Sabtu, 28 Januari 2012

SIASAH

SIASAH


Sokong Israel, kontroversi terkini Anwar

Posted: 28 Jan 2012 04:42 AM PST

Pemimpin pakatan pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mencetuskan kontroversi terkini ekoran kenyataannya "menyokong semua usaha untuk melindungi keselamatan negara Israel" dalam akhbar Wall Street Journal.

Sokongan yang dilaporkan itu menyusuli kenyataan beliau berhubung undang-undang berkaitan liwat yang disifatkan sebagai lapuk dan perlu dimansuhkan.

Anwar sebelum ini menegaskan penolakan terhadap undang-undang seks luar tabie dalam wawancara dengan Associated Press di Malaysia dan dengan BBC di India.

Pendirian Anwar berhubung homoseksualiti itu, yang menyusuli kenyataan Human Rights Watch, dilihat sebagai satu bentuk sokongan kepada golongan berotientasi seks luar tabie, walaupun tidak dinyatakan sokongan dengan jelas.

Kenyataan Anwar kepada akhbar berpengaruh itu memberi sokongan tanpa syarat dalam menjaga keselamatan Israel, yang dalam amalannya melibatkan tindakan ketenteraan dan pembunuhan pemimpin-pemimpin gerakan Islam seperti Hamas.

Antara pemimpin Hamas yang pernah dibunuh Israel ialah Syaikh Ahmed Yassin, melalui serangan helikopter bersenjata pada 22 Mac, 2004.

Anwar juga sebelum ini menunjukkan sokongan kepada penyelesaian dua negara dalam isu Palestin, pilihan yang turut diterima sesetengah pihak mewakili Palestin.

Kenyataan sokongan untuk Israel itu telah mencetuskan respons keras daripada musuh politik dan sekutu dalam Pakatan Rakyat.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dilapor bernama sebagai menuntut penjelasan Anwar dalam hal itu, dan menimbulkan persoalan adakah itu bakal menjadi pendirian PR sekiranya menguasai pentadbiran pusat.

Daripada rakan PR, Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan menegaskan tentangan terhadap Israel, yang dipercayai merujuk kepada kenyataan Anwar itu.

"Israel adalah sebuah entiti haram yang terlalu besar dosanya terhadap umat Islam seaqidah dengan kita meskipun kita berada jauh di Tanah Melayu.

"Sekalipun atas nama untuk ambil hati Amerika demi masa depan kita yang bakal mengambil alih Putrajaya, tidak sekali-kali wajar dan layak kita menyokong Israel apa lagi untuk memberi perlindungan kepada golongan yang dilaknat oleh Allah SWT," tulis Nasrudin di laman Facebook.

Penyokong kuat Anwar menimbulkan pula isu-isu lain termasuk perkhidmatan syarikat konsultan dari Amerika Syarikat, Apco yang pernah diperolehi kerajaan, dalam usaha menepis kesan negatif kenyataan menyokong Israel itu.

Kenyataan Anwar itu boleh dilihat sebagai satu usaha membuktikan pendiriannya dalam beberapa isu untuk mengukuhkan sokongan daripada sekutu di Barat, selepas bebas daripada dakwaan liwat dan menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

Beliau juga kini bersaing dengan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dalam memperlihatkan sikap yang dinilai sebagai moderat kepada Barat, untuk mendapatkan sokongan.

Najib minggu lalu selesai melaksanakan projek besarnya, gerakan moderat yang bertujuan meningkatkan imejnya di mata pentadbiran Obama dan negara-negara Barat.

Anwar walau bagaimanapun mempunyai hubungan yang baik dengan pelbagai pihak di Washington dan dunia Barat.

Hubungan baik ini dan imej liberal dan moderat yang perlu dipelihara merupakan antara sebab kenyataan beliau yang mencetus kontroversi di negara ini diutarakan.

Tiada ulasan: