Khamis, 26 Januari 2012

Muslimeen United

Muslimeen United


Kehadiran Najib...Petanda BN Akan "Ruyup" Di Negeri Ini..

Posted: 26 Jan 2012 06:58 AM PST


Kekerapan Predana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga Presiden Umno turut ke Perak sejak kebelakangan ini menimbulkan pelbagai persoalan termasuk adakah BN negeri itu sedang menghadapi masalah besar.

Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Perak, Salman Saleh berkata, beliau tidak menolak kemungkinan itu malah menambah ianya juga mungkin kerana BN tidak yakin pada PRU-13 nanti rakyat Perak akan bersama mereka.

Menurut Salman, umum maklum bahawa pada 13 Januari yang lalu, Najib telah pun berada di Perak dalam satu program khas untuk Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) BN seluruh negara yang berkampung di Perak ketika itu.

Kini, selang dua minggu pula, Najib akan sekali lagi turun di Perak sempenan Sambutan Tahun Baru Cina Peringkat Kebangsaan pada 28 Januari ini di Setiawan, tambahnya lagi.

Malah jadual Naib dikhabarkan begitu padat dalam tempoh terdekat untuk turun ke Perak dalam tempoh dua bulan yang akan datang.

"Adakah ianya juga ada kaitan dengan kajian UM tentang prestasi BN Perak yang juga dilaporkan baru-baru ini?

"Malah, kami juga melihat kenyataan terbaru Datuk Seri DiRaja Dr Haji Zambry Abdul Kadir yang terus menafikan berlaku masalah menentukan kerusi bagi BN Perak turut menyumbang kehadiran Datuk Sri Najib ke negeri Perak sekali lagi," ujarnya.

Keyakinan itu juga jelasnya dapat dilihat dengan kehadiran Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaludin ke Perak pada 23 Januari yang lalu.

Menurutnya, kehadiran Khairy itu memberikan gambaran jelas bahawa Umno BN Perak berada dalam keadaan terdesak untuk memastikan BN mendapat kembali mandat rakyat Perak di dalam Pilihan Raya Umum ke –13 yang akan datang.

Dunia Kutuk Tindakan "U-Turn" Malaysia Rayu Kes Liwat

Posted: 25 Jan 2012 07:27 PM PST

Respon Dunia, mengutuk tindakan 'U turn' Najib dalam pembebasan Anwar

Portal berita antarabangsa mula memberitakan bahawa kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memutuskan untuk merayu pembebasan Anwar, Ketua Pembangkang, yang didapati "tidak bersalah" oleh Hakim Mahkamah Tinggi minggu lepas.

Phil Robertson, Timbalan Pengarah Bahagian Asia, bagi Human Rights Watch adalah antara mereka yang paling awal mengutuk pentadbiran Najib bagi flip-flop terbarunya.

"Mahkamah percubaan memberi kerajaan peluang untuk tunduk anggun dari pendakwaan bermotifkan politik Anwar. Ia adalah amat malang bahawa mereka tidak mengambil.

Keputusan ini bermakna rakyat Malaysia akan terus tertakluk kepada politik yang lebih komplot di mahkamah sebagai kerajaan perpetuates ini ejekan perbicaraan bagi jenayah yang tidak seharusnya menjadi satu jenayah di tempat yang pertama, "kata Phil dalam satu kenyataan.

Penganiayaan, bukan pendakwaan

Sementara itu, peguam Anwar, Sankara Nair berkata beliau masih belum diberitahu tentang keputusan itu. Beliau mengecam langkah itu sebagai suatu "penindasan politik" dan bukanlah pendakwaan yang sebenarnya.

"Saya tidak pernah secara rasminya dimaklumkan oleh pihak pendakwaan. Walau bagaimanapun, jika ini benar, maka ia adalah sesuatu yang amat dikesali kerana bersifat kejam . Ini adalah kerana hakim perbicaraan telah mengatakan dengan jelas bahawa keputusan beliau dibuat berdasarkan bukti penting yang telah diganggu," kata Sankara.

"Oleh itu, asas pendakwaan sememangnya lemah, justeru, apa-apa rayuan, tidak kira berapa kali, adalah satu tindakan terdesak yang sia-sia. Ini jelas adalah kes penganiayaan politik Anwar dan bukan pendakwaan atas salah laku."

Anwar sendiri memberitahu bahawa ia adalah hak Peguam Negara untuk membuat rayuan tetapi juga memberi amaran akan campur tangan kerajaaan mahupun politik. Walau bagaimanapun, ramai rakyat Malaysia tahu bahawa ini adalah mainan manipulasi Umno kerana pihak Najib telah memerintah Malaysia selama 5 dekad yang lalu.

Hakim mengakui bukti utama DNA telah dikomprom

Pihak pendakwa Malaysia telah memfailkan kertas rayuan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi jenayah pada pukul 4:30 petang pada hari Jumaat, 20 Januari, menurut Timbalan Pendaftar Bahagian Jenayah Halilah Suboh.

Pada 9 Januari, Anwar telah dibebaskan atas tuduhan meliwat bekas pembantunya Saiful Bukhari Azlan kerana kekurangan bukti. Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah menyampaikan keputusannya ke bilik perbicaraan yang penuh sesak manakala lebih 10,000 penyokong berkumpul di luar bangunan mahkamah untuk menunjukkan sokongan mereka terhadap pemimpin yang berkarisma dan popular itu.

"Setelah meneliti bukti-bukti yang ada, saya tidak boleh yakin 100 peratus bahawa bukti tidak dikompromi. Oleh itu, mahkamah tidak boleh mensabitkan tertuduh atas apa-apa keterangan daripada SP1 Saiful. Mahkamah tidak menolak kemungkinan sampel (DNA) telah dikompromi. Oleh itu, tertuduh dibebaskan, "kata Mohd Zabidin memberitahu bilik mahkamah keputusan yang mengejutkan itu, ia mengambil masa sebelum sorakan di bilik mahkamah pecah kerana kegembiraan.

Kepimpinan Najib yang lemah dan menjadi perhatian global

Keputusan itu mendapat sambutan di seluruh dunia dan ketidakupayaan terbaru Najib ini memberi kesan kepada kepala-kepala Umno seperti bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, dimana secara undang-undang akan meningkatkan tanggapan negatif terhadap Malaysia yang bertambah buruk pada zaman pemerintahannya dulu. Langkah itu juga akan menunjukkan ketidakupayaan Najib dalam mengekalkan kestabilan politik dan membuat pemulihan kepada keadaan ekonomi yang perlahan.

"Anwar, saya baru sahaja mendengar berita pembebasan anda. Tahniah. Tidak pernah ada apa-apa keraguan ke atas anda. Telah disahkan bahawa dunia suka menyaksikan satu perkara yang menakjubkan. Kita semua amat gembira untuk anda dan untuk Malaysia," tulis Paul Martin, bekas perdana menteri Kanada.

Sebenarnya, tuduhan liwat yang dikenakan ke atas Anwar, yang telah menyalahkan Najib dan isterinya Rosmah Mansor kerana terlibat dalam plot si pengadu Saiful Bukhari Azlan untuk mematahkan semula kemunculan politiknya. Memandangkan ketipisan bukti, pihak pemerhati yang pakar tidak pernah menjangkakan Najib untuk membawa kes ke peringkat perbicaraan, tetapi dia tunduk kepada tekanan dari sayap kanan Umno, khususnya Mahathir, yang masih bercita-cita untuk memusnahkan Anwar akibat kebencian yang mendalam terhadapnya.

Penganalisis politik berkata Mahathir bimbang jika Anwar, bekas timbalannya yang hampir berjaya mendahuluinya pada tahun 1998 kerana tahu terlalu banyak akan urusannya. Jika tidak dipenjarakan, kemungkinan Anwar menjadi perdana menteri Malaysia yang seterusnya adalah tinggi untuk memimpin Pakatan Rakyat memenagi pilihan raya umum pada April 2013.

Adil dan saksama, kata Saiful

Anwar didakwa pada 8 ogos 2008 di bawah Seksyen 377B, Kanun Keseksaan kerana melakukan persetubuhan di luar tabii. Beliau dituduh meliwat Saiful di Desa Damansara Condominium, Bukit Damansara, Kuala Lumpur, pada 26 Jun, 2008. Jika didapati bersalah, dia boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun

Sementara itu, dalam reaksinya, Saiful berkata rayuan itu menunjukkan bahawa sistem undang-undang Malaysia adalah adil dan saksama.

"Saya dan keluarga ingin menyatakan bahawa dengan memfailkan notis rayuan, hak saya seperti yang dinyatakan dalam laporan polis 2008 telah didengar, dan telah melalui proses keadilan yang sepatutnya, di Mahkamah Tinggi Mahkamah. Mengikut undang-undang ia telah dicapai," tulisnya didalam blog. -Malaysia Chronicle

DS Nizar akan mendedahkan bisikan DYTM Raja Nazrin Shah, jika PR ke Putrajaya

Posted: 25 Jan 2012 07:25 PM PST

DYTM Raja Nazrin sedang berbisik pada DS Nizar pada 9 Mei 2009 sebelum perasmian Sidang DUN Perak.


Dalam ceramahnya di Taman Simpang,Taiping sebentar tadi DS Nizar akan hanya mendedahkan bisikan DYTM Raja Muda Perak,Raja Nazrin Shah apabila Pakatan Rakyat memerintah Putrajaya. Buat masa sekarang DS Nizar akan merahsiakannya."Saya akan dedahkan jika kita ke Putrajaya" kata DS nizar.

PR vs BN : Bukti terbentang di DEPAN MATA.

Posted: 25 Jan 2012 04:42 PM PST

Apa tunggu lagi ayuh tumbangkan BN pada PRU 13 nanti.

Klik atas gambar untuk imej lebih besar

KEM TENTERA DI RHU RENDANG: USAHA JATUHKAN TUAN GURU BERMULA?!

Posted: 25 Jan 2012 04:39 PM PST

Semalam, media arus perdana melaporkan pembinaan sebuah kem tentera di Marang, yang bakal menempatkan 5 RIBU ANGGOTA apabila siap nanti.

Tapak kem tentera itu akan dibina di satu kawasan di Kampung Tebuang, Jenang, Marang, satu kawasan yang agak hulu. Perkara ini diumumkan oleh Exco Kebajikan Terengganu yang juga merupakan Timbalan Pengerusi Umno Terengganu, YB Yahya Khatib.Yahya yang juga Anggota Dewan Undangan (Adun) Pengkalan Berangan, berkata projek itu dijangka menjadi kenyataan selewat-lewatnya selepas pilihan raya umum akan datang.

Untuk rekod, Kampung Tebuang terletak berhampiran Kampung Batangan di Marang. Penulis tidak mengetahui lokasi sebenar kawasan tersebut tetapi Kampung Batangan adalah salah satu daripada Unit Peti Undi (UPU) yang terdapat dalam kawasan Presiden Pas sendiri iaitu Dun Rhu Rendang!

Dalam PRU 12, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menang di Dun Rhu Rendang dengan majoriti 2686 undi manakala di peringkat Parlimen Marang,beliau menang dengan majoriti 2747 undi.Ini bermakna, sekiranya berlaku pertambahan mendadak undi pos dalam kawasan Rhu Rendang atas nama pembinaan kem baru, Pas mungkin akan kalah sekitar 2000 hingga ke 3000 majoriti kepada Umno sekiranya trend pada tahun 2008 masih kekal.

Dengan cara ini, undi pos yang tidak pernah memihak kepada Pas itu pastinya akan menjadi cabaran besar kepada kekuatan undi Pas di Marang selepas ini.

Persoalannya, adakah wujud usaha yang terancang untuk menjatuhkan Pas di Terengganu? Apakah Pas mampu mempertahankan kerusi tiga dari lima kerusi yang terdapat di Marang selepas ini?

Mungkin kita ada asas untuk risau,tetapi ingatlah bahawa Allah jualah yang sebaik-baik perancang.Semoga Pas terus utuh di Terengganu dan di Marang khususnya.

MCA, Umno dan PM Melayu atau Cina

Posted: 25 Jan 2012 04:31 PM PST

Adakah anda semua ketahui kenapa persoalan ini timbul? Sungguh mencabar serta sensitif apabila persoalan ini sering timbul di kalangan kita, tetapi ianya telah menjadi suatu lumrah politik di dalam Barisan Nasional (BN) di dalam usaha Umno dan MCA untuk meraih semula sokongan daripada masyarakat Melayu dan masyarakat Cina yang kononnya mereka wakili.
Oleh kerana kedua-dua Umno dan MCA adalah merupakan parti komponen utama di dalam BN, ramai yang tertanya-tanya sama ada Umno akan mengikut rentak MCA ataupun sebaliknya.
Ini adalah kerana masing-masing asyik berbalah mengenai bangsa manakah yang patut menjawat jawatan perdana menteri selepas pilihanraya umum yang berikutnya.

Ketetapan berbeza Umno dan MCA

Umno di dalam kebanyakan siri ceramahnya di kalangan orang-orang Melayu dan dalam kampung-kampung di dalam kawasan pedalaman asyik mengatakan bahawa jika rakyat memilih Pakatan Rakyat di dalam pilihanraya umum yang akan datang, maka DAP yang menguasai pakatan pembangkang tersebut akan melantik seorang pemimpin Cina daripada partinya untuk menjawat jawatan perdana menteri.

Di sebelah MCA pula, para pemimpin partinya asyik berceramah kepada masyarakat Cina dengan mengatakan bahawa jika Pakatan Rakyat berjaya di dalam pilihanraya umum yang akan datang, PAS yang menguasai pakatan pembangkang tersebut akan melantik pemimpin partinya untuk menjadi perdana menteri.
Justeru dari itu, PAS yang mengepalai Pakatan akan memperkenalkan undang-undang dan sistem pentadbiran Islam di negara ini dan akan mengenakan amalan Syariah tersebut terhadap semua tanpa mengira sama ada seseorang itu beragama Islam atau sebaliknya.

Ini jelas menunjukkan ketetapan kedua-dua Umno dan MCA adalah berbeza. Masing-masing tidak mahukan seorang perdana menteri yang berbangsa Cina dan berbangsa Melayu untuk memerintah negara ini.

Apakah kemahuan mereka berdua ini sebenarnya?

BN masih berasaskan parti-parti kaum yang tidak bersatu

BN walaupun menampakkan seperti suatu gabungan parti-parti berasaskan kaum-kaum yang diwakili masing-masing yang inginkan perpaduan, namum ia sebenarnya tidak.

Ini adalah kerana di dalam BN, Umno masih mementingkan perpaduan orang-orang Melayu, manakala MCA masih memperjuangkan perpaduan masyarakat Cina dan MIC pula untuk perpaduan kaum India. Ketiga-tiga parti utama di dalam BN ini masih menumpukan kepada perpaduan kaum yang kononnya diwakili masing-masing.

Sementara parti komponen BN yang paling besar, iaitu Umno pula akan menguasai sepenuhnya ganbungan tersebut dengan menitikberatkan ideologi ketuanan yang dipeloporinya.

Akibat daripada itu, parti-parti komponen BN yang berasaskan berbilang kaum seperti Gerakan dan PPP menjadi tidak dapat berbuat apa-apa demi menegakkan idealisma Bangsa Malaysia yang diperjuangkan oleh kedua-dua parti tersebut.

Manakala di Sabah dan Sarawak pula, parti-parti komponen BN di sana turut diagihkan mengikut kaum-kaum yang tertentu seperti Umno (untuk orang Melayu), PBS (untuk Kadazan), PBRS dan UPKO (juga untuk orang Kadazan), LDP (untuk orang Cina), PBB (untuk Melanau), SUPP (untuk masyarakat Cina), SPDP dan PRS (untuk orang-orang Dayak).

Ini jelas merupakan suatu bentuk pecah dan perintah yang dipelopori oleh Umno selama ini bagi memastikan kaum-kaum yang lain asyik dipecah dan diagihkan mengikut beberapa buah parti politik.

Jadi hakikatnya adalah dengan perpecahan di kalangan parti-parti komponen BN yang akan berterusan, Umno akan terus membolosi jawatan perdana menteri itu selama-lamanya jika gabungan tersebut berpeluang untuk terus berkuasa.

PM bangsa mana tidak penting!


Bagi kami, soal perdana menteri daripada bangsa mana adalah tidak penting. Tetapi yang lebih penting adalah kita perlukan seorang perdana menteri Malaysia tulen yang boleh memimpin masyarakat kita yang berbilang kaum ke arah perpaduan yang lebih erat dan saksama.

Yang kita mahukan adalah seorang perdana menteri yang berjiwa Malaysia, yang matang dan lebih mengutamakan keMalaysiaan beliau lebih daripada bangsa dan agama peribadinya, lebih mengutamakan perpaduan nasional daripada konsep ketuanan satu kaum dan suatu agama, menitikberatkan kebajikan rakyat Malaysia pada keseluruhannya dan menjunjung serta menghormati Perlembagaan Persekutuan yang mempertahankan hak-hak dan kesamarataan semua kaum dan agama.

Apa yang sering dipermainkan oleh Umno dan MCA di dalam soal perdana menteri berbangsa Cina atau Melayu selama ini adalah keganasan politik semata-mata yang bertujuan untuk memastikan perpecahan dan syak-wasangka di kalangan masyarakat Melayu dan Cina akan berterusan demi mengekalkan kuasa dan pengaruh masing-masing.

Bahaya soal bangsa PM terus dipermainkan

Adalah amat berbahaya sekali, jika sekiranya soal bangsa perdana menteri yang akan datang terus dipermainkan oleh Umno dan MCA terhadap masyarakat Melayu dan di kalangan orang-orang Cina di seluruh negara kerana perbuatan ini bukan sahaja akan memudaratkan lagi soal perpaduan di antara kaum, malah ianya akan juga mengakibatkan timbulnya kebencian masyarakat Melayu terhadap mereka yang bukan Melayu, manakala masyarakat Cina pula akan terus menaruh rasa tidak percaya terhadap orang-orang Melayu.

Oleh yang demikian, kita perlu mengulangi dan bertegas terhadap sifat-sifat politik amalan Umno dan MCA yang sungguh jijik ini bahawa taktik mereka yang suka menimbulkan sama ada perdana menteri itu berbangsa Melayu atau Cina adalah tidak penting ataupun berfaedah lagi

Jika sekiranya seseorang perdana menteri itu hanyalah seorang Melayu sahaja, beliau tidak akan menghiraukan soal perpaduan semua kaum dan pentingnya negara kita Malaysia akan kekal sebagai satu Bangsa Malaysia dan sama juga jika sekiranya seseorang perdana menteri itu hanyalah berbangsa Cina sahaja, keadaan tersebut akan sama seperti yang disebut di sini.

Yang kita mahukan adalah seorang perdana menteri Malaysia yang memperakui dirinya seorang berbangsa Malaysia dan bukannya asyik mengungkit ketuanan dan kuasa satu kaum terhadap yang lain.

- Viktor Wong - Malaysia Chronicle

Ketua Audit Negara Kesal Sikap NFC Dan Perkasa Persoal Integriti Dan Kreadibiliti Tugas Jabatannya!

Posted: 25 Jan 2012 04:30 PM PST


KUALA LUMPUR, 26 Jan - Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang (foto) kesal dengan Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFCorp) dan Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang mempersoalkan integriti dan kredibiliti juruaudit-juruaudit jabatannya menjalankan tugas. 
 
Beliau berkata, jabatannya mahu menekankan bahawa kerja-kerja mengaudit ke atas projek NFC dijalankan secara profesional dan bebas tanpa sebarang prejudis kepada mana-mana pihak. "Jabatan Audit Negara (JAN) menjelaskan bahawa pengauditan terhadap projek NFC ini telah dibuat secara bebas dan profesional tanpa sebarang prejudis kepada mana-mana pihak. "Sebarang kenyataan yang mempertikaikan kewibawaan dan integriti juruaudit JAN adalah dikesali," kata Ambrin dalam satu kenyataan. 
 
Baru-baru ini, pengerusi NFCorp, Datuk Seri Mohamed Salleh Ismail menegaskan bahawa entiti perniagaan yang dibangkitkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 tiada kaitan dengan NFCorp. Sebaliknya, tegas Mohamed Salleh, ia adalah Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) yang dikendalikan oleh Kementerian kerajaan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MoA). Mohamed Salleh dilaporkan berkata, berlaku kekeliruan antara NFCorp iaitu sarikat persendirian, dengan NFC, syarikat kepunyaan MoA. 
 
Sementara itu, Perkasa pada Ahad lalu mencabar NFCorp mendedahkan kelemahan yang dilakukan pegawai-pegawai yang mengendalikan urusan Laporan Ketua Audit Negara 2010 sehingga merosakkan reputasi syarikat berkenaan dan menjejaskan imej kerajaan. Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, laporan itu sesuai diguna pakai dalam kementerian dan agensi kerajaan tetapi tidak untuk syarikat swasta. Beliau berkata, pegawai yang membuat audit mungkin keliru dengan beberapa perkara, antaranya, National Feedlot Corporation atau NFCorp adalah milik Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail manakala NFC adalah dimiliki syarikat kerajaan dan pada masa yang sama mengusahakan ladang satelit.

[Ekoran laporan Ketua Audit Negara 2010, Pakatan Rakyat sebelum ini mendedahkan dana RM250 juta yang diberikan kepada syarikat NFC milik suami Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil untuk projek penternakan lembu disalah guna. Ianya termasuk pembelian dua kondominium mewah di Bangsar, Kuala Lumpur, dan dituduh menggunakan dana kerajaan untuk perbelanjaan peribadi keluarganya. 
 
Pakatan Rakyat turut mendakwa keluarga Shahrizat menggunakan sejumlah RM600,000 daripada dana NFC bagi membiayai pembayaran bil kad kredit mereka pada 2009. Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli mendakwa suami Wanita Umno itu dan anak-anaknya yang menjadi lembaga pengarah NFC, menggunakan dana daripada RM250 juta untuk projek berkenaan bagi membayar bil kad kredit yang berjumlah melebihi RM10,000 sebulan sepanjang tahun tersebut. Namun begitu, pentadbiran NFCorp menepis dakwaan tersebut dan menegaskan penggunaan kad kredit tersebut adalah untuk kegunaan perniagaan]. PD

Tiada ulasan: