Rabu, 20 Jun 2012

.

.


Rencana Khas

Posted: 20 Jun 2012 12:00 AM PDT

Calon-Calon Umno Di Pasir Puteh
Percaturan Yang Tepat

Umno Pasir Puteh menjadi bahagian pertama di Kelantan yang sudah selesai uktamadkan calon-calon untuk ke empat kerusi di kawasan parlimen itu iaitu, kerusi Parlimen Pasir Puteh, dan empat Dun, Gaal, Limbongan, Semerak dan Selising.

Senarai nama-nama yang bertanding di kerusi-kerusi berkenaan sudah pun berada dalam fail "beres" atas meja presiden parti di Ibu Pejabat Umno Kuala Lumpur. Pengerusi Umno Kelantan Mustapa Mohamed juga dikatakan merestui calon-calon berkenaan.

Yuganu Yunus
Kerusi parlimen yang sebelum ini menjadi rebutan beberapa nama sudah muktamad dengan bekas ketua bahagian Kamaruddin Mohd Noor akan diberikan tanggungjawab untuk merampas kerusi berkenaan. Walaupun pencalonan Kamaruddin mendapat tentangan khasnya dari ketua bahagian Zawawi Othman, namun atas kehendak Kuala Lumpur, Zawawi dikatakan terpaksa akur.

Pemilihan Kamaruddin katanya atas naluri Udin anak Yassin. Ha Najib Razak juga bersetuju kalau Kamaruddin dicalonkan. Pemilihan Kamaruddin salah satu sebab berdasarkan kepada latar belakang pendidikan dan syaksiah beliau yang dikatakan jauh lebih baik dari Zawawi yang sebelum ini hanya guru sekolah rendah sahaja.

Zawawi menentang pencalonan ini kerana beliau dikatakan lebih melihat pencalonan itu bakal memberi cabarannya di masa datang dalam hirerki kepimpinan Umno Pasir Puteh. Rata-rata berpendapat sekiranya Kamaruddin terpilih menjadi calon menyebabkan dia akan kembali memimpin Umno Bahagain Pasir Puteh dan ini paling diktakuti Zawawi berbanding kalah dalam pilihan raya. Zawawi pula lebih selesa menjadi ketua bahagian kerana dengan kedudukan itu beliau dapat mengendalikan peruntukan yang disalurkan menerusi Umno Pasir Puteh.

Sebagai gantiannya Zawawi dicadangkan bertanding di Dun Semerak untuk bertemua dengan Wan Hassan Wan Ibrahim. Walaupun Zawawi memilih Gaal sekiranya tidak dapat Parlimen Pasir Puteh tetapi ada usaha termasuk dari Kuala Lumpur mencaturkan supaya Zawawi bertanding di Semerak. Perletakkan Zawawi di itu adalah untuk 'membunuh' kerjayaanya dalam politik.  Cara paling baik bagi membunuh Zawawi di Pasir Puteh ialah dengan meletakkan bertanding di kerusi yang sukar dimenangi.

Bila-bila masa dan di lihat dari celah mana sekali pun Zawawi tidak akan mampu untuk mengalahkan Wan Hassan yang dilihat sebagai wakil rakyat Pas yang ampuh di Pasir Puteh. Isu perceraian Wan Hassan dengan isteri keduanya yang cuba dijaja tidak berbekas langsung. Wan Hassan pula dilihat calon Pas yang sesuai untuk mengekangkan kemaraan Zawawi. Gedebe lawan gedebe.

Gaal yang menjadi kerusi pilihan kedua untuk Zawawi akan diserahkan kepada muka baru seornag doktor giri, Dr Sumardi Hassan. Sumardi dikatakan anak tempatan yang mempunyai kualiti untuk menjadi calon. Selain dari mempunyai keluarga besar doktor gigi ini juga dikatakan mempunyai latar belakang pendidikan Islam. Beliau pernah menuntut di Pakistan. dan berperwatakan sedarhana dan mesra rakyat.

Kemungkinan kalau Pas tidak memindahkan Nik Mazian Nik Mohamad di Gaal, kemungkinan kerusi ini akan dimenangi mudah oleh Sumardi. Justeru Pas perlu mencari jalan terbaik untuk menyelamatkan Dun Gaal. Setakat ini timbalan Yang Dipertua Pas Pasir Puteh, Yuganu Yunus dikatakan telah disebut-sebut untuk mengganti tempat Nik Mazian di Gaal.

Manakala di Limbongan pula Umno akan mempertaruhkan timbalan ketua bahagiannya Rujahan Salleh. Berlaku perebutan tiga calon untuk Dun Limbongan ini dari Umno, bekas wakil rakyat Che Min Che Mat yang juga dikenali dengan "wakil rakyat 30 sen",  Wan Mohd Najib dan Rujahan Salleh.

Rujahan juga pernah bertanding namun tewas. Bagaimana peluang Rujihan untuk nertanding di Limbongan cerah mmancar  apabila beliau jauh lebih muda berbanding Che Min dan Wan Najib yang sudah hampir lupus tempoh dan ditutupi senja limun.

Di Selising pula Umno telah hampir pasti meletakkan pegawai startegi Umno Sukri Salleh yang juga Naib Ketua Umno Pasir Puteh. Zukri yang bermasalah dengan ketua bahagian selama ini mendiamkan diri dan banyak memonitorkan jarum politiknya di Pasir Puteh dari Kuala Lumpur. Walaupun Ybekas wartawan Utusan Yazid Othman dikatakan berminat, tetapi Zukri dilihat lebih berpeluang memandangkan hubungan baik beliau dengan salah seorang orang kanan Najib Razak.

Kedudukan ini menjadikan Zukri lebih berpeluang. Bagi Umno Selising bukan kawasan yang diimpikan tetapi tidak mustahil kalau Zukri diturunkan dan Pas pula gagal mencari pengganti Saiful Bahari kemungkinan kerusi itu boleh berpindah tangan. Kekuatan yang ada kepada Zukri ialah beliau memiliki keluarga besar di Selising.

Nama-nama disebut itu sudah pun dimuktamadkan. Ia boleh berubah sekiranya ada perkembangan-perkembangan terkini yang mungkin akan dilakukan oleh Zawawi. Umno Pasir Puteh dan masyarakatnya juga sudah faham dengan cara Umno bahagian itu berpolitik. Peristiwa penghantaran mesej kepada Fuad Zarkasi sewaktu timbalan menteri pelajaran itu turun ke Pasir Puteh menjelaskan akan kesamsengan politik di bahagian itu. [wm.kl.2:58 pm 20/06/12]

Susupan Petang

Posted: 19 Jun 2012 03:53 AM PDT

Surat Sore Untuk Mat Isa Samad
Berundurlah Secara Terhormat

Ke hadapan Mat Isa Samad yang dihormati.... surat senja saya ini ringkas sahaja untuk menyatakan sesuatu kepada saudara demi parti saudara dan juga perdana menteri saudara yang juga perdana menteri kita semua Ha Najib Razak. Ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini yang membekukan sementara perlantikan saudara sebagai pengerusi Koperasi Permodalan Felda (KPF) dan keahliannya dalam koperasi tersebut swajarlah audara berfikir mengenai kedudukan saudara sebagai Pengerusi Felda.

Bagi pandangan saya saudara hendaklah berhenti serta menyerta daripada menjadi pengerusi Felda. Saudara harus faham keputusan mahkamah itu walaupun bersifat sementara tetapi ia memberi kesan moral yang tinggi terhadap saudara. Ia mempunyai simbolik tersirat bahawa kedudukan saudara sebagai tidak sah.

Makanya tindakan mahkamah itu sudah cukup untuk saudara menilai kedudukan saudara disitu telah menimbulkan masalah dan musibah. Saudara tidak dapat lagi mempertahankan kedudukan saudara itu dengan apa juga alasan termasuk perlantikan saudara itu atas kehendak dan bidang kuasa perdana menteri.

Saya tetap percaya dan yakin kalau Ha Najib dapat menduga awal perlantikan saudara memegang teraju lembaga tanah itu menimbul masalah besar beliau akan berfikir tujuh kali untuk berbuat demikian. Pasti juga Najib akan memberi jawatan atau kedudukan lain kepada saudara sebagai 'suaka' politik dirinya. Fahamkan maksud tentang ayat ini?

Berani saya mengatakan Najib tidak terfikir akan implikasi dengan perlantikan saudara itu. Sekali fikir untuk tidak menjadikan Felda huruhara dengan perlantikan saudara itu, beliau merelakan saudara untuk mendedahkan hal-hal peribadinya yang berada dalam pengetahuan saudara termasuk apa dinamakan skandal Najib dengan seorang artis.

Tetapi sayang Najib tidak mempunyai pembacaan yang tinggi terhadap kemampuan saudara dan tidak sangka yang pegawai tinggi Felda dan peneroka akan bertindak ke atas saudara. Mungkin Najib juga tidak terfikir para peneroka berani untuk bertindak kerana mereka sudah diberi makanan dan minuman yang cukup. Sebaliknya apa yang Najib harap itu terjadi sebaliknya.

Saudara hendaklah faham juga masalah yang timbul bukan menjejaskan wibawa saudara sebagai orang politik dan juga pengerusi Felda semata-mata tetapi ia turut sama mengheret parti saudara, Umno dan juga perdana menteri Ha Najib Razak. Tidak boleh disembunyikan lagi sejak saudara berada di dalam Felda ia menjejaskan banyak institusi berkenaan, memberi kesan buruk kepada Najib dan seluruh warga peneroka jadi bengong dan ada yang bergaduh sesama sendiri.

Kalau ada orang mengatakan Felda hari ini sudah hilang seri dan kedamaiannya ia bukan saja kerana pembangkang tetapi pangkalnya kerana saudara.

Apakah saudara tidak faham kekecohan atau pun gelora yang berlaku dalam Felda ke belakangan ini ia berpunca daripada saudara? Banyak tentangan dan bantahan dengan kehadiran saudara dalam warga Felda. Ibu pejabat Felda menjadi kelam kabut disebabkan saudara dan tindakan saudara. Felda yang sebelum ini tidak bergolak kini bergelumbang teruk gara-gara saudara. Melihat pergolakan dan keriuhan dalam Felda ia sekaan-akan boleh meruntuhkan menara baru dan menara lama Felda itu.

Mungkin saudara boleh mengatakan saudara layak menjadi Pengerusi Felda kerana saudara ada pengalaman sebagai Menteri Besar dan juga pernah menteri kabinet. Mungkin benar. Tetapi apakah maknanya kalau kehadiran saudara itu terus diperkatakan. Satu persepsi buruk yang meyelimuti diri saudara yang tidak mudah dilupakan warga Felda dan seluruh ahli parti saudara ialah mengenai hukuman yang pernah dijatuhkan ke atas diri saudara yang melakukan rasuah dalam pemilihan pucuk pimpinan parti saudara.

Hukuman itu sangat buruk untuk politik saudara dan reputasi siasah sudah juga terjejas. Pemaafan yang parti saudara berikan kepada saudara tidak akan menghilang rasa prejudis dan buruk terhadap saudara.

Di sini apa yang dapat difahami oleh saya apabila keahlian saudara dalam KFP dibekukan dan begitu juga kedudukan sebagai pengerusi dibekukan, bermakna kedudukan saudara mendatang masalah? Bahawa bukti dan tuduhan mengatakan kehadiran saudara di Felda itu haram ada kebenarannya. Iya jika saudara bertanggungjawab dan kesiankan Najib berundurlah dengan terhormat. Bersikaplah sebagai seorang pemimpin yang bertanggungjawab dan mempunyai nilai kepimpinan yang tinggi.

Saya ingin memberi pandangan jangan saudara mengusutkan lagi keadaan dalam Felda yang kini sudah merebak ke luar di mana berpotensi untuk menyusahkan Ha Najib dalam pilihan raya umum akan datang. Walaupun busuk dalam Felda tidak boleh dinyahkan meskipun saudara telah meninggalkan institusi itu, tetapi sekurang-kurangnya kehanyiran Felda berkurangan sedikit bila sudara sudah meninggalkannya.

Saudara harus tanya kepada diri sendiri apakah saudara terus untuk membela diri sendiri atau pun membiarkan diri Felda terus 'berkucah' dan akhirnya akan menenggelamkan parti saudara dalam pilihan raya umum nanti. Renunglah sebagai mungkin surat senja saya ini kalau-kalau ada kebaikan dan manfaat di hujung titiknya. [wm.kl.6:52 pm 19/06/12]

Tiada ulasan: