Khamis, 19 April 2012

SIASAH

SIASAH


PAS, Umno bersaing bantu Bob Kuman

Posted: 18 Apr 2012 05:22 PM PDT

Kedua-dua parti politik utama Melayu, PAS dan Umno kini kelihatan bersaing dalam menawarkan bantuan kepada artis Bob Kuman.

Media PAS melaporkan lawatan dan pemberian bantuan oleh presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, dan pada masa sama, pemuda Umno turut memberi bantuan kepada selebriti berkenaan.

Perkembangan ini menegaskan lagi perhatian terhadap golongan seni dan kaitannya dengan politik kepartian di negara ini, yang meningkat menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan datang.

Kedua-dua PAS dan Umno sejak kebelakangan ini bersaing untuk mendapatkan nilai positif daripada hubungan dan kaitan dengan budaya popular, yang paling mudah diperhatikan ialah kaitan penggiat budaya popular dengan parti masing-masing.

Laporan pemberian bantuan itu mampu untuk menimbulkan dan menambahkan lagi kesan imej positif untuk parti yang terlibat.

Harakahdaily misalnya menerbitkan berita yang menumpuan pada aspek emosi pertemuan Bob dengan presiden PAS, dan memuatkan petikan kata-kata Bob, "Rupa Tok Guru macam arwah ayah saya."

Berita mengenai penderitaan Bob Kuman mendapat perhatian sejak beberapa hari lalu melalui laporan di blog dan media lain.

Tiada ulasan: