Khamis, 1 Mac 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


LTDL: "Tiada Notis Tutup Jalan", Ramai Peniaga Serta Pengguna Jalan Raya Di Kuantan Kecewa !!

Posted: 01 Mar 2012 07:58 AM PST

KUANTAN, 1 Mac - Gara-gara Kejohanan Lumba Basikal "Le Tour De Langkawi" peringkat ke-7 yang diadakan di sini petang tadi, maka ramai para peniaga sekitar Jalan Mahkota merungut dan kecewa akibat perniagaan mereka merudum. Ia berikutan tindakan pihak polis dan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) menutup jalan terbabit bermula dari persimpangan Komplek Teruntum hingga ke Pejabat Pos. Susulan penutupan jalan tersebut, berlaku kesesakan apabila pengguna jalan raya yang ingin melalui Jalan Mahkota dari arah Jalan Tanah Putih terpaksa melalui Jalan Penjara untuk ke pusat bandar. Manakala itu, mereka yang datang dari arah Jalan Wong Ah Jang ke Jalan Penjara yang ingin melalui Jalan Mahkota pula terpaksa membelok ke arah Jalan Tanah Putih melalui Taman Esplanade di hadapan Hospital Tg.Ampuan Afzan (HTAA) dan melalui Jalan Wong Ah Jang semula untuk ke pusat bandar. "Saya kecewa, sepatutnya notis awal penutupan jalan ini dimaklumkan terlebih dahulu. Mereka baut kerja secara tiba-tiba dan menyusahkan kami. Saya terpaksa berpusing semula ke Jalan Tanah Putih ke Wong Ah Jang untuk ke pusat bandar. Mereka tutup jalan di depan Komplek Teruntum. Sedangkan sepatutnya mereka tutup jalan berhampiran Kuantan Parade dan Bangunan Perkeso supaya kami boleh melalu Jalan Hj.Abd Rahman di depan Kuantan Parade dan masuk ke jalan belakang Courts Mammoth untuk melalui Jalan Bukit Ubi ke pusat bandar. Ini menyusahkan kami yang tidak tahu menahu tentang penutupan jalan terbabit", kata seorang pemandu teksi yang ditemui.


Jalan Mahkota ditutup untuk dijadikan tapak penamat LTDL petang tadi

Peserta tiba ke garisan penamat selepas bertolak dari Bentong petang tadi

Kerja-kerja mengemas jalan sedang dilakukan oleh pihak yang berkenaan

[Sementara itu, sebahagian besar peniaga yang berniaga di sepanjang Jalan Mahkota juga meluahkan rasa kecewa susulan kegagalan pihak berkuasa terutamanya Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) memaklumkan penutupan jalan tersebut lebih awal. Ini kerana mereka hanya dimaklumkan di saat-saat akhir dan penutupan telah dibuat sejak jam 10.00 pagi, sedangkan pelumba tiba ke situ sekitar jam 3.00 petang. Ia merugikan mereka yang tidak dapat berniaga seperti biasa. Bayangkan mereka terpaksa menunggu lama untuk beroprasi seperti biasa. Malah ada yang berkata, lebih bagus Himpunan Hijau 2.0 bila perniagaan mereka begutu laris dan mendapat sambutan menggalakkan akibat kehadiran ramai orang. Le Tour De Langkawi sebabkan kantung mereka merudum. Ini amat mengecewakan sebahagian besar daripada mereka yang ditemui].

Panas: Kempen Anti Lynas Bergema Di Kejohanan Lumba Basikal LTDL, Dekat Kuantan Petang Tadi!

Posted: 01 Mar 2012 07:58 AM PST

KUANTAN, 1 Mac - Kejohanan Lumba Basikal Le Tour De Langkawi 2012 hari ini telah masuk peringkat ke-7. Laluan Bentong ke Kuantan adalah antara laluan paling jauh iaitu 205.8 kilometer. Laluan peringkat ini telah melalui beberapa daerah iaitu bermula di Bentong, Mentakab, Bukit Genting Maran Gambang dan berakhir di sini. Para pelumba tiba di garisan penamat mengikut jadual rasmi ialah pada jam 2.35 petang tadi. Namun, apa yang menarik untuk PDO kongsikan di sini ialah kemeriahan kejohanan terbabit sedikit panas dengan kehadiran beberapa orang anak muda yang memakai baju kuning Stop Lynas Coalitation, Save Malaysia Stop Lynas dan Himpunan Hijau 2.0. Mereka yang diketuai oleh Ketua Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Pahang, Kamarul Hatta Ali (foto) telah berjalan sambil mempromosikan "Bantahan Lynas" kepada orang ramai yang berada di tapak penamat kejohanan terbabit iaitu berhampiran kawasan letak kereta Padang MPK1. Kehadiran Hatta dan rakan-rakannya iaitu sedikit menjadi tumpuan, tambahan pula Himpunan Hijau 2.0 baru saja berakhir Ahad lalu. Menurut Hatta, kehadiran mereka amat tidak disenangi oleh pihak penganjur. "Kami diekori oleh beberapa orang anggota polis Cawangan Khas (SB). Namun, mereka tidak menahan kami dan hanya sekadar memantau pergerakan. Saya sempat bersalaman dengan pihak terbabit termasuk beberapa orang petugas yang berada di situ. Walau pun kehadiran kami tidak disenangi, namun ada juga para pelumba dan petugas yang menyokong kami dan melaungkan Stop Lynas", kata Hatta Ali.


Hatta bergaya bersama para petugas Kejohanan Le Tour De Langkawi itu

Hatta bersama rakan-rakannya, sempat juga kibarkan bendera PKR tadi

Sempat bergambardan mendapat sokongan dari kontingen Terengganu

Para peserta tiba di garisan penamat LTDL dari arah Bentong ke Kuantan

Minum di sebuah restoran yang berdekatan selepas tamat acara terbabit
[Sebelum beredar, Khabarnya Hatta juga sempat bergambar kenangan dengan para petugas dan peserta yang mengambil bahagian dalam kejohanan terbabit. Apapaun, keberanian Hatta dan rakan-rakannya untuk hadir pada program yang gah seperti itu amatlah mengejutkan ramai pihak sebenarnya. Secara tidak langsung ia berjaya mempromosikan kempen bantah Lynas yang sedang diperjuangkan oleh seluruh rakyat Kuantan sekarang ini. Hatta juga sempat mengibarkan bendera Parti Keadilan Rakyat (PKR) ketika berada di lokasi terbabit. Semoga dengan ini ia dapat menyedarkan orang ramai bahawa rakyat Kuantan sememangnya tidak mahu Lynas terus berada di negeri ini. Kempen akan diteruskan di mana-mana bagi membuktikan kesungguhan rakyat untuk memastikan masa depan anak cucu serta generasi akan datang tidak terancam oleh Lynas].

Ceramah PAS Di Panching Selatan Selamat ,Tiada Lagi Gangguan Dan Juga Provokasi Oleh UMNO !!

Posted: 01 Mar 2012 07:56 AM PST

KUANTAN, 1 Mac - Walau pun ura-ura provokasi akan dilakukan oleh UMNO pada ceramah umum PAS di Felda Panching Selatan dekat sini tersebar, namun program yang dihadiri oleh Presiden Persatuan Anak-Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman (foto) itu akhirnya berjalan lancar tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini. Walau pun kehadiran penonton tidak begitu membanggakan, mungkin dek kerana ramai yang takut akan berlaku kekecohan dan pergaduhan seperti dalam ceramah PKR di Felda Lepar Hilir 1 baru-baru ini, namun program itu tetap tidak menghampakan. Mazlan Aliman berjaya menghibakan hati para penonton yang sebahagian besarnya adalah terdiri dari kalangan peneroka Felda dengan isu panas berkaitan tindakan Felda Global Venture Holdings (FGVH) yang mahu menggunakan saham Koperasi Permodalan Felda (KPF) untuk menyenaraikan anak syarikat Felda terbabit ke Bursa Malaysia April ini. Mazlan banyak mengunggap semula sejarah awal pembukaan tanah-tanah rancangan Felda hinggalah sekarang. Beliau menyelar tindakan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Sri Najib Tun Razak yang khianat kepada amanah ayahandanya yang mengilhamkan penubuhan Felda dulu. "Tun Razak menubuhkan Felda untuk meningkatkan tahap sosio ekonomi orang-orang Melayu, tetapi anaknya Najib dilihat cuba untuk mengadaikan agensi itu dengan menyenaraikan ia ke Bursa Malaysia. Peneroka Felda perlu bangkit memepertahankan hak mereka dan tidak mudah mengalah dengan durian runtuh yang dihulurkan oleh Felda sekarang ini. Jangan dek kerana imbuhan tersebut maka akhirnya kita merana buat selamanya. Berhari-hatilah dan jangan tetripu dengan usaha Felda untuk memaksa peneroka", kata Mazlan. Mazlan turut menasihatkan para peneroka agar memikirkan masa depan mereka sebelum mengambil apa-apa tindakan yang mencurigakan. Beliau juga berharap para peneroka dapat melakukan perubahan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 ini nanti, untuk memastikan BN tumbang, jika mahu agensi Felda berjaya diselamatkan.







[Secara keseluruhan situasi di lokasi ceramah malam tadi amat baik. Malah terdapat juga sebuah kereta peronda polis memantau keadaan dibantu oleh beberapa orang anggota Cawangan Khas (SB). Sementara itu pihak penganjur juga turut dibantu oleh Unit Amal, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan lain-lain pihak yang berkenaan. Mujurlah keadaan terkawal dan tidak berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini malam tadi. Jika tidak, sudah pasti nama UMNO Paya Besar akan lebih buruk dan keji di sisi rakyat. Mereka melihat UMNO pencipta keganasan, hingga sanggup menggempur ceramah-ceramah pembangkang semata-mata mahu menghalang rakyat mendengar dan seterusnya menyokong pihak terbabit. Harapan kita, program ceramah selepas ini nanti akan berjalan dalam keadaan aman dan tenteram tanpa gangguan serta provokasi lagi].

Panas: Timbalan Pengarah JAIP Akan Memfailkan Tindakan Saman Terhadap Ustaz Dr.Badrul Amin!

Posted: 01 Mar 2012 07:23 AM PST

KUANTAN, 2 Mac - Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) hari ini mendakwa Timbalan Pengarahnya, Datuk Mohd Ghazali Abdul Aziz (foto) kemungkinan besar akan menfailkan tindakan saman terhadap Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR, Ustaz Dr.Badrul Amin Bahron bahawa jabatan itu (JAIP) terlibat dengan konspirasi untuk mengaibkan beliau. Tindakan tersebut terpaksa diambil selepas mendapat nasihat daripada beberapa pihak sejak kes ini menjadi kontroversi baru-baru ini. Tindakan saman juga boleh diambil terhadap tokoh agama itu, atas tuduhan mensabotaj JAIP dan menghina sultan. Ia berikutan tindakan Dr.Badrul Amin mutakhir ini yang jelas telah mendahului siasatan, sedangkan JAIP hanya menjalankan tugas berdasarkan peruntukan dalam enakmen dan perkara itu telah mendapat perkenan oleh Sultan Pahang sendiri. Menurut kenyataan itu lagi Timbalan Pengarah JAIP sedang membuat pertimbangan untuk menyaman Dr.Badrul Amin dan kesemua mereka yang terlibat memalukan nama jabatan terbabit. Sebelum ini PDO ada melaporkan bahawa PKR akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Timbalan Pengarah JAIP berhubung kenyataannya yang dilihat meragukan dan ada usaha terancang pihak-pihak tertentu yang sengaja ingin menjatuhkan nama baik Dr.Badrul dan juga parti itu (Parti Keadilan Rakyat). Tambahan pula kes itu berlaku sehari menjelang Himpunan Hijau 2.0 pada 26 Feb lalu.

Panas: Seorang Pekerja Kilang Kertas MNI Yang Di Bantah "Penduduk Temerloh", Meninggal Dunia !

Posted: 01 Mar 2012 03:38 AM PST

TEMERLOH, 1 Mac - Beberapa tahun lalu, ketika Kerajaan Negeri Pahang beriya-iya untuk membawa masuk kilang kertas Malaysian Newsprint Industries (MNI) ke Kawasan Perindustrian Temerloh dekat sini, ramai rakyat yang membantahnya. Ini kerana mereka gusar tindakan kilang terbabit mengalirkan bahan kimia buangan ke Sungai Pahang yang boleh menyebabkan risiko kesihatan kepada penduduk sekitar. Bantahan penduduk ketika itu langsung tidak diendahkan oleh pihak kerajaan. Apa yang penting ialah membawa masuk pelaburan demi keuntungan. Akhirnya berbagai laporan diterima tentang masalah hidupan air tawar di sepanjang sungai sekitar Temerloh. Namun, dek kerana ia tidak dihebahkan maka kes itu dianggap terpencil. Namun, tiba-tiba semalam PDO dikejutkan dengan berita seorang pekerja kilang terbabit meninggal dunia akibat masalah kesihatan yang dihadapi gara-gara terdedah kepada bahan kimia berbahaya dari kilang terbabit. Rata-rata pekerja kilang itu kini gusar dengan tahap kesihatan mereka selepas kejadian menimpa salah seorang rakan mereka iaitu Arwah Omarruddin Mohd Baki (foto bawah). Beliau meninggal dunia selepas disahkan mengidap penyakit barah tulang yang dipercayai akibat terdedah kepada keracunan bahan kimia terbabit. Arwah meninggal dunia pada 27 Februari lalu, selepas sekian lama menderita penyakit terbabit. Malah difahamkan, kini ada empat orang lagi pekerja kilang terbabit mengalami simptom yang sama seperti arwah. Perkara ini akan disiasat sepenuhnya, dan pihak kami menggesa Pemantauan dan ciri-ciri keselamatan kilang terbabit hendaklah dipertingkatkan supaya tidak ada lagi kes keracunan kimia secara terbuka terjadi. MNI perlu fikirkan juga soal kesihatan dan buakan sekadang mengejar kepentingan keuntungan duniawi semata-mata.

Inilah dia pintu masuk ke kilang kertas MNI yang dibantah rakyat dulu

Arwah Omarruddin saat terlantar di rumahnya di Kg.Punjung Lanchang

[Dengan perkembangan terbaru ini, maka tidak syak lagi apa yang dijanjikan oleh kerajaan dan pakar-pakar berkaitan tahap keselamatan kilang terbabit beberapa tahun yang lalu, kini menjadi kenyataan. Malah, para pekerja MNI kini mula dibelenggu dengan perasaan takut untuk berhadapan dengan risiko yang bakal mereka hadapi. Jika dulu, kerajaan persetankan bantahan rakyat maka kini segalanya menjadi kenyataan. Risiko keselamatan dan kesihatan sudah mula menghantui penduduk dan pekerja kilang terbabit. Inilah juga yang terjadi kepada para penduduk di Bukit Koman, Raub yang menentang penggunaan racun Cyanide di Australian Raub Gold Mining Sdn Bhd dan juga warga Kuantan yang menentang pembinaan kilang memproses rare earth Lynas Corporation sekarang ini. Apakah kerajaan sedar semua ini?. Maka itu, berpijakah di bumi yang nyata bahawa jangan biarkan rakyat hidup dalam risiko. Maka, wajarlah rakyat terus bangkit menentang kilang terbabit itu sebenarnya!].

Tiada ulasan: