Khamis, 2 Februari 2012

Siulan Apadianie

Siulan Apadianie


MANTOYA 2 ; Bab 7 ; JADI TUKANG CUCI KASUT PELANCONG

Posted: 02 Feb 2012 05:00 PM PST





"Kalau projek itu (TAJ) dilaksanakan nanti,apa jenis pekerjaan yang boleh kami buat YB?" Tanya seorang penduduk kepada seorang pemimpin UMNO dalam satu dialog berhubung projek (TAJ).

"sekurang-kurangnya penduduk disini bolehjadi tukang cuci kasut pelancong".Demikian jawapan yan amat 'kurang ajar' diberikan oleh seoran pemimpin UMNO kepada Jerai.

Mungkin dia menganggap orang-orang Melayu hanya ibarat kucing kurap atau peminta sedekah.Tidak pelik kalau begitu pandangan pemimpin UMNO terhadap rakyat bawahan.Buktinya setiap kali pilihanraya rakyat diumpan hanya dengan kain pelikat,duit sepuluh ringgit,anak ayam atau anak itik buta sebagai subsidi.

Tindakan cepat penduduk Singkir dan Yan membantah projek TAJ membuktikan mereka mempunyai sensitiviti dan martabat Melayu yang tinggi.Tidak seperti ang disangka-sangka oleh pemimpin-pemimpin UMNO selamai ini.
Meskipun sebahagian besar mereka itu adalah penyokong tradisi UMNO yang tidak pernah goyah pendirian untuk menolak UMNO dalam apa jua keadaan sebelum ini,namun TAJ memberi idea dan kesedaran.
Dalam mencetuskan kemarahan dan bantahan terhadap sikap kerajaan BN yang diterajui oleh UMNO,soal maruah dan masa depan generasi baru menjadi perhitungan mereka.10 glongan yang menganggotai Jawatankuasa Forum Pandangan balas Awam Taman Antarabangsa Jerai telah berjaya mempengaruhi masyarakat disitu untuk sama-sama menolak TAJ.

Kesedaran mereka itu bukan sahaja patut dipuji malah harus dijadikan contoh oleh seluruh rakyat Kedah dalam mempertahankan hak dan harta benda mereka dari diambil dengan
sewengang-wenangnya oleh kerajaan BN yan ternyata rakus dan angkuh terhadap rakyat.Mereka yang berkuasa dengan begitu mudah meminda dan menggunakan Akta Pengambilan Tanah untuk merampas tanah-tanah rakyat dan menyerahkanya kepada pihak lain untuk dibangunkan sebagai pusat maksiat.
Pembangunan yang menyuburkan segala jenis kegiatan maksiat di Langkawi dan bandar-bandar besar menjadi aspirasi kepada penduduk Singkir dan Yan mempertahankan hak mereka sekaligus membantah projek TAJ.
Mereka sedar TAJ bukan sahaja akan menyebabkan mereka hilang tanah ,hilang pekerjaan ,hilang kedamaian dalam masyarakat malah yang paling menggerunkan mereka ialah generasi muda akan rosak ahklak.
Wujudnya 'Hollywood' di Jerai,ramai anak muda akan hilang arah malah tidak mustahil ada generasi yang akan datan akan hilang akidah.Laporan keruntuhan ahklak di kalangan anak-anak muda sekarang ini sudah cukup menyedihkan.
Sepatutnya perhatian serius diberikan oleh kerajaan untuk mengatasinya.Malangnya ahklak yang sudah rosak itu hendak ditambah pula dengan program dan perancangan yang lebih merosakan.
Inilah antara prkara pokok yang menjad perhitungan penduduk dalam menangani projek TAJ.Pengaruh 2,500 penduduk Singkir dan Yan yan memang terkenal kehebatan mereka mempertahankan UMNO sebelum ini amat embimbangkan pemimpin tertinggi UMNO.Tun Daim yang merasa tidak selamat,turut menyalakan Osman.Kenyataan pada 4 April(The Star) memberi kesan kepada imej Osman.
Namun kita percaya ,sensiviti dan kehendak penduduk bukanlah menjadi penyebab utama TAJ diumumkan batal oleh Osman Aroff.Ia batal dsebabkan tekanan yang kuat dari Dr Mahathir sendiri.
Semua orang tahu Dr Mahathir dan Tun Daim mempunyai kepentingan yang bukan sedikit dalam projek pelancongan di Langkawi .Oleh kerana projek gergasi TAJ memberi saingan yang kuat terhadap industri pelancongan di Langkawi maka ianya mestilah disekat.Osman yang karier politiknya di tangan Dr Mahathir walaupun dengan penuh bebalan.
Apakah projek itu dibatalkan demi kepentingan orang Melayu?Tidak.Tidak sama sekali!Kalau waktu projek itu dirancang mereka tidak fikir tentang kepentingan orangMelayu dan umat Islam khususnya,ehingga hampir kesemua tanah terbabit melibatkan tanah oran-orang Melayu ,maka demikianlah batalnya projek itu bukan kerana kepentingan Melayu.
Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa daripada 9 pemegang saham dari dua syarikat pemaju TAJ itu,anya seorang sahaja berbangsa Melayu.Yang lain semuanya Cina.
Berikut disiarkan maklumat penting syarikat-syarikat tersebut serta pemegang sahamnya;

JERAI INTERNATIONAL PARK RESORT

1) Nama Syarikat:
Suria Ekslusif Sdb Bhd
Suite A24,2nd floor,
Podium A,
Plaza Pekeliling,50400 KL

Tarikh daftar:
19.08.1993

Authorised Capital:
$25,000,000.00

Paid up capital
$10,000,000.00

Activity:
General trading

Lembaga Pengarah:
Tan Goon Ping
No.8 Jln Kota,Off Jln Duta,
50480,KL

Lim Teng Ngiow
188 Jln G1
Taman Melawati 53100,KL

Khoo Gee Chong
1,Lrg Setaka,Palm Grove,
41200,Klang

Secretary:
Lee Ooi Choo
No.6,Jln Mega 12
Taman Mega Jaya,56100,KL

Shareholders:
Tan Chee Key ; 1
Pong Woan Ling; 1
Khoo Ghee Chong; 2,999,00
Lim Chun Hei ; 2,500,000
Tan Goon Ping ; 3,00.000
Lim Teng Ngiow; 1,500,000

2) Nama Syarikat:
Duta Point Sdn Bhd
Suite A24,2nd floor
Poduim A Plaza Pekelilng
50400,KL

Tarikh daftar;
4.11.1993

Authorised Capital:
$100,000.00

Paid up capital:
$100,000.00

Activity;
General Trading

Lembaga Pengarah:
Khoo Ghee Chong
1,Lrg Setaka ,Palm Grove,
41200 Klang.

Arshad Karim
No 32 Kg Sentosa Bt 13
47000,Sg Buloh Selangor.

Secreteray;
Lee Oii Choo

Shareholders;
James Kuan Bon ; 1
Ang Chai geok; 1
Khoo Gee Chong ; 49,000
Arshat Karim ; 49,999



Tiada ulasan: