Sabtu, 28 April 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Kereta Polis diterbalik: Lihatlah Video yang memaparkan saat-saat Mangsa dirempuh ini...

Posted: 28 Apr 2012 09:13 AM PDT


Bila aku pertikaikan laporan oleh dua portal berita on-line yang melaporkan dengan niat untuk memburuk-burukkan peserta atau penyokong BERSIH 3.0 tadi… boleh tahan jugak aku kena belasah oleh pencacai-pencacai UMNO.

Malangnya komen yang dibuat dalam Intense Debate itu.. tiba-tiba hilang begitu saja ( ini bukan kali pertama komen dalam Intense Debate tu hilang begitu saja.. aku pun tak tahu apa yang tak kena..)

Tapi tak apa… kalau setakat dihentam oleh pencacai UMNO dalam ruangan komen tu aku dah biasa.. jadi aku tak kisah..

OK.. sekarang aku dah dapat video yang secara jelas memaparkan saat-sat penyokong BERSIH 3.0 dirempuh oleh kereta peronda Polis tersebut..

Saksikan!! Pada minit yang ke 1:15 beberapa orang penyokong BERSIH 3.0 yang berada di tepi jalan dirempuh oleh kereta peronda berkenaan..


Aku yakin anggota Polis yang memandu knderaan tersebut tidak mempunyai niat untuk melanggar mereka yan berada di tepi jalan itu.. mungkin beliau hilang kawalan kerana tunduk untuk mengelak sesuatu ..

Oleh kerana yakin di bawah kenderaan tersebut terdapat mangsa rempuhan maka orang ramai yang berada ditempat kejadian menterbalikkan kenderaan itu… lihat video di bawah..

  

Dan berikut pula adalah video dari PDRM..


Jika anda berada ditempat kejadian.. apakah yang akan anda lakukan?

Berdoa atau berusaha??? Atau biarkan begitu saja??

Kereta Polis diterbalik.. jahatnya laporan depa...

Posted: 28 Apr 2012 05:28 AM PDT


Seperti yang telah dijangkakan para pencacai UMNO tanpa mengetahui hujung pangkal sebab sebuah kereta peronda Polis terpaksa diterbalikkan telah mula memainkan isu ini bagi menunjukkan kepada pembaca mereka bahawa Penyokong BERSIH 3.0 ini sememangnya ganas.

Menariknya dalam perkara ini bukan sahaja Blog-blog pencacai UMNO yang mereka-reka cerita mengikut tahap imaginasi mereka malah media-media on-line juga menyiarkan berbagai versi laporan tentang hal ini..

myMetro melaporkan Dua kereta peronda polis (MPV) diterbalikkan dan dirosakkan sekumpulan peserta Perhimpunan Bersih 3.0 di depan pusat beli-belah Sogo dan Kompleks Pertama, di sini, manakala enam anggota trafik di dalamnya turut cedera dipukul penyokong berkenaan..

Manakala mStar pula menggambarkan peserta BERSIH 3.0 lebih ganas lagi dengan melaporkan bahawa penyokong BERSIH 3.0 telah menyerang dan menterbalikkan sebuah kereta polis di hadapan Sogo di sini sebelum melarikan diri.

Padahal Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh sendiri tidak dapat mengesahkan berita itu..

Kalau nak melaporkan tu biarlah proffesional sikit.. kenapa tak dilaporkan bahawa kereta polis tersebut terpaksa diterbalikkan kerana disyaki mangsa yang dirempuh oleh kereta tersebut berada dibawah kereta Polis tersebut?

Tentang Pistol itu pula.. akupun tak tahu.. tapi cuba tengok antara Twitter di bawah ni.. ada sebabnya di sini kot??


Video peristiwa berkenaan dari Versi Malaysiakin dan PDRM sila lihat di ( SINI )

Kereta Polis diterbalikkan untuk menyelamatkan mangsa yang dirempuhnya.. (Video Inside)

Posted: 28 Apr 2012 02:42 AM PDT


Jalan TAR - Sekumpulan orang ramai yang marah bertindak menterbalikkan kereta polis selepas ia didakwa melanggar peserta di situ.

5:01pm JLN TAR Kelihatan 4 trak polis menuju Jln Chow Kit. Peserta tidak tunjukkan tanda-tanda mahu bersurai.
Sudah terbarting, polis tembak lagi gas pemedih mata kearahnya, azie sdg kritikal

Azie sdg kritikal di pusat perubatan polis belakang mahkamah lama
5.03pm JLN TAR Seorang gadis pengsan dan dibawa mendapatkan rawatan oleh St John Ambulance.

455pm
JALAN TAR Tapak pasar malam, sekumpulan peserta BERSIH dan polis bertumbuk.

4.45pm
Pistol polis dirampas peserta BERSIH di hadapan SOGO, menurut tweet polis.

4.19pm Jalan TAR - Sekumpulan orang ramai yang marah bertindak menterbalikkan kereta polis selepas ia didakwa melanggar peserta di situ.



Berikut pula adalah video Versi PDRM..  



4.10pm - Jalan TAR - Sekumpulan peserta duduk di sepanjang jalan TAR yang ditutup. Seorang penjual ais-krim laris perniagaannya apabila menjadi tumpuan peserta untuk menghilangkan dahaga mereka.

FRU melepas tembakan air bercampur kimia ke arah mereka di depan kedai Kamdar di Jalan TAR.

4.04pm Sebelum itu, beberapa wartawan yang berdiri di belakang FRU turut tertolak polis ke arah peserta ketika gas pemedih mata ditembak, mendedahkan mereka kepada gas yang memedihkan mata.

3.58pm Seorang lelaki berusia 35 tahun mengalami kesukaran bernafas berhampiran Dataran Maybank akibat gas pemedih mata. Dia pulih selepas diberi rawatan oleh pasukan perubatan.

3.58pm Masjid Jamek - Beratus-ratus peserta sedang berehat di taman di belakang Masjid Jamek untuk pulih daripada serangan meriam air dan gas pemedih mata.

3:49pm - JALAN RAJA LAUT Kira-kira 35 peserta BERSIH ditangkap dan dikumpulkan di hadapan bangunan DBKL.

Turut ditahan ialah seorang wartawan akhbar Cina Oriental Daily kerana disangka salah seorang penyokong.

Bagaimanapun, dia dilepaskan selepas polis mendapat dia sebenarnya wartawan akhbar berkenaan.

3:49pm Seorang peserta perhimpunan cedera di depan bangunan DBKL dan dibawa mendapatkan rawatan oleh St John Ambulance. 

3.50pm Pusat membelibelah Sogo - Beberapa peserta berundur dari Dataran Merdeka di sepanjang Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR) dan dikejar polis.

3.42pm Stesen LRT Dang Wangi - Selepas polis melepaskan tembakan gas pemedih mata di Jalan Tun Perak, beberapa peserta melarikan diri ke Jalan Dang Wangi dan Jalan Ampang.

Mereka dilihat berjalan ke arah KLCC melalui Jalan Ampang. Kebanyakan mereka dijangka pulang.

3:29pm Majlis Peguam - Selepas arahan untuk bersurai dikeluarkan, tembakan meriam air dan gas pemedih mata dilepaskan ke atas orang ramai di luar bangunan Majlis Peguam di Lebuh Pasar Besar.

Polis mula melepaskan Gas Pemedih mata..

Posted: 28 Apr 2012 01:02 AM PDT


Polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air di persimbangan jalan Tun Perak-Jalan TAR. Difahamkan polis bertindak demikian selepas ada peserta melanggar larangan memasuki Dataran Merdeka.  

Polis terpaksa lepas gas pemedih mata apabila peserta cuba rempuh halangan, demikian menurut tweet polis.

FRU sedang gembira menggunakan Water Cannon mereka..
Peserta BERSIH 3.0 merangkak atas paip utk melintas sungai
Gas Pemedih mata juga ditembak di Jalan Raja Laut

Kelihatan Water Cannon FRU sedang menyembur..
 Sebahagian dari laporan Malaysiakini..

3.15pm - Lagi gas pemedih mata di tembak di kawasan Coliseum di Jalan TAR.

3.13pm - Sebahagian peserta berundur ke jalan Pudu ekoran tembakan gas pemedih mata.

3.10am Masjid Jamek - lebih banyak gas pemedih mata dilepaskan berhampiran stesen LRT Masjid Jamek. Difahamkan beberapa peserta yang cuba melanggar larangan memasuki Dataran Merdeka, telah ditangkap.

3.08pm Polis terpaksa lepas gas pemedih mata apabila peserta cuba rempuh halangan, demikian menurut tweet polis.

3.01pm: Polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air di persimbangan jalan Tun Perak-Jalan TAR. Difahamkan polis bertindak demikian selepas ada peserta melanggar larangan memasuki Dataran Merdeka.

2.45pm Pasar Seni - Orang ramai mula bersurai di sekitar ibupejabat Majlis Peguam, yang dianggarkan sekitar 5,000 orang. Satu kumpulan masih berada di hadapan penghalang dan kawat duri yang memisahkan orang ramai dari Dataran Merdeka di seberang sungai.

Sekitar 50 anggota FRU bersiap sedia. Orang ramai menjerit slogan BERSIH serta "hancur Rosmah" dan "Buka Pintu".

2:34pm Masjid Jamek - Pengerusi bersama BERSIH Datuk S Ambiga berkata perhimpunan BERSIH 3.0 telah berjaya dan menggesa orang ramai supaya bersurai.

Bagaimanapun, orang ramai melaungkan "Dataran! Dataran!"

Sebelum ucapan Ambiga, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata rakyat telah menyatakan dengan jelas bahawa mereka tidak akan bertolak ansur dengan politik kotor.

Anwar adalah sebahagian daripada kumpulan yang berarak dari Masjid Negara.
2.15pm: Puduraya - Kumpulan 10,000 dari Masjid Negara sampai ke Puduraya dalam perarakan panjang ke Dataran Merdeka.

2pm Masjid Jamek - Anggota jawatankuasa MCA bahagian Kelana Datuk Lee Hwa Beng dilihat berhampiran restoran McDonalds.

Katanya, beliau menyertai perhimpunan tersebut atas kapasiti peribadi dan MCA telah menyatakan dengan jelas bahawa ia tidak menghalang ahli daripada menyertainya.

Ditanya mengapa beliau menyertai perhimpunan tersebut, Lee memetik dari buku barunya - PKFZ: A Nation's Trust Betrayed - bahawa berdiam diri bukan lagi satu pilihan.

Sepenuhnya sila baca di SINI

BERSIH 3.0 LIVE dari Dataran Merdeka oleh TVSelangor.. Saksikan!!!

Posted: 27 Apr 2012 10:19 PM PDT

Buat masa kini.. ini yang lintas langsung yang terbaik kita ada.. kerana kebanyakkan 'Live Streaming' mula mengalami gangauan.. Dan siaran langsung ini juga mungkin terganggu apabila LRAD (Long Range Acoustic Device) diaktifkan oleh PDRM..

KL Sudah Dibanjiri Aktivis Bersih 3.0 dan Anti-Lynas (Gambar)

Posted: 27 Apr 2012 09:52 PM PDT


KUALA LUMPUR 28 APR : Orang ramai sudah mula membanjiri beberapa lokasi sekitar Dataran Merdeka se-awal 3 pagi hari ini sebagai persiapan untuk berhimpun di tapak bersejarah itu sebagai menyokong kempen BERSIH 3.0 bagi menuntut pilihanraya yang telus dan adil.

Polis Diraja Malaysia juga sudah mula mengarahkan pasukan-pasukan ke lokasi-lokasi tersebut seperti Central Market, Jalan Petaling dan Masjid Jamek.

Tinjauan TVSelangor juga mendapati Jalan Persekutuan ke arah Kuala Lumpur dari Petaling Jaya, depan pusat beli belah Midvalley sudah ditutup.

Di Taman Suria KLCC, pula dianggarkan seramai 350 peserta himpunan membantah loji nadir bumi Lynas telah berkumpul sebagai persiapan untuk berarak ke Dataran Merdeka pada tengah hari nanti.

Turut kelihatan di KLCC bagi menyokong kempen Anti-Lynas itu adalah wakil dari MCA, parti daripada gagasan Umno-BN.

Pemimpin itu yang mendakwa dirinya dari bahagian Indera Mahkota di Pahang berkata beliau turun menyokongtuntutan kempen tersebut kerana khuatir pembinaan loji itu akan membahayakan kesihatan penduduk di sekitar Gebeng dan Kuantan.

Peserta berbaju hijau Anti-Lynas itu akan bercantum dengan peserta berbaju kuning Bersih 3.0 pada sekitar pukul 2 petang bagi mengadakan satu himpunan gergasi.

Persekitaran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dikawal rapi oleh penguatkuasa agensi tersebut setelah tapak itu ditutup dengan pagar besi dan kawat duri.

11.52 pagi : Kelihatan FRU mula berkumpul di Dataran. Kumpulan yang bergerak dari Brickfield sudah sampai di Pasar Seni. Kumpulan dari Petaling Street mula bergerak keluar bersatu di Pasar Seni.

11.30 pagi : Makluman dari unit AMAL PAS anggota mereka yang ditahan belum dilepaskan. Himpunan bantah Lynas kini sampai di hadapan Pudu Raya. Peserta BERSIH yang berkumpul di Puduraya bergabung dengan kumpulan bantah Lynas yang baru tiba dari KLCC. Kumpulan orangramai mencecah 8 ribu orang.

11.26 pagi: Autie BERSIH, Anne Ooi disambut sebagai wirawati di Petaling Street. Kira-kira 10 ribu membanjiri jalan ini, orang ramai bersorak dan polis masih memerhati keadaan.

11.25 pagi : Kemaraan himpunan bantah Lynas kini semakin hampir dengan dataran, mereka kini di Jalan Raja Chulan. Pengguna jalan raya memberi kerjasama baik dengan memberi laluan kepada perarakan rakyat ini, ada di kalangan mereka membunyikan hon kenderaan tanda sokong kepada bantahan.

11.12 pagi : Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan Isteri serta 400 orang rombongan dari Perak kelihatan di stesen Putra LRT Pasar Seni. Orang bersorak dan bertepuk tangan.



11.09 pagi : Kelihatan khemah dipasang berhadapan dengan BAR Counsil. Restoran sekitar Pasar Seni dipenuhi orang ramai berbaju kuning.

10.47 pagi : Orang ramai daripada KLCC mula turun ke jalanraya kira-kira 3000 orang. Laungan orang ramai mula kedengaran melaungkan Bersih!! Bersih!! di sekitar jalan Petaling Street.









10.29 pagi : A Samad Said sampai di Pasar Seni.

10.28 pagi: Kira-kira 1000 orang berbaju kuning berhampiran BAR Council Jalan Loke Yew. Terdapat juga 300 orang polis berkawal. Helikopter berlegar-legar, orang ramai bersorak setiap kali helikopter terbang rendah.







9.46 pagi : KLCC 350 orangramai dari pelbagai bangsa sudah mula berkumpul. TVS sempat menemui wakil MCA Indera Mahkota yang turut sama hadir menuntut kilang memproses nadir bumi itu dihentikan.
David Choi yang juga Ketua MCA Bahagian Indera Mahkota berkata, ini adalah perjuangan rakyat dan kerajaan harus mengutamakan hak mereka.

"Walaupun saya dari BN,tapi saya tetap turun tuntut hak rakyat.

"Ini soal hak asasi rakyat.please stop Lynas,"jelasnya.


 
9.45 pagi -Jalan-jalan menuju ke Dataran Merdeka sudah mula di mula ditutup polis. Orang ramai dari Pasar Seni, KLCC, Petaling Street mula bergerak menuju ke Dataran. Polis kelihatan berkawal.





Ribuan sudah menghampiri Dataran Merdeka (Video Inside)

Posted: 27 Apr 2012 08:56 PM PDT


PETALING JAYA: Jumlah orang ramai yang berada di kawasan berhampiran Dataran Merdeka kini sudah manghampiri ribuan orang.

"Kemuncaknya tengah hari ini sekitar jam 1 atau 2 petang," kata Amin Iskandar, seorang aktivis ketika dihubungi.

Beliau berkata, pimpinan akan turun sejurus sebelum  jam 2 petang di kawasan-kawasan yang ditetapkan sebelum berarak ke Dataran Merdeka.
 
Pihak berkuasa menutup Dataran Merdeka kepada perserta Bersih. Polis juga menutup jalan ke pusat bandaraya.

Menurut Amin lagi, orang ramai sudah mula memenuhi beberapa lokasi tertentu sejak tengah malam tadi.

"Pada jam 4 pagi bas-bas dari luar Kuala Lumpur mula sampai, manakala keretapi pula tiba jam 6 pagi.

"Sebab itu sejak awal pagi orang sudah ramai di ibu negara. Warga Kuala Lumpur dan Selangor akan
menyusul kemudian," katanya.


Menjelang BERSIH 3.0 : Jam 1 pagi, sekitar Dataran Merdeka mula dibanjiri (Video Inside)

Posted: 27 Apr 2012 10:47 AM PDT


Biarpun Himpunan BERSIH 3.0 dijadualkan bermula pada jam 2.00 petang namum pada jam 1 pagi ini, kawasan disekitar Dataran Merdeka mula dibanjiri ppeserta himpunan yang datang dari segenap pelusuk negara..

Kehadiran ini membuktikan tiada rakyat Malaysia yang percaya akan apa yang tertulis pada banner yang digantungkan DBKL mengatakan tiada himpunan pada 28 April ini..

Banner hasil kerja bodoh pegawai-pegawai DBKL tu sila lihat di ( SINI )

Dan ianya juga membuktikan usaha untuk menggelapkan himpunan ini oleh media-media yang ditunggang UMNO/BN tidak berkesan...

Baca laporan dari Centre for Independent Journalism ini..

CIJ atau Centre for Independent Journalism menggambarkan terdapatnya tanda-tanda bahawa media di Malaysia tidak bebas sepenuhnya dan ia dikawal oleh parti atau individu atau pihak yang berkepentingan. Kenyataan ini dikeluarkan berikutan analisis perbandingan antara Bersih 2 dengan Bersih 3 yang nampaknya amat ketara perbezaannya. 

Bersih 3 menurut CIJ adalah suatu peristiwa yang mempunyai makna yang signifikan kepada negara dan rakyat tetapi nampaknya tidak mendapat liputan yang sepatutnya. Berikut berbezaan liputan media-media utama terhadap bersih 3.0
  • Utusan Malaysia hanya membuat berita sebanyak 10 laporan sahaja berbanding tahun lepas yang menyaksikan sebanyak 316 laporan. Penurunan sebanyak 97% !
  • NST menyaksikan penurunan sebanyak 92% di mana hanya 8 berita berbanding 97 pada Bersih yang lalu.
  • The Star turun sebanyak 91%. Dengan hanya 9 laporan berbanding 104 pada Bersih yang lalu.
  • The Sun turun sebanyak 62% dengan 10 laporan berbanding 26 pada Bersih yang lalu.
Laporan di Utusan dan juga NST lebih memihak kepada laporan negatif sahaja manakala The Star menrakamkan 6 laporan yang bersifat neutral daripada keseluruhan 9 laporan. 

Laporan daripada The Sun adalah lebih saksama di antara kesemua media bercetak dengan 8 laporan neutral dan satu laporan positif dan satu lagi laporan negatif daripada keseluruhan 10 laporan yang dibuat. 

CIJ mempersoalkan bagaimana satu peristiwa yang mempunyai makna yang amat besar terhadap rakyat Malaysia seperti Bersih 3.0 hampir tidak mendapat liputan seperti mana yang sepatutnya. Adakah ia menerima arahan daripada pihak tertentu yang khautirkan publisiti meluas kepada Pakatan Rakyat? - sembernya dari SINI

Saksikan!! jam 1 pagi.. sekitar Dataran Merdeka mula dibanjiri..

Tiada ulasan: