Isnin, 16 April 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


BERSIH 3.0: Kata Kerajaan benarkan.. tapi mengapa sudah ada tangkapan?

Posted: 16 Apr 2012 08:44 AM PDT


KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak mempunyai masalah membenarkan perhimpunan BERSIH 3.0 dilangsungkan  selagi penganjur mematuhi Akta Perhimpunan Aman 2011 dan berjanji tidak akan menimbulkan sebarang gangguan kepada orang ramai.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, kebenaran itu diberikan atas semangat akta yang baru digubal itu.

Bagaimanapun, Hishammuddin menasihati pihak penganjur supaya menggunakan kaedah yang betul dan tidak melanggar peraturan yang telah ditetapkan.

"Saya hendak mencadangkan bahawa penganjur perlu bekerjasama dengan pihak polis untuk menentukan tempat yang sesuai bagi perhimpunan-perhimpunan itu supaya ianya memberi jaminan perjalanan orang ramai yang hendak pergi kerja dan sebagainya tidak terganggu dan bersesuaian mematuhi Akta Perhimpunan Aman yang telah kita bentang dan luluskan," ujar Hishammuddin.

"Kerajaan tidak akan menghalang perhimpunan BERSIH 3.0 ini selagi ia tidak bercanggah dengan undang-undang yang telah pun digubal dan diluluskan oleh Parlimen," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di ibu negara hari ini.

Akta Perhimpunan Aman 2011 merujuk kepada 'Akta Perhimpunan Aman' yang diluluskan di Parlimen pada 24 November 2011 bagi mengawal perhimpunan awam di Malaysia.
Tengok video ni dan dengar apa Hishamuddin kata..


Kata benarkan.. tapi kenapa sudah ada tangkapan?

Gambar di atas adalah gambar saudara Mohamad Karim dari Perak ditahan di Pudu Raya kira2 jam 12.00 tadi kerana memakai baju kuning Bersih. Beliau telah dibawa ke Pondok Polis untuk diambil keterangan.
Sumber gambar dari ( SINI )

Najib bentang akta PTPTN 1997, bukannya Anwar..

Posted: 16 Apr 2012 02:36 AM PDT


SHAH ALAM - Sayap pemuda PKR hari ini menolak kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad sambil menegaskan, inisiatif penubuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dilaksanakan ketika era pentadbiran bekas perdana menteri itu manakala menteri yang bertanggungjawab masa itu adalah Datuk  Seri  Najib Tun Razak.


Semalam, Dr Mahathir berkata bahawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah lupa bahawa undang-undang itu digubal ketika beliau merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Anwar dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada awal September 1998.
Kini, Najib merupakan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Justeru menurut Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Najwab Halimi, kenyataan Dr Mahathir yang dilaporkan oleh media semalam tidak akan sekali-kali menafikan fakta bahawa inisiatif penubuhan PTPTN adalah dilaksanakan di bawah pentadbiran beliau yang ketika itu merupakan Perdana Menteri dan juga  Najib pula menjawat Menteri Pendidikan dan merupakan menteri yang bertanggungjawab membentangkan Rang Undang-Undang PTPTN pada 1997.

"Berdasarkan fakta, kenyataan Dr. Mahathir itu adalah tepat, namun demikian adalah mustahil bagi beliau untuk menafikan kenyataan bahawa ketika PTPTN ditubuhkan, beliau sendiri memegang jawatan Perdana Menteri dan  Datuk Seri Najib (kini Perdana Menteri) pula merupakan Menteri Pendidikan yang bertanggungjawab membentangkan Rang Undang-Undang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 di Dewan Rakyat pada ketika itu.

"Jika merujuk kepada handsard Parlimen Kesembilan, Penggal Ketiga, Mesyuarat Pertama bertarikh 13 Mei 1997, Rang Undang-Undang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 telah dibentangkan untuk bacaan kali kedua dan ketiga oleh Datuk Seri Najib (ketika itu Menteri Pendidikan) pada jam 9.06 malam," katanya lagi.

Menurut beliau, rang undang-undang ini kemudiannya telah diluluskan dan dimaktubkan menjadi Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 dan seterusnya PTPTN telah ditubuhkan di bawah akta ini yang mula berkuat kuasa pada 1 Julai 1997.

Kementerian Pengajian Tinggi diwujudkan selepas itu manakala Kementerian Pelajaran dikekalkan.


Jual lebuh raya MEX sama teruk jual AP - Dr. Mahathir

Posted: 16 Apr 2012 12:34 AM PDT


KUALA LUMPUR, 16 April — Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menuntut Tan Sri Abu Sahid Mohamed menjelaskan tindakannya menjual Lebuh raya Maju Expressway (MEX) kepada umum kerana penjualan itu menyaksikan beliau memperolehi keuntungan.


Kenyataan itu dibuatnya selepas penjualan bernilai RM1.7 bilion bulan lau menimbulkan tanda tanya terhadap perjanjian Abu Sahid Maju Holdings Sdn Bhd yang membuat keuntungan sebanyak RM660 juta dan RM1 bilion hanya selepas empat tahun beroperasi. Pembinaan konsesi lebuh raya bernilai RM1.3 bilion itu dibuat atas geran daripada kerajaan bernilai RM976 juta.

"Kamu jual milik kamu, bukan hak orang lain. Ia sama teruk seperti menjual permit untuk kereta import (AP)," kata Dr Mahathir (gambar) kepada pemberita di sini, merujuk kepada amalan biasa ahli perniagaan Bumiputera membuat keuntungan mudah dengan menjual permit kereta import dengan lesen daripada kerajaan.

Bekas perdana menteri itu, yang masih lagi dilihat berpengaruh dalam kerajaan dan Umno berkata, Abu Sahid ada berjumpa untuk memberikan penjelasan kepada beliau.

"Beliau cuba memberi penjelasan kepada saya, tapi saya nasihatkan beliau untuk menjelaskan kepada umum kenapa lebuh raya itu dijual, dan kenapa beliau membuat keuntungan daripada kontrak kerajaan," katanya.

EP Manufacturing Berhad bulan lalu telah membuat perjanjian dengan Maju Holdings untuk memiliki Maju Expressway (MEX) pada harga RM1.15 bilion, dan dengan anggaran hutang sebanyak RM550 juta, jumlah perjanjian itu bernilai RM1.7 bilion.

MEX yang 96.8 peratus milik Abu Sahid menguasai 91 peratus pegangan saham.

MEX adalah konsesi terbesar untuk lebuh raya 26km — menghubungkaan Kuala Lumpur ke Cyberjaya, dan Putrajaya.

Terdapat juga laporan Maju Holding telah memberikan projek pembinaan MEX kepada kumpulan Australia Leighton.

MEX siap dibina pada Disember 2007 dan mula beroperasi Januari berikutnya.

The Malaysian Insider

Kadir Sheikh Fadzil di pentas PAS.. Ribuan hadir!!

Posted: 15 Apr 2012 09:00 PM PDT


Puluhan ribu telah menyertai majlis ceramah Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dengan Tan Sri Kadir Sheikh Fadzil malam tadi di Kupang, dekat sini.


Turut serta di majlis itu adalah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak.

Ini adalah majlis ceramah pertama yang dibuat oleh Tan Sri Kadir di atas pentas PAS selepas mengisytiharkan keluar dari Umno.


Kadir ketika bertemu dengan Presiden dan pimpinan PAS yang lain di Pejabat Agung PAS Jalan Raja Laut baru-baru ini telah bersetuju untuk berceramah di atas pentas PAS.

Sebelum ini, Kadir telah mengumumkan keluar dari Umno ekoran tindakan pimpinan Umno mempertikaikan beberapa kenyataannya sebelum ini.

Namun sehingga kini beliau belum mengisytiharkan untuk menyertai mana-mana parti.


Ceramah yang sertainya malam tadi adalah sempena dengan kunjungan pimpinan PAS yang diketuai Ustaz Abdul Hadi ke Kedah.

14 April lepas, Abdul Hadi berkunjung ke Perlis sebelum berlepas ke Kedah dalam dalam siri kunjungan pimpinan PAS ke negeri-negeri.

Sebelum ini, Abdul Hadi telah mengunjungi Johor, Terengganu dan Pahang.

Ia diatur oleh Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat.

Satu lagi pasukan diketuai oleh Timbalan Presiden PAS, Haji MOhamad Sabu.

Semalam, kumpulan yang diketuai Mohamad Sabu melawat Perak dalam siri mempersiapkan jentera PAS sepenuhnya untuk menghadapi pilihan raya ke 13.

ADUN Pembangkang Curi Elektrik..

Posted: 15 Apr 2012 08:00 PM PDT


Oleh kerana dah biasa dengan budaya harta kerajaan itu, harta UMNO.. Harta UMNO itu pula harta mak bapak dia.. maka jadilah macam laporan diatas ni..

Elaun beribu RM tapi masih tak cukup lagi..

Tak payah tulis panjang-panjang.. korang nilaikanlah sendiri...

Tiada ulasan: