Selasa, 3 April 2012

.

.


Celoteh Murai 06/12

Posted: 02 Apr 2012 10:30 PM PDT

Hasan Si Lebai Malang

Ala-ala Datuk T juga Hasan Akidah Murai tengok. Sebelum dedah video murtad beliau jaja ke hulu ke hilir kononnya beliau ada bukti berlaku permurtadan. Sudah acap kali Murai dengar dia nak dedah hari Isnin. Isnin lepas Isnin akhirnya dia dedah juga video tak sepertinya itu.


Hasan Akidah berharap dunia akan terkejut dengan pendedahan itu. Orang akan kata dia hebat dan dianggap sebagai pahlawan terbilang memperjuangkan Islam. Alih-alih tidak jadi apa-apa. Video yang hendak didedahkan hanya rakaman percakapan dan tidak dibenarkan siar. Kononnya untuk jaga keselamatan.

Kalau benar kenapa tak berani siar? Keselamatan kepada hotaknya, dedahlah. Kalau pun Hasan atau si membuat pengakuan itu ditembak, kan itu mati syahid? Semua orang Islam idamkan mati syahid. Pejuang Islam tidak gentar kepada mati syahid. Lainlah kalau apa yang hendak didedahkan itu perkara yang direka dan dibuat-buat. Kalau begitu jangan itu mati katak namanya.

Murai percaya apa didedahkan itu hanya rekaan Hasan semata-mata. Pakar motivasi pandai putar lidah dan mengetik bibir... Selagi Hasan tak siar keseluruhan orang tak percaya. Tengok apa jadi dengan nasib video Anwar main perempuan, tak ada siapa mempercayainya walaupun ia lebih 50 peratus mirip Anwar.

Rakyat negara ini sudah tahu dan mangli dengan penipuan eletronik begitu. Tektik Hasan memancing hati rakyat dengan isu video itu sudah basi. Terkilau ikan di air sudah tahu jantan bertinanya. Selalu si Hasan Akidah ini tertinggal keretapi.

Apakah Hasan Akidah belajar dengan Datuk T? Bagi Murai perjuangan Hasan tidak ke mana. Ia setakat birai rumahnya sahaja dan lasak dalam kamar tidur sahaja. Bak jalak kalah berlaga kokok berderai ekor bergeluamng tahi.

Apa yang beliau lakukan bukan menambah baik tetapi memburukkan keadaan. Bukan saja Pas parti yang dia nak sokong juga menjadi busuk. Hasan akan berkubur sebelum dia masuk keranda. Nasib Hasan Akidah tak ubah seperti Lebai Malang di hulu terlepas ke hilir terburai.


Murai: Baik Hasan tutup kedai dan berniaga gerai seperti dulu.

Menjunjung Kasih

Posted: 02 Apr 2012 08:31 PM PDT

Sultan Muhammad Ke V
Raja Yang Memayung Rakyat Hingga Ke Akhirat


Lewat tengah malam tadi sambil mengasuh kesakitan saya membelak-belek wall Fb beberapa orang kawan. Saja nak hilang sakit kerana mata sukar untuk dipejamkan. Begitulah biasanya kalau serangan hendap tanpa belas kasihan menjadi mata sukar untuk beralih alam.

Jadi sebagai pelarian, saya membelak wall melihat foto yang berbagai dipersembahkan dalam album rakan-rakan. Fb memberi medium baru untuk berhibur dan mengambil manfaat darinya. Banyak benda ataupun maklumat berfaedah. Foto yang dihidangkan adalah menu terbaik buat mata.

Belek punya belek terserempaklah dengan album gambar Sultan Muhammad Ke V diupacara menyempurnakan perasmian perletakan batu asas Masjid Mahaad Muhamadi (Perempuan) Kota Bharu. Gambar ini sudah bertaburan di wall rakan-rakan. Versi atau apa yang hendak
diceritakan ialah mengenai kerendahan diri dan gaya hidup Sultam Muhammad Ke V. Ribuan komen menzahirkan kekaguman kepada Tuanku Sultan dan menyatakan keramatnya Kelantan memiliki seorang sultan seperti baginda.

Kezuhudan dan tawadukan baginda menjadi daya tarikan dan minat para facebooker. Saking sayang dan kasihnya ramai yang mengambil dan melekatkan gambar baginda di wall masing-masing.

Ada juga yang menjadikan wajah kehambaan baginda itu sebagai badge. Paling menarik ialah ada yang membingkaikan (frame) gambar baginda begitu indah dan cantik sekali. Kalau ada yang mampu mengait pelangi untuk dijadikan bingkai (frame) pasti dilakukan.

Dalam banyak-banyak album itu saya tertarik dengan album milik seorang teman Fb saya Shahrina Ahmad Sharkawi. Hampir satu jam saya melenakan mata di situ. Melihat gambar yang diambil dan adunan bagi menyatakan jujung kasih kepada Tuanku. Foto-foto rakaman lensa Sharina hidup dan bersahaja tidak diubah suai. Kronologi peristiwa perletakkan batu asas masjid itu menjadikan saya seolah-olah berada sama di majlis.

Daya kreativiti Sharina ini tinggi dan menarik. Dia berpotensi untuk muncul sebagai seorang jurugambar profesional. Betapa tidak gambar yang dirakamnya dipetik dan diambil oleh ribuan kawan lain. Terima kasih Shahrina atas khidmat anda dan saya juga 'mencuri' gambar anda dengan seidkit tokoh tambah caption.

Gambar-gambar yang dirakam Sharina dari berbagai sudut ini rakyat dapat mengenali Sultan kesayangan mereka sebenarnya. Yang jelas kezuhudan Tuanku dalam kehidupannya. Beliau tidak suka kepada protokol melebihi dan juga kemewahan seperti mana terpamer oleh raja-raja zaman dulu.

Apabila baginda meletak dan mengikat jongkong sebagai batu asas tanpa mengenakan sarung tangan ini menjelaskan bahawa baginda tidak mementingkan darjat dan kedudukan. Atau baginda mahu merasa sendiri bagaimana kasar dan kesatnya batu batan yang dipegang oleh rakyat jelata dalam mencari sesuap nasi untuk anak isteri.

Baginda nampak tidak kekok untuk melakukan dengan tangannya sendiri tanpa beralaskan sarung tangan berwarna kuning emas.

Ditangan atau lengan baginda juga tidak ada arlogi atau cincin bernilai RM24 juta. Ia molos sahaja. Tiada gelang atau pun rantai yang terbelit dilengan atau lehernya. Dengan mengenakan jubah ringkas menampakkan baginda seperti rakyat biasa atau bilal seorang masjid. Apa yang mahu dipancarkan oleh baginda ialah keinsafan dan kesedaran. Cara berpakaian baginda begitu bukan hendak mengada-nga tetapi sebagai satu instrument dakwah baginda kepada rakyat jelata agar bersifat sedarhana dan dekat dengan Allah.

Paling merujakan saya ialah gambar Sultan Muhammad Ke V membongkokkan sendiri tubuhnya untuk mengenakan kasutnya. Beliau tidak perlu kepada pengawal untuk mengambil dan menyarung kasutnya. Beliau lakukan sendiri. Perbuatan ini sekali lagi menyerlahkan sikap rendah diri, sifat keabadian yang ada kepada baginda. Bahawa tiada timbang tara di antara raja dengan rakyat di sisi Tuhan.

Gambar inilah yang paling banyak dicuri dan ditagkan di wall Fb rakan-rakan facebooker.

Di kejauhan malam dan terus mengulik kesakitan saya dilimpahi rasa bangga dan bertuah. Bangga kerana Sultan negeri saya sangat hampir dengan rakyat dan sangat mengambil berat kehidupan rakyat. Bertuah juga kerana baginda bukan sahaja menjadi payung di dunia tetapi baginda juga menjadi payung di akhirat dengan teladan hidup yang ditunjukkan kini.

Doa, semoga Allah s.w.t. memberi kebekatan dan keselamatan kepada Tuanku dan istiqamah dengan apa yang ada hari ini. Kami bangga dan bertuah bernaungan iman di bawah Tuanku. Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar! [wm.kl.12:27 t/hari 03/04/12]

Balas Najib

Posted: 02 Apr 2012 07:03 PM PDT

Bukan Setakat Driver Kereta Sekali Kena Tukar

Saya bersetuju dengan pendapat perdana menteri Ha Najib Razak untuk negara mencapai status negara maju empat tahun lagi negara memerlukan seorang pemimpin yang cekap dan berwibawa bijak menjalinkan faktor yang ada untuk memanjukan negara.

Secara egoisnya Najib menggambarkan dialah driver (pemimpin) yang cekap yang boleh membawa negara maju menjelang 2020. Beliau beranologi kalau kita hendak sampai destinasi dituju jangan menukar driver di tengah jalan.

Kononnya kalau menukar driver di tengah jalan (tamatkan riyawatnya sebagai PM), perjalanan tidak akan sampai ke destinasi dituju... negara akan berselerak. Wah... kononnya dia sahaja yang bijak dan tahu arah peta perjalanan.

Sambil mendabik dada dialah driver yang cekap, katanya "jangan tukar dengan driver yang diragui dan membahayakan." Apa yang cuba ditonjolkan Najib driver yang merbahaya dan diragui itu ialah ketua pembangkang Anwar Ibrahim.

Semasa membentang kajian tahunan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETF) Ha Najib Razak juga berkata driver yang tidak cekap itu hanya tahu berseruling dan beretorika sahaja. Mereka katanya adalah tukang karut dan penghibur lara. Sebalik katanya kerajaan UBN hari sudah terbukti dan mempunyai track record.

Najib boleh berperasan dan mengakui dia seorang driver yang cekap, baik dan bertanggungjawab kerana itu dari penilaian dan standard dia sendiri berikan. Namun di luar sana atau penumpang sedang membuat penilaian ke atas cara-cara Najib memandu atau memimpin negara tanpa bias. Dalam tempoh tiga tahun lebih ini rakyat sedang mengukur corak dan juga stail pemanduan Najib.

Siapa yang membuat atau mengikhtiraf bahawa pemanduan Najib baik dan selamat yang boleh beliau jadikan asas?

Kita boleh masuk ke dalam bakul dan jujung sendiri. Kita boleh masuk ke dalam lif dan tekan sendiri, ia akan naik setinggi mana yang kita mahu. Tetapi kita tidak boleh hipkorit apa yang berlaku ke atas diri kita. Penilaian mutlak dan konkrit ke atas diri kita ialah dari rakyat. Kalau isteri kita memuji, kata kita hebat pun belum tentu benar, kerana perempuan dia boleh memuji dan memuja suami dengan pujian hebat apabila ia mempunyai sesuatu hajat.

Cekapkah Najib memimpin negara? Terpulang maklum kepada rakyat dan para penumpang. Untuk menilai seseorang itu cekap atau pun tidak ia harus memandu lebih separuh jarak perjalanan, baru kehebatannya teruji. Hari ini Najib hanya baru berlepas di garis awal perjalanan di mana baru peringkat membetulkan stering dan tempat duduk saja, jadi soal sampai atau tidak masih 'kabur mabur' lagi.

Dalam masa tenaga masih ada, sisa wang simpanan negara masih ada, Najib boleh memandu dan menggunakan wang untuk melatari pemanduannya. Tetapi cabaran sebenar ialah selepas lima tahun atau 10 tahun memimpin.

Hari ini pun rakyat sudah mengerti dan kenal cara pemanduan Najib yang tidak licin dan tersekat-sekat. Ada kalanya Najib keliru bila melihat papan tanda yang harus ditujunya. Beliau juga gagal melihat cermin belakang yang banyak meninggalkan iktibar. Penumpang belum berkata apa kerana mereka sedang 'mengeman' gula-gula dan membilang ringgit (RM500) yang Najib hulurkan untuk melekakan penumpang.

Najib tidak sedar dalam memandu dia banyak tersasar atau dipengaruhi oleh unsur-unsur di luar pemanduannya. Misalnya dia suka bercakap menggunakan telefon bimbit semasa memandu dan ini merbahayakan. Dia tidak boleh matikan handphone semasa memandu kerana disuruh berbuat begitu. Dia juga tidak boleh untuk tidak menjawab kerana kalau dibiarkan ia akan ditengking apabila pulang rumah nanti.

Lagi sewel dan sial ada kalanya Najib diganggu secara langsung apabila orang itu duduk di sebelahnya dan ikut sama memutar stering bersama Najib dan mengarahkan jalannya sendiri. Gangguan ke atas pemanduan Najib ini merbahaya.

Dalam kata lain Najib seorang pemandu yang dikawal, akan menggerakan kenderaan dibawanya menurut kuasa luar. Dia diremote oleh kuasa luar seorang yang sepatutnya berada di dapur rumahnya atau tukang menayarungkan stokin dikaki Najib. Bagaimana seorang pemandu yang dikawal untuk mengatakan dia seorang driver yang cekap, berprofesional?

Apabila Najib sudah memesan kepada penumpang agar jangan tukar driver di tengah jalan barang kali dia sudah dapat merasa keluh kesan penumpang yang bersunggut mengenai wibawa dia sebagai pemandu. Barang kali sudah ada tanda-tanda yang penumpang ingin menukar driver. Kalau tidak dia tidak akan memberi peringatan sebegitu.

Bagi pemandu yang mengerti dan tahu akan bahaya di depan mereka perlu malah wajib tukar driver. Mereka kena tukar Najib sebelum ia mengheret penumpang lebih jauh. Kalau dibiarkan sudah pasti Najib akan membawa mereka terjun gaung atau pun melanggar bukit. Sebenarnya bukan saja setakat driver tetapi kenderaan itu sendiri juga perlu ditukar kerana ia sudah terlalu lama, sudah 54 tahun dan sudah keletihan. Banyak perkakas dan mekanisme enjin rosak dan luruh. Bahkan nombor plat juga sudah tercabut...

Dalam pembentang itu juga Najib mendabit dada kononya dia tidak gentar untuk bersaing di pasaran idea yang bebas dan kompetitif kerana itu adalah pilihan demorkasi yang adil. Benarkah Najib berani untuk bersaing di pasaran bebas? Belawak kohong semuanya. Kalau benar bagaikan dikatakan Najib tidak akan kongkong media massa, beliau tidak akan kongkong polis, beliau tidak akan kongkong SPR, SPRM dan segala macam agensi.

Beliau akan lepas terbuka dan beri kebebasan secukupnya kepada agensi atau pun badan berkenaan seperti mana matlamat perwujudan dan penubuhannya. Dengan cara berlindung dan menjadi agensi kerajaan sebagai kubu Najib sebenarnya pengecut dan bacul campur munafik.

Sikap diam membisu beliau terhadap cabaran Anwar untuk berdebat menunjukkan dan mengenalkan kita siapa Najib sebenarnya. Kalau benar dia berani dan tidak gentar kepada pasaran idea babas dia akan sahut cabaran Anwar. Dia tidak perlu berdolak dalih dan mengatakan perdebatan itu membuang masa.

Bagi rakyat selagi Najib tidak sedia untuk menyahut cabaran itu, rakyat tidak akan mengikhtiraf Najib sebagai perdana menteri yang berani dan bertanggungjawab. Katalah sejuta kali dia tidak gentar kepada pasaran idea, tetapi pembisuan itu akan diterjemahkan rakyat Najib takut dan kecut perut. Sebelum ini bukan main lagi dia mengangga mulut mengatakan Anwar akan demam kalau berdebatnya dengannya, tetapi hakikat hari ini yang bergerunyuk dan kesejukan bukan Anwar tetapi Najib. [wm.kl.10:40 am 03/04/12]

Rahsia Malam

Posted: 02 Apr 2012 05:15 AM PDT

Pejabat Ngo Beras Kampit Sunyi Sepi?

Ngo yang namanya serupa dengan beras kampit, Jati telah pun memiliki pejabatnya sendiri. Pejabat yang menjadi pusat gerakan dan urus kerja Ngo itu terletak di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur. Katanya di pejabat itulah Hasan Ali alias Hasan Akidah bermesyuarat dan mengatur segala perancangan untuk mempertahankan akidah umah Islam negara ini.

Dari mana Hasan mendapat bantuan untuk membuka pejabat ini timbul pelbagai spekulasi. Ada mengatakan beliau membelanjakan wang sendiri. Kalau tidak silap beliau pernah mengakui kalau pun tidak menjadi Exco beliau masih berpendapatan RM60,000 sebulan. Mungkin beliau berbelanja menggunakan wang peribadi itu ataupun mengadaikan mana-mana hartanah demi Ngo itu?

Ada juga mengatakan Ngo beras kampit itu mendapat bantuan dari pihak tertentu termasuklah ahli perniagaan berjiwa Islam dan sealiran dengan Hasan. Ada juga menuduh Hasan mendapat bantuan dari Kementerian Belia dan Sukan. Dan tidak kurang juga Hasan mendapat peruntukan dari orang kaya Umno yang mempunyai agenda sendiri untuk kepentingan Umno.

Saya pernah diberi tahu sumber dalaman Jati mendapat geran sebanyak RM300,000 untuk menggerakkan kerja-kerja dakwhanya termasuk juga kerja memburukan Pas dan Anwar Ibrahim. Yang tentunya kalau tidak ada peruntukan dan ada pihak bermurah hati tidak mungkin Hasan boleh menjelajah seluruh negara dalam menjual Ngonya.

Perbelanjaan majlis Jati juga mewah di mana signboard dan papan iklan bernilai tinggi.

Timbul keanihan juga kenapa sidang akhbar Jati tidak diadakan di pejabatnya yang terletak di Taman Tun Dr Ismail. Beliau selalu mengadakan sidang akhbar di rumahnya di Pinggiran Tun Dr Ismail.

Apakah pejabat Jati itu hanya sebagai gajah putih sahaja? Dijadikan umpan untuk mendapat modal dan kewangan? Lewat petang ini saya menerima tiga keping gambar susasana pejabat Jati. Keadaanya sunyi sepi dan tidak berpenghuni. Pejabat itu juga penuh dengan peralatan.

Apakah kesunyian pejabat ini menandakan Jati sudah pun bersiap sedia untuk mati beragam? Sebelum ini saya diberi tahu orang kepercayaan Hasan selama ini bermasalah dengannya. Orang itu yang bertindak menjadi penasihatnya, katanya tidak dibenarkan memasuki ke pejabat itu. Kenapa?

Saya penuh yakin Jati juga akan jadi seperti beribu-ribu Ngo lain yang ditubuhkan atas ketamakan dan nafsu manusia bukan kerana ikhlas hendak berjuang, semuanya akan mati beragam. [wm.kl.8:25 pm 02/04/12]

Tiada ulasan: