Ahad, 6 Mei 2012

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Pak Samad: Seniman Rakyat 2012

Posted: 06 May 2012 05:34 PM PDT

Peredaran zaman dari dari masa ke semasa melahirkan ribuan seniman yang berkarya dalam berbagai genre.  Seniman adalah golongan yang dianugerahkan Allah dengan bakat.  Namun, bakat tidak harus diterima sebagai keistimewaan semata-mata, tetapi adalah sebuah tanggungjawab yang amat berat.

Sehubungan itu, kami berpendapat tidak memadai bagi seseorang seniman jika hanya berjaya menghasilkan karya-karya seninya demi keuntungan dan laba peribadi dan dalam masa yang sama mengabaikan penderitaan lingkungan.

Seniman seharusnya mengabdikan karya-karya untuk kepentingan rakyat terbanyak, membela rakyat tertindas malah menjadi perakam denyut nadi rakyat.

Hari ini kami, Kumpulan Kartunis Independen (KKI) mengiktiraf seorang seniman, seorang budayawan yang mengabdi karya-karyanya demi membela rakyat, demi membuka mata rakyat dan sentiasa berjuang di garis depan membimbing rakyat.

Beliau tidak mengharapkan darjat dan kebesaran malah sanggup menempuh rintangan biar berdapan dengan kekuasaan dan hujung senapang demi sebuah prinsip dan kehormatan sebagai manusia.

Seniman rakyat adalah seniman yang berkorban ternaga dan minda, menyumbang bakat dan titik peluh demi kemerdekaan sebuah bangsa dalam erti kata sebenar.

Beliau juga adalah contoh teladan kepada kami para kartunis, para seniman dan rakyat Malaysia umumnya.  Kami dengan ini mengiktiraf A Samad Said sebagai "Seniman Rakyat 2012".

*Zulkiflee Sm Anwar Haq (Zunar) ialah Pemimpin Kumpulan Kartunis Independen.
**Kumpulan Kartunis Independen, ialah sebuah kumpulan kartunis yang memperjuangkan hak kartunis untuk berkarya secara bebas tetapi bertanggungjawab. Kami juga menolak budaya mengampu dan amalan rasuah.  Ahli-ahli Kumpulan Kartunis Independen ialah:

1. Nor Azlin Ngah (Jonos)
2. Azmie Md Taha
3. Johnny Ong
4. Azman Md Noh (AMN)
5. Nor Afendi Ramli (Ronasina)
6. Abdullah Jones
7. Amier Hamzah Hashim (Ibnukaduk)
8. Azhar Saad (Art)
9. Azlan Isa (Orang2)
10. Sham Saimun Ezil (Along)
11. Lili Zam (Haili)
12. Amir Hakim (Ahyat)

Surat terbuka kepada Utusan daripada bekas wartawan Utusan

Posted: 06 May 2012 06:02 AM PDT

Saya telah dipecat dari Utusan Melayu (M) Berhad ketika bertugas di akhbar Utusan Malaysia pada 21 April dan ketika menerima berita pemecatan itu saya melakukan solat sunat memohon kepada hadrat Allah SWT memberi hidayah kepada rakan-rakan saya di Utusan Malaysia agar menjadi seorang mukmin dan muslimin yang mematuhi perintah Allah SWT supaya mereka akan dapat menikmati kelazatan hidup sebagai seorang Islam yang patuh kepada perintah Allah SWT dan suruhan Rasululullah.

Namun selepas setahun dipecat dari Utusan Melayu, nampaknya rakan-rakan saya dan juga Ketua Pengarang Utusan Melayu, Aziz Ishak yang saya anggap sebagai mentor dalam dunia kewartawanan tidak berubah langsung, nampaknya Allah SWT tidak memabulkan doa saya kerana membiarkan rakan-rakan saya terus bergelumang dengan dosa terutama terus membuat fitnah-fitnah yang dilemparkan kepada sesama manusia, ingatlah rakan-rakanku fitnah dunia termasuk bentuk fitnah yang sangat dahsyat yang dikhuatirkan Rasulullah saw.


"Dari Amru bin Auf al-Anshari ra bahwa Rasulullah saw. mengutus Abu Ubaidah bin al-Jarrah ke al-Bahrain untuk mengambil jizyahnya.  Kemudian Abu Ubaidah datang dari bahrain dengan membawa harta dan orang-orang Anshar mendengar kedatangan Abu Ubaidah.  Mereka berkumpul untuk shalat Subuh dengan Nabi saw. tatkala selesai dan hendak pergi mereka mendatangi Rasul saw., dan beliau tersenyum ketika melihat mereka kemudian bersabda, 'Saya yakin kalian mendengar bahawa Abu Ubaidah datang dari Bahrain dengan membawa sesuatu?' Mereka menjawab, 'Betul wahai Rasulullah'.  Rasul saw. bersabda, 'Berikanlah kabar gembira dan harapan apa yang menyenangkan kalian, demi Allah bukanlah kefakiran yang paling aku takutkan padamu tetapi aku takut dibukanya dunia untukmu sebagaimana telah dibuka bagi orang-orang sebelummu dan kalian akan berlomba-lomba mendapatkannya sebagaimana mereka berlomba-lomba, dan akan menghancurkanmu sebagaimana telah menghancurkan mereka." (HR Bukhari danMuslim).

Tindakan rakan-rakan saya di Utusan Malaysia terus menerus menaburkan fitnah kepada sesama manusia, amat memalukan, apakah yang akan menyedarkan mereka agar tidak berterusan mengumpulkan dosa.

Rakan-rakanku sudah-sudahlah tu membuat dosa dengan menyebarkan fitnah, takkanlah kerana gaji RM4,000.00 hingga RM24,000.000 sebulan kita menggadaikan nasib kita di akhirat dengan membuat pelbagai fitnah.

Apa yang disiarkan sejak setahun lepas oleh Utusan Malaysia semakin tidak bertamadun, seks menjadi keutamaan, fitnah menjadi keutamaan, melindungi kerakusan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) menjadi ulam utama dalam setiap berita yang disiarkan.

Bilakah rakan-rakan di Utusan Melayu akan bertaubat, ingatlah rahmat dari Allah SWT itu semakin jauh apabila kita semakin jauh mengingati Allah SWT dan melanggar segala larangannya.

Sudah-sudahlah tu membuat fitnah, berubahlah untuk nasib kita di akhirat nanti, tetapi saya sedar bahawa fitnah memfitnah itu perkara biasa di dalam Utusan Melayu, sesama rakan pun difitnah apatah lagi orang di luar, fitnah itu menjadi makanan dan minuman harian.  Cuma harapan saya ingatlah siska kubur dan siksa neraka, azabnya amat pedih sekali.

Yang benar,
Hata Wahari (Bekas Wartawan Utusan Malaysia dan Bekas Presiden Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia, NUJ Malaysia).

Tiada ulasan: