Sabtu, 18 Februari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


NAJIB AUTA!!! Tuduh Kelantan, Hakikatnya Sabah Negeri Termiskin Menurut Bank Dunia

Posted: 18 Feb 2012 02:38 PM PST

 

Seandainya benar seperti yang dilaporkan oleh Rontog Daily yang memetik berita dari Merdeka Review, sememangnya ia adalah sesuatu yang amat malang.

Penafian yang dibuat dalam bentuk enggan membenarkan penyiaran dokumentari tentang kedaifan serta kemiskinan di Sabah, akan hanya membuatkan rakyat yang sebenarnya hidup dalam alam realiti berbanding angka dan gelembong besar pemimpin, bertambah marah terhadap kerajaan sedia ada.
Read More / Baca Lagi >>

Perubahan jadual pemilihan presiden disambut baik

Posted: 18 Feb 2012 02:25 PM PST

KAHERAH - Ikhwanul Muslimin Mesir menyambut baik perubahan jadual pemilihan presiden yang mulanya akan diadakan pada Jun 2012 namun dianjakkan ke bulan Mei.

"Rakyat mengharapkan peralihan kuasa dari tentera kepada rakyat dan keputusan mempercepat pilihan raya presiden itu sangat baik," kata Ketua Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP), Mohamed Moursi, di Kaherah. FJP adalah sayap politik Ikhwanul Muslimin.
Menteri Hal Ehwal Dewan Perwakilan Rakyat dan Majlis Perwakilan Rakyat Mesir, Mohamed Atiya mengumumkan bahawa pemilihan presiden akan diadakan pada akhir Mei 2012.
Suruhanjaya Pilihan Raya akan memberi masa tiga minggu kepada calon-calon presiden untuk mendaftarkan diri mulai 10 Mac.
Anjakan jadual pilihan raya presiden ini dilakukan disebabkan desakan hebat daripada kalangan proreformasi terhadap penguasa tentera agar segera menyerahkan kuasa kepada rakyat awam.
Read More / Baca Lagi >>

Syria berjanji lakukan referendum

Posted: 18 Feb 2012 02:23 PM PST


Bashar al-AssadDAMSYIK - Televisyen nasional Syria mengumumkan, Kerajaan akan segera melakukan referendum untuk membentuk sebuah perlembagaan baru pada 26 Februari akan datang dalam usaha menghentikan konflik yang telah berlangsung selama 11 bulan di negara itu.

Anggota jawatankuasa yang ditugaskan untuk menyusun rancangan resolusi dikhabarkan telah menyerahkan rancangan perlembagaan itu kepada Presiden Bashar al-Assad minggu lalu.
Salah satu pasal baru dalam rancangan perlembagaan itu memuatkan tatacara terhadap monopoli politik yang dilakukan oleh parti tunggal yang berkuasa, Parti Bath, yang juga dipimpin oleh Presiden Assad.
Read More / Baca Lagi >>

Aqidah Mu'tazilah :Perbandingan Aqidah Mu'tazilah Dgn ASWJ

Posted: 18 Feb 2012 01:54 PM PST

Chinese mission fails to stop Syrian bloodshed

Posted: 18 Feb 2012 01:48 PM PST

Israel on alert over Iranian navy's Med mission

Posted: 18 Feb 2012 01:46 PM PST

Syrians divided on the way forward

Posted: 18 Feb 2012 01:45 PM PST

Yemeni protesters continue fight for change

Posted: 18 Feb 2012 01:43 PM PST

No Damn Right

Posted: 18 Feb 2012 01:41 PM PST

TGNA : Jaga perasaan, Palestine Bumi Kiblat Pertama Islam

Posted: 18 Feb 2012 01:37 PM PST




Isu  yang menyentuh kenyataan Datuk Seri Anwar mengenai keselamatan Israel yang dikatakan menyentuh perasaan Palestine masih hangat dibincang. Saya dan PAS juga turut diasak menyatakan pendirian mengenainya. Meskipun pada awalnya saya anggap ia adalah hal peribadi Datuk Seri Anwar. Sehingga ada seorang timbalan menteri mengesyorkan agar saya 'ditarbiah semula'. Lalu saya bersuara pada 16 Rabi'ulawal (9 Februari) lalu atas pandangan serong timbalan menteri itu.
 
Kemudian pihak Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi pun (17 Rabi'ulawal) menyatakan secara jelas sikap dan pendirian atas isu Palestine. Maka PAS tetap berpendirian kena jaga perasaan umat Islam. Tambahan pula, sekian lama umat Palestine dizalimi regim Yahudi-Israel.
Read More / Baca Lagi >>

Mahathir selar PR terpengaruh dengan pendirian Anwar......tapi siapa luluskan perdagangan dengan zionis..!!!

Posted: 18 Feb 2012 01:34 PM PST


 Tun Dr Mahathir Mohamad
MELAKA - Pemimpin pembangkang lebih pentingkan parti daripada perjuangan Islam, malah sanggup menyokong tindakan kejam Israel untuk memastikan pakatan politik mereka tidak tergugat, kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Beliau turut menyelar tindakan pemimpin Pakatan Rakyat yang bersetuju serta terpengaruh dengan kenyataan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang
menyokong kewujudan Israel dan sebarang usaha melindungi keselamatan negara itu dalam akhbar antarabangsa Wall Street Journal.
"Kalau terpaksa memihak kepada Yahudi pun, mereka (pembangkang) akan memihak kepada Yahudi, sedangkan orang ini dulunya begitu keras, kononnya berjuang demi Islam, khususnya Nik Aziz (Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat)," katanya ketika diminta mengulas kenyataan Nik Aziz semalam, yang menyifatkan kenyataan Anwar itu sebagai pendirian Parti Keadilan Rakyat.  
"Saya katakan terus terang... dia (Nik Aziz) tak boleh nak kecam Anwar kerana membuat dakwaan tersebut, dan hari ini pulak, kita baca dalam akhbar dia (Nik Aziz) cuma nasihat sahaja, bukan dia arah.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13: Rakyat perlu tolak 'politik hipokrit' BN

Posted: 18 Feb 2012 01:23 PM PST


KUALA LUMPUR, 18 Feb: PAS menyifatkan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hanya bermain 'politik hipokrit' apabila mendakwa setiap undi yang diberi kepada DAP akan memperkukuhkan PAS menguasai kerajaan negeri ataupun persekutuan.

Malah Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) berkata, politik jenis itu bukan sahaja dimainkan MCA, namun juga oleh pemimpin Umno komponen BN yang lain.

"Bila MCA jumpa orang Cina dia kata undi DAP akan bagi kuasa pada PAS, bila Umno jumpa orang Melayu mereka canang kata undi PAS akan bagi kuasa kepada DAP.

"Saya nak kata bahawa ini adalah sikap hipokrit BN yang mesti ditolak rakyat," katanya kepada Harakahdaily.

Read More / Baca Lagi >>

PRU13 : Pakatan selesai agih kerusi dalam masa terdekat

Posted: 18 Feb 2012 01:22 PM PST

KUALA LUMPUR, 18 Feb: PAS yakin Pakatan Rakyat mampu menyelesaikan rundingan kerusi untuk ditandingi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dalam masa terdekat.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu seperti dilapor Merdekareview berkata, rundingan kerusi dengan PKR dan DAP telah hampir 80 peratus selesai dan tidak ada masalah jika Parlimen dibubarkan dalam masa terdekat.
Read More / Baca Lagi >>

Ada Berani : Susulan debat DAP-MCA, giliran Najib-Anwar susul?

Posted: 18 Feb 2012 01:12 PM PST


debat mca-dap
KUALA LUMPUR - Rakyat muncul pemenang sebenar dalam debat antara parti MCA dan DAP kerana ia membolehkan mereka menilai sendiri pendirian
serta polisi Barisan Nasional (BN), kata Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.
"Pemenangnya ialah rakyat, dan bukan Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP) atau Chua Soi Lek," kata presiden MCA itu pada sidang akhbar bersama sejurus menamatkan perdebatan yang menarik minat ramai rakyat, terutama masyarakat Cina, serta disiarkan secara langsung menerusi saluran Astro AEC dan Awani.
Read More / Baca Lagi >>

Muslimat PAS hantar 30 senarai calon PRU13

Posted: 18 Feb 2012 01:09 PM PST


KUALA LUMPUR, 18 Feb: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) telah mengemukakan senarai nama calon untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) kepada PAS Pusat.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof berkata, lebih 30 orang muslimat dari seluruh negara dicalonkan untuk bertanding bagi kerusi Dun dan Parlimen.

"Muslimat sudah bersedia (menghadapi PRU13) dan senarai nama calon telah siap diserahkan kepada pimpinan PAS Pusat.
Read More / Baca Lagi >>

Rundingan kerusi PR: Minggu depan bubar parlimen pun kita boleh selesaikan, Mat Sabu

Posted: 18 Feb 2012 07:52 AM PST

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata bahawa rundingan kerusi untuk ditanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 di kalangan Pakatan Rakyat telah hampir selesai, malah seandainya diumumkan pembubaran parlimen pada minggu depan pun, beliau yakin ia dapat diselesaikan oleh PAS, DAP dan PKR.

"Boleh kata kalau dia panggil bubar parlimen minggu depan pun kita boleh selesaikan perkara ini. Insyaallah," katanya dalam satu sidang media selepas satu forum berjudul "PRU 13: Peranan Strategik dan Kritikal PAS menjayakan Roadmap Pakatan ke Putrajaya", anjuran Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) di Hotel Midah, tadi.
Read More / Baca Lagi >>

"Seluruh Malaysia ingin saksi debat Najib vs Anwar"

Posted: 18 Feb 2012 07:29 AM PST

Meskipun dianggap sedikit keluar tajuk, namun kesemuanya teruja dengan debat antara Setiausaha Agong DAP Lim Guan Eng dengan Presiden MCA Chua Soi Lek.  Dari pengulas, pengacara rancangan, sehingga hadirin yang ditemubual, kesemuanya menyatakan hasrat yang sama, yang turut diungkapkan oleh Lim Guan Eng sebermulanya debat pada petang ini, "Seluruh rakyat Malaysia ingin menyaksikan debat antara Najib dengan Anwar!"

Perbahasan dua pemimpin tertinggi dari DAP dan MCA ini diadakan dalam conference bertemakan "Kaum Cina Malaysia di persimpangan politik", dengan tajuk debat "Apakah Sistem Dua Parti akan menjadi Sistem Perkauman untuk dua kaum?", pada jam 5 petang di Hotel Berjaya Times Square.  Perdebatan anjuran bersama Institut Kajian Kepimpinan dan Strategi Asia (ASLI) dengan badan pemikir MCA, INSAP ini berlangsung untuk sejam, merangkumi sesi soal-jawab dari bawah pentas, dipengerusikan oleh Tang Ah Chai, Ketua Eksekutif Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KL-SCAH), disiarkan secara langsung oleh ASTRO.
Read More / Baca Lagi >>

Ada Berani : LGE gesa Najib contohi mereka dan debat dengan Anwar

Posted: 18 Feb 2012 07:18 AM PST

lim guan eng chua soi lek debate press conferenceDengan selesainya debat yang dinanti-nantikan antara Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dengan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek, - Lim menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya mencontohi mereka.

"Debat ini adalah langkah pertama yang baik tetapi kecil, langkah besar
seterusnya akan tiba apabila Datuk Seri Najib berdebat dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Lim dalam sidang akhbar selepas debat mereka di Kuala Lumpur petang ini.

Chua yang turut hadir berkata, ia  terpulang kepada pemimpin Umno untuk memutuskan sama ada mereka ingin berdebat.
Read More / Baca Lagi >>

Debate: MCA doesn't fight corruption and covers up for Umno, slams Guan Eng

Posted: 18 Feb 2012 07:01 AM PST

Debate: MCA doesn't fight corruption and covers up for Umno, slams Guan EngLim Guan Eng took his rival Datuk Seri Dr Chua Soi Lek to task today over alleged corruption within Barisan Nasional (BN), singling out the RM12.5 billion Port Klang Free Zone (PKFZ) scandal where two former MCA leaders have been charged with cheating the government.
The DAP secretary general said in a debate with Dr Chua if Pakatan Rakyat (PR) took over federal government, it would stem leakages due to graft, allowing it to abolish tolls and offer Sabah and Sarawak a hike in oil royalties to 20 per cent from the current 5 per cent.
"The PKFZ is not the first scandal involving MCA leaders. What change has MCA done and how is it no Umno leader has been prosecuted?" he said of the project which was first mooted when former MCA boss Tun Dr Ling Liong Sik was transport minister.
Read More / Baca Lagi >>

Debate: DAP is scared of PAS, Soi Lek fires at Guan Eng

Posted: 18 Feb 2012 06:59 AM PST

Datuk Seri Dr Chua Soi Lek said today DAP will be unable to stop PAS from establishing an Islamic state should Pakatan Rakyat (PR) come into power as "PAS is the taiko (big brother)."
Debate: DAP is scared of PAS, Soi Lek fires at Guan EngThe MCA president pointed to how PAS held the mentri besar post in Perak after Election 2008 despite DAP having the lion's share of state assemblymen.
"Perak DAP had 18 seats. PKR and PAS together had 13. The taiko should be DAP but PAS became the taiko," he said in today's debate with his rival Lim Guan Eng.
"DAP has no way of stopping PAS. PAS will create an Islamic state. Kelantan and Kedah show us clearly that DAP is actually a slave to PAS," the former health minister added, referring to the two state governments currently led by PAS.
But Lim dismissed the accusation as "Barisan Nasional's (BN) dirty tactics" as "Umno tells Malays, PAS is used by DAP instead."
Read More / Baca Lagi >>

BINATANG PUN PERLU TANAH

Posted: 18 Feb 2012 06:57 AM PST

BINATANG PUN PERLU TANAH

Posted: 18 Feb 2012 06:57 AM PST

Today in History for Monday, February 18th

Posted: 18 Feb 2012 06:55 AM PST

Lim Chua Debate: Another Interesting Question From MCA Member 林冠英开空头支票?

Posted: 18 Feb 2012 04:37 AM PST

Part 6/6 Debate DAP Lim Guan Eng VS Chua Soi Lek MCA

Posted: 18 Feb 2012 04:36 AM PST

Tiada ulasan: