Jumaat, 27 Januari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Anwar tak patut didakwa apatah lagi dibuat rayuan

Posted: 27 Jan 2012 07:45 PM PST



TUMPAT, 28 Jan: Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya tidak didakwa atas pertuduhan liwat kerana ketiadaan bukti yang cukup apatah lagi mahu dirayu pula keputusan Mahkamah Tinggi selepas didapati tidak bersalah.
(Kamarudin melayan tetamu di majlis sambutan Tahun Baru Cina di Tumpat)
Demikian pandangan anggota Parlimen Tumpat, Datuk Kamrudin Jaffar dalam satu sidang media yang diadakan di sini semalam sempena majlis sambutan Tahun baru Cina di sini petang semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Ya, PR mampu beri tapak rumah kepada rakyat

Posted: 27 Jan 2012 07:44 PM PST

PAS komited dengan janji untuk menyediakan lot-lot rumah kepada rakyat yang belum mempunyai rumah dan menyelesaikan masalah tanah yang telah diusahakan puluhan tahun belum mendapat hak milik.
Azam, niat ikhlas dan keyakinan Pakatan Rakyat (PR) Pahang bukan lahir dari angan-angan atau dibuat tanpa asas, tetapi setelah hasil kajian mendalam oleh pelbagai pihak.
PR yakin dengan tindakan bersepadu antara semua agensi berkaitan, kita mampu mengatasi masalah tapak rumah dan isu tanah yang menjadi isu utama rakyat.
Segalanya bermula dengan niat dan kesungguhan, dengan niat dan kesungguhan, barulah jalan baru akan ditempohi dan dicari sehingga mencapai hasrat yang diinginkan. Jika tanpa niat dan kesungguhan, mustahil kini manusia dapat menikmati kemudahan kapal terbang dan juga menjelajah ke bulan.
Disebabkan adanya niat dan kesungguhan tersebut, PR telah membuat keputusan untuk membuka Felda plantation seluas 143,000 hektar di Pahang untuk membolehkan pemberian tanah dan tapak rumah kepada lebih 40,000 orang peneroka.
Read More / Baca Lagi >>

Felda diunjur defisit selepas penyenaraian FGVH?

Posted: 27 Jan 2012 07:41 PM PST

Dr. Rosli Yaakop,
Datuk Ahmad Maslan, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mendakwa (Malaysiakini, 27 Januari 2012) angka-angka yang didedahkan oleh Presiden ANAK, Mazlan Aliman dan saya pada sidang akhbar pada 26 Januari 2012 tidak betul. Saya ingin memberitahu bahawa maklumat yang kami perolehi adalah berwibawa. Tentang angka-angka yang kami sebut, saya mahu menegaskan di sini bahawa saya tidak mereka-reka angka. Saya memetik angka-angka itu dari sumber yang diyakini berstatus "boleh dipercayai" (reliable). Saya tidak memetik angka dari sumber yang saya yakini "tidak boleh dipercayai" jauh sekali untuk mengada-adakan angka sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Penipuan Dato T, Anwar Berada Di Indonesia Bukan Bangkok

Posted: 27 Jan 2012 07:32 PM PST

Penipuan Dato T, Anwar Berada Di Indonesia Bukan BangkokPAGI tadi penulis menulis mengenai dakwaan terbaru oleh Dato T ini kononnya ada kewujudan video seks terbaru yang mengaitkan dengan Dato Seri Anwar Ibrahim.
Baru sahaja sebentar tadi, penulis mendapat maklumat dari sumber yang menyatakan Anwar tidak berada di Bangkok pada 12 & 13 Januari 2011 seperti yang didakwa oleh Trio Dato T.
Sebaliknya, Anwar pada tarikh yang didakwa berada di Indonesia.
Kenyataan ini seterusnya menafikan kewujudan video yang dikatakam mirip Anwar itu. Dan jika Anwar tidak berada di Thailand seperti yang didakwa, imej siapa pula yang berada dalam rakaman tersebut?
Read More / Baca Lagi >>

Hanya Sekeping Baucar, Mengapa Sampai Nak Tangkap?

Posted: 27 Jan 2012 07:30 PM PST

Kuala Lumpur, 27 Jan : Rata-rata golongan mahasiswa yang menerima Baucar Buku 1Malaysia memberi pelbagai reaksi setelah mengetahui amaran tangkapan sebatan yang dikeluarkan pihak polis.
Semalam, Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Abdul Razak Abdul Majid, berkata pihaknya menerima laporan daripada pegawai kanan Kementerian Pengajian Tinggi berhubung kes itu malam kelmarin dan siasatan dilakukan mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan atas kesalahan menyalahgunakan harta dengan curang.
Read More / Baca Lagi >>

Mahathir gagal tingkatkan kualiti pelajar Melayu

Posted: 27 Jan 2012 07:27 PM PST

Beliau menghina dengan menyatakan pelajar Melayu tidak cemerlang dan dalam masa yang sama mendabik dada bahawa beliau adalah ahli politik yang bijaksana.
SEREMBAN: Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Dr Mohamad Rafie Abdul Malik hari ini membidas bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana gagal meningkatkan kualiti pelajar Melayu di Malaysia seperti yang beliau akui sendiri.
"Mahathir menghina dengan menyatakan pelajar Melayu tidak cemerlang dan dalam masa yang sama mendabik dada bahawa beliau adalah ahli politik yang bijaksana.
"Jika benar Mahathir ahli politik yang bijaksana dan telah diberi peluang mentadbir Malaysia selama 22 tahun (1981 – 2003) tetapi beliau gagal untuk meningkatkan kualiti pelajar-pelajar Melayu di Malaysia seperti yang beliau akui sendiri
Read More / Baca Lagi >>

The right to choose: Even Dr M thinks Najib will lose but a debate with Anwar is still vital

Posted: 27 Jan 2012 07:26 PM PST

The right to choose: Even Dr M thinks Najib will lose but a debate with Anwar is still vital The polls are looming and Malaysia is gearing up for the most hotly-contested general election ever. Unlucky 13 may be the one that finally breaks the Barisan Nasional's 50-year dominance over Malaysian politics and welcomes the Pakatan Rakyat to Putrajaya.
With all things in the balance, it is only right that the people of Malaysia test the ability of its two prospective prime ministers on a public stage to discuss public policies. Yes, it's high time we see a Najib Razak - Anwar Ibrahim debate.
For the record, the Republican Presidential candidates in the United States have already had 20 debates; which has helped narrow the field down to only 4 candidates. The debate floor is a great place to gauge each candidates stand on such things as immigration laws, English as the official language of America and setting up more jobs for unemployed Americans.
Read More / Baca Lagi >>

NFC: Najib perlahan, tidak telus dan tidak berani

Posted: 27 Jan 2012 07:25 PM PST


TUMPAT, 28 Jan: PAS menyifatkan, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak amat perlahan, tidak telus dan tidak berani dalam menyelesaikan isu penyelewengan Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).
(Selamat Tahun Baru Cina...Kamarudin meraikan orang Cina di Tumpat)

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, ekoran itu, rakyat dapat menilai sama ada Najib benar-benar ikhlas untuk menghapuskan rasuah di negara ini.

Beliau mendakwa dalam kes membabitkan Menteri Kabinetnya (yang dikaitkan dengan skandal NFC), Najib dilihat tidak berani mengambil tindakan berkesan khususnya untuk menghapuskan rasuah.
Read More / Baca Lagi >>

Hadi lahir hasrat mahu berundur, tidak mahu bertanding dalam PRU-13

Posted: 27 Jan 2012 07:23 PM PST

KUALA LUMPUR, 28 Jan — Disebalik persiapan dan harapan Pakatan Rakyat menawan Putrajaya, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang melahirkan hasrat mahu berundur daripada bertanding pada pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi.
Kata Hadi, keputusan itu dibuat berdasarkan kepada khidmatnya yang disifatkan sudah terlalu lama menyandang jawatan sebagai Yang Berhormat.
"Sudah lebih 30 tahun saya bergelar Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) iaitu bermula pada 1982 dan sudah berbelas tahun sebagai Ahli Parlimen," katanya dipetik Sinar Harian hari ini.
Beliau (gambar) berkata sekiranya tidak bertanding mana-mana kerusi, beliau boleh bergerak ke seluruh negara untuk memantapkan parti.
Read More / Baca Lagi >>

Mimpi Dr. Haron Din Jumpa Nabi Muhammad SAW

Posted: 27 Jan 2012 07:15 PM PST

Penyerahan Memorandum Kepada YAB MB Johor Terhadap Isu Pengambilalihan KFCH dan QSR

Posted: 27 Jan 2012 07:06 PM PST

Struggling To Be A Better Muslimah Everyday

Posted: 27 Jan 2012 07:01 PM PST

Deadly violence in Russia's North Caucasus

Posted: 27 Jan 2012 07:00 PM PST

Violence in Senegal after Wade court ruling

Posted: 27 Jan 2012 06:59 PM PST

Syria violence has risen says Arab observer chief

Posted: 27 Jan 2012 06:58 PM PST

Italians voice anger over state of the economy

Posted: 27 Jan 2012 06:57 PM PST

Holocaust Remembrance Day marked worldwide

Posted: 27 Jan 2012 06:57 PM PST

Ghani Othman Gadaikan Saham Bumiputera Kepada Warga Asing Untuk Lunaskan Hutang

Posted: 27 Jan 2012 06:55 PM PST


Entah apa yang telah merasuki pemikiran Menteri Besar Johor sehingga sanggup menggadai hak bumiputera kepada bangsa asing apatah lagi bangsa yang memang dicurigai oleh umat Islam yakni 'Yahudi'.

Dalam kenyataan akhbar 4 Januari yang lalu, ternyata secara umunya Menteri Besar Johor Abdul Ghani Othman juga selaku pengerusi Johor Corporation (JCorp) seperti membuang tabiat ingin menjual sebahagian besar saham QSR Brands dan KFC Holdings (KFCH) yakni anak syarikat JCorp kepada sebuah syarikat yang mendapat sokongan kuat Yahudi.

Dengan beralasan untuk melunaskan hutang, Abdul Ghani seperti rasa tidak bersalah telah mengadaikan sebanyak empat puluh sembilan peratus saham bumiputera JCorp kepada bangsa asing.
Read More / Baca Lagi >>

Imej Umno diburukkan oleh pemimpinnya.

Posted: 27 Jan 2012 06:46 PM PST

Oleh: kekpisang

"Pemimpin Umno tidak faham mengapa rakyat hendakkan ABU(Asal Bukan Umno).

Bagaimana Moral pemimpin-pemimpinnya yang tidak dapat dikawal??? Perbuatan mereka hanya ditutup dengan cara berdalih dan mendiamkan diri sahaja, walhal rakyat inginkan jawapan yang berfakta untuk sebarang persoalan yang ditimbulkan.

Pemimpin-pemimpin beginilah yang menjadi liabiliti buat kerajaan. Tetapi yang bertambah buruknya kerajaan sendiri sanggup melindungi mereka dengan merosakkan sistem didalam negara. Rakyat akan bertambah curiga dengan kerajaan sekarang yang bermatian mempertahankan mereka. Makanya timbulnya persoalan kepada rakyat bahawa adakah betul bermula dari ketuanya kepada pemimpinnya masing-masing mempunyai masalah dan sama-sama hendak disembunyikan.

Read More / Baca Lagi >>

Bersatu untuk dedahkan skandal “kondo dan lembu”

Posted: 27 Jan 2012 06:42 PM PST

Semua rakyat Malaysia tidak kira pegangan agama, politik mahu pun kaum yang cintakan negara perlu bersatu untuk mendesak kerajaan pusat menubuhkan segera Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai penyelewengan melampau "lembu dan kondo" NFC.
Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menggariskan empat sebab kenapa rakyat perlu bersatu padu menentang penyalahgunaan wang rakyat untuk kepentingan peribadi pemimpin UMNO-Barisan Nasional dan keluarga mereka.
Pertama: Pinjaman oleh NFCorp berjumlah RM250 juta dengan kadar faedah 2 peratus dari kerajaan persekutuan untuk memperomosikan penternakan lembu.
Read More / Baca Lagi >>

Kelicikan perkasa

Posted: 27 Jan 2012 06:39 PM PST

 Oleh Pena Binari

terlebih cukup kebodohan, kebencian melampau
hati mereka menagih kuasa setiap masa

dan terhebat dalam membunuh, adalah yang berkhutbah menentangnya
dan terhebat dalam membenci, adalah yang mengkhutbahkan cinta
dan terhebat dalam peperangan… akhirnya adalah mereka yang mengkhutbahkan keamanan
Read More / Baca Lagi >>

Dua cebis sejarah

Posted: 27 Jan 2012 06:35 PM PST

Oleh Fairuz Azhan

I. Caligula
Gaius Julius Caesar Germanicus dikatakan lahir pada 31 Ogos tahun 12 Masihi. Beliau diberi nama timangan 'Caligula' oleh ayahandanya Gemanicus yang bermaksud 'kasut kecil'. Germanicus merupakan seorang jeneral terbilang dan juga anak saudara kepada pemerintah Caesar pada zaman tersebut, iaitu Tiberius.
Dari situlah bermulanya sejarah hitam pemerintahan empayar Rom.
Apabila Germanicus meninggal dunia di Antioch pada 19M, isterinya Agripina telah pulang ke Rom bersama enam anaknya. Perkelahian penuh dendam antara Agripina dan Tiberius menyaksikan seluruh keluarganya musnah dan hanya Caligula sahaja yang terselamat. Apabila Tiberius meninggal dunia pada 37M, Caligula mewarisi gelaran 'Ceasar' dan menjadi orang paling berkuasa di Rom.
Read More / Baca Lagi >>

DAP rakes Putrajaya over RM7b highway deal

Posted: 27 Jan 2012 06:27 PM PST


KUALA LUMPUR, Jan 28 — The DAP has blasted the Najib administration for awarding a lucrative RM7 billion highway deal, to be tolled for a record 60 years, to a company known principally for making and selling granular and powder-activated carbon.
Public-listed Kumpulan Europlus Bhd (KEuro) told Bursa Malaysia late on Thursday it had also won a RM2.24 billion government soft loan and a three per cent interest subsidy on commercial loans for a period of 22 years, on top of Putrajaya paying RM980 million in land acquisition cost to join Banting in south Selangor a total 316km to Taiping in north Perak.
Industry observers have described the new highway project as the closest alternative to the congested North-South Expressway.
Read More / Baca Lagi >>

Kemandulan akademik

Posted: 27 Jan 2012 06:06 PM PST

Oleh Muhammad Zir

Nak menyalahkan pemimpin barangkali lebih mudah, apatah lagi jika mereka adalah pemimpin UMNO. Tetapi itu bukanlah penyelesaian mutlak. Sebaliknya, setiap masalah atau krisis harus ditangani dengan melihat kembali blueprint dan cara ia dilaksanakan.
Isu yang yang ditimbulkan oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin tentang masalah kekurangan pelajar yang memilih untuk mengikuti bidang pengajian beraliran sains semakin kritikal.
Memetik kata-kata beliau, "Ini boleh membantutkan usaha kerajaan meningkatkan inovasi teknologi ke arah transformasi ekonomi negara maju berpendapatan tinggi."
Read More / Baca Lagi >>

Datuk T mencabar polis !!

Posted: 27 Jan 2012 05:58 PM PST

Memilik, mengedar, mengguna atau menyimpan dadah adalah satu kesalahan disisi undang-undang negara.  Begitu juga dengan video lucah !   Semalam Datuk T mendakwa mereka ada satu lagi video lucah yang 'lebih dahsyat' yang kononnya melibatkan DS Anwar.

 ''Saya sendiri telah menonton rakaman video ini selepas diberikan oleh Datuk Eskay"  kata Datuk Shuib Lazim yang merupakan salah seorang dari Trio Datuk TMenurutnya lagi  video baru itu telah dirakamkan pada 12 dan 13 Januari tahun lalu di Thailand.
 
Nampaknya mereka sedikit pun tak merasa serik dan insaf diatas denda yang mereka terima dulu, iaitu kesalahan memiliki dan menayangkan video lucah dikhalayak ramai. Mereka sepatutnya malu kerana hasil dagangan yang mereka jaja tak laku !!  Orang ramai bukan saja meluat, tetapi muak dan nak muntah melihat barang jajaan mereka.

Kali ini mereka sekali lagi dengan nada berani dan sombong  seolah-olah mencabar pihak berkuasa !  Apakah polis mahu mendiamkan diri atau sekadar tunggu dan lihat saja?  Kalau individu atau rakyat biasa  buat kenyataan sedemikian sudah tentu polis akan mengambil langkah segera  menyiasat dan bertindak   tetapi oleh kerana yang terlibat adalah orang Umno,.. polis terpaksa buat-buat pekak badak !  Itulah polis Malaysia !   Kalau tidak "double standard"  bukanlah polis Malaysia namanya

Oleh : rahimothman

Tiada ulasan: