Ahad, 26 Februari 2012

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


HIJAU:ORANG RAMAI MULA BERKUMPUL

Posted: 25 Feb 2012 04:33 PM PST

Himpunan Hijau 2.0 yang dijadualkan di padang MPK4 bidang sepanjang Jalan Tanah Putih menunju ke bandar Kuantan akan bermula pada jam 10 pagi ini.

Perhimpunan itu sebagai membantah tindakan Lynas Advanced Material Plant (Lamp) di Gebeng yang mahu membina sebuah loji pemprosesan nadir bumi yang berharga RM700 juta. Syarikat berkenaan awal bulan ini mendapat lesen operasi sementara dan kelulusan daripada Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) untuk memulakan operasi mereka.

Penganjur perhimpunan itu malam tadi, membuat pengumuman mengejutkan pada tengah malam tadi di Facebook dengan mengumumkan bahawa mereka akan berkumpul di padang MPK1 di sepanjang Jalan Mahkota pada jam 9.30 pagi.
Menurut mereka, tindakan berkumpul di padang itu yang terletak kira-kira 1.8km dari padang MPK4 bertujuan "mengelakkan kesesakan lalu lintas".

Dari padang MPK1 mereka akan berarak ke padang MPK4. Padang MPK1 sebelum ini menjadi pilihan penganjur, namun secara tiba-tiba pada Khamis lalu, pihak berkuasa tempatan -
Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) - mula mendirikan pagar dengan alasan untuk "kerja-kerja menaik taraf".

Namun setelah berunding dengan polis pada Jumaat lalu, akhirnya pihak berkuasa bersetuju membenarkan perhimpunan diteruskan dan padang MPK4 diberikan kepada orang ramai yang mahu membuat bantahan itu.
LAPORAN LANGSUNG
8:02am Pengerusi jawatankuasa pemandu Himpunan Hijau Wong Tack berkata orang ramai diminta berkumpul di padang MPK1 pada jam 9 pagi dan mereka akan berarak ke padang MPK4 dari situ.

Satu lagi, tempat berkumpul adalah di pasar Kuantan dan mereka juga akan berjalan menuju ke padang MPK1 sebelum ke padang MPK4.
[Berita penuh menyusul]

POKIDA DAN JATI...

Posted: 25 Feb 2012 04:21 PM PST

Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) akan menyokong perjuangan yang dibawa Jati, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang diasaskan bekas anggota PAS Datuk Dr Hasan Ali, baru-baru ini.
  
Presidennya, Jamaluddin Yusof berkata ini kerana konsep yang diperjuangkan Jati adalah selari dengan Pekida iaitu menjaga dan mempertahankan agenda umat Islam serta Melayu di negara ini.
  
"Kita berharap Hasan (Ali) akan meneruskan perjuangan beliau dan Jati, dan kita dengan perjuangan kita bersama Pekida.
  
"Di samping itu, kita juga bersedia mengadakan perbincangan bersama NGO lain jika ada aktiviti yang selaras dengan prinsip perjuangan kita, iaitu meningkatkan perpaduan umat Islam di negara ini," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat jawatankuasa tertinggi Pekida Pahang hari ini.
  
Selasa lepas, Hasan, bekas exco Selangor itu, menubuhkan Jati yang bertujuan mempertahankan agenda Islam, Melayu dan kedaulatan raja bersesuaian keadaan semasa yang menyaksikan orang Melayu semakin berpecah belah.

Dalam pada itu, Jamaluddin berkata Pekida tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan Permuafakatan Majlis Ayahanda 1Malaysia (Permas) walaupun ada di kalangan anggota pertubuhan tersebut adalah bekas anggota Pekida.
  
"Ada di kalangan ayahanda-ayahanda yang membuat keputusan untuk menyertai Permas, jadi secara langsung, mereka bukan lagi anggota Pekida, ini bermakna apa sahaja kegiatan mereka, tidak lagi mempunyai kaitan dengan Pekida," katanya sambil menasihati Permas agar tidak berprasangka buruk terhadap pihak lain demi menjaga perpaduan di kalangan NGO serta rakyat Malaysia.

Beliau juga menyeru Pekida di setiap daerah dan negeri, yang belum menjalani proses 'pemutihan' di kalangan mereka, supaya segera melaksanakannya bagi mengubah sikap anggota pertubuhan itu.

Program pemutihan dijalankan pertubuhan itu sejak 2008 bagi memperbaiki sikap negatif di kalangan anggota pertubuhan tersebut, yang didakwa terlibat dalam aktiviti 'samseng', sekaligus menjejaskan nama baik Pekida.

- Bernama

Tiada ulasan: