Selasa, 31 Januari 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Menjawab Kenyataan Bendahari Pemuda Umno Kelantan

Posted: 31 Jan 2012 02:53 AM PST

1. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan menyifatkan dakwaan Bendahari Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan, Datuk Bazlan Baharuddin yang meyifatkan Menteri Besar Kelantan sebagai kemaruk jawatan sebagai satu dakwaan daripada orang yang hilang pertimbangan. Kenyataan tersebut disiarkan di dalam akhbar Sinar Harian hari ini Selasa 31 Januari 2012 di halaman K6.

2. DPPNK ingin mengingatkan bahawa sistem pemilihan pemimpin di Malaysia berasaskan kepada parti yang mempunyai majoriti di dalam pilihanraya. Mana-mana parti yang mendapat majoriti dalam pilihanraya berhak menentukan pemimpinnya untuk mengetuai negeri atau negara dengan perkenan daripada Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung atau Sultan negeri berkenaan. Sistem pemilihan pemimpin secara langsung oleh rakyat sebagaimana yang diamalkan di sesetengah negara tidak dipraktikkan di Malaysia.

3. Justeru, menjadi hak parti PAS yang mendapat majoriti di Kelantan untuk menentukan mana-mana pemimpinnya sebagai Menteri Besar. Hanya PAS yang berhak menentukan bilakah Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat boleh berundur dari jawatannya sebagai Menteri Besar Kelanta. Jika UMNO ingin membuat keputusan tentang jawatan ini, UMNO perlu berusaha untuk mendapat majoriti di dalam pilihanraya terlebih dahulu. DPPNK yakin bahawa Bazlan cukup maklum dengan hakikat ini. Justeru, tindakan menabalkan mana-mana individu sebagai Menteri Besar Kelantan tanpa majoriti dalam pilihanraya adalah merupakan tindakan sia-sia. Datuk Dr Awang Adek Hussein tentu boleh menjelaskan hal ini dengan terperinci kepada Datuk Bazlan Baharuddin.

4. Dalam masa yang sama, tindakan Bazlan yang menyamakan Nik Abdul Aziz dengan Tun Dr Mahathir adalah merupakan satu hujah yang meleset. Ini kerana Mahathir mendapat tekanan dari dalam partinya sendiri agar berundur selepas kemerosotan sokongan orang Melayu kepada UMNO di dalam pilihanraya umum 1999, berbeza dengan Nik Abdul Aziz yang sentiasa disokong padu oleh seluruh ahli PAS dan rakyat Kelantan untuk menerajui negeri Kelantan.

5. Kedangkalan Bazlan sekali lagi terbukti apabila menyatakan tindakan mengekalkan Nik Aziz sebagai Menteri Besar menutup peluang pemimpin muda di bawahnya untuk memegang jawatan tersebut. Inilah bezanya pemikiran UMNO dan PAS. Di dalam PAS, kepimpinan bukanlah soal peluang, ia bukannya harta peribadi untuk dipindahmilik. Ia adalah satu amanah. Pemimpin yang dilantik bukanlah semata-mata untuk memberinya peluang, tetapi untuk memberikannya amanah menjalankan tugas demi kemakmuran rakyat.

6. Hakikatnya, Datuk Bazlan Baharuddin seharusnya malu menggunakan istilah kemaruk jawatan tersebut terhadap Menteri Besar Kelantan memandangkan beliau sendiri terpalit dengan kontroversi apabila menyandang jawatan Ketua Pemuda UMNO Gua Musang dalam situasi yang tegang pada Oktober 2008 yang lepas. Umum masih ingat bagaimana Ketua Bahagian UMNO Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah telah mengumumkan pembatalan mesyuarat Pemuda UMNO Gua Musang pada 23 Oktober 2008 yang memilih Bazlan sebagai Ketua dan mengesahkan mesyuarat Pemuda UMNO Gua Musang pada 25 Oktober 2008 yang memilih Mohd Azizi Abu Naim sebagai ketua Pemuda.

7. Umum juga masih ingat bagaimana Bazlan diselamatkan oleh ibu Pejabat UMNO yang mengesahkannya sebagai Ketua Pemuda sekalipun bertentangan dengan pengumuman Ketua Bahagian. Kontorversi seperti ini sewajarnya menjadi medan muhasabah untuk Bazlan sebelum melemparkan istilah kemaruk jawatan.

Yang menjalankan tugas,

AHMAD FADHLI BIN SHAARI,

Ketua Penerangan,

Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

Bertarikh : 31 Januari 2012

Kenyataan Chua Jui Meng Beekaitan Isu Sampul Putih Ibrahim Ali

Posted: 31 Jan 2012 02:31 AM PST

Kesian kat brehem. Kadang-kadang bodoh tak boleh nak ajar, cerdik tak boleh nak tolong.

Kesian perkasa kahkahkah.

'UIA boleh ambil profesor, tapi bukan ilmu saya'

Posted: 30 Jan 2012 10:50 PM PST


Pakar perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari hari berkata, beliau tidak kisah gelaran sama ada gelaran profesornya ditarik balik oleh Universiti Islam Antarabangsa (UIA) atau tidak kerana kepakaran yang dimiliki tetap bersamanya.

"UIA boleh tarik gelaran itu tapi UIA tak boleh ambil ilmu saya. Kepakaran saya akan terus bersama saya.

"Saya tidak boleh sekat orang panggil saya profesor; apa pun saya saya tidak kisah ada gelaran atau tidak. Saya tetap saya," katanya.

Dr Aziz hari ini dilaporkan tidak boleh lagi menggunakan status profesor kerana ia gugur secara automatik setelah menamatkan perkhidmatan dengan UIA.

Menjawab pertanyaan pembaca Utusan Malaysia, Bahagian Komunikasi Korporat UIA berkata, Abdul Aziz masih boleh menggunakan status profesor jika ada universiti lain melantiknya ke jawatan itu.

Dalam kenyataannya kepada Malaysiakini, Dr Aziz berkata, beliau sedih dengan gelagat UIA yang didakwa jelas menjadi "alat orang lain" dengan mengeluarkan kenyataan memalukannya, hanya kerana pertanyaan sepucuk surat pembaca "yang jahil" tentang ilmu dan gelaran profesor.

"Nampak macam UIA hendak ikut sama memalukan saya supaya saya sukar menghadapi hari-hari yang mendatang.

"Negara sudah tahu saya tidak lagi berkhidmat di UIA; jadi perlukah UIA membuat kenyataan begitu?" katanya.

UIA yang minta saya pohon profesor

Dr Aziz juga berkata, secara faktanya, ramai "profesor pencen" masih dipanggil profesor kerana orang yakin dan hormat dengan ilmunya dan setakat ini tidak ada universiti di Malaysia yang membuat kenyataan umum seperti UIA itu.

Beliau juga berkata tidak kisah atas tindakan itu kerana kegiatan akademik awamnya bermula sejak saya belum bergelar profesor lagi.

"Dengan itu apa yang mereka lakukan tidak akan memberi kesan kepada saya," katanya.

Menurut Dr Aziz juga berkata, gelaran profesor itu pun dipohonnya sebelum ini atas permintaan UIA sendiri melalui surat rasmi daripada rektor sepuluh tahun lalu.

"Tidak seperti orang lain saya tidak memohon, Saya diminta oleh pihak UIA, hujung 2002, untuk memohon jawatan profesor.

"Mungkin kerana ketika itu tulisan dan autoriti saya mengatasi rakan-rakan lain dalam fakulti dan mereka mahu saya 'masuk' dulu," katanya.

Kenyataan Media: Dr Mahathir Sengaja Memutarbelitkan dan Melupakan Fakta

Posted: 30 Jan 2012 08:42 PM PST

Tun Dr Mahathir Mohammad semalam menyatakan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan simpatisan Yahudi.

Dr Mahathir sengaja memutarbelitkan kenyataan Anwar dan sengaja melupakan hubungan akrabnya dengan Amerika suatu ketika dahulu.

Anwar telah menjelaskan bahawa kenyataannya di dalam akhbar Wall Street Journal yang dimainkan UMNO dan media mereka hari ini adalah selari dengan penyelesaian dua negara (two-state solution) yang diterima inisiatif keamanan dunia Arab, Malaysia malah Hamas sendiri, pejuang kemerdekaan Palestin.

Mahathir mungkin kelihatan begitu lantang bersuara menentang Zionis dan Barat tetapi sebenarnya mempunyai hubungan yang cukup baik dengan mereka sehingga sanggup menandatangani perjanjian ketenteraan sulit dengan Amerika pada 1984 – Bilateral Training and Consultation Agreement (BITAC) – yang membolehkan Amerika menjalankan latihan ketenteraan mereka di Malaysia.

Selepas imej Malaysia punah teruk di mata masyarakat antarabangsa akibat pemecatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri, Dr Mahathir begitu terdesak untuk bertemu dengan Bush sehingga Jack Abramoff, seorang ahli lobi Zionis dibayar sebanyak AS$1.2 juta untuk mengatur pertemuan dengan Bush. Fakta ini diakui oleh Dr Mahathir sendiri.

Abramoff mempunyai hubungan rapat dengan Bush dan juga golongan ekstrem di Israel. Menurut majalah Newsweek ada wang yang dikutip oleh Abramoff di dalam aktiviti melobinya yang disalurkan untuk penduduk Yahudi melawan kebangkitan rakyat Palestin. Abramoff akhirnya mengaku bersalah di atas tuduhan rasuah, penipuan dan lain-lain lagi pada 2006.

Selepas itu, Bush menganggap Malaysia sebagai sekutu di dalam Perang Melawan Keganasan dan Malaysia menggunakan alasan tersebut untuk menangkap sesiapa sahaja yang dikehendaki termasuk anggota pembangkang yang dituduh sebagai pengganas di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Nampaknya Dr Mahathir terus menyimpan dendam lamanya terhadap Anwar. Beliau dan pimpinan UMNO nampaknya tidak dapat berhenti menghamburi fitnah semata-mata untuk mengalihkan dari satu demi satu skandal yang membelenggu mereka.

http://www.niknazmi.com/wordpress/?p=3144

Tubuh kerajaan Cina, Soi Lek diberi tempoh 24 jam tarik balik kenyataan

Posted: 30 Jan 2012 06:29 PM PST

MOHD ISKANDAR OTHMAN

http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.21037.1327975797!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpg

GEORGETOWN - Dakwaan kononnya pembangkang mahu menubuhkan 'Kerajaan Cina' di Perak jika memenangi pilihan raya akan datang adalah fitnah selain cuba memainkan sentimen perkauman.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, DAP mahupun Pakatan Rakyat (PR) tidak pernah bercadang untuk menubuhkan Kerajaan Cina seperti yang didakwa Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dalam sebuah akhbar arus perdana semalam.

Beliau yang juga Setiausaha Agung DAP berkata, pembohongan yang dibuat Soi Lek itu amat berbahaya kerana boleh menimbulkan kebencian dan mengelirukan rakyat.

"Kami langsung tidak pernah bercadang mahu menubuhkan Kerajaan Cina mahupun kerajaan apa-apa bangsa sekalipun seperti yang didakwa Soi Lek. Apa yang kami mahu tubuh adalah kerajaan berjiwa rakyat.

"Saya menggesa agar dia menarik balik kenyataan itu atau buktikan bila pemimpin PR mengatakan mahu menubuhkan Kerajaan Cina. Jika dia gagal berbuat demikian saya akan mengarahkan pemimpin saya di Perak untuk membuat laporan polis terhadapnya," katanya pada sidang media di sini semalam.

Menurutnya, tidak timbul isu menubuhkan Kerajaan Cina di Perak sekiranya PR berjaya menakluki semula negeri itu kerana sebelum ini pimpinan PR negeri itu sebulat suara memilih Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar.

Beliau berkata, tindakan Soi Lek itu bukan sahaja menunjukkannya hilang modal politik malah amat memalukan apabila sanggup menipu rakyat dengan memfitnah parti lawan hanya untuk menarik perhatian pengundi dalam pilihan raya akan datang.

Sehubungan itu, Guan Eng memberi tempoh 24 jam kepada Soi Lek untuk menarik balik kenyataan itu atau bakal dikenakan tindakan undang-undang.

Tiada ulasan: