Ahad, 15 April 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Live! TS Kadir Sedang Berucap Bersama TG Presiden PAS

Posted: 15 Apr 2012 08:19 AM PDT

http://desmond.yfrog.com/Himg876/scaled.php?tn=0&server=876&filename=4pxlp.jpg&xsize=640&ysize=640

Tan Seri Kadir sedang berucap dipentas Pas bersama Presiden Pas dKupang Baling.

Allahuakhbar!

Apabila Puak Umno Berlakon Menjadi Orang Asli?

Posted: 15 Apr 2012 08:05 AM PDT

http://media1-cdn.malaysiakini.com/460/868e1615f47eaeb6226ba412cffa8b39.JPG

Kira-kira 300 Orang Asli berhimpun di pejabat menteri besar Kelantan di Kota Bharu bagi membantah tindakan kerajaan negeri yang didakwa terus berdiam diri terhadap pengambilan tanah adat mereka.

Berkumpul seawal jam 9 pagi, Orang Asli Temiar daripada 26 kampung berkumpul sambil membawa pelbagai kain rentang yang mendakwa mereka menderita dan mendakwa kerajaan negeri menipu.

Orang Asli protest KelantanMereka mendakwa kerajaan PAS mengeluarkan lesen pembalakan di tanah nenek moyang mereka dan menjalankan projek pertanian negeri Ladang Rakyat di situ.

Bantahan hari ini yang ketiga bagi menyatakan perasaan tidak puas hati mereka.

Dalam bantahan pada 8 Januari lalu, lapan orang Temiar di Gua Musang ditangkap selepas cuba mengadakan sekatan bagi menghalang pembalak memasuki kampung mereka.

ADMIN: Pihak kami mendapat maklumat, ada sebahagian dari mereka adalah penyokong umno. siap ada galaxy note, iphone dan banyak lagi. Muka umno yang ada kat situ pun rakyat dah kenal dan cam.

Honda Accord Termahal Di Malaysia Untuk Dijual 8 Juta

Posted: 15 Apr 2012 07:39 AM PDT

http://4.bp.blogspot.com/-5jtiUOnIOhU/T4o5DEKgDgI/AAAAAAAAEPE/Z4qFtc-hhuA/s640/hondaaccordcarsforsalek.jpg

Giler la beb! Lu jual apa ni sampai......

Bapa DAFI Penipu Rakyat Malaysia?

Posted: 15 Apr 2012 07:03 AM PDT

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/579451_410561098956770_100000086506684_1680365_486600136_n.jpg

Petrol dinegara kita ada dua gred....RON97 dan RON95....harga RON97 ditentukan oleh pasaran yang diapungkan tanpa subsidi RM2.90sen seliter....harga RON95 yang kini disubsidikan RM1.09sen sepertimana yang dikatakan oleh bapa Dafi, Ismail Sabri Yaakob, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi, berharga RM1.90sen seliter... bermakna jika tidak disubsidi harga petrol RON95 gred yang lebih rendah dari RON97 ialah RM2.99sen seliter....NAMPAK SANGAT PENIPU MENTERI UMNO NI WEI!!!!!!!!.....


Kerajaan Tiada Hasrat Naik Harga RON95 - Ismail Sabri

BERA: Kerajaan tidak berhasrat menaikkan harga atau memberhentikan pemberian subsidi minyak petrol RON95 walaupun harga minyak mentah semakin meningkat di pasaran dunia.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, jika langkah itu diambil, sekali gus akan menyebabkan harga barangan keperluan seperti gula, tepung, minyak masak dan lain-lain akan naik secara mendadak.

"Minyak petrol merupakan keperluan utama dan jika kerajaan menaikkan harga sudah tentu peniaga akan menaikkan harga barangan tersebut dan ini akan membebankan rakyat.

Justeru itu, kerajaan mengambil keputusan untuk tidak menaikkan harga minyak walaupun harganya semakin meningkat di pasaran dunia, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Perjumpaan dengan petugas Jalinan Rakyat (JR) UMNO Bahagian Bera di sini, Ahad.

Mengulas lanjut, beliau berkata, jika dibandingkan harga minyak petrol RO N95 di negara ini dengan negara jiran serantau, ia jauh lebih murah iaitu RM 1.90 seliter, selepas kerajaan menanggung subsidi sebanyak RM1.09 sen seliter.

Katanya, di Thailand minyak petrol dijual RM4.71 sen (seliter), Filipina RM5.85 sen, Singapura RM5.48 dan Indonesia RM3.08 sen.

Ismail Sabri bagaimanapun tidak dapat meramalkan bila harga minyak petrol akan turun kerana ia bergantung dengan ekonomi global.

Dalam pada itu, beliau memberi amaran tindakan tegas akan diambil mengikut Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010, terhadap peniaga yang menaikkan harga barangan secara melampau.

"Tahun lepas lebih 100 peniaga restoran telah dikenakan tindakan di bawah akta tersebut apabila didapati mengaut keuntungan dengan mengenakan harga tidak munasabah apabila mengenakan bayaran antara 50 sen hingga RM1 untuk segelas air kosong.

"Susulan itu tiada lagi peniaga yang mengenakan harga yang tidak munasabah kepada pelanggan dan harga air kosong segelas hanya dikenakan kurang daripada RM0.50," katanya. BERNAMA

Jangan percaya FAM mahu hukum Kelantan

Posted: 15 Apr 2012 06:54 AM PDT

http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.9010.1322703180!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpg

MOHD FAHMI SALLEH


TAN Sri Annuar Musa, yang digantung selama 30 bulan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), meminta semua pihak khususnya penyokong pasukan Kelantan agar tidak mempercayai khabar angin kononnya badan induk itu mahu memotong lima mata dan hukum lima perlawanan ke atas The Red Warriors.

Dipetik dari laman sosial Facebooknya hari ini, Annuar berkata, khabar angin itu hanya akan memburukkan lagi keadaan dan berharap penyokong tidak melakukan apa-apa perbuatan yang menyalahi undang-undang.

"Kita menentang penyalahgunaan peraturan dan semua bentuk ketidakadilan. Oleh itu, lakukan semua perkara dengan tertib dan istiqamah tetapi dalam keadaan berani dan tegas mengikut saluran dan peraturan yang betul," katanya.

Dalam perlawanan Liga Super semalam, Kelantan seri satu gol dengan T-Team. Hasil 13 perlawanan, Kelantan telah mengumpulkan 28 mata setakat ini.

Pandangan Annuar ini menyusul tulisan beberapa laman sosial heboh memperkatakan Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) bakal dikenakan potongan lima mata oleh FAM ekoran dakwaan tindakan penyokongnya membakar patung Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad di Stadium Sultan Muhammad Ke IV petang, semalam.

Tulisan-tulisan itu juga mendakwa Kelantan juga akan berdepan tindakan tidak boleh beraksi di Kota Bharu selama lima perlawanan jika hukuman diputuskan.

Perkembangan ini muncul ketika Annuar, Presiden Kafa, dikenakan hukuman gantung selama 30 bulan berkuat kuasa 4 April lalu.

Jawatankuasa Tatatertib sebulat suara memutuskan Annuar bersalah atas dua tuduhan.

Pertuduhan pertama dikenakan hukuman penggantungan dua tahun manakala pertuduhan kedua untuk tempoh enam bulan.

Beliau berkata, dua penggantungan itu tidak dilaksanakan serentak atas alasan ia membabitkan dua kesalahan berbeza.

Ekoran keputusan itu, secara dasar Annuar tidak dibenarkan terbabit dalam aktiviti sukan bola sepak di negara ini sama ada di peringkat kebangsaan mahu pun di peringkat negeri.

Bagi pertuduhan pertama, ia membabitkan kesalahan mengeluarkan kenyataan media, manakala pertuduhan kedua membabitkan pelanggaran titah Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Ahmad Shah.

Annuar juga Timbalan Presiden FAM.

Salah Sorang Menteri Otak Letak Kat Lutut

Posted: 15 Apr 2012 04:21 AM PDT

Hishammuddin: Suruhanjaya cara terbaik siasat dakwaan pembangkang hina raja

KLUANG - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bersetuju agar sebuah suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan beberapa pemimpin pembangkang mempersendakan raja-raja Melayu ketika istiadat pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-14 baru-baru ini.

Naib Presiden Umno ini berkata, penubuhan itu wajar bagi memastikan duduk sebenar dakwaan tersebut memandangkan "tuan punya badan" menafikan.

"Kalau kita siasat sendiri, mereka kata tidak adil. Tidak ada sebab mengapa suruhanjaya tidak boleh diadakan kalau itu dapat meyakinkan orang ramai bahawa institusi raja perlu dihormati," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan seorang lagi Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam.

Hari ini, enam badan bukan kerajaan (NGO) di sekitar kawasan Parit Bunga, mukim Kesang, Ledang mendesak Kementerian Dalam Negeri bertindak tegas ke atas pengendali sebuah laman blog yang menghina Yang di-Pertuan Agong, Khamis lepas.
Anggota Jawatankuasa Persatuan Silat Kebangsaan (Pesaka) Johor, Abdul Kadir Laham yang mewakili kumpulan itu, berkata mereka mahu kerajaan melucutkan kewarganegaraan jika individu yang terlibat rakyat Malaysia.

"Tindakan ini wajar kerana biadap terhadap Yang di-Pertuan Agong," katanya yang ditemui selepas membuat laporan polis berhubung perkara itu di sini.

Antara NGO terbabit ialah Pesaka daerah Ledang, kumpulan ronda sukarela Kawasan Rukun Tetangga Parit Bunga dan Persatuan Peniaga-peniaga Kecil Melayu Daerah Ledang.

Dalam pada itu, Hishammuddin berkata, undang-undang baru bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak akan menghadkan kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menjamin keselamatan negara dan ketenteraman awam.

Dipetik Bernama katanya, PDRM berpuas hati mengenainya dan yakin dapat melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik.

"Sememangnya akta baru itu tidak boleh dibentang sekiranya polis sebagai 'end user' yang memastikan keselamatan negara sendiri tidak selesa dengan akta baru berkenaan. Jadi saya bagi jaminan hari ini, PDRM maklumkan apa yang akan dibentang
oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak esok, mereka (PDRM) yakin mereka dapat jamin keselamatan dan ketenteraman awam," katanya.

Beliau berkata Kabinet juga bersetuju untuk memperkasakan PDRM bagi meningkatkan keupayaan pasukan daripada segi menjalankan siasatan, perundangan, risikan, pemantauan dan hubungan dua hala dengan negara jiran.

"Saya hendak beritahu bahawa perbincangan mengenai undang-undang menggantikan ISA ini telah dibuat dengan dengan pihak berkepentingan seperti Suhakam, Majlis Peguam dan badan bukan kerajaan sejak tahun 2009 yang mengambil kira beberapa perkara termasuk tempoh tahanan," tegasnya.

Mahathir: ‘Masa sudah sesuai’ bagi Najib panggil PRU13

Posted: 15 Apr 2012 01:48 AM PDT

SINTOK - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berpendapat bahawa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) wajar diadakan dalam masa terdekat memandangkan sokongan rakyat terhadap kerajaan sekarang berada pada tahap yang baik.

Beliau berkata, ini memandangkan tempoh masa yang tinggal sudah tidak lama lagi iaitu menjelang pertengahan tahun depan.

Mandat kerajaan sekarang akan berakhir pada April tahun depan.

"Saya fikir takkan lama lagi dah sebab dah tak ada masa, cuma setakat pertengahan tahun depan saja. Kalau rakyat beri sokongan yang baik, masa itu adalah pilihan raya.

"Bila kita nampak boleh menang, bolehlah diadakan pilihan raya. Kita ikut sistem British, dalam sistem British bila Parlimen tamat, pilihan raya diadakan," katanya pada sidang media selepas sambutan Hari Pengasasan Ke-28 Universiti Utara Malaysia (UUM), di sini, hari ini.

Beliau berkata, melalui sistem berkenaan ia memberi peluang kepada kerajaan yang memerintah untuk menilai tahap populariti dan sekiranya merasakan diri mereka boleh menang, maka pilihan raya akan diadakan.

"Sekarang pun nampak bagus juga (untuk diadakan pilihan raya)," katanya ketika diminta pendapat mengenai tarikh sesuai diadakan pilihan raya. – Bernama

Isu 22 tahun tanpa CF: MB Pahang Adnan Yaakob kurang ajar, herdik penduduk

Posted: 14 Apr 2012 10:33 PM PDT

TEMERLOH: Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob (gambar kiri) bertindak kurang ajar terhadap seorang penduduk yang mengemukakan persoalan berkaitan sijil layak menduduki rumah (CF).

L Ramasamy yang menghuni rumah pangsa kos rendah di Taman Sri Kemuning selama 22 tahun berkata kejadian itu berlaku dua minggu lalu.

"MB memang bersikap kurang ajar. Kami tidak tahu harga rumah pangsa kos rendah.

"Pada peringkat awal MBSB (Malaysia Building Society Bhd) dakwa harga rumah adalah RM18,000, kemudian kata RM25,000," kata beliau.

Isu CF

Justeru itu, dalam perjumpaan melibatkan 200 penduduk, MBSB dan Adnan, Ramasamy bertanya mengenai CF.

Pertemuan di dewan Pejabat RELA bertujuan untuk menyelesaikan masalah perumahan khususnya berhubung bayaran kepada MBSB dan harga rumah.

Dalam ucapannya, Adnan berulangkali meminta penduduk membuat bayaran kos perumahan tanpa menyebut harganya.

"Selepas ucapan MB ada sesi dialog dan soal jawab lalu saya bertanya sama ada CF sudah diperolehi.

"Selama 22 tahun isu CF belum selesai dan bagaimana mahu bayar jika CF tidak ada?

Bayar dulu

"MB jawab bayar dulu duit rumah dan kemudian bincang tentang CF.

"Saya tanya lagi sebenarnya CF lulus atau tidak dan MB menjawab isu CF tidak timbul kerana yang lebih penting ialah bayaran perlu dibuat.

"Saya tak puas hati dengan jawapan MB kerana lebih 22 tahun CF perumahan kami tak dapat tetapi saya terus diam dan ambil keputusan untuk balik sahaja.

Apabila Ramasamy keluar, MB bertindak memanggilnya masuk kembali dengan menggunakan alat pembesar suara.

"Dengan kasar dan bersuara kuat menggunakan pembesar suara MB bertempik: Awak orang PKR, pergilah minta (rumah) dengan (Datuk Seri) Anwar Ibrahim."

MB marah

"Saya jawab kenapa cakap macam itu sebab Pahang di bawah perintah BN bukannya PKR, bukannya tanggungjawab Anwar tetapi MB dan kalau Anwar mesti tolong orang susah," kata Ramasamy.

MB marah lalu merapatkan pembesar suara kepada Ramasamy (gambar kanan) sambil bertanya dengan suara kasar sebab Ramasamy menjadi ahli PKR.

"Saya jawab 21 tahun saya sokong BN tetapi saya tak dapat apa-apa.

"Saya beritahu, BN tak tolong orang susah dan masyarakat India makin tertindas sebab itu saya masuk PKR… kerana saya sayangkan negeri saya.

"Saya anak jati Pahang tetapi satu inci tanah pun saya tak ada," ceritanya.

Dipujuk keluar PKR

Ramasamy ialah seorang ahli jawatan kuasa cabang PKR Temerloh.

Ramasamy mendakwa bahawa exco negeri dan ketua bahagian Umno Temerloh Datuk Sharkar Shamsudin kemudian berjumpa dengannya.

"Sharkar pujuk saya keluar PKR dengan janji untuk tolong saya selesaikan masalah perumahan ini dan akan bawa saya jumpa MB," kata Ramasamy yang menolak tawaran tersebut.

Ramasamy turut menyelar tindakan Adnan yang dianggap tidak profesional.

"Sepatutnya MB selesaikan masalah rakyat bukannya marah-marah dan cakap merapu. Saya juga kesal dengan perangai MB yang merapu dan langsung tidak profesional seperti itu."

Ini bukan kes pertama di mana Adnan melepaskan rasa marah di khayalak umum.

Pada bulan lepas, dua wartawan diherdik Adnan.

Sebuah NGO yang bernama Tukar turut ditubuhkan rakyat yang mahu Adnan disarakan dari persada politik ekoran tindakannya yang memarahi rakyat di khayalak ramai.

Sumber: Freemalaysiatoday.com

Tiada ulasan: