Jumaat, 18 Mei 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Akademi Undang2 ganti Majlis Peguam bercanggah Akta Profesion

Posted: 17 May 2012 10:43 PM PDT

May 18 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR 18 Mei: Cadangan Umno BN mahu menubuhkan Akademi Undang-Undang sebagai alternatif kepada Majlis Peguam bercanggah dengan bidang kuasa yang termaktub dalam Akta Profesion Undang-undang 1976.

Sambil mengecam cadangan itu, Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Lee Khai Loon berkata, akademi itu bakal menafikan konsep kebebasan berpersatuan serta mengelirukan masyarakat terhadap peranan badan tersebut.

Katanya, Umno BN tidak faham konsep pembahagian kuasa dan semangat profesionalisme serta tidak matang menangani perbezaan pandangan.

"Umno BN jahil terhadap kuasa pemantauan daripada masyarakat sivil di bawah sistem demokrasi yang ada.

"Tindakan unilateral tersebut menunjukkan mereka tidak berupaya menangani perbezaan pendapat di kalangan masyarakat sivil," katanya dalam satu kenyataan.

Khai Loon berkata, cadangan kerajaan yang mahu menghidupkan kembali Rang Undang-Undang (RUU) Akademi Undang-Undang 2002 setelah dua kali diketepikan meggambarkan imej buruk sistem demokrasi.

Menurut beliau, tindakan terdesak itu membuktikan Umno BN hanya mahu badan profesional memihak dan bersetuju dengan segala tindakan kerajaan.

"Majlis Peguam begitu kritis dalam isu salah guna kuasa. Apakah badan ini boleh membutakan mata dan berbisu terhadap penyelewengan dan salah guna kuasa kerajaan dan polis?" soalnya.

Semalam, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mahu badan peguam alternatif ditubuhkan.

Ia disebabkan Majlis Peguam meluluskan usul tergempar mengutuk keganasan polis sewaktu mengendali Himpunan Bersih 3.0, pada mesyuarat agung tergempar (EGM), 11 Mei lalu.

Seramai 939 menyokong dan hanya 16 menolaknya.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad turut melabelkan badan profesional yang dinaungi lebih 12,000 ahli itu sebagai parti Pembangkang.

Perlukah semua badan profesional ikut telunjuk Umno BN?

Posted: 17 May 2012 10:42 PM PDT

May 18 2012 / Keadilan Daily
(Oleh Mohd Martin Kahar)

KUALA LUMPUR 18 Mei: Anggota Peguam Hak Asasi (LFL), Edmund Bon membidas Umno BN yang mahu semua badan profesional di negara ini mengikut telunjuk mereka.

Beliau berkata, sekiranya sesebuah badan profesional tidak bersetuju dengan tindakan kerajaan, pelbagai kritikan dan tekanan dikenakan.

"Adakah kita tidak boleh bergerak bebas? Adakah kalau pertubuhan-pertubuhan ini tidak bersetuju dengan kerajaan bermakna mereka sebahagian daripada Pembangkang?" soalnya ketika dihubungi Keadilan Daily.

Beliau mengulas cadangan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz untuk membentuk badan peguam alternatif selepas kerajaan mendapati Majlis Peguam tidak memihak kepada mereka dalam banyak situasi.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad turut melabelkan badan profesional yang dinaungi lebih 12,000 ahli itu sebagai parti politik.

Pada 11 Mei lalu, Majlis Peguam meluluskan usul tergempar mengutuk keganasan polis sewaktu mengendali Himpunan Bersih 3.0, 28 April lalu.

Seramai 1,270 ahli hadir ke Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM), dengan 939 menyokong dan hanya 16 menolaknya.

Mengulas perkara itu, Edmund berkata, ini bukan pertama kali kerajaan mengugut mahu menubuhkan badan peguam alternatif apabila mendapati Majlis Peguam tidak memihak kepada mereka.

Ia bermula seawal 1988, ketika Majlis Peguam membantah pemecatan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas selepas berlaku krisis perlembagaan.

"Mereka tidak bersetuju dengan pelantikan Tun Abdul Hamid Omar, sebagai Ketua Hakim Negara. Zaid Ibrahim yang bertugas sebagai peguam ketika itu telah menubuhkan Syariah Law Association sebagai badan alternatif," katanya.

Menurut Edmund, sebagai badan memperjuangkan hak asasi manusia, ia harus bebas dan tidak terikat sama ada kerajaan mahu pun parti politik.

"Sekiranya mendapati ada tindakan melampaui batas hak asasi manusia, kita akan kritik tidak kira sama ada kerajaan atau pembangkang. Kita mengikut garis panduan dalam memperjuangkan hak asasi manusia," tegas Edmund.

Datuk Shah Rukh Khan Buat 'Kecoh'.

Posted: 17 May 2012 05:58 PM PDT

Cetus Pergaduhan : Shah Rukh Khan Berhadapan Siasatan Polis

MUMBAI: Bintang filem Bollywood, Shah Rukh Khan berhadapan dengan siasatan polis ekoran kekecohan yang berlaku antaranya dengan para pengawal keselamatan di Stadium Kriket, Wankhede Mumbai, Rabu lalu.

Bintang itu juga turut diharamkan daripada menjejakkan kaki ke stadium berkenaan seumur hidup akibat kekecohan tersebut.

Shah Rukh, 46, yang merupakan pemilik bersama pasukan Liga Perdana Kriket India, Kolkata Knight Riders, didapati membawa sekumpulan remaja termasuk anak perempuannya Suhana turun ke padang Stadiumberkenaan selepas berlangsungnya satu perlawanan pada malam Rabu.

Pengawal-pengawal keselamatan cuba menghalang mereka daripada memasuki padang berkenaan menyebabkan berlakunya pertengkaran selama 10 hingga 15 minit sebelum beliau meninggalkan stadium berkenaan.

Kejadian itu turut dirakamkan oleh jurugambar agensi berita AFP.

"Pihak keselamatan stadium telah menasihatinya supaya segera meninggalkan padang tetapi Shah Rukh Khan sebaliknya cuba mencetuskan pergaduhan," kata Setiausaha Persatuan Kriket Mumbai (MCA) Nitin Dalal.

Menurut Dalal lagi, Shah Rukh Khan dan kumpulannya telah memasuki padang permainan sejam setengah selepas perlawanan tamat kerana ingin bermain kriket dengan kumpulannya itu.

"Para pegawai memaklumkan kepadanya ini bukanlah masa yang sesuai untuk berbuat demikian tetapi malangnya pelakon itu menunjukkan sikap yang tidak sepatutnya malah menggunakan perkataan yang tidak wajardidengar," katanya.

Sehubungan itu, Dalal mengesahkan bahawa pihak MCA telah membuat laporan polis berhubung kejadian itu dan memutuskan untukmengharamkan Shah Rukh daripada menghadiri sebarang perlawanan kriket di Stadium Wankhede pada masa hadapan.

"Kami telah memutuskan untuk tidak membenarkan dia memasuki stadium ini lagi, untuk apa-apa perlawanan kriket pun," kata Bendahari MCA, Ravi Savant.

Tiada ulasan: