Nuffnang

Pengikut

Bila Harimau Sudah Menaip...

sumber :-

Bila Harimau Sudah Menaip...


Hari Ibu amalan Kafir

Posted: 12 May 2012 10:27 PM PDT

Artikel No. 1:
Sejarah hari ibu telah dikenalpasti sebagai perayaan musim bunga orang-orang Greece, sebagai penghormatan terhadap Rhea, ibu kepada tuhan mereka. Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai "Mothering Sunday". Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent. {baca selanjutnya di sini}
Artikel No.2:
Oleh sebab itu di dalam konteks Hari Ibu ini, kita juga harus menilainya sama seperti kita menilai Valentine Day yang ada kaitan dengan urusan agama. Tahukah kita semua baik anak-anak yang terlalu ghairah utk mengucapkan ucapan ini dan si ibu yang terlalu bersedih jika si anak tidak menungkapkan ucapan ini? Dari manakah asal usulnya ucapan ini? Adakah ia ada kaitan dengan agama?
Satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac.Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini. {bacaan selanjutnya di sini}

Bagi aku, jika kalian melaksanakan tanggungjawab sebagai anak setiap hari dan setiap masa, maka tiada sedikitpun kekesalan jika tidak menyambut Hari Ibu ciptaan kafir ini.

Cuma anak yang berdosa dan lupa tanggungjawab sahaja yang akan "mengqada" tanggungjawab tersebut pada hari perayaan kafir ini.

Cukup sayang tatkala ILMUAN UMNO bersusah-payah menyampaikan risalah Islam, Sang Perdana Menteri yang kita sayangi pula mengucapkan Selamat Hari Ibu satu muka surat penuh di Mingguan Malaysia pada hari ini.

Sayang...cukup sayang.

nota kaki: blog ini pernah menyambutnya pada 2009 dan 2010...Nauzubillah..Astaghfirullah.

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT