Rabu, 22 Februari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Pergolakan Politik Di Kedah, Anwar Perlu Masuk Campur

Posted: 22 Feb 2012 08:54 PM PST

Pergolakan Politik Di Kedah, Anwar Perlu Masuk CampurSEBETULNYA laman ini belum selesai lagi dengan isu negara Israel yang menyebabkan perpecahan ketara di antara kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat.  Tapi disebabkan ada isu yang lebih mendesak, maka penulis mengenepikan isu itu buat sementara waktu.
Yang penulis maksudkan ialah pergolakan dalaman yang berlaku dalam barisan Exco negeri Kedah.
Walaupun cuba diselindungkan dari pandangan umum (dan penulis akui ia dilakukan dengan baik), tapi selama mana bangkai gajah dapat disembunyikan dengan sekeping daun pisang?
Read More / Baca Lagi >>

Jom tukar pemimpin..!!

Posted: 22 Feb 2012 08:47 PM PST

Oleh: MSK
Aku nak buat satu test kat hangpa. Jangan pakai Google..pakai akai saja. Tak perlu buktikan kat aku hangpa jujur atau pembohong.
Dibawah ini adalah negara-negara yang paling maju dan stabil didunia. Index rasuah yang paling rendah, kestabilan ekonomi dan politik yang paling tinggi.
Soalannya: Siapakah Perdana Menteri atau Presiden bagi negara-negara berikut?
Finland
Sweden
Norway
Switzerland
Denmark
New Zealand
Ireland
Luxemburg
Canada
Austria
Read More / Baca Lagi >>

SPR Sangkal Dakwaan Pindah Pengundi Secara Tidak Sah

Posted: 22 Feb 2012 08:43 PM PST

Post Pic
PETALING JAYA, 23 FEB: Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR), hari ini menyangkal dakwaan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) bahawa lebih  3,000 pengundi telah dipindahkan secara haram ke kawasan undi lain.

PKR. dalam satu sidang media di ibuoejabat parti itu semalam, mendakwa pemindahan tersebut dilakukan melalui pusat mendaftar pengundi daerah, terutamanya di Subang, Selangor ketika pilihanraya umum (PRU ke-13) semakin hampir.
Read More / Baca Lagi >>

Isu Ba'iah: TG Nik Aziz Bidas Tun Mahathir, Jahil Politik Islam

Posted: 22 Feb 2012 08:41 PM PST

Pas persoal kegagalan Kerajaan Negeri mewartakan tanah wakaf

Posted: 22 Feb 2012 08:40 PM PST


surau diroboh
BANDARAYA MELAKA – Kegagalan Kerajaan Negeri mewartakan sebidang tanah di Ujong Pasir, di sini sebagai tanah wakaf menyebabkan sebuah surau terpaksa diroboh, kira-kira dua minggu lalu.

Surau berkenaan yang dikenali sebagai Surau Pak Man yang bina oleh penduduk kampung atas tanah wakaf terpaksa dirobohkan selepas ia diserahkan kepada pemaju untuk dibangunkan.

Pesuruhjaya Pas Melaka, Adly Zahari berkata, keadaan itu mengundang kritikan penduduk yang kecewa tanah wakaf berkenaan tidak diselenggara dengan betul serta tidak diwartakan sebagai tanah wakaf.
Read More / Baca Lagi >>

Pas: Semua harus jamin keselamatan Palestin...Umno@BN yang bermuka-muka..!!!

Posted: 22 Feb 2012 08:37 PM PST


Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
SHAH ALAM - Pas mengulangi pendirian parti itu dengan menegaskan, keselamatan rakyat Palestin tetap menjadi agenda utama dan mahu semua pihak memberi jaminan keselamatan daripada kebiadapan rejim Israel.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan lewat malam tadi, Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man juga berkata, parti itu mengecam tindakan bermuka-muka kerajaan Barisan Nasional (BN), yang terus berurus niaga atau menjalin apa saja hubungan dengan rejim Israel ketika rakyat di Palestin terus dibunuh dan ditekan.

Katanya, Pas akan terus bersama "darah, air mata dan derita rakyat" di Palestin bagi memperjuangkan sebuah negara merdeka.
Read More / Baca Lagi >>

Negeri Sembilan bakal tumbang kepada Pakatan, warga Felda beralih angin.

Posted: 22 Feb 2012 08:35 PM PST

PALONG 23 Feb: Kehadiran luar biasa warga Felda Palong semasa lawatan Presiden KEADILAN, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail di kawasan itu, menjadi petanda awal Negeri Sembilan bakal tumbang ke tangan Pakatan Rakyat.
Pengarah Biro Felda dan Orang Asal KEADILAN, Suhaimi Said berkata, beliau sendiri terkejut melihat jumlah kehadiran yang disifatkan meningkat secara mendadak, jika dibandingkan program anjuran KEADILAN dan Pakatan Rakyat beberapa tahun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Hakim undur diri, rayuan Apcet II ditangguhkan

Posted: 22 Feb 2012 08:33 PM PST

Rayuan kerajaan hari ini berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengarahkan mereka membayar lebih RM800,000 kepada aktivis hak asasi manusia dan wartawan yang ditahan secara tidak sah semasa kekecohan akibat gangguan Pemuda Umno sewaktu Persidangan Asia Pasifik Mengenai Timor Timur II atau Apcet II, pada 2009 telah ditangguhkan ke tarikh yang lain.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan states proof of economic success, proper governance, say leaders

Posted: 22 Feb 2012 08:30 PM PST

Lim said PR's policies were not 'divided by race' and that their goal was to help all Malaysians. — Pictures by Choo Choy May
PETALING JAYA, Feb 23 — High investment figures, budget surpluses and reduction of debts in Pakatan Rakyat (PR) states are proof that the federal opposition is ready to take a shot at governing the country, its leaders have asserted. PR leaders told participants at a DAP fund-raising function here last night that while Barisan Nasional (BN) could only resort to giving one-off RM500 aid to Malaysians while still pouring out billions of ringgit worth of taxpayers' money in projects which are shrouded in secrecy, PR states have managed to save money as well as increase investment and productivity in less than four years.
Read More / Baca Lagi >>

Poverty: Najib’s spin a ‘double insult’ to Sabahans

Posted: 22 Feb 2012 08:30 PM PST

The federal government should step-up its poverty-eradication programme in Sabah instead of spinning "statistics" showing the situation has improved.
TAWAU: Telling Sabahans that their state is "no longer the poorest in Malaysia" is like selling coal to Newcastle and is a clear indication of the desperation behind the declaration by Prime Minister Najib Tun Razak.
Prevalent poverty is a fact in Sabah and the World Bank 2010 Malaysian Economic Monitor (MEM) report confirmed this, much to the chagrin of the state which had rebutted the findings, claiming it was a "a gross misinterpretation" and "twisted".
But the fact remains that escalating cost of living and food prices had made Sabahans going from "rich to poor".
Declaring Najib's statement – made during a visit to the state last week- as a "double insult" to Sabahans, Tawau MP Chua Boon Soi said that the measurement of poverty should not be solely based on the average per capita income.
Read More / Baca Lagi >>

S'jaya Diraja siasat Projek IC diluluskan tapi belum diumum...boleh percaya ka..!! flip-flop nanti..!!!

Posted: 22 Feb 2012 08:28 PM PST

Kerajaan pada dasarnya telah bersetuju menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat projek IC tetapi terma rujukan dan ahli-ahlinya masih belum dimuktamadkan.

Justeru kata, setiausaha agung Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut (Upko) Wilfred Madius Tangau, pemimpin negeri Sabah tidak bimbang apabila  Perdana Menteri Najib Abdul Razak, semasa lawatannya ke Sabah minggu lalu, tidak mengumumkan perkara berkenaan.
Read More / Baca Lagi >>

Fokus penjelasan kepada pengundi Melayu

Posted: 22 Feb 2012 08:27 PM PST


KUALA LUMPUR, 23 Feb: PAS mengarahkan pimpinan dan tenaga penerangannya agar memberikan fokus kepada pengundi Melayu agar jangan percaya kepada diayah Umno yang hak mereka akan terhakis di bawah Pakatan Rakyat.

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu (gambar)  berkata, penjelasan dan penerangan berulang kepada pengundi Melayu perlu dibuat bahawa tidak terhakis hak mereka di bawah Pakatan Rakyat.

"Fakta bahawa Pakatan Rakyat akan kekal menjaga mereka, malah lebih baik daripada Umno, kerana kita tidak akan mencuri kekayaan milik mereka untuk mengkayakan sebilangan kroni.

"Ketakutan kepada DAP hanyalah satu prasangka terancang oleh Umno yang dilakukan dengan tujuan untuk mengekal kuasa mereka," beritahu Mohamad Sabu.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan apakah isu-isu semasa yang perlu perlu difokuskan PAS untuk PRU-13 ini.
Read More / Baca Lagi >>

Israel: PAS kecam kerajaan bermuka-muka...khianati perjuangan rakyat palestin..!!

Posted: 22 Feb 2012 08:25 PM PST

pas muktamar 130610 tuan ibrahim tuan manPAS hari ini mengecam tindakan kerajaan yang didakwa bermuka-muka dalam isu Israel apabila didakwa terus membenarkan hubungan niaga dengan negara Yahudi itu.

"PAS mengecam tindakan bermuka-muka kerajaan BN yang diterajui yang berterusan berurusniaga atau menjalin apa saja hubungan dengan rejim Israel, ketika mana rakyat di Palestin terus dibunuh dan ditekan," kata Ketua Penerangan DatukTuan Ibrahim Tuan Man (kiri).

JINGGA 13 Isnin lalu mendedahkan dokumen Jabatan Kastam, Wesport dan syarikat Zim Integrated Shipping Services Ltd, yang mendakwa kapal dikuasai Israel mempunyai akses bebas ke Westport, Pelabuhan Klang.
Read More / Baca Lagi >>

M’sia sekongkol syarikat urus niaga dengan Israel

Posted: 22 Feb 2012 08:24 PM PST


KUALA LUMPUR, 23 Feb: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) dan Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (Shura) kesal dan membantah keras dasar kerajaan mengizinkan syarikat Malaysia berurusniaga dengan syarikat atau kerajaan Israel.

"Kerajaan Malaysia tidak boleh berlepas tangan dengan mengatakan Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel tetapi merestui syarikat Malaysia mengadakan hubungan perniagaan dengan Israel," kata Pengerusi Shura, Abdul Ghani Samsuddin (kanan) dan Setiausaha Agung Mapim, Mohd Azmi Abdul Hamid (kiri) dalam kenyataan bersama kepada Harakahdaily.
Ini, kata mereka sama dengan mengatakan sebuah ketua rumah tidak mahu mengiktiraf perompak tetapi membenarkan anggota keluarganya berurusan dengan perompak untuk mendapat keuntungan bersama.
Read More / Baca Lagi >>

Zionis Israel : K’jaan seolah bantu beli peluru untuk bunuh rakyat Palestin

Posted: 22 Feb 2012 08:22 PM PST

PELABUHAN KLANG 23 Feb: Penyelaras Jingga 13, Fariz Musa berkata, hubungan dagang antara Malaysia dan Israel menunjukkan seoalah kerajaan tergamak membantu rejim itu 'membeli peluru' untuk membunuh rakyat Palestin.
Beliau berkata demikian ketika mengadakan demonstrasi membantah kapal kargo Zionis, Zim Europa yang berlabuh di Westport, Pelabuhan Klang semalam.
"Kita dah buktikan dengan dokumen (kehadiran kapal Zim), sebab itu kita membantah dan menuntut kerajaan Malaysia menyatakan pendirian.
"Hubungan dagang ini seolah-olah membantu negara haram Israel membeli peluru bagi membunuh rakyat Palestin," tegasnya.
Read More / Baca Lagi >>

Hukuman tidak patah semangat bantah ISA

Posted: 22 Feb 2012 08:21 PM PST


KUALA LUMPUR, 23 Feb: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melahirkan rasa simpati kepada 11 orang tahanan himpunan aman membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tahun 2009 yang dikenakan hukuman penjara sehari dan denda RM2,000 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, semalam.

"Bagi DPPM, hukuman yang dikenakan tidak akan mematikan semangat perjuangan jutaan rakyat yang bangkit dalam himpunan terbabit kerana sememangnya ISA diterima rakyat sebagai akta yang zalim dan menindas rakyat," kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor kepada Harakahdaily.
Malah, katanya DPPM percaya rakyat semakin bersemangat dan berkobar-kobar menantikan himpunan lain dalam menentang sebarang bentuk kezaliman yang berlaku.
Read More / Baca Lagi >>

From 'immature' to 'racists', Mathathir is making a fool of his countrymen

Posted: 22 Feb 2012 08:19 PM PST

From 'immature' to 'racists', Mathathir is making a fool of his countrymen What on earth and in heaven does the Tun Dr Mahathir Mohamad think these days. One day he labels the nation as immature; and the next day he slams all Malaysians as racists. God forbid what's next that will spill from his lips.
Tun, do you not realize that you are the architect, inventor, pack-leader of turning this nation into a racially biased political landscape? You should be held accountable before the entire population of 27 million without fear or favor. Period.
Who wrote the Malay Dilemma?
Who created that UMNO baru?
Who crippled the judiciary?
Who fought hard to safeguard one race against another? And who muzzled and crippled the media to ensure that your agenda follows through to the letter?
And who clung on to a race-based political framework when nations across the globe were transforming into two-party political landscapes championing humanity and civil liberties and meritocracy?
Read More / Baca Lagi >>

‘BN manipulating Israel issue for own gains’

Posted: 22 Feb 2012 08:18 PM PST

DAP reiterates its support for the Palestinian struggle and accuses BN of using the conflict to secure Umno's political position.
PETALING JAYA: PKR has clarified its stand on the Israel-Palestinian conflict to PAS and the both parties have openly acknowledged that there is only a "slight difference" between their respective stance.
When it was DAP's turn to speak, the party didn't stop at just reiterating its condemnation of Israel's violence against the Palestinians but went on to reprimand the government for using the issue as political leverage.
In a statement to FMT, DAP international secretary Liew Chin Tong expressed disappointment with Barisan Nasional's attempt to reduce a complex Middle East conflict to "cheap political games".
Read More / Baca Lagi >>

Apabila ‘hab’ menjadi ‘haprak’

Posted: 22 Feb 2012 06:45 PM PST

ABDUL JALIL ALI
Tidak kira anak jutawan atau orang biasa, warga asing tidak semudah dulu untuk belajar di negara ini. Peraturan masuk telah diperketat. Syabas kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang menghentikan pemberian visa ketibaan dan pas sosial kepada penuntut asing.

Di bawah peraturan baru, siapa sahaja orang luar yang berhasrat menuntut ilmu di negara ini perlu terlebih dulu mendapat pengesahan tempat di mana-mana IPTA/IPTS sebelum pas pelajar dikeluarkan. Sebelum ini mereka boleh masuk menggunakan visa ketibaan atau pas sosial, dan tinggal selama tiga bulan untuk mencari tempat belajar.

Read More / Baca Lagi >>

Jepun mahu bina lif ke angkasa ...Ayah Pin akan rasmikan nanti..he..he..!!!

Posted: 22 Feb 2012 06:40 PM PST




TOKYO - Sebuah firma pembinaan Jepun mendakwa semalam ia mampu melaksanakan rancangan luar biasa untuk meletakkan pelancong di angkasa lepas dalam tempoh 40 tahun dengan membina sebuah lif setinggi 96,000 kilometer (km) atau suku jarak Bumi ke bulan.
Firma Obayashi Corp mendakwa lif itu boleh dibina dengan menggunakan teknologi karbon nanotube yang lebih 20 kali ganda lebih kuat daripada besi.
Menurut firma berkenaan, lif itu dapat membawa sehingga 30 penumpang pada sesuatu masa dan bergerak pada kelajuan 200 kilometer sejam selama seminggu sebelum berhenti di sebuah stesen pada jarak 36,000km.
Read More / Baca Lagi >>

Imam 'BERSIH' baling kasut ke arah hakim....kasih bersih itu mahkamah lan..!!!

Posted: 22 Feb 2012 06:28 PM PST

NONESeorang imam yang diusir dari kuarters kediamannya atas dakwaan masalah disiplin bertindak membaling kasutnya ke arah panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan hari ini.

Kejadian sekitar jam 10 pagi itu berlaku apabila Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkifli Ahmad Makinuddin menolak permohonannya supaya diberi kebenaran membuat rayuan.

Ini berikutan bantahan yang dibangkitkan oleh peguam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan Zulkifli Che Yong bahawa afidavit imam itu difailkan di luar dari masa yang ditetapkan.

Imam berkenaan, Hoslan Hussain (kiri), yang tidak diwakili berdiri di barisan meja berhampiran pegawai pendakwa raya dan peguam semasa permohonan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Lynas faces claims against rare earths plant licence

Posted: 22 Feb 2012 06:24 PM PST

MELBOURNE, Feb 23 — Opponents of Australian rare earths miner Lynas Corp's refinery in Malaysia have asked a court to delay start-up of its A$200 million (RM640 million) plant and review the government's decision to give it a temporary operating licence.
Lynas said today it would fight the claims, as it aims to open the plant, which is nearly complete, by June.
The move, potentially further delaying start-up of the plant, sent Lynas shares down 3.5 per cent in a flat market.
Read More / Baca Lagi >>

Debat politik, budaya demokrasi

Posted: 22 Feb 2012 06:23 PM PST

Antara masalah utama Malaysia adalah, semua perkara suka diambilsecara "setengah masak".
Lihatlah demokrasi di Malaysia.
NONEMengaku demokrasi, tetapi banyak betul halangannya -  kebebasan bersuara, kebebasan menerbitkan akhbar dan kebebasan berhimpun secara aman.
Semalam, Mahkamah Sesyen baru saja menjatuhkan hukuman bersalah ke atas 14 orang aktivis anti ISA kerana berhimpun secara aman  pada 1 Ogos 2009, bagi membantah akta "draconian" tersebut.
Nordin Mohamad, Hayati Abdul Samad, Salmah Ismail, Norlaila Othman, Nashita Mohd Noor, Rashini, Hasbullah Pit, Wan Muhamad Jazlan Razali, Mohd Petri Mohd Yassin, Syaza Muaz Shaharudin, Mohd Sukri Mohd Sirat, Mohamd Sukeri Muhammad, Mohd Sallehuddin Yusop, Zulsifli Kama Kutty, Mohd Fazlzy Mohd Ismail, dan Norazam Sakib dijatuhkan hukuman denda sebanyak RM 2000 dan penjara sehari.
Read More / Baca Lagi >>

JATI, memperjuangkan Islam atau alat Umno, soal Husam

Posted: 22 Feb 2012 06:19 PM PST

Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa mempersoalkan motif sebenar penubuhan NGO baru, Jalur Tiga (JATI), yang diketuai oleh bekas Pesuruhjaya PAS Selangor yang dipecat, Datuk Hasan Ali.

NONEMenurut Husam, jika JATI benar-benar ditubuhkan untuk memperjuangkan Islam, Melayu dan Raja, maka ia sepatutnya berganding bahu dan bukannya memilih bergaduh dengan PAS.

"JATI diperalat Umno untuk menyerang PAS," kecam Husam yang juga ahli exco kerajaan negeri Kelantan dalam satu kenyataan media, semalam.

Katnya, jika benar bahawa pergerakan itu dibentuk kononnya untuk melindungi agama Islam, maka ia perlu dipimpin oleh seorang ulama.

"Kenapa (Mufti Perak) Tan Sri Harussani tidak mengetui JATI sebagaimana PAS yang diketuai oleh ulama.
Read More / Baca Lagi >>

Menanti debat Anwar-Najib

Posted: 22 Feb 2012 06:07 PM PST

Saya langsung tidak berminat dengan polemik siapa pemenang dalam debat di antara Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dengan Presiden MCA, Dr Chua Soi Lek, jam 5 petang, 18 Februari, di Hotel Berjaya, Kuala Lumpur, yang disiarkan secara langsung oleh Astro.

Akhbar harian, termasuk The Star  (pedulikan paparan Utusan Malaysia dan Berita Harian yang dikontrol Umno), tidak dapat menyembunyikan keghairahannya untuk mempolitikkan event yang bersejarah itu bagi kepentingan pemiliknya, MCA. The Star turut mengada-adakan kenyataan yang tidak dilafazkan Lim.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: