Khamis, 8 Mac 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Katanya Guru dibenarkan berpolitik.. jadi apa tujuan surat ini?

Posted: 08 Mar 2012 06:46 AM PST

Surat yang telah ditandatangani oleh Pegawai Pelajaran Daerah Tawau ini telah diedarkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Tawau kepada semua Pengetua Sekolah Menengah Daerah Tawau.

Surat ini diedarkan dengan tujuan untuk menyenaraikan kakitangan Jabatan Pelajaran Negeri Sabah dengan tiga kategori iaitu 'Putih', 'Kelabu' dan juga 'Hitam'.

Dimana 'Putih' bagi kakitangan yang akur akan dasar-dasar kerajaan, kritis terhadap dasar kerajaan secara positif dan membina serta bersyukur akan kelebihan yang diberikan kepada kakitangan kerajaan.


Dan bagi warna 'Kelabu' pula ianya untuk kakitangan yang mula mengkritik secara negative dan terbuka akan dasar-dasar kerajaan serta mula berjinak-jinak dengan parti pembangkang.

Manakala 'Hitam' pula mewakili kakitangan yang merupakan ahli berdaftar dan memegang jawatan dalam parti pembangkang, bergiat cergas dalam aktiviti berkempen menentang kerajaan dan cuba mempengaruhi rakan sejawat yang lain supaya turut serta dalam sebarang aktiviti untuk membenci kerajaan.

Oleh kerana maklumat yang dikumpulkan ini boleh menjejaskan pihak-pihak yang terbabit Pegawai Pelajaran Daerah Tawau telah meminta agar ianya diisi sendiri oleh Pengetua semua Sekolah Menengah Daerah Tawau agar kerahsiaannya adalah terkawal dibawah Akta Rahsia Rasmi Kerajaan..

Sila klik pada image untuk paparan lebih jelas..





Apa perlunya tindakan ini? Adakah ianya diperlukan untuk memberikan ugutan dan tekanan kepada para kakitangan Pejabat Pelajaran termasuk Guru-guru agar menyokong kerajaan atau menghadapi tindakan?

Bukankah Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah mengumumkan bermula 1 Ogos 2010 , pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 akan dibenarkan melibatkan diri dalam politik?

Bagi tujuan itu, beliau berkata pindaan Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 telah diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Di bawah peraturan baru ini, pegawai pendidikan, selain pengetua atau guru besar di institusi pendidikan dan pegawai yang memegang apa-apa jawatan pentadbiran dalam mana-mana agensi kerajaan, perlu mendapat kebenaran bertulis daripada Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran terlebih dahulu – Malaysiakini

Jika di Semenanjung para Guru-guru diugut untuk ditukarkan kependalaman jika menyokong pembangkang, kemana pula guru-guru di Sabah itu akan ditukarkan?

Tidakkah pihak yang mengeluarkan pekeliling tersebut sedar bahawa gaji mereka dibayar oleh seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira ideology politik melalui cukai pendapatan, bukannya dibayar oleh Barisan Nasional?

Kalau macam ni… apa guna Malaysia mengamalkan system demokrasi??

Tapak perlupusan Bkt Merah boleh dijadikan taman?.. boleh percaya ke?

Posted: 08 Mar 2012 03:50 AM PST



Menurut Ketua Pengarah Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) Datuk Raja Abdul Aziz Raja Adnan, tapak di mana sisa kilang penapisan Asia Rare Earth di Bukit Merah, Perak disimpan ketika ini adalah selamat untuk dijadikan sebuah taman rekreasi.


Ini boleh dilakukan selepas kawasan tapak pelupusan sisa di Bukit Kledang itu dikedap sepenuhnya yang dijadualkan tahun depan.

Boleh percaya ke dia ni? Ya lah..

Dalam taklimat media minggu lepas, Ketua Pengarah AELB, Raja Abdul Aziz Raja Adnan, memberi jaminan bahawa lembaga itu akan mendesak pihak Australia supaya menerima kembali sisa dari Lynas padahal kerajaan Australia sudah menegaskan tidak akan menerimanya kembali.

Baca laporan dari FMT yang diterjemahkan oleh Really.tigaline dibawah ni..

Kerajaan Australia hari ini mengulangi kenyataan mereka, bahawa Australia tidak akan menerima dan bertanggungjawab untuk mana-mana bahan buangan yang dihasilkan oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd.

Dalam satu kenyataan rasmi, Menteri Australia Barat, Galian dan Petroleum, Norman Moore, menegaskan bahawa "Australia tidak menyokong pengimportan dan penyimpanan sisa radioaktif negara-negara lain".

Moore pertama kali mengucapkan kata-kata ini di Parlimen pada April lepas, apabila Greens MP, Robin Chapple, berkata bahawa Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh, telah melobi Lynas untuk kembalikan bahan buangan ke Australia semula.

"Undang-undang Negara menetapkan bahawa Australia tidak akan tanggungjawab untuk mana-mana bahan buangan yang dihasilkan daripada pemprosesan luar pesisir sumber yang dibeli di Australia seperti bijih besi, pasir mineral dan nadir bumi yang dihasilkan oleh Lynas Corporation," kata Moore

"Pembangunan dan pengurusan kilang di Malaysia adalah satu perkara yang melibatkan kerajaan Malaysia dan bukan kerajaan negeri Australia Barat."

Salah satu daripada lima syarat yang dikenakan kepada LYNAS untuk lesen operasi sementara (TOL) adalah bahawa ia mesti mengambil dan tanggungjawab penuh untuk pengurusan sisa dari Loji Bahan Lynas (LAMP) termasuk kembalikan sisa sumber itu, jika perlu.

Dalam taklimat media minggu lepas, Ketua Pengarah AELB, Raja Abdul Aziz Raja Adnan, memberi jaminan bahawa lembaga itu akan mendesak supaya surat akujanji dari Lynas Australia agar mematuhi syarat ini.

Apabila kerajaan Australia telah menolak pulangan sisa ke negara ini, Aziz menjawab bahawa dia tidak sedar tentang perkara ini dan dengan itu tidak akan mengulas mengenainya.

"Adakah anda bercakap dengan Australia," tanya beliau.

Diberitahu bahawa kenyataan Moore dipetik dari laporan media, Aziz berkata, "Saya tidak mendasarkan komen mengenai laporan media. Saya mendasarkan kepada fakta.

"Beliau menekankan bahawa kembalikan sisa radioaktif ke Australia adalah langkah terakhir dalam senario terburuk dan AELB yang telah mempunyai Pelan B, C dan D.

"Kami akan menunggu surat akujanji dari Lynas Australia," kata Aziz. "Tetapi undang-undang Malaysia adalah sangat jelas dan saya tidak menjangkakan sebarang masalah."

Lynas Australia telah disokong oleh jaminan Aziz, terdapat satu proses yang lama, tetapi perlu usaha yang wajar untuk LAMP. "Laluan peraturan adalah jelas dan satu proses kelulusan sudah ditetapak," katanya lagi.

"Ini termasuk perancangan untuk senario terbaik dan terburuk. Oleh itu Lynas lebih suka tidak mengulas mengenai spekulasi dan ramalan hasil.

Kenyataan diatas mengesahkan bahawa Kerajaan Australia tidak akan menerima semula hasil sisa radioaktif yang telah digunakan oleh LYNAS Malaysia.

Hasil sisa bahan radioaktif ini akan kekal dan menjadi sebahagian dari tanah di Malaysia, ia bukan sahaja merbahaya kepada masyarakat sekeliling akan tetapi yang paling penting adalah generasi akan datang Malaysia.


*******************************************

Berita berkaitan..

'Tapak perlupusan Bkt Merah boleh dijadikan taman'

Tapak di mana sisa kilang penapisan Asia Rare Earth di Bukit Merah, Perak disimpan ketika ini adalah selamat untuk dijadikan sebuah taman rekreasi.

Menurut Ketua Pengarah Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) Datuk Raja Abdul Aziz Raja Adnan, ini boleh dilakukan selepas kawasan tapak pelupusan sisa di Bukit Kledang itu dikedap sepenuhnya yang dijadualkan tahun depan.

"(Pihak berkuasa) boleh menjadikan tapak itu sebuah taman, hutan simpan atau tempat rekreasi. Tidak ada masalah. Tiada sebarang larangan," katanya kepada pemberita pada taklimat AELB.

Menurut Raja Abdul Aziz, tapak pelupusan 16 hektar itu terdiri daripada dua sel.

Sel pertama digunakan untuk menanam komponen asal dan struktur ARE itu adalah dua meter di bawah tanah dan dikedap dengan konkrit.

Sel kedua pula akan digunakan untuk menyimpan sisa sebenar yang diproses dari ARE yang sebelum ini disimpan di dalam tangki minyak kalis kimia di tapak yang sama.

Sisa akan stabil dalam matriks konkrit untuk menjadikan strukturnya seperti batu.

Malaysiakini

'NFC salah guna pinjaman beli apartmen di Kazakhstan' kata Tony Pua.. ini buktinya..

Posted: 08 Mar 2012 01:56 AM PST



Pembelian sebuah apartmen di Kazakhstan oleh National Feedlot Corporation (NFC) adalah bukti penyalahgunaan dan pembaziran dana awam, kata ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua hari ini.


Ini, kerana menurut Pua dalam satu kenyataan akhbarnya, pinjaman mudah RM250 juta yang diberikan oleh kerajaan kepada NFC bertujuan meningkatkan penternakan lembu bagi memenuhi permintaan daging domestik dan bukannya untuk pelaburan luar negara.

"Berdasarkan perjanjian pinjaman, NFC pastinya tidak bermaksud untuk menternak lembu atau cuba mendapatkan daging dari Kazakhstan, apatah lagi membeli sebuah apartmen di sana," katanya.

Lebih mencurigakan, katanya, beliau difahamkan bahawa urusniaga itu adalah pembelian tunai semata-mata.

Pua, yang memiliki sesalinan perjanjian pinjaman itu dari sumbernya, juga mempersoalkan jika NFC mendapat kelulusan dari kementerian kewangan untuk pembelian berkenaan.

Katanya, NFC mesti tampil mendedahkan tujuan pembelian apartmen itu dan menjelaskan sama ada harta itu didaftarkan di bawah nama NFC atau nama pengarah individu tertentu.

Pada Jun 2011, akhbar The Star melaporkan bahawa satu memorandum persefahaman telah ditandatangani antara pihak berkuasa daerah Jambul di Kazakhstan dan NFC berhubung penternakan lembu di sana.

Akhbar berbahasa Inggeris itu juga melaporkan lembu-lembu di Jambul itu akan dibawa ke Malaysia untuk kegunaan tempatan serta dieksport ke negara-negara jiran - Malaysiakini

Description of the project..



Polisi kerajaan Malaysia dalam membangunkan pusat fidlot.. sila klik image untuk paparan yang lebih jelas..



Untuk keseluruhan polisi sila lihat di SINI

Pasal apa Sharizat marah-marah ni?

Posted: 08 Mar 2012 12:29 AM PST



Semalam dalam satu kenyataan media Puteri Lindungan UMNO (Nurul Izzah) telah menggesa agar Sharizat menjelaskan kepada rakyat adakah beliau memainkan sebarang peranan yang mempengaruhi keputusan sehingga menyebabkan pemindahan penduduk berpendapatan rendah di Kampung Abdullah Hukum yang terbabit dengan perlaksanaan KL Eco City.


Puteri Lindungan UMNO itu juga menggesa supaya Sharizat menjelaskan adakah Sharizat bersikap sikap sambil lewa dalam membela nasib penduduk yang terbabit sejak sebuah syarikat usahama diwujudkan dalam tahun 2007, kerana ianya ada kena mengena dengan kepentingan keluarga beliau yang berhasrat membeli hartanah di KL Eco City.

Tapi apa yang dijawab Sharizat hanyalah merupakan satu ancaman pula terhadap Puteri Lindungan UMNO itu.. jawab Sharizat beliau tidak ada kena-mengena dengan projek pembangunan KL Eco City seperti dakwaan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar oleh itu segala soalan berkaitan pembangunan mahupun pembelian hartanah itu perlu dirujuk kepada pihak pengurusan KL Eco City.

"Kepada Ahli Parlimen Lembah Pantai, saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap beliau atau mana-mana pihak yang membuat fitnah dan tohmahan mengaitkan saya dengan KL Eco City ini," katanya dalam satu kenyataan yang dilaporkan oleh Sinar Harian.

Kenapa Sharizat perlu marah-marah? Adakah bertanya dan meminta penjelasan itu merupakan satu fitnah sekarang ini??

Sebab Nurul Izzah aku tulis sebagai Puteri Lindungan UMNO korang bacalah di ( SINI )

Ini kenyataan Media dari Puteri Lindungan UMNO..

Penglibatan Dana Awam Dalam Pembelian Hartanah Di KL Eco City Memperlihatkan Ketidakpedulian Umno Kepada Nasib Rakyat Termiskin

Saya telah membawa isu pembangunan sebidang tanah di dalam kawasan Parlimen Lembah Pantai yang mengenepikan kebajikan rakyat di dalam sidang Dewan Rakyat yang lepas. Projek pembangunan hartanah mewah KL Eco City bernilai RM6 billion yang melibatkan SP Setia, DBKL dan syarikat milik Pergerakan Pemuda Umno ini telah mendapat perhatian ramai berikutan nasib yang menimpa penduduk-penduduk berpendapatan rendah yang mendiami tanah tersebut asalnya.

Pendedahan terbaru pada hari ini bahawa dana awam yang disalurkan kepada NFC telah digunakan untuk membeli 8 unit hartanah mewah di KL Eco City pada nilaian semasa yang mencecah RM12 juta mengundang pelbagai persoalan baru.

Pertamanya, tindakan suami dan keluarga seorang menteri kanan yang juga Ahli Parlimen kawasan yang terbabit membeli hartanah tersebut menimbulkan persoalan pertembungan kepentingan (conflict of interest) di antara tugas seorang Ahli Parlimen dan kemahuan peribadi keluarga beliau.

Dalam kes pembangunan KL Eco City, ia melibatkan pemindahan penduduk berpendapatan rendah yang tidak diberikan pampasan yang berpatutan. Sewajarnya nasib dan hak penduduk berpendapatan rendah ini dibela oleh Dato' Seri Shahrizat Jalil agar syarikat pemaju yang besar seperti SP Setia memberikan pampasan yang sepadan.

Dengan pendedahan terkini, Dato' Seri Shahrizat Jalil wajar menerangkan kepada rakyat sama ada beliau memainkan apa-apa peranan yang mempengaruhi keputusan sehingga menyebabkan pemindahan penduduk berpendapatan rendah di Kampung Abdullah Hukum. Jika beliau mengambil sikap sambil lewa dalam membela nasib penduduk yang terbabit sejak sebuah syarikat usahama diwujudkan dalam tahun 2007, ia juga menimbulkan pertanyaan sama ada ini ada kena mengena dengan kepentingan keluarga beliau yang berhasrat membeli hartanah di KL Eco City.

Persoalan-persoalan moral ini adalah lanjutan dari isu yang saya bangkitkan di Dewan Rakyat berkenaan ketidakpedulian pimpinan Pemuda Umno yang mendapat durian runtuh berjumlah RM75 juta daripada projek ini, sedang rakyat berpendapatan rendah dibiarkan tanpa pembelaan.

Kepimpinan Pemuda Umno terlibat secara langsung di dalam pembangunan KL Eco City dan tindakan pemindahan penduduk melalui syarikat YGP Holdings Sdn Bhd, yang merupakan rakan kongsi awal KL Eco City Sdn Bhd (iaitu pemaju yang juga anak syarikat SP Setia).




Pengarah-pengarah YGP Holdings Sdn Bhd termasuklah Ketua Pemuda Umno, Sdr Khairy Jalamuddin dan pimpinan Pemuda Umno seperti Dato' Abdul Rahman Dahlan dan Dato' Megat Firdouz Megat Junid.

Saya akan menunggu jawapan dari Ketua Wanita dan Ketua Pemuda Umno mengenai penglibatan mereka di dalam sebuah projek yang meminggirkan kepentingan rakyat berpendapatan rendah di Lembah Pantai, sementara rakan-rakan pimpinan KEADILAN yang lain terus mendesak pertanggungjawaban dari keluarga menteri yang menggunakan dana awam untuk membeli harta peribadi.


NURUL IZZAH ANWAR
NAIB PRESIDEN KEADILAN

7 MAC 2012

Muhyiddin kata Projek lebuhraya RM2.2b diberi kepada Peguam UMNO atas merit

Posted: 07 Mar 2012 10:53 PM PST



Projek Lebuhraya Kinrara-Damansara bernilai RM2.2 bilion yang dianugerahkan kepada seorang peguam Umno adalah "berdasarkan merit", kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.


Projek berkenaan diberikan kepada Emrail Sdn Bhd dan dan Zabima Engineering Sdn Bhd.

Penasihat undang-undang Umno Datuk Mohd Hafarizam Harun adalah seorang pengarah dalam kedua-dua syarikat berkenaan.

"Ia berdasarkan penilaian yang sewajarnya berdasarkan kertas kerja yang dibuat oleh syarikat itu kepada kerajaan," kata Muhyiddin ketika ditanya wartawan.

Sebelum ini, penulis blog Raja Petra Kamaruddin mendakwa kerajaan persekutuan mengamalkan kronisme dalam penganugerahan projek itu dan dipercayai projek Lebuhraya Kinrara-Damansara itu adalah sebagai habuan atau ganjaran kerana peranannya membantu BN merampas Perak dari Pakatan Rakyat.

Namun Hafarizam ketika dihubungi Malaysiakini pada 21 Februari lalu berkata bahawa kedua-dua syarikat itu menghadapi "persaingan sengit" semasa proses tender.

Katanya, pengalaman mereka menyiapkan projek landasan berkembar keretapi dari Rawang ke Ipoh sepanjang 179 kilometer diambil kira dan mereka menang atas merit.

Raja Petra berkata Hafarizam adalah ahli lembaga pengarah di kedua-dua syarikat - Emrail Sdn Bhd dan Zabima Engineering Sdn Bhd yang mendapat konsesi lebuh raya itu.

Selain penasihat undang-undang Umno itu, Raja Petra juga mendedahkan bahawa seorang lagi pengarah Emrail adalah Nik Sazlina Mohd Zain, isteri bekas Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi - Malaysiakini


Baca pula apa ulasan Peguam UMNO itu..

Peguam UMNO yang dimaksudkan, Datuk Hafarizam Harun memberitahu Malaysian Insider bahawa sebarang tanggapan kononnya satu persetujuan dibuat berikutan peranan beliau dalam krisis perlembagaan negeri Perak pada 2009 telah 'dicemari dan bersifat mala fide (berniat buruk) serta bertujuan mencetuskan kebencian, skandal dan memburukkan nama mereka."

Hafarizam yang merupakan penasihat undang-undang UMNO, bagaimana pun menafikan konsesi pembinaan lebuh raya itu diberikan kepada beliau dan Tun Zaki kerana peranan mereka dalam krisis perlembagaan negeri Perak pada 2009. Dalam krisis tersebut kerajaan negeri bertukar tangan dari Pakatan Rakyat kepada Barisan Nasional (BN) yang dikuasai UMNO.

Usaha Malaysian Insider untuk mendapat penjelasan daripada Tun Zaki gagal kerana beliau enggan membuat sebarang komen.

Dalam satu pesanan ringkas yang dikatakan dihantar kepada Malaysian Insider, Hafarizam dilaporkan berkata,"Kontrak tersebut diberikan kepada kami setelah syarikat berkenaan terbukti mempunyai keupayaan berdasarkan rekod prestasinya."

Hari ini portal itu melaporkan pengesahan Hafarizam bahawa syarikat Emrail Sdn Bhd dan Zabima Engineering Sdn Bhd dianugerahkan kontrak bernilai RM2.2 bil itu untuk membina Lebuh raya Kinrara-Damansara.

"Ya, saya pengarah kedua-dua syarikat Zabima dan Emrail," beliau memberitahu Malaysian Insider dalam jawapannya pagi tadi.

"Kedua-dua syarikat adalah berasingan dari segi pengkhususan, iaitu kepakaran dalam pembinaan landasan kereta api dan kontraktor Kelas A. Perkataan 'D' yang bermaksud 'deal' (urus janji) tidak tepat dan mengelabui fakta, selain dicemari niat buruk (mala fide) dan juga bertujuan mencetuskan kebencian, skandal dan memburukkan nama mereka," jawab beliau apabila diminta menjelaskan berhubung dakwaan oleh RPK pada Ahad.

Dalam artikel bertajuk "Episod 9: Ganjaran kerana memulangkan Perak kepada UMNO" yang disiarkan dalam Malaysia Today, RPK mendakwa Hafarizam dan Tun Zaki yang bersara pada 9 September tahun lalu, dianugerahkan kontrak pembinaan lebuh raya bertol, melalui syarikat Emrail.

"Secara kebetulan, apakah anda dapat mengesan sesuatu yang penting dalam hal ini? Ya, betul tu…Penasihat Undang-Undang UMNO sekarang ini, yang mewakili parti tersebut sepanjang Krisis Perlembagaan Negeri Perak, sementara Penasihat Undang-Undang UMNO sebelumnya (Ketua Hakim Negara) membuat keputusan untuk 'mengarahkan orang nombor dua beliau mengambil tempat di mahkamah sebagai menggantikan beliau.' Cuba teka siapa yang menang dalam kes tersebut? Semua dalam keluargalah, katakan…!"

Pemansuhan SBPA membuktikan dakwaan Najib tiada pendirian adalah benar..

Posted: 07 Mar 2012 07:46 PM PST



Pengumuman pemansuhan Skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) oleh Najib hari ini, membuktikan bahawa dakwaan Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Manis, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz yang juga bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan yang mengatakan Najib ini umpama lalang adalah benar.


Beberapa hari yang lalu Datuk Mohd Ariff ketika ditemui dalam sesi Cakap-cakap Bersama Harakah di Pejabat Editorial Harakah berkata "Dia (Najib) tidak pernah berlawan, gaya dan kepimpinan itu dia tidak ada, dan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin sendiri mengakui bahawa keburukan Najib ini tidak tahu mentadbir negara ini dan hilang punca,

"Najib ini tiada wawasan, dia ini mentadbir dan urus negara macam urus Umno Bahagian Pekan, dia baik dengan sana-sini bukannya untuk menyatukan, dia ini juga tidak berani, dia ini macam lalang," ujarnya lagi.

"Najib ini kebersihan ini tiada sangat, saya tahu sebab saya sangat kenal dia, keduanya dia ini tidak boleh buat keputusan yang tegas, dia boleh berubah atas tekanan.Dia ini ingin semua sokong dia, dan dia akan mendapatkan kesetiaan semua orang dengan dia bayar orang sana-sini," katanya lagi, sepenuhnya sila baca di ( SINI )


*******************************************


PM: SBPA dimansuh, kembali ke SSM

SHAH ALAM - Skim gaji kakitangan kerajaan, Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diperkenalkan untuk dilaksana berkuat kuasa 1 Januari lalu, akan dimansuhkan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Sehubungan itu, 1.4 juta kakitangan awam akan tertakluk kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM), yang diguna pakai sebelum ini, dengan dilakukan penambahbaikan.

Perdana Menteri juga berkata, sebuah suruhanjaya khas yang terdiri daripada pelbagai pihak akan dibentuk bagi mengkaji sistem saraan perkhidmatan awam secara menyeluruh.

Beliau yang juga Menteri Kewangan mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54, bagi Kumpulan Gred Utama C,B,A (sembilan peratus), Gred Turus 3 dan 2 (lapan peratus) dan Gred Turus Satu dan Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus).

Najib juga mengumumkan jadual gaji matriks yang dilaksanakan sekarang diubahsuai kepada gaji minimum-maksimum dengan kadar kenaikan RM80-RM320 bagi Gred 1-54 manakala gred bagi Jusa kekal mengikut kenaikan tahunan SSM.

Bagi Elaun Bantuan Sara Hidup (COLA), Najib mengumumkan kenaikan kepada RM250 sebulan dari RM200 bagi kawasan B manakala bagi kawasan C dinaikkan kepada RM150 daripada RM100.

Perdana Menteri membuat pengumuman itu pada perhimpunan khas bersama penjawat awam di Dewan Perdana Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya pagi ini - Sinar Harian



******************************************

Penangguhan SBPA: Kronologi Ringkas
Artikel ini dipetik daripada blog Kempen guru Tertindas

SBPA Ditangguhkan Secara Rasmi!!! Disahkan Oleh Cuepacs Atas Keputusan Kabinet Malaysia!!

Harga barang telah pun naik sekarang ini mendahului pelaksanaan SBPA sekarang ini. Walaubagaimanapun sumber-sumber rapat mengatakan Kabinet memutuskan supaya SBPA ditangguhkan. Penangguhan SBPA (sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam) adalah di antara alasannya ialah :

•Ramai kalangan kakitangan awam yang tidak berpuas hati dengan skim SBPA ini

•Tiadanya perundingan secukupnya dengan wakil pekerja (kesatuan sekerja)

•Peratusan kenaikan gaji yang tidak seimbang antara kumpulan kakitangan rendah dan tertinggi di mana terdapat dakwaan kakitangan kumpulan pengurusan tinggi dan kanan menerima kenaikan gaji sangat tinggi, sehingga mencecah 50 peratus

•1.4 juta kakitangan tidak menerima maklumat yang tepat dan mendalam sebelum menerima opsyen pelaksanaan SBPA

•Terdapat dakwaan ada kakitangan awam yang dipaksa menerima opsyen tanpa diberikan maklumat mengenai sifir gaji dan tangga gaji

•Beberapa parti politik juga menggesa kerajaan menangguhkan SBPA atas alasan mengabaikan kepentingan kakitangan kumpulan rendah, yang merupakan dua pertiga saiz kakitangan awam.

Kronologi Terakhir Sebelum Keputusan SBPA Ditangguhkan.
Penangguhan SBPA yang diputuskan dalam mesyuarat mingguan kabinet semalam, 11 Januari 2012 :

•Pada 10 januari 2012 – Kementerian Kewangan menyebut pembayaran gaji penjawat awam bagi bulan Januari yang akan dilakukan pada 16 Januari ini sempena perayaan Tahun Baru Cina, adalah berdasarkan gaji Sistem Saraan Malaysia manakala perbezaan gaji penjawat awam yang memilih opsyen SBPA akan dibayar pada 31 Januari

•Pembayaran gaji SBPA tidak dapat dilakukan sepenuhnya pada 16 Januari berikutan keputusan kerajaan untuk melanjutkan tempoh opsyen SBPA dari 31 Disember 2011 kepada 15 Januari.

•Pada 18 Disember 2011, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) membuat pendirian tegas dengan meminta kerajaan menangguhkan pelaksanaan SBPA dan mengadakan perundingan dengan badan induk kesatuan awam itu

•Jabatan Perkhidmatan Awam membuka opsyen menerima SBPA mulai 16 Disember 2011 dan ia sepatutnya ditutup pada 30 Disember 2011, tetapi dilanjutkan sehingga 15 Januari 2012 selepas pertemuan Cuepacs dengan Datuk Seri Najib Razak.

Antara kata putus disebalik keputusan SBPA ditangguhkan adalah seperti berikut :

•kerajaan mahu kajian semula dijalankan ke atas keseluruhan komponen SBPA bagi memastikan tujuan pelaksanaan sistem gaji baru itu mencapai matlamat

•kemungkinan besar, ekoran selepas SBPA ditangguhkan ini ia akan mengambil masa beberapa bulan untuk perlaksanaan semula ataupun berkemungkinan besar selepas pilihan raya umum ke 13 nanti

UPDATE : Kenyataan Rasmi Daripada Cuepacs Mengenai SBPA Ditangguhkan Ini
Kemaskini pada pukul 3:14 petang 12 Januari 2012 :

•Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mengesahkan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) ditangguhkan bagi membolehkan kajian semula yang lebih mendalam dijalankan melalui Timbalan Presiden Cuepacs Azih Muda sebentar tadi.

•Pagi tadi, Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman mengadakan pertemuan dengan Ketua Setiausaha Negara mengenai isu itu.

•Setakat ini, belum ada pemakluman secara hitam putih (daripada kerajaan)

•SBPA bukan dibatal, tetapi ditangguh bagi membolehkan kajian mendalam dijalankan.

Apabila selesai nanti, ia boleh dilaksanakan dengan dibayar tunggakan kepada kakitangan awam yang mana merujuk kepada tarikh pelaksanaan SBPA yang dikuatkuasakan sejak 1 Januari 2012

•Walaubagaimanapun Cuepacs tidak tahu berapa lama lagi kajian ini akan dijalankan

Tiada ulasan: