Jumaat, 24 Februari 2012

shalehudin

shalehudin


Restoran nasi kandar diserang samseng

Posted: 24 Feb 2012 10:00 AM PST

GEORGETOWN: Pemilik sebuah kedai nasi kandar di Jalan Penang di sini, mendakwa kerugian lebih RM10,000 apabila peralatan restoran dirosakkan dua lelaki dalam kejadian awal pagi tadi.

Pengurus Restoren Yasmeen, Abdul Latif Thulkarunai, berkata dalam kejadian 6.30 pagi itu, dua lelaki tidak dikenali datang ke restoran itu untuk berjumpa beliau.

"Selepas pekerja saya memberitahu pengurus tiada dalam kedai, mereka marah dan terus memecahkan almari kaca dengan topi keledar tanpa sebarang sebab," katanya kepada pemberita di sini.

Abdul Latif yang mendakwa insiden itu bermotifkan iri hati, berkata beliau menerima ugutan lisan daripada seorang lelaki dua minggu lalu yang mahu restoran itu ditutup.

"Saya percaya serangan ini ada kaitan dengannya," katanya.

Abdul Latif berkata, beliau sudah membuat laporan polis serta menyerahkan pita rakaman kamera litar tertutup kepada polis untuk membantu siasatan.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, ACP Gan Kong Meng, ketika dihubungi mengesahkan ada menerima laporan berhubung kes itu dan siasatan sedang dijalankan. - BERNAMA

Boleh percaya ka cakap-cakap Polis nih...

Posted: 24 Feb 2012 08:00 AM PST

Fuziah: Polis jamin keselamatan peserta Himpunan Hijau

KUANTAN, 24 Feb – Penganjur Himpunan Hijau 2.0 berjaya mendapatkan kerjasama baik daripada pihak polis bagi memastikan perhimpunan yang bakal berlangsung pada Ahad ini, berjalan lancar.

Jawatankuasa Himpunan Hijau 2.0, Fuziah Salleh berkata, pihak polis memberi jaminan akan menjaga keselamatan peserta selain menghalang sebarang provokasi melampau daripada pihak yang tidak bertanggung jawab.

"Pada pertemuan dengan Ketua Polis Negeri, Datuk Sharifudin dan Ketua Polis Kuantan, Tuan Jasmani, polis memberikan kebenaran kepada perhimpunan ini dan kita mendapat respon yang baik daripada polis.

"Polis memberi jaminan akan menjaga keselamatan peserta, orang awam dan juga pemimpin Pakatan Rakyat.

"Mereka juga akan memberi kerjasama dengan menunjukkan arah trafik lokasi perhimpunan memandangkan ia telah ditukar pada saat-saat akhir," katanya ketika dihubungi KeadilanDaily.

Menurut Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan, pihak penganjur juga berjaya mendapatkan kebenaran bertulis polis setelah permohonan yang dibuat menepati syarat yang ditetapkan di bawah akta polis yang baru.

Katanya, penganjur juga tidak dihalang menggunakan pembesar suara dengan syarat ia tidak mengganggu ketenteramaan awam pada perhimpunan yang dijangka bermula jam 9.30 pagi hingga 12 tengah hari itu.

Perhimpunan Hijau 2.0 dianjurkan bagi membantah pembinaan loji pemprosesan nadir bumi oleh Lynas Advanced Materials Plant di Gebeng, Kuantan.

Lokasi awal yang dirancang adalah di kawasan Padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) yang terletak di tengah bandar Kuantan, namun MPK telah memagar kawasan berkenaan.

Persetujuan kemudiaan dicapai untuk memindahkan himpunan itu ke Padang MPK 4 yang dinamakan Padang Kemunting, terletak di depan Hospital Tengku Ampuan Afzan.

Padang tersebut boleh mengisi sekitar 20,000 orang pada satu masa.- SK

Boleh tolong dak, tolong DIAM... kahkahkah...

Posted: 24 Feb 2012 06:15 AM PST

Mahathir: Jangan ulas apa anda tidak tahu

Harakahdaily,

KUALA LUMPUR, 23 Feb: Tun Dr Mahathir Mohamad diminta tidak mengulas isu 'bai'ah' dalam PAS kerana tidak semua benda yang beliau ketahui di dalam dunia ini.

(Laporan akhbar Umno, Utusan hari ini)

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, adalah lebih baik Mahathir diam sahaja dalam isu ini kerana beliau tidak tahu sebenarnya apa dia bai'ah dalam PAS.

Mustafa mengulas ulasan Mahathir sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar Umno, Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Mahathir, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sepatutnya meminta ahli PAS berbai'ah kepada Allah dan bukannya kepada pemimpin mereka yang hanya berminat untuk menang pilihan raya.

"Sebab itu saya kata, Mahathir tidak perlu ulas semua perkara. Dia tidak tahu hal bai'ah ini," kata Mustafa kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, bai'ah dalam PAS sangat tersendiri kerana kesemua pemimpinnya berbai'ah untuk menegakkan perjuangan Islam di negara ini.

"Oleh itu, bila Mahathir minta kita berbai'ah kepada Allah dan bukan pemimpin, saya kata Mahathir tak perlulah ulas semua benda atas dunia ini...buat malu sahaja," kata beliau.

PANAS!! Sebab pasai apa Najib lewatkan pilihanraya

Posted: 24 Feb 2012 05:15 AM PST

Harta Karun menanti Najib di penghujung PRU-13

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah melambatkan keputusan tegas mengenai hampir setiap isu. Ia atau tidak kelewatan itu disengajakan, kerana beliau telah dituduh sebagai memanipulasi, beliau telah memilih untuk membiarkan kejatuhan kewangan NFC sebanyak RM250 juta yang melibatkan menteri Shahrizat Jalil lepas walaupun ia boleh mencetuskan tindak balas sentimen awam bagi pihak Umno.

Beliau juga telah memotong hanyut MCA, Gerakan dan MIC, menyebabkan pihak-pihak ini untuk terus lemah di mata masyarakat mereka. Malah bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad cuba lebih keras, menghantar timbalannya Ghafar Baba untuk menyelesaikan masalah pada komponen dan membantu membaiki keadaan biasa Barisan Nasional. Tetapi mungkin, BN tidak boleh diselamatkan lagi.

Hanya sekali sejak mewarisi jawatan Perdana Menteri dari Abdullah Badawi pada April 2009 telah Najib cuba untuk mengemudi hala tuju BN. Ia adalah semasa pilihan raya negeri Sarawak pada bulan April 2011, dan Najib gagal - teruk. Beliau telah menetapkan bagi 'menjinakkan' Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud tetapi berakhir dimalukan oleh seorang lelaki lebih tua yang licik itu.

Taib berjaya membuatkan Najib kelihatan bodoh tanpa meninggikan suaranya. Apa yang beliau harus lakukan adalah mengabaikan panggilan terdesak dan agak biadap Najib untuk beliau meletak jawatan. Ia adalah selepas pilihan raya Sarawak adalah bahawa rakyat Malaysia, khususnya dari Semenanjung, sedar bahawa Najib tidak berkuasa sebagaimana yang digambarkan oleh parti Umno.

Begitu 'lembut' Najib kerana beliau tidak boleh mengawal Rosmah Mansor isteri beliau atau menghalangnya daripada merebut gelaran Wanita Pertama Malaysia, yang sebenarnya untuk Permaisuri. Tidak perlu dikatakan, beliau juga tidak berjaya menghalangnya dari membeli-belah barangan yang teramat mahal.

Tiba-tiba sahaja bertindak menyerang

Tiba-tiba, mulai 15 Februari, Najib mula bergerak dengan tenaga yang lebih jelas. Beliau mula untuk melontarkan peluru berpandu lisan kepada saingan ketatnya Anwar Ibrahim, memanggilnya "bermuka-muka" dalam satu temu bual dengan WSJ mengenai isu Israel-Palestin, yang juga ditimbulkan oleh akhbar Utusan Umno.

Senior Umnonya Mahathir Mohamad melepaskan serangan seterusnya, memanggil Anwar pengintip bagi membantu AS dan Israel menubuhkan sebuah kerajaan boneka di Malaysia untuk menumbangkan BN. Ini adalah topik yang amat panas untuk Umno, terutama di zaman dahulu apabila ia mahu untuk memangkin umat Islam ke dalam blok pengundi BN.

Malah Anwar percaya Pu-13 adalah begitu hampir, dan telah mengunjurkan hari pengundian pada Mei-Jun 2012. Tetapi ini mungkin terlalu awal. November 2012 adalah lebih mungkin lagi, memandangkan skim wang penjanaan Najib fikirkan untuk Umno, BN dan sudah tentu, dirinya sendiri.

Membersihkan imejnya dan merosakkan imej Anwar pada masa yang sama

Dalam salah satu langkah-langkah tangkas beliau, Najib telah berjaya meyakinkan Mufti Perak Harussani Zakaria bahawa beliau dan Rosmah bukannya umat Islam yang teruk bagi menghadiri Thaipusam di Batu Caves, Selangor.

Harussani telah mengejutkan negara apabila beliau mencaci pasangan kerana 'tidak Islamik' dan menghadiri acara "berhala". Dalam masa 2 hari, TV1 kebangsaan menunjukkan perjumpaan Najib dengan Mufti dan menjelaskan perjalanan beliau ke Batu Caves.

Sudah tentu, Harussani mengakui kesilapan beliau dan mengisytiharkan status Islam yang bersih untuk kedua-dua PM dan isteri.

UMNO menyerang PR dan bersedia untuk memenangi Selangor

Pada malam yang sama, TV3 telah mengadakan satu rancangan bual bicara dengan Satim Diman dari Umno, Ketua Pembangkang Selangor dan Sohaimi Shahadan, ahli Exco Pemuda Umno. Kedua-dua lelaki bergegas untuk menyerlahkan semua perkara yang Pakatan Rakyat gagal sampaikan dalam manifesto pilihan raya.

Minggu sebelum itu, Najib mengesahkan pelantikan Datuk Seri Ong Tee Keat sebagai Ketua BN Selangor. Malam tadi di tengah-tengah kritikan bahawa perancangan beliau yang hebat untuk mengambil semula Selangor hancur kerana beliau tidak dapat menamakan seorang MB sebagai ketua menteri yang dilantik, beliau melantik Mohd Zin, Ahli Parlimen Umno Sepang untuk menjadi penyelaras kempen pilihan raya BN bagi Selangor.

Spekulasi telah berpusar bahawa Tee Keat mungkin dijadikan Menteri Besar Selangor jika dia memberi kerusi Parlimen Pandan bagi Dewan Undangan Negeri (DUN). Jika benar, ini sememangnya akan menjadi satu langkah kontroversi kerana ia akan menjadi kali pertama Selangor mempunyai MB bukan-Melayu. Walau bagaimanapun, semua ini akan bergantung kepada rahmat Sultan.

Umno telah memulakan usaha untuk memenangi semula Kedah

Tangan Umno telah bergolak dalam kerajaan negeri Kedah di bawah pimpinan Pakatan Rakyat, dengan persatuan berkaitan MCA mengetuai membuat aduan bahawa pembantu kepada Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat telah menuntut 'rebat' antara 25 hingga 30% daripada dana yang perlu dibayar kepada mereka.

Ini diikuti oleh BN mengisytiharkan Kedah sebagai negeri yang boleh dimenangi.

Dakwat kekal

Suruhanjaya Pilihan Raya telah mengumumkan bahawa dakwat kekal akan digunakan dalam PU-13, dan stok yang ditempah mesti digunakan dalam tempoh tiga bulan jangka hayatnya.

Jadi, ketika Kastam mengumumkan ketibaan kumpulan pertama dakwat tersebut, rakyat Malaysia akan tahu bahawa PU-13 akan diadakan dalam tempoh tiga bulan dari tarikh tersebut!

Menguatkan BN

Najib juga telah mengumumkan tiga gabungan ahli-ahli baru untuk BN, iaitu Gabungan Wawasan Generasi Felda, Persatuan bekas Anggota Kemas Malaysia dan Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia.

Ketiga-tiga badan ini mempunyai ahli di seluruh Semenanjung Malaysia, yang akan digerakkan untuk membantu BN memenangi PU-13,memberi tumpuan kepada kawasan luar bandar dan perkhidmatan di sana.

Mahathir menyokong kempen BN

Mahathir telah meningkatkan ante itu, dan cuba untuk menakutkan orang Melayu khususnya, dengan menuduh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bekerjasama dengan AS dan Israel untuk menggulingkan BN dan menubuhkan sebuah kerajaan boneka di sini.

Mesej yang tersirat sudah tentunya adalah bahawa nasib orang Melayu akan menjadi sangat tidak tentu di bawah Pakatan Rakyat. Mahathir pada masa yang sama cuba untuk menanam rasa takut dalam fikiran orang bukan Melayu bahawa perubahan rejim akan ditentang oleh orang Melayu. Keganasan boleh berlaku, dan menghancurkan Malaysia.

Najib tidak mengambil sebarang tindakan terhadap Taib

Selepas pengajarannya pada April 16, 2011, Najib telah berhenti mencuba untuk menolak Taib.

PM akan terus menutup mata kepada Taib yang merampas kekayaan rakyat Sarawak, selagi sebagai MB tersebut memberikan kerusi Parlimen kepada BN dalam PU-13.

Kesan pemberian Belanjawan dan pertumbuhan ekonomi

Najib juga yakin bahawa faktor rasa-baik dari pelbagai Bajet 2012 pemberian wang tunai kepada pelajar dan keluarga berpendapatan rendah akan memihak kepada BN.

Beliau berharap pengumuman oleh Bank Negara bahawa pertumbuhan ekonomi Malaysia adalah 5.2 peratus, melebihi 4.2 peratus ramalan sebelumnya, akan meningkatkan keyakinan dalam pengurusan ekonomi.

Tetapi, penganalisis mengadu hasilnya adalah 'dinaikkan' dan bukan mencerminkan trend yang sihat langsung kerana ia bergantung kepada perbelanjaan pengguna - di kedua-dua tahap kerajaan dan swasta untuk menaikkan pertumbuhan tajuk utama. Ketiadaan pertumbuhan adalah sangat ketara dalam pelaburan awam dan swasta.

Adakah UMNO dan Najib benar-benar bersedia?

Jawapannya adalah TIDAK. Najib masih tidak berpuas hati dengan keadaan sekarang walaupun Rosmah telah dianugerahkan Ijazah Doktor Kehormat oleh Universiti Curtin untuk membantu menebus beberapa kredibiliti.

Terdapat juga kata-kata bahawa Najib bekerja keras dalam tinjauan populariti yang akan menunjukkan dirinya jauh lebih hebat dari Anwar dalam pandangan rakyat. 'Kajian' ini akan ditangguhkan sehingga beliau cukup yakin untuk membubarkan Parlimen.

Najib tidak hanya mahu mewujudkan faktor rasa-baik. Beliau mahu orang ramai untuk kembali keyakinan dalam BN dan membantu beliau mencapai margin dua pertiga di Parlimen. Tetapi Rosmah juga akan memberitahu beliau bahawa itu tidak mungkin!

Najib needs more time and money

Kemudian, Najib juga memerlukan lebih banyak wang. Ia adalah penting jika senarai Felda Global Ventures akan berada di pasaran pada bulan Mei-Jun. IPO boleh dijangka untuk melompat pada hari penyenaraian dan peneroka Felda yang terlalu gembira boleh dijangka untuk mengundi Umno sekali lagi apabila dipanggil untuk peti undi tidak lama selepas itu.

Khabar angin di Kementerian Kewangan sarat dengan desas desus bahawa Umno akan menyedut setiap sen pembiayaan ganti daripada semua badan kerajaan lain atas alasan mahu melaksanakan projek-projek di seluruh negara. Sebenarnya, wang itu akan digunakan untuk berfoya-foya membeli undi gergasi, seperti perjalanan membeli-belah keterlaluan Rosmah.

Kontroversi 1Care akan berjalan, meningkatkan kira-kira RM11bilion bagi Umno-BN untuk disedut keluar sebaik sahaja ia dilancarkan, mungkin menjelang Januari tahun depan. Umno sudah tentu akan terus menghisap Wang Simpanan Pekerja.

Penyenaraian Felda, dijangka mencapai RM21bil apabila ia keluar, akan dikawal oleh koperasi Permodalan Felda (KPF), yang akan menjadi pemegang saham tunggal terbesar entiti Felda Global Ventures yang tersenarai dengan 37 peratus pegangan. Tidak hairanlah, Najib mendesak menjadikan Isa Samad pengerusi KPF. Ini akan membolehkan UMNO dan proksinya di Felda mengambil wang dan menarik sejumlah besar yang diperoleh daripada jualan saham.

Dana PERKESO atau Socso juga akan dialihkan serta Tabung Haji, koperasi yang disokong UMNO, badan-badan berkanun yang lain dan semua Syarikat Berkaitan Kerajaan. Tidak perlu dikatakan, mereka semua akan dipanggil untuk menyumbang sebahagian besar sumber-sumber mereka bagi membantu UMNO supaya terus berkuasa.

Emas di hujung pelangi

Soalan bernilai yang patut ditanyakan adalah, adakah Umno-BN benar-benar memerlukan begitu banyak wang untuk memegang PU-13? Jelas sekali, jawapannya TIDAK. Najib dan kroni beliau juga melompat bagi mendapat pegangan TERAKHIR mereka, dan rakyat Malaysia boleh yakin bahawa jumlah yang diraih mereka akan menjadi berlipat ganda yang sebenarnya dibelanjakan untuk pembiayaan PU-13, termasuk 'peruntukan' yang diketepikan untuk membeli undi.

Panggilnya penipu atau rasuah yang diinstitusikan, tetapi ia tidak akan menghalang Najib. Untuk rancangannya berjaya, Najib akan memerlukan masa dan dia sanggup menunggu sehingga hampir akhir tempoh perkhidmatan pada tahun 2013. Pepatah emas di hujung pelangi adalah terlalu banyak untuk diabaikan. Malah Mahathir tidak boleh menakutkan beliau dalam memegang PU-13 sebelum ini.

Diberikan status semasa 1Care dan penyenaraian Felda, yang keduanya masih menghadapi tentangan awam, PU-13 kelihatan lebih mungkin akan diadakan pada bulan November 2012 dan bukannya pada bulan Mei-Jun. Malah mungkin pada tahun 2013.

Malaysia Chronicle

Tunggu kejutan MB Kedah..

Posted: 24 Feb 2012 01:30 AM PST

Gambar hiasan: Bukan kejutan camni la kot...

MB: 'Tunggu 28 Feb, Saya Pun Ada Kejutan'


ALOR SETAR : Di sebalik spekulasi dua Exco Kerajaan Kedah dikatakan akan menolak tawaran menyambung jawatan sebagai tanda protes kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, beliau sendiri membayangkan akan ada kejutan pada hari angkat sumpah Exco baru 28 Februari ini.

"Tunggu 28 Februari, saya pun ada nak buat kejutan," katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, sama ada berlaku rombakan ataupun tidak, semua persoalan akan terjawab pada hari itu.

Mengenai isu dua anggota Exco disebut-sebut akan menolak jawatan sebagai tanda protes terhadap beliau, Azizan mengaku hairan kerana surat tawaran pelantikan belum lagi dihantar.

"Surat lantikan belum dihantar, macam mana pula boleh ada yang tolak," katanya.
Menurutnya, selagi pelantikan tidak dibuat, tidak wajar untuk mendedahkan senarai nama anggota Exco, sama ada yang sedia memegang jawatan akan dikekalkan ataupun diganti dengan muka baru.

Mengulas desas-desus mendakwa kedua-dua Timbalan Pesuruhjaya Pas Kedah, iaitu Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi (Exco Perumahan & Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga) dan Dr Ismail Salleh (Kesihatan, Badan-badan Bukan Kerajaan dan Pembangunan Insan, Sains dan Inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi) menolak dilantik semula sebagai Exco, Azizan yang juga Pesuruhjaya Pas negeri menyifatkan itu hanya khabar angin.

"Rramai orang sebelum ini pun bercakap perkara tidak betul berkenaan Kerajaan Negeri. Banyak dakwaan sebelum ini pun tak betul, tapi mereka cakap juga," katanya.

Sementara, Penolong Setia­usaha Kerajaan (Pengurusan Korporat), Noor Akmar Mohd Omar mengesahkan senarai anggota Exco penggal 2012 belum dikeluarkan.

"Sehingga hari ini, pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri belum menerima senarai siapa yang dilantik sebagai Exco. Senarai itu akan diberikan kepada media, sebelum bermulanya majlis pelantikan ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di Istana Anak Bukit, 28 Februari ini," katanya.

Phahrolrazi ketika dihubungi, berjanji membuat kenyataan apabila tiba masanya.

"Buat masa ini, lebih elok saya tidak buat sebarang kenyataan. Sampai masa nanti saya sendiri akan berikan kenyataan," katanya.

Bagaimanapun menurutnya, perkara itu lebih elok dijelaskan sendiri oleh Menteri Besar, bukannya melalui spekulasi atau sumber tidak rasmi.

Ismail pula mengakui tidak tahu menahu mengenai spekulasi itu kerana beliau tidak tahu apa yang berlaku.- SPR

Tolong la percaya cakap Najib nih... kahkahkah...

Posted: 24 Feb 2012 12:00 AM PST

Najib nafi ketepikan MB dan KM Pakatan

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. — Gambar fail

KUALA LUMPUR, 24 Feb - Datuk Seri Najib Razak menafikan dakwaan beliau menolak Pakatan Rakyat dengan tidak membenarkan wakil mereka menghadiri mesyuarat Menteri Besar dan Ketua Menteri Selasa lalu.

Perdana Menteri memberitahu pada sidang media malam tadi bahawa mesyuarat itu merupakan "penyelarasan" antara pusat dan kerajaan negeri dan bukan yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

"Mesyuarat itu, mengikut Perlembagaan, melibatkan semua negeri, kami panggil semua menteri besar dan ketua menteri dari pembangkang...seperti jawatankuasa tanah, kerajaan tempatan dan mesyurat melibatkan kewangan negeri... Kami menghormati Perlembagaan," kata Presiden Umno selepas mempengerusi mesyuarat majlis tertinggi parti itu.

"Mesyuarat itu diadakan dua hari lalu lebih kepada penyelarasan antara kerajaan negeri dan pusat dan ia hanya untuk Menteri Besar dan Ketua Menteri Barisan Nasional (BN)," tambah beliau.

Najib menambah ia amalan biasa sebelum ini, mengulangi tidak menolak pemimpin Pakatan Rakyat.

"Mereka mengadakan banyak mesyuarat sendiri tanpa menjemput kami...kami tidak mengadu," katanya sambil ketawa.

Najib memberikan respons terhadap Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim yang mahukan penjelasan mengapa pemimpin Pakatan Rakyat tidak dibenarkan menghadiri mesyuarat pada Selasa lalu.

Pemimpin PKR menyifatkan perdana menteri "tidak profesional" kerana tidak membenarkan wakil Pakatan Rakyat menghadiri mesyuarat untuk membincangkan masalah rakyat.

Dalam perkara lain, Najib malam tadi turut mengumumkan keahlian Umno bertambah kepada 3,355,878 pada 31 Disember tahun lalu, meningkat 113,116 ahli baru.

Beliau juga mengumumkan Umno akan meraikan sambutan ulang tahun ke-66 pada 11 Mei di Stadium Merdeka.- TMI

Dr Asri: Bila pula Sultan jadi bayangan Allah?

Posted: 23 Feb 2012 10:00 PM PST

Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Minggu ini saya kembali ke Oxford, United Kingdom setelah beberapa minggu berada di Malaysia. Di samping menyambut kedatangan 'puteri baru', banyak juga aktiviti yang sempat saya sertai.

Bahang pilihan raya semakin kuat sehingga segala perkara berbau politik. Semasa seminar Islam dan Eropah di Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS), baru-baru ini, pengarahnya Dr Farhan Nizami bersembang dengan kami. Beliau memberi pandangannya tentang Malaysia.

Katanya, betapa beliau tidak menyangka bahawa bangsa Melayu yang kelihatan sopan santun itu apabila tiba kepada bab politik, mereka berpolitik habis-habisan. Saya senyum sahaja mendengar ulasannya.

Berkaitan fenomena pilihan raya juga, beberapa hari lalu saya menerima begitu banyak soalan berhubung dengan kenyataan "Raja adalah bayangan Allah di bumi".

Hadis ini katanya telah diwar-warkan oleh pihak tertentu dalam menjustifikasikan perjuangan tertentu.

Saya dengar ada yang lebih lantang lagi dengan menyebut lafaz asal hadis itu – "al-Sultan adalah bayangan Allah di bumi – bagi merujuk sultan pilihannya. Ada pula yang seakan ingin menyuburkan feudalisme Melayu dengan hadis tersebut.

Saya bergurau dengan sesetengah pihak yang berminat menggunakan hadis itu dengan berkata: "Raja yang menjadi bayangan Allah itu Raja Jordan ke, atau Raja Saudi? Atau Raja Moroko? Oleh kerana terlalu umum, apakah boleh juga digunakan oleh Raja Siam?

Sebenarnya, perkataan yang digunakan dalam hadis 'al-Sultan, bukan al-Malik (Raja). Jika ia difaham secara bahasa Melayu, mungkin para sultan seperti Sultan Qabos di Oman atau Sultan Brunei tergambar semasa membaca hadis ini.

'Negara Pasir Berdengung'

Sudah pasti bukan Sultan Damsyik Jani dari 'Negara Pasir Berdengung' dalam filem Do Re Mi arahan allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Sebenarnya hadis tersebut mempunyai banyak riwayat. Ada yang palsu, ada yang sangat daif (daif jiddan), ada yang daif dan ada yang hasan, ataupun mungkin boleh mendekati sahih.

Antara lafaz yang palsu atau sekurang-kurang teramat daif (bermaksud):

"Al-Sultan bayangan Allah di bumi. Jika mereka berbuat baik bagi mereka pahala dan wajib ke atas kamu syukur. Jika mereka jahat, mereka mendapat dosa, wajib ke atas kamu sabar. Janganlah kejahatannya itu menyebabkan kamu keluar dari ketaatan. Ini kerana, sesungguhnya kehinaan dalam mentaati Allah (dengan mentaati sultan yang jahat) lebih baik dari kekal dalam neraka (kerana menentang sultan). Jika tidak kerana mereka, manusia tidak akan aman". (Hadis ini dihukum oleh al-Albani sebagai 'terlalu daif' dalam Silsilah al-Daifah/ no 1664.)

Namun secara kesimpulan penilaian hadis, setakat lafaz "al-Sultan bayangan Allah di bumi" adalah sahih disebabkan pelbagai riwayat.

Adapun tambahan selepas lafaz tersebut ada yang hasan, daif, sangat daif dan palsu.

Ada juga riwayat dalam al-Jami' al-Saghir oleh al-Sayuti (meninggal 911H) yang menyebut (bermaksud):

"Al-Sultan bayangan Allah di bumi. Jika seseorang kamu memasuki sesuatu negeri yang tiada sultan padanya, janganlah dia tinggal dalamnya."

Saya bimbang menjelang musim berkempen ini akan ada yang menggunakan riwayat yang daif ini untuk melarang orang tinggal di negeri-negeri yang tiada sultan seperti Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak.

Kemudian, di negara Arab, hanyalah negara Oman yang boleh tinggal dalamnya sebab masih ada Sultan Qabos. Selainnya sudah tiada sultan. Indonesia pun tidak boleh tinggal dalamnya kerana sudah tiada sultan.

Hanya Brunei yang sesuai. Jangan sampai begitu pula tafsiran kita.

Apakah maksud al-Sultan?

Perkataan al-Sultan bukanlah bermaksud pemerintah yang memakai gelaran 'sultan'. Jika tidak sudah pasti al-Khulafa al-Rasyidin menggunakan gelaran sultan. Sultan bermaksud pihak yang berkuasa.

Ertinya ia merangkumi semua mereka yang mempunyai kuasa pemerintahan tanpa mengira apa pun gelarannya. Abu Bakr al-Siddiq naik memerintah selepas Rasulullah memakai gelaran 'Khalifah Rasulillah'.

Kemudian pada zaman 'Umar mula diperkenalkan gelaran 'Amir al-Mukminin. Selepas itu beberapa dinasti seperti Ayyubiah, Mamalik dan 'Uthamaniyyah memakai gelaran sultan. Mereka itu kebanyakannya bukan arab. Ada juga yang memakai al-Malik iaitu 'raja' dan sebagainya.

Maka hendaklah jelas, perkataan sultan dalam hadis merujuk kepada ulul amri iaitu mereka yang berkuasa memerintah. Jangan putarkan hadis untuk pemainan politik.

Ertinya, secara literal dalam konteks Malaysia, perdana menteri juga zhillu Allah ataupun bayangan Allah di bumi. Demikian Presiden Mesir, Libya dan sebagainya.

Kini kita wajar bertanya apakah maksud bayangan Allah? Apakah kita memahami seperti golongan literalis yang akan melihat sultan atau raja atau penguasa atau presiden sebagai benar-benar bayangan Allah yang kemudian mungkin dijustifikasikan segala tindakannya.

Jika mereka itu berjudi di London ini sehingga tergadai balak dan minyak di negara mereka, apakah itu bayangan Allah? Jika mereka kejam seperti Assad di Syria, atau mereka rasuah dan bermewahan dengan harta rakyat jelata, apakah mereka tetap dimuliakan sebab mereka bayangan Allah?

Bayangan Allah

Jika kita faham makna khalifah, ia bermaksud pengganti ataupun wakil. Apabila kita menyebut manusia khalifah Allah bermaksud manusia mengganti Allah di bumi.

Ketika mentafsirkan Surah al-Baqarah ayat 30 berhubung manusia sebagai khalifah Allah di bumi, al-Imam al-Baidawi berkata:

"Khalifah itu dari bermaksud (segi bahasa) sesiapa yang menggantikan tempat pihak yang lain atau menjadi penggantinya. Yang dimaksudkan dengan khalifah dalam ayat ini adalah Adam AS kerana beliau merupakan khalifah Allah di bumiNya.

"Demikian sekelian nabi yang Allah utuskan mereka sebagai pengganti (khalifah) bagi memakmurkan bumi, menguruskan manusia, menyempurnakan keperluan mereka dan melaksanakan perintah Allah ke atas mereka." (Al-Baidawi, Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Takwil, 1/64).

Makna yang sama merujuk kepada sultan ataupun penguasa itu bayangan Allah di bumi. Bukan bermaksud kesucian penguasa sehingga tidak boleh dibahas dan dipertikaikan. Sama sekali tidak!

Sebab betapa ramai manusia ini yang Allah tabalkan menjadi khalifah telah melakukan kerja yang sebaliknya. Apakah kita tetap mempertahankannya atas nama khalifah Allah?

Justeru al-Imam al-Munawi dalam Faidh al-Qadir ketika menafsir maksud: "al-Sultan bayangan Allah di bumi", beliau berkata:

"Kerana dia memelihara manusia dari keburukan seperti bayang memelihara dari panas matahari".

Ya! Demikianlah tugasan penguasa!

Kepentingan politik

Dalam masa yang sama kita hendaklah sedar, bahawa berlebihan dalam menggunakan agama untuk kepentingan politik telah mengorbankan agama itu sendiri. Inilah yang berlaku di Barat yang diistilahkan sebagai secularism ataupun lebih mudah difahami sebagai a movement towards the separation of religion and government.

Walaupun secularism itu mempunyai akar yang lama sejak zaman Greek dan Roman tetapi di Eropah ia subur dan diperjuangkan pada era Enlightenment akibat dari kesedaran rakyat tentang betapa buruk peranan agama dalam politik. Saya akan bahaskan nanti.

Islam memandu politik supaya harmoni dan kudus. Islam bukan alat politik tetapi cahaya yang menerangi jalan politik yang dibina atas maslahah rakyat.

Sultan ataupun penguasa bayangan Tuhan boleh disalahtafsirkan seperti yang berlaku dalam sejarah politik pelbagai bangsa. Akibatnya, kerakusan penguasa mencengkam rakyat dan dihalalkan atas nama Tuhan.

Jika hendak memahami maksud penguasa bayangan Tuhan dalam Islam, fahamilah ucapan Abu Bakr al-Siddiq apabila menjadi khalifah:

"Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku. Benar itu adalah amanah, bohong itu adalah khianat.

"Orang yang lemah dalam kalangan kamu adalah kuat di sisi sehingga aku mengembalikan haknya. Orang yang kuat dalam kalangan kamu, lemah di sisiku sehingga aku mengambil daripadanya hak (menghalang apa yang bukan haknya), insya-Allah. Jangan kamu meninggalkan jihad, kerana tidak ada kaum yang meninggalkan jihad, melainkan Allah timpakan mereka dengan kehinaan.

"Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan Rasul-Nya. Jika aku derhakakan Allah dan Rasul-Nya, maka tiada ketaatan untukku."(Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361).

Inilah insan yang paling faham maksud sultan itu bayangan Allah di bumi. Jangan kita gadaikan Islam untuk suatu pentafsiran nas yang akhirnya akan menimbulkan syak manusia terhadap Allah dan Rasul-Nya.

Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin merupakan bekas mufti Perlis. Beliau kini bertugas sebagai zamil di Universiti Oxford.

KES BERAT: Anwar kena pi tengok politik Kedah...

Posted: 23 Feb 2012 08:30 PM PST

Pergolakan Politik Di Kedah, Anwar Perlu Masuk Campur
SEBETULNYA laman ini belum selesai lagi dengan isu negara Israel yang menyebabkan perpecahan ketara di antara kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat. Tapi disebabkan ada isu yang lebih mendesak, maka penulis mengenepikan isu itu buat sementara waktu.

Yang penulis maksudkan ialah pergolakan dalaman yang berlaku dalam barisan Exco negeri Kedah.

Walaupun cuba diselindungkan dari pandangan umum (dan penulis akui ia dilakukan dengan baik), tapi selama mana bangkai gajah dapat disembunyikan dengan sekeping daun pisang?

Itulah perumpamaan yang sesuai untuk menggambarkan keadaan ini.

Penulis mendengar, sekurang-kurangnya 4 orang anggota Exco sudah mengosongkan bilik masing-masing dan seorang darinya dilaporkan sudah sah menghantar surat perletakkan jawatan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Razak.

Ini berikutan bantahan masing-masing ke atas gaya pentadbiran Azizan yang lembap dan tidak efisen, selain sikap keras kepala Azizan dan suka menggunakan perkataan yang tidak selayaknya diucapkan oleh seorang yang diiktiraf pemimpin Islam sepertinya.

Penulis tahu, banyak pihak dalam Pakatan Rakyat tidak menaruh harapan besar kepada negeri Kedah ini. Selain pelbagai isu yang menunjukkan kelemahan pentadbiran negeri, kepimpinan Azizan yang ditolak oleh majoriti anggota Exconya sendiri (termasuk dari PAS) juga dikenal pasti sebagai punca.

Justeru, jika tidak diambil tindakan dengan segera, harapan kecil yang masih tinggal itupun akan lenyap terus.

Dalam soal ini ramai rakan-rakan penulis mendesak campur tangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menyelesaikan masalah di Kedah ini. PAS Pusat sudah hilang kredebiliti kerana keengganan 'menyentuh' Azizan yang disifatkan banyak pihak dalam parti tersebut setaraf dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Jadi pandangan pihak berkecuali amatlah penting, kata mereka.

Pada hemat penulis sendiri, semua masalah ini berpunca dari Azizan. Kegagalan menyesuaikan diri dengan pandangan-pandangan baru oleh golongan muda dan professional PAS yang dilantik menjadi Exco, adalah punca utama hilangnya keyakinan kepada kepimpinannya.

Jalan penyelesaian yang baik ialah mengembalikan semula kuasa melantik Menteri Besar kepada Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah. Seperti mana yang kita tahu, jawatan Menteri Besar ditentukan oleh undi keyakinan (vote of confident) oleh ahli-ahli Yang Berhormat dari parti yang memenangi pilihanraya.

Tindakan ini boleh mengelakkan perbalahan berpanjangan dan mengembalikan semula keyakinan rakyat ke atas kerajaan yang memerintah.

BERITA HAIRAN di Berita Harian... kahkahkah...

Posted: 23 Feb 2012 08:00 PM PST

Lagi EXCO enggan dilantik

Dr Ismail Salleh (kiri) dan Phahrolrazi Zawawi.Tidak puas hati corak pentadbiran Menteri Besar Kedah 

ALOR SETAR: Seorang lagi Ahli EXCO Kedah dikatakan menghantar surat kepada Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak bagi menyatakan keengganan dilantik semula ke jawatan itu yang dijadualkan diumumkan Selasa depan.

Perkembangan terbaru itu menjadikan dua Exco kanan kerajaan PAS Kedah enggan dilantik semula kerana dikatakan tidak berpuashati dengan corak pentadbiran Azizan.

Dua nama yang disebut-sebut berbuat demikian adalah Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Timbalan Pesuruhjaya II Pas Kedah, Datuk Dr Ismail Salleh.

Phahrolrazi yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan ketika dihubungi untuk mengesahkan perkara itu, berkata beliau akan mengadakan sidang media berhubung isu terbabit jika ada keperluan berbuat demikian.

"Buat masa ini, adalah lebih wajar saya tidak membuat sebarang kenyataan. Insya-Allah, sampai masanya nanti saya sendiri akan berikan kenyataan dan ia mungkin diadakan dalam masa terdekat, bergantung dengan kesesuaian masa," katanya.

Sementara itu, Dr Ismail yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Badan Bukan Kerajaan dan Pembangunan, berkata buat masa ini beliau belum bersedia memberi sebarang kenyataan mengenai perkara itu.
Ditanya mengenai dakwaan beliau sudah menghantar surat kepada Menteri Besar, Dr Ismail berkata: "Tanyalah pada Menteri Besar, mungkin beliau lebih tahu. Saya tidak mahu komen apa-apa lagi."

Selain dua EXCO kanan berkenaan, seorang lagi EXCO yang disebut-sebut akan berbuat demikian adalah Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Dr Hamdan Mohamed Khalib. Bagaimanapun, beliau tidak dapat dihubungi untuk menjelaskan perkara itu.

Difahamkan, mereka bertindak demikian kerana kecewa dengan sikap dan kepemimpinan Azizan berhubung pelbagai isu yang melanda pentadbirannya sejak kebelakangan ini. Surat kepada Azizan yang juga Pesuruhjaya PAS Kedah dikatakan dihantar sejak seminggu lalu dan Azizan sudah memaklumkannya kepada kepemimpinan tertinggi PAS Pusat.

Menurut sumber, mereka juga sudah dinasihatkan oleh kepemimpinan PAS Pusat supaya menimbang semula hasrat itu kerana bimbang akan menjejaskan peluang pembangkang kekal berkuasa di negeri ini pada pilihan raya umum akan datang.

Sebelum ini, kepemimpinan Azizan dipertikaikan pelbagai pihak termasuk pemimpin pembangkang dan PAS, khususnya isu penggantungan lima pelajar Kolej Universiti Insaniah (KUIN) yang dilaksanakan mengikut Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU).

Selain itu, tindakan kerajaan PAS Kedah yang bertegas mahu merobohkan Madrasah Salihiah di Kanchut, bagi memberi laluan kepada pembinaan kompleks beli-belah mendapat perhatian kerana menyentuh sensitiviti umat Islam di negeri ini.- BH

Hampa dok nak layan mamak ni buat hapa?

Posted: 23 Feb 2012 06:45 PM PST

Bai'ah: Pemuda PAS sedia fahamkan Dr Mahathir

Harakahdaily,

KUALA LUMPUR, 23 Feb: Dewan Pemuda PAS Malaysia sedia menawarkan pengajian khas kepada Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menjelaskan ketidakfahaman bekas perdana menteri itu berhubung isu bai'ah.

Naib ketuanya Dr Raja Ahmad al-Hiss berkata, kenyataan Dr Mahathir mengenai isu ba'iah seperti yang dilapor media hari ini hanya menampakkan kejahilan beliau di dalam agama.

"Pemuda PAS sedia menawarkan kepada Tun Dr Mahathir sesi pengajian untuk memberikan kefahaman mengenai isu bai'ah ini.

"Bai'ah adalah satu perjanjian di antara dua pihak yang menuntut kepada kesetiaan. Bai'ah yang dilakukan di dalam PAS bukan seperti mana ikrar atau sumpah yang diucapkan oleh ahli Umno dalam memberi kesetiaan dan ketaatan kepada pemimpinnya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Dr Mahathir semalam yang menyebut, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sepatutnya meminta ahli PAS berbai'ah kepada Allah dan bukannya kepada pemimpin mereka yang hanya berminat untuk menang pilihan raya.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ketika mengulas hal sama menjelaskan, bai'ah dalam PAS mempunyai nas dan sandaran yang kukuh dalam sejarah dan keilmuan Islam.

Bahkan, kata beliau dalam Al Quran dan Hadis secara jelas membicarakan soal bai'ah samada sewaktu perjanjian Aqabah, Hudaibiyah, dan lainnya, semuanya membuktikan ba'iah ada asas kukuh.

Jelas beliau lagi, PAS menggunakan kaedah bai'ah kepada calon yang mewakili parti agar tidak khianat kepada amanah yang diberi oleh rakyat, lebih-lebih lagi berhadapan dengan Umno yang suka mengoncang iman lawannya dengan taburan duit.

"Mereka yang telah memenangi kerusi samada Dun atau Parlimen mesti sedar ia menang di atas pilihan rakyat.

"Kalau selepas mereka menang lalu dengan tawaran jutaan ringgit akhirnya ia khianat dan lompat parti sehingga tumbang sesuatu kerajaan yang dipilih rakyat, apakah tindakan begini kita boleh terima dan dibenarkan syarak," soalnya.

Atas dasar itulah, kata Tuan Ibrahim, PAS membuat bai'ah kepada semua calon, di mana mereka yang menang atas tiket parti adalah dilarang lompat parti, keluar parti bahkan, sekiranya dipecat dari parti, mereka mesti mengosongkan kerusi yang dimenangi.

Nak ingatkan Anwar ngan Najib nih...

Posted: 23 Feb 2012 05:06 PM PST

Jangan Kompromi Soal Akidah, Hatta Najib Mahupun Anwar

Wan Fauzdin NS

Gambar dipetik dari sebuah Blog Pro Umno . MUFTI Perak dikatakan telah menegur Najib apabila Najib hadir di dalam Perayaan Thaipusam baru-baru ini di Batu Caves. Terbaru, beliau dikatakan hadir untuk menyampaikan amanat selaku pemimpin negara bukannya hadir untuk merayakan Thaipusam.

Justeru itu, aku menaruh keyakinan seperti yang dinyatakan baru-baru ini oleh Mufti Perak bahawa Najib tidak menyalahi hukum Islam apabila tidak merayakan sambutan Hari Thaipusam tersebut. Selebihnya, Wallahu Aklam.

Apa yang aku mahu tulis di sini adalah bagaimana pula dengan gambar di atas? Gambar dikatakan DS Anwar bersama masyarakat India di Perayaan `Ponggal'? Adakah DS Anwar hanya hadir sebagai pemimpin mereka atau turut meraikan bersama amalan agama mereka? Dan, adakah `Ponggal' itu perayaan agama atau sekadar adat kaum India?

Aku berjumpa dengan beberapa teman kaum India dan bertanya mereka tentang hal ini. Ada yang berkata `Ponggal' itu hanya adat sahaja bukan amalan agama, dan ada yang berkata itu adalah amalan agama. Jadi, pada aku jika ianya adalah amalan agama dan DS Anwar turut merayakannya, maka DS Anwar menyalahi hukum Islam. Sebaliknya, jika DS Anwar hanya hadir seperti Najib hadir di Batu Caves baru-baru ini, maka hukumnya sama seperti yang disebut oleh Mufti Perak itu. Sehingga kini, aku tidak jelas samada `Ponggal' itu adat ataupun amalan agama. Wallahu Aklam.

Baik, gambar yang menunjukkan DS Anwar `ditanda' pada dahi, aku telah mendapat jawapan dari beberapa rakan India bahawa `tanda' itu bukan amalan agama mereka tetapi adat semata-mata seperti orang Melayu menggunakan inai, kata mereka. Sebab itu, kita selalu lihat ramai kaum wanita India yang memakai `tanda' di dahi walaupun mereka telah memeluk Islam. Selalu kita lihat di dalam filem Tamil atau Hindustan, wanita Islam tetap memakai `tanda' di dahi dan mereka terus memakai Sari. Jika ikut adat Melayu pun, memakai inai di kuku juga diambil dari cara kaum India sehingga ke peringkat bersanding di dalam Majlis Perkahwinan.

Kesimpulannya, aku tidak kata Najib atau DS Anwar betul atau salah. Di sini sewajarnya pihak-pihak berkuasa Agama Islam harus peka dan segera menegur kerana terlalu banyak yang mengelirukan kita berkaitan sesetengah amalan agama atau adat kaum dan ugama lain. Jika Najib salah, dan Anwar pun salah, maka tegurlah dengan segera. Isu ini lebih penting dari isu politik.

Wan Fauzdin NS
http://wfauzdin.blogspot.com

Hasan Ali dah angau...

Posted: 23 Feb 2012 02:30 PM PST


AMAT meluat dengar steatment Dr Hasan Ali bila beliau sudah tidak faqeh, tak cerdik berpolitik dan tidak kenal mana sasaran.

Saya tidak pasti sama ada dia baca atau tidak kenyataan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang bila menyentuh tentang perselisihan beliau, Mustafa Ali, Saari Sungip dan Nasharuddin Mat Isa.

Kalau dia baca maknanya dia memang tidak cukup feqah (kefahaman). Kalau dia tidak baca memang dia meletakkan dirinya dalam kejahilan. Rugi orang yang berpendidikan tetapi meletakkan dirinya taraf itu.

Kalau dia faham, feqah rasanya dia akan berpolitik secara bijaksana. Bukan berdepan dengan media tetapi membuat kenyataan menyerang rakan seperjuangan dan Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani. Kalau dia masih orang PAS Selangor Dr Rani tu pemimpinnya.
Saya nak hentam ni pasal baru balik dari menghadiri sidang media beliau di Pejabat Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Saya hormati dia punya pandangan tetapi ia tidak patut bagi beliau dalam PAS dan bekerjasama dengan PKR meluahkan pendapat beliau pada media.

Kalau beliau anggap kes Anwar adalah peribadi, ia boleh dibincang dalam PAS, bahas dalam mesyuarat PAS. Kenapa perlu bercakap kepada media? Kenapa tidak jaga hati rakan kita?

Memang saya akui ramai juga pemimpin PAS berpendapat seperti beliau tetapi kebanyakkan pemimpin feqah uslub dakwah yang perlu diambil kesempatan oleh PAS. Kenapa Dr Hasan Ali amat tidak cerdik? Apakah terlalu kuat otaknya dipengaruhi Suwardi.

Memang kes Anwar kes peribadi tetapi ia berkait dengan qazaf dan hudud yang diperjuangkan PAS. Sepatutnya inilah masa yang perlu PAS perjuangkan untuk menegakkan keadilan hudud. Tetapi Hasan tidak fekah. Itu yang rugi.

Mewar-warkan qazaf dan hudud supaya umat Islam faham undang-undang Islam. Kita ambil kesempatan daripada rakyat yang sedang membicarakan system kehakiman yang tidak adil.

Hasan perlu faham kes Anwar kalau dibicara perlu dibawah qazaf kerana pertuduh tidak bawa empat saksi. Saksi yang ada sekarang saksi teknikal bukan saksi sah untuk hudud.

Saksi teknikal hanya untuk takzir. Memang Anwar boleh dibicara dibawah takzir tetapi sebelum dibicara dibawah takzir, kes dia kena dibicara dibawha qazaf terlebih dahulu.

Ini Hasan Ali kena mengaji lebih sikit ni. Dia tidak fekah lalu dia tuduh kes Anwar kes peribadi. Ini aku geram ni… kalau aki geram aku kata mu bodoh Hasan Ali.

Daripada situ kita boleh lihat kes Anwar tidak memberi keadilan kepadanya. Pasal perbicaraan dia jauh daripada sistem Islam. Memang tidak adil. Yang adil hanya Islam.

Hasan Ali kata nak perjuangkan Islam tetapi hal ni pun tak faham. Macam mana ni…?
Hasan kata kenapa kita bercakap tentang dia? Ada banyak lagi masalah pembangunan dan kepala kita yang perlu memikirkan tentang kejuruteraan memajukan negara.

Macam Korea, Taiwan dahulu kebelakang daripada kita tetapi mereka lebih maju daripada kita. Itu betul la Hasan sebab pemimpin negara kita juga dok asyik berfikir macam mana nak menjatuhkan musuh politik mereka.

Jadi Hasan tidak patutlah hendak menolak isu ini kerana isu ini akan sentiasa dimainkan oleh mereka yang tamak kuasa, tamak kekayaan sebagaimana diterangkan dalam al-Quran. Ini pun Hasan tidak faham.

Sebab itu nak jadi negara maju dan bertamadun kena buang mereka mereka yang ada perangai macam ni.

Perangai bunuh orang, kaut kekayaan sendiri, asal aku je yang senang orang lain biar susah. Ni kawan Hasan ada perangai macam ni. Jadi cek la tak yah gi jauh.

Adanya perangai-perangai macam tu, itu sebab rakyat terus susah. Yang kaya macam Hasan Ali dan rakan sewaktu dengannya.

Bila dia cakap macam tu, saya memang ada hasrat nak jumpa dia sorang sama sorang. Saya nak hujah yagn dia kata itu kes peribadi Anwar.

Saya akui itu memang kes peribadi tetapi ia ada kaitan perjuangan PAS sekiranya mahu memperjuangkan qazaf, hudud dan undang-undang jenayah Islam.

Maka bagi saya perlu kepada orang perjuangan memberi kesedaran kepada rakyat yang belum sedar. Jadi turun pada 9 Januari ini memang kerja betul untuk war-warkan kepada rakyat bahawa sistem undnag-undnag negara pincang tidak betul. Lainlah kalau kepada Hasan Ali kata betul.

Selain itu kita mahu sistem kehakiman yang adil bukan dipengaruhi kuasa eksekutif. Kita kena fekah kerana inilah Islam itu datang dan berjaya. Bukan kerana tangkap orang minum arak dan berkhalwat. Tetapi kepincangan tamadun manusia.

Satu lagi yang saya nak gelak Hasan Ali cakap kemajuan dan pembangunan jangan bercakap hal kes liwat tetapi beliau buat kerja tangkap orang khalwat tangkap orang minum. Bukan fikir macam mana nak majukan bangunkan umat Islam. Kalau nak cakap la bukan saya tak setuju operasi itu tetapi sikap Hasan tu bila tang dia ok bila tang orang kata peribadi.

Tiada ulasan: