Ahad, 29 Julai 2012

.

.


Tanda-Tanda Kiamat Untuk UBN Sabah Makin Jelas

Posted: 29 Jul 2012 02:58 AM PDT

ULASAN SELINTAS

Pemimpin Umno tidak lagi boleh 'berdendang perantau' mempersendakan Pakatan Rakyat amnya dan Anwar Ibrahim khususnya yang dianggap sebagai bermimpi di siang hari untuk mengambil alih pemerintahan negara. Beberapa perkembangan terbaru menunjukkan sokongan rakyat kepada PR semakin hangat dan menyakinkan. Saham Pakatan Rakyat tampaknya lebih berpotensi dari saham FGVH.

Kalau beberapa minggu lalu Pas menjadi perhatian dan kebimbangan Umno dengan penyertaan beberapa orang pegawai tinggi kerajaan, pegawai tinggi polis dan artis, kini perkembangan dan kebangkiktan politik di Sabah pula mengambil temnpat untuk menganggu emosi UBN. 
Welfred Bumburing
Penyertaan bekas pegawai tinggi kerajaan ke dalam Pas memberi nilai tambah kepada parti berkenaan dan secara tidak langsung menyuntik semangat dan keyakinan umum kepada PR. Penyertaan di atas kesedaran sendiri itu kerana bosan dengan corak dan stail pemerintah BN menunjukkan makin ramai orang cerdik hilang keyakinan kepada kerajaan UBN.

Perhijrahan atau bangkangan secara fizikal para pegawai kerajaan itu juga menunjukkan transformasi politik dan pentadbiran ditawarkan Ha Najib Razak tidak memberi apa-apa bekas. Ia tidak 'bersera' ke hati. Mereka menyedari bahawa segala perubahan dan janji-janji itu adalah retorik semata-mata. Ketidakpedulian kepada anjakan Najib itu menggambarkan perdana menteri itu tidak ada wibawa dan kredibilitinya lemah.

Kini di Sabah pula berlaku tindakan yang dianggap sebagai drastik dan dramatik. Dua orang pemimpin utama negeri itu yang lebih merupakan pembela rakyat, Lajim Ukin dan Wilfred Bumburing telah melakukan "hara kiri" dalam politik apabila mereka mengumumkan meletak jawatan dalam parti dan keluar dari BN. 

Paling merujakan tindakan mereka ini bukan bersendirian tetapi disambut ribuan rakyat. Rakyat Sabah bangkit bersama mereka. Sebelum ini bekas timbalan menteri kabinet BN, Kalakau Untul juga telah keluar meninggalkan parti dan menyertai PKR.

Tindakan mereka itu benar-benar menjadikan Najib bukan saja terkejut tetapi terlupa waktu berbuka puasa dan sahur. Rambutnya juga yang sudah tipis menjadi bertambah menipis menyebabkan daerah kebotakannya semakin meluas. 


Najib tidak terfikir bahawa akhirnya kedua tokoh rakyat yang berpengaruh itu mengambil keputusan. Mungkin selama ini Najib dan pemimpin UBN lain menganggap mereka hanya mengugut dan bermain dengan kata-kata. Shafei Afdal yang sebelum ini menganggap keluar parti adalah perkara biasa juga mungkin, sudah menjadi loyak dan mumai dengan apa yang berlaku. Pengistyharan rasmi penubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPS) yang dikepalai mereka boleh memabukkan Shafei.
 
Usaha Najib disaat akhir untuk menyelamatkan BN Sabah dari gara-gara goyangan mereka karam tidak berjaya. Sebelum ini katanya Najib terpaksa membatal beberapa majlis di Kuala Lumpur dan terbang malam ke Sabah bagai menyelesaikan kemelut dan ugutan, namun tidak berjaya. Najib pulang ke Kuala Lumpur dengan tangan kosong.

Apa yang berlaku itu bukan salah siapa melainkan salah Najib juga sebagai perdana menteri. Sudah lama mereka berkokok menimbulkan rasa kurang senang baik secara lisan maupun menerusi parlimen tetapi tidak dipedulikan. Najib membiarkan mereka dan menganggap suara mereka hanya suara peribadi dan bukan suara rakyat. 

Najib juga mungkin berfikir mereka berdua dan sekalian rakyat boleh dibeli dengan wang ringgit. Cara Najib berpolitik dengan mengumpankan wang ternyata sudah tersilap.

Bekas ketua penerangan Umno Malaysia Hussein Ahmad penah menyebut kepada saya cara Najib berpolitik tidak ubah seperti pemelihara harimau yang suka memberi harimau daging di mana akhirnya pemelihara itu akan dibaham harimau apabila suatu hari dia gagal menyediakan daging nuntuk harimau. "Politik Najib amat bahaya," tegas Hussein.

Najib begitu angkuh dengan kekuasaan dan politik tabur janji dan wang. Sudah ratusan billion yang beliau taburkan kepada rakyat. Najib mengira semua rakyat boleh dibeli dan wang adalah kuasa mutlak. Sebenarnya fatwa dan petua itu silap sama sekali kerana bukan semua orang akan lalai dan ralik dengan wang.

Sejujurnya juganya Najib tidak ada cara lain untuk menawan rakyat melainkan dengan memberi wang seberapa sen kepada rakyat. Najib tidak ada modal dan aset peribadi. Dia menyedari akan kelemahannya serta kemampuannya sebagai pemimpin. Najib tidak mempunyai kekuatan diri sebagai pemimpin baik idea, wawasan dan juga  track rekod sebagai pemimpin. Sebagai orang yang tidak pernah diuji dan melalui liku perjuangan panjang Najib kering dengan pengalaman dan sejarah.
Apabila sudah sampai satu tahap di mana ketidakadilan berleluasa, kekejaman berlaku dalam apa juga sudut, penipuan di mana-mana rakyat tidak akan pedulikan lagi kepada wang dan kebendaan. Naluri manusia tidak kira siapa mahukan kepada keadilan dan kebenaran, benci kepada kemungkaran berterusan. Manusia yang sihat boleh ditipu sebanyak dua kali bukan untuk ketiga dan seterusnya melainkan yang otaknya bertompok dengan doktri Umno ala-ala Ahmad Maslan.

Lajim Ukin
Apa lagi bagi orang seperti Wilfred dan Lajim atau Kalakau itu, bagi mereka wang tidak memberi apa-apa makna lagi. Mereka sudah mempunyai wang. Sebagai orang yang ada ehsan dan sisa perjuangan rakyat mereka akan melihat kepada nasib rakyat. Apa yang dilakukan saya melihat kerana mereka ingin membela nasib rakyat negeri mereka yang tidak dipedulikan oleh Kuala Lumpur. Mereka juga sudah mulai sedar dari diperbodohkan oleh pemimpin UBN Semenanjung.

Manusia boleh bersabar, setahun, 10 tahun 20 tahun tetapi tidak selama-lamanya. Dalam kes ini rasa sabar mereka itu sudah pun mencair maka tindakan itu diambil.

Sesungguhnya apa yang berlaku di Sabah membahayakan UBN. Jika dilihat kepada sejarah masa lalu, tidak syak lagi dalam pilihan raya kali ini dunia akan menyaksikan sekali lagi kerajaan Sabah akan bertukar tangan. Kali ini Pakatan Rakyat nampak seperti mendapat keuntungan itu.

Tawarikh telah dicatat di Sabah apabila berlaku perpecahan di dalam parti atau ada pemimpin meninggalkan parti, maka kerajaan yang wujud sebelum itu akan tumbang dan kerajaan baru akan naik. 

Dalam tahun 1967 kerajaan Sabah ketika itu tumbang apabila beberapa pemimpin Pertubuhan Pasokmongun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) keluar parti dan bergabung dengan Usno pimpinan Tun Datu Mustapa Harun.

Manakala pada tahun 1976 kerajaan BN Sabah pula tumbang apabila Salleh Sulung dan Haris Salleh meninggalkan parti dan menubuhkan parti Berjaya. Berjaya berjaya memerintah Sabah.

Nasib dialami Usno ikut sama dirasai Berjaya selepas itu apabila Pairin Ketigan dan Mark Koding keluar meninggakan parti dan menubuh parti baru PBS berfeudamental Kristian tahun 1985 berjaya menmgambil alih kerajaan. Bagaimana pun kerajaan BN yang dirampas PBS itu terselamat apabila BN bertindak 'merampas' kuasa seperti mana berlaku ke atas kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

Berdasarkan sejarah dan pengalaman serta hukum karma itu sudah pasti apabila ada tiga pahlawan rakyat Sabah bergabung untuk memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat, kejadian sama akan berulang di mana kerajaan UBN Sabah akan tumbang dan tergolek jatuh dari gunung Kota Kinabalu dalam pilihan raya ke-13 ini. 

Sesiapa pun jika membelakangkan rakyat akhirnya akan dibalas rakyat. Kuasa rakyat adalah kuasa mutlak yang boleh mengugagat mana-mana kerajaan kandatipun sekuat Mahathir maupun Firaun. [wm.kl.5:40 pm 29/07/12]

Sumbangan Untuk Pembinaan Leburaya KK-KB

Posted: 28 Jul 2012 10:59 PM PDT

PEMAKLUMAN

Saya baru mendapat sms daripada Perakan Malaysia - persatuan anak-anak Kelantan di perantau memaklumkan mereka mengadakan majlis berbuka puasa dengan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 4 Ogos ini di Shah Alam Selangor. Sempena majlis itu juga orang ramai berpeluang menghulurkan sumbangan (sedekah) untuk pembinaan lebu raya rakyat (LRRK) KB - KK sepanjang 73 kilometer.

Saya memaklumkan di sini, sumbangan yang diberikan oleh para penjengok blog saya dan rakan Fb akan disampaikan pada malam tersebut, IsnyaAllah. Sehubungan itu saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada mereka yang sudi menghulurkan sumbangan.

Tabung ini akan ditutup selepas sumbangan diserahkan.
Alhamdulilah wang terkumpul setakat ini membanggakan, cukuplah untuk orang kerdil macam kita. Yang penting bukan nilai tetapi penytertaan dan keinsafan kita. Saya terutamanya merasa bangga dan bersyukur kerana keprihatinan para penjengok dan rakan Fb saya. Tidak terfikir anda semua menjadi semurah dan kepedulian itu mencerminkan semangat kita semua untuk melihat sebuah lebuh raya terbina di negeri Kelantan Darulnaim.

Yakin dan percayalah setiap sen yang dihbulurkan itu merupakan sahutan kepada cabaran dan tindakan kerajaan UBN yang cuba mengasing dan menafikan hak rakyat Kelantan yang dijamin oleh perlembagaan,

Seharusnya sumbangan dan keberanian pengorbanan ini dimalui oleh mereka yang menentang pemnbinaan lebuh raya ini terutamanya jebon-jebon yang telah menghantarkan cangkuk sopek, siku rongga, gergaji tumpul ke perkarangan pejabat MB tidak lama dulu. Insaf dan bertaubatlah demi keharmonian kita semua. Mereka janganlah begitu agah mengilas kain pelikat kesombongan sehingga terkilas sama 'batu-batu' hikmat yang dianugerahkan Allah.

Anda, mereka yang anti pembinaan itu termasuk Awang Adek Hussein dan pemimpin Umno lain, malu dan ambillah iktibar atas keberanian para penjengok blog saya dan rakan Fb saya serta mereka lain yang insaf dan berani mensedekahkan untuk kepentingan umum. Sepatutnya bukan rakyat yang berani menanggung tanggungjawab itu tetapi anda pemimpin bertaraf menteri.

Saya umumkan juga disini, selepas saya menyerahkan sumbangan itu kepada Tok Guru Nik Aziz, tabung punggutan yang dianjurkan blog dan Fb saya akan ditutup dengan rasminya. Sedekah dan sumbangan seterusnya boleh anda lanjutkan menerusi saluran ataupun kaedah-kaedah lain. Sementara tabung kelolaan blog dan Fb saya ini ditutup anda yang ingin dan belum menyumbang tetapi berhasrat boileh menyumbang.

Terima kasih, jazakalah khairan kasira, saya terharu atas keperihanan anda semua dan titisan air mata ini menjadi balasan atas kebaikan itu dan doa syahadu saya kepada Allah, Tuhan kita Allah agar memberi rahmat kepada anda penyumbang selamanya. Saya sayang dan percaya anda semua! Alhamdulilah blog Merah Tinta dan Fb saya turut menyahut aspirasi rakyat Kelantan menerusi sumbangan/sedekah anda semua ini. Wassalam. [wm.kl.1:56 pm 29/07/12]

Lagu Mana Tengku Razaleigh Hamzah?

Posted: 28 Jul 2012 08:36 AM PDT

IFTAR POLITIK

Orang-orang ini yang melakukan pengkhinatan kepada parti dan pecah amanat terhadap rakyat dan pengundinya apabila mereka meninggalkan parti dan mengoyakkan lambang yang membawa kemenangan mereka dalam pilihan raya umum ke-12 lalu mungkin tidak perlu ditanya lagi mengenai nasib mereka pada pilihan raya akan datang.

Hujung jatuh mereka sudah dapat diramalkan awal-awal lagi, selepas ini mereka akan jadi seperti kerangka layang-layang atau wau yang putus tali dan tersangkut didahan tinggi. Mereka tidak akan dipeduli sesiapa lagi.
Tengku Razaleigh meletakkan dirinya dalam berteka-teki.

Mereka akan kering begitu saja dan tinggallah kerangka di atas dahan kering itu yang tidak sudi pun disentuh dan disapa sesiapa, hatta burung hantu. Ada sekurang-kurang tujuh atau lapan orang yang kini hayat politiknya macam wau terdangkut di dahan tinggi.

Antara mereka ialah Inchek Ibrahim Ali, (Pasir Mas) yang bertanding atas lambang Pas. Sebelum ini beliau berjanji akan bersetia dan menyokong Mursyidul Am Pas, kemudian berpaling tadah sambil memancar kencing kepada tokoh spritual Pas itu. Setiap hari dan masa beliau disumpah dan dihina oleh penyokong dan ahli Pas.

Yang lainnya ialah wakil rakyat 9/10 yang bertanding atas tikit PKR di Kulim - Bandar Baru. Hanya semata-mata kerana untuk menjaga elaun dan mendapat sedikit upah wakil rakyat 9/10 ini sanggup mengkhinati dan pecah amanat kepada partinya. Untuk menunjukkan dia benar hampir setiap kali bercakap dalam dewan bergubal dan bersalut pembohongan demi pembohongan.

Yang lain lagi, Abu Zaharin, Cina bernama Teng Beng, Wee Chee Keong dan lain-lain. Sudah pasti selepas ini mereka tidak akan bertanding lagi dan kalau pun bertanding peluang untuk menang setipis kulit bawang merah. Kalau bawang besar kulitnya tebal sikit.

Atas perbuatan mereka itu bukan saja rakyat dan pengundi yang memberi undi kepada mereka, membenci dan 'murih merana' tetapi saya rasa kerusi di parlimen yang mereka duduki juga ikut sama menyampah dan menyumpah mereka. Bangunan parlimen juga benci meluat melihat muka mereka dan mendengar suara mereka melakukan pembohongan dan fitnah di dewan yang mulia.

Kalaulah pintu pagar parlimen dapat bercakap dan bergerak pasti, mereka ini akan dikejar hingga ke Chow Kit Road oleh pintu pagar parlimen. Usahkan ahli parlimen lain, cicak dan lalat yang tersesat masuk dalam bangunan parlimen juga melarikan diri apabila ternampak wajah mereka bimbang takut berjangkit penyakit munafik mereka. Buruk...sekali.

Biarlah mereka dalam bungkusan sejarah buruk dan busuk. Dunia politik selamanya akan menyebut dan mengenang mereka sebagai seorang politician munafik dan oportunis. Kalau mereka mati perbuatan mereka itu tetap akan disebut dan dijadikan sepadanan hidup manusia politik. Demikianlah mereka akan dikeji bagaimana orang mengeji para diktator dan penjenayah agama dan makhluk lainnya.

Usah sebut dan kenang mereka lagi. Tetapi bagaimana dengan seorang lagi ahli Parlimen yang kedudukan dan pendiriannya kini tidak menentu. Hitam pun tidak putih pun bukan. Dia dimaksudkan itu Tengku Razaleigh Hamzah ahli Parlimen Gua Musang. Kedudukan Razaleigh menjadi tanda tanya, apakah dia akan bertanding lagi dalam pilihan raya akan datang ataupun bagaimana?

Kalau bertanding apakah dia akan terus menggunakan lambang dacing atau pun lambang lain? Umno seakan memberi laluan kepada Razaleigh. Pengerusi Umno Kelantan, Mustapa Mohamed ketika ditanya mengenai hal Razaleigh mengatakan tidak ada masalah kalau Razaleigh berhasrat terus bertanding atas tikit Umno. Umno sendiri mahukan kepada Razaleigh kerana dia mampu mengekalkan kerusi Gua Musang dan memberi mata kepada Umno Kelantan.

Itu perkiraan Umno terhadap Razaleigh. Umno membuat perhitungan begitu kerana parti itu merasa takut dan terus mengenang zaman kehebatan Razaleigh sebelum ini. Walhal kalau pun Umno mempertaruhkan Razaleigh belum tentu lagi anak raja itu dapat mempertahankan kerusi yang dimenangi sebanyak tujuh atau lapan kali itu. Perlu diingati dalam pilih raya 1999 Razaleigh menang dengan majoriti jauh lebih rendah dengan dicapai sebelum ini.

Kenapa Umno begitu takut dan bimbang dengan Razaleigh? Di Gua Musang Umno ada banyak tokoh yang boleh diletak untuk menggantikan Razaleigh. Keadaan Razaleigh di Gua Musang kini tidak ubah seperti Quran buruk di mana masih ada pengaruh dan keramat tersendiri. Sampai bila Umno mahu menjaga Quran buruk berkenaan?

Itu dipihak Umno dalam melihat Razaleigh. Tetapi bagaimana dengan pendirian dan prinsip ahli parlimen itu sendiri. Satu masa beliau dilihat tidak sejalan dengan Umno, tetapi di dalam masa lain masih mengharap kepada Umno. Pada ketika lain beliau mengeluarkan kenyataan negatif mengenai Umno Kelantan dan keupayaan Mustapa Mohamed sebagai ketua.

Sebaliknya dimasa lain dia tetap mahukan Umno menang di Kelantan. Semasa merasmikan mesyuarat PIBG di Paloh beliau dilapor berkata menyeru orang ramai supaya memberi kemenangan kepada Umno. Sikap dan pendirian Razaleigh ini membingunkan sesetengah orang.

Bagaimana pun yang pastinya beliau ada agenda dan 'buah kilas' tersendiri. Beliau tentu sudah ada perhitungan untuk diri dan politiknya. Cuma bagi saya, saya nampak bekas menteri kewangan itu begitu sayang dengan Umno walaupun dia mengetahui Umno tidak sayang kepadanya. Apa yang dinanti oleh Razaleigh ialah keputusan pilihan raya umum nanti. Ada sesuatu yang beliau berharap kepada keputusan pilihan raya itu. Keputusan pilihan raya akan menjawab segala teka teki mengenainya.

Pada hemat saya Razaleigh menanti Umno tidak mendapat keputusan dua pertiga. Keputusan itu nanti akan ditafsirkan sebagai kelemahan Najib Razak sebagai pemimpin. Waktu inilah nanti Razaleigh akan muncul bagaikan dewa dari langit akan menawarkan diri untuk menyelamatkan Umno. Jadi boleh disimpulkan Razaleigh kini sedang menahan luka di pergentingan. Dan beliau layak untuk berbuat demikian memandangkan ketulusan dan keikhlasan perjuangan dalam Umno. Jika ahli dan penyokong Umno sayang dan cintakan Umno, Razaleighlah yang perlu memimpin parti itu.

Masalahnya apakah telahan dan ramalan beliau itu akan menjadi kenyataan. Bagaimana pula kalau selepas ini Umno menang cemerlang atau pun hilang kerajaan sama sekali. Dia garis mana ketika itu untuk Razaleigh berdiri? Kita tunggu sajalah kerana detik penentu itu bakal muncul juga? [wm.kl.11:30 pm 28/07/12]

Sah Lajim Ukin Tinggal Umno

Posted: 28 Jul 2012 05:37 AM PDT

MENYEBERANG LAUT


Selepas beberapa hari Ketua Umno Beufort Lajim Ukin menemui Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kota Bharu bersama 27 ahli jawatankuasa bahagian itu, hari ini beliau telah mengumumkan melepaskan jawatan sebagai ketua Umno bahagian Beufort dan juga selaku pengerusi BN kawasan sama berkuatkuasa serta merta.

Lajim Ukin keluar Umno.
Pengumuman itu dibuat dalam majlis berbuka puasa petang ini dan juga majlis khas pengistyharan penubuhan apa dinamakan Pakatan Perubahan Sabah (PPS). PPS merupakan satu gabungan politik baru di Sabah yang akan menentang Barisan Nasional. Gabungan ini dianggotai oleh beberapa ahli Umno Sabah yang tidak senang dengan tindak tanduk serta perjuangan Umno hari ini.

Pengumuman Lajim selepas berjumpa Nik Aziz itu boleh dianggap kemungkinan beliau mendapat ilham dan petunjuk selepas pertemuan itu. Tiada sebab lain kenapa beliau sedia mengunjungi Nik Aziz bersama anak-anak buahnya (27 Ajk bahagian) kalau bukan untuk mendapat pandangan dan pendapat Nik Aziz.

Setakat ini tidak jelas apakah PPS itu akan terdiri daripada parti politik atau pakatan di kalangan orang-orang berpengaruh di Sabah. Kalau pakatan itu merupakan pakatan individu bukan parti, besar kemungkinan Lajim bersama anak buahnya akan menyertai salah satu parti dalam Pakatan Rakyat. Jika ini berlaku mungkin Lajim memilih Pas.

Sebelum ini sikap dan pendirian Lajim menjadi persoalan dan tanda tanya di Sabah. Ia bermula apabila Lajim melepaskan jawatan sebagai ketua cawanhgan Umno di bahagian Beufort beberapa bulan sebelum ini. Ekoran perletak jawatan itu beliau menjadi bulan umum di Sabah dan turut terhimbau juga ke Semenanjung.

Perkembangan terbaru ini menyebabkan sekali lagi UBN Kuala Lumpur mungkin akan membuat kajian semula berhubung kedudukan UBN serta tarikh pembubran parlimen. Sebelum ini rata-rata orang berpendapat parlimen akan dibubar dalam minggu pertama September dan pilihan raya dijangka akhir September atau awal Oktober.

Dengan pengistyharan rasmi penubuhan PPS itu ada kemungkinan Najib Razak akan mengubah tarikh pembubran parlimen dan tarikh pilihan raya. Sabah sebelum ini dianggap sebagai simpanan tetap bagi BN nanum dengan keluarnya Lajim dari parti itu menyebabkan simpanan tetap itu sudah menjadi simpanan longgar.

Dalam perkembangan lain tokoh-tokoh berpengaruh di Sabah termasuk juga sekurang-kurang tiga orang ketua Umno bahagian akan membuat kejutan besar dalam tempoh terdekat. Satu masa Najib terpaksa bergegas ke Sabah kerana menerima ancaman beberapa orang ketua Umno bahagian akan membuat pengumuman akan keluar parti beramai-ramai. [wm.kl.8:35 pm 28/07/12]

Tiada ulasan: