Rabu, 11 Julai 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Terkini: Semua Wakil Penduduk Cameron Highlands Bebas Dan Tidak Akan Di Dakwa Oleh Mahkamah

Posted: 11 Jul 2012 03:07 AM PDT

KUANTAN, 11 Julai - Kesemua wakil penduduk Cameron Highlands yang ditahan polis di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan semalam telah dibebaskan lewat petang tadi. Kesemua mereka akhirnya dibebaskan selepas tempoh 24 jam penahanan mereka tamat. Difahamkan, kesemua mereka dibebaskan dengan jaminan polis sehingga 31 Julai ini. Oleh itu mereka juga tidak akan didakwa di mahkamah selepas ini. Kesemua individu berkenaan terdahulu hadir ke Kompleks Mahkamah Kuantan hari ini untuk menunggu pendakwaan dijalankan ke atas mereka. Salah seorang peguam yang mewakili individu berkenaan, Hon Kai Ping (foto) berkata, mereka menunggu keputusan daripada pejabat Timbalan Pendakwa Raya yang memohon untuk menjalankan prosiding terhadap tahanan."Kita dimaklumkan oleh pejabat Timbalan Pendakwa Raya, mereka sedang menunggu keputusan dari (Pejabat Peguam Negara) Kuala Lumpur untuk mendapatkan kebenaran membuat tuduhan mahkamah kepada tahanan."Kami telah tunggu dari pagi tetapi sehingga kini tiada lagi apa-apa keputusan. Kami telah tunggu dari pagi tetapi sehingga kini tiada lagi apa-apa keputusan," katanya.


Terkini: Wakil Penduduk Belum Di Bebaskan Lagi

Posted: 10 Jul 2012 10:15 PM PDT

KUANTAN, 11 Julai - Kesemua baki 27 orang lagi wakil penduduk Cameron Highlands yang ditahan polis petang semalam masih belum dibebaskan setakat ini (1.16 petang). Difahamkan usaha membebaskan pihak terbabit sedang dijalankan oleh peguam yang berkenaan. Penyokong serta wartawan media kini berada di mahkamah untuk menggunggu keputusan pembebasan. Kesemua mereka yang terbabit diwakili oleh Peguam Hon Kai Ping (Bar Caouncil Pahang). Turut berada di mahkamah ialah Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia, S Arutchelvan dan lain-lain.


Orang ramai dan wartawan bersesak di mahkamah untuk ikuti kes pagi ini

Antara kanak-kanak dan wanita yang ditahan lokap, 4 dibebas malam tadi

Peguam Hon Kai Ping dan S Arutchelvan (PSM) sedang berbincang sesuatu

Panas: Wakil Penduduk Cameron Highlands Yang Berkhemah Di Depan Pejabat MB Di Tahan Polis !!

Posted: 10 Jul 2012 09:00 PM PDT

KUANTAN, 11 Julai - Kesemua tiga puluh satu (31) orang wakil penduduk, masyarakat kaum India Cameron Hihglands (Green Cow, Kea Farm) yang mengadakan (Occuppy Mb Pahang's Office) di pintu masuk ke Wisma Sri Pahang yang ditahan polis kini masih belum dibebaskan. Mereka yang terdiri daripada tiga belas (13) lelaki, dua belas (12) Perempuan dan enam (6) kanak-kanak ditahan semasa sekitar 4.00 petang oleh pihak polis IPD Kuantan, selepas beberapa perbincangan tidak dipersetujui. Turut berada di lokasi semalam ialah Ketua Polis Daerah (OCPD) ACP Mohd Jasmani Yusoff. Difahamkan, antara yang ditahan termasuk kanak-kanak. Walau bagaimana pun lewat malam tadi beberapa orang kanak-kanak terbabit telah dibebaskan dan hanya dua sahaja berumur dibawah 12 tahun yang masih berada di lokap (kerana tidak mahu berpisah dengan ahli keluarga mereka yang ditahan). Antara yang ditahan juga termasuklah seorang warga emas berusia 90 tahun dan kanak-kanak berusia lima tahun. Perhimpunan berjalan secara aman sekitar jam 11.00 pagi dimana penduduk membentangkan kanvas dan duduk di bawah pokok di jalan masuk ke pejabat MB Pahang. Difahamkan, ketika itu MB tiada di pejabat beliau kerana mempunyai agenda lain di Putrajaya. Maka, beberapa orang wakil penduduk telah dipanggil berbincang dengan wakil MB (Encik Guna dan Dato' Hamdan) di pejabatnya. Akibat tiada jawapan, akhirnya mereka mengambil keputusan untuk terus berhimpun kerana diadakan secara aman dan tidak mengganggu sebarang lalu-lintas, mahupun ketenteraman awam. Sekitar jam 2.00 petang barulah pihak polis mula menghampiri kawasan terbabit. Perundingan dijalankan sehinggalah mereka semua dibawa menaiki trak polis untuk ditahan di lokap. Semasa di IPD Kuantan, lewat malam tadi satu perbincangan telah diadakan dengan ASP Muniandi, namun kesemua mereka akhirnya didakwa pagi ini atas kesalahan dibawah Akta Perhimpunan Aman.

Kenyataan media oleh wakil penduduk, Suresh PSM tentang isu panas ini

Perbincangan dengan ASP Muniandi malam tadi telah gagal, kesemua didakwa

Berkhemah hanya kerana untuk menuntut keadilan buat diri masing-masing


Penduduk mendirikan khemah di bawah pokok jalan masuk ke Pejabat MB

[Beginilah nasib rakyat marhaen, mahu menuntut keadilan untuk hak-hak mereka pun akhirnya ditindas dan ditangkap oleh pihak polis. Sedangkan sudah jelas, mereka ditipu oleh pemimpin kerajaan itu sendiri. Jika insiden ini berlaku di negeri Pulau Pinang, Selangor , Kedah dan Kelantan maka sudah pasti ia akan menjadi tajuk utama media arus perdana. Namun, dek kerana ia berlaku di bumi Pahang yang ditadbir oleh UMNO BN ia dipinggirkan. Apakah ini cara penguasa bertindak. Rakyat berpuluh tahun memohon geran tanah yang mereka diami tidak dilayan tetapi pemaju perumahan yang dilayan hingga meminggirkan nasib mereka. Rakyat harus dibela dan kesian nasib para penduduk Cameron Highlands yang tertindas ini. Apapun, ianya mungkin menjadi senjata baru buat rakyat menolak BN pada pilihanraya umum akan datang. Jika isu Lynas, majoriti suara kaum Tionghua pasti berubah, maka isu ini pasti membuatkan suara kaum India pula berpaling arah. Kesilapan orang kanan MB Pahang ialah membiarkan pihak polis menangkap dan menahan penduduk terbabit di lokap. Sedangkan mereka sebenarnya berbuat demikian kerana mahukan hak mereka].

Hairie: Rakan-Rakan Sokong Saya Masuk PAS !!

Posted: 10 Jul 2012 08:54 AM PDT

Posted: 10 Jul 2012 08:54 AM PDT



Poton Persona, 1.6 Auto, Tip Top, Tahun 2008, Satu Pemilik Full Loan

Jenis Perodua MyVi, Tahun 2008, Manual, Satu Pemilik Full Loan

SUKMA: Bola Sepak, "Pahang Kecundang" Kepada N.Sembilan Serta "Gagal Mara" Ke Separuh Akhir!

Posted: 10 Jul 2012 08:06 AM PDT

KUANTAN, 10 Julai - Pasukan Pahang gagal melangkah ke perlawanan separuh akhir acara bola sepak di Sukan Malaysia SUKMA XV yang berlangsung di Stadium Darul Makmur malam tadi apabila tewas kepada Negeri Sembilan 1-2. Negeri Sembilan mendahului 2-0 pada separuh masa pertama. Gol kedua pasukan tersebut diperolehi selepas kesilapan pertahanan Pahang melorongkan bola kepada penjaga gol sebelum dipintas oleh penyerang Negeri Sembilan. Gol tersebut menyebabkan sebahagian besar penyokong Pahang berang dan naik angin, hingga ada yang membalingkan botol minuman dan makanan serta lain-lain objek kepada para penyokong Negeri Sembilan. Keadaan kecoh seketika apabila balingan semakin bertalu-talu hingga menyebabkan pihak polis terpaksa berkawal di lokasi berkenaan. Pada separuh masa kedua, kelihatan permainan pasukan Pahang agak teratur dan banyak menyerang. Namun nasib tidak berpihak kepada pasukan Tok Gajah apabila serangan bertalu-talu itu gagal singgah ke gawang Negeri Sembilan. Walau bagaimana pun gol penyuntik semangat berjaya diperolehi ketika perlawanan sudah menghampiri ke penamat. Gol tersebut membuatkan stadium gamat dan lontaran air minuman dan makan semakin bertalu-talu kepada sekumpulan kecil penyokong pasukan "hoben jang hoben" itu menyebabkan mereka terpaksa beredar keluar dari stadium. Situasi ini agak mencemarkan permainan malam tadi. Atas semangat kesukanan sepatutnya insiden tersebut tidak berlaku dan ia boleh mencemarkan nama baik Pahang selaku tuan rumah kali ini. Penyokong Pahang rata-rata kecewa dan terharu dengan kekalahan tersebut kerana prestasi pasukan secara keseluruhannya agak baik serta membanggakan sebenarnya.


Penyokong N.Sembilan (merah/kuning) menjadi mangsa lontaran objek

Penyokong Pahang ramai di lihat hadir, tetapi pulang dengan kehampaan

[Insiden balingan objek seperti botol minuman, makanan dan sebagainya tidak patut berlaku dalam perlawanan malam tadi. Ini kerana perlawanan bola sepak yang diadakan adalah salah satu acara dalam Sukan Malaysia di Pahang kali ini. Perlawanan itu bukan hanya tertumpu kepada acara bola sepak semata-mata. Maka, tidak sepatutnya ada pihak yang membuat provokasi keterlaluan begitu. Kasihan benar melihat penyokong Negeri Sembilan yang majoritinya adalah adik-adik perempuan yang menyertai acara sukan lain di SUKMA XV Pahang 2012 kali ini. Kenapa mereka diperlakukan sedemikian rupa. Pihak penganjur sepatutnya menghalang penjualan air minuman di dalam dan luar stadium bagi menggelakkan kejadian ini berulang lagi pada masa akan datang. Mereka yang terlibat haruslah dikenakan tindakan tegas kerana mencemarkan imej Pahang].

Tiada ulasan: