Rabu, 4 April 2012

.

.


Menjangkau Alam Fikir

Posted: 03 Apr 2012 08:13 PM PDT

Ibu Segala Himpunan
Bersih 3.0 Ibu Segala Himpunan

Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih) akan meneruskan himpunan awam bagi menuntut proses pilihan raya bersih dan adil di negara ini. Himpunan itu dijangka diadakan pada 28 April ini venuenya di Dataran Merdeka, waktunya jam 2:00 petang. Tarikh itu juga khabarnya serta dengan Himpunan Hijau 3.

Ada sedikit kelainan dalam himpunan Bersih 3;0 bertema Duduk dan Bantah kali ini di mana tiada perarakan tetapi berhimnpun beramai-ramai di Dataran Merdeka. Tidak dapat dipasikan apakah himpunan itu akan membawa kepada himpunan berterusan hingga menjelang tengah malam beberapa hari.

Sasterawan Negara Pak Samad Said akan mengepalai himpunan Bersih 0: 3 kali ini. Sebanyak 84 buah Ngo akan bergabung tenaga membuat desakan itu. Samad menjangkakan himpunan itu akan melibatkan 500,000 peserta. Wah kalau ini menjadikan kenyataan negara bakal mencatat sejarah baru dan ia ujian kepada Akta Perhimpunan Aman yang diluluskan oleh parlimen baru-baru ini.

Sejauh mana akta itu akan berdiri atas prinsip undang-undang ataupun akta Perhimpunan Aman itu bakal menjadi satu sejarah baru pulak.

Bersih menuntut lapan perkara utama dipenuhi oleh kerajaan bagi memastikan pilihan raya di negara ini berjalan dengan aman, bersi dan adil sesuai dengan prinsip dan paksi demokrasi.

* Bersihkan senarai undi. *Memreformasikan undi pos. *Guna dakwat kekal. *Akses media bebas dan adil. *Kukuhkan institusi awam. *Hentikan rasuah. *Hentikan politik kotor.

Itulah lapan tuntutan yang dituntut oleh Bersih tetapi ia tampak sukar dan liat untuk dipenuhi oleh kerajaan. Kenapa kerajaan begitu liat untuk memenuhi tuntutan itu? Di sinilah menimbulkan tanda tanya dan tanggapan negatif kenapa ke lapan-lalan subjek itu dikekalkan. Apakah kerana ia memberi keuntungan dan demi kepentingan parti yang memerintah.

Memanglah dari satu sisi himpunan begitu tidak berapa kondusif untuk negara kerana akan memberi persepsi kepada dunia luar bahawa keadaan demokrasi kita berkecamukan. Tanggapan kepada demokrasi memberi gambaran politik kita tidak stabil. Ketidakstabilan poltiik pula menyebabkan wujud implikasi lain, pelabor tidak berapa berminat untuk datang melabor ke negara ini.

Ketiadaan pelabor menyebabkan pendapatan negara berkurangan. Sebagai sebuah negara sedang membangun seperti Malaysia kita memerlukan hubungan dagangan dengan dunia luar. Bantuan pelaboran untuk membuka industri dan menanam modal adalah (subjek) asas untuk negara ini berkembang maju. Dan untuk memanggil mereka ianya memerlukan kestabilan dan keamanan politik selain daripada kredibiliti dan juga ketelusan kerajaan.

Kurangnya penghasilan negara menyebabkan negara miskin dan rakyat susah. Kesusahaan rakyat menjadikan negara kita terkerbelakangan dan mundur. Kemunduran meletakkan negara kita di corot dapur dunia.

Menyedari rangkaian dan natijah itu semualah pihak kenal faham. Pengajur Bersih kena sedar dan melihat kesulitan negara jika senario itu berlaku. Kena hitung juga sudah berapa banyak kita membazirkan masa, tenaga dan wang hanya untuk berpolitiking dan menguruskan sesutau yang remeh dan tidak memberi kelabaan banyak kepada negara dan bangsa.

Begitu juga di sebelah kerajaan juga kena fikir dan mengambil kira apa sebab berlaku tuntutan itu. Tentu ia ada sebab musabab dan faktor menolaknya. Kerajaan yang bijaksana akan mengelak keadaan-keadaan mengacau begini dari berlaku. Dengan terus bersikap dan egois ia tidak mencerminkan sebuah kerajaan yang diplomasi dan tolenrasi.

Mengikut teori akal tanpa ada motif lain untuk mengatasi isu himpunan dan tuntutan lapan perkara itu sangat mudah diuraikan. Penuhkan tuntutan lapan perkara Bersih itu maka himpunan yang boleh memungkinkan huru-hara berlaku akan senyap. Bersih tidak akan melaung dan bertempik atau duduk sambil mendesak.

Kenapa sulit sangat untuk melayaninya?

Penubuhan PSC untuk membaikpulih dan menambah nilai pilihan raya tidak membawa hasil yang dihajatkan. Apabila tuntan utama Bersih tidak dilayan menyebabkan PSC itu seolah-olah dijadikan gula-gula untuk memujuk rakyat. Kelulusan laporan oleh PSC tanpa dibahas di parlimen membuktikan bahawa tiada persepakatan bersama di antara kerajaan dan pembangkang. Cara parlimen hender PSC itu menggambarkan parlimen juga seakan tidak mahu kepada perdamaian politik?

Malahan apa yang berlaku di parlimen sungguh menyesal dan 'mentahi babikan' bila mana Speaker menggunakan sepenuhnya kuasa prerogetifnya untuk menghalau wakil rakyat pembangkang keluar dewan apabila ucapan salah seroang mereka dikira menyentuh dan mencabar speaker.

Speaker tidak sepatutnya menghalau mereka walaupun relatif mereka melakukan kesalahan, apa lagi tindakan itu akhirnya hasil yang dirunding dan dipersetujui bersama dalam PSC itu tidak diterima secara konrit dan semua pihak. Sepatut speaker Pendikar Amin Mulia dapat menahan kan diri dan tidak merasa tercabar dengan sindiran Mohamad Azmi Ali.

Seorang speaker bukan saja harus adil dia juga kena sabar dan bijaksana. Jangan kita memikul jawatan itu kerana kelangusngan politik kita dan juga kerana ingin mencari keuntungan dari jawatan itu. Bila anda berada di kerusi emas speaker anda menjaga kepentingan negara dan bukan menjaga kepentingan mana-mana pihak.

Tindakan Bersih kali ini lebih relevan dan tanggung kerana mereka dipermainkan menerusi PSC itu. Mereka diajak berunding bersetuju kemudian mereka dikencing. Lebih baik dari awal lagi PSC itu tidak ditubuhkan sebaliknya kerajaan harus bersedia untuk berhadapan dengan Bersih. Untuk itu polis siapkan lapangan, mungkin seperti Bukir Jalil untuk dijadikan penjara sementara untuk mengurung para ahli himpunan. Tander untuk menyediakan air dan minuman juga boleh dilakukan. Kontrektor kelas F berjiwa Umno masih ramai yang belum dapat projek tander itu boleh diberikan kepada mereka.

Atas kepentingan itu, kerana itu saya kira Bersih 3.0 adalah kemuncak kepada segala himpunan di negara ini. Kaloau Bersih 1.0 berjaya menghimpunkan seramai 65,000 Bersih 2.0 seramai 30,000 mungkin Bersih 3.0 ini akan mencecah angka 100,000. Seandainya apa dihajati Pak Samad itu menjadi kenyataan ,000 berpakat duduk dan bantah di Dataran Merdeka mungkin Merdeka Spring akan berlaku.

Kalau ini berlaku (minta dijauhkan) kerajaanlah (UBN) perlu bertanggungjawab kerana mereka telah mengheret rakyat ke tahap jihad untuk menentang kerajaan. [wm.kl.6:13 pm 04/03/12]

Susupan Tengah Malam

Posted: 03 Apr 2012 09:26 AM PDT

Maklumat Yang Menarik Mengenai Isteri...

Satu maklumat yang saya terima malam ini mengejutkan. Ia tidak terfikir dan cerita mengenai hal ini tidak pernah terkeluar dari mulut sesiapa sebelum ini. Kalaulah yang memberi tahu tidak ada autoriti saya tidak akan blogkan perkara ini. Tetapi kerana sumber ini melihat sendiri maka saya kongsikan perkara ini.

InsyaAllah saya akan sambungkan posting ini pagi esok. Wassalam.

Sambung cerita semalam: Malam tadi saya menemui sepasang suami isteri. Mereka sudah lama berhajat untuk berjumpa saya bagi menceritakan fasal perniagaanya. Walaupun sedikit keuzuran, saya cuba mengeraskan diri memenuhui permintaan pasangan ini.

Biasalah bila berjumpa dan bersembang topik yang tidak dapat dielakkan politik. Selepas mereka suami isteri memperihalkan perniagaan mereka, perbualan merebak kepada politik. Kerana mereka berdua berkerja atau ada hubungan intim dengan Felda, saya cuba-cuba tanya mengenai kekalutan di Felda sekarang ini tentang penyenaraian Felda Global Ventures Holidings (FGVH).

Saya kira mereka tahu apa yang berlaku di ibu pejabat Felda. Benar. Cerita mereka sama dengan cerita di luar di kalangan peneroka. Penyenaraian FGVH itu dibuat dalam keadaan tergesa-gesa menurut mereka. Si isteri suami itu berkebetulan menyediakan satu sistem berhubung penyenaraian itu menjelaskan banyak duit dibelanjakan untuk penyenaraian itu. Membazir wang peneroka.

"Lepas satu sistem satu sistem dibuat, sekejap begitu sekejap begini menyebabkan banyak wang habis, MSO" katanya yang mesra memanggil saya MSO.

Mereka juga bercerita fasal pergolakan dalaman, mengenai pertukaran pegawai dilakukan hampir setiap bulan. Menurut mereka pertukaran itu semata-mata dibuat untuk melindungi sesuatu yang berlaku di dalam Felda. Kemasukan Mohd Isa Samad di Felda menimbulkan banyak masalah dan merosakkan ketenangan dalam Felda.

Sejenak diam cerita perihal pengawai dan penindasan dalam Felda tiba-tiba meletup dari mulut si suami kepada si isteri itu cerita mengenai isteri Pengerusi Felda Mohd Isa Samad bernama Bibi Sharliza Mohd Khalid.

"MSO tahu cerita mengenai isteri Mat Isa?" tanya si suami. "Cerita apa..?" tanya saya sambil meneka mungkin dia hendak beri tahu yang isteri Isa itu adalah seorang puteri Umno yang pernah menjadi wakil rakyat di Negeri Sembilan.

"Dia ada opis di Felda?" katanya menyebabkan saya terbelalak. Fikiran melarang menjabat wajah montok gemuki pendek Rosmah Mansor. Setongkok tubuh Rosmah masuk ke dalam kedua belah biji mata saya. "Kenapa..?" soal saya kehairanan.

"Dia ada pejabat di Felda di tingkat 10?" katanya lagi. "Untuk apa, apa faedahnya...takkan nak temankan Isa sampai ada pejabat?" rungut saya nada bergurau kemudian mahukan kepastian; "Mungkin dia pergi jumpa suami dia, je.."

"Tidak MSO, ada bilik untuknya..saya dah terserempak banyak kali," katanya mempertahkan kata-katanya.

Oh kalau begitu si Bibi ini sudah jadi macam Rosmah. Apakah dia meniru Rosmah? Rosmah waktu awal-awal dulu ada pejabat di lantai (tingkat) pejabat suaminya. Sebaik sahaja Najib Razak dilantik menjadi perdana menteri, diperluaskan lagi pejabat itu. Tidak pasti apakah pejabat Rosmah di JPM itu masih ada atau pun sudah di pindah ke Kuala Pilah apabila ramai orang mempertuturkannya.

Saya tidak fikir Bibi seperti Rosmah, gara-gara nak jaga suami sampai buat pejabat dekat pejabat suami? Tetapi perkara-perkara jaga suami begini tidak mustahil. Biasanya suami ada skandal atau afair dengan staf menyebabkan isteri jadi pening kalau duduk di rumah?

Saya harap cerita ini dapat disahkan. Saya tidak fikir ia berlaku tetapi kerana orang yang menceritakan itu sering ke pejabat Isa Samad, laki bini... sukar juga untuk saya menafikannya. Lagipun kedua-dua mereka bukan jenis suka menyambung cakap ataupun suka membuat gossip. Mereka bersopan santun dan beradat.

Tan Sri Isa Samad jawablah persoalan ini kalau iya kata iya kalau tidak kata tidak. Saya tungguh penjelasan kalaupun tidak dari Mohd Isa sendiri mungkin pengawal atau pegawai peribadinya boleh menjawab bagi pihak Isa. [wm.kl.10:32 am 04/04/12]

Tiada ulasan: