Jumaat, 1 Jun 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Ustaz Azhar Idrus catat rekod baru Stadium Darul Aman.. (Gambar)

Posted: 01 Jun 2012 08:03 AM PDT


ALOR SETAR: Stadium Darul Aman yang biasanya bergemuruh dengan sorakan hari ini bergema dengan takbir membesarkan nama Allah apabila lebih 100,000 ahli dan penyokong PAS berhimpun di situ.


Majlis yang bermula dengan suasana suram apabila hujan lebat melanda bandar Alor Setar bertukar menjadi ceria sebaik sahaja penceramah selebriti  Ustaz Azhar Idrus memulakan ceramahnya.

Stadium yang mempunyai 44,000 tempat duduk dan 60,000 kapasiti padang dan trek itu mula penuh apabila Ustaz Azhar memulakan ceramahnya kerana hujan mula reda.

Di samping orang ramai yang memenuhi stadium tidak kurang juga yang bersesak-sesak di luar dan juga yang terperangkap di jalan raya.

"Biasanya bila keluar simpang Alor Setar Utara dari lebuh raya, kita perlukan  lima ke 10 minit sahaja tetapi saya perlukan 45 minit untuk sampai ke sini," beritahu Ustaz Azhar ketika memulakan ceramahnya.

Ceramah beliau yang berjalan kira-kira 45 minit itu sememangnya dinantikan oleh penduduk utara semenanjung yang selama ini mengenali beliau melalui videonya dalam youtube.

"Mereka bawa K-Pop untuk menarik anak muda, kita bawa ulama ke sini," kata Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasruddin Hassan yanga berucap sebelum Ustaz Azhar.

Ustaz Azhar dalam caramahnya juga menyentuh isu K-Pop dalam ceramahnya.

Minggu lalu sepatutnya beliau berceramah di PICC Putraya namun dbatalkan di saat akhir apabila ceramah beliau bertembung dengan persembahan K-Pop di Hari Belia Negara 2012 di sana.

"Sepatutnya saya kuliah di PICC minggu lalu tetapi kerana bertembung degan K-Pop kuliah saya yang dibatalkan," kata Ustaz Azhar Idrus.

Selain ceramah Ustaz Azhar, majlis yag dinamakan Ekspresi Anak Muda itu turut diserikan dengan pelbagai ucapan yang semuana berjalan dalam hujan.

Nasruddin sendiri sekali lagi mendeklamasikan sajaknya yang sebelum ini dibacakan di majlis Taklimat sempena perhimpunan in pagi tadi.

Bekas MB Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin juga turut berucap yang memberikan semangat kepada anak muda dengan mengajakan mereka bersama-sama ke Putrajaya.

Malam ini, pampinan utama PAS akan memberikan ucapan masing-masing dan dijangka beberapa kejutan akan dibuat yang berupa pengumuman penyertaan beberapa tokoh menyertai PAS - Harakahdaily

Hujan bukan halangan
Tanpa upah, tanpa penari separuh bogel mereka memenuhi Stadium
Rasanya.. lebbih ramai dari himpunan UMNO hari tu..
Camera man juga tidak dilupakan sebagai orang yang penting dalam perjuangan.
Ustaz Azhar Idrus membuat catatan rekod baru dalam kuliahnya....
Hujan pun tidak membuatkan penonton berganjak...


Rekod baru Ustaz Ahzar Idrus mengikut bilangan yang telah dikira oleh Rais Yatim ialah 2,433 orang... he he he mesti belajar dengan Mr Bean!! panjang x lebar! - LensaHandphone

BERSIH 3.0 sebabkan populariti Najib merosot..

Posted: 01 Jun 2012 06:42 AM PDT


Paras populariti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengalami sedikit penurunan daripada 69 peratus pada Februari lalu kepada 65 peratus bulan lalu, demikian menurut kajian terbaru kendalian Merdeka Center.


Penurunan ini direkodkan dalam kajian yang diadakan dua minggu selepas perhimpunan Bersih 3.0, yang menuntut pendekatan tambahan bagi menjamin pilihan raya bebas dan adil sementara spekulasi menyebut Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), yang pertama bagi beliau selaku Perdana Menteri keenam, akan diadakan dalam waktu terdekat.

"Satu kajian terbaru dijalankan di Semenanjung Malaysia mendapati kadar sokongan kepada perdana menteri merosot sedikit kepada 65 peratus pada bulan Mei (bulan lalu) daripada 69 peratus pada Februari lalu," kata Merdeka Center dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Sementara 65 peratus menyokong kepimpinan Najib, paras mereka yang tidak berpuas hati dengan prestasi beliau adalah sebanyak 29 peratus.

Populariti itu sama paras dengan sokongan yang disaksikan Mei tahun lalu.

Berdasarkan kaum, populariti Najib tinggi di kalangan responden Melayu iaitu 79 peratus, India (72 peratus) dan Cina (37).

Kajian kali ini dikendalikan membabitkan 1,019 responden antara 10 hingga 18 Mei. Perhimpunan Bersih 3.0 diadakan pada 28 April lalu.

Kajian Februari lalu menunjukkan kadar populariti beliau meningkat kepada 69 peratus berbanding 59 peratus Ogos lalu, selepas ia mengalami penurunan jika dibandingkan dengan kedudukan tahun 2010.

Kajian Ogos lalu dikendalikan kira-kira sebulan selepas Perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara. Sejak itu Najib mengumumkan beberapa pembaharuan sosiopolitik.

Populariti Najib, hasil kajian berkala Merdeka Center, telah menurun ke paras 59 peratus pada Ogos lalu selepas mencatat paras paling tinggi iaitu 72 peratus pada Mei 2010.

Populariti 69 peratus Februari lalu sama dengan paras yang direkodkan pada Mac 2010 iaitu 14 bulan selepas menjadi Perdana Menteri.

Pada Mei 2009, lebih sebulan selepas dilantik sebagai Perdana Menteri yang keenam, populariti Najib adalah sekitar 45 peratus.

Hasil kajian terbaru yang dikeluarkan hari ini juga menunjukkan bahawa kepuasan terhadap prestasi Najib selaku perdana menteri masih tinggi di kalangan responden berusia 50 tahun ke atas - sekitar 70 peratus tetapi paras kepuasan di kalangan mereka bawah 30 tahun hanya 61 peratus.

"Sebagaimana kajian sebelum ini, kepuasan di kalangan responden berpendapatan rendah (isi rumah dengan pendapatan bulanan RM1,500) adalah sangat tinggi.

"Kepuasan di kalangan responden-responden kalangan kumpulan berpendapatan pertengahan (isi rumah dengan pendapatan antara RM3,000 dan RM5,000) menunjukkan penurunan besar berbanding (kajian) bulan Februari lalu," kata beliau lagi.

Kajian terbaru menunjukkan sokongan ke atas populariti Najib di kalangan responden berpendapatan RM1,500 dan ke bawah meningkat daripada 78 peratus pada Februari 2012 kepada 82 peratus bulan lalu.


Sinar Harian

Al-Fatihah, Blogger D'perbatasan kembali ke rahmatullah

Posted: 01 Jun 2012 03:40 AM PDT


Setelah hampir satu minggu terlantar di Hospital Seberang Jaya, Saudara Amir Fadzil Che Ross, 38 yang juga Blogger D'Perbatasan telah menghembuskan nafasnya yang terakhir petang tadi sekitar jam 3 petang, 1 June 2012.


Selain dari merupakan pemilik kepada Blog D'Perbatasan, Allahyarham juga merupakan Admin yang telah dilantik oleh pihak AMK Permatang Pauh bagi mengendalikan Blog AMK Permatang Pauh dan Facebook AMK Permatang Pauh.

Meskipun berada dalam keupayaan yang terhad kerana masaalah jantung beliau telah menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya itu sebaik mungkin.

Allahyarham telah dimasukkan ke Hospital berikutan kompilasi jantung yang dialaminya seminggu yang lalu.

Allahyarham telah meninggalkan seorang balu dan juga seorang anak.

Jenazah kini berada rumahnya di Permatang Tengah, Permatang Pauh.

Semoga Allah cucuri Rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama-sama orang beriman..

Al-Fatihah!!

RM2.04 Juta untuk 'K-Pop' bukan isu jika ditaja kata Shabery Cheek

Posted: 01 Jun 2012 12:49 AM PDT


Bayaran untuk persembahan artis Korea sewaktu Hari Belia Negara 2012 lalu bukan isu sekiranya ia mendapat tajaan daripada pihak lain, kata Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.


"Tak timbul asalkan ada yang sponsor (taja)," katanya ketika ditanya tentang dakwaan di blog bahawa kerajaan membayar RM2.4 juta untuk persembahan itu.

Ahmad Shabery Cheek berkata demikian sewaktu menjelaskan dakwaan berhubung bayaran kepada kumpulan pop Korea, Dal Shabet dan Teen Pop.

Bagaimanapun, Shabery tidak mengesahkan jumlah sebenarnya bayaran yang dibuat kerana menurutnya kementerian masih mengaudit perbelanjaan untuk acara itu.

"Makluman awal saya difahamkan jumlah tajaan sama ada tunai, in-kind dan program melebihi RM20 juta. Namun kementerian masih dalam proses pengauditan," katanya. - Malaysiakini


Dokumen tuntutan oleh Stadium First sila lihat di ( SINI )


Bekas Ketua Pengarah BPR nafikan tuduhan rasuah terhadap Azmin

Posted: 31 May 2012 06:00 PM PDT


Bekas ketua pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) Datuk Shafee Yahaya menafikan dakwaan penulis blog Raja Petra Kamarudin bahawa beliau menutup kes dakwaan rasuah ke atas Azmin Ali pada 1995 atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Sebaliknya, beliau menyarankan kepada Anwar, yang merupakan timbalan perdana menteri dan menteri kewangan pada waktu itu, supaya mengambil tindakan disiplin ke atas Azmin.

Shafee dilaporkan akhbar New Straits Times sebagai berkata, tindakan disiplin ke atas setiausaha sulit Anwar itu merupakan salah satu daripada tiga pilihan dalam siasatan kes rasuah.

Katanya, tindakan itu boleh diambil ke atas kes melibatkan penjawat awam yang tiada unsur rasuah tetapi dalam situasi di mana individu berkenaan mempunyai hutang yang besar dan gaya hidup yang melebihi kemampuan, kenyataannya dipetik.

Dua lagi pilihan adalah mengheret individu berkenaan ke mahkamah dan menutup kes tersebut.

Shafee berkata, walaupun siasatan mendedahkan bahawa Azmin menanggung hutang yang besar, ia tidak mendedahkan "unsur rasuah yang kuat" sehingga boleh didakwa.

Shafee juga menafikan bahawa beliau mengarahkan supaya siasatan kes tersebut ditutup - Jalan Pulang

Here are the news..


PUTRAJAYA: FORMER Anti-Corruption Agency (ACA) director-general Datuk Shafee Yahaya said he had recommended to Datuk Seri Anwar Ibrahim that disciplinary action be taken against his aide, Azmin Ali, following a 1995-97 probe into alleged corruption.

Anwar was then deputy prime minister and finance minister.

He said the disciplinary action was one of three options in any corruption probe.

Explaining the grounds for disciplinary action, Shafee said: "If that person is a civil servant, and for example, if there are no elements of corruption, but there's a situation where that person has considerable debts and lives beyond his means, then there will be disciplinary action."

He said the probe had revealed that Azmin was deep in debt.

Shafee maintained that the probe did not uncover "strong element of corruption" to warrant the first option prosecution.

Shafee denied making a judgment call that there was no case against Azmin and ordering that the case be closed. This is the third option in a corruption probe.

"Where is the proof that I asked the IO (investigation officer) to stop his probe?," he asked in an exclusive interview with the New Straits Times.

Meanwhile, highly placed sources told the NST that Azmin had been investigated for, among others, assets allegedly amassed with his wife, Shamsidar Taharin, including houses and cars totalling almost RM1.5 million, shares valued at hundreds of thousands of ringgit, and almost RM10 million in cash and cheques that went in and out of both their accounts that had been certified by the banks concerned.

The assets were allegedly acquired when Azmin served as Anwar's private secretary.

His pay then was RM2,442 a month.

Shafee did not disclose if his recommendation to Anwar for disciplinary action was acted upon.

He was commenting on Raja Petra Kamaruddin's posting on his news portal, Malaysia Today, which quoted a former MACC officer as saying that ACA, which he (Shafee) then helmed, had buried Azmin's corruption file when Azmin could have been prosecuted.

Shafee yesterday challenged the whistleblower to come forward to help in MACC's investigations.

Justifying his call to merely recommend disciplinary action against Azmin, he said there was no strong element of corruption in the case.

On why the investigation paper (IP) was not referred to the Attorney-General's Chambers, Shafee argued that it was the duty of his subordinate officer to inform the chambers, adding that it was impossible for the agency's top bosses to monitor all cases and their details.

Meanwhile, investigators looking into the Azmin corruption case, in the light of fresh evidence, discovered that the Azmin file had vanished.

Following an exhaustive two-year investigation, the file was marked "No Further Action" by ACA.

The term used was Kemas Untuk Simpan (KUS).

Police, who had followed the developments closely, were reportedly unhappy with the outcome of ACA's investigations.

They felt that it was premature for ACA to declare the case NFA without even submitting the IP to the A-G's Chambers and had applied to the chambers to investigate the decision to close the case. Prior to an overhaul of ACA in 1997 and 1998, the director-general had wide-reaching powers, including deciding whether or not to prosecute.

It was learnt that police had applied to the A-G's Chambers for the ACA case file in 1997.

The NST was told by highly-placed sources that police had confirmed that Azmin's file had been returned to the the A-G's Chambers a long time ago, but added that any attempt by MACC investigators to acquire the file would be pointless because it was no longer in the A-G's possession and nobody knew where it was now.

MACC had revived the case in 2009 when Anuar Shaari, who was Anwar's private secretary, came forward with new information eerily similar to the contents of the missing file concerning Azmin's case.

"It is perplexing that the information in the 1995 case file as well as exhibits attached in the investigation papers have made it to the public domain.

"There may be a link between the disappearance of the papers and its recent emergence.

"So the question now is, who took the papers between 1997 and 1998, and what reason they have to take it away," the sources said.

Adding credence to the authenticity of the leaked documents, classified under the Official Secrets Act, was the fact that a police report was lodged by MACC yesterday for a breach of the act.

Online news portal Malaysia Today on Tuesday published an article "MACC 'Deep Throat' Comes out of the Closet".

The article detailed how ACA had gathered enough evidence to arrest and prosecute Azmin for corruption, but under orders, allegedly from Anwar, the case was buried.

The task for the MACC team handling this case is now a daunting one, said the sources.

For one, the break in the chain may adversely affect MACC in making its case in court.

The second factor is that the paper trail is extensive. The many bank mergers over the years would make checking and cross-checking bank records and verifying these documents an uphill task.

Anwar and Azmin did not immediately respond to the allegations.

However, Mohd Eekmal Ahmad, who is Anwar's media co-ordinator, tweeted that Shafee had worked hard to relay the message to the director of investigation then, Datuk Nordin Ismail, to send the right file to the police.

Eekmal said on May 24, 1995 (at 5.30pm), Anwar, who was the finance minister then, was accused of interfering in MACC's investigation on Azmin for allegedly acquiring excessive wealth.

He said it was only three years later, in 1998, that Anwar was charged with meddling in MACC's investigation.

Azmin had, on Tuesday, described the allegation against him as mere slander.

He had tweeted: Persetankan mereka. Nabi Musa dan Nabi Yusuf juga difitnah. Saya manusia kerdil. Pohon kekuatan dari Allah SWT. ("Be damned to them. Even prophets Moses and Joseph have been vilified.

I am just a small person. Pray to Allah for strength.")

Meanwhile, a non-governmental organisation has threatened to hold a demonstration in front of MACC's office if it does not investigate the corruption allegation against Azmin in the next seven days.

Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (Reject An Individual Named Anwar) leader Muhammad Zahid Md Arip had submitted a report to MACC yesterday.

"His (Azmin's) wealth is not in correlation with his office and what he officially earned.

"His wife (Shamsidar) also allegedly has more than RM7 million in her bank account."

Read more: Shafee denies allegation - Top News - New Straits Times http://www.nst.com.my/top-news/shafee-denies-allegation-1.89554#ixzz1wT2w3qY9

Tiada ulasan: