Sabtu, 3 Mac 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Lynas: Kerajaan BN Akan Berhadapan Himpunan Hijau 3.0 Andai Tuntutan Rakyat Tidak Di Endah !

Posted: 03 Mar 2012 04:35 AM PST

KUALA LUMPUR, 3 Mac - Parti PAS dan juga pelbagai NGO menuntut supaya bahan sisa dari kilang Lynas di Gebeng di bawa keluar dari negara ini. Ini kerana, sisa itu mempunyai bahan radioaktif yang bakal kekal di bumi Malaysia jutaan tahun dan memudharatkan penduduknya di masa depan. "Jika tuntutan ini tidak dihiraukan, kita tidak menolak Himpunan Hijau 3.0 dianjurkan," kata Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS, Zulkefli Mohd Omar (foto). Semalam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak(foto) mengumumkan, sisa dari kilang Lynas di Gebeng akan dibuang di tempat lain yang akan dikenalpasti kemudian. Ia bertujuan untuk menghilangkan kerisauan penduduk tempatan walaupun pihak kerajaan yakin ia selamat. Anggota Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong dalam komennya mencadangkan kepada Najib agar mengumumkan saja tempat baru sisa itu adalah dalam kawasan parlimennya iaitu Pekan. Hujjah Najib kononnya sisa ini tidak bahaya juga ditolak oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) berdasarkan apa yang berlaku kepada kilang ARE yang terletak di Bukit Merah, Ipoh sebelum ini. Kerajaan terpaksa membuang semua tanah seluruh tapak kilang dan kawasan sekitarnya di Bukit Merah dan di simpan dalam tong dan seterusnya di masukkan ke dalam sebuah bukit di Perak. Persoalannya, sampai berapa lama 80,000 unit tong drum 200L dan kawasan takungan itu akan selamat dan tidak pecah atau rosak akibat perubahan cuaca dan jenis tanah di kawasan itu. Sedangkan, separuh hayat kepada bahan radioaktif yang dihasilkan dari Thorium itu akan berumur ribuan tahun kalau tidak jutaan tahun pun.
Rakyat turun berbondong-bondong ke Himpunan Hijau 2.0 untuk beri
sokongan terhadap bantahan kilang memproses rare earth Lynas

Menurut laporan sebuah akhbar Cina, Menteri Kesihatan telah mencapai kata sepakat dengan Menteri Perindustrian Antarabangsa agar sisa ini dihantar balik ke Australia atau sekurang-kurangnya luar dari Kuantan. Namun, Australia telah membuat keputusan tidak akan menerima sisa itu balik ke negara mereka. Dalam kes kilang ARE Bukit Merah yang dimiliki syarikat Jepun, Mitshubishi, tuntutan juga dibuat agar sisa yang memenuhi sebuah bukit itu dibawa balik ke Jepun. "Membenarkan Lynas membuang sisa kilang ini di Malaysia adalah satu subsidi besar buat syarikat Australia itu," kata Presiden CAP, S M Mohamad Idris. Jangkaan pendapatan yang mungkin diperolehi dari kilang ini adalah sebanyak RM30 juta untuk lima tahun. "Namun, kesan kepada ekonomi, sosial, alam sekitar dan kos kesihatan kepada pekerja, masyarakat sekitar, tanah, air, lautan dan jenerasi akan datang dijangka berjumlah sehingga RM150 juta," katanya.

Panas: Skuad Risik, Jangan Hanya Siasat Sampah Tapi Pantau Gerai MPK Di Monopoli Warga Asing!

Posted: 03 Mar 2012 01:07 AM PST

KUANTAN, 3 Mac - Media perdana hari ini melaporkan Majlis Perbandran Kuantan (MPK) menubuhkan "Skuad Risik Tangani Isu Buang Sampah". Kenyataan itu dibuat oleh Yang Dipertuanya, Datuk Zulkifli Yaakob (foto). Menurut beliau skuad risik bagi menangani perbuatan membuang sampah di tapak-tapak sampah haram di sekitar bandar ini. Perbuatan membuang sampah di tapak haram itu mendatangkan pelbagai masalah kepada penduduk dan kesejahteraan bandar tersebut. "Bagi memudahkan tindakan itu dibuat, MPK akan meletakkan skuad risik untuk memantau keadaan di lokasi yang telah dikenal pasti. "Ini kerana selepas tapak tersebut dibersihkan, pihak yang tidak bertanggungjawab itu akan membuang sampah di lokasi yang sama," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Penuh MPK di sini semalam. Beliau berkata, tindakan tegas juga akan dikenakan ke atas pihak yang tidak bertanggungjwab membuang sampah di tapak sampah haram di bandar ini. Tindakan MPK ini amatlah baik untuk rakyat, namun dalam masa yang sama mereka juga perlu menyiasat mana-mana gerai MPK yang kini disewakan oleh pemiliknya kepada peniaga warga asing terutamanya dari Thailand dan Bangladesh. Banyak gerai itu yang pada asalnya dikhaskan kepada warganegara Malaysia, tetapi kini yang berniaga adalah warga asing terbabit. Sedangkan, ketika temuduga gerai pegawai MPK begitu tegas soal kewarganegaraan malah terbawa-bawa kepada kenegerian apabila berkata hanya mereka yang menggunakan Kad Pengenalanan (IC) "O6" (rakyat Pahang) yang layak memohon. Namun, anehnya gerai-gerai terbabit kini jatuh ke tangan asing hingga menyebabkan ramai peniaga tempatan terpaksa gulung tikar. Apabila diajukan soalan kepada MPK, mereka menjawab dengan mudah "tidak tahu atau sebagainya". Walhal, di belakang Ibu Pejabat MPK sendiri terdapat sebuah gerai (Restoran Sungai Kita) yang disewakan kepada warga asing (Thailand). Justeru, selaras dengan tindakan MPK menubuhkan "Skuad Risik", maka eloklah mereka juga merisik sama fenomena yang berlaku ini. Ia sudah lama dan difahamkan kebenaran itu turut melibatkan campur tangan para pegawai MPK sendiri yang dipercayai "makan duit luar". Skuad Risik MPK sila siasat segera !.


Bukti, salah satu lokasi dimana dua buah gerai milik MPK telah disewakan
kepada kepada warga Thailand di Indera Mahkota 2 (Yew Hong)
KLIK SINI

[Fenomena yang berlaku ini memang sudah lama sebenarnya. Cuma ramai pihak MPK mungkin tidak menubuhkan "Skuad Risik" untuk memantaunya. Tapi, lebih memalukan pegawai MPK sendiri boleh dikatakan setiap hari makan di gerai MPK yang dimilik oleh warga asing di Sungai Kita (belakang Ibu Pejabat MPK sendiri). Namun, kenapa mereka butakan mata melihat semua ini. Sebab ramai pegawai yang makan untung dengan memberikan gerai terbabit kepada proksi mereka, yang menyewakan gerai itu kepada warga asing dengan harga yang tinggi. Walhal mereka hanya membayar MPK sekitar RM200 hingga RM300 sahaja sebulan. Selebihnya, untung masuk poket masing-masing. PDO akan menyiasar dan bongkarkan isu ini dengan lebih eksklusif lagi jika MPK tidak menarik balik mana-mana gerai yang disewakan oleh pemohon yang berjaya dalam temuduga, kepada warga asing. Peniaga tempata harus didahulukan. Dalam kes di Taman Yew Hong Indera Mahkota lebih memalukan, apabila ada peniaga Melayu yang sudah 14 tahun memohon tapi tidak berjaya sebaliknya orang Thailand yang berniaga disitu. Khabarnya gerai MPK terbabit diberikan kepada orang kuat UMNO dan KRT taman itu. Maka, MPK sila arahkan Skuad Risik menyiasat segera. Jangan hanya nampak sampah sahaja, sebaliknya isu yang lebih besar dipejamkan mata serta dipekakkan telinga oleh mereka].

Ribut Melanda Kg.Ubai Kuantan Petang Semalam

Posted: 02 Mar 2012 10:30 AM PST


Warga emas, Ajar Dollah,74 bersama anaknya, Maharom Napis,55 dan cucu,
Noraishah Jamil,8 melihat keadaan bumbung rumah mereka yang musnah

Sukan: Bolasepak, Pahang Belasah MP Muar 5-1 !

Posted: 02 Mar 2012 08:50 AM PST

TEMERLOH, 3 Mac - Pasukan Pahang berpesta gol apabila menundukkan Majlis Perbandaran Muar (MP Muar) dalam saingan Liga Perdana dengan keputusan 5-1 dekat sini malam tadi. Kemenangan Pahang itu juga membolehkan mereka mengutip 15 mata untuk berada di tangga kedua di belakang Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Keputusan lain, Perlis seri 3-3 menentang Johor, MBJB tewas 2-3 kepada NS Betaria manakala Sime Darby dan Pos Malaysia sekadar terikat 1-1. Sementara itu dalam saingan Liga Super hanya berlangsung satu perlawanan melibatkan T-Team menentang Sarawak yang berkesudahan kelab dari Terengganu itu menang 1-0.

Tiada ulasan: