pada Taib tetapi tangannya terikat. "Dia mesti mematuhi keinginan Umno. Umno hanya berminat dengan Najib Altantuya untuk mengekalkan majoriti dan parti yang masih berkuasa.

"Jika Najib Altantuya mengganggu Taib dalam hal BN Sarawak, beliau akan pergi kepada Anwar," kata pemerhati yang merujuk kepada laporan baru-baru ini bahawa Taib telah didakwa telah berjumpa dengan Anwar secara sulit di Singapura pada bulan Jun lalu.

Tetapi mesyuarat itu adalah teramat singkat kerana dikatakan Taib terpaksa tergesa-gesa kembali ke Kuching untuk menghadiri satu mesyuarat.

Rupanya barulah terbongkar cerita bahawa Taib telah bertemu dengan seorang utusan dari Putrajaya dan tidak pernah kembali ke Singapura untuk meneruskan perbincangan dengan Anwar.

Dengan apa yang ADUN PBB Asajaya Abdul Karim Hamzah digambarkan sebagai "lobak merah yang terlalu baik untuk menjadi benar".

Kehadiran Najib Altantuya di Sarawak, atas alasan untuk berbuka puasa, hanya mengesahkan bahawa spekulasi bahawa Anwar mungkin sudah semakin hampir kepada Ahli Parlimen yang dikawal Taib.

http://pisaukarat.wordpress.com/2012/08/10/14-ahli-parlimen-bn-sarawak-bakal-sertai-pakatan-rakyat/


Najib Akur PRU13 selepas Hari Raya

Posted: 10 Aug 2012 10:21 AM PDT

Walaupun mendapat respon negatif, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersedia untuk mengumumkan pilihan raya umum pada bulan September. Menurut pemerhati Umno, Najib tidak mampu untuk meyakinkan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad kewajaran untuk menunda tarikh pilihanraya lagi.

"Tidak kira apapun provokasi, PRU ke-13 ditetapkan selepas Hari Raya kerana mood pada masa itu adalah sesuai," kata pemerhati Umno kepada Malaysia Chronicle.


Ramai penyokong Umno termasuk akhbar dan media pada minggu lalu meramalkan bahawa pilihan raya umum ke-13 akan ditunda paling awal pada November selepas musim haji pada bulan Oktober untuk memberikan masa yang cukup supaya Najib berkesempatan untuk mengedarkan 'gula-gula' yang dijangka akan diumumkan dalam Belanjawan 2013 pada 28 September nanti.

Antara alasan yang diberikan adalah kejutan baru-baru ini oleh dua orang Ahli Parlimen BN Sabah yang mengumumkan keluar parti dan penangkapan secara tiba-tiba pengarah strategi PKR Rafizi Ramli pagi tadi kerana membongkar penglibatan pemimpin Umno dalam rasuah RM250 juta NFC.

Panglima UMNO tidak mahu menunggu lagi

Tetapi, nampaknya, desakan dari dalam Umno untuk mengadakan pilihanraya secepat mungkin mengatasi faktor lain.

Ketua bahagian dan para pemimpin tertinggi yang sering dirujuk sebagai panglima Umno sedang kesuntukan dana untuk menjalankan operasi parti dan memerlukan suntikan baru yang telah diketepikan Najib untuk PRU ke-13.

Oleh itu, desakan untuk pilihanraya - paling awal hanya boleh diadakan pada bulan September selepas Najib mensia-siakan masa-masa yang lebih sesuai untuk membubarkan Parlimen iaitu pada bulan November 2011, Mac / April 2012 dan Jun / Julai 2012.

Apabila Najib yang telah berusia 58 tahun itu mengambil alih dari Abdullah Ahmad Badawi pada April 2009, dia memiliki empat tahun sahaja bagi tempoh mandat lima tahun yang diberikan oleh pengundi dalam pilihan raya umum 2008. Walau bagaimanapun Najib telah menjanjikan pembaharuan dalam kerajaan agar menjadi ' bebas rasuah', namun dia telah gagal untuk memenuhi sasaran yang ditetapkan.

Sebaliknya keadaan semakin teruk, termasuklah dari segi ekonomi, polarisasi kaum, jenayah yang semakin meningkat, rasuah dan kembalinya kerajaan kepada sifat authoritarian yang semakin nyata.

Contohnya, perintah untuk menahan Rafizi telah menjadikan dia lebih teraniaya daripada pemimpin pembangkang itu sendiri, yang kini telah mendapat status 'hero' kerana keberaniannya mendedahkan salah laku pemimpin Umno. Penangkapan juga menyokong persepsi awam bahawa amalan rasuah UMNO tidak boleh dimaafkan lagi dan semua pemimpin-pemimpinnya telah berganding bahu dengan Najib untuk menghentikan Rafizi daripada mendedahkan lebih banyak rahsia mereka.

Faktor Sabah

Populariti Najib juga telah digugat sekali lagi walaupun usaha kuat untuk meningkatkan populariti dirinya dengan pelbagai 'program berjumpa rakyat' dibuat diserata negara. Pada bulan Jun, ia jatuh kepada 64% daripada 65% pada bulan Mei dan 69% pada bulan April. BN telah menunjukkan prestasi yang lebih teruk, dengan jatuh ke paras terendah iaitu 42% dan pengundi Melayu merekodkan penurunan dalam sokongan yang paling besar.

Hujung minggu lalu, Najib telah diberi satu lagi tamparan apabila dua Ahli kanan Parlimen BN meletak jawatan untuk menjadi ahli parlimen Bebas yang memihak kepada Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Lajim Ukin dan Wilfrid Bumburing, penyokong kuat BN di Sabah, dijangka akan disertai oleh rakan-rakan lain seawal minggu depan.

"Tiada apa yang Najib boleh lakukan lagi. Sudah terlambat, rakyat tidak percaya apa yang dikatakannya. Apa sahaja ancaman Najib dan BN untuk pilihan raya akan datang tidak akan menghalang rancangan pemimpin-pemimpin Sabah yang lain untuk meninggalkan BN. Jika tidak, pengundi di kawasan mereka tidak akan mengundi mereka, "Chua Jui Meng, naib presiden PKR, berkata kepada Malaysia Chronicle.

Tertekan akibat 'bencana yang bakal berlaku'

Pemerhati merujuk kepada Najib yang sedang kalah, melancarkan majlis 1M4U atau 1Malaysia untuk Anda baru-baru ini dengan suara yang terketar-ketar. Program yang dikhaskan untuk belia ini mensasarkan pengundi muda. Acara ini telah diadakan serentak apabila Anwar sedang mengumumkan pakatan politik baru di Sabah yang objektifnya adalah untuk memecahkan cengkaman politik BN di sana.

"Dia pasti telah merasakan bencana yang bakal berlaku kepada BN," tambah Jui Meng.

-/ Malaysia Chronicle


Haram Undi Dap - Dr Asri Tegur Ulama Belaan Umno

Posted: 10 Aug 2012 07:45 AM PDT

SHAH ALAM - Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berharap pandangan seperti haram dan berdosa mengundi DAP tidak membawa kemudaratan, dan 'fatwa' sedemikian perlu diteliti semula dalam konteks politik sebenar negara ini.

Mohd Asri berkata, oleh kerana perkara tersebut merujuk kepada DAP, rakan politik dalam Pakatan Rakyat (PR), Barisan Nasional (BN) juga ada parti komponen yang mempunyai pendirian seakan sama dengan DAP.

"Itu, kalau kita kata haram, kena melihat pada alasan mengapa kita kata begitu.


"Kalau kita kata haram (mengundi DAP) kerana dia tidak menyokong negara Islam, ada juga parti dalam BN seperti MCA dan MIC tidak menyokong... jadi kita mengambil pendirian sebahagian sahaja (dalam mengatakan haram dan dosa)," kata beliau kepada Sinar Harian Online.

Mohd Asri mengulas kenyataan Pengasas Pondok Geting, Tumpat Abdullah Sa'amah, dipetik Utusan Malaysia kelmarin bahawa bahawa umat Islam tidak boleh menyokong DAP kerana ia haram serta berdosa.

Gesaan itu adalah ekoran pendirian parti Pas untuk terus bekerjasama dengan DAP sedangkan pengerusi DAP Karpal Singh berkeras supaya Pas menggugurkan niat untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Islam.

Mohd Asri, Ahli akademik dari Universiti Sains Malaysia dan baru pulang ke tanah air selepas dilantik sebagai felo di Pusat Pengajian Islam Oxford selama lapan bulan menambah, jika perkara tersebut dilihat secara menyeluruh dan perlu dibincangkan, ia harus dibawa ke Majlis Fatwa Kebangsaan untuk membuat keputusan.

"Kita tidak boleh membuat fatwa sendiri, kita kena bincang perkara ini supaya tidak bercelaru," kata beliau sambil berkata, pandangan sedemikian tidak wajar membawa kepada kemudaratan dalam negara yang penduduknya pelbagai kaum dan agama.

Katanya, realiti politik di negara ini berbeza dan ia disedari oleh komponen Pakatan Rakyat (PR) dan Barisan Nasional (BN).

Sambil menekankan bahawa beliau tidak mahu menyentuh secara mendalam soal fatwa, Mohd Asri berkata, jika DAP dilabel sebagai "kafir harbi", ia akan membawa kesan yang mendalam, seolah-olah meminta orang Islam berperang.

"Saya tidak kata apa yang diperkatakan itu betul atau salah, tetapi kenyataan dikeluarkan mengenai soal haram dan dosa, perlu diteliti semula, kemudian boleh berbincang. Saya lihat itu hanya pandangan peribadi sahaja," kata beliau lagi.

"Kemungkinan dia tidak tahu kesan kenyataan, kesan perkataan dikeluarkan, tidak tahu bahawa ia boleh membawa kepada permusuhan, tidak baik bagi negara majmuk dan pelbagai agama seperti Malaysia," katanya.

Mohd Asri juga berkata, beliau tidak memihak kepada PR atau BN yang ada parti komponen atau wakil rakyat bukan Islam.

"Juga ada wakil bukan Islam dalam kerajaan. Jadi, kita perlu fikir semula perkara (kenyataan) itu semula," katanya lagi.

"Haram perlu kedua-dua sebelah. Kita tidak boleh memilih, hanya satu parti... jadi kita memerlukan penjelasan, kita kena menjustifikasikan," katanya lagi.

Sehubungan itu katanya, pada 1980-an, Pas sendiri pernah berpendirian sedemikian dengan menggunakan perkataan kafir ke atas penyokong BN.

"Tetapi hari ini mereka sedar bahawa pemerintahan negara ini memerlukan sokongan pelbagai pihak. Pas sudah berubah. Dan, hari ini seolah-olah Umno mengambil pendirian macam Pas tahun 1980-an.

"Esok, keadaan akan berubah. Jadi kita boleh menggunakan agama sebagai panduan berpolitik, tetapi tidak harus menjadikan ia sebagai instrumen politik.

"Agama mengatasi politik. Jadi, kita jangan campur aduk politik dan agama, jangan gunakan agama untuk politik," katanya lagi.


Sultan Muhammad ke 5 mesra bersama Tok Pa

Posted: 10 Aug 2012 05:43 AM PDT


Gambar di atas tidak mewakili seluruh cerita yang berlaku semalam di 'Qiam with me' bersama Sultan Kelantan di Istana Negeri, Kubang Kerian, Kelantan Negeri Serambi Mekah. Aku sempat juga melihat Sultan kita Sultan Muhammad ke 5 mesra bersama Tok Pa. Cuma gambar ini je yang ada dalam internet.


Aku cuba cari gambar lain tetapi tidak jumpa. Aku lihat beberapa orang mengambil gambar beliau dan Sultan tetapi masih tidak tersiar dan yang banyak adalah gambar Sultan Muhammad ke 5 bersama Tok Guru. Aku juga melihat ada beberapa orang UMNO mengambil gambar Tok Pa dan Sultan tetapi juga masih belum tersiar. Sama ada mereka orang Awang Adek dan tidak suka pada Tok Pa atau mereka malas berkerja itu aku tidak pasti. Wallahualam


Mungkin ada yang tertanya kenapa aku harus memberi persepsi postif kepada Tok Pa sedang sebelum ini aku adalah yang paling kuat menyerang Tok Pa sehingga aku pernah menggelar Tok Pa sebagai penderhaka. Walaupun tajuknya seakan-akan memberi persepsi positif kepada Tok Pa namun aku masih beranggapan Tok Pa adalah pengkhiant. Itu adalah persepsi aku terhadap Tok Pa buat masa ini. Dimasa-masa hadapan Wallahualam

Mengapa Tok Pa pengkhianat?

Sultan Muhammad ke 5 Sultan Negeri Kelantan begitu mesra melayan beliau sebagai tetamu di istana namun sehingga ke hari ini Tok Pa masih belum membuktikan beliau adalah rakyat Kelantan yang berjuang untuk Kelantan sebagai contoh sehingga ke hari ini beliau masih belum memberi respon positif akan amanat Sultan berkenaan dengan pendaratan minyak dan gas ke Bachok. Tok Pa juga kini diangkat sebagai juara dalam perjuangan ROYALTI Kelantan sedangkan kita semua tahu Sultan Muhammad ke 5 adalah hero dalam perjuang menuntut ROYALTI (dengan izinNYA) Aku yakin dan percaya diantara sebab mengapa isu ROYALTI kembali hangat sehingga Najib pun mengulas perkara ini berpunca daripada tantatangan Sultan Muhammad ke 5 bersama Tok Guru dalam menyatakan pendiriannya terhadap isu pendaratan minyak dan gas ke Kelantan. Namun aku kecewa apabila para penyokong Tok Pa mengangkat Tok Pa sebagai Hero Royalti dan yang paling menyedihlan apabila Tok Pa sendiri tidak menafikan perbuatan penyokongnya dan mngangkat Sultan Muhammad ke 5 adalah Hero sebenar dalam perjuang tuntutan Royalti Kelantan.

Namun yang demikian, cara Sultan melayan Tok Pa begitu tersentuh dihati aku. Ketika Sultan sedang bermesra dengan Sultan aku begitu sakit hati, sakit hati mengenangkan Tok Pa yang dulunya pernah menafikan Royalti Kelantan kini dianggap hero sedangkan aku dan seluruh rakyat Kelantan menganggap Sultan Muhammad ke 5 adalah hero sebenar dalam perjuang tuntut Royalti Kelantan
(dengan izinNYA)

Namun itu Sultan kami, Sultan Muhammad ke 5 Sultan Kelantan yang amat disayangi rakyatnya. Baginda Sultan melayan setiap tetamu di Istana dengan begitu ramah. Salam dihulur penuh dengan mesra dan kami rakyat dapat bersalam-salaman dengan Sultan kami. Aku sendiri terasa bagaikan ingin menitis air mata apabila Baginda Sultan sendiri menghulur tangan dan memberi salam ketika dalam aku berebuk untuk bersalam dengannya.

Semoga ALLAH swt panjangkan usia Sultan kami dan semoga baginda Sultan mendapat kesihatan yang baik dan dapat berjuang untuk rakyat Kelantan. Sesungguhnya, aku bertuah menjadi rakyat Kelantan kerana Sultan kami benar-benar payung rakyat. (dengan izinNYA)

http://jeminghassan.blogspot.com/2012/08/sultan-muhammad-ke-5-mesra-bersama-tok.html


Merdeka 55 - BN Fobia Kuning Di Kuala Lumpur

Posted: 10 Aug 2012 05:28 AM PDT

KUALA LUMPUR 10 Ogos: Kerajaan Barisan Nasional (BN) didapati terlalu fobia dengan warna kuning sejak ia membanjiri seluruh pelusuk Kuala Lumpur (KL) pada Himpunan Bersih 28 April lalu.

Ketakutan itu sangat menyerlah apabila Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Ismail Omar melarang pemakaian baju kuning di himpunan Janji Bersih pada sambutan ambang merdeka pada 30 Ogos nanti.


Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin meminta agar polis tidak perlu terlalu fobia dengan warna kuning kerana mahkamah telahpun mengisytiharkan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) sah mengikut undang-undang.

"Mahkamah dah putuskan yang tindakan Kementerian Dalam Negeri mengharamkan baju kuning dan Bersih adalah salah, jadi tak perlulah polis dan kerajaan takut sangat dengan warna itu," kata Badrul yang lebih dikenali sebagai Chegu Bard.

Beliau turut menempelak Ismail kerana mendakwa, NGO yang terlibat dalam penganjuran Janji Bersih itu mempolitikkan sambutan kemerdekaan.

"Perkara ini patut ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang dari awal telah mempolitikkan Hari Kebangsaan dengan memilih tema 'Janji Ditepati' yang jelas merupakan slogan BN dan menjadikannya sebagai kempen parti mereka," katanya ketika dihubungi.

Mengulas lanjut, Chegu Bard berkata, 'Janji Bersih' bukanlah program yang diatur untuk menggantikan sambutan 'countdown' pada malam itu.

"Kita tak buat program lain, malah kita menjemput semua rakyat datang sama-sama meraikan kemerdekaan, mengira detik dalam semangat supaya kerajaan menunaikan 8 tuntutan Bersih," jelasnya.

"Perlu diingatkan, menuntut pilihan raya yang adil dan bersih bukanlah politik kepartian, tetapi ia untuk kebaikan negara bagi mengangkat martabat demokrasi di Malaysia," kata beliau lagi.

Semalam, sidang media diadakan bagi memberitahu tujuan program itu yang diketuai Sasterawan Negara yang juga Pengerusi Bersama Bersih 2.0, Datuk A Samad Said di Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur Selangor.

26 NGO termasuk SAMM, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) turut menyokong penuh acara yang akan bermula pada jam 10 malam itu.

"Justeru, saya bagi pihak SAMM tetap mengajak seluruh rakyat hadir pada malam itu, sama-sama bergembira meraikan kemerdekaan bersama semangat mahu 8 tuntutan ditunaikan," kata Chegu Bard lagi.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=34370



PANAS - Syarikat Judi Genting Dianugerahkan 12% Saham Felda

Posted: 10 Aug 2012 03:06 AM PDT

KUALA LUMPUR: PAS memohon penjelasan kerajaan berhubung maklumat yang mengatakan syarikat Genting Bhd pernah menguasai 12 peratus saham Felda Global Ventures Holding (FGVH) dengan pegangan sebanyak 407, 005,000 unit melalui peruntukan khas.

AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman berkata apa yang lebih memeranjatkan laporan Bloomberg Peers menyebut bahawa, urusniaga FGVH antara 16 Julai hingga 9 Ogos, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAM) telah membeli saham Genting tersebut.


"Menjadi tandatanya, kenapa Genting jual sahamnya? Adakah ia menjadi proksi kepada tokoh tertentu? Kenapa Dana awam diguna untuk membelinya," soal Mazlan yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

Sebelum ini, Mazlan melalui NGO nya itu pernah mendedahkan pembabitan syarikat yahudi, Louis Dreyfus dan Bonge Limited dalam FGVH.

Mereka juga mendakwa antara syarikat lain yang memiliki saham FGVH ialah Schroder Invest Management Ltd sebanyak 3,002,700 unit, Vanguard Group (9,369,894), Fidelity Inter (3,813,140) dan Rcm Capital (2,786,285).

"Tidak dapat dipastikan adakah FGVH mempunyai Unit Syariah yang memantau pelaburannya agar selari dengan kehendak syara'.

"Sempena bulan Ramadhan, kepada peneroka dan pembeli saham FGVH, sila semak pelaburan anda. Itupun kalau sensitif pada halal haram," katanya.

http://pkrl.blogspot.com/2012/08/panas-saham-fgvh-mengapa-syarikat-judi.html


Tiada ulasan: