Sabtu, 28 April 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Terkini 12.20 Tgh - 35 ribu Sudah Banjiri Dataran Merdeka

Posted: 27 Apr 2012 09:23 PM PDT



12:03: Dua jam sebelum perhimpunan BERSIH 3.0, jumlah pesertanya dianggarkan kira-kira 35,000 orang di lokasi yang berlainan di pusat bandaraya di Kuala Lumpur.

Pudu (peserta berarak dari KLCC) - 20,000
Pasar Seni (bergabung dengan peserta dari Brickfields) - 10,000
Jalan Petaling - 3,000
Masjid Negara - 2,000

11.46am Pasar Seni - Peserta yang berarak dari Brickfields telah sampai ke Pasar Seni dan menerima sambutan gemuruh dari peserta di situ.

"Reformasi, reformasi Hidup BERSIH!" jerit mereka.

Berikutan itu, jumlah peserta itu di situ mencecah beberapa ribu orang.

11.40am Pasar Seni - Dari stesen LRT ke arah HSBC Bank Malaysia Berhad, kebanyakan kedai ditutup dan jalan-jalan kosong, nampak seperti zon perang atau kawasan dilanda bencana. Ratusan penyokong BERSIH dalam kumpulan yang bertaburan. Sesetengah restoran yang dibuka dipenuhi pelanggan berkemeja-T kuning.

Pak Samad tiba di LRT Pasar Seni dan bergambar di jambatan yang menghubungkan stesen Dayabumi dengan berlatar belakang anggota polis yang berkawal di situ. Stesen tersebut beroperasi tetapi mesin tiket tidak berfungsi.

11.38am Dataran Merdeka - Orang ramai di Persimpangan Jalan Tun Perak-Jalan Parlimen, berjumlah ribuan orang, sekarang berarak di sepanjang Jalan Kinabalu menuju ke arah Masjid Negara.


Foto Terkini Bersih 3.0

Posted: 27 Apr 2012 08:55 PM PDT

Hotline peguam PAS sekiranya berlaku tangkapan 0102907174, 010290717 4, 0102907332......tolong sebarkan













Terkini 11.38 Pagi - 20 Banjiri Dataran Merdeka

Posted: 27 Apr 2012 08:38 PM PDT

LAPORAN LANGSUNG

Ibunegara hari ini menjadi tumpuan menjelang perhimpunan BERSIH 3.0 yang dirancang berlangsung mulai jam 2 petang ini. Berikutan adalah laporan langsung mengenai perkembangannya mulai pagi ini.

11.15am Masjid India - Jumlah orang ramai semakin bertambah di luar bangunan BSKL.

11.15am Masjid Negara - Empat trak polis meninggalkan kawasan tersebut.

11:13am Jalan P Ramlee - Peserta Himpunan Hijau berarak dari KLCC ke arah Jalan Raja Chulan.

Mereka melaungkan "Bersih" dan beberapa peserta membantu memudahkan aliran trafik.

Dianggarkan jumlah peserta sudah mencecah 20,000 orang di lokasi berlainan di sekitar bandaraya Kuala Lumpur.

10.55am Masjid Negara - Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu tiba di Masjid Negara dan diberikan sambutan wira oleh orang ramai.

10.54am KLCC - Beberapa orang ditangkap di sini selepas orang ramai, dianggarkan 10,000 orang, mula berarak ke arah Masjid Jamek.

Mereka memecah benteng polis di Jalan Ampang.

Terkini Dari Dataran Merdeka

Posted: 27 Apr 2012 08:28 PM PDT



10.16am Dataran Merdeka - Benteng polis berhampiran ibu pejabat Majlis Peguam menjadi tumpuan pelancongan untuk bergambar di situ.

10.15am Bangsar - Pengerusi Bersama BERSIH Datuk A Samad Said baru menaiki LRT yang penuh sesak di stesen Bangsar. Orang ramai bertepuk ketika beliau masuk ke dalam koc.

10.05am Brickfields - Kira-kira 50 peserta memaki baju-T BERSIH berhimpun di luar luar Old Town Coffee Shop di Jalan Thambypillai.

Menurut sesetengah peserta, mereka sama ada bermalam di hotel berdekatan atau ikut orang ramai apabila tiba di KL Sentral.

"Saya tidak tahu bagaimana nak ke di Brickfields. Saya hanya ikut yang lain apabila saya keluar dari stesen kereta api." kata Kelly Tui.

10:03am JLN TUN PERAK Suasana makin meriah dengan sorakan, persembahan silap mata.

9.57am Central Market - Sekumpulan kecil sibuk meneliti salinan perintah mahkamah yang ditampal di tiang lampu. Perintah mahkamah itu melarang ahli jawatankuasa pemandu BERSIH memasuki Dataran Merdeka.

9.45am Dataran Merdeka - Simpang Jalan Tun Perak-Jalan Tunku Abdul Rahman merupakan titik perhimpunan utama dengan orang ramai mencecah kira-kira 3,000 orang yang menyanyi dan melaungkan slogan.


Dataran Merdeka Pagi Ini

Posted: 27 Apr 2012 05:26 PM PDT








Terkini dari Dataran Merdeka

Posted: 27 Apr 2012 05:15 PM PDT



Bermula jam 7.57 minit pagi tadi sehingga sekarang pemantau unit udara PDRM mula berkeliaran di ruang udara KL, satu perkara yang lumrah.

Ingat kita bukan nak tawan Dataran Merdeka .... cuma nak duduk dekat sahaja ... semua arahan Polis setakat ini dipatuhi.

Perintah Mahkamah - Dataran Merdeka Ditutup Selama 4 Hari

Posted: 27 Apr 2012 04:41 AM PDT


Koleksi Gambar - 12 Jam Sebelum BERSIH 3.0

Posted: 27 Apr 2012 02:53 AM PDT







The Magistrate's Court has issued a court order barring Bersih 3.0 from the vicinity of Dataran Merdeka, Kuala Lumpur tomorrow until May 1, said Bersih.

According to the order issued yesterday evening, the ban includes roads leading to the iconic landmark and its surrounding lands.

Issued by the KL Magistrate's Court, magistrate Zaki Asyraf Zubir justified the ban as Bersih had failed to obtain the City Hall's permission to use the premises.

"This court has found that Bersih 3.0 will carry on its rally even without approval from Kuala Lumpur City Hall (DBKL) or informing the Dangi Wangi district police chief.

He ruled that "decisive action is required to avoid an act that will threaten public order or endanger public life or safety" should the rally proceed.

http://www.malaysiakini.com/news/196261



PERKASA pertahan keahlian Umno bos SPR

Posted: 27 Apr 2012 02:45 AM PDT

Kumpulan pendesak Melayu PERKASA hari ini mempertahankan keahlian Umno pengerusi dan timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Timbalan Pengerusi PERKASA, Datuk berkata, mana-mana penjawat bebas menjadi ahli parti selagi tidak aktif memegang jawatan,

"Penjawat awam tak jadi larangan jadi ahli mana-mana parti. (Cuma) mereka tak boleh aktif dalam mana-mana parti," katanya.


Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali pula berpendapat perkara itu tidak menjadi isu kerana kedua-dua pengerusi dan timbalan pengerusi SPR menjalankan tugas mereka dengan profesional.

"Dia lebih profesional daripada Majlis Peguam yang tidak profesional. Mungkin ada di antara mereka (ahli Majlis Peguam) yang mempunyai keahlian DAP," sindirnya.

PKR hari ini mendedahkan butiran keahlian Umno dua pemimpin paling penting dalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melibatkan Pengerusi Tan Sri Abdul Aziz Yusof dan timbalannya Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Abdul Aziz hari ini dilaporkan berkata, beliau tidak pernah memohon untuk menjadi ahli Umno, tetapi kemungkinan ada pihak memasukkan namanya selepas tamat universiti sekitar tahun 70-an.

Manakala Wan Ahmad pula terus terang mengaku pernah menjadi ahli Umno tetapi tidak pernah hadir sebarang aktiviti dan mesyuarat parti serta "tidak pernah mengambil tahu".

http://www.malaysiakini.com/news/196297


Tiada ulasan: