Jumaat, 11 Mei 2012

.

.


Ulasan Analisa

Posted: 10 May 2012 07:19 PM PDT

Nizar Jamaluddin Jangan Marah-Marah

Marah sangat timbalan pesuruhjaya Pas Perak, Mohamad Nizar Jamaluddin dengan kajian dibuat Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya (UMCEDEL) Universiti Malaya yang memberi perangkaan menunjukkan Perak akan terus menjadi milik BN dalam pilihan raya ke-13 akan datang. 

Sebagai pemimpin dan bekas MB, beliau tidak sepatutnya memberi sikap negatif dan emostif terhadap kajian itu kandati ia tidak berpihak kepada Pakatan Rakyat. Nizar harus menerima dengan penuh terbuka dengan sikap diplomasi politik yang tinggi.

Carta kajian UMCEDEL menunjukkan BN kuasai Perak.
Cara beliau menerima kajian itu dengan menganggap UM tidak berpijak di bumi nyata menampakkan beliau seorang yang ego dan tidak boleh menerima hakikat kekalahan. Sikap ini nampaknya terbawa-bawa dari kekecewaan beliau untuk terus menjadi MB Perak apabila kerjaaan Pakatan Rakyat disundalkan oleh BN setelah setahun Nizar merasai empuh dan panasnya kerusi MB.

"Saya tidak hirau apa yang dibuat oleh UM, sebab kajian yang kita buat sendiri memihak kepada Pakatan Rakyat, kajian UM ini bagi saya adalah tidak berpijak di bumi yang nyata," demikian katan Nizar seperti mana dilapor Harakahdialy, merendahkan kajian ilmiah dari sebuah universiti.

Dalam kajian yang dikeluarkan beberapa hari lepas, sokongan terhadap BN dan PR di Perak muasir ini berdasarkan kaum, Umcedel memberi perangkaan orang Melayu yang menyokong BN sebanyak 36% berbanding PR sebanyak 30%, orang Cina 35% sokong BN, PR sebanyak 30%. Manakala sokongan India pula kepada BN jauh lebih tinggi berbanding sokongan Melayu dan Cina itu sebanyak 67% berbanding sokongan kepada Pakatan Rakyat hanya 5%. Dengan angka itu menunjukkan Pakatan Rakyat akan gagal merampas kerajaannya yang dicuri itu.

Seharusnya Nizar tidak cemas dengan kajian UMCEDEL itu apa lagi kajian dibuat sendiri Pakatan Rakyat, Perak akan menjadi milik Pakatan. Keputusan menunjukkan BN mengatasi Pakatan Rakyat itu adalah kajian berdasarkan persepsi rakyat (responden) seramai 2,282 orang saja dari lebih 2 juta pengundi di Perak.
Kajian itu juga membatasi beberapa perkara yang ditinjau dari pemikiran responden dan bukan semua perkara turut ditanya. Ada kemungkinan subjek-subjek lain yang jelas berpihak kepada Pakatan Rakyat secara persepsi juga tidak ditanya atas tujuan tertentu (mungkin) dan pengkajian sengaja melontar persoalan-persoalan yang kritikal mengenai Pakatan Rakyat. 
Kalau itulah kebenarannya, maka Nizar dan Pakatan Rakyat harus merasa bangga kerana perselisihan untuk BN menguasai Perak dalam kajian itu tidak banyak tidak sampai 5%. Begitu juga Nizar harus sedar bahawsa masih terdapat 34% Melayu yang belum pasti, 35% Cina yang belum pasti dan 28% India yang belum pasti.

Sekiranya yang belum pasti itu semunya berpihak kepada Pakatan Rakyat angka yang dikeluarkan oleh kajian itu mesti berubah dan ia tentu menyeronokkan Nizar?

Satu perkara boleh dipertikaikan keabsahan kajian itu ianya dibuat sebelum himpunan Bersih 28 April lalu. Jika kajian itu dibuat selepas Bersih mungkin juga persepsi responden akan berubah dan hasilnya juga berganjak.

Jika dilihat secara jujur dan profesional kajian itu boleh membantu Pakatan Rakyat kalau ianya diterima secara terbuka dan secara responsif. Misalnya kenapa kaum India mempercayai BN sampai 67% perlu difikir dan pasti ada sebab-sebab jelas. Pakatan Rakyat masih ada masa untuk memperbetulkan persepsi dikalangan responden  ini agar memihak kepadanya. 

Dengan terus menolak akan kerasionalan kajian itu dan menganggapnya sebagai tidak berpijak dibumi nyata adalah sikap dan pendirian yang salah dan agak sombong enggan menerima teguran dan pandangan  penmgkajian luar yang boleh merugikan diri sendiri. 


Dalam soal ini saya yakin kepada kredibiliti UMCEDEL dalam membuat kajian ia berlaku jujur dan tidak cuba mempengaruhi pengundi dengan hasil kajian mereka. Tentunya UMCEDEL menjaga keutuhan universiti berkenaan kerna ia diperhatin oleh umum.

Saya tidak hairan dengan sikap Nizar Jamaluddin yang pesimis dengan kajian itu. Bagi saya Nizar bukan seorang ahli politik yang matang meskipun dia seorang profesional sebagai akitek yang sudah masak dan mahir.

Sebelum ini pun ada beberapa tindakan politik dan kenyataan politiknya yang tidak memberi suasana kondusif kepada Pakatan Rakyat. Mislanya pendedahan beliau kononnya ada pakatan di kalangan pegawai tinggi tentera untuk mengambil alih kuasa sekiranya Pakatan Rakyat menang dianggap sebagai kenyataan tidak bertanggungjawab dan boleh menjejaskan partinya dengan institusi dan indvidu tertentu dan juga Tentera Diraja Malaysia.

Sungguhpun apa yang didedahkan itu benar ia tidak seharusnya berbuat demikian kalau dilihat dari sudut beliau orang Melayu dan juga pemimpin sebuah parti politik yang sedang cuba untuk berkuasa. Natijah dari tindakan itu beliau kini disiasat oleh polis dan ada kemungkinan boleh dikenakan tindakan dibawah akta hasutan.

Semoga Nizar dapat menenangkan fikiran dan tidak begitu obses untuk kembali menjadi MB Perak sebelum beliau memperkuatkan pertahanan mental dan fizikal. [wm.kl.10:17 am 11/05/12]

Reaksi Pagi

Posted: 10 May 2012 04:37 PM PDT

Lagi Anak Peneroka Konfius

Selepas saya menyiarkan surat Anak Peneroka Papar Sabah yang mempersoalkan proses penyenaraian FGVHB yang dibuat dalam keadaan tergesa-gesa, tidak telus dan seolah-olah ada perkara disembunyikan, beberapa surat yang membawa perasaan sama dikirimkan kepada saya untuk dikongsi perasaam bersama penjenguk blog Merah Tinta.

Intipati surat itu menyatakan rasa tidak puas hati atas penyenaraian FGVB itu dan merasakan peneroka yang menanda tangani untuk pinjaman loan bagi membeli saham seperti tertipu dan bakal menanggung bebanan hutang. Di bawah ini saya siarkan satu lagi surat juga dari anak peneroka yang menamakan dirinya, Akulah 69 Anak Peneroka Juga.

Salam tuan,

Saya telah membaca email Anak Peneroka Papar Sabah yang tuan siarkan. Saya juga anak peneroka yang saya pasti ayah saya tidak menandatangani perjanjian pembelian saham tersebut.

Apa yang saya ingin kongsikan dengan tuan berkenaan nasib pekerja yang bekerja di Felda Plantation (FP) sebagai buruh...mandur dsb. Di kalangan mereka ada yang hampir belasan tahun mengabdikan diri dengan FP dan berharap suatu ketika seekar dua tanah FP itu akan diberikan kepada mereka sebagai bekalan hari pencen.

Mereka setia dengan harapan mereka juga diberikan tanah dan rumah seperti peneroka FELDA. Malangnya, harapan hanya tinggal harapan. Baki 3..4..5 tahun lagi mereka bekerja, bila pencen ke mana mereka hendak pergi. Kuarters yang didiami perlu dikosongkan apabila telah pencen.

Dengan pendapatan seribu.. tak sampai dua ribu sebulan, apa yang mreka dapat apabila pencen. Yang dah ada rumah, adalah tempat berteduh. Yang  belum ada rumah...yang anak masih bersekolah??? Ini adalah keluhan mereka. Pergi bertanya dengan pekerja akta buruh FP, berapa gaji mereka. Taraf mereka sama dengan mat Indon dan Bangla yang ramai di FP. 

Satu lagi tuan, saya pelik... melabur pun belum lagi tetiba RM15,000 sudah diberi kepada peneroka, bini peneroka dan anak peneroka. Belum ada urus niaga 'keuntungan' telah diberi. Tidakkah pelik???

Tidakkah peneroka perasan perkara ini. Pada pandangan saya, RM15,000 diberi itu adalah duit yang dipinjam oleh peneroka untuk beli saham. Diambil sedikit untuk diberi semula pada peneroka. Tidakkah mereka sedar, bahawa RM15,000 itu mereka juga yang perlu bayar berdasarkan perjanjian. Duit itu seolah-olah advance sebagai gula-gula PRU. Untuk beli undi peneroka, bini peneroka dan anak peneroka. Kalau mereka yang tidak tandatangan pinjaman pembelian saham pun dapat juga maknanya untunglah yang tidak tandatangan perjanjian itu.

Pegawai FELDA dan email Anak Peneroka Papar Sabah juga menyatakan bahawa dalam tempoh 6 bulan peneroka digalakkan jual saham ketika saham naik. Saya yakin saham naik, peneroka akan jual. Siapa yang beli?? Selepas dijual, saham makin naik, siapa pulak yang akan untuk lebih besar. Itu kalau saham makin naik. Kalau saham tak naik, siapa yang akan tanggung kerugian???

Silap haribulan, walau dikatakan tanah tidak akan hilang tapi siapa tahu jika peneroka tidak mampu jelaskan hutang piutangnya maka FELDA aka Kerajaan BN akan buat sesuatu supaya tanah itulah juga sebagai gadaian kepada pihak bank atas kegagalan menjelaskan pinjaman. 

Satu lagi, mengapa sebelum Jun. Adakah ada kena mengena dengan pilihanraya? Adakah 'mereka' mengumpul dana untuk pilihanraya?? Saya dihubungi saudara yang bekerja sebagai penjawat awam telah bercerita tentang pinjaman FGVHB ini adalah dana pilihanraya. Dia kata ceritanya daripada bangsa 'itu' sendiri. Betul atau tidak walllahua'lam. 

Akulah 69 Anak Peneroka Juga,
Pahang.

[wm.kl.7:30 am 11/05/12]

Releks Malam

Posted: 10 May 2012 05:43 AM PDT

Calon- Calon Winnable Candidate Umno

Formula dan idea Ha Najib Razak untuk meletakkan calon yang boleh menang (winnable cadidate) demi untuk kelangsungan UBN memerintah negara ini tampaknya merangsangkan. Formula dilontarkan Najib itu bakal mengumpul ramai calon yang boleh menang dan ini dijangka tidak akan menyulitkan Umno untuk memilih calon dalam pilihan raya ke-13 ini. Rasanya Umno sudah pun lebih 90 peratus telah selesai memilih calon.

Misalnya untuk Dun Selising Pasir Puteh Kelantan khabarnya ada enam ahli Umno yang dianggap sebagai winnable candidate di situ. Angka itu membayangkan Umno tidak berdepan dengan masalah calon di situ. Saya rasa apa yang berlaku di Selising itu juga berlaku di tempat-tempat lain, bukan saja di Kentan tetapi di negeri lain juga.

Mungkin juga kerana terlalu banyak calon-calon boleh menang menurut perkiraan Umno itu ia boleh jual calon-calon berkenaan kepada mana-mana parti yang 'kasik' calon - yang kekurangan calon. Mengenai harga mungkin diukur kepada berat atau tinggi calon berkenaan. Kerana soal kredibiliti - layak menang tidak boleh dinilai kerana semua layak menang?

Dalam pada itu khabarnya calon boleh menang ini bukan saja terhad kepada ahli Umno atau kepimpinan peringkat bahagian negeri dan nasional. Tetapi ia juga terbuka kepada tokoh-tokoh di luar Umno juga. Tindakan Najib ini tidak mengambil calon di kalangan ahli Umno yang sudah lama bergelumang dengan parti Melayu itu dikira sebagai formula baru.

Melihat kepada kegalakan beberapa orang di luar Umno yang boleh dipertimbangkan menjadi calon kerana mereka layak yang kini sedang giat menunjukkan kehebatan dan kerajinan mereka khasnya membela Umno dan menyerang lawan Umno.

Apakah mereka ini terpanggil dengan formula Najib itu, yang mahu mengambil calon yang boleh menang. Beberapa orang yang saya suluh layak menjadi calon (vinnable candidate) ialah dua orang bekas Ketua Polis Negara, Hanif Omar dan Rahim Mohd Noor.

Kesungguhan Hanif yang mengkritik himpunan Bersih sehinggakan katanya dia ada bukti Bersih diserapi komunis adalah pembelaan besar buat Bersih. Pembelaan dan kritikan Hanif itu meneggelamkan kritikan pimpinan tertinggi Umno peringkat MT. Zahid Hamidi, Shafei Bedal, eh Afdal, tidak mengkritik sehebat Hanif Omar terhadap Bersih.

Begitu juga dengan ahli MT lain dan Menteri Besar seperti Zambry Abdul Kader, Mat Said Terengganu, Abdul Ghani Othman, Adnan Yaacob dan lain-lain seakan-akan tidak berbunyi mulut dan ada idea untuk mengkritik Bersih.

Tetapi Hanif dan Rahim Nor... oiii bukan main lagi. Rahim Nor pula sampai dilaporkan mengatakan Nik Aziz sebagai bapak kafir kerana marah MB Kelantan itu mengeluarkan arahan supaya wajib hadir himpunan Bersih kepada ahli-ahlinya.

Selain mereka berdua, dua lagi calon winnable yang boleh dipertimbangkan oleh Najib. Mereka ialah Pengerusi SPR Aziz Yusuf dan timbalannya Wan Omar Wan Ahmad. Mereka ini juga bekerja keras untuk memastikan Umno menang. Mereka melakukan apa saja tanpa mempedulikan apa yang dunia ludah kepadanya kerana kesanggupan mereka melanggar kewibawaan yang seharusnya mereka pertahankan sebagai ketua kepada badan bebas.

Lagi pun mereka berdua khabarnya sudah lama menjadi ahli Umno. Mungkin setelah Najib membuka formula itu, nak ambil calon layak maka mereka semakin menggiatkan usaha membantu Umno menerusi suruhanjaya itu. Mana tahu kalau-kalau ada rezeki boleh menang dan dilantik senator kalau kalah.

Oh hampir terlupa ada beberapa orang yang boleh diambil sebagai calon kerana mereka berkerja menyokong Umno dan membelasah oposisi. Mufti Perak, Harussani Zakaria juga boleh dipertimbangkan. Sekiranya Umno mengira pengaruh Pas makin meluas di Perak, mungkin Harussani boleh diuar-uarkan akan dilantik menjadi MB Perak. Harussani tidak berhenti membela Umno selepas beliau gagal untuk menghubungi kerjasama Umno dengan Pas.

Seorang lagi juga boleh dipertimbangkan untuk diambil menjadi calon Umno ialah Datuk Bandar Kuala Lumpur, lupa nama... kalau tidak silap Puad. Puad bukan main lagi masa pre-Bersih, himpunan pelajar di Dataran Merdeka menunjukkan taring dan bidang kuasanya. Setiap malam mukanya keluar dalam tv. Tetapi sayang selepas Bersih selesai, suaranya hilang terus dibawa arus sungai Gombak dan Sungai Kelang.

Itulah calon-calon luar dari Umno yang layak untuk dipilih sebagai calon Umno pada PRU-13 ini. Kita akan cuba tilik-tilik dan tinjau kalau-kalau ada lagi silah kemukakan nama kepada; Presiden Umno, Ibupejabat Umno, Menara Tun Hussein, Jalan Ismail, Kuala Lumpur. Up Teaku Adnan Mansor. [wm.kl.8:32 pm 10/05/12]

Reaksi Isu

Posted: 10 May 2012 04:32 AM PDT

Siapa Lidah Bercabang Mengatakan Nik Aziz "Bapak Kafir?"


Bekas ketua polis negara Rahim Noor yang telah bertindak ganas dan diluar perikemanusiaan dan tatacara kepolisan semasa menjawat jawatan itu dengan menumbuk mata Anwar Ibrahim sampai lebam menafikan yang beliau telah menuduh atau menggelarkan Menteri Besar Kelantan sebagai "bapak kafir" atau "Nik Aziz is father of kafir" seperti mana dilaporkan The New Straits Time pada 8 Mei lalu.

Nik Abdul Aziz Nik Mat
Kata Rahim apa yang beliau katakan hanya sikap para pemimpin Pas termasuk Nik Aziz dan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang yang menggunakan hujah agama untuk melawan Umno. Betulkah itu yang Rahim kata dan macam mana kalau itu yang keluar dari mulutnya, lain yang ditulis?

Apakah Rahim sudah mulai merasa panas dengan cemuhan dan marah orang ramai kepada beliau ekoran laporan berkenaan. Sejak NST melaporkan Rahim berkata begitu, rasanya sudah puluh ribu orang menyumpah dan mengeji Rahim Nor kerana tidak sepatutnya dia menyifatkan Nik Aziz sebagai bapak kafir.

Nik Aziz bukan lawan Rahim kalau pun Rahim ingin mendapat award atau pun apa-apa imbuhan dari kerajaan UBN kerana turut melayak dan menyerang Nik Aziz. Tidak payah lawan Nik Aziz dengan kata-kata cacian, kejian dan persendaan beliau tidak akan kalah. Nik Aziz mungkin boleh kalah kalau beliau dilawan dengan hujah dari Quran dan Hadith.

Pelik laporan yang jelek terhadap Nik Aziz itu juga turut dinafikan oleh wartawan yang menulis (diletakkan namanya) pada tulisan itu, iaitu Rahmah Ghazali. Tulisan itu memakai dua nama (byline) Rahmah dan Lim Poh Lian.

Rahmah menerusi Twitternya dikatakan telah menafikan yang beliau membuat laporan itu dan hanya menulis laporan dari memetik kenyataan Mahfuz Omar yang dimasukkan di kaki berita berkenaan saja. Ertinya Rahmah tidak tahu menahu dengan kenyataan Rahim itu.

Jelas si penumbuk itu, (Rahim) kenyataan itu dipetik hasil dari temubual beliau dengan wartawan menerusi telefon. Beliau tidak menyebut siapakah wartawan berkenaan apakah Lim Poh Lim, atau Lim Poh Lim hanya tulisan kenyataan Rahim kerana disuruh oleh pihak lain.

Biasa berlaku dalam dunia surat khabar, bos akan menyuruh mana-mana wartawan menulis bahan atau pun maklumat yang diperolehi kerana kesibukan ataupun untuk mengelak timbul implikasi kerana jika timbul implikasi penulis yang dicatat namanya akan dipertanggungjawabkan.

Rahim juga mengaku dia tidak pernah mengatakan Nik Aziz adalah political animal sebaliknya istilah yang beliau gunakan adalah 'political creature' - politik haiwan hidup. Sebenarnya animal politik sama dengan political creature.

Persoalan sekarang ini kalau bukan Rahim yang dilaporkan berkata demikian dan Rahmah yang namanya diletakkan di situ sebagai pelapor juga menafikan, siapakah yang pandai-pandai membubuh perkataan itu? Disebabkan berita itu ditulis oleh dua orang, seorang lagi Lim Poh Lim, besar kemungkinan perkataan itu ditulis oleh Lim Poh Lim. Kita berharap Lim Poh Lim akan membuat penjelasan kalau didiamkan orang ramai akan menganggap dia yang tulis.

Boleh jadi juga wartawan berkenaan tidak menulis perkataan itu, (bapa kafir) tetapi ia pandai-pandai penyunting akhbar berkenaan yang mengawal laman berita berkenaan yang tokok tambahnya untuk menimbulkan sensasi. Pun begitu kalau ia menulis demikian dari manakah asasnya? Kalau hendak dikatakan tersilap terjemahan, ia tentu juga ada asasnya dari perkataan atau maksud apa?

Politikal creature yang disebut Rahim Nor itu juah larinya dengan maksud yang diguna oleh akhbar berkenaan, iaitu bapak kafir.
Ada baiknya untuk memastikan siapa punya angkara menuduh Nik Aziz sebagai bapa kafir itu, MB Kelantan itu wajar menyamannya dan tidak akan memaaf sehingga orang terbabit di bawa ke mahkamah. Sebelum ini Nik Aziz banyak memaafkan orang yang memburukkanya.

Dia juga pernah memaafkan Utusan Malaysia yang memfitnahnya dengan menarik balik cadangan saman. Sikap Tok Guru yang pemaaf begitulah menyebabkan media massa khasnya MPB tanpa berfikir panjang memfitnah dan menghina beliau seperti bapak kafir dan sebagainya itu.

Dalam hal ini kalau Nik Aziz meneruskan cadangan menyaman NST dan Rahim Nor bukan tujuan mengharapkan mendapat wang kerana pampasan ekoran kata-kata itu memalu dan merosakkan imejnya tetapi hanya untuk tahu siapa yang lidahnya sama dengan lidah syaitan menyifatkan Tokguruku sebagai "bapak kafir" itu.

Dalam kes ini tiga orang suspek sudah pun dikenal pasti kerana mereka terlibat secara langsung dengan berita berkenaan, Rahim Noor, Rahmah Ghazali dan Lim Poh Lim. Mungkin dua lagi saya boleh agak-agakkan mereka ialah penyunting atau pengarang akhbar berkenaan sendiri. [wm.kl.7:25 pm 10/05/12]

Tiada ulasan: