Selasa, 19 Jun 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Pas gesa warga Felda tolak BN

Posted: 19 Jun 2012 07:53 PM PDT



Datuk Seri Abdul Hadi Awang SHAH ALAM - Pas meminta rakyat, khususnya warga Felda supaya menolak Umno pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang berhubung penyenaraian Felda Global Ventures Berhad (FGVH) yang didakwa mengkhianati peneroka.
Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa, ladang, tanah dan segala perniagaan milik sepenuhnya warga Felda dan negara, difaraidkan sesama sendiri dan syarikat asing melalui usaha penyenaraian di Bursa  Saham.
Menurutnya, terbaru, aset Felda yang berharga milik rakyat Malaysia yang majoritinya orang Melayu menjadi mangsa penggadaian seterusnya.
"Ini satu pengkhianatan kepada bangsa Melayu yang mendiami kawasan Felda seluruh negara.
"Bagi Pas, bukan sekadar masalah pengagihan saham tersebut yang utamanya, tetapi melibatkan tanah Felda dan aset berharga milik rakyat dan negara ini satu pengkhianatan," katanya, semalam.

Polis berkawal di AGM KPF, Isa tak hadir

Posted: 19 Jun 2012 07:40 PM PDT

Mesyuarat Agung Tahunan Koperasi Permodalan Felda (KPF) ke-31 berlangsung pagi ini dengan saringan polis yang agak ketat di pintu masuk dewan mesyuarat.

Anggota polis kelihatan berkawal di pintu masuk ke Dewan Perdana Felda, tempat mesyuarat akan berlangsung.

Tinjauan ringkas Malaysiakini di kalangan perwakilan di luar dewan rata-rata berpendapat kehadiran polis sedikit lebih ramai pada mesyuarat tahun ini berbanding tahun lepas.

Pihak urusetia mesyuarat mengesahkan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad tidak akan hadir ke mesyuarat kali ini.

Lost and going downhill?

Posted: 19 Jun 2012 07:30 PM PDT

If not for any other reason, BN should be rejected due to its election date game.

Again there are rumours that Prime Minister Najib Tun Razak may dissolve Parliament this month, to be precise on June 22, in order for the 13th general election to be held in July.
There are several reasons why he may want to hold the polls next month:
  • Before he gets any bad news from Europe;
  • Before the Malaysian economy takes a downturn due to the global economic climate;
  • Before anymore financial scandals are revealed by the Auditor-General's Report to be presented at the next Parliament sitting; and
  • To consolidate his position before the hostile internal forces in Barisan Nasional closes in on him.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 3.0: Pakatan mahu suruhanjaya bebas siasat

Posted: 19 Jun 2012 07:25 PM PDT


Salahuddin Ayub SHAH ALAM - Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub mahu satu suruhanjaya bebas dibentuk untuk menyiasat pihak yang mencetuskan provokasi ketika perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Katanya, sebuah suruhanjaya siasatan diraja wajar ditubuhkan bagi menyiasat punca sebenar mengapa kekecohanan berlaku pada perhimpunan di ibu negara.

Beliau juga berkeras menolak bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar sebagai pengerusi suruhanjaya tersebut jika ia dibentuk, sebaliknya mengesyorkan boleh diketuai oleh bekas Peguam Negara Tan Sri Abu Talib Othman.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia enggan mulakan siasatan Scorpenes walaupun terdapat bukti khianat

Posted: 19 Jun 2012 07:22 PM PDT

" Menteri pertahanan Malaysia, Zahid Hamidi adalah yang terbaru menyertai " mod penafian BN " seperti yang lain, enggan memulakan siasatan ke atas dakwaan ada bukti telah berlaku penjualan rahsia tentera laut kepada DCNS, pembuat senjata Perancis yang berkait rapat dengan pembelian kontroversi Perdana Menteri Najib Razak untuk 2 unit kapal selam Scorpene.

"Tidak ada bukti untuk menunjukkan perkara seperti ini berlaku. Saya memberi jaminan bahawa kita akan menyiasat dengan teliti jika ada bukti kerana ini melibatkan keselamatan negara," Zahid telah dilaporkan berkata demikian oleh Berita Harian akhbar, media yang dikawal oleh kerajaan.
Walau bagaimanapun, tidak ramai dikalangan rakyat Malaysia yakin penafian terbaru daripada kerajaan BN Najib. Malah, keengganan BN untuk membawa menjalankan siasatan terbuka ke atas dakwaan bahawa Najib dan Umno telah mengambil sogokan haram sekurang-kurangnya 114 juta euro atau RM570 juta memaksa NGO negara yang terkenal, SUARAM, untuk memfailkan aduan kepada pihak berkuasa Perancis
Read More / Baca Lagi >>

BN dibenar demo bila Pakatan kuasai Putrajaya

Posted: 19 Jun 2012 07:19 PM PDT



SHAH ALAM: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, Pakatan Rakyat tidak akan menghalang hak BN untuk berdemonstrasi apabila Pakatan Rakyat diberi mandat mengusai Putrajaya.

Malah menurutnya, Pakatan Rakyat juga akan memastikan SOP polis yang betul diginakan pada himpunan yang akan diterajui Umno itu nanti.

"Kami akan bagi ruang pada BN nanti sekiranya kami kuasai Putrajaya.

"BN yang ketika itu sebagai parti pembangkang akan dibenarkan berhimpun atau melakukan demonstrasi secara aman tanpa ada sebarang kekecohan atau provokasi yang terjadi kepada perhimpunan yang disertai PR lalu," katanya dalam Debat Sinar malam tadi.
Read More / Baca Lagi >>

'Demokrasi di Malaysia perlu disuburkan'

Posted: 19 Jun 2012 07:07 PM PDT


Debat Sinar SHAH ALAM – Debat Sinar Harian, Demonstrasi Jalanan: Meruntuh atau Mengukuh Demokrasi melahirkan kesimpulan senada antara Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah dan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
bahawa demokrasi di negara ini perlu disuburkan.
Apa yang menarik, keduanya bersetuju demonstrasi jalanan adalah instrumen terpenting dalam pergerakan demokrasi namun bercanggah sama ada masih perlu had, kewajaran dan kemunasabahan untuk diadakan.
Saifuddin juga Ahli Parlimen Temerloh bertegas beliau tidak memusuhi pihak yang mengadakan demonstrasi, namun pendekatan itu tetap mengundang risiko terutama kepada masyarakat umum jika tidak dilakukan secara tertib.
Read More / Baca Lagi >>

Umno - Kedai Kopi Yang Tidak Laku !

Posted: 19 Jun 2012 07:05 PM PDT

Oleh Musli Oli
Parti UMNO saya ibaratkan sebuah  kedai kopi yang satu ketika dulu menarik ramai pelanggan. Kopinya sedap. Nasi lemaknya enak. Tentu sekali harganya juga berpatutan kerana tuan punya kedai orang yang berjiwa besar. Tidak tamak atau mengambil kesempatan terhadap pelanggan yang sebangsa dan seagama.

Tahun demi tahun. Pemilik kedai silih berganti. Dari bapa kepada anak. Daripada ipar kepada biras. Lama kelamaan sikap tamak mula menguasai diri. Keuntungan yang diperolehi hasil dari kedai kopi tidak digunakan untuk memperbaiki perkhidmatan dan meningkatkan kualiti makanan.  Read More / Baca Lagi >>

Nizar – a pawn in Umno’s monarchy ties

Posted: 19 Jun 2012 07:05 PM PDT

In 1993 it was Umno which mobilised the whole nation into a frenzy demanding to do a King Philip and Marie Antoinette thing on the Malay monarchy.

The bedrock of democracy is of course liberal ideas and principles of freedom within legal and constitutional libraries.
But this is not what Umno wants. Umno wants unfettered concentration of power so that it can do as it pleases – plunder and pillage and bully the people.
The Nizar Jamaluddin (former Perak menteri besar) episode has served to widen the rift between the people and Umno.
Three years ago when Prime Minister Najib Tun Razak pompously proclaimed that the age of big government was over, he was only doing a publicity stunt.
That was said only to get absolute support from the people by making them believe that his government believes in liberalism.
But what Najib actually wanted was the concentration of power promoted under the disguise of liberal principles.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan tawar permit teksi, bukan sekadar 4 tayar – Anwar

Posted: 19 Jun 2012 07:03 PM PDT

SABAK BERNAM 20 Jun: Datuk Seri Anwar Ibrahim percaya pemandu teksi mampu menilai tawaran yang lebih baik untuk kehidupan mereka, antara permit dan empat tayar kereta.
"Kalau mahu empat tayar, sokong Umno. Mahu permit teksi, kamu sokong Pakatan Rakyat.  Insya-Allah," kata Ketua Pembangkang itu.
Berucap depan lebih 2,000 rakyat di sini, Anwar menyifatkan sogokan  itu hanya taktik Umno BN untuk meraih undi pemandu teksi semata-mata.
"Apa beza dasar kita dengan dia (Umno) untuk bela pemandu teksi. Saya sudah umum berulang kali, siapa ada permit teksi, dia mesti bawa. Kalau tak bawa, kena bagi balik.
"Ada ketua Umno cawangan pegang 250 permit teksi. Bekas menteri ada 30 permit teksi. Ketua Pemuda Umno (bahagian) ada 15 permit teksi. Buat apa ini?
"Perniagaan besar kamu ambil, drebar teksi pun kamu ambil. Lepas itu, laung Hidup Melayu," sindirnya dan disambut sorakan rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Tunku Harmy: Melayu Umno Tambah Korup Sebab Dr M

Posted: 19 Jun 2012 07:01 PM PDT

SHAH ALAM, 19 JUN: Budaya rasuah di negara ini menjadi semakin buruk apabila pentadbiran negara diambil alih mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Seorang kerabat Diraja Negeri Sembilan, Tunku Harmy Tunku Hanan berkata budaya kroni di dalam Umno menjadi lebih kronik selama pemerintahan Dr Mahathir yang memegang tampuk kuasa selama lebih 20 tahun.
"Umno ni setelah Dr Mahathir ambil pucuk kepimpinan, penggal pertama memang dia hebat.
"Masuk penggal kedua pula dia mula 'bersih, cekap, amanah' untuk kroni dan keluarga dia.
"Selepas itu saya tengok Melayu mula korup sebab dia," ujar Tunku Harmy yang juga merupakan sepupu kepada Baginda Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir.
Read More / Baca Lagi >>

Haram jadah: Adakah PM akan mohon maaf?

Posted: 19 Jun 2012 07:00 PM PDT


KUALA LUMPUR: PAS meminta Perdana Menteri menyatakan sama ada akan memohon maaf dan menarik balik kata-kata kasar 'haram jadah' yang dihamburkannya dalam ucapan beliau di Felda Jengka 8, Jerantut pada 8 Mei lalu.
Demikian soalan bagi jawab lisan yang dikemukakan oleh Dr Mohd Hatta Md Ramli (PAS-Kuala Krai) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Lain-lain pertanyaan bagi jawab lisan daripada ahli-ahli parlimen PAS pada persidangan Dewan Rakyat hari ini adalah sebagaimana di bawah.

Nasharudin Mat Isa [ Bachok ] minta MENTERI LUAR NEGERI menyatakan apakah sikap Kerajaan dalam menjalin hubungan dengan Negara-negara Timur Tengah yang baru membentuk Kerajaan selepas "Arab Spring" yang berlaku dalam tempoh setahun yang lepas.
Read More / Baca Lagi >>

Suhakam siasat dakwaan tahanan ISA 'diseksa'

Posted: 19 Jun 2012 06:58 PM PDT

suhakam memo shaani sha'ani 170412Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) akan mengatur  pertemuan dengan tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menyiasat dakwaan berlakunya penyeksaan ala Guantanamo.

Ketika dihubungi semalam selepas mesyuarat suruhanjaya itu, di
mana isu tersebut telah dibincangkan, Pesuruhjayanya, Muhammad Sha'ani Abdullah (kiri) berkata Suhakam menjangka berbuat demikian dalam tempoh dua minggu lagi.

Beliau berkata, pihaknya akan menyiasat untuk mendapatkan bukti dan keterangan untuk tindakan susulan.
"Dakwaan ini bukan sahaja berkaitan dengan tahanan sekarang tetapi juga tahanan yang lalu... ada juga yang menulis buku mengenai tempoh tahanan awal (apabila penyeksaan itu didakwa berlaku), "katanya.Read More / Baca Lagi >>

Tujuan demo bukan mahu guling kerajaan, kata Salahuddin

Posted: 19 Jun 2012 04:26 PM PDT


Tujuan demo bukan mahu guling kerajaan, kata Salahuddin SHAH ALAM - Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, demonstrasi anjuran pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pembangkang bukan bertujuan mahu menggulingkan kerajaan, sebaliknya bertujuan memperkukuhkan institusi yang mengamalkan prinsip demokrasi.

Sehubungan itu beliau berkata, Pakatan Rakyat (PR) akan terus menyuburkan demonstrasi sebagai salah satu cara untuk membentuk negara yang mangetengahkan suara-suara rakyat dalam memacu kerajaan.

"Demonstrasi yang diadakan kami (PR) melalui Bersih 3.0 terutamanya bukan untuk meruntuhkan (kerajaan semasa) tapi mengukuhkan kerajaan dan menuntut hak demokrasi yang diamalkan oleh negara.
Read More / Baca Lagi >>

Salahuddin: 'Tiada demo jika kerajaan beri cukup ruang'

Posted: 19 Jun 2012 04:25 PM PDT


Salahuddin Ayub SHAH ALAM - Salahuddin Ayub menegaskan bahawa demonstrasi jalanan tidak akan berlaku sekiranya parti atau pembangkang diberi ruang yang secukupnya untuk memperjuangkan hak kebebasan bersuara mengikut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Naib Presiden Pas berkata pihak-pihak yang tidak bersetuju dengan kerajaan yang memerintah terpaksa mengambil tindakan seumpama itu apabila ruang untuk bersuara secara aman dan teratur disekat dan dihalang.

"Ruang bersuara ketika pilihan raya kecil dan pilihan raya umum umum terlalu kecil, maka rakyat yang ada hanya lidah dan gigi ini turun ke jalan raya untuk menuntut hak mereka," kata beliau ketika mengambil bahagian dalam Debat Sinar di Auditorium Kompleks Media Karangkraf di sini, malam ini.

Read More / Baca Lagi >>

Moderator: 'Saifuddin dan Salahuddin winneable candidate'

Posted: 19 Jun 2012 04:24 PM PDT


Debat Sinar
Mohamad Abu Bakar mempengerusikan Debat Sinar disertai Saifuddin Abdullah (kiri) dan Salahuddin Ayub malam tadi.
 
SHAH ALAM - Moderator Debat Sinar, Prof Datuk Mohamad Abu Bakar menggulung debat malam tadi dengan menyifatkan kedua-dua pendebat - Datuk Saifuddin Abdullah dan Salahuddin Ayub sebagai "winneable candidate" atau calon yang bakal menang dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Istilah itu diperkenalkan oleh kepimpinan Barisan Nasional (BN) dalam menghadapi PRU13.

Read More / Baca Lagi >>

The Lady : Kisah benar seorang pejuang demokrasi

Posted: 19 Jun 2012 04:24 PM PDT

Siapa tidak kenal dengan Aung San Suu Kyi, seorang pejuang demokrasi yang cukup gigih dan tabah di bumi Burma yang dikuasai oleh pemerintahan tentera.  Kisahnya bukan sahaja menjadi ikutan di Malaysia malah ia mendapat perhatian di seluruh dunia.

Kebetulannya, hari ini adalah ulang tahun kelahiran beliau yang ke-67, satu ukuran usia yang dikira sudah wajar untuk melabuhkan tirai dalam perjuangan namun itu bukan yang disangkakan kerana Suu Kyi semakin gagah merempuh ombak dan badai.

Read More / Baca Lagi >>

PR beri BN ruang demo jika menang PRU13

Posted: 19 Jun 2012 04:21 PM PDT

PR akan beri BN ruang demo jika menang PRU13
Debat Sinar yang dijayakan oleh Saifuddin Abdullah (kiri) dan Salahuddin Ayub. Ia berlangsung di Auditorium Kompleks Media Karangkraf malam tadi.
 
SHAH ALAM - Pakatan Rakyat (PR) berjanji akan memberi ruang kepada pemimpin-pemimpin Barisan Nasioanal (BN) untuk mengadakan demonstrasi, dengan menyediakan garis panduan yang tidak menganiaya peserta demonstrasi, jika diberi peluang mentadbir Kerajaan Pusat.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, demonstrasi yang diadakan PR bukan langkah untuk gulingkan kerajaan tapi untuk memberi ruang kepada rakyat serta pembangkang dalam menuntut hak mereka daripada pemerintah.

"Kami akan bagi ruang pada BN nanti sekiranya kami kuasai Putrajaya.

"BN yang ketika itu sebagai parti pembangkang akan dibenarkan berhimpun atau melakukan demonstrasi secara aman tanpa ada sebarang kekecohan atau provokasi yang terjadi kepada perhimpunan yang disertai PR lalu," katanya dalam Debat Sinar malam tadi.

Beliau juga berkata, PR akan menghapuskan doktrin undang-undang yang menyekat kebebasan bersuara sepenuhnya jika mereka diberi peluang untuk menerajui negara.

"Kalau PR ambil alaih Putrjaya malam ini, kami akan hapuskan terus doktrin undang-undang dan kebebasan suara dapat diberikan kepada rakyat spenuhnya," katanya lagi.

Dalam pada itu, Salahuddin berkata, demonstrasi yang diadakan PR telah dicemari provokasi oleh pihak tertentu dengan pelbagai insiden yang berlaku terutamanya Bersih 3.0 April lalu.

"Perhimpunan Bersih 3.0 lalu telah dicemari provokasi pihak tertentu yang nyata pesertanya hanya membawa botol dan garam dalam perhimpunan tersebut.

"Penguat kuasa telah melepaskan gas pemedih dan gunakan cota menyebabkan perhimpunan tersebut bertukar buruk," katanya.

Sementara itu, Salahuddin turut menyatakan PR akan memberi arahan prosedur operasi standard (SOP) yang betul kepada pasukan polis untuk menjaga demonstrasi yang di ketuai BN kelak katanya.

Debat Demonstrasi Jalanan: Meruntuh atau Mengukuhkan Demokrasi - 3

Posted: 19 Jun 2012 04:20 PM PDT

Penyerahan Memorandum TANAH

Posted: 19 Jun 2012 04:12 PM PDT

Habis.. tanah kami [Part 2]

Posted: 19 Jun 2012 04:11 PM PDT

Debat Sinar 'Demonstrasi Jalanan: Meruntuh Atau Mengukuh Demokrasi' Sidang Media

Posted: 19 Jun 2012 04:10 PM PDT

KHALID SAMAD - Video Pujuk Lompat Parti Akan Diperinci

Posted: 19 Jun 2012 04:08 PM PDT

Debat Demonstrasi Jalanan: Meruntuh atau Mengukuhkan Demokrasi - 2

Posted: 19 Jun 2012 04:03 PM PDT

Debat Demonstrasi Jalanan: Meruntuh atau Mengukuhkan Demokrasi - 1

Posted: 19 Jun 2012 04:02 PM PDT

Tiada ulasan: