Jumaat, 3 Februari 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Tidak akan dibubar, saya sedia terajui KITA - Pengerusi KITA Kedah

Posted: 02 Feb 2012 10:41 PM PST

PUTRAJAYA - Beberapa pengerusi peringkat negeri Parti Keadilan Insan Tanah Air (Kita) sebulat suara melahirkan pendirian tidak bersetuju dengan Presidennya, Datuk Zaid Ibrahim yang semalam mengumumkan akan membubarkan parti itu.

Sehubungan itu, mereka juga mendesak agar Zaid mengundurkan diri secepat mungkin jika merasakan tidak lagi mampu menerajui parti.

Pengerusi Kedah, Zamir Ibrahim (GAMBAR) berkata, EGM tidak perlu diadakan dan jika Zaid mengakui tidak mampu menerajui parti, adalah lebih baik keluar dari parti secara terhormat kerana ada orang lain yang sukarela boleh menerajui parti.


"Mengapa beliau (Zaid) perlu merosakkan parti sedangkan selama ini kami di peringkat negeri menjaga parti dengan baik walaupun parti Kita ini kecil sahaja.

"Kami terkilan kerana keputusan ini dibuat oleh beliau hanya melalui media tanpa merujuk dahulu pimpinan negeri-negeri," katanya pada sidang media di sini, pagi ini.

Hadir sama, Pengerusi Kita Johor, Dr Mohd Zaid Mohd Yusof; Pengerusi Selangor, Azmi Selangor dan wakil wanita tunggal Selangor, Rahayu Wakiman.

Semalam, Zaid berkata, akan membubarkan parti itu untuk menghapuskan sebarang keraguan yang mendakwa bahawa mereka tidak memihak kepada pembangkang.

Menurut Zaid, Kita akan dibubarkan menerusi mesyuarat luar biasa (EGM) yang akan diadakan tidak lama lagi.

Katanya, Kita perlu dibubarkan, "untuk membuang mana-mana dan semua keraguan yang kita sesungguhnya menyokong pembangkang", khasnya ketika sesetengah anggotanya di Kedah dan Pulau Pinang dengan secara terbuka kritikal mengenai pakatan pembangkang Pas-DAP-PKR.

Beliau berkata, ideanya menubuhkan sebuah parti politik yang menyokong idea-idea yang sederhana dan progresif serta membawa kesopanan dan ketertiban kepada wacana politik telah gagal.

Zaid, bagaimanapun, tidak memberitahu bila EGM itu akan diadakan. Parti itu yang genap setahun bulan lepas, ditubuhkan selepas Zaid meninggalkan PKR ekoran dakwaan ada penyelewengan dalam pemilihan PKR.

Kita bahagian Melaka dibubarkan pada 11 Januari lalu dan 60 orang anggotanya memilih menyertai PKR


NFC: SPRM perlu bertindak terhadap bukti SMS

Posted: 02 Feb 2012 08:09 PM PST

PUTRAJAYA, 3 Feb: Parti Keadilan Rakyat (PKR) melahirkan rasa kecewa kerana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih belum mengambil sebarang tindakan terhadap Pengerusi NFC, Datuk Mohamad Salleh Ismail.

Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah berkata, biarpun terdapat bukti kiriman pesanan ringkas (SMS) menunjukkan Salleh mengarahkan ahli perniagaan, Datuk Shamsubahrin Ismail merasuah anggota polis yang menyiasat skandal berkenaan, namun belum ada sebarang tindakan diambil SPRM.

Sebaliknya, kata Sivarasa, pihak berkuasa pula menahan Shamsuhbahrin selepas beliau membuat laporan polis.


"Apa yang dilakukan oleh Dr Mohamad Salleh itu amat serius yang mana melalui laporan polis oleh Samsulbahrin wujud satu arahan agar beliau (Shamsubahrin) merasuahkan pihak polis bagi menutup siasatan kes NFC.

"SPRM perlu bertindak segera apatah lagi arahan itu dilakukan melalui sistem pesanan ringkas (SMS) dan telefon yang mempunyai SMS tersebut juga berada di dalam simpanan SPRM Putrajaya," katanya.

Beliau berkata demikian selepas membuat laporan berhubung kes itu ke SPRM di Putrajaya semalam.

Pada 31 Januari lalu, laporan serupa telah dibuat di SPRM Kuala Lumpur namun pihak mereka mengatakan kes NFC ini dibawah siasatan SPRM Putrajaya dan perlu dirujuk kepada mereka.

"Dia bukan saja sebut malah tambah bukti di dalam bukti berbentuk SMS yang dia terima dari Datuk Salleh dan kita difahamkan oleh Samsubahrin bahawa ia sudah ada dalam tangan SPRM selepas tangkapan beliau pada 22hb Disember .

"Kenapa sudah sebulan lebih tidak ada apa-apa tindakan," kata Sivarasa lagi sambil mendesak SPRM mempercepatkan siasatan.

Sehubungan itubeliau memberi tempoh dua minggu kepada SPRM untuk bertindak termasuk membuat pendakwaan.

"Tempoh dua minggu ini sudah cukup untuk SPRM bertindak dan kita lihat bagaimana cekapnya mereka bertindak ke atas Samsulbahrin sepatutnya begitulah mereka perlu bertindak ke atas Dr Mohamad Salleh.

"Kita mahukan satu Suruhanjaya Siasatan Di Raja diwujudkan bagi mengambil alih semua siasatan yang gagal dilakukan oleh Pihak Polis dan juga SPRM," kata Sivarasa.

Turut serta membuat laporan itu Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin.

Zuraida pada sidang media sama turut meluahkan kekecewaannya kerana tidak dapat berjumpa dengan Pegawai yang terlibat untuk menguruskan kes tersebut.

"Kita nak berjumpa dengan IO (Pegawai penyiasat) tapi dia tiada. Dan terus dibawa kepada Tuan Rahman Bachok, Ketua IO.

"Pegawai tidak mahu berikan maklumat dan kita minta dengan laporan untuk bertindak secepat mungkin," tegas beliau.

Harakah Daily


Menteri Agama nafi guna wang Yayasan Taqwa

Posted: 02 Feb 2012 07:59 PM PST

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menafikan dakwaan bahawa beliau menggunakan wang peruntukan Yayasan Taqwa untuk membiayai program politiknya di Jerai.

Bahkan beliau juga menjelaskan bantuan yang diberikan bukan menggunakan duit Yayasan Taqwa.

"Ini dakwaan tidak betul. Ia bukan duit Yayasan Taqwa.... Matlamat penubuhannya beroperasi Yayasan Taqwa di luar Wilayah Persekutuan. Sebab itu kita tengok seluruh Malaysia, bukan setakat Jerai sahaja.


"Seluruh negara kita beri bantuan melalui Yayasan Taqwa. Baru ni saya bagi bantuan di Terengganu dan Kelantan," katanya dalam sidang media di Putrajaya.

Semalam Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mendakwa Jamil menggunakan peruntukan Yayasan Taqwa untuk membiayai program politik di bahagian Jerai.

Antaranya bantuan yang diberikan mesin rumput, pam racun dan berbagai-bagai bantuan kepada penduduk di kawasan yang didakwa akan ditandinginya.

Yayasan Taqwa adalah agensi di bawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang mendapat peruntukan daripada majlis berkenaan dan sepatutnya menjaga kebajikan penduduk di Wilayah Persekutuan.


Perbuatan Siapa ? Kereta, Rumah Timbalan P'jaya PAS Johor Dibakar..

Posted: 02 Feb 2012 04:19 PM PST

Dua kereta milik timbalan pesuruhjaya PAS Johor, Dzulkefly Ahmad serta tingkat bawah rumahnya di Taman Universiti, di Johor Baharu hangus terbakar dalam satu kejadian awal pagi ini.

Menurut laporan Harakahdaily, kejadian berlaku kira-kira jam 3.40 pagi sewaktu beliau dengan enam anggota keluarganya sedang nyenyak tidur di tingkat atas

"Ketika itu kami semua sedang tidur. Tiba-tiba terdengar satu letupan kuat. Saya kejut isteri dan saya lihat enjin kereta BMW terbakar dan ada api di tingkat bawah rumah.


"Tidak lama kemudian satu lagi letupan kuat berlaku. Kami kejut semua anggota keluarga dan buat keputusan untuk keluar ke pintu belakang dan terus menghubungi pihak bomba," kata Dzulkefly yang dihubungi akhbar rasmi PAS itu.

Menurutnya, pihak bomba yang tiba kira-kira beberapa minit kemudian berjaya memadamkan api daripada terus marak.

"BMW keseluruhannya hangus, sebuah lagi kereta Camry yang diletak di sebelahnya, separuh terbakar tapi saya rasa masih boleh dibaiki.

"Bagaimanapun saya bersyukur sebab tiada kemalangan jiwa berlaku," katanya lagi dipetik oleh Harakadaily sambil memaklumkan laporan polis telah dibuat.

Sementara itu, ketua penerangan PAS Johor, Mazlan Aliman dalam SMS kepada Malaysiakini berkata beliau tidak menolak kemungkinan kejadian itu ada kaitan dengan pihak yang tidak berpuas hati dengan Dzulkefly.

Ini kerana, timbalan pesuruhjaya PAS itu banyak mendedahkan isu-isu panas di Johor.

"Dahsyat! Kereta dalam garaj dipercayai disimbah minyak meletup. Api marak ke ruang tamu. Beliau dan ahli keluarga sempat keluar ikut pintu belakang.

"Kejadian jam 3.40 pagi ini di Tmn Universiti, Gelang Patah. Botol minyak tanah lima liter ditemui," tulisnya.

Menurut laporan Harkahdaily, Mazlan yang turut bergegas ke tempat kejadian awal pagi tadi mendesak pihak polis menjalankan siasatan terperinci agar pihak bertanggungjawab dapat dibawa ke muka pengadilan.

"Kita yakin dengan kepakaran pihak polis, dan kita harap polis menjalankan siasatan terperinci," katanya.


Kepala Babi: Selangor Tawar RM10,000

Posted: 02 Feb 2012 04:06 AM PST

KUALA LUMPUR, 2 Feb: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengucapkan tahniah di atas keprihatinan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk menyumbang sebanyak RM10,000 kepada mana-mana pihak yang berjaya menjejaki dalang kepada insiden meletakkan kepala babi di hadapan pintu utama Masjid Nurul Iman di Rawang.

Ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan mengharapkan semoga dengan sumbangan berbentuk wang tunai itu akan dapat menyelesaikan isu terbabit dengan kadar segera dan seterusnya akan mententeramkan kembali perasaan masyarakat setempat.


"Selain itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor turut mengecam insiden tersebut dan menyifatkan tindakan ini adalah tindakan orang yang 'singkat akal' dan tidak bertamadun," ujarnya kepada Harakahdaily.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada tawaran Kerajaan Selangor mengenai ganjaran wang tunai RM10,000 kepada individu yang dapat memberikan maklumat hingga tertangkapnya pihak yang melakukan tindakan keji itu.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri, Rodziah Ismail ketika memberitahu media selepas mesyuarat mingguan Exco semalam berkata, mana-mana individu yang mempunyai maklumat mengenai insiden itu boleh menghubungi menerusi pusat khidmat pelanggan di talian 1800-888-2824 bagi menyalurkan maklumat.

Hasbullah berkata, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mengharapkan semoga seluruh rakyat bertenang dan tidak terpengaruh dengan tindakan provokasi itu.

Justeru, beliau meminta rakyat untuk terus bermunajat dan berdoa semoga tindakan provokasi itu akan dapat dihentikan dan pesalah-pesalah tersebut akan dihadapkan ke muka pengadilan.



Tiada ulasan: