Khamis, 31 Mei 2012

Biaqpila

Biaqpila


Stadium Darul Aman sedia terima peserta Himpunan Hijau

Posted: 31 May 2012 03:00 PM PDT


ALOR SETAR: Stadium Darul Aman dekat sini mula dipersiapkan untuk menerima lebih 100,000 peserta Himpunan Hijau Menuju Putrajaya esok.

Para peniaga mula memenuhi perkarangan stadium ini dengan pelbagai jenis bahan perniagaan.

Namun bahan yang paling menarik adalah bendera kecil PAS dan juga Jalur Gemilang.

Menurut peniaga bendera ini, mereka diminta pihak penganjur untuk menjual bendera ini untuk membolehkan peserta perhimpunan ini mengibarkan kedua-dua bendera dalam perhimpunan ini.

"Kami telah membekalkan 5000 bendera PAS dan 5000 Jalur Gemilang untuk pihak penganjur dan selebihnya kami akan jual kepada para peserta," kata seorang pembekal bendera ini.

Bendera ini dijual antara RM5 ke RM10 setiap satu dan jika dibeli secara pukal akan mendapat harga yang lebih baik.

Memandang ini adalah himpunan hijau, baju-baju berwarna hijau turut dijual di perkarangan stadium ini.

Himpunan ini akan bermula pagi esok dengan amanat Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kepada semua perwakilan PAS dari seluruh negara.

Ia akan diadakan di Markas PAS Kota Sarang Semut bermula jam 9 pagi esok.

Himpunan Hijau pula akan bermula jam 4.30 petang di Stadium Darul Aman dengan Penceramah selebriti Ustaz Azhar Idrus dan Bob Lokman.

Sola Hajat dan Munajat pula akan diadakan selepas solat Maghrib manakala ceramah perdana akan bermula jam 9 malam.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali memaklumkan beberapa kejutan akan berlaku dalam majlis itu.



HD


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Ratah adik angkat umur 14 tahun hingga hamil

Posted: 31 May 2012 09:46 AM PDT


Gambar Hiasan
SUBANG JAYA: Seorang lelaki tergamak meratah tubuh adik angkatnya yang masih di bawah umur sehingga gadis terbabit yang masih bersekolah hamil lapan bulan menyebabkan keluarga mangsa membuat laporan polis, kelmarin. Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, gadis berusia 14 tahun itu dirogol suspek berusia 25 tahun pada Ogos tahun lalu di rumahnya di Kampung Tengah, Batu 14, Puchong, dekat sini. Menurutnya, siasatan mendapati walaupun kejadian berlaku sekali, tetapi gadis terbabit hamil.

Mangsa tidak memberitahu perkara itu kepada sesiapa termasuk keluarganya kerana bimbang dimarahi. "Suspek yang tinggal di Batu 13, Puchong, anak angkat kepada keluarga mangsa dan dia sering datang ke rumah mangsa termasuk bermalam di situ. "Ini menyebabkan keluarga mangsa tidak mengesyaki perbuatan terkutuk dilakukan lelaki terbabit dan suspek merogol mangsa pada waktu malam ketika tiada sesiapa di rumah," katanya. Katanya, kejadian disedari keluarga mangsa selepas melihat perut gadis itu yang semakin membesar di samping perubahan sikapnya.

"Mangsa menceritakan kejadian rogol itu selepas dia tidak dapat berselindung dan keluarganya membuat laporan polis. "Suspek terbabit yang baru melangsungkan perkahwinan dua bulan lalu kini diburu polis dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan," katanya.

kachipemas


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Syarikat pertahanan Perancis didakwa 'beli' dokumen sulit

Posted: 30 May 2012 06:33 PM PDT


Suatu dokumen yang sangat sulit - penilaian Tentera Laut Malaysia terhadap kapal selam kelas Scorpene yang akan dibeli oleh kerajaan - didakwa telah "dibeli" oleh sebuah syarikat pertahanan Perancis.

NONEPeguam Perancis, Joseph Breham, yang mewakili NGO hak asasi
manusia, Suaram, mendakwa syarikat berkenaan didakwa membayar 36 juta euro (RM142 juta) kepada Terasasi (Hong Kong) Ltd, kononnya untuk kerja-kerja "kejuruteraan komersial".

Breham (kanan) berkata hakim siasatan Perancis yang menyiasat kes yang difailkan oleh Suaram terhadap syarikat pembuat kapal Perancis, DCNS, atas dakwaan rasuah, mahu tahu tujuan bayaran tersebut dan meminta laporan transaksi kewangan daripada syarikat berkenaan.

"Mereka (para hakim siasatan) telah diberi maklumat yang sudah sedia ada dalam Internet dan akhbar, kecuali dokumen yang ini," dakwa Breham dalam satu sidang akhbar di Bangkok semalam.

"Ia adalah dokumen rahsia oleh Tentera Laut Malaysia - satu penilaian untuk tempahan kapal selam berkenaan, yang merupakan laporan yang sangat sulit," katanya kepada wartawan di Kelab Wartawan Asing Thailand.


MK


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

Tiada ulasan: