Selasa, 13 Mac 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Orang Paling Bodoh Dalam Umno Berakap Lagi..

Posted: 13 Mar 2012 12:41 AM PDT

"Wan Azizah juga patut letak jawatan.." - Ahmad Maslan

Pemimpin Umno menolak gesaan supaya Datuk Seri Shahrizat Jalil meletak jawatan dalam parti, dan menegaskan Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail turut mengekalkan kerusi Presiden PKR walaupun Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan atas kesalahan menyalahgunakan kuasa.

Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan berkata kepada pemberita bahawa keluarga Shahrizat belum lagi didapati bersalah terhadap sebarang salah laku tapi beliau sudah memutuskan untuk meletak jawatan daripada Kabinet berkuatkuasa 8 April depan apabila tamat tempoh penggalnya sebagai Senator, namun beliau mengekalkan kedudukan sebagai Ketua Wanita Umno.


"Apabila Anwar dipenjarakan, Wan Azizah meneruskan jawatan sebagai Presiden. Mereka (keluarganya) hanyalah dituduh, belum lagi didapati bersalah. Jadi mengapa meletak jawatan?" kata Timbalan Menteri berkenaan merujuk kepada pertuduhan penyalah gunaan kuasa oleh Anwar pada 1998 selepas di singkirkan daripada jawatan timbalan Perdana Menteri.

Shahrizat pada November lalu turut mendesak Dr Wan Azizah meletak jawatan sebagai Presiden PKR atas kesalahan jenayah yang dilakukan suaminya sekiranya beliau dipaksa meletak jawatan sebagai menteri terhadap skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang bernilai RM250 juta.

Ahmad turut menambah hari ini bahawa Ketua Wanita Umno itu mengambil keputusan untuk meletak jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat disebabkan kontroversi terhadap kerajaan, bukannya parti.

"Beliau membuat keputusan tersebut kerana beranggapan perkara itu akan memberikan kesan kepada kerajaan persekutuan," katanya.


Mazlan: Saya nak makan pun tak bagi

Posted: 12 Mar 2012 11:44 PM PDT


Hantar bil kepada PMO bukan bukti salah-laku

Posted: 12 Mar 2012 10:06 PM PDT

Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan menafikan bahawa borang Pesanan Majlis Bankuet atau 'Banquet Event Order' sebagai bukti menunjukkan bahawa Pejabat Perdana Menteri (PMO) membiayai perbelanjaan pertunangan anak perempuan Datuk Seri Najib Razak.

Katanya, borang yang didedahkan oleh Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli itu, tidak boleh disamakan dengan penggunaan dana awam untuk parti.

"Mereka menggariskan perkataan 'dibilkan kepada PMO' dalam merah (dalam BEO) ... bil kepada PMO bermakna menghantar bil kepada PMO. Ia tidak bermakna PMO membayar bil-bil. Di mana Pejabat Perdana Menteri? Di PMO.


"Sebagai contoh, jika saya menandatangani perjanjian untuk membeli sebuah kereta dan mereka tanya di mana bil perlu dihantar dan saya beritahu mereka ke ke pusat perkhidmatan saya.

"Adakah ini bermakna pusat perkhidmatan saya perlu membayar? Pejabat saya di sana," kata Rahman (kanan) selepas taklimat kepada ahli-ahli parlimen dari BN di Kuala Lumpur malam tadi.

Rahman, yang sebelum ini bertengkar dengan Rafizi di laman Twitter, membidas pemimpin PKR itu yang menuntut Najib mengemukakan bukti bagi menunjukkan dirinya tidak bersalah.

"Di dunia mana ada situasi seperti ini, oarang yang menuduh, tetapi tertuduh diminta memberikan bukti?" katanya.

Katanya, jika Rafizi, melalui NGO Jingga 13, sengaja mengelirukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan dokumen berkenaan, Rafizi boleh dihukum denda RM100,000 penjara 10 tahun atau kedua-dua mengikut Seksyen 27 Akta SPRM.


PRU-13: MP BN diberi peruntukan pancing undi

Posted: 12 Mar 2012 04:16 PM PDT

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar mahu ahli parlimen BN supaya segera mengagihkan peruntukan RM10 juta di bawah Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen (MPPP) dan peruntukan skim perumahan bagi nelayan bernilai RM300 juta - di kawasan masing-masing sebelum pilihan raya umum ke-13 diadakan tidak lama lagi.

"Ini titik sentuh yang kita nak buat cepat. Duit belum turun, tapi saya minta KSU (ketua setiausaha) untuk guna duit kementerian dulu," katanya pada taklimat bagi Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) di Kuala Lumpur malam tadi.


Skim perumahan untuk nelayan itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semasa pembentangan bajet tahun lalu dengan peruntukan sebanyak RM300 juta untuk golongan nelayan.

Menurut Noh, peruntukkan tersebut akan disalurkan berdasarkan kepada tiga peringkat iaitu pertama membaiki rumah nelayan, kedua permohonan membina rumah baru dan ketiga mewujudkan perkampungan nelayan dengan dana disalurkan terus kepada kerajaan negeri.

"Untuk mengadakan perkampungan ini, tanahnya mesti disediakan oleh kerajaan negeri... Kita akan berikan duit tunai terus kepada kerajaan negeri.

"Saya nak desak semua menteri-menteri besar, saya ingat semua Yang Berhormat mendapat surat pekeliling, untuk maklumkan bagaimana kita nak melaksanakan duit RM300 juta ini," katanya.

Menurutnya bagi peringkat pertama yang perlu dilakukan dengan serta-merta adalah pihak kementerian telah mengeluarkan 15,498 borang permohonan dan borang berkenaan perlu diserahkan oleh persatuan nelayan tempatan dan dibawa kepada MPPP.

Turunkan kuasa

Setakat ini, kata Noh mereka hanya menerima kembali lebih 8,600 borang termasuk lebih 2,000 yang mendapat sokongan MPPP.

MPPP diwujudkan pada tahun 2009 untuk menyelaras aktiviti-aktiviti pertanian di kawasan parlimen dan dipengerusikan oleh ahli parlimen BN manakala kawasan di mana kerusi parlimennya dimenangi oleh pembangkang pula diserahkan ketua-ketua BN tempatan.

Justeru, kata Noh, ahli parlimen BN mesti segera mengadakan mesyuarat MPPP.

"Jangan mengadu kepada saya bahawa persatuan nelayan yang memilih ramai ahli PAS manakala permohonan ahli BN tidak diluluskan.

"Saya bergantung kepada sokongan MPPP, jadi saya berharap MPPP yang belum mengadakan mesyuarat, sila berbuat demikian segera," katanya.

Pada taklimat itu, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani turut mengagihkan peruntukan sebanyak RM50,000 kepada BNBBC bagi membolehkan mereka "memantau" masalah dalam sektor pertanian di parlimen mereka.

Menurut Noh, dengan agihan itu, beliau telah 'menurunkan kuasanya' dengan melantik semua wakil rakyat BN untuk memastikan MPPP berjalan "seperti mana yang dirancangkan".

Noh yang juga ahli parlimen Tanjong Karang berkata berdasarkan bajet 2012 yang dibentangkan, kementeriannya hanya mendapat RM10 juta berbanding RM22 juta yang sepatutnya diperolehi.

"Oleh kerana kita mendapat RM10 juta, lebih kurang separuh, jadi sebab itu saya malam ini saya kena bagi separuh jugalah, RM50 ribu saya beri dulu.

Memantau lebih dekat

"Dengan adanya MPPP ini, ahli-ahli yang berhormat dapat memantau dengan lebih dekat masalah-masalah yang berkaitan sektor pertanian, terutama melalui kementerian saya yang mempunyai tiga jabatan dan sembilan agensi," katanya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan akan membuat rayuan pada mesyuarat kabinet supaya peruntukan itu ditambah berdasarkan kepada hasil dan pencapaian yang dicapai kementerian berkenaan.

Sejak 2009 hingga 2011, Noh berkata kementeriannya telah memperuntukkan sebanyak 66.6 juta kepada 222 MPPP seluruh negara.

Menurutnya, daripada jumlah tersebut, sebanyak RM48.1 juta telah dibelanjakan, manakala baki peruntukan - RM18.5 juta - masih belum dibelanjakan.

"Jadi yang tidak belanja ini, ini susah sikit nak jawab... ada sebab-sebab tertentu," katanya.

"Pihak kementerian sentiasa memantau semua minit-minit mesyuarat MPPP yang dihantar ke kementrian dan di kementerian kita mempunyai urusetia untuk menyemak minit mesyuarat ini".

http://malaysiakini.com/news/191868


"Mengapa ambil gambar?! Belum didapati bersalah lagi!"

Posted: 12 Mar 2012 08:55 AM PDT





Suasana di luar mahkamah menjadi tegang sedikit sebaik sahaja pertuduhan kes itu selesai apabila Mohamed Salleh menengking wartawan dan juruugambar yang meramkan gambar beliau.

"Mengapa ambil gambar?! Belum didapati bersalah lagi!" tengking beliau kepada sekumpulan jurugambar di luar pintu bilik mahkamah.

Seterusnya di sini


Perang Ceramah Di Melaka: Pakatan Rakyat vs Barisan Nasional

Posted: 12 Mar 2012 07:28 AM PDT


Di Parlimen Hari Ini..

Posted: 12 Mar 2012 05:02 AM PDT


SEKSI YANG TAK MENGIURKAN!!! Baca di sini

Suami Shahrizat Dibicarakan Hari Ini

Posted: 12 Mar 2012 01:39 AM PDT

Suami menteri kabinet Datuk Seri Shahrizat Jalil - Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail hari ini mohon dibicarakan bagi empat pertuduhan yang dikenakan ke atas dirinya.

Kesalahan yang didakwa mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan membabitkan dua pertuduhan pecah amanah kerana menggunakan RM9,758,140 dana National Feedlot Corporation (NFC) untuk membeli dua unit kondominium di kompleks One Menerung, di Bangsar, pada 1 dan 4 Disember, 2009.

Mohamad Salleh yang merupakan pengerusi eksekutif NFC juga menghadapi dua lagi pertuduhan mengikut Seksyen 132 Akta Syarikat kerana memindah RM40 juta dana syarikat itu kepadaNational Meat ands Livestock Corporation, dari 5 Mei hingga Nov 16, 2009.


Dalam kedua-dua kes, Mohamad Salleh didakwa menggunakan dana tanpa kelulusan mesyuarat agung tahunan NFC yang menjadi suatu kesalahan di bawah Seksyen 132 Akta Syarikat 1965.

Isteri beliau, Shahrizat yang juga Ketua Wanita Umno berbaju kurung dan bertudung serba putih hadir bagi mengikuti proses pendakwaan di dalam mahkamah dan bagi memberikan sokongan.

Selain Mohamad Salleh, tiga orang anak mereka juga merupakan lembaga pengarah dalam syarikat berkenaan.

Ikat jamin ditetapkan pada RM500,000 bagi kedua-dua kes. Kes itu ditetapkan untuk sebutan pada 13 April ini.

Shahrizat semalam mengumumkan peletakan jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkuat kuasa 8 April apabila tamat penggal lantikan sebagai Ahli Dewan Negara (Senator).

Namun, beliau akan mengekalkan jawatannya sebagai Ketua Wanita Umno.
Isu NFC timbul dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 pada Oktober tahun lalu yang menyentuh mengenai prestasi projek ternakan lembu yang diusahakan syarikat itu di Gemas, Negeri Sembilan.


Tiada ulasan: