Rabu, 29 Februari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


'Mana-mana Muslim soleh boleh pimpin Pas'

Posted: 29 Feb 2012 09:06 PM PST


Nik Abdul Aziz Nik Mat
SHAH ALAM - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan sesiapa sahaja yang "beragama Islam yang soleh" boleh memimpin Pas, tidak kira kaum atau bangsa.
"Saya ingin mengulangi penegasan saya bahawa sesiapa sahaja yang merupakan Muslim yang soleh boleh memimpin Pas sekalipun bukan berbangsa Melayu kerana bangsa tidak mempunyai apa-apa nilai di sisi ALLAH SWT," kata beliau menerusi Facebook hari ini.
Sehubungan itu kata beliau, untuk apa berbangsa Melayu jika masih mengeluarkan kenyataan yang mencerminkan kejahilan terhadap undang-undang ALLAH SWT?
Tanpa merujuk kepada nama, Menteri Besar Kelantan berkata, beliau juga bersimpati dengan salah seorang bekas pemimpin negara yang "rupanya masih meraba-raba."
Read More / Baca Lagi >>

NFCorp insulting rakyat’s intelligence

Posted: 29 Feb 2012 09:04 PM PST

Ratcheting up the pressure on the corporation, PKR asks why foreign ventures were necessary when it is lagging way behind in meeting its domestic targets.
PETALING JAYA: PKR today took to task National Feedlot Corporation (NFCorp) chairman Mohamad Salleh Ismail for defending its business ventures in Singapore.
PKR strategic director Rafizi Ramli said Salleh's justification "was an insult to Malaysian's intelligence" seeing that NFC has failed to reach the previous targets set for the project.
"NFCorp has no right to speak of new global markets when it has not fulfilled the 40% target of domestic demand," he said, adding that was the purpose of establishing the NFC.
Read More / Baca Lagi >>

Another Dr M cover for corruption: Chua Soi Lek for Umno president?

Posted: 29 Feb 2012 09:01 PM PST

Another Dr M cover for corruption: Chua Soi Lek for Umno president? - Kit SiangIt has been suggested that the response to Tun Dr. Mahathir's "tongue-in-cheek" proposal that I be made PAS President is to ask whether Mahathir would propose Datuk Seri Chua Soi Lek as UMNO President!
However, I think it is more productive to focus on Mahathir's other "tongue-in-cheek" statement that all the Tuns and "their sons and grandsons too" should all be investigated in response to my call for a full audit and accounting into the RM100 billion losses from the financial scandals during Mahathir's 22-year premiership.
Another bad news about Malaysian Airlines recording a whopping net loss of RM2.52 billion for 2011 despite round-after-round of billion-ringgit bailouts in the past two decades is salutary reminder that the root cause why the once national premier airline is reduced to such a parlous crisis stage today must be traced to Mahathir's 1994 decision to use Bank Negara's MAS shares to bail out Bank Negara from its RM30 billion foreign exchange losses.
Read More / Baca Lagi >>

Jawatan No. 2: 'Hanya pandangan peribadi'

Posted: 29 Feb 2012 07:58 PM PST


Abu Bakar Hussain
SHAH ALAM - Pesuruhjaya Pas Perak, Abu Bakar Hussain berpendapat belum tiba masa bagi parti itu menerima orang nombor dua daripada kalangan orang bukan Islam.
Sehubungan itu kata beliua, perkara tersebut perlu dirujuk kepada peraturan dan perlembagaan Pas terlebih dahulu agar tidak timbul masalah lain.
"Pelbagai diskusi boleh dilakukan bagi membincangkan isu ini kerana sehingga kini individu yang layak adalah beragama Islam tidak kira mereka dari kaum lain," kata beliau ketika dihubungi Sinar Harian.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad yang menyatakan bahawa jangan terkejut jika beberapa tahun akan datang, orang nombor dua Pas bukan seorang yang beragama Islam, dalam Wacana Sinar Siri Ke-11 bertajuk "Mengapa Undi Melayu Pecah" anjuran Kumpulan Media Karangkraf, kelmarin.
Read More / Baca Lagi >>

Jawapan Tun Dr Mahathir Tentang hukum HUDUD

Posted: 29 Feb 2012 07:57 PM PST

Pemimpin tertinggi Pas mesti Islam...bukan mengikut kaum atau bangsa.

Posted: 29 Feb 2012 07:55 PM PST


Harun Taib
SHAH ALAM – Pas tetap mengutamakan mereka beragama Islam memegang jawatan tertinggi dalam parti dan keputusan melantik bukan Islam sebagai timbalan presiden atau setiausaha agungnya mustahil dilaksanakan.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib berkata, melantik bukan Islam mengisi jawatan itu memerlukan pindaan perlembagaan dan persetujuan sepenuhnya daripada muktamar.

"Jika (Ahli Jawatankuasa Pas Pusat) Dr Dzulkefly Ahmad mengesyorkan untuk membuka pintu membolehkan bukan Islam dilantik ke jawatan timbalan presiden, saya rasa itu hanya pandangan peribadinya dan tiada kaitan dengan dasar parti. Ia bukan keputusan Pas.
Read More / Baca Lagi >>

Kesan Kimia : Seorang Pekerja Kilang Kertas MNI Yang Di Bantah "Penduduk Temerloh" Meninggal Dunia !!

Posted: 29 Feb 2012 07:53 PM PST

TEMERLOH, 1 Mac - Beberapa tahun lalu, ketika Kerajaan Negeri Pahang beriya-iya untuk membawa masuk kilang kertas Malaysian Newsprint Industries (MNI) ke Kawasan Perindustrian Temerloh dekat sini, ramai rakyat yang membantahnya. Ini kerana mereka gusar tindakan kilang terbabit mengalirkan bahan kimia buangan ke Sungai Pahang yang boleh menyebabkan risiko kesihatan kepada penduduk sekitar. Bantahan penduduk ketika itu langsung tidak diendahkan oleh pihak kerajaan. Apa yang penting ialah membawa masuk pelaburan demi keuntungan. Akhirnya berbagai laporan diterima tentang masalah hidupan air tawar di sepanjang sungai sekitar Temerloh. Namun, dek kerana ia tidak dihebahkan maka kes itu dianggap terpencil.
Read More / Baca Lagi >>

Radioaktif : Peniaga pindah jika loji Lynas mula operasi

Posted: 29 Feb 2012 07:50 PM PST

Walaupun loji memproses nadir bumi - The Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) - di Gebeng Kuantan, masih dalam pembinaan dan operasinya belum bermula, bantahan keras rakyat umum di sekitar Kuantan terhadap projek itu makin kuat.

Kebanyakan peniaga yang ditemui Malaysiakini - sebelum Himpunan Hijau 2.0 berlangsung - mengakui dan mengetahui loji berkenaan melalui laporan media atau perbualan dengan rakan-rakan mengenai projek bernilai RM700 juta itu.

Rata-rata yang ditemubual di bandar Kuantan - yang terletak 35 kilometer dari tapak loji tersebut - tidak menolak kemungkinan untuk berpindah sekiranya loji itu mula beroperasi atau jika terdedah dengan bahan radioaktif.

Mereka memutus demikian ekoran bimbang dengan tahap keselamatan dan bakal berdepan risiko  jangka masa panjang jika kebocoran sisa radioaktif berlaku sekaligus mempersoalkan mengapa loji berkenaan tidak di negara asalnya - Australia.
Read More / Baca Lagi >>

BERSIH 1.0: Mat Sabu, Tian Chua diperintah bela diri

Posted: 29 Feb 2012 07:48 PM PST

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membatalkan keputusan Mahkamah Sesyen dan memerintahkan 17 orang, termasuk Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua untuk membela diri.

Hakim Datuk Ghazali Cha mendapati terdapat kes prima facie terhadap mereka berhubung penyertaan mereka dalam perhimpunan BERSIH pada 2007.

Berikutan itu, hakim mengarahkan mereka membela diri di hadapan hakim yang sama.

Utusan dakwa Azizan akan tumbang sebelum PRU13

Posted: 29 Feb 2012 07:43 PM PST

KUALA LUMPUR, 1 Mac — Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dijangka akan ditumbangkan sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, demikian menurut akhbar milik Umno Utusan Malaysia hari ini.
Akhbar berbahasa Melayu itu melaporkan, berdasarkan sumber dalaman PAS, gerakan menyingkirkan Azizan (gambar) itu akan dilakukan oleh kelompok PAS Kedah yang tidak senang dengan cara beliau mengendalikan isu pelantikan semula dua exco kerajaan negeri berkenaan.
Berdasarkan sumber dalam PAS, Utusan melaporkan bahawa terdapatnya desakan kepada PAS Pusat agar mengarahkan Azizan bercuti dan tidak dilantik semula sebagai Menteri Besar jika pakatan pembangkang memerintah Kedah.
Hanya lapan daripada 10 exco dilantik semula semasa istiadat pelantikan exco 28 Febuari lalu di Istana Anak Bukit.
Dua exco yang tidak dilantik itu, Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Datuk Dr Ismail Salleh telah mengeluarkan surat menyatakan keengganan mereka dilantik semula berikutan terdapatnya krisis yang berlaku antara mereka dengan Azizan.
Read More / Baca Lagi >>

BN Govt Is Rotten To The Core, Will Suck You Dry, We Have To Change This Govt

Posted: 29 Feb 2012 07:41 PM PST

Zamil telah dipecat parti pada 7 Feb, Zaid ketua yang sah, kata SU Kita

Posted: 29 Feb 2012 07:40 PM PST

KUALA LUMPUR, 29 Feb — Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita) menegaskan Zamil Ibrahim yang mengisytiharkan dirinya sebagai presiden baru parti itu telah dipecat keanggotaan pada 7 Februari lalu.
Justeru menurut Setiausaha Kita pusat Masrum Dayat, ekoran pemecatan itu Zamil tidak lagi memegang sebarang jawatan dalam parti diterajui Datuk Zaid Ibrahim (gambar).
Jelas beliau, apa-apa kenyataan dikeluarkan Zamil bukan mewakili parti sebaliknya diri sendiri.
"Oleh itu parti ini tidak bertanggungjawab dan tidak boleh dipertanggungjawabkan terhadap apa-apa tindakan atau kenyataan dibuat beliau (Zamil).
"Kenyataan-kenyataan beliau tidak ada kaitan dengan parti ini sebaliknya adalah kenyataan peribadi beliau sendiri," kata Masrum dalam satu kenyataan.
Jelas beliau, sebagai sebuah pertubuhan berdaftar di bawah Akta Pertubuhan 1966, ketua parti masih dipegang Zaid selain direkodkan Pendaftar Pertubuhan (RoS).
Masrum menambah sebarang maklumat mengenai parti itu boleh didapati di pejabat parti Kita yang terletak di Petaling Jaya.
Read More / Baca Lagi >>

Syrian children killed in Sirmeen

Posted: 29 Feb 2012 07:38 PM PST

Lebih baik minum kopi dengan DAP daripada minum arak dengan Umno

Posted: 29 Feb 2012 05:49 PM PST

SHAH ALAM, 29 FEB: "Lebih baik saya minum kopi dengan DAP daripada minum arak dengan Umno," demikian tempelak Ahli Parlimen Kuala Selangor, YB Dr Dzulkefly Ahmad ketika menjawab soalan Ketua Penerangan Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa), Ruslan Kassim.

Menurut Dr Dzulkefly, meskipun Umno dianggotai oleh orang-orang Melayu, tetapi parti itu mengamalkan budaya yang mampu merosakkan rakyat dan negara ini.

"Walaupun DAP dianggotai majoriti sahabat kita bangsa Cina yang bukan Islam tetapi mereka tak ajak saya edar video lucah, luluskan lesen judi, ambil rasuah, kroni, salah guna kuasa dan macam-macam lagi.

"Tetapi dengan Umno, mereka suruh edar video lucah, rasuah, galakkan rakyat main judi, samseng dan macam-macam budaya lain yang merosakkan rakyat dan negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Tony Pua: Najib, What Transformation You Are Talking About?

Posted: 29 Feb 2012 05:45 PM PST

Pro-M bantah UM perkenal sistem zon p'raya kampus

Posted: 29 Feb 2012 05:44 PM PST

Kumpulan Pro-Mahasiswa (pro-M) Universiti Malaya (UM) membantah tindakan pentadbiran universiti memperkenalkan sistem zon bagi kerusi umum dalam pilihan raya kampus yang dijangka berlangsung akhir Mac depan.

Mereka mendakwa peraturan baru yang diumumkan kelmarin, bertujuan untuk "memecah dan mengurangkan" dominasi pelajar khususnya mahasiswa Akademi Pengajian Islam (API), walaupun mereka berpendapat semua mahasiswa dari fakulti boleh bertanding kerusi itu.Read More / Baca Lagi >>

PKR to Najib: Why wasn't Felda Farm Products Sdn Bhd awarded the NFC project?

Posted: 29 Feb 2012 05:30 PM PST

NFCorp justifies its expansion into Singapore

Posted: 29 Feb 2012 05:29 PM PST


KUALA LUMPUR, March 1 — The National Feedlot Corporation (NFCorp) said it intends to sell its beef products abroad as the local market was too small and could not support the firm's intended output, after opposition officials exposed a supermarket venture linked to the company's directors.
NFCorp chairman Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail explained that the publicly-funded cattle-rearing firm was building up the market in Singapore and would likely do the same in Indonesia in future.
File photo of the NFC in Gemas which was first mooted as a high-impact project under the Ninth Malaysia Plan.
He said this was necessary as the National Feedlot Centre (NFC) would produce 78,000 tonnes of beef by 2015 once its abattoir was operational, more than what the Malaysian market needed. The NFC was first set up in 2007 to provide food security and import substitution for beef from abroad. "When we have this many tonnes of beef, the Malaysian market will not buy everything so we have to find other places to sell," he told The Malaysian Insider yesterday.
"We don't have a contract with the government (to sell beef)... We only have a contract to slaughter the cows. Where do you think we are going to sell this?"
Read More / Baca Lagi >>

Two-party system: Umno vs bipolar DAP

Posted: 29 Feb 2012 05:27 PM PST

Little do the Chinese realise that the end-result from this trajectory is that the Chinese will be decidedly ostracised.
While on one side Penang Chief Lim Guan Eng has lodged a police report on "the violent threats" against him during the Himpunan Hijau last weekend, on the other side, the state Umno is claiming that Lim had been provocative.
There is a huge disconnect between how his party projects itself and how DAP is perceived by its target audience, in this case, the Malay electorate.
DAP has of late been professing that all it wants is to give the Malay community a big, warm hug but Lim – when caught off-guard – belied his party's sales pitch.
"Ini Umno tak payah cakap lah." His tone and expression, when dismissing Umno, conveyed the impression that he regarded the Malay party as his mortal enemy. This animosity was duly noted and the YouTube clip of Lim circulated in Malay blogosphere.
Read More / Baca Lagi >>

Nasib Si Labu Jati

Posted: 29 Feb 2012 05:24 PM PST

Ceramah Hasan Ali sudah mula tiada sambutan

Gambar di bawah adalah kehadiran ceramah Hasan Ali di Kampung Melayu Subang malam tadi.Memang pada mula Hasan Ali memulakan "tour" beliau, kelihatan ceramah beliau mendapat sambutan.

Mengikut laporan yang Tulang Besi dapat dari ceramah beliau di Paya Jaras tempohari, majoriti yang hadir dalam ceramah di Paya Jaras tempohari adalah terdiri dari penyokong dan pendokong PAS.

Tujuan mereka hadhir adalah semata-mata mahu mendengar sendiri manusia bernama Hasan Ali mengutuk dan menista PAS.
Read More / Baca Lagi >>

Kenyataan NFC mempertahankan operasi perniagaan di S'pura tak masuk akal

Posted: 29 Feb 2012 05:23 PM PST

Kenyataan NFC mempertahankan operasi perniagaan di S'pura tak masuk akalSaya merujuk kepada kenyataan Dato' Seri Salleh Ismail, Pengerusi Eksekutif NFC yang disiarkan laman berita The Malaysian Insider bertajuk "NFCorp Justifies Its Expansion Into Singapore" bertarikh 1 Mac 2012.
Beliau dipetik mempertahankan operasi perniagaan milik keluarganya di Singapura (setakat ini melibatkan tiga buah restoran mewah dan sebuah pasaraya mewah) yang dipercayai menggunakan dana awam RM250 juta. Beliau memberikan alasan bahawa pasaran Malaysia untuk membeli daging dari NFC terlalu kecil dan tidak dapat memenuhi pengeluaran NFC. Malah, beliau turut membayangkan hasrat NFC untuk membuka operasi di Indonesia dalam masa yang terdekat.
Saya berasa kesal kerana alasan yang diberikan tidak dapat diterima akal oleh rakyat Malaysia. NFC sehingga sekarang masih gagal untuk mencapai sasaran yang ditetapkan oleh kerajaan sebagai syarat untuk mendapatkan projek Pusat Fidlot Kebangsaan dan dana awam RM250 juta.
Read More / Baca Lagi >>

'Jiwa besar' 5 pelajar 8A PMR tolak asrama penuh

Posted: 29 Feb 2012 05:22 PM PST


Pelajar
PASIR MAS - Meskipun mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh, lima pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Kangkong dekat sini sanggup menolak tawaran tersebut dan meneruskan persekolahan di sini, semalam.

Lima pelajar ini, mendapat keputusan 8A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun lalu, berazam untuk menaikkan nama sekolah sekali lagi dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), tahun depan.

Raja Nur Farahin Raja Abd Halim, 16, berkata, dia mengakui sekolah berasrama penuh, mempunyai banyak kelebihan untuk mengulang kaji pelajaran, namun dia tidak dapat melupakan kemesraan gurunya di sini, yang banyak berkorban untuk kecemerlangan dalam pelajarannya.
Read More / Baca Lagi >>

Muslimat Pergiat Program Tangkis Propaganda UmnoBN

Posted: 29 Feb 2012 05:20 PM PST

12 dead in China violence, Xinhua reports

Posted: 29 Feb 2012 05:19 PM PST

South Tehran voters ready for Iran election

Posted: 29 Feb 2012 05:19 PM PST

Tiada ulasan: