Jumaat, 4 Mei 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Artis, survival, parti dan politikus

Posted: 04 May 2012 08:30 PM PDT

Oleh : Mazir Ibrahim
Akhir-akhir ini kedengaran semakin nyata suara kegelisahan seniman atau artis tempatan, popular atau tidak, dalam menempuh badai gelora kerjaya dalam industri seni kita.
Namun, kegelisahan ini rata-ratanya bersifat sementara. Apabila rungutannya itu kelak didengar atau disambut oleh daulah (kerajaan menerusi pelbagai agensi seperti Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan), maka senyaplah segala rungutan-rungutan ini.
Jika esok lusa berlaku lagi, maka merungutlah lagi. Begitulah roda mereka berpusing atas keinginannya.
Isu yang sering menjadi agenda perbincangan berkisar tentang survival artis dalam industri mereka sendiri. Hakikatnya, industri seni kita, baik filem, muzik, penerbitan drama, penerbitan karya sastera dan sebagainya memang tidak dapat tidak, banyak bergantung kepada dasar kerajaan menerusi kementerian-kementerian yang berkaitan.
Read More / Baca Lagi >>

SAJAK BERSIH 3.0

Posted: 04 May 2012 08:26 PM PDT

Tika rakyat dibungkam arah

semburan tajam air beracun

mengentalkan daya juang

menghambat kegerunan

di dada menguasa.



Soldadu juang rebah berdarah

kekejaman menguningkan jiwanya

para menggenggam api bersih

akan meredah jalanan

lebih gagah dan berwaspada.



Penguasa kekal bangga

dengan belantan syaitannya.



Apilah membakar

segala ruang rasa

baranya tak pernah padam.



Nukilan: Suhaimi Taib
Kuala Terengganu
3 Mei 2012.

Cukuplah 54 tahun menunggang kuasa

Posted: 04 May 2012 08:22 PM PDT

Oleh SAFAR JUMAAT
AMBIL contoh seorang Menteri di Malaysia, cakapnya berdolakdalik. Dulu, kata Himpunan Bersih 2.0 haram, kini kata Himpunan Bersih 3.0 tidak mengganggu ketenteraman.
Sehingga Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa- Kuasa Khas) meminta afidavit lanjutan berhubung kenyataan menteri berkenaan.

Ini satu contoh dari ratusan contoh lagi, bahawa rakyat perlu secara total menolak BN dalam PRU13 – bukan sahaja kerana tawaran yang mahu diberikan Pakatan Rakyat, tetapi memperbaiki kerosakan yang sudah terlalu teruk dalam sistem pemerintahan negara ini.Read More / Baca Lagi >>

Bersih perlukan tindakan susulan di seluruh negara

Posted: 04 May 2012 08:21 PM PDT

Oleh ZULKIFLI YAHAYA
BN terus menerus buat pekak badak terhadap lapan tuntutan Bersih 3.0 sekalipun ratusan ribu rakyat Malaysia bangkit menyatakan bantahan terhadap ketidakadilan pilihan raya di Malaysia.
Seperti biasa, isu yang difokuskan oleh jentera propaganda kerajaan BN bukan kepada lapan tuntutan yang dibuat sebaliknya kepada persoalan remeh di sebalik tercetusnya demonstrasi.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 3.0 dan BN yang diterajui Gerakan

Posted: 04 May 2012 08:21 PM PDT

Menjelang perhimpunan duduk bantah Bersih 3.0 28 April lalu, pelbagai usaha dilakukan pihak-pihak tertentu khususnya BN untuk menggagalkan program rakyat itu.
Antara yang paling menonjol adalah percubaan memainkan sentimen kaum dan agama serta mengaitkan pengerusi Bersih 3.0 dengan LGBT bertujuan mengalihkan fokus dan tumpuan umum terhadap keperluan program duduk bantah itu diadakan.
Read More / Baca Lagi >>

BN bimbang jika lapan tuntutan Bersih ditunai

Posted: 04 May 2012 08:20 PM PDT

KEGAGALAN kerajaan Umno- BN menunaikan lapan tuntutan Bersih pasti akan membawa padah kepada parti itu sendiri, sehingga menyebabkan rakyat negara ini semakin sedar dengan pelbagai penipuan yang dilakukannya selama ini.



Pihak BN sendiri sedar perkara itu, dengan didasarkan kepada sokongan rakyat yang semakin merosot terhadapnya yang akan menyebabkan Umno- BN akan mengalami kekalahan teruk pada PRU13 akan datang.
Read More / Baca Lagi >>

Najib’s Malaysia held back by dirty politics, poor reforms, says Aussie paper

Posted: 04 May 2012 08:15 PM PDT

The Sydney Morning Herald makes a scathing attack on the Najib administration in today's edition. file pic
KUALA LUMPUR, May 5 — Dirty politics, an unfair electoral process and poor reforms attempts are capping Malaysia's ability to reach its full potential, the Sydney Morning Herald has said.
The influential Australian paper said that although Malaysia possessed great wealth and had experienced decades of high growth, it still was unable to rid itself of a "poisonous" political climate which includes "massive fraud, waste and economic distortion."
"Australians often trip too naively into Malaysia's murky political world. Succumbing to the happy multicultural story of 'Malaysia-truly Asia' a lot of us don't see the deep racial fears and antipathies swirling in the country's history and heating its political even today," SMH Asia-Pacific editor Hamish McDonald said in a scathing opinion piece.
Read More / Baca Lagi >>

BN perlu buat persiapan awal untuk kalah PRU13

Posted: 04 May 2012 08:14 PM PDT

IPOH: Adun Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim berkata, rakyat khususnya golongan belia tidak lagi boleh semudahnya diperalatkan oleh Umno BN.

Katanya, PRU13 adalah peluang terbaik rakyat untuk menumbangkan BN sekaligus memberi peluang kepada Pakatan Rakyat menerajui pentadbiran negara.

Menurutnya, terdapat 222 kerusi parlimen yang bakal dipertandingkan menjelang pilihanraya tidak lama lagi, berdasarkan rekod sejak tahun 1999, 2004 dan yang terakhir tahun 2008, jumlah pengundi untuk BN telah merosot dimana kira-kira 49 peratus undi.

Read More / Baca Lagi >>

Panel bebas: Baik lantik AJK cawangan Umno

Posted: 04 May 2012 08:12 PM PDT


KUALA LUMPUR: AJK PAS Pusat Idris Ahmad berpendapat, lebih baik panel bebas Bersih 3.0 yang dicadang kerajaan dipilih daripada ahli Umno sahaja supaya ianya menyebelahi pihak BN dan polis.

Menurutnya, tiada guna jika panel bebas membuat keputusan tidak menyebelahi BN dan polis kerana ia hanya akan dibakul sampah sahaja oleh kerajaan.

Katanya, berapa banyak pandangan ketiga mengenai keganasan polis dalam setiap perhimpunan tidak diambil peduli.

Ianya termasuk pendengaran awam yang dibuat oleh Suhakam ketika Bersih 2.0 yang juga tidak pernah diambil peduli oleh kerajaan.

Selain itu, Pengerusi Suhakam Tan Sri Hasmy Agam juga ujarnya telah menegaskan bahawa penggunaan kekasaran yang tidak seimbang dan tidak sepatutnya digunakan terhadap peserta perhimpunan dan juga petugas media.
Read More / Baca Lagi >>

KDN: Panel khas teliti keseluruhan perhimpunan Bersih 3.0

Posted: 04 May 2012 08:11 PM PDT


KOTA BHARU - Panel khas yang akan ditubuhkan bagi menyiasat semua insiden berkaitan perhimpunan pertubuhan bukan kerajaan dandisokong pembangkang di ibu negara Sabtu lepas adalah untuk keadilan kepadasemua pihak tanpa sebarang prejudis.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, dengan wujudnya panel itu yang akan diumumkan minggu depan, ia akan membolehkan semua pihak mengutarakan pendapat dengan bukti masing-masing.

"Kita mahukan kebenaran, keadilan dan pembelaan dalam perkara ini. Pembelaan dan kebenaran ini bukan sahaja kepada polis tetapi kepada pihak media dan orang ramai.
Read More / Baca Lagi >>

Aussie Senator to sue: Global backlash from Najib's disastrous Bersih handling

Posted: 04 May 2012 08:10 PM PDT


Aussie Senator to sue: Global backlash from Najib's disastrous Bersih handlingThe Australian Senator Nick Xenophon has confirmed to Sarawak Report that he fully intends to sue the New Straits Times, despite the newspaper's grovelling apologies yesterday.
It means that Malaysia's abuse and manipulation of the media has become an issue across three continents since the weekend, with the BBC and Al Jazeera also opening enquiries into censorship.
The New Straits Times, which is controlled by Malaysia's ruling party, UMNO, was one of a number of news outlets that had participated in a criminal defamation of Xenophon, as part of a crude attempt to create ill-feeling against him after he attended the Bersih 3.0 rally.
Read More / Baca Lagi >>

Debat PTPTN disiar secara langsung

Posted: 04 May 2012 08:09 PM PDT


Debat PTPTN ditunda.
SHAH ALAM - Sebuah stesen televisyen bersedia membawakan siaran langsung Debat PTPTN anjuran Sinar Harian antara Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

Penasihat Eksekutif Editorial Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Abd Jalil Ali berkata, pihaknya mengadakan beberapa perbincangan awal dengan stesen televisyen yang sedang meningkat naik itu dan bersetuju membawakannya secara langsung kepada seluruh rakyat Malaysia.

Read More / Baca Lagi >>

Malam Gala Keadilan 2012 Meriah, Berjaya

Posted: 04 May 2012 08:05 PM PDT

Anwar sedang menyampaikan ucapan.
Malam Gala Parti Keadilan Rakyat yang diadakan di sebuah hotel terkemuka di Bandar Utama Petaling Jaya malam tadi sungguh meriah dan sekaligus mencerminkan parti berkenaan semakin mendapat sokongan dan dokongan padu orang ramai. Sebanyak 152 buah meja disediakan yang dianggarkan lebih 1,500 yang hadir.

Sesuatu merujakan majlis semalam mendapat sokongan menggalakkan dari masyarakat kaum Cina. Hampir separuh dari meja yang disediakan dipenuhi oleh orang-orang Cina.
Read More / Baca Lagi >>

'Ini baju kuning tangkap, ini semua anjing Anwar ' - Dr. Aziz Bari

Posted: 04 May 2012 08:02 PM PDT

SAKSI MATA Saya ditahan sekitar jam 3.50 petang semalam dekat OCBC ketika hendak pergi basuh muka di paip di situ.

Penguatkuasa DBKL dan polis ramai-ramai keroyok saya dan menjerit: "Ini baju kuning tangkap!".
Saya tak kenal atau ingat identiti mereka tetapi saya terus diseret dan dimaki hamun.

Mereka kelihatan hendak mengejar orang lain tetapi bila mereka gagal mereka terus cekup saya hanya kerana saya pakai baju kuning BERSIH! Aneh. Sejak bila pakai baju kuning satu jenayah di Malaysia?

Itu sudah cukup jelas untuk memberi kita isyarat tentang integriti polis dan agensi lain termasuk DBKL. "Tua tak sedar diri, dah tua duduk rumah sajalah."
Read More / Baca Lagi >>

Najib Meruntuhkan Kepercayaan Rakyat Terhadapnya

Posted: 04 May 2012 08:01 PM PDT

Najib merapu kononnya perhimpunan 'Duduk dan Bantah BERSIH 3.0' pada 28 April lalu bertujuan untuk menumbangkan kerajaannya yang dipilih rakyat!

Sedarlah diri Oi! Yang Duduk & Bantah itu adalah rakyat! Apasal takut sangat dengan rakyat?

Kalau benar kerajaan hari ini masih merupakan pilihan rakyat, sila adakan Pilihanraya Umum sebagaimana tuntutan rakyat iaitu, Bersih, Telus dan Adil.

Tindakan ganas rejim Umno/BN terhadap para peserta BERSIH 3.0 adalah keterlaluan.Rakyat tidak akan memaafkan kamu.

Tindakan kamu yang kejam itu sebenarnya diperhatikan rakyat ramai dan kepercayaan mereka terhadap kamu runtuh berkecai... Mereka menunggu PRU-13 untuk menyingkirkan kamu!

Dr M blames Anwar, Nik Aziz for Bersih but omits to ask why do the rakyat follow!

Posted: 04 May 2012 08:00 PM PDT


Dr M blames Anwar, Nik Aziz for Bersih but omits to ask why do the rakyat follow!Sunday's Bersih 3 demonstration is no doubt the biggest and the most violent in the series. It is likely that future Bersih will be even bigger and more violent.
The stated objective is to demand that elections be cleaner and fairer. But is this the real objective? I think not. Malaysian elections have been more clean than those in the authoritarian countries where results have always been obviously fixed. There would always be 99.9% of the votes going to the Government party or the President. If at all the opposition were to win, it would get at best 10% of the seats contested. After that the opposition would be prevented from taking their places in the legislature.
But in Malaysia there has never been an election, whether at State or Federal levels when the opposition had not won a substantial number of seats. In fact whole states may be lost to the opposition. And no matter how the Government party tried, it just could not wrest Kelantan from the opposition.
Read More / Baca Lagi >>

Mainan minda: Jika Mahathir silap, tidak akan ada lagi tragedi 13 Mei

Posted: 04 May 2012 07:59 PM PDT

Mainan minda: Jika Mahathir silap, tidak akan ada lagi tragedi 13 MeiNegara ini di perintah dengan sistem 2 parti yang berjalan lancar untuk negara. Berbeza dai parti2 politik tahun2 yang lampau, kedua parti gabungan tersebut-Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR)- diwakili oleh rakyat Malaysia dari pelbagai kaum, dengan kedua nya di dominasi oleh etnik Melayu, yang membentuk golongan majoriti negara ini.
Kebijaksanaan rakyat telah membawa kepada kewarasan politik sebegini.Untuk pilihan kerajaan yang lebih baik, sistem ini patutu kekal di negara ini, Umno atau BN tidak boleh dilihat sebagai satu-satunya parti yang mewakili semua rakyat.
Untuk selamatkan UMNO
Dengan setiap gabunag diwakili oleh semua kumpulan etnik, rakyat tidak akan dengan mudah tersasar ke arah satu lagi kekacauan ber darah antara kaum seperti rusuhan provokasi tahun 1969 . Pendapat Mahathir Mohamad mengenai isu 13 Mei, sebagaimana dilaporkan, masih dipengaruhi fahaman lama nya yang tidak wajar,yang mana sudah tidak relevan lagi dalam situasi konteks politik semasa. Peringatan mengenai 13 Mei sebelum pilihanraya umum ialah cara Mahathir mengejutkan rakyat supaya tidak mengundi pembangkang- satu skim politik untuk menyelamatkan UMNO dari terus tenggelam.
Read More / Baca Lagi >>

Umno tahu tentang rasuah tapi tahukah mereka tentang Islam

Posted: 04 May 2012 07:58 PM PDT

Umno tahu tentang rasuah tapi tahukah mereka tentang IslamSecara jujur, UMNO tidak bersungguh-sungguh mempertahankan atau memuliakan Islam sebagai landasan untuk membina satu bangsa Melayu yang kuat dan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Orang Melayu hari ini melihat UMNO sinonim dengan sebuah parti politik yang korup. Sikap sambil lewa kerajaan pimpinan UMNO setakat ini pada semua bentuk sogokan dan rasuah di negara ini telah menghakis sokongan orang Melayu kepada UMNO.
Pada hari ini orang Melayu lebih tahu dan mereka menyedari akan amalan rasuah yang tidak terkawal di dalam parti UMNO, pentadbiran dan sektor sosial dan ekonomi - telah berlaku terlalu lama dan momentum mula menjadi lebih teruk dari sejak awal tahun lapan puluhan.
Budaya burukitu kini telah menjadi satu cara politik dan tadbir urus jenama UMNO walaupun mengakui kepada orang Melayu bahawa mereka "mempertahankan" Islam. Merekabegitu taksub di kalangan sehingga berdakwah kepada orang Melayu diluar bandar bahawa bukan Islam adalah satu "ancaman" kepada orang Islam.
Read More / Baca Lagi >>

Kerakyatan tercicir: Kenapa baru sekarang nak berebut buat baik?

Posted: 04 May 2012 07:56 PM PDT

Kerakyatan tercicir: Kenapa baru sekarang nak berebut buat baik?Pemerhatian yang teliti telah kami buat beberapa hari yang lalu berhubung dengan insiden seorang pemimpin PKR yang teruk dibelasah oleh sekumpulan ahli-ahli pemuda MIC sewaktu berada di hadapan Jabatan Perdana Menteri (JPM).
Pemimpin PKR tersebut adalah sebahagian daripada rombongan ahli-ahli PKR bersama dengan keluarga seorang pelajar berbangsa India yang sehingga kini tidak diberikan kad pengenalan (MyKad), dalam perjalanan mereka untuk ke JPM untuk menuntut berjumpa dengan perdana menteri mengenai masalah pelajar tersebut yang sebelum ini tidak dapat mendaftarkan diri untuk menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Adakah usaha yang dilakukan oleh rombongan PKR itu salah dan melanggari undang-undang sehinggalah sekumpulan ahli-ahli pemuda MIC bertekad untuk menghalang rombongan PKR itu daripada sampai ke JPM?
Read More / Baca Lagi >>

Full-blown leadership crisis: This is how UNPOPULAR Najib is in reality

Posted: 04 May 2012 07:55 PM PDT

Full-blown leadership crisis: This is how UNPOPULAR Najib is in reality In the many thousands of messages that were being conveyed by the potpourri of citizens who assembled at Bersih 3.0, this one action captured by the writer (see pic on left), is the saddest message transmitted in that protest on 28 April 2012.
Never in the history and living memory can we recall an act so despicable as this where protestors took turns to step on the poster of Datuk Seri Najib Abdul Razak the prime minister of Malaysia.
The caption on the poster read "Najib do you really care?"
And each time a protesting public stepped on the poster, there were thunderous claps from those milling around.
Failed with a capital F
Truly, Najib has failed to earn the respect, support and admiration of all the citizens of this nation. As a leader of the government and as the leader who should represent the thoughts and feelings of the entire nation of people, he has failed to garner the respect that is deserving of a prime minister.
Yes in the world – outside Malaysia, we do witness citizens in riot mood defacing or even burning pictures and effigies of leaders. And the eventuality is that leader resigns or is removed in the best interest of nationhood.
And as far as the Malaysian mindset goes, we never stomp on a portrait of a leader especially if he or she is the prime minister of the country.
Read More / Baca Lagi >>

Ibu Bapa TAK IZIN Pergi Kuliah Ustaz Azhar - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 04 May 2012 07:52 PM PDT

NIKAH Khita' Tapi Tinggal Di KAMPUS Yang Sama - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 04 May 2012 07:51 PM PDT

Adakah POLIGAMI Dan CERAI Sunnah Nabi ? - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 04 May 2012 07:50 PM PDT

MULUT Jemaah Sebelah BUSUK - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 04 May 2012 07:50 PM PDT

Utamakan SOLAT Sunat Tahiyat Masjid Atau RAWATIB ? - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 04 May 2012 07:49 PM PDT

Tiada ulasan: