Isnin, 13 Februari 2012

jiwo kelate

jiwo kelate


Undang2 Baru: Oh ho ho Jika Pencuri bayar balik, kes selesai?

Posted: 12 Feb 2012 11:59 PM PST

Mengulas isu NFC hari Sinar Harian melaporkan Dato’ Seri Nazri Aziz menasihatkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat membayar balik wang NFC bagi menyelesaikan kemelut isu tersebut.

Ish, mudahnya selesai isu, jika begitu jika ada pencuri mencuri, tangkap dan minta dia bayar balik . .dan selesai kes.

Jadi Negara tidak perlu ada undang-undang kalau kes Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) boleh diselesaikan jika keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil membayar balik RM250 juta yang diperolehi oleh syarikat milik mereka.

Ketika menolak cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abd Aziz itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar kesal dengan sikap menteri yang menjaga soal perundangan itu yang “menolak undang-undang”.

“Semata-mata kerana hendak menyelamatkan rakannya di dalam Umno, menteri yang jaga soal undang-undang tolak undang-undang.

“Itu terlalu dahsyat dan melampau,”katanya.

Mahfuz mengingatkan, jika perkara tersebut boleh diselesaikan sedemikian rupa, tidak perlulah ada undang-undang di negara ini.

“Kalau begitu, tak perlu tangkap dan dakwa pencuri. Jika diketahui seseorang itu mencuri, suruh sahaja dia bayar balik, tak kiralah RM250 juta atau berapa sekalipun.

“Sebab itulah saya kata menteri undang-undang sendiri yang tolak dan hendak hapuskan undang-undang,” kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz melihat cadangan Nazri yang mengetepikan undang-undang itu merupakan percubaan yang sangat lucu untuk menyelamatkan kerajaan dari dipertanggungjawabkan kerana dilihat tidak mengikut peraturan kewangan ketika memberikan wang RM250 juta kepada keluarga Ketua Wanita Umno itu.

Mahfuz sebelum ini berkali-kali menekankan bahawa kerajaan Umnolah pihak yang paling bertanggungjawab dalam isu pemberian dana kepada syarikat keluarga Shahrizat yang mengendalikan projek NFC itu.

“Walaupun syarikat keluarga Shahrizat didakwa dan dilihat tidak menggunakan pinjaman tersebut dengan betul, tetapi kerajaan Umnolah yang lebih bersalah,” katanya.

Dalam kenyataannya, Nazri menasihatkan ahli keluarga rakan kabinetnya itu supaya membayar balik RM250 juta yang diberikan kepada syarikat keluarganya bagi menjalankan projek ternakan lembu itu.

Bercakap kepada wartawan di kawasan parlimennya di Padang Rengas, Nazri berkata tindakan itu adalah penyelesaian terbaik bagi masalah berkenaan tanpa perlu Shahrizat meletak jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

"Beliau (Shahrizat) tak perlu letak jawatan. Apa yang paling utama, kembalikan semula wang itu kepada kerajaan," Sinar Harian memetik Nazri berkata.


Tiada ulasan: