Jumaat, 25 Mei 2012

shalehudin

shalehudin


Umno cuba nak elak diri, Mai sini tengok sendiri...

Posted: 25 May 2012 09:00 AM PDT

Insiden Lembah Pantai: UMNO tak pasti salah siapa?.. kalau tak pasti tengok gambar dan video ni..


Sumber: ASD

UMNO Lembah Pantai hari ini berkata pihaknya tidak pasti siapa harus bertanggungjawab dalam insiden kekasaran yang berlaku sewaktu ceramah berkembar PKR dan Umno di kawasan Parlimen itu malam tadi.

Bagaimanapun, naib ketua Umno bahagian itu, Mohd Azuz Abdul Razak berkata, beliau berharap perkara itu tidak berlaku lagi di masa depan.


"Saya tak pasti (apa berlaku). Saya meninggalkan tapak ceramah awal sedikit sewaktu Ahli Parlimen Shah Alam sampai," katanya.

Wakil rakyat itu Khalid Samad sampai kira-kira jam 11 ketika Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mula berucap.

Semalam, seorang warga emas penyokong PKR dilaporkan luka di kepala terkena balingan batu dari arah ceramah Umno yang hanya berjarak beberapa meter sahaja dari ceramah PKR.

Dalam ceramah di Pantai Dalam malam tadi, seorang warga emas dan kanak-kanak 12 tahun cedera terkena balingan batu daripada kawasan ceramah Umno yang hanya beberapa meter sahaja dari ceramah PKR.

Mengulas kemungkinan berlaku kecederaan di pihak penyokong Umno, Aziz berkata belum menerima laporan berhubung perkara itu.

Bagaimanapun penceramah majlis Umno malam tadi Umi Hafida Ali - adik timbalan presiden PKR Azmin - mendakwa ada penyokong Umno turut menjadi mangsa balingan batu.

HOT: Mampuih la Amno... kahkahkah...

Posted: 25 May 2012 08:08 AM PDT

Empat tokoh profesional masuk PKR

Wan Azizah Wan Ismail

KEADILAN dengan berbesar hati ingin mengumumkan penyertaan empat orang tokoh profesional sebagai anggota KEADILAN. Mereka adalah Koh King Kee, bekas Pengurus Kanan Am Jabatan Perniagaan Antarabangsa di Nam Fatt Corporation Berhad, Brigadier Jeneral (B) Abdul Hadi Abdul Khatcab, Praba Ganesan, bekas Pengarang laman portal berita internet The Malaysian Insider dan Dr.Abdul Aziz Bari (gambar bawah), bekas pensyarah undang­-undang di Universiti Antabangsa Malaysia (UIAM).

Koh King Kee yang merupakan graduan lepasan Universiti Malaya, pernah menjadi tahanan ISA pada Disember 1974 disebabkan beliau bergiat aktif memperjuangkan KEADILAN sosial. Beliau seorang tokoh korporat yang sentiasa mengikuti perkembangan politik tanah air walaupun pada ketika beliau menyambung pelajaran di University of Wisconsin dan berkhidmat di syarikat swasta di Beijing. Atas kepakaran dan pengalaman beliau, KEADILAN telah melantik beliau sebagai Penyelaras Penyelidikan bagi membantu usaha KEADILAN dan Pakatan Rakyat memenangi kerusi-kerusi dalam Pilihanraya Umum yang akan datang.

Brigadier Jeneral (B) Abdul Hadi Abdul Khattab pula merupakan bekas pegawai tertinggi Tentera Udara Di-Raja Malaysia (TUDM) yang pernah memfailkan saman terhadap Kerajaan Malaysia dan Panglima Angkatan Tentera Malaysia atas pemecatan yang tidak sah beliau berhubung kehilangan dua enjin jet pejuang F5E dari kem TUDM di Sungai Besi. KEADILAN dengan tanpa syak telah melantik beliau sebagai Pengerusi Perundingan Keselamatan KEADILAN.

Manakala Praba Ganesan yang sangat berpengalaman dalam media baru telah dilantik sebagai Pengurus Strategi Media Parti KEADILAN Rakyat yang akan merancang dan melaksanakan strategi berkaitan media sosial Parti bagi menghadapi Pilihanraya Umum ke-13 yang bakal menjelang.

Penyertaan Dr. Abdul Aziz Bari sangat membanggakan KEADILAN kerana kepakaran dan karismatik beliau begitu menguntungkan perjuangan KEADILAN dan Pakatan Rakyat dalam usaha me-"MERDEKA"-kan RAKYAT dari rejim UMNO dan Barisan Nasional.

KEADILAN sangat mengalu-alukan penyertaan empat tokoh profesional ini dan membuka seluas-luas pintu kepada mana-mana tokoh atau individu yang ingin turut serta bersama KEADILAN dalam memperjuangkan agenda reformasi dan keadilan untuk masa depan Malaysia yang cerah.

*Kenyataan media oleh Wan Azizah Wan Ismail (gambar kiri) selaku Presiden Parti KEADILAN Rakyat.

VIDEO khas buat anggota Polis seluruh negara

Posted: 25 May 2012 05:05 AM PDT

Sedih betoi bila tengok polis-polis membelasah orang awam kerana arahan pihak atasan yang sewenang-wenangnya membelakangi arahan Allah. Tapi aku terharu dan gembira sekali bila pegawai polis menghayati ayat-ayat Allah lalu menyatakan sokongan pada perjuangan Islam.

Allahuakbar 3x



Jom tengok apa pandangan Najib... kahkahkah...

Posted: 25 May 2012 12:00 AM PDT

Nak tanya Piem 1 Malaysia.... Dato'Seri Najib TunRazak!

Yang mana satukah budaya Melayu sebenarnya? Kahkahkah...



TERHOT: Sapa besa tengok bapa MAMAK nih... kahkahkah...

Posted: 24 May 2012 10:04 PM PDT

Korupsi si Mahathir?

Sepertimana yang dimahukan oleh rakyat, pembayar cukai dan pengundi telah membayar 'visi' Mahathir dalam bentuk perbelanjaan memperkayakan vendor yang dipilih di sepanjang pemerintahannya, semua dibayar oleh wang pembayar cukai atau rakyat. Korupsi Mahathir berdasarkan MAKLUMBALAS SOROS KEPADA MAHATHIR '- Diadaptasi dari Bangkok Post (Tidak diterbitkan di Malaysia)

Saya sentiasa berkata bahawa Dr Mahathir adalah ancaman kepada rakyatnya sendiri. Kini anda dapat melihat kesan kebodohan beliau apabila ringgit telah susut separuh nilainya dalam masa semalaman dan ekonomi merundum. Tindakannya telah menyebabkan kepayahan kepada berjuta-juta rakyat Malaysia sendiri. Mahathir telah membina projek-projek mega yang tidak berguna pada kos yang sangat mahal bagi negara. Menara telekom di Kuala Lumpur dan bangunan tertinggi di dunia menunjukkan betapa bodoh kamu. Bukan sahaja ia menyebabkan kesesakan jalan raya, ia benar-benar tidak mempunyai sebarang tujuan. Jika anda memerlukan tanah tinggi untuk telekom antena gunung berdekatan di situ ada secara percuma.Menara ini tidak berguna kerana tingginya dari tanah hanya 300 meter. Satelit menjadikannya tidak perlu langsung. Seorang yang bodoh memang tidak pandai menjaga wangnya.

Perkara yang utama ialah anda memang bodoh dan adalah wang itu milik rakyat Malaysia. Anda memperolehi 20% dalam setiap projek, anda mempunyai hartanah di Jepun dan berbilion-bilion saham melalui rasuah telah diperolehi. Ketiga-tiga anak lelaki anda mempunyai harta bernilai 8 bilion USD. Di manakah mereka mendapat wang ini? Sudah tentu, rasuah. Anda dikenali sebagai Marcos Malaysia, memperkayakan diri sendiri sehingga berbilion ringgit. Anda berani untuk menitiskan air mata buaya semasa mesyuarat perwakilan UMNO mengenai gejala rasuah.Tetapi kamu adalah yang paling korup dianatra semua perdana menteri sebelumnya. Si pencuri menangis dan berharap rakyat akan memfokus kepada yang lain. Siapa yang berani untuk berkata apa-apa apabila ketua terperangkap dengan tangannya di dalam balang gula-gula?

Anda berkata kebijaksanaan bukan milik orang Barat sahaja. Begitu juga kebodohan. Anda mempunyai kebodohan yang lebih sehinggakan orang tidak akan percaya. Berbilion-bilion telah digunakan untuk membina dua bangunan tinggi Petronas, bangunan yang tidak mendatangkan manfaat kepada sesiapa. Mereka kini berdiri sama tinggi, simbol kebodohan dan sikap tidak bertanggungjawab. Sebaliknya mereka hanya menambah kesesakan lalu lintas. Apa pula dengan kes mendapatkan semula 10 pulau di Kedah? Sama sekali tidak masuk akal dan bodoh. Sudah tentu faedah anda 20%. Dan jambatan di seberang dari Melaka ke Sumatera merentasi perairan antarabangsa? Mengapa tidak membina jambatan ke bulan? Saya pasti anda masih boleh mendapatkan 20% anda. Anda memanggil saya moron. Bagaimana moron boleh medapatkan begitu banyak wang. Dengan membenarkan jualan masa singkat dan meminjam berjuta-juta saham daripada bank, kami sebagai pengurus dana telah memperolehi berjuta-juta untung akibat kurangnya pengalaman dan peraturan-peraturan anda yang lemah. Anda kehilangan semua wang rakyat Malaysia, oleh itu andalah sebenarnya Moron.

Sekarang anda tahu sudah telambat untuk menyesal.

Dari diktator rasuah kepada IBM

Yang Terkecil Di Australia, anda dikenali sebagai egomaniak mulut jahat; di UK sebagai the perasuah haram jadah kerana pembelian bodoh studio filem dan loji kereta lumba Lotus bernilai 290 juta ringgit dan empangan Pergau hasil dari pinjaman tidak bijak dari pihak UK. Semua ini tidak berguna kepada kami tetapi anda masih mahukannya. Bagaimana pula dengan peristiwa membeli kapal selam rosak British melalui ejen anda, sudah tentu. Ejen atau broker diadakan untuk memperoleh berjuta-juta daripada kerajaan Malaysia. Pembelian anda sudah tentu kurang 50% lebih daripada apa yang anda bayar. Pembelian 9 hospital dari UK, arkitek kami tidak menyokong kesemua industri tempatan anda dan British menghantar peralatan perubatan yang telah usang. Reka bentuk yang teruk, dari satu hujung ke hujung yang lain adalah sejauh setengah kilometer dan tiada CT-scan, keperluan yang mustahak sekali. Di UK muka anda muncul dalam tidak kurang daripada 17 akhbar sebagai diktator yang korup. Di Malaysia, anda dikenali sebagai IBM (Mulut Tempayan antarabangsa ).

Di Jepun mereka memanggil anda 'otak kecil'. Di pulau-pulau Pasifik, 'Santa Claus' (memberi nasihat kiri dan kanan). Di Amerika Selatan, mereka memanggil anda 'burung nuri' (seorang bercakap banyak tetapi tidak tahu apa yang dicakapkannya). Di Manila 'Marcos yang masih hidup'. Di Malaysia, berjuta-juta ringgit telah dibelanjakan untuk menarik pelancong tetapi anda bercakap benda yang bukan-bukan sehingga menakut-nakutkan pelancong asing. Apabila dia senyap orang akan meragui sama ada dia bodoh, tetapi, apabila dia membuka mulutnya semua keraguan ini ternyata hilang.

Begitu hebat senarai salah laku anda


Walaupun saya bersetuju kebijaksanaan tidak dimonopoli Barat kesemuanya, namun tindakan anda tidak mencerminkan kebijaksanaan juga.

EAEC anda benar-benar mendapat sokongan malah di Asia sendiri. Dialog Selatan-Selatan Anda juga menemui nasib yang sama dan apa pula kisahnya dengan Jambatan dari Semenanjung Malaysia ke Sumatera yang merentasi sepanjang 20 kilometer laluan perkapalan Antarabangsa? Bagaimana seseorang menjadi sebegitu gila? Malah Jepun sekalipun tidak mempunyai wang sebanyak itu. Kebodohan ini seolah-olah lahir dari seorang individu sahaja- kamu. Koridor Raya Multimedia atau MSC yang merupakan konsep bodoh di Amerika Syarikat kerana kami rakyat Amerika telah lama mengetahui perkara itu lama sebelumnya. Walaupun boleh menjana wang, kita masih boleh meniru konsep ini bukan? Mengapa anda mahu membelanjakan wang hasil titik peluh untuk projek sia-sia? Ia akan menjadi seperti projek Bakun, terbengkalai dan menjadi satu lagi gajah putih.

Saya selalu berkata ahli-ahli politik tidak sepatutnya terlibat dalam perniagaan. Setiap menteri anda juga adalah ahli perniagaan dan hampir semuanya sedang sibuk menambah harta. Lihatlah Rafidah Aziz, yang dituduh menjual beribu-ribu Permit Import (AP) untuk setiap kereta bernilai 20-30 ribu ringgit Malaysia. Mengapa kerajaan anda tidak menjualnya supaya boleh mendapat wang? Dia telah memperolehi berjuta-juta saham yang untuk Bumiputera secara percuma sebelum dia bersetuju untuk menyenaraikan mereka. Lihatlah Selangor (bekas) Ketua Menteri yang mengumpulkan berjuta-juta untuk meluluskan bangunan tinggi daripada ahli perniagaan. Dia mempunyai harta berbilion-bilion ringgit. Malangnya dia ditangkap dengan beberapa juta wang saku di Australia. Setiap ketua menteri menganugerahkan projek tidak berguna kepada kroninya kemudian mengumpul gaji rahsia di sebelah.

Lembaga Pembangunan Tanah dan Lembaga Pembangunan Ekonomi digunakan untuk menyelamatkan kerugian yang dialami oleh ahli-ahli politik .Keuntungan menjadi hak mereka, kerugian akan ditanggung badan-badan Kerajaan. Bagaimana merapatkan jurang rakyat miskin apabila setiap projek disambar oleh ahli-ahli politik? Bagaimana negara anda boleh keluar daripada belenggu kemiskinan jika berbilion-bilion wang rasuahdibawa keluar dari negara ini. Lihatlah Ketua Menteri Sarawak yang menjual konsesi balak bernilai berbilion ringgit di bawah meja? Dia menjual setiap bidang tanah kerajaan kepada setia pengusaha tanpa tender; menggunakan syarikat-syarikat sendiri untuk mendapatkan kontrak kerajaan yang lumayan; menjual tandatangan kelulusan bagi bayaran ' anda bayar saya luluskan '. Dia mempunyai 8 bilion USD tersimpan di luar negara. Beribu-ribu ekar tanah diberikan kepada satu atau dua syarikat manakala beribu-ribu orang miskin masih tinggal di rumah usang yang akan roboh, tiada air bekalan air bersih dan berak ke dalam sungai . Beribu-ribu ekar tanah dijual kepada syarikat untuk perladangan manakala orang asli tidak mempunyai walaupun satu ekar diatas nama mereka. Dia menjual pasir berhampiran pantai untuk satu syarikat dan kemudian meminta kerajaan membelanjakan berjuta-juta untuk melindungi pantai untuk mengelak hakisan berlaku. Dia kehilangan 300 juta wang kerajaan Sarawak apabila cuba mengeluarkan cip komputer. Dia telah membina pelabuhan di utara bandar di Sarawak di dalam air yang begitu cetek sehinggakan ia perlu pengorekan pada setiap tahun. Perdana Menteri yang membina lebuh raya tanpa tender, kroni akan mendapat kesepakatan untuk menaikkan harga dua kali ganda.

Landasan lapangan terbang Langkawi anda telah dibina dua kali ganda kos oleh syarikat anda sendiri, Ekran. Negara Malaysia telah hilang sekurang-kurangnya 30 bilion pada 10 tahun terakhir pemerintahan penuh rasuah anda. Satu bilion hilang dari pembelian pesawat perang Skyhawk hantu yang tidak seorang pun pernah lihat (adakah kapal-kapal ini masih di padang pasir Nevada, Amerika Syarikat?) 3 bilion hilang dari skandal timah London (anda fikir anda boleh menawan pasaran timah di London tanpa mengetahui Amerika mempunyai stok simpanan yang banyak! Kebodohan yang paling nyata. 6 bilion kilang keluli Perwaja , tiada siapa pun tahu ke mana wang itu pergi, skandal 3 bilion bank Bumiputra apabila George Tan menyogok semua pegawai bank untuk memberi pinjaman wang. Kehilangan 6 bilion pertukaran wang asing oleh Bank Negara (si bodoh tidak akan tahu menjaga wangnya) dan 6 bilion untuk membina tiga bangunan tertinggi di dunia (yang dibina oleh Jepun dan Korea dan perabot yang diimport dari Perancis - bukan Malaysia) dan 1 bilion hilang dari pembelian kapal perang British termasuk yuran yang dibayar kepada broker dan di bawah meja . Tambah 10 bilion yang anda curi dan 5 bilion yang diambil oleh para menteri.

PM kedua yang paling korup di dunia?


Pada tahun 1997 mesyuarat Dunia Wartawan mengundi Dr Mahathir Perdana sebagai Menteri Dekad Ini. Ia kedengaran aneh kepada semua sehinggalah ia diketahui bahawa orang-orang yang mengundi menentangnya diancam oleh pegawai Hasil akan pekerjaan mereka.

Di New York Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1997 yang mesyuarat, telah mengenalpasti Perdana Menteri yang paling korup dekad itu adalah Presiden Suharto dan kedua, Tun Dr Mahathir (Sebenarnya Dr Mahathir patut mengambil tempat pertama tetapi rasuah di Indonesia telah memungkinkannya mendapat penghormatan ini). Lima puluh ribu pelajar tempatan tidak diberi tempat di universiti di Malaysia tetapi cukup baik untuk mengisi tempat-tempat di luar negara menyebabkan Negara kehilangan berbilion-bilion dolar. British dan Australia berfikir kenapa begitu bodoh. Pelajar terbaik anda dihantar ke luar negara meningkatkan taraf mereka dan pada masa yang sama seperti dalam di kebanyakkan negara yang terbaik adalah berada di universiti tempatan dan yang ditolak dihantar ke luar negara. Seorang pelajar belajar universiti di Hong Kong yang jauh lebih berprestij berbanding rakan dari mana-mana universiti di Australia. Anda telah telah dijajah oleh British begitu lama sehingga anda tidak boleh mendidik rakyat kamu sendiri. Di Hong Kong atau Singapura, kurang daripada 5% pelajar meneruskan pengajian di luar negara. Semua wang dijimatkan. Negara anda dapat menjimatkan berbilion-bilion jika setiap pelajar di luar negara dipanggil semula ke universiti tempatan, dan pada masa yang sama meningkatkan taraf hidup negara. Rakyat kamu masih berjalan tanpa kasut, tanpa tanah ladang, tanpa rumah, mandi di sungai dan berak ke dalam lubang di dalam tanah, tanpa air dan elektrik.

Bandar anda merupakan hutan konkrit tanpa tanaman dan kawasan lapang. KL dipenuhi dengan kesesakan lalu lintas. Namun anda masih terus membina bangunan tinggi. Kamu perlu turun dari langit dan berhenti berkhayal dan tegas meletakkan kaki anda di atas tanah. Sekolah anda sempit dengan 500 orang pelajar dalam satu ekar dan beribu-ribu ekar diberi percuma kepada sesetengah ahli politik yang meninggalkan tanah mereka terbiar. Taman-taman anda sedang diambil oleh ahli-ahli politik untuk membina rumah kedai dan setiap menteri kabinet adalah seorang ahli perniagaan yang membina jalan raya hanya untuk 'tanah kroni-kroni mereka.

Moronic?


Rakyat Malaysia berdoa, "Ya Allah, kami bersyukur kerana dianugerahkan kayu balak, minyak dan tumbuhan, tetapi kemudian iblis dalam bentuk Mahathir yang tanpa otak dihantar kepada kami dan lihat, kami kembali seperti dahulu lagi. Jadi, ambillah Dr Mahathir untuk kembali ke neraka dan kami akan hidup dengan aman. "Di China hukuman menggelapkan 1000 dollars adalah ditembak. Dengan 8 bilion anda telah dicuri, anda akan ditembak 80 ribu kali. Sekarang anda mengetuai kempen anti-rasuah. Kita semua tahu apa yang pernah anda lakukan. Lihatlah diri anda di cermin. Anda melihat betapa teruknya kamu. Kemudian gunakan tangan kiri anda untuk menggari tangan kanan sendiri. Anda telah meletakkan pemimpin pembangkang dan anaknya di dalam penjara apabila mereka berkata di parlimen anda adalah PM terkaya di dunia. Dan rakan sekerjanya Encik Karpal Singh selama 2 tahun. Jadi, adakah saya akan mendapat ganjaran atau wang sogokan sekiranya sekarang saya katakan anda adalah PM paling daif di dunia ini? 3 orang anak anda duduk di atas lembaga pengarah lebih daripada 200 syarikat. Adakah mereka dididik di sekolah Harvard perniagaan untuk memperolehi kelebihan ini? Atau adakah ia kes "anda tidak kenal saya, anda tidak boleh berniaga di Malaysia ".

Berbilion ringgit wang Kumpulan Simpanan Pekerja dan Petronas serta dana awam digunakan untuk menyelamatkan anak-anak kamu yang mengalami kerugian apabila melabur dalam setiap yang anda fikir boleh menjana wang. Sungguh tidak beretika dan rasuah. Setiap ahli politik anda sedang mengetuai berpuluh-puluh syarikat yang membuat beribu-ribu duit tanpa sebarang usaha, meminjamkan nama VIP mereka untuk meminjam berjuta-juta dari bank-bank tempatan tanpa cagaran. Sekarang ia menjadi pinjaman tidak berbayar. Sekarang anda mahu 20 juta rakyat Malaysia mengorbankan kebodohan untuk seorang lelaki? Mengapa si bodoh tidak meletak jawatan dan mengakui dia mensia-siakan dan membolot wang yang paling banyak. saya boleh mengajar anda bagaimana meletakkan ekonomi anda di landasan yang betul tetapi pertama anda mesti meminta maaf kepada rakyat Malaysia.

Malaysia Chronicle menerima ini dalam email dan menerbitkannya dengan niat baik agar para pembaca boleh mengadili untuk diri mereka sendiri ketepatan dan keadilan artikel.

WAJIB BACA: Kes Najib - Altantuya dalam media HK

Posted: 24 May 2012 07:11 PM PDT

Kes Najib - Altantuya disiarkan dalam media Hong Kong.

Najib boleh kawal media arus perdana di Malaysia. Tetapi Najib dan bien tak boleh kawal media arus perdana di negara lain. Menurut rakan yang memberikan informasi neh kepada aku, dia cakap

1. Berita neh tersiar semalam.

2. Dalam paper terbitan hong kong.

3. Ia menceritakan bahawa najib dipercayai individu yang berperanan sebagai perancangan utama / dalang kepada pembunuhan altantuya. Senang cakap najib di anggap sebagai SUSPECT.

4. Mahkamah perancis telah memanggil Najib untuk memberikan keterangan.

5. Altantuya dalam paper di atas digambarkan sebagai juru bahasa = tukang alih bahasa.

Aku taknak lah cakap apa2 dalam kes neh tunggu jek siasatan lanjut cuma nak bagitau je yang sekarang neh satu dunia kot dah mula melaporkan isu najib neh. Sebahagian besar rakyat malaysia pula masih ditipu oleh media arus perdana sendiri. Kesian. Teruskan diperbodohkan sebab korang memang bodoh pun.

kah kah kah

Ameno : Razak Baginda dah hilang ka?


Ca teka, sapa yang sedang segak bersanding nih... kahkahkah...

Posted: 24 May 2012 04:38 PM PDT

Masakan PAS termakan perangkap muzakarah lagi?

Ahmad Lutfi Othman

Sekonyong-konyong, ketika semua sibuk berbicara dan bergosip tentang ibu segala pilihan raya -- PRU13 -- timbul isu muzakarah PAS-Umno, persoalan yang dilihat tidak pernah selesai, malah kerap dijadikan polemik politik yang tidak berkesudahan.

Akhbar melaporkan kesediaan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk bermuzakarah dengan sesiapa jua, termasuk NGO dan parti politik.

Kenyataan berkenaan mungkin merujuk beberapa perkembangan mutakhir yang timbul daripada, antara lain, keputusan Majlis Fatwa terhadap demonstrasi Bersih 3.0 yang ditegur Tok Guru Nik Aziz, juga reaksi Mufti Perak yang mendakwa PAS sudah terpesong daripada perjuangan asal.

Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, yang cuba membina imej Islam (mungkin untuk mengisi 'kekosongan' yang ditinggalkan Anwar Ibrahim dalam kerajaan) dengan segera memberi respons bersetuju dengan cadangan muzakarah tersebut.

Bagaimanapun Muhyiddin sempat menyindir Tok Guru: "... kalau ikut yang lepas, Nik Aziz tak pernah setuju. Masa itu dia kata Umno tak boleh dipercayai, tapi kalau hasrat dia ikhlas, tujuan untuk kebaikan ummah, masyarakat Islam dan negara Malaysia kita tidak jadi masalah."

Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari, dalam kenyataannya membetulkan salah tanggapan (atau sengaja buat tidak faham) Muhyiddin itu. "Dalam isu dialog dengan mana-mana pihak atas nama muzakarah, muqabalah mahupun mujadalah, Tuan Guru sentiasa konsisten dengan komitmen bahawa pertemuan dialog harus dilakukan sentiasa bagi mencari penyelesaian," katanya.

"Justeru, apabila Muhyiddin menyatakan Tuan Guru tidak pernah setuju untuk bermuzakarah, ia menunjukkan kekeliruan di pihak Muhyiddin yang gagal membezakan antara muzakarah dengan penyatuan antara PAS-Umno. Benar sekali Tuan Guru konsisten menentang penyatuan ini yang dilihat hanyalah helah Umno untuk menyelamatkan diri dari lemas dalam pilihan raya," tambah Ahmad Fadhli.

Mengulas isu sama, Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali berkata, muzakarah yang ditawarkan kepada semua NGO dan parti politik itu jelas untuk menerangkan pendirian PAS mengenai isu-isu yang tidak difahami oleh sesetengah pihak.

"Jadi tidak berbangkit soal PAS hendak bermuzakarah dengan Umno atas dasar untuk penyatuan politik. Isu itu sudah lama mati," kata Mustafa.

Orang yang naif berpolitik pun mudah faham dan arif benar bagaimana pemimpin Umno, termasuk melalui Dr Mahathir Mohamad, begitu ghairah memanipulasi isu perpaduan Melayu demi survival kuasa mereka.

Setiap kali Umno kehilangan undi Melayu, seperti pada 1999, atau panik berdepan kemungkinan takhta "digulingkan" selepas Mac 2008, pemimpinnya akan menimbulkan isu "perpecahan bangsa" dan serentak itu "salam perpaduan" dihulurkan kepada PAS.

Seolah-olah dengan wujudnya pelbagai parti di kalangan orang Melayu menunjukkan bangsa kita diancam perpecahan yang serius. Sokongan pengundi Melayu yang terbahagi tiga, iaitu kepada PAS, Umno dan KeADILan, juga disifatkan petanda orang Islam bakal hilang kuasa. Karut!

Yang ditakuti pemimpin Umno adalah kehilangan kuasa politik, yang menyebabkan segala keistimewaan, kekayaan, pengaruh dan kedudukan mereka terhakis. Bukannya soal masa depan dan survival orang Melayu, tetapi posisi Umno yang semakin terpinggir daripada arus perdana politik negara. Tanpa kuasa, Umno akan hilang segalanya.

"Isu muzakarah ini sengaja ditimbulkan untuk menjauhkan masyarakat Tionghua daripada PAS, di samping menimbulkan keraguan orang Cina terhadap perjuangan Parti Islam dan konsistensi pemimpinnya terhadap perjuangan menegakkan keadilan tanpa mengira kaum dan agama.

"Dalam masa sama, jika PAS menolaknya, ia cuba dijadikan daleh bagaimana pemimpin PAS bersikap keras kepala dan langsung tidak bersedia untuk bertolak ansur berbincang masa depan bangsa. Apa pun, yakinlah, kita tidak akan masuk perangkap Umno itu." kata seorang pemimpin tertinggi PAS.

Bagi saya, berpolitiklah secara matang dan tunjukkanlah maruah bangsa yang tidak mudah diusik sentimen perkauman bermusim ini. Biar rakyat dapat menilai prestasi setiap parti yang menawarkan diri. Usah bermain emosi dan perasaan, dengan mengetepikan persoalan pokok yang lebih penting.

Isu-isu kritikal dalam PRU13, seperti senarai daftar pemilih yang meragukan, amalan korupsi yang berleluasa selepas Parlimen dibubarkan (dan juga sebelumnya), media yang dimonopoli elit penguasa, dan juga tempoh minimum kempen, mesti ditangani segera.

Sampai bila bangsa Melayu akan terus dipermainkan dengan isu-isu sampingan atau "jadi-jadian" yang langsung tiada relevan, setiap kali negara di ambang pilihan raya umum?

Tepatlah seperti dijelaskan Ustaz Abdul Hadi, dalam satu sidang media, bahawa PAS sebenarnya bersedia mengadakan perbincangan dengan badan bukan kerajaan (NG)) berhubung salah faham mengenai Islam, dan bukannya bermuzakarah dengan Umno.

"Masa itu saya nyatakan perbincangan dengan NGO yang menuduh PAS menyeleweng daripada dasar dan matlamat Islam. Perkataan muzakarah mungkin disebut pada masa itu tetapi muzakarah terjemahannya perbincangan, penjelasan, tapi disalahtafsirkan PAS nak muzakarah dengan Umno. Itu tak timbul," katanya.

"Izu muzakarah sudah lama dan acapkali dibentangkan kepada Umno dan Umno jadikannya isu politik. Kalau nak bincang dengan Umno, lebih baik bincang mengenai pilihan raya yang bersih," tegas Ustaz Abdul Hadi.

Ya, kita lupakan sebentar isu-isu mainan seperti muzakarah, dan setiap pihak elok tumpukan persiapan untuk bertanding secara sihat dalam PRU13 nanti, di "padang permainan yang sama rata". Sama-sama kita elakkan daripada terjebak dalam pilihan raya yang dibimbangi "paling kotor dalam sejarah".

WAJIB BACA: Kematian yang tak pernah mati...

Posted: 24 May 2012 12:00 PM PDT

Najib takut ke Peranchis kerana bersalah?

PARIT BUNTAR 19 Mei: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu berani menjadi saksi perbicaraan kes Scorpene di Mahkamah Perancis bagi membuktikan dirinya bukan seorang pengecut, tegas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar berkata, Najib juga perlu hadir kerana terdapat sapina terhadapnya sebagai saksi yang turut dibabitkan bersama Abdul Razak Baginda dan beberapa nama lain.

"Sekiranya beliau benar-benar yakin tidak terlibat dalam dakwaan kes isu Scorpene, Datuk Najib tidak perlu takut dalam menegakkan kebenaran. "

"Mudah saja, hadir dan berikan keterangan sebagai saksi. Ini bukan perkara sukar untuk dilakukan kecuali adanya sesuatu kebatilan yang cuba disembunyikan dari pengetahuan rakyat negara ini, " tegasnya ketika berucap di Dataran Rakyat, Pekan Tanjong Piandang di Parit Buntar, Perak malam semalam.

Berucap di hadapan kira-kira 10,000 penyokong Pakatan, Anwar berkata Najib tidak boleh memperbodohkan Mahkamah Perancis sepertimana yang dilakukan terhadap sistem keadilan di negara ini.

"Jika dalam negara beliau boleh menolak dengan mentah untuk menjadi saksi, tetapi perbicaraan di mahkamah luar negara, tidak boleh ia perbodohkan sepertimana yang dilakukan di sini," kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution, Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr. Mujahid Yusoff Rawa, Pengerusi KEADILAN Perak, Dr. Muhammad Nur Manuty, Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham dan kepimpinan PR Perak.


KUALA LUMPUR: Inkuiri di mahkamah Perancis telah memulakan siasatan yang bakal menghubungkan segala titik mengenai Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak, pembelian dua kapal selam Perancis, rasuah sebanyak RM500 juta and pembunuhan terhadap model Mongolia oleh para pengawal beliau.

Inkuiri berkamera (tertutup) yang diketuai hakim Roger Le Loire dan Serge Tournaire, yang cukup berpengalaman dalam kes korupsi dan hak asasi manusia, akan cuba membongkar sama ada syarikat pertahanan Perancis, DCNS dan rakan projeknya Thales International telah membayar rasuah untuk mendapat kontrak pada 2002 untuk membekal dua kapal selam Scorpene kepada tentera laut Malaysia.Inkuiri tersebut adalah berdasarkan penyiasatan selama dua tahun dan pengumpulan bukti oleh polis Perancis.

Kontrak tersebut dimeterai ketika Najib masih menjadi Menteri Pertahanan dan perhatian khusus diberikan kepada peranan yang dimainkan oleh kawan karib dan penasihat politik beliau, Abdul Razak Baginda.

Pegawai berkuasa Perancis telah memaklumkan bahawa mereka sangat berminat terhadap dua bayaran yang dibuat oleh pembuat senjata Perancis.

Satunya berjumlah Euro 114 juta yang dibayar kepada syarikat Malaysia bernama Perimekar untuk kemudahan pengangkutan.

Pada waktu itu, Perimekar dalah dimiliki sepenuhnya oleh Razak Baginda dan isterinya Mazalinda.

Pihak majistret Perancis juga ingin mencari kebenaran di sebalik pembayaran Euro 36 juta kepada sebuah syarikat bernama Terasasi, yang pada asalnya dikorporatkan di Malaysia sebelum dipindahkan pendaftarannya ke Hong Kong, di mana berdasarkan Asia Sentinel adalah antara 142 syarikat yang mendaftar di Wan Chai.

Pengarah berdaftar Terasasi adalah Razak Baginda dan ayahnya Abdul Malim Baginda.

Persoalan mengenai pembelian kapal selam menjadi hangat dan tajam pada Oktober 2006 selepas cebisan mayat model Mongolia dan penterjemah Altantuya Shaariibuu dijumpai di hutan di luar Kuala Lumpur.

Beliau telah ditembak di kepala dan terdapat cubaan untuk memusnah mayat beliau dengan bom C4 milik tentera.

Altantuya merupakan bekas kekasih Razak Baginda dan beliau kali terakhir dilihat di luar rumah kekasihnya yang menimbulkan situasi tidak senang.

Beberapa tahun yang lalu, Altantuya merupakan seorang model di Perancis dan pada2004 beliau mengiringi Razak Baginda sebagai penterjemah semasa beliau merunding kontrak Scorpene.

Dalam satu surat tulisan beliau yang dijumpai selepas beliau dibunuh, menyatakan beliau ingin berdepan dengan Razak Baginda dan menuntut USD 500 juta sebagai harga untuk menutup mulut beliau dalam kontrak pembelian Scorpene.

(Aktivis Suaram dan peguam mereka [kanan sekali] di Perancis)

Kes ini tidak dapat diendahkan oleh mahkamah Malaysia, yang dikuasai golongan politik.

Walaupun Razak Baginda dan dua orang bekas pengawal Najib, Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar didakwa dengan pembunuhan, keputusan kes tersebut adalah pincang dan tidak menjawab banyak persoalan.

Dalam satu drama mahkamah yang menakjubkan, Razak Baginda tidak dipanggil untuk menjawab tuduhan bersubahat membunuh Altantuya, dan dilepaskan dan kini tinggal di Britain.

Para pengawal peribadi Najib telah menerima padah dan telah dijatuhkan hukuman mati. Mereka sedang dalam proses rayuan tetapi pendengaran telah ditangguhkan.

Spekulasi berkata pendengaran itu tidak akan berlaku sehingga lepas pilihanraya umum yang bakal tiba, dijangka Jun, di mana jika Najib dan kerajaannya mengekalkan kuasa, dijangka satu cara akan difikirkan untuk membalas kesetiaan pengawalnya.

Selepas gagal mendapat penyiasatan penuh ke atas skandal Scorpene di Malaysia, ramai aktivis hak asasi manusia dan keluarga Altantuya telah meletakkan harapan kepada penyiasatan Perancis.

Namun demikian, terdapat sedikit kekecewaan apabila mengetahui bahawa hakim Le Loire dan Tournaire hanya boleh menyiasat tuduhan rasuah dan bukan pembunuhan Altantuya.

Akan tetapi, 10 hari yang lepas, Suaram Malaysia telah diberikan kebenaran untuk memberikan penerangan kepada hakim secara peribadi.

Jurucakap Suaram berkata mereka telah menceritakan skandal Scorpene ini daripada konteks politik Malaysia dan memberikan hakim senarai saksi-saksi yang dikehendaki.

Antara senarai itu ialah Razak Baginda, dan telah ada laporan bahawa hakim akan cuba mengeluarkan subpoena terhadap beliau daripada Britain.

Tetapi akan ada yang tidak mengendahkan senarai itu, termasuk nama Najib.

Namun begitu, ayah Altantuya, Setev Shaariibuu berkata beliau ingin ke Perancis daripada Mongolia dan percaya perbualan terakhir bersama anak perempuannya akan dapat menghubungkan segala titik yang tergantung dalam skandal Scorpene ini kepada hakim di sana.

- Jonathan Manthorpe ( jmanthorpe@vancouversun.com)- The Vancouver Sun


French judges begins bribery probe

Malaysian PM's role in purchase of two French submarines, allegations of extortion and murder under scrutiny

A Paris court of inquiry has started an investigation that may finally link the dots between Malaysian Prime Minister Najib Razak, his country's purchase of two French submarines, bribes worth nearly $200 million, and the murder of a Mongolian model by his bodyguards.

The in-camera inquiry by judges Roger Le Loire and Serge Tournaire, who are highly experienced investigators in corruption and human rights cases, will try to discover if the French defence company DCNS and its project partner Thales International paid the bribes to secure the 2002 contract to supply two Scorpene submarines to the Malaysian navy.

Their inquiry will build on two years of investigation and evidence-gathering by French police.

The deal was done while Najib was defence minister, and attention is focused on the role played by Najib's close friend and policy adviser, Abdul Razak Baginda.

French officials have let it be known they are especially interested in two payments by the French arms dealers.

One was for 114 million euros ($148 million) and went to a Malaysian company called Perimekar for "logistical support."

Perimekar was at the time wholly owned by a company which was con-trolled by Razak Baginda and his wife, Mazalinda.

The examining magistrates also want to hunt down the story behind payments worth $46 million to a company called Terasasi, which was originally incorporated in Malaysia, but then registered itself in Hong Kong where, according to the online magazine Asia Sentinel, it is listed among 142 companies at a convenience address in the Wan Chai district.

The registered directors of Teras-asi are Razak Baginda and his father Abdul Malim Baginda.

Questions about the submarine deal became more intense and sharp in October 2006 after the body of Mongolian model and translator Altantuya Shaariibuu was discovered in the jungle outside Kuala Lumpur.

She had been shot in the head and an attempt had been made to destroy her body with military C4 explosives.

Altantuya was the jilted lower of Razal Baginda and she had last been seen causing a scene outside his house.

A few years before she had been a model in France, and in 2004 she accompanied Razal Baginda to act as translator when he was negotiating the Scorpene deal.

In a handwritten letter found after her death, she said she intended to confront Razak Baginda and demand $500,000 as the price of her silence on the details of the Scorpene agreement.

Even the politically attuned Malaysian courts could not avoid this case.

But although Razak Baginda and two of then-defence minister Najib's bodyguards, Azilah Hadri and Sirul Azhar Umar, were charged with murder, the outcome was deftly finessed.

In an astonishing piece of court-room stage management, Razak Bag-inda was not required to answer to the charges of abetting Altantuya's murder, was released, and now lives in exile in Britain.

The bodyguards took the fall and have been sentenced to death. They are appealing the verdict, but that hearing has been delayed.

It is widely predicted that appeal will not be heard until after the next elections, expected in June, when, if Najib and his governing coalition are returned to power, a way may be found to acknowledge the bodyguards' loyalty.

After failing to get a full investigation of the Scorpene affair in Malaysia, many Malaysian human rights advocates and Altantuya's family have put a lot of faith in the French investigation.

However, there was initial disappointment when it appeared that judges Le Loire and Tournaire would investigate only the bribery allegations and not look at the murder of Altantuya.

But 10 days ago, the Malaysian human rights group Suaram was allowed to give the judges a private briefing. Spokesmen for the group said afterward they described the political context of the affair from the Malaysian point of view and gave the judges a list of potential witnesses.

Among them is Razak Baginda, and there are reports the judges may attempt to subpoena him from Britain.

Others on the list, such as Prime Minister Najib, are unlikely to take any notice.

But Altantuya's father, Setev Shaari-ibuu, says he intends to go to Paris from Mongolia and that from his last conversation with his daughter he can "connect the dots" for the judges.

jmanthorpe@vancouversun.com

Read more: http://www.vancouversun.com/news/French+judges+begins+bribery+probe/6576987/story.html#ixzz1vE1P6VRv

Tiada ulasan: