Ahad, 15 Julai 2012

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Misi Tawan Selangor: Rakyat Mual Gambar Najib Di Komuter...

Posted: 15 Jul 2012 01:28 AM PDT

Iklan sasar rakyat S'gor penuhi Komuter

Selepas kontroversi pemasangan bendera BN, kini muncul lagi pelbagai iklan yang mensasarkan masyarakat Selangor di stesen perhentian dan gerabak sistem kereta api Komuter di pelbagai tempat di Lembah Klang.

Siri iklan "Sayangi Selangor" itu antaranya memaparkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan tulisan ''Kami mendengar masalah anda tentang kos sara hidup'' dan ''Kami mendengar dan memahami keperluan anda tentang pendidikan''.

Dilihat sebagai sebahagian daripada rangka 'kempen' BN di negeri Pakatan Rakyat itu, iklan tersebut kelihatan dipasang di tiang besar di stesen, eskalator malah memenuhi gerabaknya.

Iklan-iklan itu juga memaparkan kemesraan Najib yang bergambar dengan pelbagai pihak, termasuk kanak-kanak dan cuba menekankan bahawa rakyat mendengar masalah rakyat bawahan.

Najib merupakan pengerusi badan perhubungan Umno Selangor manakala Pengerusi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed pula berperanan sebagai koordinator BN Selangor.

Menurut sumber Malaysiakini, iklan tersebut telah dipasang secara berjajaran bermula daripada stesen KL Sentral sehingga ke stesen komuter menghala ke Pelabuhan Klang.

Sementara itu, tinjauan Malaysiakini terhadap pengguna komuter mendapati rata-rata mereka tidak selesa dengan langkah terbaru itu.

Seorang pelajar institut pengajian tinggi awam (IPTA) yang hanya mahu dikenali sebagai Mat berkata, beliau merasakan iklan itu tidak perlu diletakkan kerana "tidak seimbang" tanpa memaparkan gambar Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Inikan kempen Sayangi Selangor. Sepatutnya ada gambar Khalid baru seimbang. Sebab macam pelik, kempen sayang Selangor tapi gambar perdana menteri," katanya ketika ditemui Malaysiakini.

Mat, 22, juga berkata, iklan yang menyatakan sumbangan kerajaan juga dilihat tidak wajar kerana ia memang tanggungjawab pihak itu.

Selain itu, pelajar institut pengajian tinggi swasta (IPTS) yang mahu dikenal sebagai Amirul pula mengaitkan perkara itu dengan tarikh pilihan raya yang akan berlangsung tidak lama lagi.

"Kalau betul mereka ini membela rakyat, kenapa baru sekarang nak buat iklan ini? Mungkin kempen nak dekat pilihan raya umum," katanya sinis.

Sementara itu, Liana, 26, seorang pekerja swasta pula berkata, iklan sedemikian tidak perlu diletakkan kerana hampir semua orang tahu apa yang telah kerajaan lakukan.

"Iklan ni dah banyak dah. dekat TV pun ada. Saya rasa semua orang tahu yang kerajaan ada bagi BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia), bagi baucer dekat pelajar dan macam-macam lagi. Jadi saya rasa tak perlu iklan macam ni. Yang penting ketelusan," katanya.

Sebelum ini, Malaysiakini melaporkan bendera BN telah dinaikkan di stesen komuter laluan Kuala Lumpur-Pelabuhan Klang.

Bagaimanapun, Mohd Zin Mohamed menafikan mengeluarkan arahan membenarkan bendera BN di pasang di kesemua 28 stesen komuter di Selangor. -mk

Ulasan GB

Sungguh terdesak UMNO/BN nak tawan Selangor dengan apa cara sekalipun. Tetapi langkah yang tertera di atas semacam menggambarkan UMNO/BN semakin nazak.

Perbelanjaan yang begitu besar digunakan untuk "mempromosi" Najib menjadikan rakyat semakin buka mata terhadap pembaziran yang dilakukan oleh KTMB.

p/s Ada yang bertanya di FB, kat toilet di stesyen komuter tak nak letak gambar Najib ker?


Najib Dimalukan Di Hari Koperasi Negara

Posted: 15 Jul 2012 12:10 AM PDT


Semalam berlangsung sambutan Hari Koperasi Negara 2012, yang diadakan di Stadium Bukit Jalil.

Banyak kerusi yang kosong sedangkan Najib masih berada di pentas utama.

Difahamkan juga, ramai para pelajar telah paksa untuk diangkut ke stadium. Hasilnya para pelajar ini telah membuat bising dengan membunyikan air-horn tatkala Najib berucap, menyebabkan najib beberapa kali meminta supaya penonton diam namun rayuan Najib tidak dihiraukan.

Jumlah kehadiran: BERNAMA dan akhbar arus perdana menyatakan 80,000 yang hadir.



Ulasan GB

Kan dah betul GB kata dulu di SINI, petikan:

"Bagi mereka yang mengikut perkembangan berita-berita yang dikeluarkan oleh BERNAMA mengenai kehadiran orangramai terhadap acara-acara yang duisertai Pakatan Rakyat biasanya akan disusutkan dengan membahagikan angka itu dengan 10, iaitu jika yang hadir 200,000 maka dikhabarkan hanya 20,000 dan jika yang hadir di dalam mana-mana program anjuran PR seperti ceramah itu mencecah 50,000 maka ditulisnya 5,000. Jika 3000 maka ditulisnya hanya 300 orang.

Contoh semasa perhimpunan BERSIH 1.0 dahulu, BERNAMA tanpa segan silu menyatakan kehadirannya cuma 4,000 orang!

Tetapi mana-mana program anjuran UMNO BN, maka angka sebenar akan didarabkan dengan 10. Misalnya jika kehadiran itu 8,000 ditulisnya 80,000. Di Gua Musang baru-baru ini, program Najib yang disertai 3,000 orang ditulisnya 30,000 dan apa juga program NGO yang sehaluan dengan UMNO BN seperti JATI juga demikian, 800 akan ditulisnya 8,000. Jika ada NGO sedemikian buat demo yang dihadiri 20 orang maka akan ditulisnya 200 orang.

Hukum kebenaran dan keadilan tidak boleh ditipu. Sungguh bebal BERNAMA ini. Mengubah angka semata-mata nak "gah"kan UMNO BN....."


memang media pencacai kaki spin sepertimana yang diakui oleh Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Malaysia sendiri semalam:

klik untuk baca




Demi Peminat Islam... Real Madrid Buang Tanda Salib Di Logo

Posted: 14 Jul 2012 09:31 PM PDT


Real Madrid, bola sepak gergasi Sepanyol membuat perubahan pada logo kelab untuk mengukuhkan populariti mereka di kalangan penggemar bola sepak Islam.

Logo telah menjadi lambang mereka hampir satu abad, tetapi kini Real Madrid akan menghapuskan salib kecil dari atas mahkota.

Akhbar Marca di Sepanyol memetik sumber dalam pentadbiran kelab bola sepak, yang berkata bahawa langkah ini bertujuan untuk "mengelakkan segala bentuk salah faham dan konflik dalam kawasan di mana majoriti penduduk beragama Islam".

Perubahan logo bertepatan dengan permulaan pembinaan sebuah resort pelancong sukan di UAE oleh Real Madrid. Ini akan menjadi taman tema pertama di dunia yang terletak di sebuah pulau buatan manusia. Taman ini akan menggabungkan kedua-dua sukan dan pelancongan. Maka sesuai bahawa salib Kristian itu perlu dikeluarkan daripada logo.

[Gambar & Video] Himpunan Hijau Peringkat WP - Seorang lagi Selebriti Sertai PAS

Posted: 14 Jul 2012 07:26 PM PDT


Seorang lagi selebriti yang merupakan seorang pengarah dan pelakon filem, Adam Hamid dengan rasmi menyertai Pas semalam d Padang Kelab Sultan Sulaiman sempena Himpunan Hijau Peringkat Wilayah.

Sekalipun pada petangnya, kebanyakan pimpinan dan ahli PAS kepenatan kerana terlibat di dalam Himpunan Oren Selamatkan FELFA, namun demi perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan, ia tidak menjadi halangan untuk mereka hadir di dalam Himpunan Hijau peringkat Wilayah yang diadakan di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kg. Baru.













Video streaming by Ustream


[Gambar & Video] Budak Upahan UMNO Dicekup Ganggu Ceramah DSAI

Posted: 14 Jul 2012 04:36 PM PDT

Ceramah Merdeka Rakyat bersama DS Anwar Ibrahim di Kuah Langkawi malam tadi berjaya menarik lebih 3,000 hadiran.

Penganjur ceramah PKR Cabang Langkawi amat berpuashati dengan perjalan program gerak gempur dan penerangan diseluruh Langkawi bermula pagi 13hb.Julai dan program seterusnya ceramah Merdeka Rakyat di Pekan Kuah.

Terdapat gangguan budak-budak upahan telah menganggu perjalan ceramah dengan membuat bising dengan menonggang motor secara berkumpulan. Juga terdapat kejadian mencalar kereta-kereta hadiran oleh budak-budak tersebut.

Dan pihak keselamatan Parti telah berjaya menangkap seorang pemuda yang kemudian mengaku telah diupah oleh pihak parti lawan kemudian telah diserah kepada pihak Polis. -KedahKini








Najib ‘Ditelanjangkan’ Akhbar Antarabangsa

Posted: 14 Jul 2012 08:17 AM PDT

Najib 'ditelanjangkan' akhbar antarabangsa: Juara 'double-talk' kepada 'DEMOKRAT PALSU'

Jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berpendapat dia telah berjaya meyakinkan rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa bahawa pembaharuan yang telah didakwa para pengkritik sebagai "penipuan", "tidak ikhlas" dan "jahat", dia memang sudah tersilap.

Dan seperti dongeng Maharaja yang telanjang, pemimpin Malaysia yang berusia 58 tahun kini telah didedahkan tentang kepura-puraan yang didakwa melindungi maksud jahat untuk kekal berkuasa dengan menggunakan kekerasan seperti kebanyakkan pemerintah-pemerintah hina yang jahat di dunia ini.

Hanya beberapa bulan lalu, Najib telah dinobatkan sebagai juara "Double-talk" (talam dua muka) oleh Washington Post, akhbar berpengaruh yang dibaca oleh orang-orang seperti Presiden Obama dan pemimpin lain di AS. Washington Post membidas dalam editorial berbisanya selepas Najib dihantar pulang wartawan kontroversi Saudi Hamza Kashgari untuk menghadapi hukuman dan mungkin juga kematian. Bahasa kasar yang digunakan oleh akhabr AS menjadikan ramai yang mengangkat kening dan menyebabkan perasaan cemas di Putrajaya, pusat pentadbiran Malaysia.

Tetapi tidak, Najib dan penasihatnya tidak menghiraukan dan cuba sekalipun untuk membersihkan nama mereka. Dengan degilnya, mereka berpegang kepada kepercayaan bahawa mereka menguasai media arus perdana tempatan, mereka mempunyai kelebihan. Jika mereka berdusta dengan lebih kerap, rakyat Malaysia, malah di serata dunia akan percaya kepada mereka!

Walau bagaimanapun, ia tidak berkesan. Bukan sahaja Najib cuba menggunakan undang-undang zalim untuk mengukuhkan cengkaman kuasanya bertopengkan 'transformasi' malah dia telah diselar rakyat tempatan dan akhbar bereputasi tinggi di Kanada kini mengkategorikannya sebagai " demokrat palsu".

"Demokrasi palsu memberi gambaran bahawa sesebuah negara itu bebas tetapi sebenarnya mereka jarang menghadapi tekanan antarabangsa seperti rejim jahat yang lain," kata artikel yang disiarkan dalam The Globe and Mail pada 8 Jun.

Seperti Mubarak & Co, Najib akan buat apa sahaja cara untuk berkuasa

Bertajuk 'Satu senarai semak abad ke-21 para autokrat baru', artikel itu juga meletakkan Najib setaraf dengan autokrat yang paling teruk di dunia. Pengarang Mark MacKinnon telah mengkategorikan autokrat kepada empat kumpulan - demokrat palsu, egotists gila, populis ganas dan kapitalis kapalan.

Najib telah dimasukkan ke dalam kategori yang pertama, bersama-sama dengan Presiden Rusia Vladimir Putin, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, Presiden Algeria Abdelaziz Bouteflika, Perdana Menteri Ethiopia Meles Zenawi dan Perdana Menteri Kemboja Hun Sen 'bekas ahli' kelab adalah bekas Yugoslavia Presiden Slobo dan Milosevic dan bekas presiden Mesir Hosni Mubarak.

MacKinnon berkata pemimpin itu "mengadakan pilihan raya tetapi tidak mempunyai niat untuk memberi kuasa" dan "pesaing kuat politik mereka dipenjarakan dan parti mereka diharamkan melalui undang-undang".

Menurut ikon pembangkang Lim Kit Siang, Najib jelas kecewa dengan artikel itu. Tetapi penafian tidak akan mengubahnya melainkan jika Najib berikrar di hadapan semua bahawa dia dan parti Umno akan melakukan peralihan kuasa secara aman jika mereka kalah pada pilihanraya, Lim berkata sebagai reaksi kepada berita bahawa Kementerian Hal Ehwal Luar Malaysia telah mencabar artikel Kanada itu.

"Seminggu yang lalu, saya telah meminta Najib untuk mengisytiharkan secara terbuka sama ada dia bersedia untuk menerima keputusan pengundi bagi memastikan peralihan kuasa yang aman untuk kerajaan persekutuan jika Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya umum yang akan datang," kata Kit Siang, yang juga Ahli Parlimen bagi Ipoh Timur.

"Ia adalah penting bahawa selepas persidangan media Majlis Tertinggi UMNO pada Jumaat lepas, Najib dengan teliti cuba mengelak utnuk menjawab soalan ini apabila telah dikemukakan oleh para wartawan. Oleh itu, soalan yang mahu ditanya rakyat Malaysia dan dunia adalah sama ada Najib benar-benar merupakan seorang demokrat palsu yang mengadakan pilihan raya tetapi tidak mempunyai niat untuk menyerahkan kuasa. "

Najib dalam galeri penyangak antarabangsa: PRU ke-13 akan jadi "menarik"

Untuk MacKinnon, ada harapan bagi negara-negara yang ditadbir oleh pemimpin mengamalkan "demokrasi palsu" kerana ia boleh juga mewujudkan kemungkinan perubahan.

"Milosevic dan Mubarak telah digulingkan kerana rakyat menggunakan ruang politik yang dibenarkan dalam negara demokrasi palsu ... pilihan raya di Malaysia yang akan datang bakal menjadi menarik," kata MacKinnon.

Walau bagaimanapun, dalam bangkangan yang disiarkan pada hari ini, Kementerian Luar Malaysia telah memberi senarai terperinci tentang pembaharuan yang diadakan oleh Najib dalam tempoh tiga tahun yang lalu, menggambarkan ini sebagai "rekod kerja yang hebat mengikut piawaian bagi sesiapa sahaja".

Pembaharuan termasuk pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), yang berakhir setelah 60 tahun digunkan, langkah-langkah untuk meningkatkan kebebasan media, pindaan kepada Akta Universiti dan Kolej Universiti, enakmen Akta Perhimpunan Aman, pengumuman untuk mengkaji semula Akta Hasutan,pemansuhan Akta Buang Negeri dan Akta Kediaman Terhad, serta pelaksanaan reformasi pilihanraya.

"Pandangan ini tidak sama dengan hakikat bahawa pembangkang telah berjaya meraih jumlah kerusi yang banyak dalam pilihan raya yang lalu. Tidak lama lagi rakyat Malaysia akan bebas untuk memilih siapa yang mereka mahu untuk memimpin negara dan apabila Perdana Menteri tidak bersikap leka, dia berharap akan diberi mandat untuk sekali lagi meneruskan agenda transformasi Malaysia, " selar Kementerian Luar di bawah setiausahanya Ahmad Rozian. -malaysian-chronicle

Lagi Artis Tampil Di Pentas PAS

Posted: 14 Jul 2012 06:37 AM PDT


Noryn Aziz, selebriti & penyanyi R&B dan Jazz. Dari seorang Puteri Umno kini berada dipentas PAS. Semoga istiqamah dlm hijrah anda. Lepas nih ramai le puok Umno dok songgeh -fb Ust Saiful Bahari




Semua Ketawakan Ahmad Maslan Yang Dakwa Himpunan Oren Cuma 1,000 Orang

Posted: 14 Jul 2012 04:23 AM PDT


Ketua Penerangan Umno menyatakan dalam twitternya bahawa hanya 1,000 orang sahaja hadir pada Himpunan Oren sebentar tadi. Tetapi gambar ini menjawab dakwaan Ahmad Maslan. Nampaknya seorang demi seorang pemimpin Umno/BN gagal matematik.

Saya yakin jika Ahmad Maslan mengira jumlah seramai ini hanya 1,000, sudah tentu Rais punya kiraan hanya 100 orang sahaja.

TV3 dan RTM sudah tentu tidak akan menayangkan gambar himpunan ini. Kalau ditayangkan pun semasa mereka sudah bersurai atau ketika wakil peneroka bergerak ke Istana Negara

Inilah standard media di Malaysia. -mutaligat


Laporan sebelum ini
klik untuk baca



Tiada ulasan: