Khamis, 15 Mac 2012

shalehudin

shalehudin


Mampuih hidup balik pun gua tak percaya... haha...

Posted: 15 Mar 2012 11:00 AM PDT

Satu yang menarik yang entah betoi atau tidak adalah stetmen TIADA politik wang digunakan untuk membeli undi di kawasan Parlimen yang telah 30 tahun diwakilinya...

Syabas lah kalau betoi Kadiaq oii... hehe... Tapi gua besa la, mampuih hidup balik pun gua tak caya.... haha...

Hakim Mahkamah Tinggi ni nak kena tumbuk kot? Kahkahkah...

Posted: 15 Mar 2012 10:03 AM PDT

Menteri gagal tolak saman tumbuk ahli perniagaan

Mahkamah Rayuan hari ini menolak dengan kos permohonan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bagi membatalkan saman yang dibawa oleh seorang ahli perniagaan, yang didakwa mempunyai hubungan sulit dengan anak perempuan menteri itu.

Panel tiga hakim yang diketuai oleh Datin Paduka Zaleha Zahari sebulat suara mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam, dan mengarahkan menteri itu untuk membayar RM5,000 sebagai kos.

Ahli-ahli panel yang lain ialah Hakim Datuk Clement Allan Skinner dan Datuk Aziah Ali.

Ahli perniagaan Amir Bazli Abdullah, 40, memfailkan saman itu pada 4 Julai 2007, mendakwa bahawa beliau telah dipukul dan ditumbuk pada mukanya oleh Ahmad Zahid pada 16 Januari, 2006.

Keputusan itu dicapai selepas mahkamah mendengar penghujahan peguam Shamsul Bahari Ibrahim yang mewakili Ahmad Zahid, dan memutuskan bahawa ia tidak perlu bagi peguam, Amir Bazli, Karpal Singh, untuk membuat penghujahan.- M'kini

Betoi ka lidah Hishamuddin kontot... kahkahkah...

Posted: 15 Mar 2012 08:10 AM PDT

Copgate: Bukti yang Hisham minta 'sudahpun ada'

Hafiz Yatim

EKSKLUSIF Malaysiakini telah mendapat maklumat bahawa bukti mengenai skandal 'Copgate' yang diminta oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk memulakan siasatan terhadapnya, 'sudahpun ada'.

Sebahagian daripada maklumat ini adalah dalam bentuk surat bertarikh 12 September 2007, yang dihantar kepada Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu, Datuk Johari Baharom oleh peguam bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Ramli Yusuff.

Surat itu menyebutkan tindakan Pejabat Peguam Negara dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) ketika itu yang membawa kepada terdedahnya identiti pemberi maklumat polis yang telah membantu penangkapan penjenayah Johor, Goh Cheng Poh @ Tengku Goh.

Hishammuddin (kanan dalam gambar), dalam reaksinya kepada laporan Malaysiakini pada hari Ahad, telah meminta bukti-bukti berhubung dakwaan wujudnya pakatan di kalangan Ketua Polis Negara ketika itu, Tan sri Musa Hassan; Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Tengku Goh untuk menutup satu siasatan mengenai rasuah.

Laporan itu menyatakan bagaimana pemberi maklumat - yang maklumatnya membawa kepada penangkapan Tengku Goh pada tahun 2007 - telah dipaksa untuk membabitkan enam pegawai polis yang menyiasat kes itu.

Reaksi Menteri Dalam Negeri pada hari Isnin lalu ialah: "Buktikan, buktikan. Kalau mereka kemukakan buktikan, kita boleh ambil tindakan."

Surat dari peguam Ramli kepada Johari - timbalan menteri dalam negeri ketika itu - menyatakan bahawa berikutan penangkapan Tengku Goh dan diletakkan di bawah "kediaman terhad" di Jeli, Kelantan, pada 8 Ogos 2007, maklumat telah dibocorkan kepada beberapa organisasi media, yang melaporkan bahawa BPR sedang menyiasat dakwaan salahguna kuasa dalam "penyiasatan, penangkapan, penahanan dan pengeluaran perintah kediaman terhad" terhadap Tengku Goh.

Laporan berita itu juga mendakwa bahawa Tengku Goh telah dibersihkan.

Berikutan laporan media itu, satu mesyuarat telah diadakan di Pejabat Peguam Negara seminggu kemudian pada 15 ogos 2007 - di mana yang hadir termasuk Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail (paling kiri), bekas Timbalan Ketua Polis negara, Datuk Mohd Najib Abdul Aziz , bekas ketua pendakwaan Mohd Yusof Zainal Abiden dan Ramli.

Siasatan yang membawa kepada penangkapan Tengku Goh telah dibincangkan dalam mesyuarat itu dan telah ditegaskan bahawa identiti pemberi maklumat yang membantu dalam penangkapan tersebut, mesti dirahsiakan.

Ramli berhujah bahawa identiti pemberi maklumat polis tidak perlu didedahkan kerana ia akan melanggar Perintah Tetap Ketua Polis Negara.

Apa yang berlaku seterusnya ialah Ramli menerima arahan dari BPR bertarikh 20 Ogos 2007 mengkehendakinya menyerahkan fail kes asal, bersama-sama dengan kenyataan pemberi maklumat dan identiti mereka.- M'kini

Tun Daim terkoyak seluaq kena heret... kahkahkah...

Posted: 15 Mar 2012 03:00 AM PDT

Daim diheret bagi menyelamatkan Umno yang semakin jatuh

UMNO sangat terdesak sekarang apabila mereka melihat sokongan untuk pembangkang yang semakin meningkat. Dasar-dasar flip-flop Datuk Seri Najib Abdul Razak, Perdana Menteri, adalah salah satu sebab bagi ini. Kesenyapan Najib yang penuh elegan pada banyak isu di sekeliling beliau dan pasukan pemimpinnya membuatkan Pembangkang mendapat sokongan di kedua-dua pengundi bandar dan luar bandar.

Bantuan kebajikan RM500 kepada golongan miskin tidak membantu UMNO sama ada kerana jumlah tersebut dianggap terlalu kecil berbanding dengan semua perbelanjaan mewah pemimpin UMNO, pasangan dan keluarga mereka. Apa sahaja penakrifan popular yang diberikan kepada Najib atau Anwar Ibrahim pada masa ini bukan merupakan petunjuk yang benar tentang keadaan politik di negara ini, kerana indikator ini adalah berdasarkan sampel mikro yang tidak cukup empirikal. Pilihan raya umum melibatkan berjuta-juta pengundi daripada beberapa ratus orang yang merupakan responden soal selidik.

Kajian sebenarnya telah menunjukkan bahawa 60 peratus pengundi masih atas pagar atau berahsia sama ada untuk mengundi BN atau Pakatan Rakyat. Buat masa ini, BN dan Pakatan Rakyat hanya boleh pasti tentang kira-kira 20 peratus sokongan daripada pengundi setiap satu, kecuali Pulau Pinang, Kelantan, Selangor dan Perak di mana trend di antara memihak kepada Pakatan Rakyat lebih banyak daripada BN. Dengan menangani baki 60 peratus pengundi baru sebenarnya akan menentukan keputusan sebenar pilihan raya umum akan datang (PU). Menurut beberapa pemerhati politik, pilihan raya umum ke-13 sepatutnya diadakan pada bulan Disember 2011 atau Januari 2012. Dan sekarang Najib masih mencari-cari untuk masa yang tepat kerana beliau masih belum mendapat keyakinan yang mencukupi bahawa Barisan Nasional akan memenangi PU-13.

Optimis bagi sistem dua-parti

Dalam keadaan terdesak UMNO harus mengheret Daim Zainuddin, dua kali bekas menteri kewangan, untuk ditemubual oleh media arus perdana. Walau bagaimanapun, hasil temu bual itu dimaniskan oleh pihak media bagi memberi suasana yang baik untuk negara ini di bawah kepimpinan UMNO sekarang. Kebenarannya, wacana ini sebenarnya telah memakan diri UMNO. Daim dalam temu bual itu, pada hakikatnya, dengan cara yang halus menyuarakan keyakinan untuk sistem dua parti bagi negara ini dan telahmengakui kekuatan Pembangkang dan beliau jelas menunjukkan kelemahan terdedah UMNO dan kekuatan Pembangkang.

Apabila Daim menyatakan ramalan beliau mengenai hasil PU 2008, penyokong kuat UMNO mentertawakannya dan memanggilnya satu kuasa yang telah tamat dalam politik. Dan kini, sekali lagi Daim tidak secara terang-terangan meramalkan bahawa BN akan menang PU yang akan datang. Perhatian yang lebih mendalam tentang pandangan beliau dalam temu bual ada menyokong fakta bahawa pasukan yang terbaik sahaja akan menang kali ini di peringkat persekutuan - ia mungkin BN atau Pakatan Rakyat. Dalam erti kata lain, Daim secara tidak langsung telah mengakui kehadiran satu sistem dua parti yang berdaya maju di negara ini yang merupakan petanda baik bagi rakyat. Daim juga menekankan tentang keperluan politik yang berbeza bagi generasi muda. Generasi muda, untuk perkara itu, mengharapkan perubahan kerajaan pada masa ini. Mereka mahu melihat negara ini menuju ke arah yang betul di bawah kepimpinan seseorang yang mereka lebih percaya. Sememangnya, terdapat tanda-tanda positif bahawa pengundi generasi sekarang tidak lagi mahu melihat sebuah kerajaan yang korup dan perkauman yang dibahagikan.

Orang awam seolah-olah lebih mengetahui mengenai kelemahan UMNO daripada Daim. Atau, mungkin Daim mungkin telah memilih untuk mengabaikan hakikat ini di dalam wacana itu. Sebagai orang UMNO, analisis terkini Daim tentang keadaan di negara ini tidak ketara memberi tumpuan lebih kepada kelemahan Najib sebagai perdana menteri, yang kekurangan ketelusan dalam pengurusan kewangan kerajaan, rasuah besar-besaran dan penyalahgunaan kuasa yang telah teruk mencemarkan UMNO sejak 1981, RM570juta sogokan haram dari senjata gergasi DCN Perancis kerana bersetuju membeli 2 kapal selam Scorpene dan kemudian diikuti dengan pembunuhan ngeri wanita Mongolia, Altantuya, dan pergaduhan RM250juta NFC yang di luar kawalan dengan penyalahgunaan pinjaman lembut, di antara lain . Ini merupakan sebahagian kecil. Senarai salah laku UMNO terlalu banyak. Media arus perdana menyembunyikan semua ini dari rakyat.

Lebih sebab untuk sistem dua-parti

Apabila media arus perdana menyembunyikan isu-isu ini daripada rakyat, media alternatif menolong rakyat dengan mendedahkan dan memberitahu kebenaran yang sedang berlaku dalam kerajaan pimpinan UMNO. UMNO, tidak seperti sedekad yang lalu, tidak boleh terus menyembunyikan kelemahan mereka dari rakyat. Jelas sekali, Daim, di sebahagian temu bual itu, telah bermain selamat kerana beliau masih merupakan ahli perniagaan yang bersekutu dengan UMNO. Rakyat boleh menganggap bahawa Daim sedar tentang rasuah dan penyalahgunaan hak dan keistimewaan telah menjadi amat penting di negara ini kerana monopoli kuasa, keangkuhan dan kekurangan ketelusan dalam sistem yang ada sekarang dalam tadbir urus UMNO. Dan ini adalah lebih sebab mengapa rakyat menyokong kuat sistem dua parti untuk negara ini bagi melakukan 'check and balance'.

Daim di pihaknya perlu kurang bimbang tentang negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat kerana negeri-negeri ini berfungsi agak baik dengan pemimpin-pemimpin yang lebih baik dan lebih ikhlas di pucuk pimpinannya, berbanding pemimpin UMNO yang sedia ada. Beliau mestilah sedar bahawa rasuah adalah kurang di negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh pemimpin yang berwibawa dan bertaqwa. Rasuah, tidak dapat dinafikan, bukanlah tradisi di negeri-negeri tersebut. Ini telah mengagumkan pengundi generasi masa kini yang berpendidikan. Daim dalam wacananya telah memuji menteri besar Selangor kini dengan membayangkan bahawa UMNO memerlukan pemimpin yang lebih berkemampuan jika mereka mahu merampas Selangor dari Khalid. Beliau mengatakan bahawa Khalid seorang pemimpin yang bersih. Di Pulau Pinang dan Kelantan, beliau meramalkan bahawa kerajaan akan kekal di bawah Pakatan Rakyat. Keadaan akan menjadi sukar bagi BN di Kedah dan Perak. Dan rakyat juga dapat merasakan bahawa perjuangan akan sama sukar di Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak.

Dengan tadbir urus lapuk dan amalan buruk yang mencemarkan imej UMNO, Najib harus membawa masuk Daim untuk menyelamatkan imej UMNO yang melendut. Tetapi langkah ini sebenarnya telah membawa lwbih banyak keburukan daripada kebaikan kepada UMNO. Ia telah dilaporkan dalam temubual apabila Daim mengulas mengenai perpecahan kaum, rasuah, skandal kewangan yang boleh menghakis keutuhan kerajaan dan beliau mahu rakyat bersatu menentang perengsa ini yang mempengaruhi negara. Ini adalah satu cadangan yang memang mulia. Inilah yang sedang dilakukan oleh pemimpin muda dalam pembangkang - dengan mendedahkan salah laku Najib dan UMNO. Ini adalah pihak pembangkang sekarang yang satu hari bakal memimpin negara terhadap UMNO dalam sistem dua parti. Pembangkang sekarang bermain permainan yang bijak dengan mendedahkan semua penyelewengan dalam kerajaan sekarang dan ini adalah trend yang baik bagi negara dan rakyat.

Rasuah sudah menjadi sebahagaian penting bagi UMNO

Kuasa mutlak akan merosakkan dan pemimpin yang meneraju terlalu lama akan berakhir menjadi "kebal". Dengan kuasa mutlak ini kecenderungan untuk badan kehakiman, badan anti-rasuah, polis dan perkhidmatan awam yang akan dieksploitasi untuk memihak kepada kerajaan yang sedia ada walaupun kerajaan rosak terasnya atau terlibat dalam jenayah dan skandal kewangan. Daim, bagaimanapun, gagal untuk memahami bahawa pihak pembangkang tidak menentang polis, anti-rasuah atau badan kehakiman. Mereka hanya menentang sebarang bentuk penderaan dan eksploitasi institusi-institusi tersebut, institusi-institusi ini tidak boleh digunakan sebagai alat untuk membantu kerajaan yang kejam untuk terus berkuasa.

Tetapi Daim tidak sedikitpun menyedari bahawa rasuah telah menjadi sebahagian budaya UMNO sejak tahun 1981 dan ia tidak mudah dipadamkan dari sistem termaktub. Beberapa analisis politik telah menerangkan bahawa UMNO hanya dilihat bersih sepanjang tempoh tiga perdana menteri pertama negara. Mungkin latar belakang perdana menteri itu semua sebagai peguam boleh menjadikan mereka lebih bermoral. Selain itu, kebanyakan pemimpin UMNO pada masa itu merupakan guru-guru yang tidak mempunyai kepentingan perniagaan. Budaya bergiat dalam politik untuk menjadi kaya bermula selepas tempoh masa itu dan Mahathir Muhammad harus dipersalahkan bersama-sama dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, perdana menteri kelima, dan Najib.

Negara adalah bersih dari rasuah sehingga tahun 1981 apabila Mahathir mengambil alih sebagai Perdana Menteri. Mahathir gagal untuk membendung bukan sahaja rasuah dalam kerajaan pimpinan UMNO tetapi beliau didakwa telah menyemai kronisme dan nepotisme dalam gaya pentadbiran beliau. Pemerintahan selama 22 tahun Mahathir sebagai perdana menteri menyaksikan keadaan terburuk dalam rasuah, pengurusan kewangan, kronisme dan nepotisme. Selain itu, sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, badan kehakiman telah tercemar. Salah satu penulis pada masa lalu menyatakan:

"Badan Kehakiman Malaysia bukan yang sepatutnya. Ia dikatakan telah mengeluarkan "keadilan terbaik yang boleh dibeli wang". Di luar pintunya adalah detritus rangka kehakiman, di mana bila masa ia dijadikan awam telah menjadi suatu norma. Tekanan politik dan lain-lain menentukan bagaimana kes berprofil tinggi diputuskan. Keadilan, secara endek, hanya terdapat bagi pihak tertinggi atau penawar yang paling berkuasa."

Rakyat juga akan mengingati Daim

Amalan-amalan buruk ini dalam tadbir urus telah berlarutan sehingga kerajaan sekarang. Wang dan cita-cita untuk menjadi kaya dengan pantas telah menjadi matlamat utama ahli politik UMNO sejak tahun 1981. Mereka memasuki politik bukan dengan nilai-nilai altruistik untuk berkhidmat kepada rakyat tetapi lebih kepada berkhidmat untuk diri-sendiri. Jangan sampai kita lupa, rakyat juga akan mengingati Daim dalam banyak cara - baik dan buruk. Sesetengah orang mungkin menerangkan dia sebagai seorang lelaki yang telah memberikan perkhidmatan yang besar kepada negara. Beliau menjadi menteri kewangan negara sebanyak dua kali di bawah kerajaan Mahathir - 1984-1991 dan 1998-2001. Pelantikan kedua beliau sebagai Menteri Kewangan adalah sangat pendek, kerana dia dihentikan oleh Mahathir pada tahun 2001.

Walaupun kebanyakan tempoh perkhidmatannya dipenuhi kontroversi, Daim tetap mendapat reputasi sebagai salah satu arkitek ekonomi negara yang serba mampu, setelah memimpin Malaysia melalui kemelesetan kepada pertumbuhan yang tinggi selam empat tahun berturut-turut. "... Itulah yang saya suka ingat apabila saya memikirkan beliau," tulis Mahathir dalam Memoirnya – A Doctor In The House (ms538). Dalam erti kata lain, Mahathir lebih suka untuk tidak mengingati Daim bagi apa yang beliau tidak suka.

Kebanyakan orang akan menganggap Daim sebagai seorang ahli politik yang enggan kerana beliau adalah seorang ahli perniagaan. Apabila seorang ahli perniagaan masuk ke dalam politik dan apabila politik bukan kecenderungannya sentiasa ada kemungkinan bahawa keputusan politik boleh dipengaruhi oleh kepentingan perniagaan beliau. Malangnya, Daim sepanjang tempoh perkhidmatannya dengan kerajaan tidak dilihat sebagai pemimpin yang bersih juga, seperti yang ditulis oleh Mahathir dalam Memoirnya:

"... Tun Daim pada masa lalu tidak lama lagi akan kembali. Beliau telah berulang kali dituduh melapis poketnya dan mengambil sogokan daripada kontrak.Tiada bukti yang jelas telah dihasilkan, tetapi sekali lagi bisikan berkembang menjadi lebih menyakitkan. Orang datang berjumpa dengan saya untuk mengadu tentang dirinya, dan apabila saya menuntut bukti, mereka tidak boleh menghasilkan satu pun. Namun demikian, saya tidak boleh dengan mudah mempertahankannya. Bukti membersihkan namanya tidak lebih mudah didapati daripada pelbagai bukti yang menuduh. Saya tidak boleh menghasilkan sebarang alasan yang kukuh untuk membela dirinya. Saya tidak pernah bercakap kepadanya tentang perkara ini kerana saya tahu apa jawapannya."(ms536)

"Apabila perbualan menjadi terlalu banyak dan saya tidak tahan lagi, saya mengaturkan untuk beliau meletakkan jawatan. Pada akhirnya apa yang membimbangkan saya adalah bukan sahaja khabar angin kronisme tetapi juga cerita-cerita dongeng tentang ketidaksetiaannya."(ms536)

".... Tetapi apabila semuanya menjadi terlalu banyak, saya tidak menuduhnya apa-apa tetapi menghantar berita melalui rakan bersama bahawa saya mahu beliau meletakkan jawatan."(ms537)

Terdapat ramai pemimpin muda yang berpendidikan didalam parti pembangkang

Seolah-olah rasuah dan penyalahgunaan sumber telah difosilkan dan menjadi cara hidup dalam UMNO. Ini adalah sebahagiannya disebabkan oleh pembangkang yang lemah pada masa lalu. Senario sekarang telah benar-benar berubah. Terdapat satu pasukan Pembangkang teliti yang dipenuhi dengan pemimpin-pemimpin muda yang berpendidikan - pemimpin generasi akan datang dalam Pakatan - yang semuanya menentang salah laku di dalam UMNO.

Apabila media arus perdana menepikan Pembangkang, media alternatif memberi inspirasi kepada rakyat untuk menerima sistem dua parti bagi negara untuk memerangi penyalahgunaan kuasa dan endemik rasuah. Kini ia rakyat berharap bahawa kerajaan yang dibentuk selepas Pilihanraya akan datang akan menjadi sebuah kerajaan yang memberi kepentingan kepada tadbir urus yang baik secara sepenuhnya, adalah lebih telus dan benar-benar menentang rasuah dan pembaziran kewangan.

Ia adalah satu rahmat bahawa pengundi muda hari ini adalah lebih berpendidikan, bermaklumat dan celik IT. Daim berkata dalam satu temu bual, "Pada tahun 60-an, ibu bapa mereka mempengaruhi pilihan mereka, tetapi hari ini mereka mempengaruhi ibu bapa mereka melalui pengetahuan isu-isu semasa dan debat yang disokong oleh fakta dan angka yang meyakinkan. Jika BN gagal untuk menghargai kumpulan ini, mereka tidak akan mendapat sebarang undi. "Tetapi UMNO dan BN tidak akan menghargai perkara ini atau mereka tidak akan berubah kerana ia tidak mudah untuk menyahfosilkan apa yang telah menjadi tanda dagangan mereka sejak 1981.

Persepsi umum sekarang ini ialah UMNO akan kehilangan pengundi dari generasi muda disebabkan tadbir urus mereka yang lemah, keangkuhan dan politik perkauman. UMNO telah menggagalkan generasi muda dalam banyak cara apabila ia berkenaan pengurusan kewangan negara apabila kebocoran yang terlalu banyak telah dilaporkan hampir setiap tahun oleh Ketua Audit Negara. Mereka melihat rasuah semakin berleluasa dan tiada sebarang usaha serius telah diambil olehp emimpin-pemimpin mereka untuk membendung perkara ini. Mereka memerhatikan bahawa Najib lebih suka berdiam diri mengenai perkara-perkara yang akan mengheretnya kepada keadaan huru-hara. Jelasnya, Najib terkenal dengan pendekatan selamat mengenai politik.

Kagum dengan betapa ramainya pemimpin muda dalam parti pembangkang

Selain dari cara UMNO menyelesaikan isu-isu negara melalui perkauman tidak lagi diterima oleh generasi muda. Pengundi kini lebih kagum dengan ramai pemimpin muda pembangkang yang meneliti semua amalan buruk kerajaan pimpinan UMNO. Amalan yang baik dalam tadbir urus kerajaan adalah apa yang dicari oleh pengundi muda yang berpendidikan. Ia merupakan sokongan ini daripada pengundi serba-tahu yang akan memberikan Pembangkang kelebihan terhadap BN pimpinan UMNO dalam PU akan datang.

Dan ini telah membuat pembangkang sebuah entiti yang boleh dipercayai. Pemimpin lama dalam pembangkang tidak lama lagi akan pudar untuk memberi laluan kepada pemuda-pemuda dan yang bersemangat untuk mengisi kekosongan. Hari ini, hanya UMNO yang takutkan kemunculan sistem dua parti tetapi UMNO tidak boleh menghentikan trend ini daripada menjadi kenyataan dalam landskap politik Malaysia.

Malaysia Chronicle

Shahrizat ghairah teloq setengah masak... kahkahkah...

Posted: 15 Mar 2012 01:00 AM PDT

Undur Shahrizat separuh tepat

Oleh Subky Latif

SEKALIPUN banyak reaksi mengira pengunduran Shahrizat Abdul Jadil dari kabinet 8 April ini sebagai satu langkah yang tepat, tetapi bagi saya ia hanya separuh tepat.

Dia sekadar berundur dari jawatan kerajaan, tetapi dia masih kekal sebagai Ketua Wanita UMNO dan Ketua Wanita BN serta segala yang berkait dengan kedudukan ketua sayap wanita parti pemerintah itu.

Mungkin pada orang-orang yang rapat dengannya bahawa tindakannya itu satu pengorbanan yang sudah cukup berkaitan dengan masalah yang dihadapinya dan keluarganya, tetapi ia belum memadai bagi meringankan beban liabiliti UMNO dan BN.

UMNO dan Wanita UMNO memangnya tidak sebersih mana, tetapi mengekalkan Shahrizat pada kedudukannya dalam parti itu tidak dapat melekangkan imej buruk parti. Parti itu sudah dikira banyak bermasalah, dengan mengekalkannya sebagai ketua Wanita mengesahkan ia yang benar-benar bermasalah.

Selagi Shahrizat menjadi ketua sayap Wanitanya, orang akan mudah menempelak parti itu berketuakan orang yang tidak bersih dan bermasalah. Walaupun mahkamah belum mendapati suaminya bermasalah, tetapi suaminya sudah didakwa pecah amanah dan dikenakan ikat jamin setengah juta.

Shahrizat tidak didakwa, tetapi sebagai ketua Wanita UMNO, dia akan mengadapi tekanan saikologi dan segala beban akibat dakwaan itu. Otaknya separuh terikat dengan gema dakwaan. Hanya separuh otaknya saja yang dapat ditumpukan kepada Wanita UMNO.

Sekali pun suaminya baru didakwa dan orang yang belum didapati bersalah bukanlah orang bersalah, tetapi dengan dakwaan itu dia sudah berada dalam keadaan separuh bersalah. Setelah mahkamah mendapatinya tidak bersalah barulah dia betul-betul tidak bersalah.

Bagi persepsi setengah orang, orang yang didapati mahkamah tidak bersalah, sukar diterima betul-betul tidak bersalah. Itulah dunia.

Shahrizat mesti berkempen menjelajah ke merata-rata untuk menjamin kemenangan partinya dalam PRU yang sudah dekat itu. Dia mesti bercakap bagi menyatakan partinya benar. Tetapi beban yang dihadapinya bagaimana orang hendak yakin kepadanya sedang dia sendiri berdepan dengan masalah kebenaran dan masalah kebersihan.

Orang-orang yang datang mendengar dan berjumpa dengannya akan melihat wajahnya sebagai orang yang tidak bebas.

Mungkin UMNO mahu menyamakan masalahnya dengan masalah yang dihadapi oleh Anwar Ibraim dan isterinya yang memimpin PKR. Payah hendak menyamakan mereka.

Anwar dan isterinya menubuhkan PKR setelah dia dipenjarakan sementara menunggu keputusan mahkamah. Dia membentuk parti untuk meneruskan perjuangannya dan untuk membela tohmah yang dihadapkan kepadanya.

Shahrizat pula berada dalam parti yang sebelum masalahnya, ia sudah ada banyak masalah.

Dan kalau pun UMNO mengatakan PKR bermasalah kerana masalah Anwar, maka apa untungnya UMNO mahu menyamakan UMNO dengan masalah Sharizat itu? Sepatutnya UMNO jangan ada masalah supaya ia senang berdepan dengan PKR yang dikatakan memikul masalah Anwar.

Kalau PKR dan Anwar hendak dikatakan comot, mengapa perlu dicomotkan juga dengan membiarkan Shahrizat kekal sebagai ketua Wanita?

Saya kira Shahrizat tidak mahu membebaskan UMNO dengan bebannya. Kerana itu dia kekal dengan ketua Wanita. Selagi dia kekal di situ, maka senang bagi pembangkang untuk memburukkan UMNO. Dan sukar bagi Bung Mukhtar dan rakan-rakannya untuk membela UMNO sebagai badan yang bersih.

Tetapi kalau berundur sama dari pimpinan UMNO, maka musuh UMNO hilang satu modal yang ampuh. Pembangkang akan rugi kalau Shahrizat bersara dari politik. Dan mereka suka kalau UMNO itu terus dipimpin oleh orang yang dilihat tidak bersih.

WAJIB BACA: Baik punyer tips dari Nik Aziz...

Posted: 15 Mar 2012 12:20 AM PDT

Tips Nik Aziz untuk dapat zuriat yang baik


(Tuan Guru Nik Aziz ketika berucap di majlis ceramah keibubapaan di KTC) 

KOTA BHARU, 14 Mac: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberikan tips istimewa kepada para pemuda untuk mendapatkan zuriat yang baik iaitu mencari isteri yang solehah.

"Isteri yang solehah dapat menerbitkan kebahagiaan rumah tangga di samping dapat mendidik anak-anak menjadi soleh,"ujarnya.

Sambungnya, isteri yang soleh lebih penting dari memilih kedudukan atau kekayaannya kerana apa yang ada itu adalah hak isterinya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis ceramah keibubapaan 'Zuriat Kita Tanggungjawab Kita' anjuran Kelantan Trade Cantre (KTC) dan Buraqoil, di sini malam semalam.

Katanya, anak-anak bukan sahaja perlu diajar, sebaliknya turut diselangi dengan pendidikan.

Katanya, nasihat tidak akan sampai dengan sempurna pada anak-anak sekiranya mereka hanya diajar tanpa diterapkan dengan pendidikan bagi memudahkan golongan ini memahami setiap perkara yang diajar.

Tuan Guru bagaimanapun berkata, mereka bukan sahaja perlu dididik ketika berusia enam atau tujuh tahun sebaliknya sebelum mereka dibenihkan lagi.

"Suami isteri perlu menjaga akhlak serta membaca doa-doa yang diajar Rasulullah sebelum dan sewaktu ingin bersama pasangan masing-masing.

"Ianya amat penting bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku sekiranya waktu itu bermulanya percambahan zuriat,"ujarnya lagi.

Lebih 500 orang ibubapa termasuk kanak-kanak menghadiri program itu yang turut diadakan pertandingan hafazan kanak-kanak (lelaki).

TERHOT: Mangsa terbaru UMNO Selangor...

Posted: 14 Mar 2012 09:00 PM PDT

'Saya jadi mangsa pemimpin ternama Umno Selangor'

Hairulhizam Ishak, anak Jamariah mempamerkan dokumen mahkamah antara syarikat Score Option dan GASB 

SHAH ALAM 13 Mac: Seorang usahawan wanita Jamariah Baharum tidak menyangka kerjasama antara syarikatnya Score Option Sdn Bhd dengan sebuah syarikat yang dimiliki Bendahari Umno Selangor Datuk F D Iskandar, Glomac Alliance Sdn Bhd (GASB) berakhir dengan kegagalan.

Jamariah mendakwa perjanjian kerjasama membangunkan 90 ekar tanah miliknya di Puchong itu sepatutnya menghasilkan pulangan keuntungan berjumlah RM 47 juta. Bagaimanapun, bayaran yang diperolehi tidak sampai setengah daripada itu apabila GASB tidak mahu mematuhi perjanjian asal.

"Datuk Iskandar (CEO GASB) sepatutnya mengikut peraturan. Dalam perjanjian yang saya tandatangani dengan syarikatnya, GASB harus menyiapkan projek perumahan di tanah milik saya dalam tempoh 54 bulan bermula dari tarikh kerjasama itu pada Januari 2003.

"Tetapi sehingga Januari 2010, hanya 102 unit sahaja yang dibina. Sedangkan mengikut pelan pembangunan, GASB perlu membina lebih kurang 800 unit.

"Akibatnya, saya tidak mendapat wang yang sepatutnya saya terima. Saya hanya dibayar RM11 juta sepanjang tempoh 2003 hingga kini," katanya kepada Suara Keadilan.

Menurut Jamariah lagi, GASB bukan sahaja gagal membayar secara bulanan kepada syarikatnya. Sebaliknya, pada 2005 syarikat itu menghantar penyata tuntutan sebanyak RM15 juta. GASB mendakwakan tidak mendapat kerjasama sepenuhnya daripada tuan tanah untuk memudahkan kerja-kerja pembinaan.

"Dia kata projek susah untuk diteruskan kerana terdapat klausa yang tidak dimasukkan dalam perjanjian kerjasama. Saya membantah, ketika syarikat Datuk Iskandar menandatangani perjanjian (2003) beliau tidak mempertikaikan klausa itu, tetapi bila saya minta projek itu dibuat mengikut jadual, timbul perkara baru," sambungnya.

Sehubungan itu, menurut Jamariah, GASB memohon syarat baru pembayaran kepada Maybank, bank yang menguruskan hartanah tersebut. Pihak bank menolak. Pada 2007, GASB mengambil tindakan mahkamah.

Pengarah Eksekutif Maybank, Datuk Mohd Hussein menjadi orang tengah mendapatkan penyelesaian di luar mahkamah. Satu rundingan dibuat antara Jamariah dan Iskandar.

"Dalam rundingan itu Datuk Iskandar bersetuju bayar saya lebih daripada RM47 juta . Dia berjanji akan beri RM50 juta.

"Saya setuju untuk berdamai dan menandatangi surat kebenaran kepada GASB menguruskan sijil layak menduduki (CF) ke atas unit-unit rumah yang terjual. Tetapi kemudian apabila hasil persetujuan itu didokumentasikan beliau memberitahu Lembaga Pengarah syarikat tidak bersetuju.

"Baru saya sedar, tawaran berdamai adalah usaha bagi memperolehi persetujuan saya menandatangani dokumen mendapatkan sijil layak menduduki," dakwa Jamariah.

GASB akhirnya menang saman ke atas Score Option Sdn Bhd pada 2008. Jamariah dilarang untuk mencampuri urusan pembangunan tanahnya.

"Dia menggunakan kelemahan saya sebagai pemilik tanah yang tidak ada kedudukan. Saya ingin bertanya undang-undang apakah yang diamalkan di negara ini sehingga tuan tanah dilarang masuk ke tanahnya sendiri," luah Jamariah yang juga veteran Umno dan suatu ketika pernah mempunyai hubungan baik dengan bekas Ketua Wanita Umno, Rafidah Aziz.

Datuk FD Iskandar disebut-sebut sebagai bakal 'Menteri Besar' Selangor andainya BN berjaya mengambi alih negeri itu dalam pilihanraya umum akan datang.

GEMPAQ: Kenyataan Berani Mati dari Malek Noor...

Posted: 14 Mar 2012 07:00 PM PDT

Saya Orang Pertama Sokong Hudud Jika Dilaksanakan-Malek Nor

(Malek Nor dan Aziz Desa dalam sessi sembang petang di KTC)

Kerajaan diminta mengkaji semula undang-undang yang ada termasuk menimbang untuk melaksanakan hukum hudud khususnya berhubung jenayah memandangkan hukuman yang dikenakan terhadap 'pendera' kanak-kanak begitu ringan.

Bekas jaguh bina badan Asia, Datuk Malek Noor, berkata sekiranya kerajaan ingin melaksanakan hukuman hudud beliau adalah orang pertama yang akan menyokongnya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas majlis sembang petang bersama Datuk Malek Nor sempena Pekan Buku anjuran bersama Dewan Bahasa dan Pusataka Wilayah Timur, Kelantan Trade Canter (KTC) dan Buroqoil.

Sembang Petang itu dikendalikan Ketua Pegawai Operasinya, Aziz Desa.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kenyataannya dalam ucapan sembangnya diawal majlis yang mengutuk kekejaman manusia mendera kanak-kanak termasuk ibubapa sendiri yang mencampak anak dari bangunan yang tinggi.

Ketika mengulas penderaan kanak-kanak, beliau tidak dapat menahan air matanya dari terus mengalir.

Malek seterusnya berkata, kerana undang-undang yang ada dalam negara begitu longgar menyebabkan pesalah termasuk orang lain tidak pernah berasa insaf dengan hukuman yang dikenakan.

"Setakat hukuman setahun, dua tahun kemudian lepas, tidak akan menginsafkan mereka.

"Andainya kerajaan berhasrat untuk melaksanakan hukuman hudud, saya adalah orang pertama yang akan menyokongnya kerana yakin hanya syariat Allah yang dapat mendidik manusia,"ujarnya.

Turut hadir pada program khas yang dianjurkan untuknya adalah isteri beliau, Datin Wan Asma Wan Ismail.

Pasangan pengantin ini melangsungkan perhakwinan mereka di Kota Bharu pada 12 Mac lalu dan majlis repsepsinya berlangsung di Hotel Renaissance yang turut dihadiri Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan isteri.

Katanya lagi, begitu juga hukuman yang dikenakan ke atas mat rempit yang dianggapnya begitu longgar menyebabkan golongan terbabit tidak pernah insaf untuk berhenti.

Terdahulu ketika berucap pada majlis itu berharap Kelantan akan sentiasa dirahmati disamping mengharapkan negeri itu menjadi yang terbaik di negara ini.

"Hasrat saya untuk melihat negeri ini menjadi contoh pada negeri-negeri lain di negara ini kerana keistimewaannya yang tersendiri khususnya penerapan Islam,"ujarnya.

PANAS: Lidah Pakatan kata si Rafizi kurang ajaq... hehe...

Posted: 14 Mar 2012 05:00 PM PDT

Pertunangan Anak PM: Rafizi Kurang Ajar, Babitkan Anwar!!

PENULIS benar-benar berang dengan tindakan Rafizi Ramli, selaku Pengarah Strategi PKR yang menjadikan kes 'penyalahgunaan kuasa' Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1997 sebagai rujukan untuk menyokong dakwaannya bahawa Perdana Menteri Najib turut menyalahgunakan kuasa kerana melibatkan pegawai Pejabat Perdana Menteri dalam urusan majlis pertunangan anaknya pada Jun 2011.

Apa tujuan Rafizi menjadikan kes Anwar tersebut sebagai contoh bila mana tidak ada seorang pun dari kami yang telah lama berjuang dalam PKR ini yang percaya Anwar pernah melakukan kesalahan tersebut. Pada kami, kes itu adalah sebahagian daripada konspirasi Mahathir untuk menjatuhkan Anwar dari jawatan Timbalan Perdana Menteri yang disandang beliau ketika itu.

Kalau sudah terkantoi menipu, tanggung sendiri sajalah, kenapa pula hendak membabitkan Datuk Seri?

Apakah Rafizi cuba menunjukkan kepada rakyat bahawa Anwar juga pernah menyalahgunakan kuasa ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri dulu? Adakah ini niatnya?

Penulis minta Rafizi jelaskan kepada laman ini dan seluruh penyokong PKR serta Pakatan Rakyat yang jelas terluka dengan kenyataan ini, adakah dia berniat untuk memalukan Anwar dalam menyokong dakwaannya bahawa Najib menyalahgunakan kuasa dalam soal penganjuran majlis pertunangan tersebut?

Sudahlah tuduhan salah guna kuasa ke atas Najib ini hanya akan memakan diri sendiri kerana umum mengetahui bahawa tugas Rafizi sebagai CEO di pejabat Penasihat Ekonomi Selangor yang diterajui Anwar, turut sama menguruskan hal peribadi Anwar juga. Apa kata Rafizi nanti kalau penyokong UMNO membangkitkan hal itu nanti?

Ini masalahnya bila bercakap tak guna otak.
Kenyataan Rafizi Dalam Mkini Yang Menaikkan Kemarahan Penulis & Ramai Penyokong PKR 

Secara peribadi, penulis pun tidak pasti dengan gaji lumayan yang diterimanya sekarang, berapa banyak masa dihabiskan Rafizi membantu Anwar menguruskan strategi ekonomi yang betul untuk negeri Selangor kerana kelihatan masanya banyak dihabiskan untuk mencanang dirinya sebagai Pengarah Strategi PKR yang paling baik di antara pemegang-pemegang jawatan tersebut sebelumnya.

Tidak hairan kenapa penyokong UMNO merujuk penubuhan pejabat tersebut sebagai pembaziran wang rakyat Selangor. Mana tidaknya, CEO yang dilantik lebih banyak berpolitik dari membantu Penasihat Ekonomi yang mempunyai tanggungjawab lebih besar dalam mengemudi PKR dan Pakatan Rakyat.

Rafizi (jika punya intergriti), sepatutnya menumpukan lebih banyak usaha membuktikan dakwaan bahawa wang rakyat digunakan dalam membiayai perbelanjaan Majlis tersebut, bukannya membangkitkan isu baru dan membandingkan pula dengan kes yang pernah dihadapi Anwar.

Itu namanya kurang ajar.

Sekarang penulis faham, kenapa ramai rakan penulis dalam Angkatan Muda Keadilan (AMK) yang jelas tidak senang dengan banyak tindakan Rafizi kebelakangan ini. Rafizi dikatakan menggunakan hubungan baiknya dengan Presiden Parti, Datin Seri Wan Azizah Ismail untuk mengatasi peranan Shamsul Iskandar sebagai Ketua AMK, termasuk mendapatkan jawatan di pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor.

Semua ini begitu ketara sekali selepas Rafizi tewas dalam pencalonan untuk jawatan Ketua AMK dalam pemilihan Nasional 2010.

Rafizi juga berjaya menggunakan NGO parti, Jingga 13 untuk menjayakan kepentingannya sedangkan semua dalam Biro Politik PKR tahu bahawa Jingga 13 ditubuhkan untuk menyokong agenda parti, bukan agenda Rafizi.

Penulis tidak mahu mengatakannya tapi kelihatan Rafizi menggunakan PKR untuk kelebihan peribadi dirinya dan mencemarkan imej pemimpin tertinggi kita dalam masa yang sama.- SPR

Camana kelaku KHALIFAH di Malaysia... hihi...

Posted: 14 Mar 2012 03:00 PM PDT

Khutbah larang sedekah, derma

Oleh Subky Latif

GARA-gara peminta sedekah yang disendiket memperdagang orang kurang upaya, kanak-kanak dan wanita tua terutama muslimat negara-negara Asia Selatan dan NGO yang kononnya membela orang malang dan tidak bernasib baik, maka JAWI mengeluarkan khutbah Jumaat khusus tentangnya.

Ia mengecam kepincanngan sosial itu dengan segala alasannya. Betapa kejadian yang memalukan itu antaranya adalah dorongan sifat pemurah rakyat jelata yang mudah belas terhadap orang-orang yang tidak bernasib baik seperti miskin, ibu tunggal, orang kurang upaya, anak yatim dan sebagainya.

Dengan rezeki yang lebih sekalian yang pemurah itu ringan tangan untuk menghulurkan sedekah dan derma kepada orang-orang yang dirasakan memerlukannya.

Sikap dan sifat pemurah itu mulia, tetapi memberi tanpa sebarang curiga boleh dan telah menyuburkan penyakit sosial yang memalukan dan seolah-olah menggalakkan kejadian hina di kalangan manusia.

Adalah keji bagi sendiket yang memperalatkan orang-orang susah dan malang itu untuk mengemiskan dan menyerahkan pungutan mereka kepada sendiket. Pengemis hanya diberi upah mengikut pungutannya tetapi yang mengaut keuntungannya ialah sendiket.

Meski pun ada pengemis bebas yang mendapat pungutan lumayan untuk dirinya, meneruskan perbuatan hina itu disebabkan ia satu cara yang senang mendapat kehidupan mewah, tetapi ada juga orang-orang malang itu dijadikan hamba dengan upah yang ala kadar dan terus kekal sebagai hamba yang diperas selama-lamanya.

Semua tahu bahawa mengemis ada hila dan menipu atas nama golongan susah adalah perbuatan yang terkutuk.

Khutbah Jumaat yang dibaca oleh semua khatib di Wilayah Persekutuan itu dibuat untuk memerangi penyakit sosial itu dengan harapan sekalian umat Islam menjadi pihak di depan dalam jihad membasmi amalan meminta-minta itu.

Kesimpulan dari roh khutbah itu mahu orang Islam berhenti memberi derma dan sedekah. Menanam rasa benci kepada semua bentuk pengemis tidak kira mereka benar-benar susah atau pura-pura susah. Tiada had masa untuk tidak bersedekah dan bersedekah seolah-oleh salah dalam keadaan apa pun.

Saya teringat pada pendirian Dr. Mahathir semasa masih Perdana Menteri terhadap tuding pentadbiran Bush kepada keganasan Islam. Mahathir tidak mahu sekadar menyalahkan keganasan Islam itu saja tetapi yang utama hendaklah dikaji punca keganasan.

Jika teori Dr. Mahathir itu dapat dipakai, perang terhadap punca pengemisan itu adalah lebih aula dari perng terhadap pengemis dan sendiketnya. Apa mulanya penyakit sosial itu?

Mengapa di bawah Khaifah Umar Abdul Aziz tiada orang mahu menerima zakat? Zakat adalah hak untuk asnafnya. Asnaf itu seolah-olah sifar di zamannya. Ia adalah disebabkan keadilan sempurna pentabirannya, bukan saja kemiskinan terhapus, bahkan menolak menjadi orang yang meminta. Keadilan yanag wujud menyebabkan pemerintahan dan rakyatnya mendapat barakah. Itulah yang menjadikan ia sifar penerima zakat dan peminta sedekah.

Saidina Umar Abdul Aziz memadamkan lampu kerajaan apabila anaknya mahu bercakap masalah peribadi dengannya. Beliau tidak menggunakan langsung kemudahan kerajaan.

Adakah kerajaan sudah mengkaji punca penyakit sosial itu dan kerajaan tidak langsung menyalah gunakan amanah yang diberi kepadanya? Adakah Raja-Raja, Perdana Menteri, menteri-menteri dan pegawai awam bebas dari menggunakan kedudukan masing-masing untuk diri?

Jika kerajaan belum jadi pihak yang paling minima kesilapannya, maka jangan jadi ayam jantan mengecam pengemisan.

Khutbah boleh mengingatkan supaya umat Islam waspada terhadap kejadian mengemis, tetapi orang Islam tidak boleh mengikis rasa mulia berderma dan bersedekah. Tanda syukur terhadap anugerah Allah ia menjadi bermurah hati kepada yang susah dan yang mememerlukan.

Saya takut semangat khutbah anti sedekah dan derma itu, umat Islam akan lupa mulianya menjadi tangan yang memberi. Bagaimana yang datang minta sedekah itu malaikat?

Orang Islam tdak boleh berhenti memberi kerana orang yang memerlukan itu sentiasa ada walau pun pengemis ada. Bukan tugas orang Islam bertanya pengemis itu jujur atau tidak. Tugas orang Islam yang berada adalah memberi.

Membasmi pengemis adalah tugas khalifah. Khalifah mesti mendidik rakyat jangan mengemis. Jika sesudah diberi pendidikan rakyat mengemis juga, khalifah kena tanya apa lagi kelemahannya dasar memerangi pengemisan itu tidak berjaya.

Kalau Umar Abdul Aziz berjaya, mengapa khalifah di Malaysia tidak berjaya?

Gambar: Tempat Nurul Nadirah Di Bakar dan Di Bunuh Kejam

Posted: 14 Mar 2012 01:00 PM PDT

Nenek Nurul Nadirah Abdullah, Milnah Jul,52, (dua kanan) tidah dapat menahan sebak ketika melawat lokasi penemuan mayat Nurul Nadirah di sebuah flat terbengkalai di Nusai Damai, Masai di sini, Selasa.

Pasir Gudang - Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata polis sedang berusaha menyiapkan kertas siasatan kes bunuh dan bakar kanak-kanak malang Nurul Nadhirah Abdullah, 5, secepat mungkin bagi membolehkan suspek kes itu dihadapkan ke mahkamah dengan segera.

Beliau berkata polis sedang menunggu beberapa lagi laporan daripada Jabatan Kimia untuk menyiapkan kertas siasatan itu sebelum dikemukakan kepada pihak Pendakwa Raya untuk tindakan.

"Saya telahpun mengarahkan timbalan saya Datuk Ismail Yatim yang mempengerusikan pasukan khas bagi menyiasat kes ini untuk siapkan kertas siasatan secepat mungkin," katanya kepada pemberita ketika mengunjungi keluarga Nurul Nadhirah atau lebih dikenali sebagai Dirang di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam Pasir Gudang di sini hari ini.

Sambil menyifatkan individu yang terlibat dalam kes bunuh dan bakar kanak-kanak itu sebagai penjenayah kejam, berhati binatang dan tidak berperikemanusian menyiksa insan kerdil yang tidak berdosa, beliau menegaskan suspek yang terlibat akan dihadapkan ke muka pengadilan secepat mungkin.

Katanya tiga daripada empat suspek termasuk seorang wanita berumur 30 hingga 40 tahun itu didapati positif dadah jenis metamphetamine dan ice manakala dua daripada suspek mempunyai rekod jenayah lampau bagi kesalahan dadah dan curi.

Dalam kunjungan yang turut disertai oleh isterinya, Datin Bibi Zakiah Meraslam itu, Mohd Mokhtar turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa atas kejadian tragis dan menyayat hati itu.

Beliau berkata kejadian itu harus dijadikan iktibar dan masyarakat digesa supaya mengawasi anak-anak supaya tidak terdedah kepada ancaman keselamatan.

"Saya juga minta masyarakat berwaspada jika terlihat karektor mencurigakan," katanya.

Mengenai panggilan telefon dan khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur ugutan yang diterima oleh ibu mangsa, Roselyn Alan, 25 daripada seorang wanita tidak dikenali dari Kelantan semalam, Mohd Mokhtar berkata pihaknya telah berhubung dengan polis negeri itu bagi membantu menyiasat kes tersebut.

"Kita minta bantuan polis Kelantan untuk cekup individu itu, kesan dia dan bawak dia ke Johor," katanya.

Roselyn sebelum ini dilaporkan menerima panggilan telefon dan SMS daripada seorang yang tidak dikenali mengugut untuk membunuh Dirang jika tidak dibayar wang tebusan sebanyak RM30,000.

Polis semalam mengesahkan mayat rentung yang ditemui di ladang kelapa sawit di Nusa Damai, Masai dekat sini pada Khamis lalu sebagai Nurul Nadhirah setelah mendapat keputusan hasil ujian asid Deoksiribonukleik (DNA) daripada Jabatan Kimia.

Nurul Nadhirah atau lebih dikenali sebagai Dirang hilang pada 1 Mac lalu ketika keluar membeli mee segera dan telur di kedai runcit di kawasan kediamannya

Tiada ulasan: