Isnin, 4 Jun 2012

.

.


Respon Pembaca

Posted: 04 Jun 2012 02:56 AM PDT

Ketidakadilan Felda Didedah Bekas Kakitangannya
Seorang penjengok blog saya mengaku sebagai bekas kakitangan Felda menulis rengkas mempersoalkan penyenaraian saham Felda Global Ventruce  (FGVB) ke bruasa saham bertanya penyenaraian itu memberi keuntungan kepada siapa. 

Paling mengejutkan menurutnya dengan penyenarian itu  bermakna tanah milik Felda seluas 360,000 hektar milik Felda bakal terlepas ke tangan orang lain.
Menurutnya apabila tanah yang dipajak oleh FGV bagi meningkat saham FVG tidak mungkin ia akan dapat dikembalikan ke Felda lagi walaupun menangis sampai air mata darah sekalipun.
Selain itu bekas kakitangan Felda ini juga mempertikaikan mengenai pengagihan saham yang tidak adil dan seimbang dimana pengagihan itu tidak berdasarkan kepada kesetiaan kakitangan berdasarkan kepada tempoh perkhidmatan tetapi berdasarkan kepada merit jawatan.
Asas pembahagian itu menurutnya menyebabkan kakitangan yang memegang jawatan tinggi walaupun baru berkhidmat mendapat peruntukan besar manakala yang berjawatan rendah walaupun sudah berpuluh tahun berkhdimat mendapat peruntukan sedikit.
Katanya dari maklumat yang sahih diterima misalnya bagi jawatan bukan eksekutif  jumlah saham yang diuntukkan cuma 3,000 unit seorang berbanding 6,000 unit bagi penjawat junior eksekutif; Pengurus 25,000 unit, Pengurus Besar 40,000 unit dan Pengarah Eksekutif 75,000 unit
Ikutilah luahan perasaan dan pendedahan bagaimana ketidakadilan berlaku berleluasa dalam Felda seperti mana dicatatkan dalam email kepada blog Merah Tinta ini:
Penyinaraian FGV ke Bursa Saham Malaysia hampir menjadi kenyataan.  Ini bermakna berbagai usaha sama ada oleh pihak NGO atau individu tertentu untuk menyekat usaha penyenaraian FGV ini nampaknya menemui kegagalan.  

 Ini bermakna juga  tanah milik Felda seluas hampir 360,000 hektar yang dipajakkan kepada FGV bagi meningkatkan nilai saham FGV tidak mungkin akan dapat dikembalikan walau dengan tangisan darah sekalipun. Dan, kemungkinan asset ini bertukar tangan kepada taukeh-taukeh besar dari luar negara tidak boleh disankal lagi. Full stop.
Melalui kenyataan DS Najib semasa pelancaran prospectus FGV tempoh hari, sejumlah 182.4 juta saham FGV diperuntukkan kepada peneroka dan kakitangan Felda. Dengan jumlah peneroka seramai 112,000 orang bermakna setiap peneroka hanya mendapat saham  tidak sampai 1,500 unit bagi setiap keluarga. 

Persoalannya dengan 'kokok riuh sedunia', sebanyak ini sahajakah yang dapat diberi kepada peneroka? Berapa pula yang diperuntukkan kepada generasi ke dua mereka. Kosong!
Kita lihat pula pengagihan saham kepada kakitangan Felda. Daripada maklumat sahih yang diterima, pengagihan saham kepada kakitangan nampaknya sangat tidak adil. Pengagihan bukan berasaskan kepada 'kesetiaan'mereka berkhidmat dengan Felda (yang diukur melalui tempoh khidmat) sebalinya menggunakan kaedah merit jawatan. 

Pengurusan tertinggi Syarikat/Felda (walaupun cuma berkhidmat beberapa 'hari' sahaja) akan mendapat habuan yang sangat lumayan manakala petugas bawahan hanya mendapat habuan yang sedikit. 

Umpamanya, bagi jawatan  bukan eksekutif  jumlah saham cuma 3,000 unit seorang berbanding 6,000 unit bagi penjawat junior eksekutif, Pengurus 25,000 unit, Pengurus Besar 40,000 unit dan Pengarah Eksekutif 75,000 unit. 

Maklumat tentang jumlah yang diperuntukkan kepada Pengerusi, Pengarah Besar dan Presiden Kumpulan tidak dinyatakan, saya menjangkakan mereka akan memperolehi saham masing-masing melebihi 100,000 unit saham. Jika harga saham na ik kepada RM6.55 sesaham semasa IPO, dengan sekelip mata  jumlah keuntungan modal yang mereka perolehi sudah tentu melebihi RM200,000. Adilkah ini?
Selain peruntukkan saham kepada peneroka dan kakitangan, sejumlah saham telah diperuntukkan kepada mereka yang menyokong serta membantu pembangunan Felda selama ini. Siapakah mereka ini? Yang pasti, pesara-pesara Felda telah dinafikan hak untuk memiliki saham kerana tidak termasuk dalam senarai ini.
Sekian dan terima kasih.
Bekas Kakitanagan Felda.
[wm.kl.5:55 pm 05/06/12]

Celaka Malam

Posted: 03 Jun 2012 09:14 AM PDT

Penghinaan Orang Bertaraf Prof Terhadap Tok Guru Nik Aziz

Saya baru mendengar kritikan dan cercaan seorang Dr bernama Nasoha Saabin yang tahap pendidikan dan ilmunya bertaraf  profesor terhadap Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Saya terkejut mendengar cercaan ataupun tuduhan yang kepada saya agak melampau dan tidak wajar keluar dari mulut seorang berdarjat sarjana setinggi itu.

Saya tidak dapat menahan marah dan rasa terkilan lantas saya terus membuat posting ini setidak-tidaknya bagi menyejutkan gelora di hati. Dengarlah sendiri apa komen sang prfesor ini dalam you tube di bawah:



Profesor ini tiba-tiba diserang jin dan terus naik berang dengan tanggapan atau pun pandangan mengatakan stail dan gaya hidup politik Tok Guru Nik Aziz adalah stail dan gaya Islam atau menempati gaya hidup Nabi Muhammad. Beliau marah tanggap itu sebaliknya menganggap apa yang Tok Guru Nik Aziz lakukan lebih merupai gaya hidup atau stail dajjal dan Iblis.

Alasanya Nabi mengajak manusia kepada Allah sebaliknya Nik Aziz mengajak manusia bersama Pas. Dangkal, jahil dan 'biawak mampos' sungguh pemikiran dan pengamatan minda profesor ini terhadap politik. Jelas beliau jahil tidak dapat menilai dan mengupas serta memahami mantik perjuangan Nik Aziz. Ada juga profesor seperti ini di negara ini.

Kekesatan dan kekasaran beliau menggunakan bahasa dan anologi memburukan Nik Aziz itu saya tidak dapat menerimanya. Pasti kalau kata-kata itu dihemburkan di hadapan saya, saya akan menyempak orang sebegini dan meludah mukanya beberapa kali. Dia ternyata lebih busuk dan kohong dari Salentia yang melacur diri kepada kebendaan dan dunia.

Orang digelar prof ini saya percaya membuat pernilaian demikian terhadap siasah Nik Aziz berdasarkan kepercayaan beliau bahawa Tok Guru itu membuat pernyataan bahawa undi Pas akan masuk syurga atau perjuangan Pas adalah menyamai perjuangan Rasulullah? Pernyataan ini tidak disetujui oleh profesor ini dan inilah menjadikan dia persis babi gila yang menyodok bukit rendah.

Tidak mengapa kalau tidak bersetuju atau hendak mencerca Nik Aziz. Sebalilnya apa yang perlu diketahui apakah sahih bahawa beliau (Nik Aziz) ada membuat pernyataan demikian; undi Pas masuk syurga? Kalau Nasoha tidak dapat mengesah atau mendengar sendiri pernyataan Nik Aziz itu maka jelas beliau membuat kesimpulan dan melebelkan Nik Aziz tanpa bukti-bukti yang jelas dan konkrit. Apakah itu bukan fitnah dan bukankah fitnah itu kawan syaitan? Di sini siapakah yang memakai akhlak syaitan dan iblis?

Saya percaya cercaan Nasoha kepada Nik Aziz itu berdasarkan dakwaan seorang mufti kononnya Nik Aziz ada membuat kenyataan demikian.  Kalau benar begitu Nasoha tidak boleh membuat tuduhan dan ulasan begitu kerana mufti itu sendiri belum memberi bukti yang Nik Aziz berkata demikian. Sampai ke hari ini mufti itu diam membisu apabila Nik Aziz meminta bukti atas tuduhan dan dakwaan itu.

Adalah malang kalau orang bertaraf prof dianggap sebagai mursyid juga bertindak seperti sesetengah ketua cawangan parti politik atau pun turut sama menjalankan kerja-kerja syaitan atau bercakap sambil berkomor air liur syaitan seperti mana sesetengah dilakukan oleh editor akhbar PB. Nampaknya negara ini ditimpa malang yang bermalangan kerana bukan saja orang politk mulut busuk, ulama dan sarjana kepala notak juga mula dhinggap penyakit birat mulut.

Dalam pemerikasaan di geoogle, Nashoa merupakan anak Melayu pertama mendapat kelulusan sarjana dalam bidang Optometri dari Universiti Melbourne Australia. Sekarang beliau merupakan dekan di Fakulti di International University College of Tehnology Twintech, Pengerusi Octagon Petroleum Technology Sdn Bhd dan Pengarah dan Perunding Utama di Integrative Holistic Wellness Centre Sdn Bhd. (Sila rujuk: http://mthago.wordpress.com/drn/)

Selain itu beliau juga seorang pemuja Mahathir Mohamad dengan mengarang syair, puisi dan lirik-lirik lagu menyanjung tinggi Mahathir Mohamad. Dari latar belakang aktiviti itu jadi tidak hairanlah kalau profesor ini bertindak macam profesor gila. [wm.kl.12:13 t/malam 04/06/12]

Susupan Malam

Posted: 03 Jun 2012 05:42 AM PDT

Wajar Kalau Umno Malu Dengan Himpunan Hijau

Timbalan Presiden Umno Udin anak Yassin sekata dan seracun dengan pemimpin Umno lain tentang kejayaan himpunan hijau ke Putrajaya anjuran Pas yang diadakan di Alor Setar, Kedah Jumaat lalu. Sewajarnya kalau Umno jelaous dan merasa sakit hati atas kejayaan itu. Dengan jumlah kehadiran lebih 100,000 ahli dan penyokng Pas meletakkan Umno Kedah dalam tertekan kini.

Ahli dan penyokong Umno Kedah jadi trauma dengan himpunan berkenaan. Trauma ini akan berterusan sehingga tiba pilihan raya.
Kepaduan dan semangat ahli dan penyokong Pas ini dicemburui Umno.

Gambaran himpunan itu telah memberi isyarat awal yang Umno Kedah bakal dikafankan dalam pilhan raya akan datang. Kepaduan ahli dan penyokong Pas Kedah yang diharapkan terburai ekoran berlaku krisis dalaman tidak lama lalu mengecewakan Umno. Himpunan itu disamping Pas berjaya meruapkan semangat berpilihan raya sekali gus ia menyerlahkan kekuatan sebenar Pas Kedah.

Lebih istimewa himpunan menyatakan hakikat sebenar Pas bahawa parti itu terus mendapat keyakinan dan kepercayaan orang Melayu.

Benar, yang hadir berhimpun dan memenuhi stadium Darul Aman itu bukan saja rakyat Kedah. Ia datang dari seluruh negara. Namun tidak dapat dinafikan seluruh rakyat Kedah hadir dan angkanya mencecah 40 hingga 50 ribu.

Lantaran itu Umno cuba mencari akal dan helah mempedayakna rakyat kononnya himpunan itu tidak asli dan tulen. Kononnya ia diupah? Cara Umno itu membunuh dirinya sendiri kerana ia cuba menipu diri sendiri dengan sesuatu yang diketahui umum.

Jumlah itu tidak mungkin dapat diatasi ataupun disamai oleh Umno Kedah. Kalau sekalipun Umno Kedah mengeluarkan belaja besar, memberi wang sakut RM30 hingga RM100 seorang belum tentu angka seramai itu dapat dikumpulkan di stadium Darul Aman. Usahkan untuk Kedah yang kini Umno berpecah kepada tiga atau empat puak, himpunan sempena ulang tahun Umno ke 66 di stadium Bukit Jalil pun gagal mencapai sasaran untuk mengumpul 100,000 orang. Kalau himpunan peringkat kebangsaan Umno gagal mengumpul jumlah besar apa lagi himpunan peringkat negeri.

Kegagalan Umno membuat kejutan dalam mengumpul orang ramai semasa himpunan  jutaan belia juga yang telah menghabiskan wang ratusan juta menjadi Umno dua kali ditimpa perasaan malu pada awal tahun ini. Himpunan jutaan belia itu gagal untuk menghimpun belia serentak dengan angka sebesar 100,000. Tetapi Umno terus membohongi rakyat menerusi medianya kononnya 2 juta turut berhimpun dan himpunan itu sejarah terbesar dunia.

Apabila Udin anak Yassin menuduh Pas mengumpah orang ramai agar hadir ke himpunan hijau itu, saya tidak rasa pelik bahkan hendak tergelak. Pas sendiri tidak perlu merasa malu dengan tuduhan itu. Kalau pun ia benar tidak ada masalah kerana sebelum Pas berbuat begitu ia sudah menjadi amalan Umno secara tradisi dan bayaran dan beli manusia budaya Umno.

Kalau benar begitu masih ada orang terhingin dengan wang ringgit Pas. Berbeza dengan Umno yang mengupah dengan nilai tinggi pun tidak menjamin orang ramai sedia menerima dan sanggup melakukan apa yang Umno suruh.Umno tuinggu masa akan jadi hina dina sajalah bila wangnya tidak ada nilai lagi.

Di sini menunjukkan Pas masih ada maruah dan ada nilai diri. Wang yang Pas berikan masih diambil orang. Ini berbeza dengan Umno, walaupun memberi upahan besar tetapi ada orang menolaknya. Di sini kita mencabar Udin anak Yassin dan Umno agar membuat himpunan sama di Alor Setar dalam masa terdekat. Upahlah dengan seberapa banyak, dan angkutlah orang ramai dengan kapal ternag sekali pun. Kita mahu tenguk berapa kerat yang sanggup datang berhimpun menyokong Umno di negeri itu.

Cubalah lakukan.[wm.kl.8:21 pm 03/06/12]

Tiada ulasan: