Isnin, 2 Januari 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


PKR plans 100,000-strong rally for Sodomy II verdict

Posted: 02 Jan 2012 09:36 PM PST

Azmin said 'we have to expect the worst-case scenario'. — File pic
PETALING JAYA, Jan 3 — Pakatan Rakyat (PR) said today it will gather 100,000 people on Monday to support Datuk Seri Anwar Ibrahim when the Kuala Lumpur High Court decides if the opposition leader is guilty of sodomy. PKR deputy president Azmin Ali told reporters today the opposition pact had agreed to mobilise and gather at the Duta Court Complex despite police warnings against any public rally when the court rules in Anwar's two-year-long trial.
"The system is so rotten, we have to expect the worst-case scenario," the Gombak MP said. "Along with PAS and DAP, we will gather 100,000 people at the court to show our support to the cause fought by Datuk Seri Anwar Ibrahim."
He also warned that public rallies would continue until the next general election if the former deputy prime minister was found guilty.
"We will continue. The same night we have a programme in Penang. If he is acquitted, then Anwar will celebrate in his home state. If not, we will go to Penang and continue our demands," he said.
Selangor PAS chief Dr Rani Osman also said the Islamist party had called on all divisions to mobilise and "even those in Sabah and Sarawak want to join".
Read More / Baca Lagi >>

9 Januari penting bagi rakyat tuntut perubahan- Surendran

Posted: 02 Jan 2012 09:34 PM PST

KUALA LUMPUR 3 Dis : Naib Presiden KEADILAN, N Surendran berkata, tanggal 9 Januari merupakan tarikh penting buat rakyat Malaysia dalam menentukan perubahan berlaku di negara ini.
Ini kerana menurutnya, kes perbicaraan Fitnah terhadap Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim, akan diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, pada hari tersebut.
"Umno kini cuba menyekat  rakyat Malaysia berjalan ke arah kebebasan, dengan cuba untuk menghapuskan politik Anwar Ibrahim melalui sistem keadilan yang berpihak dan patuh kepada mereka (umno),"
Read More / Baca Lagi >>

Today in History for Jan. 3rd

Posted: 02 Jan 2012 09:31 PM PST

Pakatan gerakkan 100 ribu rakyat berhimpun 9 Januari

Posted: 02 Jan 2012 09:20 PM PST

KUALA LUMPUR 3 Jan: Pakatan Rakyat akan menggembeling kekuatan 100 ribu rakyat untuk berhimpun secara aman menyatakan sokongan kepada Ketua Umum KEADILAN, Datuk  Seri Anwar Ibrahim pada 9 Januari ini, iaitu tarikh keputusan perbicaraan Fitnah II diketahui.
"KEADILAN dengan kerjasama DAP dan PAS akan gerakkan 100 ribu rakyat Malaysia untuk turun berhimpun di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk menyokong perjuangan Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat bersama Ahli-ahli Parlimen, Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri, serta ahli-ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KEADILAN.
Turut sama pada sidang media itu adalah Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Rani Abdul Hamid yang hadir menyatakan sokongan bagi pihak Pas.
Read More / Baca Lagi >>

Bekas sarjan TUDM mohon campur tangan Agong

Posted: 02 Jan 2012 09:15 PM PST

Seorang sarjan tentera yang telah bersara bercadang untuk menulis kepada Yang Di-Pertuan Agong memohon campur tangan baginda untuk mendapatkan keadilan setelah mendakwa Jabatan Peguam Negara menolak 17 laporan polis yang dibuatnya ke atas Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Faizzal Jinong Abdullah, 47, dan keluarganya telah menulis surat berkenaan dan dalam proses menyerahkannya kepada istana.Read More / Baca Lagi >>

Mengimbas kembali 'Ahad berdarah'

Posted: 02 Jan 2012 09:14 PM PST

Jam menunjukkan angka 12.30 pagi. Di tempat perhimpunan yang sepatutnya berlangsung, kecuali bunyi letupan bunga api tahun baru, malam sunyi sekali.

smm protest in sultan idris university 010112 injured student in front of carMahasiswa-mahasiswa yang berkumpul di pintu belakang Universiti Pendidikan Sultan Idris(UPSI) menghilang secara misteri selepas sepasukan polis -- yang datang dengan Black Maria, van, empat kereta peronda dan beberapa motosikal -- merampas plakat dan kuntuman bunga yang dibawa mereka.

"Kami akan berkumpul semula di pintu depan," bisik Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia Ahmad Syukri Ab Razab yang kemudiannya membawa sekali yang lain dengan kenderaannya.

Pemimpin-pemimpin pelajar juga memutuskan 'beredar' selepas enggan hadir ke balai polis untuk "tujuan dokumentasi" walaupun kad pengenalan mereka diambil.
Read More / Baca Lagi >>

Muslihat UMNO@BN Tidak Akan Menggelincirkan KEADILAN dan Pakatan Rakyat Dari Perjuangan Melaksanakan Perubahan

Posted: 02 Jan 2012 08:59 PM PST

Reformasi 98 tercetus apabila rakyat bangkit meluahkan rasa marah dan tidak puashati mereka terhadap kezaliman UMNO. Berhadapan dengan krisis kewangan 97/98, pentadbiran Dr Mahathir mulai dipertikai rakyat. UMNO terburu-buru untuk menyelamatkan elit korporat dan kaum keluarga yang dekat dengan pemerintah. Menjadi  halangan kepada cita-cita mereka adalah Dato' Seri Anwar Ibrahim dan tuntutan rakyat. Mantan Menteri Kewangan yang kini Ketua Umum KEADILAN itu tuntas mahu menyelamatkan negara dan rakyat. Dato' Seri Anwar Ibrahim tidak bertolak ansur dengan hasrat menggunakan dana awam demi menyelamatkan kroni pemerintah. Maka sebagaimana yang dirakam sejarah, Dato Seri Anwar dihumban ke penjara dan diaibkan dengan fitnah melampau yang direkayasa UMNO.
Read More / Baca Lagi >>

Isu NFC - Shahrizat Nafi Meletak Jawatan

Posted: 02 Jan 2012 08:55 PM PST

Lawyer: Cops denied assault before proper probe

Posted: 02 Jan 2012 08:54 PM PST

UPSI : Mum-in-law proud of injured student

Posted: 02 Jan 2012 08:53 PM PST

Surendran: Kenyataan RPK tidak berasas dan tanpa sokongan bukti

Posted: 02 Jan 2012 08:46 PM PST

Saya merujuk kepada wawancara penulis blog Raja Petra Kamaruddin yang mana beliau membincangkan "Perdana Menteri gay" dalam hubungannya dengan perbicaraan kes liwat terhadap Ketua Pembangkang Persekutuan, Anwar Ibrahim.  Saya tidak berhasrat untuk membuat spekulasi berkenaan motif RPK membuat kenyataan seperti itu.

Namun demikian, saya mengatakan bahawa kenyataan separuh benar, perli dan sindiran melampau yang dibuat beliau adalah tidak benar, tidak disokong oleh apa-apa bukti yang dipercayai dan berupa fitnah yang jelas.  Untuk sebab-sebab tertentu, RPK (gambar kanan) mengabaikan fakta bahawa keseluruhan kes liwat merupakan suatu rekaan palsu tanpa selindung oleh UMNO-BN dengan kerjasama dan persuhabatan pasukan polis dan pejabat Peguam Negara.
Read More / Baca Lagi >>

Zaid Ibrahim: Raja Petra di pihak salah

Posted: 02 Jan 2012 08:45 PM PST

Dua minggu lalu, saya menulis tentang bagaimanakah kita boleh menjadikan pembangkang lebih kuat.  Saya mencadangkan agar pihak pembangkang harus mengambil pendekatan yang inklusif dan tidak membiarkan perbezaan kecil dengan cara mewujudkan barisan bersatu.

Ini bermakna termasuk kumpulan kecil atau sampingan yang berada di dalam stratosfera politik.  Saya juga berkata bahawa kita tidak harus lupa Hindu Rights Action Force atau HINDRAF, dan penulis blog Raja Petra Kamarudin (gambar kanan), yang mana kedua-dua ini merupakan pemain utama dalam kebangkitan politik 2008.
Read More / Baca Lagi >>

Under Najib, politics in Malaysia has lost all sense of decency and sensibility

Posted: 02 Jan 2012 08:38 PM PST

Under Najib, politics in Malaysia has lost all sense of decency and sensibilityEven before the courts can dish a verdict of guilty or innocent, the political marauders have already gone into overdrive plundering at a man, father, husband, friend, leader – and above all a Malaysian who has the solid support of honorable leaders from the Opposition political divide and many examplary individuals all across the globe.
Truly, by any perspective you look at the politics in Malaysia, we have lost all decency, sensibility and in place are wallowing in a sordid state of scum.
The most recent is the currently broiling sensation involving the widely subscribed and popular blog of Raja Petra Kamaruddin (RPK) - Malaysia Today and its architect.
The amount of national time, national resources and ink and paper and blog space that has gone into bashing this one man – Anwar Ibrahim is probably far more greater than that of Watergate Scandal involving Nixon or the more recent in memory, that of the Clinton-Lewinsky episode.
Read More / Baca Lagi >>

Bebas 901 : Pakatan tetap teruskan perhimpunan 9 Jan, sasar kehadiran 100k

Posted: 02 Jan 2012 08:28 PM PST

Walaupun polis melarang semua pihak berhimpun di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari ini, Pakatan Rakyat akan tetap menggerakkan penyokongnya hadir memberikan sokongan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menghadapi kes tuduhan liwat.

NONE"Insya-Allah, saya, seluruh pimpinan (Pakatan) dan seluruh rakyat Malaysia akan hadir menyatakan sokongan dan bersama-sama Datuk Seri Anwar pada hari tersebut," kata Timbalan Presiden PKR Azmin Ali (tengah, baju biru belang).

Bercakap selepas memberi taklimat kepada Majlis Pimpinan Pusat, ahli Parlimen dan ADUN PKR hari ini, Azmin menegaskan Pakatan akan menggerakkan 100,000 penyokong pada hari itu.

Katanya, walau apa pun keputusan yang diumumkan, Pakatan dan PKR telah bersedia menggalas amanah memimpin negara serta berusaha mengembalikannya ke landasan yang tepat.Read More / Baca Lagi >>

Tatatertib: Adam Adli bincang dengan peguam

Posted: 02 Jan 2012 08:25 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Pelajar Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli Abdul Halim belum memutuskan sama ada akan hadir atau tidak ke sesi pendengaran hukuman tatatertib terhadapnya, 9 Januari ini.

Adam sebaliknya berkata, beliau akan berbincang dengan pihak peguam sebelum membuat sebarang keputusan.

"Saya akan bincang dengan peguam dahulu, belum ada keputusan rasmi setakat ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

SMM Tegas Dengan Pendirian Non-Partisan

Posted: 02 Jan 2012 08:22 PM PST

Kuala Lumpur, 3 Jan : Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Ahmad Syukri Che Ab Razab semalam tegas dengan pendirian non-partisan yang diterapkan dalam gerakan kumpulan mahasiswa berkenaan.
SMM yang menaungi seluruh gerakan mahasiswa di Malaysia termasuk GAMIS, PKPIM, KARISMA, AKSI, KAMI, DEMA dan Persatuan Mahasiswa Islam di kampus serta mempunyai keahlian yang ramai tegas dengan kenyataan yang dikeluarkan di Sinar Harian 31 Disember tahun lalu.
"Ketegasan SMM terhadap parti bukan perkara asing. Semua gerakan mahasiswa yang pernah mencatat sejarah memiliki identiti yang tegas terhadap parti politik.
Read More / Baca Lagi >>

Is Felda listing in the interest of settlers?

Posted: 02 Jan 2012 08:20 PM PST

If the groundswell of settler and public opinion runs in the other direction, there can and should be a delay until all the concerns are fully and transparently accounted for.
During the past few months, the government and Felda authorities have been engaged in a public relations exercise aimed at persuading Felda settlers as well as the Malaysian public that the proposal to float Felda Global Ventures Holdings (FGVH) on Bursa Malaysia is in the best interests of the settlers.
But is it really so?
What has emerged from the government-controlled media has been almost exclusively the government version as to why the listing should go ahead.
What is missing are answers to the questions raised by the opposition and independent analysts on the real benefits to settlers as well as a credible response to allegations that the interests of settlers are being subordinated – and even marginalized – in favour of other parties.
Read More / Baca Lagi >>

Guru Pasti P.Pinang dapat RM600 seorang

Posted: 02 Jan 2012 08:13 PM PST

KEPALA BATAS, 3 Jan: Seramai 214 guru Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) Pulau Pinang tersenyum lebar apabila pengurusan Pasti Negeri Pulau Pinang bersama Dewan Pemuda PAS Negeri bertindak menyalurkan bantuan kewangan RM600 seorang sebagai hadiah tahun baru 2012.

Pemberian itu diserahkan pada satu majlis khas yang diadakan di sini semalam.

Hadir sama menyampaikan sumbangan ialah Pengarah Pasti Negeri Nazarudin Awang Hamat, Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Yusni Mat Piah, Yang Dipertua PAS Kepala Batas, Rosidi Husein, Pengerusi Kebajikan Dewan Pemuda PAS Negeri, Hafiz Kasim dan Setiausaha Kerja Pasti Negeri, Shukri Mohd Tauzin.
Read More / Baca Lagi >>

AJE Exclusive: Tribal tensions break out in Jonglei

Posted: 02 Jan 2012 08:06 PM PST

Iran flexes maritime muscles over sanctions

Posted: 02 Jan 2012 08:05 PM PST

William Leong: Enough Of The Coruption, Enough Of The Lawlessness, Malaysian Will Not Stand For It

Posted: 02 Jan 2012 08:02 PM PST

UPSI : Pemuda PAS persoal siswa cedera buat sendiri

Posted: 02 Jan 2012 07:51 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Jan: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) hari ini mengutus surat kepada Ketua Polis Negara sebagai menyatakan kekesalan terhadap insiden di Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) pada malam ambang tahun baru lalu.

Dalam surat kepada Tan Sri Ismail Omar itu, Naib Ketua DPPP, Dr. Raja Ahmad Al-Hiss turut menyatakan bantahan terhadap kenyataan Ketua Polis Negeri Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan yang mendakwa kecederaan beberapa Mahasiswa adalah disebabkan perbuatan mereka sendiri.

"Persoalan kami, mustahil kecederaan dengan sebelas jahitan berlaku dengan perbuatan sendiri?

"Mustahil juga kecederaan yang berlaku dirusuk Mahasiswa tersebut adalah perbuatan sendiri dan mustahil juga seorang Mahasiswa pecah mulutnya dengan perbuatan sendiri," soalnya sambil menambah sepatutnya Ketua Polis Perak mengemukakan bukti atas tuduhan tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

UPSI : Polis diingatkan tak ulang insiden 'mata lebam'

Posted: 02 Jan 2012 07:48 PM PST

NONEPolis diingatkan supaya tidak mengulangi insiden 'mata lebam' Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes kecederaan mahasiswa yang terlibat dalam perhimpunan prokebebasan akademik di Tanjung Malim.

Naib Ketua Pemuda PAS Dr Raja Ahmad Al-Hiss (bawah) merujuk kepada kenyataan polis Perak kelmarin bahawa mahasiswa tercedera bukan akibat terlanggar pintu kaca sebuah klinik dan bukannya akibat kekerasan pasukan keselamatan.

"Persoalan kami, mustahil kecederaan dengan sebelas jahitan berlaku dengan perbuatan sendiri. Mustahil juga kecederaan yang berlaku dirusuk Mahasiswa tersebut adalah perbuatan sendiri," katanya.

"Kami berharap pihak polis jangan mengulangi insiden yang pernah berlaku kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan mencederakan perbuatannya sendiri dan akhirnya apabila terbongkar barulah rakyat sedar sebenarnya perbuatan pihak polis sendiri."
Read More / Baca Lagi >>

Kereta pemimpin mahasiswa di luar UPSI diserang

Posted: 02 Jan 2012 07:46 PM PST

Muhammad Safwan Anang, mahasiswa yang cedera pada perhimpunan pro-kebebasan akademik di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Ahad lalu mendakwa cermin keretanya dipecahkan semasa beliau sedang menerima rawatan di hospital.

Isterinya, Masturah Abu Bakar memberitahu Malaysiakini hari ini, kereta Kenari milik mereka itu diletakkan di pintu pagar timur UPSI ketika demontrasi diadakan pada awal pagi 1 Januari lalu.Read More / Baca Lagi >>

UPSI : Saya bangga ada anak menantu yang begitu

Posted: 02 Jan 2012 07:45 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Jan: "Saya bangga ada anak dan menantu yang sebegini dan saya harap ramai lagi mahasiswa yang akan bangkit untuk memperjuangkan yang hak."
(Puan Mariam ketika bercakap kepada para pemberita)

Demikian kata Puan Mariam Abdul Rashid, ibu mertua kepada Muhammad Safwan Anang, mahasiswa yang mendakwa dibelasah teruk oleh anggota polis ketika insiden demonstrasi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) baru-baru ini.

Puan Mariam berkata demikian ketika ditemui wartawan selepas melawat menantunya Safwan yang baru keluar dari hospital.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: