Rabu, 27 Jun 2012

shalehudin

shalehudin


TOK GURU mana yang kata WAJIB sokong Umno nie? Kahkahkah...

Posted: 27 Jun 2012 09:30 AM PDT

BODO tok guru tuh...
Kahkahkah...

Scorpene timbui, NAJIB tenggelam... kahkahkah...

Posted: 27 Jun 2012 08:04 AM PDT

Timbulnya Scorpene akan menenggelamkan Najib?

ASD
Kerajaan Malaysia akan menjawab dakwaan berkenaan pembelian dua buah kapal selam Scorpene pada Selasa, sebagai maklum balas terhadap skandal tersebut yang dilihat cubaan untuk mencalarkan imej Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memandangkan pilihan raya bakal dilaksanakan tidak berapa lama lagi.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dijangka akan memberikan jawapan terhadap dakwaan penjualan dokumen rahsia tentera laut negara ini kepada syarikat pembinaan kapal selam Perancis DCNS bagi memudahkan mereka memenangi bidaan tersebut dengan harga €1 billion (RM4 bilion) pada 2002.

Dipetik laporan Reuters, Najib yang pada masa itu merupakan menteri pertahanan, telah menafikan dakwaan tersebut. Tiada bukti yang mengaitkan beliau dengan rasuah berhubung proses jual beli berkenaan, dan penyokong beliau berkata pihak pembangkang sengaja menimbulkan perkara itu semata-mata mahu mencalarkan imejnya selaku perdana menteri memandangkan pilihan raya umum ke-13 semakin hampir.

Agensi berita itu juga mengatakan, kerajaan pimpinan Najib sedang berhadapan tekanan untuk memberikan penjelasan selepas dokumen itu didedahkan di mahkamah di Perancis oleh kumpulan hak asasi manusia Malaysia (Suaram) dan disebarkan secara meluas di media online.

Dokumen yang turut mengandungi rekod rampasan pihak berkuasa Perancis dalam serbuan di pejabat DCNS menunjukkan bukti pembayaran yang dibuat dua syarikat yang dimiliki oleh bekas penganalisis politik, Razak Baginda, yang juga merupakan bekas pembantu Najib yang bertanggungjawab menguruskan pembelian tersebut.

Dokumen berkenaan yang turut dipaparkan di laman media online, Asia Sentinel turut memaparkan laporan yang disediakan DCNS yang menyatakan kontrak pertahanan yang besar memerlukan "pemindahan wang yang besar kepada individu dan / atau organisasi".

"Di Malaysia, biasanya ... kerajaan pemerintah adalah pihak yang lebih banyak memperolehi manfaat," kata dokumen terbabit, merujuk kepada pemerintahan Umno, yang kini diketuai oleh Najib.

Dokumen lain pula menyebut, bekas ketua eksekutif DCNS berkata, Perimekar, salah satu daripada syarikat Razak Baginda berperanan sebagai tidak lebih daripada "agensi pelancongan" yang diwujudkan bagi mencetuskan "pengkayaan yang tidak adil kepada pemegang sahamnya."

PEMBUNUHAN ALTANTUYA

Joseph Brahan, peguam yang mewakili Suaram di mahkamah di Perancis memberitahu Reuters bahawa dokumen berkenaan adalah asli dan itu adalah salinan asalnya.

"Kami tidak boleh membuktikan wang itu disalurkan kepada Umno. Namun kami boleh membuktikan wang itu wang rasuah. Jika tidak kerana rasuah, untuk apa mereka dibayar," kata Breham.

Pegawai-pegawai di DCNS, yang dimiliki oleh sebahagian syarikat pertahanan elektronik kumpulan Thales, bagaimanapun tidak dapat dihubungi. Pegawai kerajaan Malaysia juga tidak akan bertindak balas terhadap permintaan untuk memberikan komen berhubung perkara itu.

Satu sumber yang rapat kepada kerajaan Malaysia berkata bahawa Suaram telah banyak dikaitkan kepada pembangkang, yang mana bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya, yang mana Najib mesti lakukan Mac depan.

Penyokong kerajaan mengatakan bahawa pendakwaan sivil, seperti yang dibawa oleh Suaram, adalah perkara biasa di Perancis dan tiada tanda-tanda bahawa jenayah telah dilakukan.

Breham berkata kepada kepada pemberita pada sidang akhbar di Bangkok bulan lepas bahawa dokumen sulit tentera laut Malaysia telah dijual kepada DCNS oleh satu firma Razak Baginda, Terasasi, pada harga €36 juta. Ahli-ahli politik pembangkang telah mengatakan bahawa jika dakwaan itu benar, ia menunjukkan pengkhianatan kepada negara.

Kerajaan Malaysia telah mengakui bahawa Perimekar menerima €114 juta bagi perkhidmatan sokongannya, tetapi masih belum memberikan kenyataan berhubung peranan Terasasi yang berpangkalan di Hong Kong.

Dokumen berkenaan juga menyebut hubungan Razak Baginda dengan Altantuya Shaariibuu, jurubahasa dan model Mongolia yang dibunuh menggunakan bahan letupan gred tentera di Kuala Lumpur pada tahun 2006.

Razak Baginda telah dibebaskan daripada tuduhan tersebut, namun dua pengawal peribadi Najib telah disabitkan kesalahan dan dipenjarakan atas kesalahan membunuh wanita itu. Razak Baginda dipercayai telah berpindah ke Eropah dan tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan kenyataan.

Dakwaan-dakwaan yang muncul daripada mahkamah Perancis telah membantu pembangkang merangsang Malaysia. Gabungan itu dijangka untuk memenangi pilihan raya tetapi kemenangan adalah jauh dari yang dijangkakan selepas pembangkang telah memperolehi kemenangan mengejut pada tahun 2008 yang menggemparkan cengkaman kuasa BN yang telah memerintah lebih separuh abad.

"Mana-mana implikasi bahawa perjanjian Scorpene adalah satu tindakan rasuah cukup untuk menggagalkan beliau (Najib)," kata Ahli Parlimen pembangkang, Tony Pua kepada Reuters dalam satu majlis makan malam baru-baru ini untuk mengumpul dana untuk perbelanjaan guaman Suaram.

The Malaysian Insider

JOM TENGOK: Negara yang paling ramai MUSANG PULUT

Posted: 27 Jun 2012 06:35 AM PDT

Tu dia aihh....
Maju sungguh kita melebihi negara-negara maju yang lain... haha...

Terang dan nyata, Umno tak reti nak perintah negara...
Duit negara dah jadi macam mak bapak depa yang punya...
Berebut-rebut harta kekayaan untuk di bahagikan sesama depa...

BEDEBAH BETOI...


Transformasi UMNO... haha... (Bergambar..)

Posted: 27 Jun 2012 05:42 AM PDT

Transformasi warna dari terang ala silver kepada warna gelap... haha...

 

Transformasi sikap dari merangkak kepada melompat... kahkahkah...


Panas! Abby Abadi dituduh dapat hidayah sesat

Posted: 27 Jun 2012 01:34 AM PDT

Oleh: lipasmalas

PELAKON yang terkenal dengan watak Inspektor Aliza dalam rancangan Gerak Khas, Abby Abadi semalam melahirkan kekecewaan apabila dituduh sebagaimendapat hidayah sesat.

Dipetik daripada akaun twitter miliknya, Abby yang kini tampil dengan imej manis bertudung, mempersoalkan mengapa ketika bersama Barisan Nasional, BN sebelum ini tiada pihak yang mengata dirinya.

Abby turut menjelaskan bahawa sejak Parti Islam, PAS meraikan penghijrahan beliau,pelbagai cerita mula timbul, sehinggakan ada yang menuduh dirinya mendapat hidayah sesat [Twitter].

Sebelum ini Abby mendapat liputan media apabila dilihat menyangkal kenyataan salah seorang menteri yang mendakwa peserta Himpunan Hijau yang dianjurkan oleh parti Islam itu menerima bayaran.

Sejak kebelakangan ini, ramai artis terkenal tanah air secara terang-terangan menyatakan sokongan mereka kepada Parti Islam, PAS malah ramai yang turut bergiat aktif sebagai aktivis parti Islam itu.

Semasa Abby aktif di dalam dunia lakonan, sibuk dengan dunia seni menghiburkan orang tiada pihak yang menuduhnya sesat, namun selepas beliau mula berhijrah, menutup aurat dan mula berdakwah dituduh pula mendapat hidayah sesat.

ReJaM© "Kalau sesat tentu dah lama PAS diharamkan oleh Majlis Fatwa... "

MiloSuam

ROSMAH kena tengok-tengokkan NAJIB sama...

Posted: 26 Jun 2012 09:42 PM PDT

Beratur, beratur... sabar yerk, semua boleh cium...


Najib tak layak bercakap soal LGBT, pluralisme

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak 'cakap tak serupa bikin' untuk tidak membenarkan kefahaman lesbian, gay, bisexual dan transexual (LGBT), pluralisme dan liberalisme bertapak di negara ini.

Dengan dasar pemerintahan yang tidak berlandaskan Islam, Najib sepatutnya menilai kembali ucapannya secara jujur dan ikhlas tentang hasratnya mempertahankan Islam.

"Contoh paling jelas, bagaimana seorang Perdana Menteri ingin mendaulatkan Islam jika isterinya sendiri tidak mengikut tuntutan Islam? Bagaimana dengan sistem pentadbiran negara yang tidak berlandaskan Islam?" soal Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat (DUPP), Ustaz Nik Zawawi Salleh (gambar) kepada Harakahdaily, hari ini.

Beliau mempersoalkan demikian sebagai mengulas ucapan Najib yang menyatakan ikrarnya untuk mempertahankan kesucian Islam dan memastikan budaya songsang seperti LGBT, pluralisme dan liberalisme tidak mendapat tempat di negara ini.

Mengulas lanjut, Nik Zawawi menegaskan dengan hanya berikrar dan berkata-kata, segala permasalahan berkaitan agama tidak boleh diselesaikan begitu sahaja.

Selagi negara ini tidak mengamalkan sistem perundangan Islam, tegas Nik Zawawi selagi itulah segala masalah di negara ini tidak dapat diatasi.

Katanya, selain isu-isu yang dibangkitkan Najib itu, lebih banyak masalah besar yang perlu diperhalusi Najib seperti pembuangan bayi, penzinaan dan rasuah yang masih berleluasa.

"Tiada perundangan Islam dikuatkuasakan ke atas mana-mana masalah membabitkan agama, mahupun moral yang mengakibatkan masalah itu gagal diselesaikan. Kita tidak nampak undang-undang sedia ada berjaya mengatasi masalah tersebut. Hanya dengan Islam, ia akan berjaya," tegas beliau lagi.

Sehubungan itu, kata Nik Zawawi Perdana Menteri tidak layak untuk bercakap mengenai perkara tersebut, melainkan beliau menunjukkannya (pertahankan agama) dahulu dengan perbuatannya.

- Harakahdaily

NAJIB perkenal calun PRU Umno, SAH lingkup...

Posted: 26 Jun 2012 07:56 PM PDT

Baru sari dua jadi Ketua Setiausaha Negara (KSN) si Ali Hamsa sudah bercakap pasai politik.

Padahal dia tu ketua kepada 1.4 juta perkhidmat awam. Sepatutnya tak menyebelahi mana-mana pihak. Dia kena bagi kerjasama ngan sesiapa saja atau mana-mana parti yang dipilih rakyat menjadi pemerintah.

Hang mungkin berterima kasih pada Najib kerana dilantik jadi KSN tapi tak bermakna hang boleh bodek tahap gaban sehingga menafikan hasrat rakyat yang merupakan empunya kepada negara ini.


Dr Ali menyeru kepada semua kakitangan kerajaan supaya memberikan sokongan kepada kerajaan yang ada pada hari ini dan jangan mendengar janji-janji kosong dari pihak pembangkang.

Jadi, elok sangat la Ali Hamsa meletakkan jawatan dan bertanding atas tiket BN dan berkempen keseluruh negara untuk membuktikan yang parti pembangkang memberi janji kososng.

JOM kita semua bersatu hati tolak Umno dan gantikan KSN ni dengan orang lain yang tidak sewel seperti dia...

Kahkahkah...


Bangsa Umno wajib baca, jangan BODO sampai ke tua...

Posted: 26 Jun 2012 05:50 PM PDT

Perbezaan PAS - Umno

Oleh MUHAMAD FAIZAL CHE YUSOF
PERTEMBUNGAN antara dua parti orang Melayu iaitu Umno dan PAS bukanlah satu hal yang remeh. Pertembungan antara kedua-duanya bukanlah sekadar perbezaan pendekatan dalam memperjuangkan Islam. Perjuangan Umno berteraskan kebangsaan, PAS pula mendaulat Islam. Jarak kedua-duanya bagai langit dan bumi.

Malangnya ramai masih keliru. Pertembungan dua parti itu boleh diberi penilaian langsung oleh rakyat. Siri perdebatan yang dijadualkan suatu ketika dahulu terhenti begitu sahaja pada saat-saat akhir apabila ada yang bimbang lantas peranan Yang di- Pertuan Agong digunakan.

Pemimpin Umno sebaliknya berterusan mencanang Malaysia sebuah negara Islam. Persoalannya adakah cukup untuk Malaysia meletakkan Islam sebagai asas pada sistem kenegaraannya?

Diwujudkan bank mengamal muamalah Islam, adanya jabatanjabatan menjaga perihal agama Islam. Adanya Universiti Islam dan sebagainya. Hujah itu digambar mereka Malaysia sebuah negara Islam. Malangnya pernyataan tersebut berbeza di sisi institusi perundangan negara.

Dalam satu kes iaitu Che Omar Che Soh vs Pendakwa Raya, [1988] 2 MLJ 55, Mahkamah Agung mendedahkan persoalan yang sering dikelirukan sebagaimana di atas.

Dalam sidang lima hakim Mahkamah Agung ketika itu, Ketua Hakim Salleh Abas, Wan Suleiman, Seah, Hashim Yeop Sani & Syed Agil Barakbah satu keputusan berkaitan kedudukan Islam dalam undang-undang negara telah dibuat.

Dalam kes berkenaan tertuduh merayu atas sabitan hukuman mati kerana melakukan kesalahan di bawah Akta Dadah Berbahaya dan Senjata Api (hukuman lebih berat).

Peguam pihak tertuduh menghujah bahawa hukuman mati yang disabitkan terhadap tertuduh tiada dalam undang-undang Islam. Kesalahan yang disabitkan terhadap tertuduh tidak terjatuh di bawah hukum Qisas yang boleh mengenakan hukuman bunuh balas.

Disebabkan Islam merupakan agama rasmi Persekutuan sebagaimana Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan, maka sabitan hukuman tersebut bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan sekali gus menjadikan ia terbatal di bawah Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan.

Sebaliknya, Mahkamah Agung telah menjelaskan kedudukan hujah yang dikemukan oleh pihak perayu dalam konteks undangundang Malaysia. Dengan kata lain, adakah Islam dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan bersifat kerohanian dan keagamaan sahaja atau bersifat menyeluruh sebagaimana Islam itu sendiri?

Jelasnya Mahkamah Agung mengiktiraf bahawa Islam adalah satu cara hidup yang mana ajarannya merangkumi setiap aspek kehidupan. Islam bukanlah suatu dogma agama semata-mata yang hanya terhad kepada perkaraperkara ibadat dan kerohanian.

Bagi menjawab persoalan ini, Mahkamah Agung telah menyingkap kedudukan Islam yang asalnya diterima sebagai undang-undang atau hukum yang merangkumi seluruh aspek kehidupan dan ia kian berubah dalam tempoh penjajahan.

"… The question here is this: Was this the meaning intended by the framers of the constitution? For this purpose, it is necessary to trace the history of Islam in this country after the British intervention in the affairs of the Malay States at the close of the last century…"

Kesimpulan daripada sejarah yang disingkap, Mahkamah Agung telah memutuskan Islam dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan bukanlah Islam sebagaimana yang difahami. Islam dalam perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan bukanlah menjadikan hukum Islam yang bersifat menyeluruh itu terpakai dalam negara ini. Bahkan Malaysia sehingga ke hari ini kekal dengan status negara sekular iaitu negara yang bukan berteras kepada agama.

Dengan ungkapan yang penuh keinsafan, Mahkamah Agung merakamkan penghargaan kepada peguam yang mewakili tertuduh iaitu perayu dalam kes yang dibicarakan.

Salleh Abas yang pada ketika itu Ketua Hakim Negara telah bersetuju dengan hujah peguam yang bukanlah mereka yang beragama Islam. Namun beliau menegaskan persetujuan peribadinya itu tidak boleh mengubah hakikat status undangundang sekular negara hari ini.

Keputusan Mahkamah Agung yang tidak membenarkan rayuan tertuduh dalam kes ini adalah jelas beralasankan undang-undang berkaitan kesalahan mengedar dadah tidak boleh dipadankan dengan hukum yang ada dalam syariat Islam.

Inilah alasan utama yang disebut sebagai Ratio Decidendi dalam proses sesuatu penghakiman. Perakuan bahawa Islam itu bukan sekadar dogmadogma bukanlah satu Ratio Decidendi yang boleh menjadikan negara ini berasaskan kepada Islam.

Berdasarkan apa yang diungkapkan Mahkamah Agung di atas, kini terpulang kepada parlimen dan ahli politik yang bertanggungjawab sepenuhnya jika status undang-undang sedia ada ingin diubah. Wajarlah kini kita berfikir akan peranan kita yang bertanggungjawab memilih dan melantik ahli-ahli politik yang menduduki parlimen.

Kes di atas telah juga disebut dan dipersetujui dalam satu kes Mahkamah Persekutuan.

Kedudukan Mahkamah Agung dan Mahkamah Persekutuan adalah sama pada hierarkinya.

Secara organisasinya, PAS diwujudkan untuk menegak prinsip-prinsip Islam yang menyeluruh dalam perundangan negara. Sebaliknya Umno tidak berminat ke arah itu.

Usaha dilakukan PAS bukanlah suatu yang mudah. Namun janji Allah kepada hambanya bahawa Dia akan menolong hamba-Nya yang menolong menegakkan agamanya.

Maka tiada alasan lain selain seluruh umat Islam berfikir dan berikhtiar untuk meletakkan Islam pada tempatnya. PRU-13 bakal menjadi saksi tindakan kita.

>> Penulis merupakan seorang peguam

Tiada ulasan: