Selasa, 28 Februari 2012

shalehudin

shalehudin


PANAS: Guan Eng anti Islam...

Posted: 28 Feb 2012 10:00 AM PST

Puak2 bangang yang bermazhab UMNO pi main jauh2...
Sampaikan Mat Sabu perli camni pun masih lagi tak paham2...
Dok sokong lagi parti yang meletakkan sikap samseng jalanan sebagai jalan penyelesaian...

ROKET lebih selesa hidup di BULAN... kahkahkah...

Posted: 28 Feb 2012 08:00 AM PST

Roket sudah mendarat di Bulan.

Debat antara Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden MCA Chua Soi Lek menampakkan wajah sebenar sikap parti masing-masing.

MCA dengan angkuhnya mendabik dada keangkuhan menunjukkan bahawa MCA amat berkuasa terhadap UMNO. Antara kata Presidennya yang terkenal dengan video seksnya, MCA berjaya halang UMNO daripada menjalankan hudud(sebenarnya UMNO tidak berminatpun dengan hudud).

Kemudian dengan angkuhnya Soi Lek mahu tahu reaksi DAP tentang hudud dan mahu DAP turut seperti MCA. Jika MCA berjaya halang UMNO dari jalankan hudud, mereka mahu DAP juga minta PAS supaya batalkan hudud.

Tentu sekali jika diikutkan, tentu sekali Lim Guan Eng akan membalas seperti Karpal Singh iaitu melayan karenah MCA. Kenyataan balas Lim Guan Eng menampakkan kecerdikan SU Agung DAP ini.

" Kita tidak boleh campuri urusan agama Islam dan PAS tidak pernah campur dan halang urusan agama kita(non Muslim)".

" PAS tidak pernah membunuh walau seorang Cina ".

Di sini LGE lebih memahami Islam berbanding Soi Lek. Inilah gambaran masa depan DAP dalam politik Malaysia.

Di kala MCA dan UMNO saling berganti berjerit perkauman, DAP semakin jelas mengubah minda rakyat Malaysia terutama orang Melayu berkenaan parti mereka.

Yang jelas, pemimpin masa depan DAP seperti LGE dan pimpinan muda ingin membawa DAP ke arah politik Malaysia yang bersih dari perkauman.

Wajah DAP sebagai adik PAP parti orang Cina semakin pudar dan yang paling penting DAP kini membela PAS dalam masa yang sama PAS semakin dekat di hati non Muslim.

DAP semakin faham perjuangan PAS dan menghormati pendirian PAS sepertimana PAS juga menghormati idealogi DAP.

Barangkali 20 tahun yang lalu, agak mustahil Roket sampai ke Bulan. Kini bukan sahaja Roket selamat mendarat di Bulan bahkan begitu harmoni dan selesa dengan "kehidupan" di Bulan.

Berbanding MCA yang semakin angkuh bersifat anti Islam sejak berpresidenkan orang yang rendah nilai moralnya. Di kala DAP semakin selesa di diami orang Melayu, MCA semakin ramai di huni orang yang berfikiran "blue" seperti Presidennya."

JKKK: Jin Kapiaq Kacau Kampung... kahkahkah...

Posted: 28 Feb 2012 07:15 AM PST

Kami hampir dipukul samseng Umno: Nurul dan Nik Nazmi


Naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan pengarah komunikasi Nik Nazmi Nik Ahmad telah membuat laporan polis berhubung kejadian di penempatan Felda di Gambang, di mana mereka hampir dipukul oleh samseng Umno yang sering membuat kacau kerana cuba menghalang mereka daripada memberikan ceramah politik.

Kawasan Felda adalah kubu tradisi UMNO pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan mereka agak khuatir jika pemimpin pembangkang muda seperti Nurul dan Nik Nazmi mendapat sokongan kesan daripada perhimpunan dan ceramah mereka.

Najib khususnya kelihatan sensitif sejak berita penyenaraian saham Felda dan penganalisis memberi amaran ini boleh mengakibatkan peneroka kehilangan tanah mereka pada pihak yang berkepentingan jika ia disenaraikan.

Menceritakan semula kejadian yang berlaku pada hari Ahad di Felda Lepar Hilir 1, Nurul memberitahu bagaimana seorang lelaki berbaju merah telah menghampiri beliau di kedai kopi di mana ceramah telah diadakan. Dia kemudian cuba menyerang Nurul

"Jaraknya sangat dekat, tak boleh nak cakap, ia sangat menakutkan. Jika penyokong kami tidak tarik dia, maka Anwar Ibrahim (ketua pembangkang) bukanlah seorang sahaja yang kena mata lebam, "katanya pada sidang akhbar bersama yang diadakan dengan Nik Nazmi pada hari Isnin.

Polis Gambang telah mengenal pasti penyerang sebagai Asrullah Affendi Abdullah. Walau bagaimanapun, mereka tidak memberi apa-apa maklumat lanjut mahupun menyiarkan video kejadian. Nurul mengesahkan dia melihat seorang pegawai berpakaian biasa yang merakam kejadian itu.

Samseng

Memanggil penyerang itu sebagai "samseng", Nik Nazmi menganggarkan terdapat kira-kira 100 orang di ceramah PKR yang bermula selepas 9:30. Untuk mengganggu duo PKR ini, kira-kira 30 orang yang memegang tampuk Umno dan bendera BN ditempatkan di kedai kopi pintu depan, di mana mereka bermain muzik dengan kuat supaya menengelamkan ceramah.

Keadaan semakin bahaya dan Nurul berserta Nik Nazmi terpaksa meninggalkan tempat itu ditemani polis pengiring.

"Mereka menjerit menyuruh Nik Nazmi balik ke Selangor, saya pula balik ke Lembah Pantai dan memanggil Anwar peliwat, ia sangat memalukan. Apabila kita hendak pergi, kumpulan itu cuba untuk menghalang kami, kira-kira empat atau lima polis bantuan Felda terpaksa dipanggil untuk mengiringi kami, "kata Nurul.

"Apabila polis sedang berunding dengan kami, kumpulan itu menjerit: Kenapa cakap dengan pembangkang, kenapa sokong pembangkang. Kami tidak berminat nak tengok drama, kita cuma mahu buat kerja kita. "

Malaysia Chronicle

Najib buat benda yang paling pandai dia buat.. BUAT BODO JA...

Posted: 28 Feb 2012 04:38 AM PST

Bekas ketua hakim dan peguam Umno diberi kontrak RM2.2 bil, Najib diam saja


Satu kontrak bernilai RM2.2 bilion bagi pembinaan lebuh raya baru-baru ini telah dianugerahkan kepada syarikat-syarikat yang dikaitkan dengan peguan Umno Hafarizam Harun dan isteri bekas Ketua Hakim Negara Zaki Azmi. Adakah pemberian kontrak yang lumayan kepada Kinrara Lebuhraya-Damansara (Kidex) Emrail Sdn Bhd dan Zabima Engineering Sdn Bhd dijalankan melalui proses tender terbuka?

Berita tentang perjanjian itu juga mencetuskan spekulasi bahawa Zaki dan Hafarizam, dua orang yang penting dalam krisis perlembagaan Perak pada tahun 2009, telah dianugerahkan kontrak lebuh raya sebagai hadiah untuk membantu Barisan Nasional (BN) menjatuhkan Pakatan Rakyat di negeri itu. Hafarizam adalah pengarah di kedua-dua firma manakala isteri Zaki, Toh Puan Nik Sazlina Mohd Zain, adalah pengarah dalam Emrail.

Bukan yang pertama dan terakhir

Sedihnya, amalan korupsi ini bukanlah yang pertama kali berlaku di Malaysia.

Sebagai contoh, bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamed telah memberi projek Westport di Pelabuhan Klang kepada seorang eksekutif pengiklanan yang dinamakan Gnanalingam melalui syarikat yang dikenali sebagai Semakin Ajaib Sdn Bhd sebuah syarikat penghasilan karbon. Europlus, telah dianugerahkan konsesi pembinaan Lebuhraya Pantai Barat (WCE) yang berjumlah RM7.07 bilion selepas proses rundingan semula yang memudahkan Europlus mendapatnya. Apa lagi yang cerita baru dalam UMNO BN?

Skandal NFC masih segar dalam ingatan kami, dengan dakwaan baru bahawa semasa siasatan oleh Jawatankuasa Audit Negara terhadap skandal penternakan lembu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mempengerusikan jawatankuasa yang menganugerahkan RM250 juta projek fidlot kepad Agroscience Sdn Bhd, sebuah syarikat yang dimiliki oleh suami Menteri Umno , Shahrizat Jalil. Keengganan Pengerusi PAC, Azmi Khalid untuk mendedahkan penemuan jawatankuasa menunjukkan bahawa dia "berada dalam tekanan" untuk melindungi bos BNnya dan pemimpin peringkat tertinggi UMNO yang terlibat dalam projek itu.

Najib mesti jelaskan

Semetara kes lembu masih berada dalam siasatan SPRM, Najib masih boleh meluangkan masa untuk memberi gula-gula kepada kroni-kroni UMNO. Ia bukan soal menjalankan perniagaan, tetapi etika menjalankan perniagaan cara UMNO. Adakah ia wajar untuk menganugerahkan kontrak kepada entiti yang mempunyai hubungan dengan orang-orang yang sangat kontroversi? Hakikat bahawa ia melibatkan seorang peguam dan bekas Ketua Hakim menjadikan pengamal undang-undang mempersoalkannya. Sesuatu yang menjadi tanda tanya adalah adakah kerjasama antara Zaki dan Hafarizam selepas pilihan raya umum pada 2008?

Najib mesti menerangkan mengapa pasangan itu telah diberikan projek berniai RM2.2 bilion bagi pembinaan jalan raya dan juga menerangkan peranan kedua-dua peguam dalam krisis Perak. Sememangnya, ia adalah penting untuk peguam UMNO dan bekas Ketua Hakim Negara membersihkan nama mereka bagi mencerminkan kredibiliti pengamal undang-undang. Di kebanyakan negara-negara maju, hakim , terutamanya ketua hakim tidak digalakkan bergaul dengan peguam kerana mereka tidak mahu dituduh berat sebelah atau menjadikan badan kehakiman dipersolakan. Malah, hakim yang tegas langsung tidak bersosial dengan peguam.

Badan kehakiman dan bisnes besar

Di Malaysia pula, peguam dan ketua hakim tidak berfikir panjang untuk menjadi rakan kongsi perniagaan dan bersama-sama mendapatkan projek-projek kerajaan yang bernilai berbilion-bilion ringgit. Lebih buruk adalah hakikat bahawa Zaki merupakan bekas peguam UMNO yang menjadi Ketua Hakim Negara dan Hafarizam merupakan peguam UMNO yang ada peranan semasa krisis Perak. Ini menunjukkan tahap penglibatan UMNO dalam rasuah besar-besaran dalam badan kehakiman Malaysia. Bukan sahaja UMNO menganugerahkan projek-projek yang dibiayai awam kepada mereka yang telah berkhidmat untuk kepentingan mereka tetapi UMNO menjadi dalang dalam institusi awam yang seharusnya bertindak bebas daripada eksekutif, yang telah bersumpah untuk melindungi hak rakyat.

Adakah sekarang UMNO akan terus menganugerahkan projek kepada mereka yang berada dalam lingkungan elit mereka supaya boleh bersedia untuk kalah pada PRU ke 13? Dengan cara ini, walaupun kalah, UMNO masih dapat merompak wang rakyat dan membiarkan pentadbiran baru sakit kepala.

Malaysia Chronicle

GEMPAQ: Chua Jui Meng dah tibai Mahathir... kahkahkah...

Posted: 28 Feb 2012 02:00 AM PST

Vincent Tan dan Robert Kuok? Bagaimana dgn orang Cina yang biasa, Jui Meng selar Dr M

Pemimpin PKR menuduh perdana menteri Mahathir Mohamad tidak berperasaan apabila menegaskan bahawa Dasar Ekonomi Baru telah juga menguntungkan kaum Cina dan kemudian memberi contoh raja kasino Vincent Tan dan raja gula Robert Kuok.

Orang Cina rata-rata hidup tanpa pertolongan Mahathir, BN dan DEB, dan jauh sekali Vincent Tan ataupun Robert Kuok. Mereka semua tahu akan kebenaran itu. Seperti yang dikatakan Francis Yeoh, mereka terpaksa menyumbang 30% kepada BN. Namun, orang Cina kebanyakkan lah yang terpaksa berhempas pulas untuk berjaya. Peluang pekerjaan tidak banyak untuk mereka, begitu juga tempat di sekolah dan universiti. Ramai yang tidak mempunyai peluang lain selain pergi ke Singapura dan dilabel sebagai pengkhianat di tanah air," kata naib presiden Chua Jui Meng kepada Malaysia Chronicle.

Mahathir tidak sepatutnya berkata begitu kerana ia menampakkan dirinya tidak mengambil kira perasaan kaum lain. Sama ada dengan orang Cina, Melayu atau India, dia tidak pernah sebulu dengan mereka. Dia tidak akan memahami kedudukan mereka sebagai orang biasa. Dia sentiasa mempunyai matlamat yang lebih besar untuk diri sendiri . DEB bukan sahaja gagal bagi Cina Malaysia yang biasa, India, Kadazan-Dusun-Murut dan Dayak tetapi juga orang Melayu sendiri. DEB seperti yang Ku Li tegaskan telah disalahguna untuk memberi manfaat kepada golongan elit Melayu, itu sahaja. "

Sahabat baikku- para hartawan


Jui Meng memberi respon kepada kenyataan Mahathir yang cuba mempertahan DEB yang bukan sahaja memberi keuntungan kepada jutawan Melayu tetapi juga hartawan bukan Melayu.

"Orang ramai hanya menyebut beberapa orang Melayu yang menjadi jutawan ... tetapi ada juga mereka dari kaum-kaum lain yang menjadi jutawan semasa saya masih berkhidmat. Anda boleh mengira bilangan bukan Melayu yang menjadi jutawan atau bahkan bilionair semasa zaman saya,"Mahathir memberitahu pihak akhbar pada hari Jumaat.

"Rakan baik sayaVincent Tan Saya telah menjadi seorang jutawan; Robert Kuok menjadi multi-jutawan semasa zaman saya apabila Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah dilaksanakan - monopoli gula dan tepung memberinya peluang itu".

Bangsa yang asing

Mahathir sendiri memberi maklum balas kepada komen yang diberi oleh veteran Umno Tengku Razeleigh Hamzah atau Ku Li bahawa DEB hanya memberi manfaat kepada kapitalis Melayu. Perbezaan di antara dua bekas musuh ini tidak boleh diragui sama sekali. Ku Li mengeluh tentang polarisasi kaum yang semakin bertambah di negara ini dan merayu agar pembaharuan dibuat.


"Satu isu dalam hubungan antara kaum adalah Dasar Ekonomi Baru, yang pada asalnya untuk mewujudkan perpaduan telah ditumbangkan untuk menjadi punca utama perpecahan bukan sahaja di antara pelbagai kaum, tetapi juga di kalangan orang Melayu dan Bumiputera secara umumnya. Dasar Ekonomi Baru, yang diilhamkan pada tahun 1971 tidak lama selepas Tunku Abdul Rahman (perdana menteri pertama) sudah bersara sebagai Perdana Menteri. Ia diwujudkan untuk menangani kemiskinan, dan untuk meningkatkan tahap penyertaan Melayu ke dalam ekonomi, "KuLi berkata dalam ucapannya pada satu majlis berasingan di Kuala Lumpur.

"Tujuannya adalah untuk semua rakyat Malaysia, dan bukan hanya untuk orang Melayu atau Bumiputera. Sebagai bekas menteri kewangan, izinkan saya menekankan bahawa bukan objektif DEB untuk mewujudkan kelas kapitalis Melayu yang memonopoli. Jika kita melawat jabatan-jabatan kerajaanatau universiti, kita tertanya-tanya di mana semua orang bukan Melayu? Selepas 1969 (rusuhan kaum 13 Mei), tiba-tiba ada percubaan untuk merekrut ramai orang Melayu ke dalam perkhidmatan awam. Ia adalah tragis bahawa perkhidmatan awam tidak mencerminkan komposisi kaum penduduk Malaysia, sebagai kehadiran utama hanya satu bangsa cenderung untuk melahirkan budaya yang bercanggah dengan evolusi pentadbiran yang dinamik dan cekap awam di negara ini. "

Dirompak disiang hari


Kenyataan tajam Ku Li membuatkan ramai di negara ini menjadi semakin cemas akan cara pengurusan elit BN yang diketuai oleh parti Umno Perdana Menteri Najib Razak. Ia membuatkan mereka mempersoalkan projek-projek mega yang hanya bertujuan membahagikan kekayaan negara kepada kroni sebelum pilihan raya umum ke-13 yang dijangka akan diadakan pada akhir tahun ini.

"Demi generasi akan datang, kita berdoa agar rakyat Malaysia dari semua kaum dan agama akan bangun dan memberhentikan rompakan secara terang - terangan ini yang berlaku di hadapan mata kita sendiri. Setiap hari, kita sedang dirompak oleh orang-orang seperti Mahathir yang tidak endahkan nasib orang lain walau sedikit pun," kata Jui Meng.

"Apabila anda bertanya kepadanya persoalan serius, beliau memberikan jawapan putar belit -. Bukan hanya Melayu yang mendapat manfaat tetapi juga orang Cina. Persoalannya adalah, apa pula nasib golongan miskin dan golongan biasa Cina, India, KDM, Dayak dan Melayu. Apabila dia, Perkasa dan sekarang Jati bercakap tentang hak-hak Melayu dan Raja-Raja, mereka tidak pernah terfikir menyebut tentang rasuah dan bagaimana untuk mendapatkan semula wang sebanyak RM1 trilion, yang telah dibawa keluar negara sejak 10 tahun yang lalu."

Jui Meng, Ketua PKR Johor, merujuk kepada laporan Integriti terbaru dari Kewangan Global yang berpusat di New York yang menyatakan bahawa sejak dekad yang lalu hingga 2010, RM1 trilion telah dikeluarkan secara haram dari Malaysia. Wang-wang ini adalah hasil penawaran rasuah, komisyen daripada kontrak kerajaan yang sah melalui penetapan harga yang sangat tinggi.

Antara tawaran yang diumumkan dalam beberapa bulan lepas termasuk konsesi tol jalan Lebuhraya Pantai Barat selama 60 tahun, Lebuhraya Kidex, pertukaran saham AirAsia-MAS, penyelesaian luar mahkamah dan keputusan untuk tidak mendakwa bekas jutawan Tajudin Ramli, dan beberapa orang lain.

Malaysia Chronicle

BONGKAR!! Umno yang punya kerja...

Posted: 28 Feb 2012 12:00 AM PST

Umno dalang tuduhan khalwat

Fazy Sahir

"Laporan akhbar turut berniat jahat dan wujud unsur penganiayaan ke atas saya oleh suami wanita berkenaan," dakwa Dr Badrulamin.

PETALING JAYA: Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Badrulamin Bahron mendakwa Umno merupakan dalang yang merancang insiden kes tangkap khalwat yang mengaitkan dirinya bersama isteri orang di Hotel Swiss Garden, Kuantan awal pagi semalam.

Selain Umno, bekas pensyarah kuliyyah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa itu mendakwa suami wanita berkenaan turut terlibat dalam perancangan untuk menganiaya diri dan karier politik beliau.

"Peristiwa yang berlaku mungkin dirancang oleh suami wanita tersebut dan Umno membuat persiapan yang cukup lengkap membabitkan (samseng, polis dan pejabat agama). Perkara ini kemudiannya dimainkan secara sensasi oleh blogger-blogger Umno.

"Laporan akhbar turut berniat jahat dan wujud unsur penganiayaan ke atas saya oleh suami wanita berkenaan.

"Saya tidak fikir kawan-kawan di dalam PKR terlibat. Mereka adalah sahabat seperjuangan saya. Saya akan jawab selanjutnya berhubung hal ini selepas bertemu dengan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) pada petang ini," katanya kepada FMT.

Dalam perkembangan berkaitan, kerajaan negeri Selangor melalui satu kenyataan semalam mengarahkan Badrulamin untuk mengambil cuti selama sebulan sehingga nama beliau dibersihkan daripada tuduhan itu.

Ingin bercuti, sebelum arahan dikeluarkan

Menjawab mengenai arahan itu, beliau yang juga Pengarah Komunikasi Pejabat Menteri Besar Selangor menjelaskan perkara itu sudah terlintas dalam fikirannya sebelum arahan dikeluarkan.

Malah beliau turut mempertimbangkan untuk bercuti dari Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR sehingga kes membabitkannya selesai.

"Saya juga mempertimbangkan bercuti dari MPP PKR sehingga selesai kes.

Setakat ini saya belum ada keputusan. Dan jika saya bercuti ia adalah atas pilihan saya sendiri tanpa tekanan daripada mana-mana pihak," jelasnya.

Badrulamin ditangkap atas tuduhan berkhalwat dengan isteri orang pagi Ahad lalu dan mendakwa tindakan itu sebagai satu perangkap untuk mengaibkan dirinya.

Beliau turut menafikan tuduhan khalwat itu seperti dilaporkan media dan menyifatkan kenyataan Timbalan Pengarah JAIP, Datuk Mohd Ghazali Abdul Aziz sebagai tidak benar.

Pada jam 4 petang ini beliau yang diwakili peguam Ahmad Nizam Hamid akan pergi ke pejabat JAIP untuk membantu siasatan berhubung kes berkenaan.

MB Azizan ni nampak ja cenge, tapi hati dalam ada taman... haha...

Posted: 27 Feb 2012 10:00 PM PST

Insyaallah...
Isu berkenaan dengan perlantikan Exco Kerajaan Negeri Kedah yang baru akan dapat diselesaikan dengan matang dan aman...

WAJIB tengok, mangsa korban terbaru UMNO

Posted: 27 Feb 2012 08:00 PM PST

Rebutan kuasa dlm Umno semakin hangat: Hisham jadi korban bagi Najib dan Mukhriz

Pada hujung minggu lepas, surat khabar harian milik Umno mengejutkan rakyat apabila ia melaporkan terdapat spekulasi bahawa Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein akan dijadikan MB Johor. Tetapi adakah sebarang sebab untuk mempercayai bahawa khabar angin itu benar? Bagaimana pula dengan penyandang ketua menteri Ghani Othman? Dan adakah apa-apa maksud tersembunyi bagi laporan berita tersebut? Adakah seseorang cuba untuk memberi isyarat kepada Hisham dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atau mereka cuba untuk memberi isyarat kepada seseorang?

Banyak soalan dan tiada jawapan sebenar tetapi walau apapun, laporan itu mengesahkan apa yang media telah laporkan dari dahulu. Perbalahan dalam Umno di peringkat maju, dan mungkin khabar angin Hisham menandakan keputusan penting telah dibuat. Semua ini, sudah tentu, berkaitan penggantian kepimpinan di dalam UMNO, parti politik terbesar dan dicemari rasuah di negara ini, dan ia mendapat apa saja ia mahu - dengan kaveat yang asas bahawa ia berjaya mempertahankan kerajaan persekutuan dari kebangkitan pembangkang.

Umno mungkin parti yang kukuh, dengan wang sedikit tetapi kuasa politiknya masih kukuh buat masa sekarang, dan peluang untuk membuat keuntungan yang baru dan melindungi yang lama, ia masih sebuah kenderaan yang berharga untuk 'dimiliki' dan dikawal bagi mereka yang mempunyai kepentingan yang dipelihara dalam jangka panjang, seperti bekas perdana Menteri, Mahathir Mohamad.

"Jika khabar angin itu adalah benar, maka ia adalah langkah penurunan yang besar untuk Hisham. Tiada keraguan tentang itu, sebagai Menteri Dalam Negeri, dia adalah dalam jarak yang dekat dengan kerusi PM. Saya pasti Hisham tidak menganggapnya sebagai pertukaran yang adil," kata Chua Jui Meng, ketua PKR Johor, kepada Malaysia Chronicle.

Tak berani mengadakan PU-13 tanpa sokongan Mahathir


Sesungguhnya, pemerhati politik mengesyaki bahawa Najib telah memutuskan untuk membuang Hisham untuk bagi mempercepatkan proses 'Mukhriz Mahathir ke dalam kepimpinan Umno. Mukhriz, anak bongsu bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, memegang kunci kepada bagaimana semuanya akan berlaku dalam pilihan raya parti UMNO yang bakal diadakan lewat tahun ini dan sehingga ke tahap yang ketara, keputusan PU-13, juga secara meluas dijangka diadakan tahun ini.

"Ia menandakan bahawa Hisham harus memberi laluan. Najib tidak akan berani mengadakan PU-13 tanpa sokongan Mahathir dan PU-13 tidak boleh diadakan sehingga soalan pengganti sepenuhnya dikeluarkan dari Mukhriz, sehingga kepada MB setiap negeri. Itulah sebabnya Tee Keat dikatakan MB bagi Selangor, Hisham bagi negeri Johor, dan sebagainya di Kedah, Negri Sembilan, Terengganu dan lain-lain," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ringkasnya, jika Hisham dikeluarkan dan dia tidak perlu pergi ke JB, selagi difahami dia tidak berpeluang bagi jawatan tertinggi, maka Najib masih boleh mempunyai perjanjian dengan Mahathir bahawa Najib akan kekal sebagai presiden Umno, Muhyiddin Timbalan dan Mukhriz akan mendapat jawatan naib presiden. Kemudian, Muhyiddin senang dan Mukhriz akan menjadi penggantinya. Inilah caranya, Mahathir tidak perlu tunggu lama," kata pemerhati Umno, yang meminta supaya tidak dinamakan, kepada Malaysia Chronicle.

Barisan pendek bagi Mukhriz


Memandangkan politik golongan elit Malaysia, apa yang terjadi pada kepimpinan Umno telah ditonton oleh pemerhati dan penganalisis asing. Sesiapa yang mengambil alih akan menawarkan masa depan di Malaysia dan di bawah pimpinan Mukhriz, yang jelas mengagumi ayahnya, negara ini boleh dijangka beralih lagi ke kanan. Kebebasan peribadi dan ruang demokrasi terikat berkerut dan diselaraskan untuk disesuaikan dengan kemudahan politik Mahathir.

Sememangnya, pada umur 86, Mahathir adalah PM yang paling dicerca antara 6 PM di Malaysia setakat ini kerana rasuah tidak terkawal yang berlaku di bawah pemerintahannya dan cara yang beliau mengasi agensi-agensi dan peralatan tadbir urus menjadi sida-sida untuk kepentingan politiknya. Spekulasi mengenai cita-citanya untuk Mukhriz telah berpusar selama bertahun-tahun, dan sehingga sekarang, Mahathir tidak membuat sebarang penafian. Malah, beliau bersungguh bagi memastikan Mukhriz mendapat tempat dalam Kabinet persekutuan apabila Mukhriz gagal untuk memenangi jawatan Ketua Pemuda dengan cara sendiri.

Sebelum ini, urutan yang paling biasa diterima di kerusi Umno adalah untuk Najib berhenti, Muhyiddin mengambil alih sebagai PM dengan Hisham sebagai TPM, dan untuk Mukhriz 'diundi' menjadi salah satu daripada tiga naib presiden Umno. Mukhriz kemudian akan mengambil alih sebagai TPM kepada Hisham selepas Hisham mengambil alih dari Muhyiddin sebagai PM. "Satu setiap penggal," itulah khabar angin UMNO.

Perjanjian terbaru – jika berjalan - ertinya Mukhriz dapat menjadi Perdana Menteri pada akhir penggal baru 5-tahun yang akan bermula jika Najib mampu untuk mempertahankan kerajaan persekutuan daripada Pakatan Rakyat yang cepat maju yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Malah mungkin lebih awal daripada 5 tahun. Ia juga bermakna, Muhyiddin tidak akan dapat duduk di kerusi Perdana Menteri, tetapi dalam sejarah Malaysia, bukan semua TPM dapat mengambil alih tugas atasan. Hisham akan perlu menunggu kesempatannya, dia masih boleh berada di dalam Kabinet persekutuan tetapi dia tidak lagi akan menjadi antara 'waris-jelas'.

Dalam turutan yang sebelumnya, Mukhriz perlu menunggu 10 tahun untuk Muhyiddin dan Hisham untuk menyelesaikan terma-terma mereka. Jika masih hidup, Mahathir akan berumur 96 pada masa itu!

Masa tidak menyebelahinya


Sama ada Hisham dipaksa disebabkan kekurangan pilihan - untuk menjadi MB Johor, negeri ini sudah menjadi lubuk tersembunyi bagi aktiviti politik. Ketua Menteri semasa Ghani Othman tidak dapat menyesuaikan diri dengan Sultan baru. Hisham mungkin tidak mempunyai kebimbangan yang sama, beliau datang dari nadi penggerak golongan bangsawan politik Melayu.

Datuk Hisham, Onn Jaafar - pengasas Umno mahu menjadikan ia sebuah parti berbilang kaum dan meninggalkan parti tersebut apabila dia gagal untuk meyakinkan orang lain untuk menggugurkan semangat nasionalis-keterlaluan mereka. Bapa Hisham, Hussein Onn adalah Perdana Menteri ketiga, bapa saudaranya Abdul Razak Hussein merupakan PM kedua dan sepupunya Najib ke-6. Ia tidak mungkin tidak munasabah - di peringkat peribadi - untuk Hisham merajuk ketinggalan kerana tidak sabar untuk menjadikan Mukhriz Mahathir sebagai PM, walaupun nepotisme bukan sebab yang baik untuk mewarisi kuasa terutama di negara yang kononnya mengamalkan demokrasi.

Tetapi, Mahathir mungkin menganggap keperluannya adalah lebih mendesak. Bukan sahaja masa menentangnya, tetapi jika Mukhriz tidak mendapatnya, dia tidak mungkin dapat pergi dalam keadaan aman, mengetahui bahawa semuanya akan hancur disebabkan sejumlah besar kekayaan tidak sah dimana dia dan kroni beliau dipercayai telah rampas. Harta keluarganya, yang termasuk dua anak bilionair Mirzan dan Mokhzaini, dan kroni-hartawannya serta sekutu politik seperti Daim Zainuddin akan diancam.

Jika Mukhriz berjaya: orang lain tidak akan ada peluang!


Mahathir tahutentang ini dan begitu juga Najib. Tetapi Najib juga tahu bahawa tanpa sokongan Mahathir, beliau tidak mempunyai peluang untuk menghindari Anwar dari Pakatan Rakyat. Satu tolak ansur hendaklah diadakang dan kepada mereka yang telah melihat dengan rapat, perjanjian akhir kini sedang berlaku.

"Sebaik sahaja Mukhriz menjadi PM, adakah anda fikir dia akan memberikan seseorang seperti Hisham peluang selepas 5 tahun? Saya boleh memberitahu anda bahawa Mukhriz akan cuba untuk menewaskan rekod 22-tahun bapanya sebagai PM, itulah apa yang akan berlaku," kata kepada penonton Umno.

"Jadi inilah yang Hisham perlu fikirkan. Beberapa tahun awal selepas PU-13, dia masih boleh mempunyai satu kementerian berkuasa tetapi pada masa hadapan, dengan kuasa Najib berkurangan, beliau juga akan lemah secara drastik. MB Johor tidaklah teruk sangat kerana beliau mendapat kuasa untuk menyelia Iskandar (koridor ekonomi), dan walaupun dia tidak mempunyai kuasa tertinggi, sekurang-kurangnya dia kaya dan membuat keputusan di Johor. Ia adalah sesuatu untuk Hisham berfikir dengan hati-hati dan tidak hanya mengejar impian yang mustahil. Johor sebenarnya adalah peluang yang sangat baik untuk beliau."

Pada umur 51, Hisham yang terlatih undang-undang LSE adalah seorang lelaki yang menyenangkan dengan sifat mesra, hanya seperti sepupunya Najib. Sedih berkata, kedua-dua lelaki pawal awal kerjaya politik mereka secara sukarela mempraktikkan dan menyokong budaya politik yang dicipta dan dicop dalam Umno oleh Mahathir. Kepada pengkritik, jenama nasionalisme yang diamalkan oleh Mahathir adalah bersamaan dengan perkauman dan memerlukan bukan Melayu diketepikan di negara ini supaya dapat memberi manfaat kepada orang Melayu.

Oleh itu, Najib terkenal bagi bersupah untuk mandi keris atau pedang Melayu dalam darah Cina dan kerana bersumpah untuk mempertahankan Putrajaya dengan sepenuh usahanya walaupun jika "tulang dihancurkan" "kehilangan nyawa" dan "pembersihan etnik".

Hisham jika dibandingkan adalah lebih malap. Walaupun begitu, beliau menyinggung masyarakat bukan Melayu secara mendalam dengan menghunus Keris di di perhimpunan Umno, dan perbuatan ini dianggap kesediaan untuk menumpahkan darah orang lain untuk terus berkuasa telah dipersalahkan oleh Gerakan, MCA dan MIC kerana menyumbang kepada keputusan buruk BN pada pilihan raya umum 2008.

Sembrong bukan lagi kerusi yang selamat bagi Hisham


Hisham kini berpeluang untuk menghadapi kejatuhan selanjutnya daripada tindakan beliau yang dilaporkan adalah satu tindakan perkauman dan ugutan. Bahagian pilihan raya Parlimen semasa beliau, Sembrong, mempunyai 40% pengundi Cina.

"Keris adalah satu perkara, tetapi pada tahun 2008, orang Cina di Johor masih mengundi UMNO dan BN. Jadi apa yang berlaku selepas itu, apabila Hisham menjadi Menteri Dalam Negeri bagi mereka yang menentangnya. Keputusan yang dibuatnya telah membuat orang Cina marah dan juga ramai dari liberal Melayu. Cara dia berkelakuan seperti mini-Hitler semasa perhimpunan Bersih, insiden kepala lembu di Selangor, di mana pada dasarnya dia membalas berdasarkan bangsa demi politik dan bukan untuk keadilan dan saksama adalah sebab-sebab mengapa dia mungkin disingkirkan dalam Sembrong. ini akan memalukannya, cucu pengasas Umno. Ia merupakan satu lagi sebab untuk beliau mempertimbangkan supaya beralih kepada kerusi DUN," kata Jui Meng.

Sultan Ibrahim Ismail, yang menaiki takhta pada Januari 2010, juga akan memainkan peranan penting dalam menentukan siapa yang bakal menjadi Menteri Besar. Seperti ayahnya, Sultan Ibrahim mengekalkan kepentingan secara langsung dalam bagaimana negara ditadbir.

Beberapa orang dalam Umno Johor telah secara peribadi berkata, ini boleh menjadi sebab mengapa Ghani bersedia untuk berhenti, walaupun kemungkinan besar bahawa Iskandar boleh mengaut lebih banyak keuntungan. Kekurangan hubungan baik dengan Sultan Perak sekarang diketahui ramai. Walau bagaimanapun, menjadi Ketua Menteri sejak 1995, ia adalah sihat dan lama tertangguh bagi Umno untuk meletakkan darah baru di negeri ini, yang dijangka akan mengalami gelombang terlambat sentimen reformasi dan alat pengukur untuk Pakatan Rakyat dalam PU-13.

Terdapat lagi beberapa pemuda Turki yang mengintai kerusi panas Ghani dan antaranya adalah Omar Mustapha, salah seorang daripada penasihat kewangan utama dan media Najib, dan juga pengarah Petronas.

Malaysia Chronicle

PANAS!! Dari sumber dalaman JAIP...

Posted: 27 Feb 2012 06:00 PM PST

Kes khalwat Badrulamin tidak kuat - sumber JAIP

Harakahdaily,

KUANTAN, 27 Feb: Laporan kes khalwat yang dikatakan melibatkan Dr Badrulamin Baharon tidak kuat kerana ketika pegawai JAIP sampai bilik berkenaan sudah penuh dengan orang.

Menurut laporan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), pegawai mereka hanya sampai ke bilik 8365 Hotel Swiss Garden hanya sekitar jam 4.30 pagi.

Dalam bilik berkenaan sudah ada Badrulamin, wanita berkenaan dan beberapa lelaki lain. Ini bermakna, JAIP tidak menangkap Badrulamin berdua-duaan. Pintu bilik berkenaan pula sudah terbuka dan Badrul dikelilingi oleh beberapa lelaki, kata sumber dari JAIP.

Blog Umno mula menyiarkan pelbagai laporan berkaitan tangkapan ini termasuk kononnya Badrul hanya memakai tuala ketika ditangkap.

Blog itu juga melaporkan kononnya Harakah membuat laporan muka depan penangkapan ini. Padahal, Harakah tidak pernah membuat laporan berkenaan (gambar kanan).

Penjelasan Badrulamin

Sebelum ini, dalam kenyataannya, Badrulamin menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan media bahawa beliau ditangkap khalwat oleh pegawai Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) di Kuantan.

Beliau ke Kuantan untuk menghadiri Temurapat Pemimpin Parti Keadilan Rakyat pada 24 Februari sehingga 26 Februari 2012.

Menurutnya, pada petang 24 Februari 2012, wanita tersebut telah menghubungi beliau dengan nada cemas dan menyatakan hasrat beliau untuk melarikan diri daripada rumah kerana bimbangkan keselamatan diri beliau.

"Saya dengan tegas menasihatkan beliau untuk tidak berbuat demikian.

"Walau bagaimanapun pada jam 2.00 pagi 25 Februari 2012, beliau telah menghubungi saya memaklumkan bahawa beliau sudah tiba di lokasi Temurapat Pemimpin Keadilan," kata Badrulamin.

Menurut Badrulamin, dia telah mengenali pasangan suami isteri ini sejak lebih setahun lalu semasa wanita itu bersama keluarganya mengikuti rombongan umrah beliau.

Pasangan suami isteri ini sering berhubung dengan beliau bagi mendapatkan nasihat mengenai masalah keluarga yang mereka hadapi termasuk kes keganasan rumah tangga.

"Di dalam usaha membantu pasangan ini, saya dan isteri pernah menziarahi keluarga ini di Rompin," kata Badrul.

Di atas rasa tanggungjawab melihat wanita tersebut bersama anaknya di awal pagi, beliau membantu beliau mendapatkan bilik penginapan, kata Badrulamin.

"Pada jam 2.30 pagi suami wanita tersebut bersama lebih kurang 20 orang yang tidak dikenali menyerbu dan menyerang saya," ceritanya.

Suami wanita tersebut kemudiannya telah membawa isteri dan anaknya pergi secara paksa.

"Lelaki-lelaki bersikap ala samseng ini berhenti memukul saya apabila pihak keselamatan tiba dan menghalang mereka.

"Namun mereka masih tidak membenarkan saya keluar dari bilik. Hanya setelah 20 minit dikurung oleh samseng tersebut, pegawai Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tiba dan menahan saya yang berseorangan di dalam bilik.

"Kenyataan Timbalan Pengarah JAIP bahawa saya ditahan oleh pegawai JAIP ketika berkhalwat adalah tidak benar sama sekali.

"Saya beranggapan bahawa kejadian ini merupakan satu tindakan terancang untuk memerangkap dan mengaibkan saya," cerita Badrul lagi.

Badrul dipanggil untuk membantu siasatan JAIP pada 27 Februari, iaitu esok dan berjanji akan datang dengan peguamnya.

GEMPAQ: Ketua "Baru" Parti KITA dilaporkan "Tidak Siuman"... kahkahkah...

Posted: 27 Feb 2012 04:00 PM PST

Parti KITA hari ini menafikan bahawa Zamil Ibrahim telah dilantik sebagai ketua parti yang baru menggantikan presiden, Datuk Zaid Ibrahim.

Setiausaha KITA, Masrum Dayat berkata "laporan akhbar yang memetik Zamil Ibrahim sebagai ketua parti baru menggantikan Datuk Zaid Ibrahim adalah satu berita lucu, kenyataan yang bebal dan tidak siuman, silap dan sama sekali tidak berasas.

"Ketua parti ini hanya boleh diganti mengikut perlembagaan dan peraturan parti dan bukan ikut sesuka hati sesorang bekas ahli yang dipecat secara sah atau ikut 'syok sendiri.

"Mesyuarat yang dikatakan diadakan di Kota Bharu pada 25 Februari baru-baru ini bukan mesyuarat parti ini. Barangkali ia mesyuarat bekas ahli-ahli parti," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Pusat Parti pada 17 Februari lalu, dihadiri 25 daripada 30 ahli anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat, telah bersetuju sebulat suara menolak tawaran Zaid untuk mengundur diri.

Selain itu, beliau berkata parti itu tidak akan dibubar tetapi ahli yang menentang dasar parti untuk menyokong pembangkang akan diambil tindakan disiplin, termasuk memecat keahlian mereka. - Bernama (PASPB)

Menara Jam Di Raja Mekah...

Posted: 27 Feb 2012 02:00 PM PST

Menara Jam DiRaja Mekah: Tanda Kiamat Di Tepi Kaabah

Oleh: ustnik

Apabila melihat pembangunan yang sangat hebat di sekitar Mekah, saya terfikir: 'Apa agaknya kata Nabi Ibrahim melihat pembangunan sehebat itu. Ketika Allah memerintahkan Nabi Ibrahim meletakkan Ismail dan Hajar di lembah yang tiada tumbuh-tumbuhan, tanam-tanaman dan binaan, juga ketika Allah memerintahkan Baginda berdua membina Kaabah dan menyeru manusia mengerjakan haji, Nabi Ibrahim taat sahaja walaupun di fikiran mungkin tertanya-tanya siapakah yang mendengar seruannya dan apakah yang bakal berlaku di Mekah ribuan tahun kemudian.

Saya juga teringat dengan jawapan Nabi Muhammad SAW kepada Jibril yang berupa sebagai lelaki segak dalam hadis Islam, Iman, Ihsan ketika Jibril bertanya Nabi tentang Kiamat. Lantas Nabi hanya menyebutkan tanda-tanda Kiamat kerana hanya Allah Yang Maha Mengetahui bila berlakunya Kiamat. Yang menarik dari pelbagai tanda Kiamat itu-kecil dan besarnya, Nabi Muhammad SAW menyebut: '..apabila engkau melihat orang yang tidak berkasut, tidak berpakaian, miskin, pengembala kambing berbangga-banga menegak dan meninggikan bangunan.' SubhanAllah! Nabi sebut satu tanda Kiamat dalam keadaan Mekah masih terlalu daif dan naif fizikalnya. Itulah mukjizat. Itulah tanda Kiamat. Dan itulah yang bakal kita lihat.

Saya juga menerima komen di bawah dari pengunjung portal saya berkenaan artikel ringkas di atas (Fakta benar/salah sila pastikan semula):

1. Dalil secara Qati' (putus-tidak boleh dipertikai) untuk menyokong dan membenarkan bahawa Makkah al-Mukarramah adalah 'Pusat Bumi' seperti yang terkandung di dalam kitab-kitab Samawi spt Taurat, Zabur, Injil dan al-Quran. Diikuti pula ilmu sains,astronomi dan geografi sebagai kajian dan resolusi kebenaran fakta tersebut. As-Syura:8 |Al-An'am:92

2. Menyatakan bahawa Makkah al-Mukarramah adalah sebagai 'Tarikan Magnet Radiasi' untuk Bumi. Bermakna tenaga semulajadi untuk jasad manusia boleh ditambah dan diperolehi dengan cara bersujud secara bersolat. Untuk mendapat cas tenaga ini, ciri sujud tersebut perlu betul, selaras dan bertepatan menghadap Ka'bah sebagai 'Kiblat Pusat Bumi'. Untuk menetapkan Makkah sebagai 'Kiblat Pusat Bumi', penetapan serta persepakatan dari segi keadaan muka bumi, waktu dan masa yang betul perlu diseragamkan dan dipusatkan di sini. Maka, Makkah al-Mukarramah bukan sahaja pusat tarikan Magnet radiasi, tetapi ia juga merupakan tarikan 'RUH' umat Islam untuk melaksanakan amal ibadat.

3. Menyangkal fakta barat yang menyatakan bahawa permukaan bumi ini adalah 360 darjah. Sebenarnya ia adalah 390 darjah berdasarkan ukuran dari 'Pusat Bumi Makkah'. Ukuran 390 darjah ini adalah lebih tepat berdasarkan persepakatan ahli di dalam bidang astronomi dan geografi Islam.

4. Mengukuhkan fakta yang menyatakan bahawa Ka'bah, masjid al-Quds dan masjid Nabawi adalah terletak di satu garisan geografi yang sama bermula dari Makkah dan berakhir di al-Quds al-Syarif. Berbeza dengan padangan yang sebaliknya. Maka, umat Islam di Palestin secara khususnya menghadap ke kiblat secara berhadapan terus ke arahnya tanpa perlu condong ke mana-mana arah. Begitu juga arah kiblat mereka juga terus menembusi ke arah masjid Nabawi, di Madinah al-Munawwarah. Ketiga-tiga masjid ini adalah merupakan saranan nabi Muhammad s.a.w untuk menziarahinya kerana keberkatan yang ada padanya.

5. Menyatukan dan memudahkan urusan waktu dan masa bagi ibadat HAJI, tahun HIJRAH dan sambutan hari kebesaran di dalam bulan Islam khususnya hari wukuf di Arafah yang sering menjadi perselisihan setiap tahun di Malaysia sekiranya menggunakan sistem GMT. Berbeza dengan sistem 'Waktu Muslim Sedunia' ini. Segalanya lebih baik dan tersusun.

6. Membina 'JIHAD' dan 'KESATUAN' umat Islam sedunia dari segi fikrah 'MASA dan IBADAT' dengan kewujudan 'Waktu Antarabangsa Makkah' bagi negara-negara Islam khususnya dan negara non-muslim secara amnya. Secara simboliknya, sistem Greenwich Mean Time (Waktu Min Greenwich) ini tidak lagi relevan dan sesuai diguna pakai di negara-negara Islam kerana banyak kelemahan dan ketidakserasian waktu dan masa untuk umat Islam.

7. Menyatakan bahawa GMT yang diasaskan oleh penjajah British ini adalah merupakan penyata garisan secara sangkaan salah mereka tanpa fakta dan kajian yang benar. Hal ini berlaku sewaktu penjajahan mereka di seluruh dunia pada tahun 1884 dengan menetapkan waktu di setiap negara-negara jajahan mereka adalah berdasarkan waktu dan masa di Britain. Ia bertujuan untuk memudahkan urusan pentadbiran dan pengurusan politik mereka dengan negara-negara tersebut.

Oleh itu, garisan panjang permukaan bumi Makkah bertepatan dengan garisan utara Magnet iaitu bersamaan '0′ darjah berbeza dengan penyelewengan yang telah ditetapkan oleh mereka berkenaan GMT iaitu dengan purata 8.5 darjah. Begitu juga di negara-negara selain Britain, sama ada ia berlaku penambahan atau pengurangan ukuran darjah permukaan bumi. Ini menyebabkan ketidakstabilan untuk umat Islam bagi menentukan arah kiblat dengan lebih tepat. Oleh sebab itu, GMT tidak sesuai lagi untuk dijadikan sebagai pegangan 'MASA dan WAKTU' penduduk dunia amnya dan negara-negara Islam secara khususnya sebagai pengurusan harian hidup. Bahkan Makkah al-Mukarramah adalah merupakan tumpuan dunia serta fokusnya adalah kepada Ka'bah al-Musyarrafah.

8. Menyahut seruan Allah s.w.t untuk bersatu dan bersistem dalam soal kehidupan manusia berdasarkan wahyunya di dalam al-Quran berkenaan isi kandungan surah al-A'sr (Demi Masa).

Wallahu A'lam.

Mai tengok pasai apa dia join PAS...

Posted: 27 Feb 2012 12:00 PM PST

Kalau kita tengok trend semasa la ni...
Asal rakyat dah mula cerdik dan sedar ja, gerenti mereka akan pilih parti-parti pembangkang sebagai wadah perjuangan politik depa... Tinggal ja la yang bangang dan jenis samseng taik minyak ja dalam UMNO...

Tiada ulasan: