Isnin, 16 Julai 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Sidang Dun Kedah - Umno Terperangkap Dengan Peraturan Sendiri

Posted: 15 Jul 2012 11:42 PM PDT

Kecaman Umno Kedah tersebut dibuat akibat peraturan yang dibuat sendiri semasa memerintah Kedah tak boleh nak tanya soalan banyak-banyak kerana masa untuk soalan diperuntukkan hanya sejam.

Masa Umno BN buat peraturan tu dulu depa tak sangka nak jadi pembangkang, tiba-tiba sekarang jadi pembangkang. Nasib badanlah... peraturan tu hangpa yang buat.


PETALING JAYA: Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah hari mungkin mencatat sejarah kerana ia dijalankan hanya 1 jam 18 minit.


Ketua Pembangkang DUN, Datuk Seri Mahadzir Khalid berkata, kerajaan negeri PAS berbuat demikian kerana tidak mahu menjawab isu-isu besar yang timbul sekarang ini.

Katanya, daripada lebih 50 soalan yang dikemukakan oleh wakil rakyat BN dan Pakatan Rakyat, hanya lima soalan yang dijawab.

"Soalan-soalan `heavy weight'seperti pembalakan, dia letak belakang kerana satu taktik tidak mahu menjawabnya.

Sebaliknya soalan-soalan remeh seperti pihak berkuasa tempatan dan bazar Ramadan diutamakan.

"Kita buat rayuan supaya dilanjutkan masa supaya lebih banyak soalan dijawab ditolak oleh Speaker, Datuk Dr Abd Isa Ismail" katanya ketika dihubungi.
Sidang DUN Kedah hari ini bermula jam 9 pagi dan berakhir pukul 10. 18 pagi.


PRU13 - Muhyiddin Pun Sudah Tak Sanggup Tunggu..

Posted: 15 Jul 2012 07:58 PM PDT

Muhyiddin: Tahun ini masa sesuai adakan PRU13

Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin melahirkan pandangannya bahawa pilihan raya umum ke-13 (PRU13) tidak akan diadakan tahun depan memandangkan tahun ini merupakan masa yang sesuai untuk mengadakannya.

"Saya tak fikir ia akan berlarut sehingga tahun depan tahun 2013, wallahua'lam. Tetapi itu terpulang kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak). Tapi saya bagi tahu, saya kata yang paling baik adalah tahun inilah.

"Sekarang sudah hendak masuk bulan puasa (Ramadan). Ada orang tanya apakah bulan puasa nak diadakan pilihan raya? Saya kata apa salahnya. Bulan raya (Aidilfitri), apa salahnya. Selepas itu sambutan Hari Kebangsaan (31 Ogos), apa salahnya. Masuk September (sambutan) Hari Malaysia. Bila dah sampai waktu, maka jadilah ia (pilihan raya)," katanya.


Muhyiddin yang juga timbalan perdana menteri berucap merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Batu di ibunegara semalam.

Turut hadir ialah Ketua Umno Bahagian Batu Datuk Yahaya Mat Ghani dan Setiausaha Badan Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan Datuk Syed Ali Alhabshee.

Muhyiddin, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan berkata, beliau akan mengadakan pertemuan dengan bahagian Umno yang bermasalah dalam bulan Ramadan ini.

Muhyiddin berkata jumlah bahagian yang bermasalah tidak banyak, dan berharap sesi pertemuan itu kelak dapat diguna
dengan sebaik mungkin untuk memperingatkan semua anggota parti peri pentingnya mengelak perkara yang boleh melemahkan parti.

Beliau berkata sekiranya terdapat masalah di mana-mana bahagian, semua pihak dari peringkat tertinggi hingga ke akar umbi perlu bersama-sama mencari penyelesaian bagi memastikan ia dapat diselesaikan secara baik.

Ini sekaligus memastikan kemenangan parti pada pilihan raya umum akan datang, katanya.

Muhyiddin berkata beliau sudah memaklumkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang "saya mahu memanggil mana-mana bahagian bermasalah dan duduk berbincang dan bercakap terus terang."

"Kita ada 220 kawasan Parlimen dan kita tahu kedudukan tiap-tiap satu. Sedikit sebanyak masalah dalam bahagian itu, biasalah," katanya.

Beliau berkata bagi setiap kawasan yang ditandingi, baik di peringkat Parlimen mahupun negeri, adalah penting untuk mengembalikan kuasa Barisan Nasional (BN) yang telah hilang dalam pilihan raya umum lepas.

Beliau tidak mahu apa yang berlaku pada pilihan raya umum lepas berulang kembali, iaitu apabila kekalahan BN adalah kerana faktor sabotaj atau 'cah keting' anggota Umno sendiri, dan bukannya kerana kekuatan parti pembangkang,

Muhyiddin turut menyarankan pemimpin parti komponen BN untuk turut mengenal pasti kehendak dan masalah yang dihadapi oleh pengundi bukan Melayu supaya tindakan selanjutnya dapat diambil.

- Bernama



Video Hasan Ali Fitnah Azmin Kongsi Isteri

Posted: 15 Jul 2012 06:15 PM PDT

Apa hukumnya menuduh seseorang wanita berzina dengan lelaki yang bukan suaminya tanpa empat orang saksi? Lihatlah dengan mata kepala anda, apa sudah jadi kepada makhluk ini sejak beliau menjadi barua Umno.


Dua suspek halang SPRM serbu lombong haram dikenalpasti

Posted: 15 Jul 2012 06:01 PM PDT

Polis Kelantan mengenal pasti dua daripada lapan lelaki yang disyaki mengganggu tugas pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika membuat serbuan ke sebuah lombong emas haram di Sungai Emas, Felda Perasu, Gua Musang, Khamis lepas.

Ketua Polis Kelantan Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata suspek berusia alam lingkungan 30-an dan akan ditangkap pada bila-bila masa bagi membantu siasatan kes itu.

Beliau berkata mereka adalah antara individu yang dikatakan menahan sebuah kereta dipandu pegawai SPRM dari ibu pejabat Putrajaya dalam operasi mencegah kegiatan lombong haram di kawasan itu.


Kes disiasat mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan (memiliki senjata maut dalam rusuhan), katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Kem Kendiri Kesedaran Jenayah anjuran Jabatan Siasatan Jenayah Polis Kelantan dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Kelantan di Kota Bharu semalam.

Dalam operasi itu, pegawai SPRM menahan tiga jengkaut, dua pam air, sebuah kereta Perodua Kembara dan dua Toyota Hilux di kawasan perlombongan selain menahan beberapa suspek yang menjalankan kerja melombong.

"Kelapan-lapan suspek yang menaiki empat buah motosikal dan bersenjatakan benda tajam, menahan pegawai berkenaan dan mengugut untuk memukulnya jika tidak menyerahkan rakan mereka yang ditahan penjawat awam terbabit," katanya.

Jalaluddin berkata kejadian dipercayai berpunca daripada rasa tidak puas hati dengan tindakan pihak SPRM menahan beberapa pekerja lombong emas haram dan menyita jentera serta peralatan perlombongan di kawasan itu.

Beliau berkata ekoran kejadian itu, empat laporan polis dibuat oleh pihak SPRM yang akan disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan (mengugut), Seksyen 324 (mendatangkan kecederaan), Seksyen 353 (menghalang penjawat awam) dan Seksyen 427 (khianat) kanun sama.

Sebelum ini, akhbar melaporkan sepasukan pegawai dari ibu pejabat SPRM menyerbu sebuah kawasan perlombongan haram di Felda Perasu dan merampas peralatan yang digunakan sindiket lombong haram itu, Khamis lepas.

Semalam, Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui pihaknya menyedari wujudnya kegiatan itu, tetapi ia dijalankan secara kecil-kecilan.

- Bernama


Bukti Video Timb. Ketua Pengarang Utusan Ajar Buat Fitnah

Posted: 15 Jul 2012 08:28 AM PDT

Hudud Ni Ketinggalan Zaman Dah..

Posted: 15 Jul 2012 07:44 AM PDT


Siri penerangan umum dan pembuka minda supaya tidak ditipu lagi oleh Nik Ajis mengenai Hukum Hudud ciptaan PAS dan penyokong Anwar peliwat dan penzina tegar yang melakukan perkara-perkara yang dikutuk oleh Allah swt dan Nabi Muhamad saw dalam bilik berkunci tanpa 4 saksi saranan ahli-ahli Fiqh PAS itu.




Siri penerangan umum dan pembuka minda supaya tidak ditipu lagi oleh Nik Ajis mengenai Hukum Hudud ciptaan PAS dan penyokong Anwar peliwat dan penzina tegar yang melakukan perkara-perkara yang dikutuk oleh Allah swt dan Nabi Muhamad saw dalam bilik berkunci tanpa 4 saksi saranan ahli-ahli Fiqh PAS itu.

Mari Kita Kenali Penghina Hukum Allah.. menghina Hudud.. mana p perkasa? menghina Islam!! Inilah Pencacai UMNO bernama Sidek Abdullahdin - SEBARKAN !!

ulasan bila pemimpin Islam Hina ugamanya beginilah jadinya..Orang bawahan ikut sahaja apa pemimpin mereka berkata kata...bertaubatlah sebelum terlambat...



Dia Hina Tok Guru Dan Cabar Cerai Talak Tiga - Suami

Posted: 15 Jul 2012 06:23 AM PDT

PASIR MAS: "Dia yang cabar saya suruh saya ceraikan dia dengan talak tiga,"ujar Yahya Ibrahim, 82 (gambar) ketika ditemui di rumah anaknya di Kampung Kubang Badak, dekat sini pagi tadi.

Pada masa yang sama katanya, bekas isterinya yang juga penyokong tegar Umno, Che Hasnah Che Ahmad, 61, bukan sahaja menolak perjuangan PAS, sebaliknya menghina Mursyidul Am yang juga Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Jelasnya, sepanjang 14 tahun perkahwinan keduanya dengan Che Hasnah selepas kematian isterinya, beliau tidak pernah berselisih faham dengan bekas isterinya.


Bagaimanapun, penghinaan terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, di samping menuduh mengundi PAS berdosa besar beliau tidak boleh bertolak ansur lagi, apa lagi bekas isterinya 'mencabar' supaya menceraikannya.

Harakahdaily mengambil pendekatan untuk mengetahui penjelasan sebenar berhubung perkara itu dari Yahya, memandangkan kes perceraian mereka telah tersiar dalam media arus perdana pro Umno termasuk media cetak.

Ianya berikutan kenyataan yang hanya melalui Che Hasnah, semata-mata, tanpa mengetahui kisah sebenar dari bekas suaminya.

Kes perceraian mereka juga turut dibahas hangat dalam laman social facebook dan twitter yang bersandarkan PAS menjadi dalang kepada perceraian itu.

Yahya yang merupakan bapa kepada 8 orang anak (semuanya dari isteri pertama) mengakui isterinya adalah aktivis Umno.

"Malah beliau menjadi guru al-Quran pun dipilih oleh Umno dan dibayar gaji, saya tidak kisah tentang itu walaupun sejak awal lagi kami berlainan politik.

"Tetapi sejak akhir-akhir ini dia begitu mencabar, mengeluarkan kata-kata yang kesat terhadap perjuangan PAS, dia juga sudah tidak hormatkan saya lagi, apa hukumnya keluar rumah atau pergi ke suatu tempat yang suami tidak suka.

"Malah saya bimbang kalau-kalau perkataannya yang begitu keterlaluan itu boleh terkeluar aqidah. Anak-anak dan cucu yang mendengarpun menggeleng kepala kerana tidak sanggup mendengarnya,"ujarnya.

Yahya turut memberitahu, isterinya keluar menyertai program Datuk Dr Hassan Ali, bagaimanapun Che Hasnah merahsiakannya.

"Dia hanya memberitahu pergi program cabutan bertuah, tetapi selepas dua hari baru saya tahu perkara sebenar dan memang saya marah sebab dia tipu saya.

"Saya tak kisah kalau dia pergi belajar tajwid walaupun bergurukan orang Umno, bersesuaian dengan dia sendiri mengajar al-Quran,"ujarnya.

Sambungnya, perceraian itu turut mendapat sokongan saudara mara yang terdekat termasuk abang kepada bekas isterinya itu, Ustaz Che Hussin.


Akibat perselisihan faham semakin tidak dapat dikawal, beliau terpaksa berpuasa dua hari untuk mengurangkan ketegangan yang dicipta isterinya sendiri.

Akhirnya, pada 11 Julai lalu, mereka sah bercerai di Mahkamah Pasir Mas setelah perceraian mereka didaftarkan pada 26 Jun lalu.

Imam Tua Mukim Chetok, Zulkifli Awang (gambar atas kiri), yang juga merupakan saksi nikah mereka sebelum ini memberitahu, sebelum mereka bercerai, beliau sebagai orang tengah turut menasihati Che Hasnah agar kembali pada Yahya.

"Bagaimanapun Che Hasnah enggan dan saya tidak boleh berbuat apa-apa, jadi saya serahkan semula kes itu kepada mereka beruda untuk membuat keputusannya,"ujarnya yang turut hadir pada pertemuan itu.


Fathul Bari Jangan Jadi Barua UMNO - MAZA

Posted: 15 Jul 2012 05:15 AM PDT

Tiada ulasan: